Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #26 Skrevet 18. mars 2016 Så du mener vi skal se bort fra vedtektene og beslutningene i årsmøtet? Demokrati kan være vanskelig. Anonymous poster hash: 73a93...496 Dere må jo legge frem resultatet av disse vedtektene og beslutningene, det blir tomt for penger. Pga det må beslutningene gjøres om, dere må lage nye vedtekter fordi de dere har ikke fungerer. Helt greit å ha et demokrati og prøve de tingene som blir foreslått, men fungerer det ikke må det gjøres om. Anonymous poster hash: 88979...9c2
amandine Skrevet 18. mars 2016 #27 Skrevet 18. mars 2016 Jeg er helt uinteressert i resultater. Jeg vil at ungene skal trives og ha det gøy med idretten uansett nivå. Vi har veldig lite dugnader. Det er bestemt av årsmøtet. De foreldrene som stiller der vil heler betale det det koster og de liker å kunne ta ting litt på sparket. Svært få ønsker å måtte melde på og betale lang tid i forveien. Vi i styret må rette oss etter årsmøtets ønsker. De som eventuelt ønsker noe annet møter ikke opp og blir ikke hørt. Anonymous poster hash: 73a93...496 Men - og nå detter jeg av her - hvis dere har bestemt fra styret at det skal være lite dugnader, hva er problemet? At ikke folk stiller på dugnader som ikke finnes? Er problemet penger? For jeg regner jo med at dere gir ut info om økonomien i forbindelse med påmelding? Eller er det det at dere bare vil ha fine biler med på kamp så dere kan komme i Cayennetog ispedd en stakkarslig XC90, tvi vøre å skulle bli assosiert med de på den andre siden av motorveien, altså. Du fremstår ikke særlig inkluderende, det skal du ha. Mulig de i den gale skolekretsen bare skal prise seg lykkelige for å slippe unna. Vi har flere deltakere på lagene som kommer fra slike familier du ikke ville hatt med, og de er en berikelse, skal jeg si deg. Spesielt de barna som kommer fra denne siden av gata har godt av å utvide horisonten litt. Og det er veldig sjelden at vi ikke har plass i bilen eller en ekstra matpakke til jenta som nærmer seg kretslaget men som har talentløse foreldre. Det er en gave for meg at jeg kan strekke ut hånden og ta med et ekstra barn (og tro meg, jeg har det mer enn travelt i hverdagen), det koster meg fint lite å smøre to ekstra skiver i matpakken og ta med en ekstra kopp. Hvis du sitter i styre og stell i et eller annet idrettslag burde du og dere se det som en gave og også et ansvar å inkludere flest mulig. Det er godt for samfunnet, for idrettslaget, for nærmiljøet og ikke minst for ungene dine.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #28 Skrevet 18. mars 2016 Frivillig barneidrett vil alltid ha gratispassasjerer. Noen foreldre kommer uansett aldri til å bidra. Mange foreldre bidrar hvis de får et "spark bak". Gi klare, tydelige beskjeder om hva som skal gjøres og hvordan. Avtal f.eks. at ALL kommunikasjon skal foregå i en facebook-gruppe. Legg ut beskjeder av typen "Vi trenger sjåfører til kampen på lørdag. Hvem kan stille med bil klokken 10:30 bak samfunnshuset? Hvor mange ledige plasser har dere? " Og snakk sammen. Jeg har f.eks. gitt beskjed om at jeg IKKE stiller som fotballdommer, men gjerne baker kaker, står i kiosken, kjører til og fra osv. Aksepter at ulike foreldre har ulike evner, interesser og forutsetninger for å kunne bidra. Jeg har forresten selv satt opp 17-mai-turnuser for FAU, da har jeg enkelt og greit fordelt de "pålitelige" og de "upålitelige" foreldrene på ulike tider og oppgaver. Jeg vet selvfølgelig på forhånd at foreldrene til Per alltid stiller mens foreldrene til Pål aldri møter opp, men sånn er det bare. Det er forresten ikke alle som har det så enkelt, kanskje den "late" moren jobber slitsomme nattevakter og har en alvorlig syk slektning. Kanskje den "fraværende" faren ukependler. Og kanskje de ikke føler for å dele problemene sine med et klasserom fullt av tilsynelatende super-vellykkede foreldre. Kanskje kan de likevel bidra hvis de blir møtt av vennlighet og respekt. Anonymous poster hash: 42979...35b
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #29 Skrevet 18. mars 2016 Jeg er helt uinteressert i resultater. Jeg vil at ungene skal trives og ha det gøy med idretten uansett nivå. Vi har veldig lite dugnader. Det er bestemt av årsmøtet. De foreldrene som stiller der vil heler betale det det koster og de liker å kunne ta ting litt på sparket. Svært få ønsker å måtte melde på og betale lang tid i forveien. Vi i styret må rette oss etter årsmøtets ønsker. De som eventuelt ønsker noe annet møter ikke opp og blir ikke hørt. Anonymous poster hash: 73a93...496 Men - og nå detter jeg av her - hvis dere har bestemt fra styret at det skal være lite dugnader, hva er problemet? At ikke folk stiller på dugnader som ikke finnes? Er problemet penger? For jeg regner jo med at dere gir ut info om økonomien i forbindelse med påmelding?Eller er det det at dere bare vil ha fine biler med på kamp så dere kan komme i Cayennetog ispedd en stakkarslig XC90, tvi vøre å skulle bli assosiert med de på den andre siden av motorveien, altså. Du fremstår ikke særlig inkluderende, det skal du ha. Mulig de i den gale skolekretsen bare skal prise seg lykkelige for å slippe unna. Vi har flere deltakere på lagene som kommer fra slike familier du ikke ville hatt med, og de er en berikelse, skal jeg si deg. Spesielt de barna som kommer fra denne siden av gata har godt av å utvide horisonten litt. Og det er veldig sjelden at vi ikke har plass i bilen eller en ekstra matpakke til jenta som nærmer seg kretslaget men som har talentløse foreldre. Det er en gave for meg at jeg kan strekke ut hånden og ta med et ekstra barn (og tro meg, jeg har det mer enn travelt i hverdagen), det koster meg fint lite å smøre to ekstra skiver i matpakken og ta med en ekstra kopp. Hvis du sitter i styre og stell i et eller annet idrettslag burde du og dere se det som en gave og også et ansvar å inkludere flest mulig. Det er godt for samfunnet, for idrettslaget, for nærmiljøet og ikke minst for ungene dine. Vi har lite dugnader, men vi har noen ting som må gjøres. Idrettslaget er ikke et sosialkontor. Det høres fint ut å inkludere alle osv men det er krevende. Klart styret kunne Vært dyktigere. Jeg skulle gjerne hatt avløsning jeg, men vi er ikke dyktigere. Idrettslaget er ikke jobben vår. Det er noe vi bruker fritiden vår og ganske mye penger på. Vi Gjør noe positivt for barn i kommunen, men vi kan ikke gi et optimalt tilbud til alle. Å drifte idrettslag er frivillig arbeid. Vi Gjør det vi har ressurser og lyst til. Alle, ikke bare vi i idretten kunne sikkert gjort mer for de svake i samfunnet. Anonymous poster hash: 73a93...496
amandine Skrevet 18. mars 2016 #30 Skrevet 18. mars 2016 Jeg er helt uinteressert i resultater. Jeg vil at ungene skal trives og ha det gøy med idretten uansett nivå. Vi har veldig lite dugnader. Det er bestemt av årsmøtet. De foreldrene som stiller der vil heler betale det det koster og de liker å kunne ta ting litt på sparket. Svært få ønsker å måtte melde på og betale lang tid i forveien. Vi i styret må rette oss etter årsmøtets ønsker. De som eventuelt ønsker noe annet møter ikke opp og blir ikke hørt. Anonymous poster hash: 73a93...496 Men - og nå detter jeg av her - hvis dere har bestemt fra styret at det skal være lite dugnader, hva er problemet? At ikke folk stiller på dugnader som ikke finnes? Er problemet penger? For jeg regner jo med at dere gir ut info om økonomien i forbindelse med påmelding?Eller er det det at dere bare vil ha fine biler med på kamp så dere kan komme i Cayennetog ispedd en stakkarslig XC90, tvi vøre å skulle bli assosiert med de på den andre siden av motorveien, altså. Du fremstår ikke særlig inkluderende, det skal du ha. Mulig de i den gale skolekretsen bare skal prise seg lykkelige for å slippe unna. Vi har flere deltakere på lagene som kommer fra slike familier du ikke ville hatt med, og de er en berikelse, skal jeg si deg. Spesielt de barna som kommer fra denne siden av gata har godt av å utvide horisonten litt. Og det er veldig sjelden at vi ikke har plass i bilen eller en ekstra matpakke til jenta som nærmer seg kretslaget men som har talentløse foreldre. Det er en gave for meg at jeg kan strekke ut hånden og ta med et ekstra barn (og tro meg, jeg har det mer enn travelt i hverdagen), det koster meg fint lite å smøre to ekstra skiver i matpakken og ta med en ekstra kopp. Hvis du sitter i styre og stell i et eller annet idrettslag burde du og dere se det som en gave og også et ansvar å inkludere flest mulig. Det er godt for samfunnet, for idrettslaget, for nærmiljøet og ikke minst for ungene dine. Vi har lite dugnader, men vi har noen ting som må gjøres.Idrettslaget er ikke et sosialkontor. Det høres fint ut å inkludere alle osv men det er krevende. Klart styret kunne Vært dyktigere. Jeg skulle gjerne hatt avløsning jeg, men vi er ikke dyktigere. Idrettslaget er ikke jobben vår. Det er noe vi bruker fritiden vår og ganske mye penger på. Vi Gjør noe positivt for barn i kommunen, men vi kan ikke gi et optimalt tilbud til alle. Å drifte idrettslag er frivillig arbeid. Vi Gjør det vi har ressurser og lyst til. Alle, ikke bare vi i idretten kunne sikkert gjort mer for de svake i samfunnet. Anonymous poster hash: 73a93...496 Ja, jeg forstår at du synes det er vanskelig, og at for dere er deres egne barn nærmest. Men det virker ikke som at du forstår at det driftes idrettslag over hele Norge som er basert på frivillighet, dugnad og innsats, og disse fungerer faktisk og klarer å åpne døra for alle. Det er de aller færreste av oss som er heltidsansatte i idrettslagene, men vi finner tid! Og vi ser at det ikke koster så fryktelig mye mer tid om vi tar med alle. Vi andre som får det til har også mange barn, studier, fulle jobber og gamle foreldre, og idrettslagene er fulle av oss! Men jeg ser at å investere litt i mine barns venner og nærmiljø (for vår del da i idrettslaget) gir en stor gevinst. Jeg kjenner miljøet, jeg kjenner faktisk også de fra den andre siden av motorveien som du ikke vil ha med. Jeg må si med hånden på hjertet at jeg er glad for at jeg bor på min side av motorveien, men jeg må også si at jeg er veldig glad for at jeg ikke bor på din side, HI. Jeg tror også heldigvis at de fleste idrettslag rundt omkring styres som vårt, og ikke som ditt. Heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #31 Skrevet 18. mars 2016 Ser du har fått mye pepper og egentlig ikke svar på det du spurte om. Jeg har full forståelse av det som dere gjør. Etter et år med verv som regnskapsfører for et idrettslag i tillegg til vakter, dugnad, full jobb og alene med ett barn så møtte jeg veggen. Det ble for mye. Så om dere ender opp med at 50% av foreldrene ikke stiller opp så kan det bli for mye for de som står igjen. Til dere som sier at de bana blir utestengt, de blir jo ikke det. Som HI sier så lar de jo alle være med, men gjør bare ikke noe aktivt for å flere medlemmer fra det området. Det er jo heller ingen som nekter de å spille fotball, dette kan de jo som regel gjøre utenfor huset også. Anonymous poster hash: f9269...7e7
Luksusdyret Skrevet 18. mars 2016 #32 Skrevet 18. mars 2016 Ser du har fått mye pepper og egentlig ikke svar på det du spurte om. Jeg har full forståelse av det som dere gjør. Etter et år med verv som regnskapsfører for et idrettslag i tillegg til vakter, dugnad, full jobb og alene med ett barn så møtte jeg veggen. Det ble for mye. Så om dere ender opp med at 50% av foreldrene ikke stiller opp så kan det bli for mye for de som står igjen. Til dere som sier at de bana blir utestengt, de blir jo ikke det. Som HI sier så lar de jo alle være med, men gjør bare ikke noe aktivt for å flere medlemmer fra det området. Det er jo heller ingen som nekter de å spille fotball, dette kan de jo som regel gjøre utenfor huset også. Anonymous poster hash: f9269...7e7 Men hva skal de stille opp på når HI skriver at det nesten ikke er dugnader? Det virker som idrettslaget er basert på at foreldrene bidrar med masse penger. Det er ekskluderende per definisjon. Foreldrene må da kunne velge om de vil betale i form av penger eller dugnadsinnsats. At de ikke kan ta betalt i forkant av cup og lignende er også bare tull. Det er bare å endre vedtektene.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #33 Skrevet 18. mars 2016 Skjønner godt hva HI mener. Unnasluntrerne er heller ikke fattige, ressurssvake foreldre med sosialangst. Vi ser det gang på gang. Foreldre som ikke orker å bidra, og synes det er lettvint å la andre ta ansvar og arbeid for deres barn. Selv om seriekampene er gratis, så har man ansvar for de barna som man uplanlagt får i sin bil. Ikke alle har like god oppførsel, og tenker heller ikke på at barna skal ha mat og drikke i løpet av en lang dag. Det er faktisk dyrt å alltid måtte betale baguetter, middag, drikke osv. for flere barn utenom sine egne, i tillegg til bensin. Vi har egentlig ikke økonomi til det, men hva gjør man vel når barna ikke har en krone med seg. Vi andre foreldre synes heller ikke dugnad er kjempegøy, og takket være unnasluntrerne, så blir det doble kafevakter og dobbelt opp med kaker som må bakes for oss andre. Nei, det er ikke greit. Tror dere virkelig at alle de barna har en narkoman mor som ligger på sofaen, og far i fengsel? Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #34 Skrevet 18. mars 2016 Skjønner godt hva HI mener. Unnasluntrerne er heller ikke fattige, ressurssvake foreldre med sosialangst. Vi ser det gang på gang. Foreldre som ikke orker å bidra, og synes det er lettvint å la andre ta ansvar og arbeid for deres barn. Selv om seriekampene er gratis, så har man ansvar for de barna som man uplanlagt får i sin bil. Ikke alle har like god oppførsel, og tenker heller ikke på at barna skal ha mat og drikke i løpet av en lang dag. Det er faktisk dyrt å alltid måtte betale baguetter, middag, drikke osv. for flere barn utenom sine egne, i tillegg til bensin. Vi har egentlig ikke økonomi til det, men hva gjør man vel når barna ikke har en krone med seg. Vi andre foreldre synes heller ikke dugnad er kjempegøy, og takket være unnasluntrerne, så blir det doble kafevakter og dobbelt opp med kaker som må bakes for oss andre. Nei, det er ikke greit. Tror dere virkelig at alle de barna har en narkoman mor som ligger på sofaen, og far i fengsel? Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Men - hva er det da som hindrer deg å bli med ungen inn når du leverer, og be om å få tilbake den femtilappen du har spandert? Anonymous poster hash: f1836...fd9
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2016 #35 Skrevet 18. mars 2016 Skjønner godt hva HI mener. Unnasluntrerne er heller ikke fattige, ressurssvake foreldre med sosialangst. Vi ser det gang på gang. Foreldre som ikke orker å bidra, og synes det er lettvint å la andre ta ansvar og arbeid for deres barn. Selv om seriekampene er gratis, så har man ansvar for de barna som man uplanlagt får i sin bil. Ikke alle har like god oppførsel, og tenker heller ikke på at barna skal ha mat og drikke i løpet av en lang dag. Det er faktisk dyrt å alltid måtte betale baguetter, middag, drikke osv. for flere barn utenom sine egne, i tillegg til bensin. Vi har egentlig ikke økonomi til det, men hva gjør man vel når barna ikke har en krone med seg. Vi andre foreldre synes heller ikke dugnad er kjempegøy, og takket være unnasluntrerne, så blir det doble kafevakter og dobbelt opp med kaker som må bakes for oss andre. Nei, det er ikke greit. Tror dere virkelig at alle de barna har en narkoman mor som ligger på sofaen, og far i fengsel? Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Men - hva er det da som hindrer deg å bli med ungen inn når du leverer, og be om å få tilbake den femtilappen du har spandert? Anonymous poster hash: f1836...fd9 Du er jaggu frekk. Tipper at du er av de foreldrene. Det koster faktisk å kjøre 4-6 timer tur/retur titt og ofte, og mener du at en 50-lapp dekker bensin, baguette, middag, juice/brus, godteri og frukt? Er det i tillegg til å være ufrivillig barnevakt min jobb å ringe på for å kreve inn penger? På en såpass lang tur, som varer fra morgen til kveld, så må vel de fleste oppegående foreldre forstå at ungen trenger føde. Har du tre barn med utenom din egen, så må man gjerne legge ut en 1000-lapp pr. tur, som man aldri får tilbake. Nei, jeg har faktisk ikke råd til det. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #36 Skrevet 19. mars 2016 Skjønner godt hva HI mener. Unnasluntrerne er heller ikke fattige, ressurssvake foreldre med sosialangst. Vi ser det gang på gang. Foreldre som ikke orker å bidra, og synes det er lettvint å la andre ta ansvar og arbeid for deres barn. Selv om seriekampene er gratis, så har man ansvar for de barna som man uplanlagt får i sin bil. Ikke alle har like god oppførsel, og tenker heller ikke på at barna skal ha mat og drikke i løpet av en lang dag. Det er faktisk dyrt å alltid måtte betale baguetter, middag, drikke osv. for flere barn utenom sine egne, i tillegg til bensin. Vi har egentlig ikke økonomi til det, men hva gjør man vel når barna ikke har en krone med seg. Vi andre foreldre synes heller ikke dugnad er kjempegøy, og takket være unnasluntrerne, så blir det doble kafevakter og dobbelt opp med kaker som må bakes for oss andre. Nei, det er ikke greit. Tror dere virkelig at alle de barna har en narkoman mor som ligger på sofaen, og far i fengsel? Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Men - hva er det da som hindrer deg å bli med ungen inn når du leverer, og be om å få tilbake den femtilappen du har spandert? Anonymous poster hash: f1836...fd9 Du er jaggu frekk. Tipper at du er av de foreldrene. Det koster faktisk å kjøre 4-6 timer tur/retur titt og ofte, og mener du at en 50-lapp dekker bensin, baguette, middag, juice/brus, godteri og frukt? Er det i tillegg til å være ufrivillig barnevakt min jobb å ringe på for å kreve inn penger? På en såpass lang tur, som varer fra morgen til kveld, så må vel de fleste oppegående foreldre forstå at ungen trenger føde. Har du tre barn med utenom din egen, så må man gjerne legge ut en 1000-lapp pr. tur, som man aldri får tilbake. Nei, jeg har faktisk ikke råd til det. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Nei, jeg er ikke en av dem. Ungene mine er 1 og 3 år og går ikke på idrett..... Men jeg har erfaring med at folk påtar seg å gjøre "tjenester" og er så konfliktsky at de ikke kan be om den kompensasjonen de mener de må ha. Så går de i stedet og klager og er martyrer. Hvis man både tar med seg 3 ekstra barn og deretter handler snop og mat til dem fra øverste hylle uten å måtte det er man ikke bare martyr. Da er man jo stokk dum. Anonymous poster hash: f1836...fd9
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #37 Skrevet 19. mars 2016 Jeg jobber i barneverntjenesten og ser at her i byen har vi fantastiske idrettslag. Barneverntjenesten dekker fritidsaktiviteter, som fotball, håndball etc., for endel barn. Idrettslagene er fantastiske med å låne ut utstyr til barna, ordner med kjøring (også til og fra trening), gir perioder med frislipp fra dugnader osv. De ser barna. Ikke foreldrenes utfordringer med å få dette til. Det er fantastisk hvordan de legger til rette for at barna kan delta på tross av at foreldrene ikke kan, er syke, ikke har mulighet pga. flere barn / jobb osv. Det blir noe mer jobb på de andre foreldrene, men de bidrar for barna sin del. Flotte folk Anonymous poster hash: 4497f...928
aanonym Skrevet 19. mars 2016 #38 Skrevet 19. mars 2016 Har vært engasjert i mange typer frivillig arbeid: håndball, fotball, FAU osv, og kjenner sånn sett til dugnadsarbeid fra begge sider. Ser det har kommet mange tips til oss som organiserer disse dugnadene (som er helt nødvendig for klubbenes økonomi, skulle vi krevd alt i foreldrebetaling ville det blitt alt fir dyrt). Noen vil stå i kiosk, men ikke selge dopapir. Noen vil organisere loppis, men ikke selge julekalendere. Noen vil vaske drakter, men ikke brøyte bane. Noen vil kjøre bil, men ikke bake. Noen vil selge dopapir, men ikke lypsyl. Noen vil dkta på varetelling, men ikke stå i kiosk. Osv, osv..... Og noen må ha konkret beskjed lang tid i forveien om hva de skal gjøre og når. Det er ikke så enkelt å organisere disse dugnadene heller, skal jeg si dere. Noen ganger dukker det bare opp en fortjenestemulighet, noen ganger er det forbundene sentralt som bestemmer osv. Og ikke har vi oppmenn osv tid/mulighet til å ta hensyn til alle disse individuelle ønskene. Ergo sender vi ut liste med navn, dato, oppgave og beskjed om å bytte internt. Eller vi gir beskjed om at dere skal selge fem julekalendere som dere selv må legge ut for først.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #39 Skrevet 19. mars 2016 Skjønner godt hva HI mener. Unnasluntrerne er heller ikke fattige, ressurssvake foreldre med sosialangst. Vi ser det gang på gang. Foreldre som ikke orker å bidra, og synes det er lettvint å la andre ta ansvar og arbeid for deres barn. Selv om seriekampene er gratis, så har man ansvar for de barna som man uplanlagt får i sin bil. Ikke alle har like god oppførsel, og tenker heller ikke på at barna skal ha mat og drikke i løpet av en lang dag. Det er faktisk dyrt å alltid måtte betale baguetter, middag, drikke osv. for flere barn utenom sine egne, i tillegg til bensin. Vi har egentlig ikke økonomi til det, men hva gjør man vel når barna ikke har en krone med seg. Vi andre foreldre synes heller ikke dugnad er kjempegøy, og takket være unnasluntrerne, så blir det doble kafevakter og dobbelt opp med kaker som må bakes for oss andre. Nei, det er ikke greit. Tror dere virkelig at alle de barna har en narkoman mor som ligger på sofaen, og far i fengsel? Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Men - hva er det da som hindrer deg å bli med ungen inn når du leverer, og be om å få tilbake den femtilappen du har spandert? Anonymous poster hash: f1836...fd9 Du er jaggu frekk. Tipper at du er av de foreldrene. Det koster faktisk å kjøre 4-6 timer tur/retur titt og ofte, og mener du at en 50-lapp dekker bensin, baguette, middag, juice/brus, godteri og frukt? Er det i tillegg til å være ufrivillig barnevakt min jobb å ringe på for å kreve inn penger? På en såpass lang tur, som varer fra morgen til kveld, så må vel de fleste oppegående foreldre forstå at ungen trenger føde. Har du tre barn med utenom din egen, så må man gjerne legge ut en 1000-lapp pr. tur, som man aldri får tilbake. Nei, jeg har faktisk ikke råd til det. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Nei, jeg er ikke en av dem. Ungene mine er 1 og 3 år og går ikke på idrett..... Men jeg har erfaring med at folk påtar seg å gjøre "tjenester" og er så konfliktsky at de ikke kan be om den kompensasjonen de mener de må ha. Så går de i stedet og klager og er martyrer. Hvis man både tar med seg 3 ekstra barn og deretter handler snop og mat til dem fra øverste hylle uten å måtte det er man ikke bare martyr. Da er man jo stokk dum. Anonymous poster hash: f1836...fd9 Mulig jeg er stokk dum, men stiller du opp på felles møtested for å kjøre ditt eget barn og har ledige plasser i bilen, så fyller du opp ledige seter. Problemet er at noen foreldre tror at barna automatisk kommer seg fra A til B, og skjønner ikke at alle må bidra. Mener du at de som har med penger ikke skal kunne kjøpe det de vil, fordi noen ikke får penger med hjemmefra, eller at vi foreldre som er med på turen bare skal overse at noen barn ikke får kjøpt det samme som andre? Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce
MMP Skrevet 19. mars 2016 #40 Skrevet 19. mars 2016 Fy... selvfølgelig skal barn få være med uavhengig om foreldrene stiller opp. Da jeg var ung var det flere jenter i korpset mitt som fikk være med gratis. Foreldrene betalte aldri en eneste kontigent! Vi er nødt til å bry oss om barna oppe i det hele... er så glad for å se mange her er enige med meg Det varmer mitt hjerte. Barn er aldri gratis passasjerer.... barn er barn, og de skal selvfølgelig være med!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #41 Skrevet 19. mars 2016 Har vært engasjert i mange typer frivillig arbeid: håndball, fotball, FAU osv, og kjenner sånn sett til dugnadsarbeid fra begge sider. Ser det har kommet mange tips til oss som organiserer disse dugnadene (som er helt nødvendig for klubbenes økonomi, skulle vi krevd alt i foreldrebetaling ville det blitt alt fir dyrt). Noen vil stå i kiosk, men ikke selge dopapir. Noen vil organisere loppis, men ikke selge julekalendere. Noen vil vaske drakter, men ikke brøyte bane. Noen vil kjøre bil, men ikke bake. Noen vil selge dopapir, men ikke lypsyl. Noen vil dkta på varetelling, men ikke stå i kiosk. Osv, osv..... Og noen må ha konkret beskjed lang tid i forveien om hva de skal gjøre og når. Det er ikke så enkelt å organisere disse dugnadene heller, skal jeg si dere. Noen ganger dukker det bare opp en fortjenestemulighet, noen ganger er det forbundene sentralt som bestemmer osv. Og ikke har vi oppmenn osv tid/mulighet til å ta hensyn til alle disse individuelle ønskene. Ergo sender vi ut liste med navn, dato, oppgave og beskjed om å bytte internt. Eller vi gir beskjed om at dere skal selge fem julekalendere som dere selv må legge ut for først. Organiserer også dugnader, og vet at mange foreldre forventer at man skal ta hensyn til hva de ikke liker og ikke liker, at skilte foreldre ikke er på talefot, ha oversikt over hvem som har samvær dugnadshelgene osv. Alle har mulighet til å være med å organisere, men de som har flest krav ønsker ikke å bidra med planlegging og papirarbeid. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #42 Skrevet 19. mars 2016 Fy... selvfølgelig skal barn få være med uavhengig om foreldrene stiller opp. Da jeg var ung var det flere jenter i korpset mitt som fikk være med gratis. Foreldrene betalte aldri en eneste kontigent! Vi er nødt til å bry oss om barna oppe i det hele... er så glad for å se mange her er enige med meg Det varmer mitt hjerte. Barn er aldri gratis passasjerer.... barn er barn, og de skal selvfølgelig være med! Er fortsatt sånn. Kan love deg at vi andre strekker oss langt for at alle skal få være med, både økonomisk og med doble vakter. Understreker at dette er foreldre som har mulighet på lik linje med andre foreldre. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #43 Skrevet 19. mars 2016 Skjønner godt hva HI mener. Unnasluntrerne er heller ikke fattige, ressurssvake foreldre med sosialangst. Vi ser det gang på gang. Foreldre som ikke orker å bidra, og synes det er lettvint å la andre ta ansvar og arbeid for deres barn. Selv om seriekampene er gratis, så har man ansvar for de barna som man uplanlagt får i sin bil. Ikke alle har like god oppførsel, og tenker heller ikke på at barna skal ha mat og drikke i løpet av en lang dag. Det er faktisk dyrt å alltid måtte betale baguetter, middag, drikke osv. for flere barn utenom sine egne, i tillegg til bensin. Vi har egentlig ikke økonomi til det, men hva gjør man vel når barna ikke har en krone med seg. Vi andre foreldre synes heller ikke dugnad er kjempegøy, og takket være unnasluntrerne, så blir det doble kafevakter og dobbelt opp med kaker som må bakes for oss andre. Nei, det er ikke greit. Tror dere virkelig at alle de barna har en narkoman mor som ligger på sofaen, og far i fengsel? Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Men - hva er det da som hindrer deg å bli med ungen inn når du leverer, og be om å få tilbake den femtilappen du har spandert? Anonymous poster hash: f1836...fd9 Du er jaggu frekk. Tipper at du er av de foreldrene. Det koster faktisk å kjøre 4-6 timer tur/retur titt og ofte, og mener du at en 50-lapp dekker bensin, baguette, middag, juice/brus, godteri og frukt? Er det i tillegg til å være ufrivillig barnevakt min jobb å ringe på for å kreve inn penger? På en såpass lang tur, som varer fra morgen til kveld, så må vel de fleste oppegående foreldre forstå at ungen trenger føde. Har du tre barn med utenom din egen, så må man gjerne legge ut en 1000-lapp pr. tur, som man aldri får tilbake. Nei, jeg har faktisk ikke råd til det. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Nei, jeg er ikke en av dem. Ungene mine er 1 og 3 år og går ikke på idrett.....Men jeg har erfaring med at folk påtar seg å gjøre "tjenester" og er så konfliktsky at de ikke kan be om den kompensasjonen de mener de må ha. Så går de i stedet og klager og er martyrer. Hvis man både tar med seg 3 ekstra barn og deretter handler snop og mat til dem fra øverste hylle uten å måtte det er man ikke bare martyr. Da er man jo stokk dum. Anonymous poster hash: f1836...fd9 Mulig jeg er stokk dum, men stiller du opp på felles møtested for å kjøre ditt eget barn og har ledige plasser i bilen, så fyller du opp ledige seter. Problemet er at noen foreldre tror at barna automatisk kommer seg fra A til B, og skjønner ikke at alle må bidra. Mener du at de som har med penger ikke skal kunne kjøpe det de vil, fordi noen ikke får penger med hjemmefra, eller at vi foreldre som er med på turen bare skal overse at noen barn ikke får kjøpt det samme som andre? Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Selvfølgelig skal du overse det. Alle behøver ikke få det samme. Og snop, juice, baguetter - hallo??? Hvis du seriøst drar ut med 3 ekstra unger som ALLE er blakke, og spanderer opptil 300 kr på hver, da reder du som du ligger. Før jeg kjøper noe som helst er det da klart jeg ringer hjem til hver av dem, sier de har glemt penger og spør om jeg all låne dem en avtalt sum så de får noe å spise. Å kjøpe alt de peker på gjør jeg ikke med mine egne engang, hvorfor skulle jeg det? Anonymous poster hash: f1836...fd9
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #44 Skrevet 19. mars 2016 Fy... selvfølgelig skal barn få være med uavhengig om foreldrene stiller opp. Da jeg var ung var det flere jenter i korpset mitt som fikk være med gratis. Foreldrene betalte aldri en eneste kontigent! Vi er nødt til å bry oss om barna oppe i det hele... er så glad for å se mange her er enige med meg Det varmer mitt hjerte. Barn er aldri gratis passasjerer.... barn er barn, og de skal selvfølgelig være med! Er fortsatt sånn. Kan love deg at vi andre strekker oss langt for at alle skal få være med, både økonomisk og med doble vakter. Understreker at dette er foreldre som har mulighet på lik linje med andre foreldre. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Hvordan vet du hva de har mulighet til? Anonymous poster hash: f1836...fd9
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #45 Skrevet 19. mars 2016 Skal de andre foreldrene betale mye mer og gjøre all jobben for at noen i hver klubb ikke gidder? Ikke faan. Vi har lite penger så jeg hadde ikke hatt råd til lommepenger til nabobarn. Å stille opp på dugnader og cuper er gratis. Det er innmari mange unnasluntrere det er de folk ikke liker. Ikke de med dårlig råd. Er ikke kontigenten som irriterer at de ikke betaler men at de alltid lemper ungen over på andre . Og da vil jeg påstå de ikke gjør jobben sin som forelder og bv burde bli kontaktet så de får kursing og oppfølging ang barn og fritidsakt og rett og slett livet generelt med barn. Anonymous poster hash: 4db6c...675
Yellow Brick Road Skrevet 19. mars 2016 #46 Skrevet 19. mars 2016 (endret) Jeg har drevet organiserte fritidsaktiviteter i årevis og må si at jeg aldri har hatt problemer med at nødvendige dugnadsaktiviteter ikke har blitt gjort. Det betyr ikke at de ikke finnes folk som aldri stiller opp, men ikke i så stor grad at det er noe stort problem. Jeg velger å se på foreldrene som en utfordring, ikke som et problem. Og med god dialog, nærhet og et knippe sunn fornuft er det utrolig hvor langt man kommer. Det handler om å bygge på foreldrenes styrke og mye direkte kontakt, ikke bare gjennom en lapp her og der. Ofte blir det rett og slett et "Vi trenger hjelpe til kiosken. loddsalg, parkeringsvakt og kakebaking til helga, hva passer best for deg?" og ikke minst "Jeg vet at dere har det travelt nå, så jeg har ikke satt dere opp denne gangen, men neste gang..." Man kommer utrolig langt ved å tilrettelegge litt og snakke med folk direkte, ikke bare hinte. "Hei, regner med at du har glemt den 50-lappen" "Dere har ikke betalt påmeldingen for Emil, skal han ikke være med?" Jo da, men kan bli både oppgitt og lei av og til, men det meste ordner seg om man bare tar de rette grepene. Endret 19. mars 2016 av Yellow Brick Road
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #47 Skrevet 19. mars 2016 Fy... selvfølgelig skal barn få være med uavhengig om foreldrene stiller opp. Da jeg var ung var det flere jenter i korpset mitt som fikk være med gratis. Foreldrene betalte aldri en eneste kontigent! Vi er nødt til å bry oss om barna oppe i det hele... er så glad for å se mange her er enige med meg Det varmer mitt hjerte. Barn er aldri gratis passasjerer.... barn er barn, og de skal selvfølgelig være med! Er fortsatt sånn. Kan love deg at vi andre strekker oss langt for at alle skal få være med, både økonomisk og med doble vakter. Understreker at dette er foreldre som har mulighet på lik linje med andre foreldre. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce Hvordan vet du hva de har mulighet til? Anonymous poster hash: f1836...fd9 Fordi de har penger og overskudd til å delta på ting de synes er gøy. Tror du at vi som stiller opp for våre egne og unnasluntrernes barn, elsker å jobbe dugnad? Nei, men det hører faktisk til foreldrerollen. Vil gå så langt som å kalle det omsorgssvikt når foreldrene ikke bryr seg. Orker man ikke noe, så bør man kanskje få besteforeldre eller avlastningshjem på banen for å gi barna fritidstilbud. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #48 Skrevet 19. mars 2016 Dere som skriver at klubben kan bare bestemme at medlemmer skal KJØPE produkter de ikke har bestilt (dopapir, kalendere, Forever Living-produkter) - det er ikke lov å påtvinge kjøp av produkter. For hvis du legger ut for dem først og ikke får solgt, blir du sittende med dem selv. Det er ulovlig og ikke noe klubben kan tvinge medlemmene til å gjøre. Jeg hadde boikottet salg av Forever Living-produkter totalt. Ikke bare at det er pyramidevirksomhet, men de får da for faen gjøre en innsats selv for å få solgt disse produktene sine som er fulle av parabener og masse annet skadelig. JEG skal ikke bidra til at Forever Living-forhandler stiger i gradene, får bonuser osv for å ikke gjøre noen ting. Heldigvis er det ting som varetelling, kakebaking, kjøring av andre barn, hjelp på treningen osv som er dugnader for våre klubber. Ikke ulovlig kjøpeplikt. For øvrig, det er også ganske greit å forhøre seg om to stk absolutt ikke kan stå i kassa sammen. Det bidrar ikke til godt miljø at to stk som absolutt ikke går sammen, blir konsekvent satt på samme vakt. Her blir jeg fritatt for å stå på samme vakt som mannens tidligere elskerinne. Det har jeg bedt om å fått innvilget uten problemer. Jeg står bare andre vakter enn henne, vanskeligere enn det kan det ikke være. Ingen har noen gang sett det som et praktisk problem. Praktisk problem var det når de foreldrene som sa jeg til å stå den og den vakta, ikke dukka opp, slik at jeg ble nødt til ¨å stå på samme vakta som drittkjerringa, måtte steppe inn for dem som ikke kom. Til sammen ble det va 7 timers kioskvakt på meg den dagen, og jeg var 7 mnd gravid og full av bekkenløsning. Jeg synes at når man først har takket ja, har man bare å dukke opp på vakta, eller i hvert fall si fra hvis man plutselig ikke kan. Anonymous poster hash: 0d54a...181
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2016 #49 Skrevet 19. mars 2016 Dere som skriver at klubben kan bare bestemme at medlemmer skal KJØPE produkter de ikke har bestilt (dopapir, kalendere, Forever Living-produkter) - det er ikke lov å påtvinge kjøp av produkter. For hvis du legger ut for dem først og ikke får solgt, blir du sittende med dem selv. Det er ulovlig og ikke noe klubben kan tvinge medlemmene til å gjøre. Jeg hadde boikottet salg av Forever Living-produkter totalt. Ikke bare at det er pyramidevirksomhet, men de får da for faen gjøre en innsats selv for å få solgt disse produktene sine som er fulle av parabener og masse annet skadelig. JEG skal ikke bidra til at Forever Living-forhandler stiger i gradene, får bonuser osv for å ikke gjøre noen ting. Heldigvis er det ting som varetelling, kakebaking, kjøring av andre barn, hjelp på treningen osv som er dugnader for våre klubber. Ikke ulovlig kjøpeplikt. For øvrig, det er også ganske greit å forhøre seg om to stk absolutt ikke kan stå i kassa sammen. Det bidrar ikke til godt miljø at to stk som absolutt ikke går sammen, blir konsekvent satt på samme vakt. Her blir jeg fritatt for å stå på samme vakt som mannens tidligere elskerinne. Det har jeg bedt om å fått innvilget uten problemer. Jeg står bare andre vakter enn henne, vanskeligere enn det kan det ikke være. Ingen har noen gang sett det som et praktisk problem. Praktisk problem var det når de foreldrene som sa jeg til å stå den og den vakta, ikke dukka opp, slik at jeg ble nødt til ¨å stå på samme vakta som drittkjerringa, måtte steppe inn for dem som ikke kom. Til sammen ble det va 7 timers kioskvakt på meg den dagen, og jeg var 7 mnd gravid og full av bekkenløsning. Jeg synes at når man først har takket ja, har man bare å dukke opp på vakta, eller i hvert fall si fra hvis man plutselig ikke kan. Anonymous poster hash: 0d54a...181 Hvordan skal man gjøre det mener du? Sende ut skjema hvor man krysser av hvem man har hatt seg med? Som sagt, ALLE foreldre har mulighet til å melde seg frivillig til å ta organiseringen av en dugnad, men de som klager mest er de som jobber minst. Kan ikke du jobbe med drittkjerringa, så må mannen ta den dugnaden. Får ikke han lov, så må dere finne en venn eller familiemedlem som kan ta vakta. Er dere ikke voksne mennesker? Kanskje en ide å tenke på ungene, før man ligger rundt på bygda. Anonymous poster hash: 2bcd6...6ce
frk Nilsen Skrevet 19. mars 2016 #50 Skrevet 19. mars 2016 Jeg har flere verv i lokale klubben her, der jobber vi aktivt for å inkludere alle. Vi jobber også med hvordan vi kan få med disse foreldrene på laget. Vi har en sosialpott i budsjettet der de som ikke har økonomi til kontigenten får økonomisk støtte, samarbeide med barnevernstjenesten som betaler for de som er inn under dem. Ikke alle foreldrene har mulighet til å stille, og vi som gjør det og får kabalen til å gå opp må være forsiktige med å dømme andre. Hva vet vi egentlig om situasjonen til dem? Det er barna det går utover ved å ekskludere/selektere pga økonomi eller dugnadsånd. Vi stiller opp for alle, det å bli kjent med andre foreldre og barn i samme bydel/nabolag uavhengig av skolekrets ser jeg bare på som en fordel. Når barna blir større og utvider nettverket og nabolaget har du som foreldre en fordel i og med at du kjenner andre enn mammaklubben på trinnet. Idretten skal være for alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå