Gå til innhold

Alle burde ha 200 kr til skole eventer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser om en mor på dagbladet idag som skal sutre over at skole. Ønsker 200 kr nå og da for aktiviteter og hun har ikke råd.

Om hun ikke har råd til å skrape sammen 200 kroner et par ganger i året ja da burde hun knepet sammen beina.

Maken til selvmedlidenhet og offer rolle. Da får hun faktisk gjøre det hun kan som mor for å skaffe de pengene.

Om man som forelder ikke har noen backup penger til uforutsette utgifter så har man feilet et sted og burde omprioritere økonomien sin.

Anonymous poster hash: 32dc5...da6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slitsomt å lese innlegg med så mange sær skrivings feil (ja, det gjorde jeg med vilje).

Et så dømmende innlegg fortjente dritt tilbake.

Anonymous poster hash: 995c5...f30

Skrevet

Jaja. Takk til deg.

Og du, et lite råd til deg: les nøye gjennom før du poster noe. Det blir litt flaut å kritisere andre når du selv så tydelig kommer til kort.

Anonymous poster hash: 7fca3...c26

Skrevet

Nå har ikke jeg lest innlegget du refererer til så det kan jeg ikke uttale meg om, men ting er ofte ikke så svart hvitt..

Jeg f.eks ble alvorlig syk da jeg gikk gravid med mitt fjerde barn, endte etterhvert på aap. Aap er 66% av gjennomsnittslønnen du hadde siste 3 årene før du ble syk, på de tre årene hadde jeg en permisjon med 80% lønn og 6 mnd med ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass, så gjennomsnittslønnen de beregnet aap ut fra er mye lavere enn min egentlige fastlønn.

Jeg endte da med ca 13.000 utbetalt i måneden i aap, og jeg har 4 barn.

Nå har heldigvis jeg en mann som tjener greit da, så vi klarer oss greit. Men det er ikke alltid så lett å vite hva fremtiden bringer. For min del går det mot ufør, og skulle jeg bli enslig ville jeg virkelig slite med å klare meg. Du kan selvfølgelig si at jeg burde knepet igjen bena og ihvertfall ikke fått 4 barn, men da jeg (uplanlagt) ble gravid med nr fire var jeg frisk og rask og i full jobb, hvordan skulle jeg vite at fremtiden skulle bringe alvorlig sykdom med senvirkninger og varige mèn?

Anonymous poster hash: 7f4f2...6fa
Skrevet

Litt enig. Du vet likevel ikke noe om hvorfor denne mammaen er i den økonomiske situasjonen hun er i nå.

Mange legitime grunner til å havne i økonomisk uføre for kort eller lengre tid.

Derfor synes jeg innlegget ditt er veldi ensidig og litt kjedelig. Du mistet meg helt ved å si at hun ikke burde ha sex om hun er så blakk. Di fremstår som litt enkel i din betraktning av denne saken.

Uansett, jeg synes personlig at skolen bør være gratis.

Når det er sagt, barn koster penger.

Anonymous poster hash: dca78...82b

Skrevet

Det er ikke første gangen hun er i en avis og klager over at hun ikke har råd til ditt og datt.

Hun har klaget før på priser på en svømmehall i Bergen som gjorde at hun og barna hennes ikke ville ta seg råd til å bade der lenger...

Å huff stakkars henne som ikke kan dra flere ganger i uka og bade lenger.

Skrevet

Det er ikke snakk om 200 kroner som et engangsbeløp HI! Det er 200 kroner til klassefest, så 200 kroner til leirskole, så 200 kroner til pizzakveld... Det gjentar seg hele tiden. Plutselig har denne 200-lappen blitt til 2000 kroner. Og det skal ikke være sånn når dette er aktiviteter som arrangeres i regi av en i utgangspunktet gratis skole.

Anonymous poster hash: 2662a...5d6

Skrevet

Livet blir ikke alltid som en planlegger det.
De færreste planlegger å bli alene med barna.

De fleste planlegger en fremtid med barnas far.

Et samlivsbrudd er ikke bare en følesesmessig krise, men også en økonomisk.

Fint for deg at du klarer deg bra, ikke alle andre er like heldige.

Det fins fattigdom i Norge også.

For de som ikke har lest artikkelen så er den her

http://www.dagbladet.no/2016/03/13/nyheter/skole/utdanning/fattigdom/politikk/43503144/

Anonymous poster hash: 71c29...ed7
Gjest Antarctica
Skrevet

Leser om en mor på dagbladet idag som skal sutre over at skole. Ønsker 200 kr nå og da for aktiviteter og hun har ikke råd.

Om hun ikke har råd til å skrape sammen 200 kroner et par ganger i året ja da burde hun knepet sammen beina.

Maken til selvmedlidenhet og offer rolle. Da får hun faktisk gjøre det hun kan som mor for å skaffe de pengene.

Om man som forelder ikke har noen backup penger til uforutsette utgifter så har man feilet et sted og burde omprioritere økonomien sin.

Vulgært og lite vennligsinnet innlegg av deg. Selvsagt er det morsommere å ha god råd enn å ha dårlig råd.

Men det er også morsommere å omgås med godhjerta, skikkelige og dannede folk. Glad jeg ikke kjenner deg.

Skrevet

For å ta et eksempel;

I februar har vi brukte 200 kr på karneval pluss utgifter til kostymer. Joda, klart vi kunne sydd selv, men da hadde folk hvertfall lurt. Jeg kan virkelig ikke sy!

Eldste har vært i 5 bursdager, så 500 kr gikk med til gaver. Så var det 2 cuper hvor det tilsammen gikk rundt en tusenlapp (nå var vi riktignok hele familien der da)

Forrige helg var det dobbeltbursdag, neste helg er det dobbeltbursdag og jaggu skal vi ikke i bursdag idag og!

Poenget er at når det skjer ting så ofte så blir det mye penger. Nå har ikke problemer på samme måte som damen i artikkelen, men klart når "alle" har bursdag samtidig så blir det faktisk dyrt!

Så da må man velge da. Sende unger i bursdag med vennene sine, eller på arrangementet i regi av skolen, som også koster penger.

Anonymous poster hash: c0d03...7fb

Skrevet

Det er mange grunnar til at ein kan verte åleine med ansvaret for barn.  Me må berre innsjå at ikkje alle rundt oss har like god økonomi som vi kanskje har, og slike "små" summar her og der vert fort mykje i eit stramt budsjett.

Skrevet

Problemet er ikke 200-lappen. Problemet er at det er en 200-lapp her og en 200-lapp der, i tide og utide. Selv har jeg ikke problemer med det, men alle har ikke samme økonomi som meg, og heller ikke som deg, skjønner jeg. I dagens Norge, med et iskaldt blåblått styre uten en halv tanke om solidaritet, blir forskjellene mellom oss som har god økonomi og de som ikke er så heldige, større og større.

Anonymous poster hash: cc4df...5e1

Skrevet

Jeg har jobbet på NAV sosial, og enkelte har rett og slett en fryktelig presset økonomi. Når jeg jobbet på NAV ble jeg intervjuet av noen som skrev en bacheloroppgave om fattigdom. De hadde i den forbindelse intervjuet lærere og helsesøstre, og de som skrev oppgave hadde fått samme svaret fra alle, de hadde aldri sett eller opplevd fattigdom. Jeg var den eneste som sa at jo, fattigdom finnes og jeg har sett det.

På grunn av jobben min vet jeg dessverre at en av elevene i klassen til ene barnet mitt er fattig. Jeg vet at familien totalt har 113 kroner dagen å leve for. Det skal rekke til mat, klær, husholdningsartikler, busskort og fritidsaktiviteter til alle mann. Vi bor i en meget velstående bydel og på alle foreldremøter blir det veldig mye "500 her og 1000 der er ingen problem". Alle kjøper veldig dyre gaver til hverandre i bursdager og jeg vet så inderlig godt hva det betyr for denne familien. Jeg forsøker å komme med noen diplomatiske innvendinger, men jeg får ikke gehør og jeg kan jo ikke si så mye på grunn av taushetsplikt.

Poenget er at man ikke vet noe om andres økonomi, man vet ikke noe om fremtiden. Veldig mange kvinner har relativt lave lønninger, hvordan hadde din økonomi blitt om mannen stakk og utbetalingene dine ble kuttet til 66% og utgiftene samtidig nesten doblet seg?

Anonymous poster hash: 97821...502

Skrevet

helt enig med deg hi.

Kjente jeg ble forbannet når jeg leste innlegget, sikkelig sutre innlegg... og når hun tjener så lite som hun gjorde burde hun heller revundert og få barn

Skrevet

Ofte er det ikke 200 kr 2 ganger i året som er problemet. Jeg brukte selv 200 kr i går da skolen hadde "Åpen dag". Cafe, loddsalg og slikt koster fort endel kroner. Men så er det alle de andre småbeløpene som også blir ganske høye beløp når en legger de sammen. Bursdagsgaver til klassekamerater, sosiale tilstelninger på skolen, klassefester, discokveld for fotballaget og håndballaget, deltakelse på turneringer, innkjøp av lotteripremier til inntekt for idrettslagene, grilling og turmat omtrent annenhver uke, klassen skal møtes for sosialt samvær i badeland der det koster kr 150 per barn bare i inngangspenger etc. Det blir mye til sammen. Derfor mener jeg at skolearrangementer så lagt som mulig burde være gratis, det kan være til hjelp for at barnet fra familien med dårlig økonomi kanskje kan delta i fotballturnering akkurat den helga, eller slippe å melde forfall til en bursdag fordi det ikke fins penger til bursdagsgave. Å si at moren burde knepet igjen og ikke fått barn er en simpel, korttenkt og stygg ting å si. Ingen er i stand til å se inn i framtiden, selv ikke du.

Anonymous poster hash: 75629...55d
Skrevet

Alle foreldre burde også kunne skrive korrekt norsk og ha et snev av empati. Mulig du burde ha knepet igjen, hi.

Skrevet

Det er ikke første gangen hun er i en avis og klager over at hun ikke har råd til ditt og datt.

Hun har klaget før på priser på en svømmehall i Bergen som gjorde at hun og barna hennes ikke ville ta seg råd til å bade der lenger...

Å huff stakkars henne som ikke kan dra flere ganger i uka og bade lenger.

Du kan velge å se henne som en person som klager og syter i avisa.

Eller du kan velge å se henne som en person som trosser ydmykelsen for å være talerør for en stor gruppe mennesker som sliter med høye levekostnader hver eneste dag.

Du valgte ett av disse perspektivene - og valget du tok sier mye om hvem du er som person..

Anonymous poster hash: 282f4...233

Skrevet

Du fremstår som kunnskapsløs, det er greit nok. Man kan ikke vite alt, men man bør være ydmyk overfor egen kunnskapsmangel.

At man er en drittsekk derimot, det er man ansvarlig for. Det bør du gjøre noe med HI.

Anonymous poster hash: e9832...a81

Skrevet

Hjelpes meg, du kan ikke ha opplevd mye her i livet. Og se litt utenfor sin egen navle, og ha litt empati hadde vært fint.

Anonymous poster hash: efe41...798
Skrevet

helt enig med deg hi.

Kjente jeg ble forbannet når jeg leste innlegget, sikkelig sutre innlegg... og når hun tjener så lite som hun gjorde burde hun heller revundert og få barn

Du liker jo ingen du

Anonymous poster hash: 9dc97...a09

Skrevet

Jaja. Takk til deg.

Og du, et lite råd til deg: les nøye gjennom før du poster noe. Det blir litt flaut å kritisere andre når du selv så tydelig kommer til kort.

Anonymous poster hash: 7fca3...c26

?

Anonymous poster hash: 995c5...f30

Skrevet

Jeg er enig i at alle BURDE ha 200 kroner til glede og fornøyelse som skjer i skoletiden. Men jeg er ikke så dum at jeg tror det er tilfellet.

Og for all del menneske, særskrivingsfeil. Les om det!

Anonymous poster hash: bf82d...c6e

Skrevet

Greia er ikke bare at det er 200 kr her og der. Det handler også om at Norsk skole skal være gratis. Noe den ikke er. Ta med penger til julekalender, ta med penger til kantine, ta med penger, betal 200 kr her og betal ditt og betal datt. fint om du har med farger til klassen, osv osv...

Anonymous poster hash: 6fe1d...efb

Skrevet

Vi skal jogge og barnet skal tjene 20 kr på runde, oj datteren din løper faktisk 15 runder sønnen løper 12 runder. Da er du brått oppe i over 500 kr da. Du kan jo ikke lavære og betale det går jo til et godt formål.

Skrevet

Vi skal jogge og barnet skal tjene 20 kr på runde, oj datteren din løper faktisk 15 runder sønnen løper 12 runder. Da er du brått oppe i over 500 kr da. Du kan jo ikke lavære og betale det går jo til et godt formål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...