GĂ„ til innhold

đŸ‘¶đŸ»Hvor tidlig etter fĂždsel sĂ„ nĂŠr familie barnet? AngĂ„ende sure miner!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt tid Ä komme meg pÄ denne gangen ja. Ble styrtfÞdsel pÄ badet hjemme med mannen som jordmor sÄ underlivet mitt fikk gjennomgÄ rett og slett. Ble maaaange sting og er sÄ hoven at jeg ikke kan sitte oppreist men mÄ ligge grunnet smertene. SÄ ting er litt annerledes nÄ enn fÞrste gangen pga det ogsÄ da dette ble en tÞffere og mer intens fÞdsel. Svigermor forventer full oppvartning men det tar mannen seg av sÄ det er greit. Min far er ogsÄ slik sÄ de er like der. I tillegg blir bÄde min far og svigermor hele dagen.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

Nettopp det jeg har forsĂžkt Ă„ fĂ„ frem, en fĂždsel kan vĂŠre en stor pĂ„kjenning og mange trenger derfor tid til Ă„ komme seg litt ovenpĂ„ fĂžr de er klare for mange timer med besĂžk! Hvorfor er det sĂ„ uvanlig Ă„ ta hensyn til mor og baby etter fĂždsel?! Folk er jammen egoistiske nĂ„r alt de tenker pĂ„ er MEG MEG MEG! JEG VIL PÅ BESØK NÅ! Er det virkelig slik vi Ăžnsker Ă„ ha det? At vi ikke lenger skal ta hensyn til andre, kun oss selv og egoet? Og om det ikke blir akkurat slik vi Ăžnsker, skal vi bli sure?!  :huh: Hjelpes... 

 

Synes forsÄvidt det er en uting at noen mennesker ikke klarer Ä holde et slik besÞk til 1-2 timer den fÞrste tiden etter fÞdsel. Det er ingen grunn for Ä vÊre der i mange timer, med mindre man har en laaaang reisevei og ikke har mulighet til Ä komme tilbake igjen etter noen dager pga reiseveien.  

 

Jeg ville bedt besteforeldrene pÄ besÞk, sagt at de kunne komme den og den dagen, sammen med evt tanter/onkler til babyen. Da kan far ordne med lett servering pÄ bordet og et par timer besÞk sÄ alle fÄr sett og koset seg med babyen uten at du blir utslitt av nye timeslange besÞk hver eneste dag i denne fÞrste barselstiden!  :) 

 

Om noen er sÄ sÊre at de ikke skal komme samtidig som andre i familien fÄr de bare pent vente til de blir bedt pÄ besÞk igjen! Makan til ufine voksne mennesker... 

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

12 timer etter fĂždselen kom alt fra foreldre,besteforeldre, tanter og onkler. I tillegg fikk vi besĂžk av venninner og kompiser samt naboer og alle vi stĂ„r nĂŠr 😊😊 men vi er alle forskjellige. Jeg var i tipp topp form.

 

Anonymous poster hash: 262af...40a

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 timer etter fÞdselen kom alt fra foreldre,besteforeldre, tanter og onkler. I tillegg fikk vi besÞk av venninner og kompiser samt naboer og alle vi stÄr nÊr men vi er alle forskjellige. Jeg var i tipp topp form. Anonymous poster hash: 262af...40a

Jo men dette var nok normale, friske mennesker... Har absolutt inntrykk av at HI sin svigermor ikke er slik!

 

Anonymous poster hash: 914bf...e3d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg trenger litt tid Ä komme meg pÄ denne gangen ja. Ble styrtfÞdsel pÄ badet hjemme med mannen som jordmor sÄ underlivet mitt fikk gjennomgÄ rett og slett. Ble maaaange sting og er sÄ hoven at jeg ikke kan sitte oppreist men mÄ ligge grunnet smertene. SÄ ting er litt annerledes nÄ enn fÞrste gangen pga det ogsÄ da dette ble en tÞffere og mer intens fÞdsel. Svigermor forventer full oppvartning men det tar mannen seg av sÄ det er greit. Min far er ogsÄ slik sÄ de er like der. I tillegg blir bÄde min far og svigermor hele dagen.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

Hvorfor ikke vÊre i forkant? Be de komme til sykehuset slik at det er en halvtimes tid igjen av visittiden (og evt avtale med pleierne at de mÄ gi beskjed slik besÞket gÄr nÄr visittiden er over)

 

Da kunne du ligget i sengen, far kunne vist babyen og fÄtt de hjem etter en halvtimes tid, uten servering og oppvartning. De hadde vÊrt fornÞyd, kunne tatt bilder av babyen Ä vist venninner og du kunne tatt den tiden du trengte etterpÄ!

 

Anonymous poster hash: 538ba...8b2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Er sÄ glad min familie respekterte om vi Þnsket tidlig besÞk eller ikke.

 

Det skal jo vÊre hyggelig for dere og. Hadde ikke orket en grinete svigermor i 5 timer med en sÄ liten baby og sykt barn i tillegg. Det burde de fleste forstÄ, tenker jeg.. Selv om det gjelder barnebarnet.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

 

 

 

Jeg skjĂžnner ikke alle som mener at svigermor/familie MÅ fĂ„ se babyen sĂ„ tidlig som mulig!

 

Jeg har full forstÄelse for det du fÞler og tenker HI. Etter en fÞdsel burde det vÊre mor og barn som er i fokus, hva som passer best for dem og sÄ mÄ man rette seg etter det. Akkurat i den situasjonen synes jeg det skal vÊre lov Ä vÊre "egoistisk" Ä tenke pÄ seg selv og hva som skal til for at den fÞrste tiden blir sÄ fin og rolig som mulig slik at man slipper undÞvendig stress i den korte perioden etter en fÞdsel.

 

Det er fult forstĂ„elig at alle har lyst til Ă„ se den nyfĂždte, men det burde gĂ„ helt fint Ă„ vente en uke eller 3 om det er det som mĂ„ til! Babyen forandrer seg ikke SÅ mye pĂ„ et par uker, og den tiden etter fĂždsel burde vĂŠre fult og helt opp til mor hvordan den skal disponeres. Det handler overhode ikke om at man er egoistisk eller "kjip" som ikke lar den ene og den andre komme pĂ„ besĂžk, det handler om at den lille begrensa perioden som er etter en fĂždsel skal man fĂ„ bli kjent med sitt eget barn og fĂ„ ro nok til Ă„ komme i gang med amming etc. De som derimot er egoistiske er alle de som mener at de har RETT pĂ„ Ă„ komme pĂ„ besĂžk innen en viss tid etter fĂždsel! Synes det er helt tĂ„pelig at noen i det hele tatt blir sur fordi de ikke fĂ„r bestemme nĂ„rtid de skal komme pĂ„ besĂžk og hvor lenge de skal vĂŠre.

 

NÄ skal jeg straks fÞde selv, og alle skal selvfÞlgelig fÄ se babyen etterhvert. Men de skal fÄ komme nÄr JEG fÞler meg klar for det. Ikke nÄr DEM bestemmer at de skal komme. Det er jeg som har gÄtt igjennom en fÞdsel, det er jeg som skal lÊre meg Ä amme, det er jeg som er full av hormoner og mest sannsynlig utslitt og vondt i kroppen. At noen skal trenge seg pÄ nÄr jeg ikke fÞler meg klar for det kan Þdelegge hele den fÞrste "magiske" tiden etter fÞdsel. Uaktuelt!

 

HI, bestem selv nÄr du vil ha besÞk med god samvittighet! Svigermoren din hÞres ikke ut som den enkleste personen Ä ha i hus heller akkurat. Ville sagt at hun gjerne mÄtte komme sammen med datteren sin, da passer det best for dere. SÄ har hun fÄtt tilbudet, takker hun nei til det fÄr hun bare sitte Ä surne :wink:

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

 

De av mine venner som har tenkt som deg, er de samme som nĂ„r barna er 4-5 klager over at besteforeldre alltid prioriterer sine egne ting, at de er sĂ„ opptatte og at de fĂ„r altfor lite tilbud om barnevakt. Å fĂ„ de familierelasjonene man Ăžnsker seg, handler om Ă„ innimellom yte mer enn man aller helst vil. Og igjen - tenk nĂ„r dine egne barn fĂ„r barn, tror du ikke du da vil Ăžnske Ă„ vĂŠre en del av det sĂ„ fort som mulig?

Vel, om besteforeldrene tilbyr seg sjeldent Ä vÊre barnevakt, og at de prioriterer egne ting fremfor barnebarna ville dem nok gjort det uansett om de fikk se babyen etter 6 timer eller 6 dager! Om ikke er det jo en "hevn" for at de ikke fikk viljen sin i Ä se babyen nÄr de selv ville, og ikke vente til mor og baby var klar for besÞk. Og om det virkelig er slik at de ikke prioriterer barnebarna bevist fordi det gikk litt lenger tid enn de Þnsket etter fÞdsel, da er det virkelig sÊre barnslige mennesker altsÄ..

 

Jeg venter selv ALLTID med Ä besÞke mor og baby til de selv ber meg pÄ besÞk. Uansett om det er nÊr familie, nÊr venninne etc. Jeg har sagt at de mÄ bare gi beskjed nÄr de er klare for besÞk, sÄ lar jeg det bli med det. Om de da svarer at jeg kan komme dagen etter, eller ikke fÄr invitasjon fÞr det har gÄtt enda en uke tenker jeg ikke pÄ det. Da var det vel den tiden de trengte!

 

Det er ogsÄ mye koseligere Ä komme pÄ besÞk til noen som er avslappet og koser seg, enn til noen du har "pressa" deg pÄ og som sitter ukomfortabel med puppen ute og hylende baby som man ikke har rukket Ä bli kjent med! ;)

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

Drittgreier her inne, gÄr ikke an Ä merke deler av teksten for Ä slette annet enn det siste svaret. Beklager lange siteringer.

 

Du skjÞnner at det er forskjell pÄ Ä besÞke en venninne og Ä besÞke et barnebarn?

Ja det skjÞnner jeg, derfor skrev jeg uansett om det var nÊr familie eller nÊre venninner. AltsÄ uansett om det er babyer jeg er blitt tante til, gudmor til etc. Og som sagt, jeg skjÞnner at alle vil se den nyfÞdte og det skal de selvfÞlgelig fÄ. Vi er jo superstolte foreldre som Þnsker Ä vise babyen frem til familien vÄr, men av og til kan en fÞdsel vÊre knalltÞff og preger bÄde mor og baby i ettertid. Da gjÞr det ikke situasjonen akkurat lettere at vi skal legge vekk alle vÄre fÞlelser og behov, fordi besteforeldre og familie pÄ dÞd og liv SKAL se babyen innen en viss tid. Er det ikke normalt Ä ta hensyn til den som akkurat har gjennomgÄtt en fÞdsel? I min familie er det i alle fall det...

 

Om fÞdselen gÄr fint og man fÞler seg OK, skal selvfÞlgelig besteforeldre og tanter/onkler fÄ komme Ä se babyen sÄ snart det lar seg gjÞre. Men jeg ser virkelig ikke den store forskjellen om det blir etter 6 timer eller 6 dager altsÄ...

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

Du tror ikke at det vil ha noe Ä si for deg om du en gang blir bestemor om du mÄ vente en uke for Ä fÄ se barnebarnet dere alle har ventet pÄ? Du vil syns det er helt greit Ä vente med Ä se barnet til din egen sÞnn eller datter? Til Ä klemme den nybakte mor/far, fÄ hÞre om fÞdselen og holde babyen?

 

Da er vi to fullstendig ulike, jeg vet at jeg kommer til Ä vÊre syk av lengsel om det en gang skjer. Og jeg sier som iiiik at jeg hÄper barna mine velger seg rause partnere.

 

Og tilslutt, man er ikke sÄ nÊr NOEN som sine egne barn, sÄ du kan ikke sammenligne med hverken venninner, gudmor, tante eller noen. Ingen er sÄ nÊr som besteforeldre (i sunne forhold, selvsagt, fÞr noen kommer hoppende med at de har nÊrmere forhold til naboen enn til sin egen mor)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Gjest Antarctica

Men svigermor er ikke din mor. Og den avstanden er det for noen vanskelig Ä slÄ strek over. Det er bare Ä se i Þynene: vÄre sÞnner fÞder ikke barn. De blir fedre, men de har ikke vÊrt gravide eller hatt belastningen med fÞdsel og amming. De kan gjerne be mor si pÄ besÞk, men om kona deres vil ha fred, sÄ mÄ de be mor vente. Det er ikke hennes baby...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Helt naturlig at det er et spesielt bÄnd mellom mor og datter. Men for meg er det like selvsagt at bÄde farmor og mormor fÄr se barnet ganske kjapt etter fÞdselen. En av grunnene til det er at jeg ikke Þnsker Ä legge opp til noen forskjellsbehandling fra starten. Greit at man skal ta hensyn til seg selv, men gÄr fortsatt an Ä bruke hodet og ikke gÄ helt i jeg-fella.

Her har alt av besteforeldre sett babyene pÄ fÞden dagen etter fÞdsel. De to fÞrste gangene skjedde det samtidig. Svigers og mamma kom kjÞrende i samme bil. Slik jeg forstÄr det utgÄr slike praktiske lÞsninger hos hi da farmor hÞres veldig spesiell ut, sÄ i dette tilfellet virker det som hun kan takke seg selv for at hun ikke har sett baby enda. Nybakte foreldre trenger stÞtte, og de skal ikke vÊre nÞdt til Ä stÄ pÄ hodet for Ä please ego besteforeldre.

Jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt veldig sÄret hvis mormor hadde fÄtt mulighet til Ä komme, mens jeg som farmor hadde blitt utestengt. Blir litt trist av hele problemstillingen, selv om jeg har flest dÞtre.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

De kom sÄ fort det var mulig

Med fĂžrste var mamma med, jenta ble fĂždt 00.30 og svigers kom vel i halv ti tida.

Andre ble fĂždt 04.40 og da var de der i halv ti tida( hvem har vel tid til Ă„ sove)

Tredje kom 16.40 , min mamma og vÄre andre barn var nede i kafeen og kom opp etter jeg var ferdig stelt, etter et par timer kom pappa og kona og Svigers

GĂžy Ă„ vise fram vidunderet

Jeg synes det er merkelig og nekte besteforeldre Ă„ se barnebarnet sitt..

Ingen som nekter noen Ä se barnebarnet sitt. Om du leser innlegget sÄ set du at de har utsatt besÞket fordi mor er sliten etter en tÞff fÞdsel samt syk 2-Äring.

Ærlig talt, ungen er seks dager gammel og du prater som om dama aldri vil fĂ„ se barnebarnet sitt.Anonymous poster hash: c81aa...838

Synes det har mye Ä si hvordan personen er. I min familie er det ingen som kommer pÄ barsel besÞk og setter seg ned Ä venter pÄ servering. De har med seg mat og kaker, og de hjelper til

Slik er det hos oss ogsÄ. BesÞket fikser mat, vasker og rydder og gÄr. Jeg trodde det var vanlig inntil jeg begynte Ä henge her inne.

 

Anonymous poster hash: 17929...846

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Men svigermor er ikke din mor. Og den avstanden er det for noen vanskelig Ä slÄ strek over. Det er bare Ä se i Þynene: vÄre sÞnner fÞder ikke barn. De blir fedre, men de har ikke vÊrt gravide eller hatt belastningen med fÞdsel og amming. De kan gjerne be mor si pÄ besÞk, men om kona deres vil ha fred, sÄ mÄ de be mor vente. Det er ikke hennes baby...

Med slike holdninger mÄ jeg jo innrÞmme at jeg er glad for at jeg har dÞtre.

SelvfÞlgelig skal man ta hensyn til barselkvinnen (og jeg er Äpen for at svigermonstre finnes), men et kort besÞk for besteforeldre bÞr man strekke seg litt for Ä fÄ til. NÄ har jeg diskutert dette med deg tidligere Pashla og jeg innser at her blir vi nok aldri enig:)

 

Anonymous poster hash: 17929...846

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Helt naturlig at det er et spesielt bÄnd mellom mor og datter. Men for meg er det like selvsagt at bÄde farmor og mormor fÄr se barnet ganske kjapt etter fÞdselen. En av grunnene til det er at jeg ikke Þnsker Ä legge opp til noen forskjellsbehandling fra starten. Greit at man skal ta hensyn til seg selv, men gÄr fortsatt an Ä bruke hodet og ikke gÄ helt i jeg-fella.

Her har alt av besteforeldre sett babyene pÄ fÞden dagen etter fÞdsel. De to fÞrste gangene skjedde det samtidig. Svigers og mamma kom kjÞrende i samme bil. Slik jeg forstÄr det utgÄr slike praktiske lÞsninger hos hi da farmor hÞres veldig spesiell ut, sÄ i dette tilfellet virker det som hun kan takke seg selv for at hun ikke har sett baby enda. Nybakte foreldre trenger stÞtte, og de skal ikke vÊre nÞdt til Ä stÄ pÄ hodet for Ä please ego besteforeldre.

Jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt veldig sÄret hvis mormor hadde fÄtt mulighet til Ä komme, mens jeg som farmor hadde blitt utestengt. Blir litt trist av hele problemstillingen, selv om jeg har flest dÞtre.

En liten digresjon: det er ikke et mer "spesielt" bÄnd mellom mor og datter enn det er mellom mor og sÞnn. Jeg gleder meg like mye til Ä se sÞnnen min som pappa en gang i tiden som jeg gleder meg til Ä se dattera mi som mamma.

Men - jeg antar at jeg vil komme "nĂŠrmere" graviditeten til dattera mi enn jeg gjĂžr til svigerdatteren min sin.

Og det er helt ok - jeg oppdrar sĂžnnen min til Ă„ bli en ansvarsfull familiemann og gleder meg til Ă„ ta del i hans barn sitt liv, som jeg gleder meg til Ă„ ta del i min datters barn sitt liv.

 

NÄr det gjelder min kommende svigerdatter sÄ hÄper jeg Ä fÄ et godt forhold ogsÄ til henne. Dette vil jeg oppnÄ ved Ä vÊre en real og snill svigermor, og ikke gjennom Ä presse grensene hennes ved Ä trenge meg pÄ, kreve og sette egne behov fÞrst. God gammeldags folkeskikk egentlig og veldig enkel psykologi.

 

 

Anonymous poster hash: c81aa...838

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Her kom svigers, mine foreldre og vĂ„re sĂžsken fem timer etter fĂždselen ca. Og jeg var sĂ„ dĂ„rlig at jeg mĂ„tte bli trillet i rullestol av samboeren min.. Egentlig burde jeg blitt i senga, men jeg visste hvor mye alle sammen gledet seg til Ă„ se henne! Jeg ville ogsĂ„ gjerne vise henne frem, sĂ„ det var uaktuelt at faren viste henne frem alene! Ville ikke vĂŠrt det foruten. Ansiktene deres lyste opp som soler. GrĂ„ten satt lĂžst hos meg og det var rĂžrende Ă„ se hvordan alle Ăžnsket det lille mennesket velkommen 😊😊 De var hensynsfulle og ble bare 30-40 min til sammen den dagen 😊 SĂ„ kom de heller tilbake de neste dagene nĂ„r jeg var litt bedre!

 

Anonymous poster hash: 69c39...6a2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg synes det er ufint at sÄ mange spiller pÄ samvittigheten og hva de selv ville fÞlt om de var besteforeldre og ikke fikk mÞte barnebarnet sitt pÄ disse dagene.

Men hadde dere sagt "nei, takk, jeg vil ikke mÞte barnebarnet mitt nÄ selv om min datter vil kjÞre meg til/fra, for jeg vil ha all tid med barnebarn og familien selv, jeg vil ikke dele oppmerksomheten med min datter/sjÄfÞr. Jeg vil kun mÞte mitt barnebarn pÄ mine egne premisser, og de er som fÞlger....."?

 

De aller fleste oppegÄende mennesker ville takket ja til tilbud om Ä bli hentet og kjÞrt for Ä fÄ mÞte sitt barnebarn nÄr situasjonen er som den er.

 

Hvis His mann skal hente moren og hun skal vÊre der fem timer og sÄ skal sÞnnen kjÞre henne hjem igjen, da gÄr det syv timer. Syv timer hvor farmor har all regi, for alt skal gÄ pÄ hennes premisser, kun hun skal prate. NÄr hun ikke gidder ordne hjemme sÄ tviler jeg pÄ at hun gidder hjelpe til med noe i sÞnnens hjem. Tvert imot sier Hi at hun forventer Ä bli vartet opp hele tiden hun er der. Fem timer - det er to mÄltider, det. Hvor hun ikke skal bidra, men kreve Ä bli underholdt.

At sÞnnen skal bruke to timer i kjÞring tenker hun heller ikke pÄ.

 

Her stÞtter jeg Hi fullt ut. Farmoren fikk tilbud om Ä mÞte barnebarnet sitt, bli hentet og kjÞrt begge veier og dele opplevelsen med ogsÄ sin datter. Det takket hun nei til, da har hun valgt Ä mÄtte vente.

 

Hvis du vil inngÄ et kompromiss, Hi, sÄ synes jeg dere skal si at mannen kommer og henter henne, at hun kan bli 1,5 - 2 timer fÞr mannen kjÞrer henne tilbake igjen. Da har mannen brukt 3,5 - 4 timer, en halv dag pÄ moren. Det er nok til en slik primadonna i den situasjonen dere er i, etter min mening. Om hun da ogsÄ takker nei fordi hun ikke fÄr vÊre minimum fem timer nÄr du er sÄ dÄrlig form og storebror er syk, da fÄr hun faktisk bare vente til du er i form igjen og storebror er frisk og dere har mulighet til Ä bruke en hel dag pÄ Ä underholde henne. Og om sprer rykter om hvor fÊle dere er da... da er det bare Ä si at hun to ganger har fÄtt tilbydt Ä bli hentet og kjÞrt tilbake, men ikke villet komme fordi det ikke passet henne.

 

Og en ting til som mange her inne glemmer, av dere som snakker om at ikke noe er nĂŠrere enn forhold mellom foreldre og barn. Det er ikke alle som har et nĂŠrt forhold til sine foreldre. Ikke fordi de ikke vil, men fordi foreldrene ikke har vĂŠrt og er slik at nĂŠrhet er naturlig. Det er sĂ„rt, det er vond, det er vanskelig. Å da tvinge gjennom et mĂžte nĂ„r man da ikke er i form, det kan skade forholdet videre.

 

Om en mor som selv har fÞdt barn ikke forstÄr hvor traumatisk en slik fÞdsel er som Hi har hatt denne gangen og kan ta hensyn til det, da har hun heller ingen rett til Ä kreve noe som helst. Hun er tilbydt Ä komme og fÄ se barnebarnet, men det takket hun nei til. Da fÄr hun vente, eller ta til takke med neste tilbud selv om det kanskje ikke er akkurat slik hun selv Þnsker det.

 

Flere har skrevet at man mÄ strekke seg litt for Ä fÄ til et kort besÞk av besteforeldrene. Hva nÄr man har gitt bestemor tilbud om Ä mÞte barnebarn og hun takker nei? Hva nÄr hun nekter korte besÞk, men vil ha minimum 5 timer + 2 timer kjÞring?

Mener dere fremdeles at farmors behov er viktigst?



Anonymous poster hash: befaa...1f4
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

 

Jeg synes det er ufint at sÄ mange spiller pÄ samvittigheten og hva de selv ville fÞlt om de var besteforeldre og ikke fikk mÞte barnebarnet sitt pÄ disse dagene.

Men hadde dere sagt "nei, takk, jeg vil ikke mÞte barnebarnet mitt nÄ selv om min datter vil kjÞre meg til/fra, for jeg vil ha all tid med barnebarn og familien selv, jeg vil ikke dele oppmerksomheten med min datter/sjÄfÞr. Jeg vil kun mÞte mitt barnebarn pÄ mine egne premisser, og de er som fÞlger....."?

 

De aller fleste oppegÄende mennesker ville takket ja til tilbud om Ä bli hentet og kjÞrt for Ä fÄ mÞte sitt barnebarn nÄr situasjonen er som den er.

 

Hvis His mann skal hente moren og hun skal vÊre der fem timer og sÄ skal sÞnnen kjÞre henne hjem igjen, da gÄr det syv timer. Syv timer hvor farmor har all regi, for alt skal gÄ pÄ hennes premisser, kun hun skal prate. NÄr hun ikke gidder ordne hjemme sÄ tviler jeg pÄ at hun gidder hjelpe til med noe i sÞnnens hjem. Tvert imot sier Hi at hun forventer Ä bli vartet opp hele tiden hun er der. Fem timer - det er to mÄltider, det. Hvor hun ikke skal bidra, men kreve Ä bli underholdt.

At sÞnnen skal bruke to timer i kjÞring tenker hun heller ikke pÄ.

 

Her stÞtter jeg Hi fullt ut. Farmoren fikk tilbud om Ä mÞte barnebarnet sitt, bli hentet og kjÞrt begge veier og dele opplevelsen med ogsÄ sin datter. Det takket hun nei til, da har hun valgt Ä mÄtte vente.

 

Hvis du vil inngÄ et kompromiss, Hi, sÄ synes jeg dere skal si at mannen kommer og henter henne, at hun kan bli 1,5 - 2 timer fÞr mannen kjÞrer henne tilbake igjen. Da har mannen brukt 3,5 - 4 timer, en halv dag pÄ moren. Det er nok til en slik primadonna i den situasjonen dere er i, etter min mening. Om hun da ogsÄ takker nei fordi hun ikke fÄr vÊre minimum fem timer nÄr du er sÄ dÄrlig form og storebror er syk, da fÄr hun faktisk bare vente til du er i form igjen og storebror er frisk og dere har mulighet til Ä bruke en hel dag pÄ Ä underholde henne. Og om sprer rykter om hvor fÊle dere er da... da er det bare Ä si at hun to ganger har fÄtt tilbydt Ä bli hentet og kjÞrt tilbake, men ikke villet komme fordi det ikke passet henne.

 

Og en ting til som mange her inne glemmer, av dere som snakker om at ikke noe er nĂŠrere enn forhold mellom foreldre og barn. Det er ikke alle som har et nĂŠrt forhold til sine foreldre. Ikke fordi de ikke vil, men fordi foreldrene ikke har vĂŠrt og er slik at nĂŠrhet er naturlig. Det er sĂ„rt, det er vond, det er vanskelig. Å da tvinge gjennom et mĂžte nĂ„r man da ikke er i form, det kan skade forholdet videre.

 

Om en mor som selv har fÞdt barn ikke forstÄr hvor traumatisk en slik fÞdsel er som Hi har hatt denne gangen og kan ta hensyn til det, da har hun heller ingen rett til Ä kreve noe som helst. Hun er tilbydt Ä komme og fÄ se barnebarnet, men det takket hun nei til. Da fÄr hun vente, eller ta til takke med neste tilbud selv om det kanskje ikke er akkurat slik hun selv Þnsker det.

 

Flere har skrevet at man mÄ strekke seg litt for Ä fÄ til et kort besÞk av besteforeldrene. Hva nÄr man har gitt bestemor tilbud om Ä mÞte barnebarn og hun takker nei? Hva nÄr hun nekter korte besÞk, men vil ha minimum 5 timer + 2 timer kjÞring?

Mener dere fremdeles at farmors behov er viktigst?

 

Anonymous poster hash: befaa...1f4

 

SÄ enig sÄ enig!! 

 

Svigermor HAR fÄtt tilbud, men er sÄ egosentrisk at alt skal handle om henne og hennes behov. Da kan hun bare sitte der Ä surne altsÄ.. 

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Jeg synes det er ufint at sÄ mange spiller pÄ samvittigheten og hva de selv ville fÞlt om de var besteforeldre og ikke fikk mÞte barnebarnet sitt pÄ disse dagene.

Men hadde dere sagt "nei, takk, jeg vil ikke mÞte barnebarnet mitt nÄ selv om min datter vil kjÞre meg til/fra, for jeg vil ha all tid med barnebarn og familien selv, jeg vil ikke dele oppmerksomheten med min datter/sjÄfÞr. Jeg vil kun mÞte mitt barnebarn pÄ mine egne premisser, og de er som fÞlger....."?

 

De aller fleste oppegÄende mennesker ville takket ja til tilbud om Ä bli hentet og kjÞrt for Ä fÄ mÞte sitt barnebarn nÄr situasjonen er som den er.

 

Hvis His mann skal hente moren og hun skal vÊre der fem timer og sÄ skal sÞnnen kjÞre henne hjem igjen, da gÄr det syv timer. Syv timer hvor farmor har all regi, for alt skal gÄ pÄ hennes premisser, kun hun skal prate. NÄr hun ikke gidder ordne hjemme sÄ tviler jeg pÄ at hun gidder hjelpe til med noe i sÞnnens hjem. Tvert imot sier Hi at hun forventer Ä bli vartet opp hele tiden hun er der. Fem timer - det er to mÄltider, det. Hvor hun ikke skal bidra, men kreve Ä bli underholdt.

At sÞnnen skal bruke to timer i kjÞring tenker hun heller ikke pÄ.

 

Her stÞtter jeg Hi fullt ut. Farmoren fikk tilbud om Ä mÞte barnebarnet sitt, bli hentet og kjÞrt begge veier og dele opplevelsen med ogsÄ sin datter. Det takket hun nei til, da har hun valgt Ä mÄtte vente.

 

Hvis du vil inngÄ et kompromiss, Hi, sÄ synes jeg dere skal si at mannen kommer og henter henne, at hun kan bli 1,5 - 2 timer fÞr mannen kjÞrer henne tilbake igjen. Da har mannen brukt 3,5 - 4 timer, en halv dag pÄ moren. Det er nok til en slik primadonna i den situasjonen dere er i, etter min mening. Om hun da ogsÄ takker nei fordi hun ikke fÄr vÊre minimum fem timer nÄr du er sÄ dÄrlig form og storebror er syk, da fÄr hun faktisk bare vente til du er i form igjen og storebror er frisk og dere har mulighet til Ä bruke en hel dag pÄ Ä underholde henne. Og om sprer rykter om hvor fÊle dere er da... da er det bare Ä si at hun to ganger har fÄtt tilbydt Ä bli hentet og kjÞrt tilbake, men ikke villet komme fordi det ikke passet henne.

 

Og en ting til som mange her inne glemmer, av dere som snakker om at ikke noe er nĂŠrere enn forhold mellom foreldre og barn. Det er ikke alle som har et nĂŠrt forhold til sine foreldre. Ikke fordi de ikke vil, men fordi foreldrene ikke har vĂŠrt og er slik at nĂŠrhet er naturlig. Det er sĂ„rt, det er vond, det er vanskelig. Å da tvinge gjennom et mĂžte nĂ„r man da ikke er i form, det kan skade forholdet videre.

 

Om en mor som selv har fÞdt barn ikke forstÄr hvor traumatisk en slik fÞdsel er som Hi har hatt denne gangen og kan ta hensyn til det, da har hun heller ingen rett til Ä kreve noe som helst. Hun er tilbydt Ä komme og fÄ se barnebarnet, men det takket hun nei til. Da fÄr hun vente, eller ta til takke med neste tilbud selv om det kanskje ikke er akkurat slik hun selv Þnsker det.

 

Flere har skrevet at man mÄ strekke seg litt for Ä fÄ til et kort besÞk av besteforeldrene. Hva nÄr man har gitt bestemor tilbud om Ä mÞte barnebarn og hun takker nei? Hva nÄr hun nekter korte besÞk, men vil ha minimum 5 timer + 2 timer kjÞring?

Mener dere fremdeles at farmors behov er viktigst?

 

Anonymous poster hash: befaa...1f4

 

Amen! Takk for det du skrev, jeg (Hi) er enig. Min mann snakket med svigermor nÄ at hun kunne komme i morgen. NÄ ville hun plutselig komme til uken fordi hun ikke hadde penger til Ä kjÞpe gave fÞr da. Hun ville ikke komme uten gave, greit nok. Men unÞdvendig Ä lage sÄ mye styr og snakke dritt om oss nÄr hun tydeligvis ikke kunne komme fÞr trygden var pÄ konto. Jaja.

 

Til de som lurer sÄ har ikke mannen og hans mor ett nÊrt forhold. Han har vokst opp med sin far fra 8Ärs alder etter skilsmissen mellom hans mor og far.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Anonymous poster hash: befaa...1f4

 

Amen! Takk for det du skrev, jeg (Hi) er enig. Min mann snakket med svigermor nÄ at hun kunne komme i morgen. NÄ ville hun plutselig komme til uken fordi hun ikke hadde penger til Ä kjÞpe gave fÞr da. Hun ville ikke komme uten gave, greit nok. Men unÞdvendig Ä lage sÄ mye styr og snakke dritt om oss nÄr hun tydeligvis ikke kunne komme fÞr trygden var pÄ konto. Jaja.

 

Til de som lurer sÄ har ikke mannen og hans mor ett nÊrt forhold. Han har vokst opp med sin far fra 8Ärs alder etter skilsmissen mellom hans mor og far.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

 

 

Og igjen bekrefter hun jo bare det inntrykket jeg fikk av henne. Det viktigste for henne er ikke Ä se barnebarnet. Det viktigste for henne er Ä bestemme hvor og nÄr og hvordan hun skal se barnebarnet...

 

SÄ bra at hun ikke vil komme fÞr neste uke... er dere heldig sÄ kanskje hun ikke fÄr ut fingeren fÞr mot slutten av uken ;)

VÊr litt i forkant pÄ f.eks. sÞndag - si hvilken dag som passer dere og hvor lenge dere kan sette av til henne. FÄ mannen til Ä forberede et koselig, enkelt mÄltid pÄ forhÄnd som dere ikke trenger bruke tid pÄ nÄr hun er der. Lag en grei ramme rundt den tiden hun er der, men ikke la dere presse til lenger tid enn det som fÞles greit for dere.

 

Jeg antar at din svigermor er psykisk syk pÄ et eller annet vis. Da skal man ta noe hensyn, men man skal heller ikke la seg overkjÞre. Tvert imot, nÄr det er slik sykdom involvert sÄ er det enda viktigere Ä sette grenser for seg selv og vÊre tydelig. Det kan man vÊre pÄ en hyggelig mÄte. Og man skal ikke ha dÄrlig samvittighet for Ä sette slike grenser for seg selv nÄr man har med sÄ invaderende personer Ä gjÞre!

 

Forresten - gratulerer med den nye lille :)

 

Anonymous poster hash: befaa...1f4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Antarctica

 

Men svigermor er ikke din mor. Og den avstanden er det for noen vanskelig Ä slÄ strek over. Det er bare Ä se i Þynene: vÄre sÞnner fÞder ikke barn. De blir fedre, men de har ikke vÊrt gravide eller hatt belastningen med fÞdsel og amming. De kan gjerne be mor si pÄ besÞk, men om kona deres vil ha fred, sÄ mÄ de be mor vente. Det er ikke hennes baby...

Med slike holdninger mÄ jeg jo innrÞmme at jeg er glad for at jeg har dÞtre.

SelvfÞlgelig skal man ta hensyn til barselkvinnen (og jeg er Äpen for at svigermonstre finnes), men et kort besÞk for besteforeldre bÞr man strekke seg litt for Ä fÄ til. NÄ har jeg diskutert dette med deg tidligere Pashla og jeg innser at her blir vi nok aldri enig:)

 

Anonymous poster hash: 17929...846

Jeg satser pÄ Ä bli verdens hyggeligste og mest hjelpsomme farmor, sÄnn at svigerdÞtrene ringer om kapp. Skal bake og stÄ i verre.

Kan jo ikke annet nĂ„r jeg ikke har jenter 😉

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Jeg satser pÄ Ä bli verdens hyggeligste og mest hjelpsomme farmor, sÄnn at svigerdÞtrene ringer om kapp. Skal bake og stÄ i verre.

Kan jo ikke annet nÄr jeg ikke har jenter

 

 

Og det vil vĂŠre gull verdt om dine fremtidige svigerdĂžtre har vett i hodet - og regner med at gutta dine velger vettuge livspartnere ;)

 

Hilsen en som har hatt bedre forhold til svigermor enn egen mor...

 

Anonymous poster hash: befaa...1f4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

Anonymous poster hash: befaa...1f4

Amen! Takk for det du skrev, jeg (Hi) er enig. Min mann snakket med svigermor nÄ at hun kunne komme i morgen. NÄ ville hun plutselig komme til uken fordi hun ikke hadde penger til Ä kjÞpe gave fÞr da. Hun ville ikke komme uten gave, greit nok. Men unÞdvendig Ä lage sÄ mye styr og snakke dritt om oss nÄr hun tydeligvis ikke kunne komme fÞr trygden var pÄ konto. Jaja.

 

Til de som lurer sÄ har ikke mannen og hans mor ett nÊrt forhold. Han har vokst opp med sin far fra 8Ärs alder etter skilsmissen mellom hans mor og far.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

Og igjen bekrefter hun jo bare det inntrykket jeg fikk av henne. Det viktigste for henne er ikke Ä se barnebarnet. Det viktigste for henne er Ä bestemme hvor og nÄr og hvordan hun skal se barnebarnet...

 

SÄ bra at hun ikke vil komme fÞr neste uke... er dere heldig sÄ kanskje hun ikke fÄr ut fingeren fÞr mot slutten av uken ;)

VÊr litt i forkant pÄ f.eks. sÞndag - si hvilken dag som passer dere og hvor lenge dere kan sette av til henne. FÄ mannen til Ä forberede et koselig, enkelt mÄltid pÄ forhÄnd som dere ikke trenger bruke tid pÄ nÄr hun er der. Lag en grei ramme rundt den tiden hun er der, men ikke la dere presse til lenger tid enn det som fÞles greit for dere.

 

Jeg antar at din svigermor er psykisk syk pÄ et eller annet vis. Da skal man ta noe hensyn, men man skal heller ikke la seg overkjÞre. Tvert imot, nÄr det er slik sykdom involvert sÄ er det enda viktigere Ä sette grenser for seg selv og vÊre tydelig. Det kan man vÊre pÄ en hyggelig mÄte. Og man skal ikke ha dÄrlig samvittighet for Ä sette slike grenser for seg selv nÄr man har med sÄ invaderende personer Ä gjÞre!

 

Forresten - gratulerer med den nye lille :)

 

Anonymous poster hash: befaa...1f4

Takk 😍. Vi kan ikke avtale sĂ„ lenge i forveien med henne dessverre. Max to dager fĂžr men helst ringer hun kvelden fĂžr hun vil komme. Kan vi ikke eller har besĂžk blir hun sur. Verst for mannen min da det er han som fĂ„r kjeft. Han sier i fra men hun kjefter uansett. Mat er enkelt da hun kun spiser grĂžt noe 2Ă„ringen syntes er supert.

 

Tusen takk skal du ha. Vi nyter Ă„ endelig ha blitt tobarnsforeldre 😊.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg skjÞnner meg ikke pÄ den "jeg har fÞdt barnet, vi trenger ro til Ä bli kjent med hverandre, og stort sett skal alt gÄ etter min pipe". Vet dere hva, ungen sover 16-20 timer/dagen uansett. Interessen gjelder barnet, ikke mor, og fÞler du deg ikke i form til Ä ha besÞk, vel, da fÄr pappaen vise frem vidunderet som sover mens du tar deg en lur selv eller benytter anledningen for en lang dusj. Tror ikke at noen reagerer pÄ det.

 

Her ga vi beskjed at vi har alt av utstyr til babyen, men at vi gleder oss stort over en hjemmelagd middag istedet.

 

Mine svigers fikk se ungene dagen de ble fÞdt (keisersnittbarn begge to), jeg lÄ pÄ rommet og mannen viste dem frem. Min svigermor satt stor pris pÄ det, spesielt siden hun har en svigerdatter til som er mer av den eksklusive (ekskluderende) typen.



Anonymous poster hash: 9eaae...0b8
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...