Gå til innhold

Amming... Etter fylte ett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minste blir straks ett år og jeg ammer ennå.

Tre fire ganger om dagen og ennå på natten. (Det siste er unødvendig, så der skal vi stoppe)

Men jeg ønsker å fortsette en stund til.

Min mann hinter hver dag om at det må da være på tide å slutte nå.

Skal begynne på jobb snart slik at det uansett blir mindre amming, men får ammefri en time per dag.

Hvor lenge ammer dere og hva gjør dere ned kommentarer fra andre om det?

Anonymous poster hash: 68744...1b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8 mnder ammet jeg til sist. og syntes det var mer enn nok. 

En ettåring har da vitterlig tenner og klarer å få i seg mat på andre sett. 

Jeg ammer babyer, ikke store barn-

Anonymous poster hash: 21e5b...d15
Skrevet

Jeg ammet i 20 mnd og er veldig fornøyd med det. Fikk også anbefaling fra fastlegen om å amme første halvåret ungen gikk i bhg for å styrke immunforsvaret og få en unge som ikke ble syk så ofte. Han var lite syk i den perioden! Etter at ungen startet i bhg ammet jeg på morgenen, etter at han ble hentet i bhg og på natten like før jeg skulle legge meg. Dette passet bra for oss!

I Norge er det anbefalt at vi ammer til barnet er ett pr av politiske årsaker (mor skal ut i jobb). Verdens helseorganisasjon anbefaler til barnet er to år! Her er det selvsagt snakk om amming ved siden av fast føde.

Anonymous poster hash: f9b32...056

Skrevet

Ang kommentarer (jeg som ammet i 20 mnd). De jeg fortalte det til sa aldri noe negativt om det, men jeg holdt det mer for meg selv etter at han hadde startet i bhg. Jeg brukte ofte anbefalinger fra fastlegen og Verdens Helseorganisasjon som argumentasjon, og møtte også på flere andre mammaer som da turte å innrømme at de ammet lenge.

Anonymous poster hash: f9b32...056

Skrevet

Jeg ammet i 20 mnd og er veldig fornøyd med det. Fikk også anbefaling fra fastlegen om å amme første halvåret ungen gikk i bhg for å styrke immunforsvaret og få en unge som ikke ble syk så ofte. Han var lite syk i den perioden! Etter at ungen startet i bhg ammet jeg på morgenen, etter at han ble hentet i bhg og på natten like før jeg skulle legge meg. Dette passet bra for oss!

I Norge er det anbefalt at vi ammer til barnet er ett pr av politiske årsaker (mor skal ut i jobb). Verdens helseorganisasjon anbefaler til barnet er to år! Her er det selvsagt snakk om amming ved siden av fast føde.Anonymous poster hash: f9b32...056

Ja, firdi alternativet er hirsesuppe kokt i skittent vann. Og om folk er så giret på morsmelk til store unger, MÅ de sutte på puppen? Kan de ikke få morsmelk i kopp?

Neida, er nok for mødrene dette, mer enn for ungene

Anonymous poster hash: 1614a...3ab

Skrevet

Ja, firdi alternativet er hirsesuppe kokt i skittent vann. Og om folk er så giret på morsmelk til store unger, MÅ de sutte på puppen? Kan de ikke få morsmelk i kopp?

Neida, er nok for mødrene dette, mer enn for ungene

Tja, det er for min del...

Nå har det mest med å gjøre at minsten ikke viser antydning til å ville slutte slik mine andre barn har gjort ved 8-10 mnd alder.

Og hun koser seg. Er trøst og kos mer enn næring, for hun spiser alt hun får servert.

Men du trenger jo ikke amme dine barn så lenge😊 Vi bor i et fritt land😊

Hi

Takk for svar, du andre anonyme!

Skrevet

Ammet i drøye to år her, først da synes jeg mitt barn ble for stort og jeg selv ville slutte. Det er veldig forskjellig fra mor til mor og barn til barn. Det er vel ingen i Norge som trenger morsmelken etter fylte året, men her i huset var det koselig, en trygghet og noe helt naturlig. Ammet ikke offentlig, og snakket ikke om ammingen, men det var kos for ungen og da ble det bare sånn her. Jeg var stolt av å få til ammingen og så lenge det ikke var noe problem for ungen eller meg så ga jeg blanke i hva andre skulle syntes om det. Det er faktisk en privatsak.

Anonymous poster hash: 62e71...ed2
Skrevet

Jeg ammet i 1.5 år kunne hjemme etter fylte året og kunn morgen og kveld etter 1.5. Syntes det er sykt at folk tenker det er ekkelt å amme når barnet er over 1 år. Nå er amming ut og flaske er tingen.

Anonymous poster hash: c788d...c94

Skrevet

Jeg ammet i 1.5 år kunne hjemme etter fylte året og kunn morgen og kveld etter 1.5. Syntes det er sykt at folk tenker det er ekkelt å amme når barnet er over 1 år. Nå er amming ut og flaske er tingen.Anonymous poster hash: c788d...c94

Går utfra din unge er godt over 1,5 år nå? Da er h*n for stor for flaske også, et eksempel på at ungene er baby mye lengre enn de som slutter å ammes til normal tid.

Skrevet

Det yngste barnet mitt, som har passert 2,5 år, ammes.

Barnet regulerer hyppigheten selv, men jeg vil anslå at det er ca. 7 ganger i døgnet.

Det er få som synes dette er akseptabelt, men jeg er hardhudet nok til å overse negative kommentarer. Som fastlegen min sa i går: han slutter før han konfirmeres.

Anonymous poster hash: c6bfa...32d

Skrevet

Syntes du skal amme så lenge du føler det er riktig selv og barnet vil. Selv om barnet kan spise annen mat så er det jo og bra for immunforsvaret til barnet. Og for å ikke snakke om nærhet, trygghet, tilknytting og kos. Ammet selv til barnet var 18 måneder.

Skrevet

Naboen ammet til barnet var 3(!!)år. Det er drøyt🙈

Anonymous poster hash: 277ba...310

Skrevet

Du anonym ...3ab, hva er problemet ditt?! Gjør det deg noe om folk ammer barna sine selv om de er eldre enn ett år? Er det et problem for deg? Herremin, det er jo bare positivt!

Anonymous poster hash: 0f03b...864

Skrevet

Ammet til hun var 20 mnd. Fikk ingen kommentarer på det. Ammet morgen og kveld de siste månedene.

Skrevet

Ammet i drøye to år her, først da synes jeg mitt barn ble for stort og jeg selv ville slutte. Det er veldig forskjellig fra mor til mor og barn til barn. Det er vel ingen i Norge som trenger morsmelken etter fylte året, men her i huset var det koselig, en trygghet og noe helt naturlig. Ammet ikke offentlig, og snakket ikke om ammingen, men det var kos for ungen og da ble det bare sånn her. Jeg var stolt av å få til ammingen og så lenge det ikke var noe problem for ungen eller meg så ga jeg blanke i hva andre skulle syntes om det. Det er faktisk en privatsak.

Anonymous poster hash: 62e71...ed2

Dette.

Mannen min spurte også ofte om jeg ikke snart skulle slutte, og jeg spurte "hvorfor?" tilbake. Det finnes ikke noe godt svar på det, så da holdt han munn.

Barnet og jeg koste oss med dette, det var trivelig å avslutte dagen slik, og jeg er også stolt over at jeg fikk det til så lenge. Det fjør i hvert fall ingen skade :)

Anonymous poster hash: 440fd...6a8

Skrevet

Jeg ammer fortsatt min 22 mnd gamle jente. Tenker vel også at det er på tide å slutte snart (mest for min egen del), men det er bare snakk om litte grann morgen og kveld. Hva andre måtte mene verken vet jeg eller bryr jeg meg om. Jeg ammer henne jo ikke lenger offentlig, så jeg kan heller ikke se hvorfor noen skulle mene noe om det.

Anonymous poster hash: 71d4b...873
Skrevet

Fremdeles ingen som svarer på hvorfor ikke barnet kan drikke morsmelk fra kopp. Finnes flere måter å ha nærhet og kos på enn å amme store unger.

De viser ikke tegn til å slutte, nei vel. På samme måte som en unge ikke slutter med smokk, bleie, spise med bestikk osv av seg selv, dette må faktisk de voksne ta ansvar selv.

Hi innrømmet hvertfall at hun ammer for sin egen del.

Skrevet

Fremdeles ingen som svarer på hvorfor ikke barnet kan drikke morsmelk fra kopp. Finnes flere måter å ha nærhet og kos på enn å amme store unger.

De viser ikke tegn til å slutte, nei vel. På samme måte som en unge ikke slutter med smokk, bleie, spise med bestikk osv av seg selv, dette må faktisk de voksne ta ansvar selv.

Hæ? Hvorfor skal hun få morsmelk på kopp? I tillegg til det ernæringsmessige, har jo amming et par andre store fordeler, nemlig 1) at det er veldig lettvint og 2) det gir masse kos og nærhet. Det virker jo helt tullete å skulle fortsette med morsmelk, men slutte med amming så lenge ammingen fungerer? Kunne aldri falt meg inn.

Anonymous poster hash: 71d4b...873

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for deg over at de skal drikke melken av kopp og ikke pupp? Er puppen ment for noe annet mener du? Vel, den er til å amme med og man bestemmer selv hvor lenge man vil amme. Noen mødre og barn liker å amme lenge, plager det deg på noen måte? Jeg er ikke interessert i å kjøpe pumpe og servere melk i kopp, ammingen er en kosestund som jeg og barnet har sammen fordi vi vil det. Hun tar ingen skade av det, tvert i mot. Hun ertrygg, selvstendig, snakker bra og er sosial. Snart 2 år gammel. Slutter å amme når det føles riktig for oss.

Skrevet

En som har vansker med å lese sarkasme...

Selvsagt kan ungene drikke av kopp, og gjør det også. Men ikke morsmelk.

Fordi jeg ikke kan pumpe. Kommer ikke en dråpe.

Og siden det er mer på grunn av kos enn næring, så er det selve ammingen og ikke melken som er issuet.

Hi - som absolutt IKKE gjør det for seg selv, for å gjøre det helt klart😊

Skrevet

Anbefales å amme til barna blir to år, så hvorfor i alle verden tenker folk at det ikke er greit?? Beats me...

Rekk opp hånda de som ikke ønsker å gjøre det som er best for ungen sin. 

Anonymous poster hash: b7c82...ee3
Skrevet

Hvorfor jeg ikke pumper å gir på flaske/kopp? I en travel hverdag gidder jeg ikke pumpe, kokvaske og alt det styret. Amming sørger også for at mønster får litt mammatid mellom de andre.

Dessuten, amming er bra for mor, i tillegg til barn. Reduserer faren for brystkreft!

Skrevet

Hi innrømmet hvertfall at hun ammer for sin egen del.Anonymous poster hash: 1614a...3ab

Du mener da at de skal pumpe seg først? Det er jo ekstremt tungvint. Tar lengre tid med pumping + spising, man må vaske og sterilisere utstyr, og pumpa får ut mindre melk enn barnet, så man kan risikere å miste melkeproduksjonen. Skjønner heller ikke hva som er problemet ditt med at andre ammer sine barn. Hilsen flaskemamma.

Anonymous poster hash: f17db...570

Skrevet

Jeg ammet yngste til hun var 22 mnd. Ingen som kommenterte det (til meg i det minste) og jeg hadde fått beskjed fra helsestasjonen at jeg med fordel kunne amme til hun fylte to år pga hun la dårlig på seg og vokste lite. Heldigvis la ikke mannen min seg opp i hvor lenge jeg ammet, det var kun min avgjørelse.

Jeg klarte ikke å pumpe meg skikkelig. Bruke en hel evighet på å få ut bittelitte grann, mens hun klarte å suge godt ut når jeg ammet.

Anonymous poster hash: 8df18...33c
Skrevet

Haha, jeg må bare le av enkelte her. Who anbefaler amming til to år. Det er opplest og vedtatt at det ikke er noe som helst negativt ved å amme - tvert i mot gir det helsegevinst for både mor og barn. Det er kos og gir nærhet.

Men neida - hvis du ønsker å amme etter fylte ett så er det bare et egoistisk ønske fra mor?

For ikke å snakke om du som mente de bør få fra kopp - skal jeg pumpe og styre bare for å tekkes snerpete lårhøner som har bestemt seg for at barn som spiser er ekkelt?

Nei, vet du hva... det er galt å amme av hensyn til egne ønsker, men det er greit å slutte av hensyn til nabokjerringa 😂😂 (og hva babyen måtte ønske er irrelevant, for her skal det sannelig stadfestes hvor David kjøpte ølet! Tenke seg til, la en ettåring få viljen sin når man kan si nei 😮)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...