Gå til innhold

Amming... Etter fylte ett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minste blir straks ett år og jeg ammer ennå.

Tre fire ganger om dagen og ennå på natten. (Det siste er unødvendig, så der skal vi stoppe)

Men jeg ønsker å fortsette en stund til.

Min mann hinter hver dag om at det må da være på tide å slutte nå.

Skal begynne på jobb snart slik at det uansett blir mindre amming, men får ammefri en time per dag.

Hvor lenge ammer dere og hva gjør dere ned kommentarer fra andre om det?

Anonymous poster hash: 68744...1b6

Jeg synes ammefri når du har en ettåring er sløsing med arbeidsgivers ressurser. En ettåring trenger ikke å ammes midt på dagen og generelt i arbeidstiden. Og å amme en ettåring om natta? Vet du ikke at du ødelegger tennene til ungen? Blir jo like ille som å gi ham en flaske med saft på natta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det yngste barnet mitt, som har passert 2,5 år, ammes.

Barnet regulerer hyppigheten selv, men jeg vil anslå at det er ca. 7 ganger i døgnet.

Det er få som synes dette er akseptabelt, men jeg er hardhudet nok til å overse negative kommentarer. Som fastlegen min sa i går: han slutter før han konfirmeres.

Anonymous poster hash: c6bfa...32d

Hvis barnet spiser morsmelk 7 ganger i døgnet når barnet er 2 år, så frarøver du jo barnet mange andre næringsstoffer. I tillegg er det ikke bra med så mye melk på grunn av hemming av jernopptak. Hvordan rekker barnet å spise noe annet enn morsmelk når det har 7 morsmelksmåltider i løpet av en dag????

Skrevet

Hæ? Hvorfor skal hun få morsmelk på kopp? I tillegg til det ernæringsmessige, har jo amming et par andre store fordeler, nemlig 1) at det er veldig lettvint og 2) det gir masse kos og nærhet. Det virker jo helt tullete å skulle fortsette med morsmelk, men slutte med amming så lenge ammingen fungerer? Kunne aldri falt meg inn.

Anonymous poster hash: 71d4b...873

Lettvint i forhold til hva? Å lage middag til barnet? Amming har ingen helsemessige fordeler for 2-åringer.

Skrevet

Hvorfor jeg ikke pumper å gir på flaske/kopp? I en travel hverdag gidder jeg ikke pumpe, kokvaske og alt det styret. Amming sørger også for at mønster får litt mammatid mellom de andre.

Dessuten, amming er bra for mor, i tillegg til barn. Reduserer faren for brystkreft!

Så da skal du amme barnet til det er konfirmant? Sånn at du ikke får brystkreft mener jeg?

WHO anbefaler amming til 2 år fordi i svært mange land så har man verken tilgang til næringsrik mat eller rent vann. I Norge, hvor man har tilgang til rene råvarer, nok mat og rent vann, har man ikke det samme behovet.

Anonymous poster hash: 9ecfc...bd8

Skrevet

Jeg synes ammefri når du har en ettåring er sløsing med arbeidsgivers ressurser. En ettåring trenger ikke å ammes midt på dagen og generelt i arbeidstiden. Og å amme en ettåring om natta? Vet du ikke at du ødelegger tennene til ungen? Blir jo like ille som å gi ham en flaske med saft på natta.

Nei, det er nok ikke like ille som saft på natta. Vi pusser tenner hver kveld. Spør tannlegen din du:)

Og behovet for mat er der nok ikke, men kosen har hun behov for.

Nå er det ikke slik at jeg skal amme midt i arbeidstida, men får komme en time senere eller gå en time før. Alt etter hva som passer. Og hvorfor ikke benytte seg av den rettigheten man har?

Skrevet

Nei, det er nok ikke like ille som saft på natta. Vi pusser tenner hver kveld. Spør tannlegen din du:)

Og behovet for mat er der nok ikke, men kosen har hun behov for.

Nå er det ikke slik at jeg skal amme midt i arbeidstida, men får komme en time senere eller gå en time før. Alt etter hva som passer. Og hvorfor ikke benytte seg av den rettigheten man har?

Fordi man ikke trenger å benytte seg av rettigheter man strengt tatt ikke har behov for å bruke. Hvis man for eksempel har hjemmeværende mann, så trenger man ikke å ta sykt barn-dag selv om man har krav på det, når mannen likevel skal være hjemme den dagen.

Og jo, tannleger sier at melk på natten ødelegger tennene. Hjelper ikke å pusse tenner FØR man spiser, det er melkesukker i melk som tærer på tenner. Rart at du ikke vet det.

Skrevet

Ammet til hun var drøyt 1,5 år. Da måtte jeg dessverre slutte pga min helse som trengte litt hjelp.

MM var hovednæring omtrent til ett år. Ammet 3-4 ganger daglig og trappet ned den siste måneden før jeg sluttet. Siste amminger var med ca tre dagers mellomrom.

Har en veldig frisk unge (som nå er 8) til tross for en røff start (prematur)

Anonymous poster hash: cb786...89b
Skrevet

Ja, firdi alternativet er hirsesuppe kokt i skittent vann. Og om folk er så giret på morsmelk til store unger, MÅ de sutte på puppen? Kan de ikke få morsmelk i kopp?

Neida, er nok for mødrene dette, mer enn for ungeneAnonymous poster hash: 1614a...3ab

Jeg ammet yngste til hun var nesten tre år gammel og jeg kan love deg at det ikke var noe jeg gjorde for min egen del, men derimot noe jeg gjorde for å på best mulig måte få i føde i et sykt barn med spiseproblemer og etter sterk oppfordring fra barneleger. Og jeg ville aldri i livet i den livssituasjonen vi hadde på det tidspunktet hatt overskuddet til å pumpe morsmelk for så å koppmate med den, for ikke å snakke om at jeg overhodet ikke ser grunnen til å gjøre noe sånt.

Det er mange grunner til at folk langtidsammer, (og jeg mener at så lenge det funker for mor og barn trenger ingen å forsvare sitt valg om å langtidsamme) men å tro at det er noe mødrene bare gjør for seg selv er korttenkt.

Anonymous poster hash: ab849...d1e

Skrevet

Jeg ammet yngste til hun var nesten tre år gammel og jeg kan love deg at det ikke var noe jeg gjorde for min egen del, men derimot noe jeg gjorde for å på best mulig måte få i føde i et sykt barn med spiseproblemer og etter sterk oppfordring fra barneleger. Og jeg ville aldri i livet i den livssituasjonen vi hadde på det tidspunktet hatt overskuddet til å pumpe morsmelk for så å koppmate med den, for ikke å snakke om at jeg overhodet ikke ser grunnen til å gjøre noe sånt.

Det er mange grunner til at folk langtidsammer, (og jeg mener at så lenge det funker for mor og barn trenger ingen å forsvare sitt valg om å langtidsamme) men å tro at det er noe mødrene bare gjør for seg selv er korttenkt.

Anonymous poster hash: ab849...d1e

Hi har ikke skrevet noe om at hun har sykt barn eller at barnet MÅ ammes av helsemessige årsaker hos barnet. Hun ønsker å få myk start på jobben etter permisjon ved å bruke sin "rett" til ammefri. Forresten, har ikke HI rett på LØNNET ammefri etter arbeidsmiljøloven, det må i tilfelle fremgå av tariffavtalen på hennes arbeidsplass.

Anonymous poster hash: 9ecfc...bd8

Skrevet

Hvis barnet spiser morsmelk 7 ganger i døgnet når barnet er 2 år, så frarøver du jo barnet mange andre næringsstoffer. I tillegg er det ikke bra med så mye melk på grunn av hemming av jernopptak. Hvordan rekker barnet å spise noe annet enn morsmelk når det har 7 morsmelksmåltider i løpet av en dag????

Han spiser 5-6 måltider også. Går så bra så. Barnet mangler intet -stor, sterk og frisk!

Anonymous poster hash: c6bfa...32d

Skrevet

Fordi man ikke trenger å benytte seg av rettigheter man strengt tatt ikke har behov for å bruke. Hvis man for eksempel har hjemmeværende mann, så trenger man ikke å ta sykt barn-dag selv om man har krav på det, når mannen likevel skal være hjemme den dagen.

Og jo, tannleger sier at melk på natten ødelegger tennene. Hjelper ikke å pusse tenner FØR man spiser, det er melkesukker i melk som tærer på tenner. Rart at du ikke vet det.

https://ammehjelpen.no/artikkel/141/tannhelse-og-amming

Les denne du som er så bastant...

Er enig i at man ikke trenger å være hjemme med sykt barn om far er hjemme.

Men ammefri er en rettighet man har kjempet seg til, og siden far MÅ ta ut en stor del av permisjonen så må mor kunne amme så lenge hun vil.

Skrevet

Det var jeg som skrev dette om kopp. Dette var et satt på spissen-motsvar til alle som sier at det er anbefalt å amme til 2 år osv osv. Poenget er jo da om morsmelken er så viktig, hvorfor amme som en baby, det er jo ikke selve ammingen men melken som anbefales. Kan dere ikke si at dere gjør det fordi dere tydeligvis ikke vet andre måter å kose på enn å la en stor unge amme, istedenfor å gjemme dere bak anbefalinger som ikke er relevante for i-land?

Anonymous poster hash: 1614a...3ab

Skrevet

Det var jeg som skrev dette om kopp. Dette var et satt på spissen-motsvar til alle som sier at det er anbefalt å amme til 2 år osv osv. Poenget er jo da om morsmelken er så viktig, hvorfor amme som en baby, det er jo ikke selve ammingen men melken som anbefales. Kan dere ikke si at dere gjør det fordi dere tydeligvis ikke vet andre måter å kose på enn å la en stor unge amme, istedenfor å gjemme dere bak anbefalinger som ikke er relevante for i-land?

Right...

Jeg koser masse med alle ungene mine. De ammes ikke alle av den grunn...

Skrevet

Right...

Jeg koser masse med alle ungene mine. De ammes ikke alle av den grunn... Anonymous poster hash: 68744...1b6

Atte hæ? Du ammer dem ikke pga kos? Du ammer dem ikke pga melk? Du ammer dem ikke i det hele tatt eller du ammer ikke alle, bare noen?

Skrevet

Fremdeles ingen som svarer på hvorfor ikke barnet kan drikke morsmelk fra kopp. Finnes flere måter å ha nærhet og kos på enn å amme store unger.

De viser ikke tegn til å slutte, nei vel. På samme måte som en unge ikke slutter med smokk, bleie, spise med bestikk osv av seg selv, dette må faktisk de voksne ta ansvar selv.

Hi innrømmet hvertfall at hun ammer for sin egen del.

Hvorfor drikke mm fra kopp? Der er vel mer naturlig og lettvint og drikke rett fra puppen. Og dette er små barn det er snakk om, så hvorfor i alle verden skal det være viktig å slutte med ammingen.

Jeg fikk min jente til å slutte med bleie da hun var akkurat fylt 2 år. Men likevel så ammet jeg til hun var 18 måneder. Så syntes det var dårlig sammenligning.

Anonymous poster hash: 6e154...62d

Skrevet

8 mnder ammet jeg til sist. og syntes det var mer enn nok.

En ettåring har da vitterlig tenner og klarer å få i seg mat på andre sett.

Jeg ammer babyer, ikke store barn-

Anonymous poster hash: 21e5b...d15

Herregud... Du vet at WHO anbefaler amming til to år? Tror du det bare er tull eller?

Jeg ammet første til 14 måneder og yngste til 18 måneder. Eldste ble ammet tre - fire ganger om dagen frem til jeg begynte å jobbe (begynte jobbe da han var 10 måneder). Da ammet jeg morgen, ettermiddag og kveld, men det ble fort gradvis mindre. Til slutt begynte han å bite og da stoppet jeg. Yngste ble ammet morgen, ettermiddag, kvelden og natt da jeg begynte å jobbe rett før han fylte ett år. Nattpuppen sluttet vi med ca to måneder etter (var et helvete), også holdt jeg på de andre måltidene frem til han var 18 måneder. I helger ble det mer. Han spiste dessuten lite mat og kastet opp en del fast føde, og fikk derfor mme og etterhvert juniormelk frem til han var to år. Sluttet da pappaen tok med barna på hyttetur i fire dager.

Anonymous poster hash: 0a50f...d9a

Skrevet

WHO anbefaler fullamming de 6 første mnd, deretter introdusering av fast føde i tillegg, men morsmelk som hovedmat til fylt ett år. Deretter anbefaler de å fortsette å amme ved siden av vanlig mat til barnet er 2 år eller så lenge mor og barn ønsker det. Amen!!

Anonymous poster hash: cd672...141

Skrevet

Og når jeg ammet var det absolutt ikke for min egen del. Hadde en jente som bokstavelig satt fast i puppen 😄 Og ja det var slitsomt til tider. I tillegg var det mye amming på natten, omtrent helt til hun sluttet. Gikk for mye ned i vekt gjorde jeg og, mens hun var god og rund. Var og derfor jeg ikke ammet henne til 2 år som var planen. Men veldig glad jeg ammet til hun var mye over året. Ja nettopp for hennes del 😊

Skrevet

Dere er ekle og dere vet det selv, ellers hadde dere ikke hatt denne trangen til å forsvare dere. Lurer på hvordan det er å være et mindretall som på jevn basis i resten av verden blir sett rart på og med vemmelse?

Skrevet

Skal du ha ammefri for å amme en stor, frisk 1 åring?? Idioti og misbruk av ressurser. Glad jeg ikke er arbeidsgiveren din!

Anonymous poster hash: 0f4b5...1a5

Skrevet

Kvinner er kvinner verst!

Amming er bra for barn, opplest og vedtatt. Hvis du mener at man skal kaste inn håndkleet og at man ammer etter ett år fordi mor vil, så er jeg fristet til å si at det sier du fordi du ikke ville amme selv.

Ammefri er dessuten en rettighet som gis for at kvinner både skal kunne jobbe OG samtidig følge helseanbefalinger gitt av staten. Selvfølgelige skal man benytte seg av det om man kan!

Jeg ammer til 11 mnd, da ble jeg syk og kunne ikke amme på en uke. Frøkna var ikke interressert etterpå. Ammer gjerne lenger neste gang.

Skrevet (endret)

Her blander du kumelk og menneskemelk. Kumelk hemmer jernopptaket hos mennesker, men morsmelk er (surprise!) perfekt designet til oss mennesker og nesten ALT jern i morsmelk blir effektivt tatt opp i tarmen. Morsmelk er stappfullt av næringsstoffer, vitaminer og mineraler med unntak av D-vitamin. Melka endrer også næringssammensetning etter alderen til barnet, etter fylte året finner du blant annet mer av laktoferrin, dette dreper de bakteriene som fører til tannråte. Er ikke naturen fantastisk? :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/26776058/

Endret av Sørlandskjerringa
Skrevet

Da må du se nærmere på fysiologien til amming. Det er veldig annerledes enn flaskemating ettersom melka ikke er i kontakt med tennene og amming krever aktiv melking. Det er mye melkesukker i morsmelk, men det er også mye laktoferrin og andre gode komponenter som dreper bakterier som fører til tannråte. Det er ikke dokumentert at amming er skadelig for tennene, det spekuleres detimot i det motsatte. Helsedirektoratets anbefalinger skiller ikke flaskemating og amming, men dette er under revisjon.

Skrevet

Der dreit du deg ut gitt. Amming på natt styrker faktisk tennene så lenge tennene er rene for matrester, altså pusset, og ammingen tar under 20 min i slengen. Morsmelk inneholder faktisk stoffer som motvirker karies.

Dette finnes det forskning på og tannlegen min som er flink og oppdatert kunne også bekrefte dette.

Amming er også bra for tilknytningen, og den perioden der tilknytningen er særdeles prekær varer faktisk til ungen er 18 mnd. Ikke særlig dumt å kombinere amming og barnehagestart altså.

Skrevet

Fremdeles ingen som svarer på hvorfor ikke barnet kan drikke morsmelk fra kopp. Finnes flere måter å ha nærhet og kos på enn å amme store unger.

De viser ikke tegn til å slutte, nei vel. På samme måte som en unge ikke slutter med smokk, bleie, spise med bestikk osv av seg selv, dette må faktisk de voksne ta ansvar selv.

Hi innrømmet hvertfall at hun ammer for sin egen del.

Men kvifor i all verda skal ungen drikke morsmjølk frå kopp, når den kan få den frå pupp?   Min eldste slutta då han var 14 mnd (og eg godt på veg med nr 2), men andremann måtte eg avslutte då han var 20 mnd.  Dei fekk berre på morgonen og kvelden siste tida, og på slutten berre på kvelden for minstemann.  Det var ei hyggeleg kosestund rett før leggetid, der dei fann roen og blei klare for å sove.  Hyggeleg for både mor og barn. (slutta då mor syntes det ikkje var hyggeleg lengre, ungen ville gjerne fortsette)

Synes det er heilt latterleg å insinuere at amming av småbarn er sexuellt begrunna, for det er vel det som ligg bak "Æsj" og "Ekkelt", det kan eg heilt klart avvise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...