GĂ„ til innhold

đŸ‘¶đŸ»Hvor tidlig etter fĂždsel sĂ„ nĂŠr familie barnet? AngĂ„ende sure miner!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

MÄ prÞve i hvertfall Ä behandle besteforeldre pÄ begge sider noenlunde likt. NÄ skjÞnner jeg at situasjonen er krevende, og at din svigermor er i overkant sÊr, men synes Êrlig talt at det er mannen din som har svikta litt her. Han burde pÄ et eller annet vis organisert det slik at svigermor hadde fÄtt sett babyen for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Dere er vanskelige.SelvfĂžlgelig vil besteforeldre mĂžtes sitt nye barnebarn. Legg godviljen til, noen timer burde ikke vĂŠre noe problem i det hele tatt.

 

Synes dette "orker ikke besĂžk etter fĂždse-hysteriet" har tatt helt av.

 

Anonymous poster hash: 0fc21...ed8

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dere er vanskelige.SelvfĂžlgelig vil besteforeldre mĂžtes sitt nye barnebarn. Legg godviljen til, noen timer burde ikke vĂŠre noe problem i det hele tatt.

 

Synes dette "orker ikke besĂžk etter fĂždse-hysteriet" har tatt helt av.

 

Anonymous poster hash: 0fc21...ed8

Glad ingen besÞkte meg i 5 timer den fÞrste uka altsÄ..

 

Hi, fÄ mannen til Ä hente henne for et kort besÞk. Blir hun lenge sÄ legg deg med babyen

 

 

Anonymous poster hash: a6b91...c32

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Dere er vanskelige.SelvfĂžlgelig vil besteforeldre mĂžtes sitt nye barnebarn. Legg godviljen til, noen timer burde ikke vĂŠre noe problem i det hele tatt.

 

Synes dette "orker ikke besĂžk etter fĂždse-hysteriet" har tatt helt av.

 

Anonymous poster hash: 0fc21...ed8

Personlig synes jeg dette nymoderne "alle MÅ fĂ„ besĂžke babyen med en gang, gjerne fĂžr navlestrengen er kuttet"-hysteriet har tatt enda mere av.

FÞr i tiden fikk mÞdrene lov til Ä komme seg litt etter fÞdselen fÞr de mÄtte ta imot slekta pÄ besÞk, uten at noen kritiserte dem for det. NÄ er man en stor egoist om man vil bruke litt tid pÄ Ä komme seg og bli kjent med babyen fÞrst.

 

Personlig hadde jeg masse besÞk allerede samme dag som ungen var ute og syntes det var helt greit, men har da forstÄelse for at andre Þnsker mer ro rundt seg. Mamma og babyen er faktisk viktigst denne fÞrste tiden.

 

Anonymous poster hash: c81aa...838

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Dere er vanskelige.SelvfĂžlgelig vil besteforeldre mĂžtes sitt nye barnebarn. Legg godviljen til, noen timer burde ikke vĂŠre noe problem i det hele tatt.

 

Synes dette "orker ikke besĂžk etter fĂždse-hysteriet" har tatt helt av.

 

Anonymous poster hash: 0fc21...ed8

Personlig synes jeg dette nymoderne "alle MÅ fĂ„ besĂžke babyen med en gang, gjerne fĂžr navlestrengen er kuttet"-hysteriet har tatt enda mere av.

FÞr i tiden fikk mÞdrene lov til Ä komme seg litt etter fÞdselen fÞr de mÄtte ta imot slekta pÄ besÞk, uten at noen kritiserte dem for det. NÄ er man en stor egoist om man vil bruke litt tid pÄ Ä komme seg og bli kjent med babyen fÞrst.

 

Personlig hadde jeg masse besÞk allerede samme dag som ungen var ute og syntes det var helt greit, men har da forstÄelse for at andre Þnsker mer ro rundt seg. Mamma og babyen er faktisk viktigst denne fÞrste tiden.

 

Anonymous poster hash: c81aa...838

Jeg syns faktisk at besteforeldre er i en sĂŠrstilling og ikke kan regnes som 'alle' i denne settingen.

 

Jeg kan bare tenke hvor trist jeg selv hadde syns det var Ä ikke fÄ se mitt barnebarn fÞr det var flere uker gammelt.

 

Om en bestemor Þnsker Ä vÊre en stund pga reisevei, sÄ sett henne i arbeid da? La henne lese for de eldre barna, lage middag eller brette tÞy. la pappan ta seg av det praktisk og la mor trekke seg tilbake for amming og sÞvn hvis det er nÞdvendig.

 

Man trenger ikke lage problemer av alt.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

ForstÄr din svigermor.

Synes besteforeldre mÄ fÄ komme fÞr tanter.

Synes dere har vĂŠrt ufĂžlsomme her. Anonymous poster hash: d1edd...e1a

Barnets tante bare sÄ det er sagt, ikke vÄr tante .

HiAnonymous poster hash: 3f65e...377

Din sÞster da, eller? Det er jo noe med at mors familie stort sett kommer til, mens svigerfamilie mÄ vente pÄ invitasjon. Jeg hadde vÊrt pinlig berÞrt om jeg var deg. Synes synd pÄ din svigermor, hun mÄ fÞle seg totalt utenfor. SpÞrsmplet du skal stille deg selv er om du hadde oppfÞrt deg likeledes om det var din mor det var snakk om.

 

Anonymous poster hash: 8f6c7...5a0

 

Nei ikke min sÞster, mannens sÞster. Datteren til svigermor nevnte at hun kunne kjÞre svigermor en dag denne uken men det ville hun ikke. Svigermor vil komme alene da hun mener min mann og hans sÞster snakker for mye sammen da de er samlet. Svigermor mener hun ikke fÄr snakket. Er vi alene med svigermor snakker hun konstant uten at vi kommer til ordet. Helt greit for meg da svigermor ikke lytter til hva andre sier uansett. Men er hennes datter tilstede fÄr hun bare snakket halvparten sÄ mye derfor vil hun kun mÞte ett av sine barn med familie pÄ en gang.

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Jeg skjÞnner deg godt. Tydelig at hun ikke klarer Ä forstÄ at det ikke er hennes behov som burde vÊre fÞrstepri nÄ.

Blir sliten bare av Ă„ lese om henne..pjuh!

PrÞv Ä ikke tenk pÄ det, og inviter henne pÄ besÞk nÄr storebror er frisk og dere har overskudd til det :)

Gratulerer med baby!

 

Anonymous poster hash: 5f96b...0d5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det har vÊrt deilig Ä ikke ha huset fult denne gangen. Sist klarte jeg ikke amme pga alt stresset med besÞk 24/7 og vi hadde middagsgjester hver dag bÄde av hans familie og min. Denne gangen har jeg faktisk fÄtt til ammingen og har melk i motsetning til sist.

 

Til dere som tror min familie har vÊrt pÄ besÞk sÄ nei. Kun min mor som kom med storebror. Thats it. Og mannens sÞster m/fam.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Antarctica

Men sĂ„nn som du beskriver din svigermor, sĂ„ er hun nok slitsom Ă„ ha pĂ„ besĂžk uansett hvor gammelt barnet er blitt 😁

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÄr jeg tenker pÄ at mine egne gutter forhÄpentligvis en gang blir fedre, sÄ hÄper jeg at forholdene er bedre enn det som ofte beskrives her inne. Jeg kan bli litt lei meg av Ä tenke pÄ at de kan etablere seg med en jente som synes jeg er slitsom og som synes at det er helt naturlig med besÞk av hennes mor, men ikke av meg. Jeg har selvfÞlgelig ansvar for Ä skape gode relasjoner selv, men det er en toveisgreie. 

 

Jeg ville nok bitt i det sure eplet og innvilget farmor noen timer. Det er kan hende slitsomt, men jeg kan ikke skjÞnne at det kan velte hele harmonien, ammingen og prosessen med Ä bli kjent med babyen. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg skjĂžnner ikke alle som mener at svigermor/familie MÅ fĂ„ se babyen sĂ„ tidlig som mulig!

Jeg har full forstÄelse for det du fÞler og tenker HI. Etter en fÞdsel burde det vÊre mor og barn som er i fokus, hva som passer best for dem og sÄ mÄ man rette seg etter det. Akkurat i den situasjonen synes jeg det skal vÊre lov Ä vÊre "egoistisk" Ä tenke pÄ seg selv og hva som skal til for at den fÞrste tiden blir sÄ fin og rolig som mulig slik at man slipper undÞvendig stress i den korte perioden etter en fÞdsel. 

Det er fult forstĂ„elig at alle har lyst til Ă„ se den nyfĂždte, men det burde gĂ„ helt fint Ă„ vente en uke eller 3 om det er det som mĂ„ til! Babyen forandrer seg ikke SÅ mye pĂ„ et par uker, og den tiden etter fĂždsel burde vĂŠre fult og helt opp til mor hvordan den skal disponeres. Det handler overhode ikke om at man er egoistisk eller "kjip" som ikke lar den ene og den andre komme pĂ„ besĂžk, det handler om at den lille begrensa perioden som er etter en fĂždsel skal man fĂ„ bli kjent med sitt eget barn og fĂ„ ro nok til Ă„ komme i gang med amming etc. De som derimot er egoistiske er alle de som mener at de har RETT pĂ„ Ă„ komme pĂ„ besĂžk innen en viss tid etter fĂždsel! Synes det er helt tĂ„pelig at noen i det hele tatt blir sur fordi de ikke fĂ„r bestemme nĂ„rtid de skal komme pĂ„ besĂžk og hvor lenge de skal vĂŠre. 

NÄ skal jeg straks fÞde selv, og alle skal selvfÞlgelig fÄ se babyen etterhvert. Men de skal fÄ komme nÄr JEG fÞler meg klar for det. Ikke nÄr DEM bestemmer at de skal komme. Det er jeg som har gÄtt igjennom en fÞdsel, det er jeg som skal lÊre meg Ä amme, det er jeg som er full av hormoner og mest sannsynlig utslitt og vondt i kroppen. At noen skal trenge seg pÄ nÄr jeg ikke fÞler meg klar for det kan Þdelegge hele den fÞrste "magiske" tiden etter fÞdsel. Uaktuelt! 

HI, bestem selv nÄr du vil ha besÞk med god samvittighet! Svigermoren din hÞres ikke ut som den enkleste personen Ä ha i hus heller akkurat. Ville sagt at hun gjerne mÄtte komme sammen med datteren sin, da passer det best for dere. SÄ har hun fÄtt tilbudet, takker hun nei til det fÄr hun bare sitte Ä surne  :wink:



Anonymous poster hash: db1ee...0f7
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det har vÊrt deilig Ä ikke ha huset fult denne gangen. Sist klarte jeg ikke amme pga alt stresset med besÞk 24/7 og vi hadde middagsgjester hver dag bÄde av hans familie og min. Denne gangen har jeg faktisk fÄtt til ammingen og har melk i motsetning til sist.

 

Til dere som tror min familie har vÊrt pÄ besÞk sÄ nei. Kun min mor som kom med storebror. Thats it. Og mannens sÞster m/fam.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

Det er forskjell Ä ha huset fullt av besÞk og la besteforeldre fÄ se barnebarnet sitt.

 

HÄper dine barn behandler deg likt, lar det gÄ lang tid fÞr du fÄr se dine barnebarn mens svigerforeldre fÄr komme pÄ besÞk.

 

En venninne av oss var slik. Hun skulle ha alenetid med baby i ukesvis. Hverken familie eller venner fikk se han. SÄ plutselig var hun klar for besÞk, men da var alle pÄ ferie! Da ble hun sur fordi ingen prioriterte babyen. Besteforeldre var reist til syden i 3-4 uker osv.

 

Anonymous poster hash: 538ba...8b2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

Jeg skjĂžnner ikke alle som mener at svigermor/familie MÅ fĂ„ se babyen sĂ„ tidlig som mulig!

 

Jeg har full forstÄelse for det du fÞler og tenker HI. Etter en fÞdsel burde det vÊre mor og barn som er i fokus, hva som passer best for dem og sÄ mÄ man rette seg etter det. Akkurat i den situasjonen synes jeg det skal vÊre lov Ä vÊre "egoistisk" Ä tenke pÄ seg selv og hva som skal til for at den fÞrste tiden blir sÄ fin og rolig som mulig slik at man slipper undÞvendig stress i den korte perioden etter en fÞdsel. 

 

Det er fult forstĂ„elig at alle har lyst til Ă„ se den nyfĂždte, men det burde gĂ„ helt fint Ă„ vente en uke eller 3 om det er det som mĂ„ til! Babyen forandrer seg ikke SÅ mye pĂ„ et par uker, og den tiden etter fĂždsel burde vĂŠre fult og helt opp til mor hvordan den skal disponeres. Det handler overhode ikke om at man er egoistisk eller "kjip" som ikke lar den ene og den andre komme pĂ„ besĂžk, det handler om at den lille begrensa perioden som er etter en fĂždsel skal man fĂ„ bli kjent med sitt eget barn og fĂ„ ro nok til Ă„ komme i gang med amming etc. De som derimot er egoistiske er alle de som mener at de har RETT pĂ„ Ă„ komme pĂ„ besĂžk innen en viss tid etter fĂždsel! Synes det er helt tĂ„pelig at noen i det hele tatt blir sur fordi de ikke fĂ„r bestemme nĂ„rtid de skal komme pĂ„ besĂžk og hvor lenge de skal vĂŠre. 

 

NÄ skal jeg straks fÞde selv, og alle skal selvfÞlgelig fÄ se babyen etterhvert. Men de skal fÄ komme nÄr JEG fÞler meg klar for det. Ikke nÄr DEM bestemmer at de skal komme. Det er jeg som har gÄtt igjennom en fÞdsel, det er jeg som skal lÊre meg Ä amme, det er jeg som er full av hormoner og mest sannsynlig utslitt og vondt i kroppen. At noen skal trenge seg pÄ nÄr jeg ikke fÞler meg klar for det kan Þdelegge hele den fÞrste "magiske" tiden etter fÞdsel. Uaktuelt! 

 

HI, bestem selv nÄr du vil ha besÞk med god samvittighet! Svigermoren din hÞres ikke ut som den enkleste personen Ä ha i hus heller akkurat. Ville sagt at hun gjerne mÄtte komme sammen med datteren sin, da passer det best for dere. SÄ har hun fÄtt tilbudet, takker hun nei til det fÄr hun bare sitte Ä surne  :wink:

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

 

 

De av mine venner som har tenkt som deg, er de samme som nĂ„r barna er 4-5 klager over at besteforeldre alltid prioriterer sine egne ting, at de er sĂ„ opptatte og at de fĂ„r altfor lite tilbud om barnevakt. Å fĂ„ de familierelasjonene man Ăžnsker seg, handler om Ă„ innimellom yte mer enn man aller helst vil. Og igjen - tenk nĂ„r dine egne barn fĂ„r barn, tror du ikke du da vil Ăžnske Ă„ vĂŠre en del av det sĂ„ fort som mulig? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

NÊrmeste familie kom pÄ besÞk ca 6 timer etter fÞdselen. Helt greit for meg:) Dro hjem etter et dÞgn.

 

Anonymous poster hash: 31890...060

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

NÊrmeste familie kom pÄ besÞk ca 6 timer etter fÞdselen. Helt greit for meg:) Dro hjem etter et dÞgn.

 

Anonymous poster hash: 31890...060

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

Jeg skjĂžnner ikke alle som mener at svigermor/familie MÅ fĂ„ se babyen sĂ„ tidlig som mulig!

 

Jeg har full forstÄelse for det du fÞler og tenker HI. Etter en fÞdsel burde det vÊre mor og barn som er i fokus, hva som passer best for dem og sÄ mÄ man rette seg etter det. Akkurat i den situasjonen synes jeg det skal vÊre lov Ä vÊre "egoistisk" Ä tenke pÄ seg selv og hva som skal til for at den fÞrste tiden blir sÄ fin og rolig som mulig slik at man slipper undÞvendig stress i den korte perioden etter en fÞdsel. 

 

Det er fult forstĂ„elig at alle har lyst til Ă„ se den nyfĂždte, men det burde gĂ„ helt fint Ă„ vente en uke eller 3 om det er det som mĂ„ til! Babyen forandrer seg ikke SÅ mye pĂ„ et par uker, og den tiden etter fĂždsel burde vĂŠre fult og helt opp til mor hvordan den skal disponeres. Det handler overhode ikke om at man er egoistisk eller "kjip" som ikke lar den ene og den andre komme pĂ„ besĂžk, det handler om at den lille begrensa perioden som er etter en fĂždsel skal man fĂ„ bli kjent med sitt eget barn og fĂ„ ro nok til Ă„ komme i gang med amming etc. De som derimot er egoistiske er alle de som mener at de har RETT pĂ„ Ă„ komme pĂ„ besĂžk innen en viss tid etter fĂždsel! Synes det er helt tĂ„pelig at noen i det hele tatt blir sur fordi de ikke fĂ„r bestemme nĂ„rtid de skal komme pĂ„ besĂžk og hvor lenge de skal vĂŠre. 

 

NÄ skal jeg straks fÞde selv, og alle skal selvfÞlgelig fÄ se babyen etterhvert. Men de skal fÄ komme nÄr JEG fÞler meg klar for det. Ikke nÄr DEM bestemmer at de skal komme. Det er jeg som har gÄtt igjennom en fÞdsel, det er jeg som skal lÊre meg Ä amme, det er jeg som er full av hormoner og mest sannsynlig utslitt og vondt i kroppen. At noen skal trenge seg pÄ nÄr jeg ikke fÞler meg klar for det kan Þdelegge hele den fÞrste "magiske" tiden etter fÞdsel. Uaktuelt! 

 

HI, bestem selv nÄr du vil ha besÞk med god samvittighet! Svigermoren din hÞres ikke ut som den enkleste personen Ä ha i hus heller akkurat. Ville sagt at hun gjerne mÄtte komme sammen med datteren sin, da passer det best for dere. SÄ har hun fÄtt tilbudet, takker hun nei til det fÄr hun bare sitte Ä surne  :wink:

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

 

 

De av mine venner som har tenkt som deg, er de samme som nĂ„r barna er 4-5 klager over at besteforeldre alltid prioriterer sine egne ting, at de er sĂ„ opptatte og at de fĂ„r altfor lite tilbud om barnevakt. Å fĂ„ de familierelasjonene man Ăžnsker seg, handler om Ă„ innimellom yte mer enn man aller helst vil. Og igjen - tenk nĂ„r dine egne barn fĂ„r barn, tror du ikke du da vil Ăžnske Ă„ vĂŠre en del av det sĂ„ fort som mulig? 

 

Vel, om besteforeldrene tilbyr seg sjeldent Ä vÊre barnevakt, og at de prioriterer egne ting fremfor barnebarna ville dem nok gjort det uansett om de fikk se babyen etter 6 timer eller 6 dager! Om ikke er det jo en "hevn" for at de ikke fikk viljen sin i Ä se babyen nÄr de selv ville, og ikke vente til mor og baby var klar for besÞk. Og om det virkelig er slik at de ikke prioriterer barnebarna bevist fordi det gikk litt lenger tid enn de Þnsket etter fÞdsel, da er det virkelig sÊre barnslige mennesker altsÄ.. 

 

Jeg venter selv ALLTID med Ä besÞke mor og baby til de selv ber meg pÄ besÞk. Uansett om det er nÊr familie, nÊr venninne etc. Jeg har sagt at de mÄ bare gi beskjed nÄr de er klare for besÞk, sÄ lar jeg det bli med det. Om de da svarer at jeg kan komme dagen etter, eller ikke fÄr invitasjon fÞr det har gÄtt enda en uke tenker jeg ikke pÄ det. Da var det vel den tiden de trengte! 

 

Det er ogsÄ mye koseligere Ä komme pÄ besÞk til noen som er avslappet og koser seg, enn til noen du har "pressa" deg pÄ og som sitter ukomfortabel med puppen ute og hylende baby som man ikke har rukket Ä bli kjent med!  ;)

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

 

Jeg skjĂžnner ikke alle som mener at svigermor/familie MÅ fĂ„ se babyen sĂ„ tidlig som mulig!

 

Jeg har full forstÄelse for det du fÞler og tenker HI. Etter en fÞdsel burde det vÊre mor og barn som er i fokus, hva som passer best for dem og sÄ mÄ man rette seg etter det. Akkurat i den situasjonen synes jeg det skal vÊre lov Ä vÊre "egoistisk" Ä tenke pÄ seg selv og hva som skal til for at den fÞrste tiden blir sÄ fin og rolig som mulig slik at man slipper undÞvendig stress i den korte perioden etter en fÞdsel. 

 

Det er fult forstĂ„elig at alle har lyst til Ă„ se den nyfĂždte, men det burde gĂ„ helt fint Ă„ vente en uke eller 3 om det er det som mĂ„ til! Babyen forandrer seg ikke SÅ mye pĂ„ et par uker, og den tiden etter fĂždsel burde vĂŠre fult og helt opp til mor hvordan den skal disponeres. Det handler overhode ikke om at man er egoistisk eller "kjip" som ikke lar den ene og den andre komme pĂ„ besĂžk, det handler om at den lille begrensa perioden som er etter en fĂždsel skal man fĂ„ bli kjent med sitt eget barn og fĂ„ ro nok til Ă„ komme i gang med amming etc. De som derimot er egoistiske er alle de som mener at de har RETT pĂ„ Ă„ komme pĂ„ besĂžk innen en viss tid etter fĂždsel! Synes det er helt tĂ„pelig at noen i det hele tatt blir sur fordi de ikke fĂ„r bestemme nĂ„rtid de skal komme pĂ„ besĂžk og hvor lenge de skal vĂŠre. 

 

NÄ skal jeg straks fÞde selv, og alle skal selvfÞlgelig fÄ se babyen etterhvert. Men de skal fÄ komme nÄr JEG fÞler meg klar for det. Ikke nÄr DEM bestemmer at de skal komme. Det er jeg som har gÄtt igjennom en fÞdsel, det er jeg som skal lÊre meg Ä amme, det er jeg som er full av hormoner og mest sannsynlig utslitt og vondt i kroppen. At noen skal trenge seg pÄ nÄr jeg ikke fÞler meg klar for det kan Þdelegge hele den fÞrste "magiske" tiden etter fÞdsel. Uaktuelt! 

 

HI, bestem selv nÄr du vil ha besÞk med god samvittighet! Svigermoren din hÞres ikke ut som den enkleste personen Ä ha i hus heller akkurat. Ville sagt at hun gjerne mÄtte komme sammen med datteren sin, da passer det best for dere. SÄ har hun fÄtt tilbudet, takker hun nei til det fÄr hun bare sitte Ä surne  :wink:

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

 

 

De av mine venner som har tenkt som deg, er de samme som nĂ„r barna er 4-5 klager over at besteforeldre alltid prioriterer sine egne ting, at de er sĂ„ opptatte og at de fĂ„r altfor lite tilbud om barnevakt. Å fĂ„ de familierelasjonene man Ăžnsker seg, handler om Ă„ innimellom yte mer enn man aller helst vil. Og igjen - tenk nĂ„r dine egne barn fĂ„r barn, tror du ikke du da vil Ăžnske Ă„ vĂŠre en del av det sĂ„ fort som mulig? 

 

Vel, om besteforeldrene tilbyr seg sjeldent Ä vÊre barnevakt, og at de prioriterer egne ting fremfor barnebarna ville dem nok gjort det uansett om de fikk se babyen etter 6 timer eller 6 dager! Om ikke er det jo en "hevn" for at de ikke fikk viljen sin i Ä se babyen nÄr de selv ville, og ikke vente til mor og baby var klar for besÞk. Og om det virkelig er slik at de ikke prioriterer barnebarna bevist fordi det gikk litt lenger tid enn de Þnsket etter fÞdsel, da er det virkelig sÊre barnslige mennesker altsÄ.. 

 

Jeg venter selv ALLTID med Ä besÞke mor og baby til de selv ber meg pÄ besÞk. Uansett om det er nÊr familie, nÊr venninne etc. Jeg har sagt at de mÄ bare gi beskjed nÄr de er klare for besÞk, sÄ lar jeg det bli med det. Om de da svarer at jeg kan komme dagen etter, eller ikke fÄr invitasjon fÞr det har gÄtt enda en uke tenker jeg ikke pÄ det. Da var det vel den tiden de trengte! 

 

Det er ogsÄ mye koseligere Ä komme pÄ besÞk til noen som er avslappet og koser seg, enn til noen du har "pressa" deg pÄ og som sitter ukomfortabel med puppen ute og hylende baby som man ikke har rukket Ä bli kjent med!  ;)

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

 

 

Drittgreier her inne, gÄr ikke an Ä merke deler av teksten for Ä slette annet enn det siste svaret. Beklager lange siteringer. 

 

Du skjÞnner at det er forskjell pÄ Ä besÞke en venninne og Ä besÞke et barnebarn? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Antarctica

NÄr jeg tenker pÄ at mine egne gutter forhÄpentligvis en gang blir fedre, sÄ hÄper jeg at forholdene er bedre enn det som ofte beskrives her inne. Jeg kan bli litt lei meg av Ä tenke pÄ at de kan etablere seg med en jente som synes jeg er slitsom og som synes at det er helt naturlig med besÞk av hennes mor, men ikke av meg. Jeg har selvfÞlgelig ansvar for Ä skape gode relasjoner selv, men det er en toveisgreie.

 

Jeg ville nok bitt i det sure eplet og innvilget farmor noen timer. Det er kan hende slitsomt, men jeg kan ikke skjĂžnne at det kan velte hele harmonien, ammingen og prosessen med Ă„ bli kjent med babyen.

Jeg har bare sÞnner. Og har sett pÄ nÊrt hold at et farmor/barnebarn-forhold kan vÊre helt fantastisk. Men jeg tror ikke pÄ noen mÄte at det er gratis.

 

Å bli mormor er "lettere", i den forstand at en mor (som vel Ă„ merke har et godt forhold til sin datter), fĂ„r en annen og mer umiddelbar nĂŠrhet til situasjonen. Jenta sĂžker mors rĂ„d om amming og soving, ikke svigermors. Hun ringer sin egen mamma, ikke mannens, nĂ„r vannet gĂ„r og hun fĂ„r panikk.

 

Det er da helt naturlig. Skal man lese noe mer "inn" i det? Har vi ikke en plikt heller til Ä beholde et godt og nÊrt forhold til vÄre sÞnner? Og oppdra dem til Ä bli gode fedre, sÄ vil de selv Þnske Ä vise fram den nyfÞdte, og samtidig klare Ä ivareta sitt barns mor.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Synes det er trist Ä lese at folk ikke vil ha besteforeldre pÄ besÞk fÞr flere uker etter fÞdsel. Moren min syntes det var kjempestort Ä fÄ bli bestemor. Og svigermor hadde vÊrt sÄ redd under fÞdsel (tok lang tid) at hun grÄter bare vi snakker om det.

SĂ„ lenge de hjelper til og ikke bare venter pĂ„ servering ser jeg ikke problemet 😊

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

NÄr jeg tenker pÄ at mine egne gutter forhÄpentligvis en gang blir fedre, sÄ hÄper jeg at forholdene er bedre enn det som ofte beskrives her inne. Jeg kan bli litt lei meg av Ä tenke pÄ at de kan etablere seg med en jente som synes jeg er slitsom og som synes at det er helt naturlig med besÞk av hennes mor, men ikke av meg. Jeg har selvfÞlgelig ansvar for Ä skape gode relasjoner selv, men det er en toveisgreie.

 

Jeg ville nok bitt i det sure eplet og innvilget farmor noen timer. Det er kan hende slitsomt, men jeg kan ikke skjĂžnne at det kan velte hele harmonien, ammingen og prosessen med Ă„ bli kjent med babyen.

Jeg har bare sÞnner. Og har sett pÄ nÊrt hold at et farmor/barnebarn-forhold kan vÊre helt fantastisk. Men jeg tror ikke pÄ noen mÄte at det er gratis.

 

Å bli mormor er "lettere", i den forstand at en mor (som vel Ă„ merke har et godt forhold til sin datter), fĂ„r en annen og mer umiddelbar nĂŠrhet til situasjonen. Jenta sĂžker mors rĂ„d om amming og soving, ikke svigermors. Hun ringer sin egen mamma, ikke mannens, nĂ„r vannet gĂ„r og hun fĂ„r panikk.

 

Det er da helt naturlig. Skal man lese noe mer "inn" i det? Har vi ikke en plikt heller til Ä beholde et godt og nÊrt forhold til vÄre sÞnner? Og oppdra dem til Ä bli gode fedre, sÄ vil de selv Þnske Ä vise fram den nyfÞdte, og samtidig klare Ä ivareta sitt barns mor.

 

 

Joda, jeg er enig i det. Jeg har en datter ogsÄ, og innser at det nok vil gÄ lettere hos henne. Samtidig hÄper jeg at jeg oppdrar henne til Ä bli klok nok til Ä skjerme egen ektefelle fra at han skal trekkes mellom sine foreldre og henne. Dessuten hÄper jeg at jeg oppdrar sÞnner som er kloke nok til Ä velge ektefeller som ikke lar seg true av at jeg fortsatt er en del av mine sÞnners liv etter at de har etablert seg med egen familie. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Her sto svigermor og mine to svigersÞstre (eks sÄdane) i gangen og venta pÄ Ä fÄ komme inn MENS JEG FØDTE! SlÄ den, den som kan. Tror jm sÄ frykten i Þynene mine og fikk sendt dem hjem ganske raskt. Om din svigermor er noe lik min, sÄ skjÞnner jeg at du ikke vil ha henne pÄ besÞk, spesielt mens gutten din er sjuk. Vanskelig Ä skulle henstille sin hverdag med nyfÞdt baby og sjuk unge til ei som krever Ä vÊre pÄ besÞk en hel dag.

 

Anonymous poster hash: 9412e...4b6

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

 

 

 

 

Jeg skjĂžnner ikke alle som mener at svigermor/familie MÅ fĂ„ se babyen sĂ„ tidlig som mulig!

 

Jeg har full forstÄelse for det du fÞler og tenker HI. Etter en fÞdsel burde det vÊre mor og barn som er i fokus, hva som passer best for dem og sÄ mÄ man rette seg etter det. Akkurat i den situasjonen synes jeg det skal vÊre lov Ä vÊre "egoistisk" Ä tenke pÄ seg selv og hva som skal til for at den fÞrste tiden blir sÄ fin og rolig som mulig slik at man slipper undÞvendig stress i den korte perioden etter en fÞdsel. 

 

Det er fult forstĂ„elig at alle har lyst til Ă„ se den nyfĂždte, men det burde gĂ„ helt fint Ă„ vente en uke eller 3 om det er det som mĂ„ til! Babyen forandrer seg ikke SÅ mye pĂ„ et par uker, og den tiden etter fĂždsel burde vĂŠre fult og helt opp til mor hvordan den skal disponeres. Det handler overhode ikke om at man er egoistisk eller "kjip" som ikke lar den ene og den andre komme pĂ„ besĂžk, det handler om at den lille begrensa perioden som er etter en fĂždsel skal man fĂ„ bli kjent med sitt eget barn og fĂ„ ro nok til Ă„ komme i gang med amming etc. De som derimot er egoistiske er alle de som mener at de har RETT pĂ„ Ă„ komme pĂ„ besĂžk innen en viss tid etter fĂždsel! Synes det er helt tĂ„pelig at noen i det hele tatt blir sur fordi de ikke fĂ„r bestemme nĂ„rtid de skal komme pĂ„ besĂžk og hvor lenge de skal vĂŠre. 

 

NÄ skal jeg straks fÞde selv, og alle skal selvfÞlgelig fÄ se babyen etterhvert. Men de skal fÄ komme nÄr JEG fÞler meg klar for det. Ikke nÄr DEM bestemmer at de skal komme. Det er jeg som har gÄtt igjennom en fÞdsel, det er jeg som skal lÊre meg Ä amme, det er jeg som er full av hormoner og mest sannsynlig utslitt og vondt i kroppen. At noen skal trenge seg pÄ nÄr jeg ikke fÞler meg klar for det kan Þdelegge hele den fÞrste "magiske" tiden etter fÞdsel. Uaktuelt! 

 

HI, bestem selv nÄr du vil ha besÞk med god samvittighet! Svigermoren din hÞres ikke ut som den enkleste personen Ä ha i hus heller akkurat. Ville sagt at hun gjerne mÄtte komme sammen med datteren sin, da passer det best for dere. SÄ har hun fÄtt tilbudet, takker hun nei til det fÄr hun bare sitte Ä surne  :wink:

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

 

 

De av mine venner som har tenkt som deg, er de samme som nĂ„r barna er 4-5 klager over at besteforeldre alltid prioriterer sine egne ting, at de er sĂ„ opptatte og at de fĂ„r altfor lite tilbud om barnevakt. Å fĂ„ de familierelasjonene man Ăžnsker seg, handler om Ă„ innimellom yte mer enn man aller helst vil. Og igjen - tenk nĂ„r dine egne barn fĂ„r barn, tror du ikke du da vil Ăžnske Ă„ vĂŠre en del av det sĂ„ fort som mulig? 

 

Vel, om besteforeldrene tilbyr seg sjeldent Ä vÊre barnevakt, og at de prioriterer egne ting fremfor barnebarna ville dem nok gjort det uansett om de fikk se babyen etter 6 timer eller 6 dager! Om ikke er det jo en "hevn" for at de ikke fikk viljen sin i Ä se babyen nÄr de selv ville, og ikke vente til mor og baby var klar for besÞk. Og om det virkelig er slik at de ikke prioriterer barnebarna bevist fordi det gikk litt lenger tid enn de Þnsket etter fÞdsel, da er det virkelig sÊre barnslige mennesker altsÄ.. 

 

Jeg venter selv ALLTID med Ä besÞke mor og baby til de selv ber meg pÄ besÞk. Uansett om det er nÊr familie, nÊr venninne etc. Jeg har sagt at de mÄ bare gi beskjed nÄr de er klare for besÞk, sÄ lar jeg det bli med det. Om de da svarer at jeg kan komme dagen etter, eller ikke fÄr invitasjon fÞr det har gÄtt enda en uke tenker jeg ikke pÄ det. Da var det vel den tiden de trengte! 

 

Det er ogsÄ mye koseligere Ä komme pÄ besÞk til noen som er avslappet og koser seg, enn til noen du har "pressa" deg pÄ og som sitter ukomfortabel med puppen ute og hylende baby som man ikke har rukket Ä bli kjent med!  ;)

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

 

 

Drittgreier her inne, gÄr ikke an Ä merke deler av teksten for Ä slette annet enn det siste svaret. Beklager lange siteringer. 

 

Du skjÞnner at det er forskjell pÄ Ä besÞke en venninne og Ä besÞke et barnebarn? 

 

Ja det skjÞnner jeg, derfor skrev jeg uansett om det var nÊr familie eller nÊre venninner. AltsÄ uansett om det er babyer jeg er blitt tante til, gudmor til etc. Og som sagt, jeg skjÞnner at alle vil se den nyfÞdte og det skal de selvfÞlgelig fÄ. Vi er jo superstolte foreldre som Þnsker Ä vise babyen frem til familien vÄr, men av og til kan en fÞdsel vÊre knalltÞff og preger bÄde mor og baby i ettertid. Da gjÞr det ikke situasjonen akkurat lettere at vi skal legge vekk alle vÄre fÞlelser og behov, fordi besteforeldre og familie pÄ dÞd og liv SKAL se babyen innen en viss tid. Er det ikke normalt Ä ta hensyn til den som akkurat har gjennomgÄtt en fÞdsel? I min familie er det i alle fall det... 

 

Om fÞdselen gÄr fint og man fÞler seg OK, skal selvfÞlgelig besteforeldre og tanter/onkler fÄ komme Ä se babyen sÄ snart det lar seg gjÞre. Men jeg ser virkelig ikke den store forskjellen om det blir etter 6 timer eller 6 dager altsÄ... 

 

Anonymous poster hash: db1ee...0f7

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg trenger litt tid Ä komme meg pÄ denne gangen ja. Ble styrtfÞdsel pÄ badet hjemme med mannen som jordmor sÄ underlivet mitt fikk gjennomgÄ rett og slett. Ble maaaange sting og er sÄ hoven at jeg ikke kan sitte oppreist men mÄ ligge grunnet smertene. SÄ ting er litt annerledes nÄ enn fÞrste gangen pga det ogsÄ da dette ble en tÞffere og mer intens fÞdsel. Svigermor forventer full oppvartning men det tar mannen seg av sÄ det er greit. Min far er ogsÄ slik sÄ de er like der. I tillegg blir bÄde min far og svigermor hele dagen.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 3f65e...377

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

AltsÄ, nÄ fÄr jeg jo inntrykk av at din svigermor er en sÊrdeles spesiell person med spesielle behov. I den situasjonen dere/du er i nÄ syntes jeg ikke hennes behov skal gÄ fÞrst. Hun har fÄtt mulighet til Ä komme, men da mÄtte hun bli kjÞrt av en annen person enn det hun Þnsket (sin datter og ikke sin sÞnn) og hun mÄtte vÊre pÄ besÞk hos dere sammen med sin datter, og ikke alene som hun Þnsket. Dette hadde jeg glatt oversett og tatt hensyn til mine, og min families behov.

 

Hadde hun vÊrt en normal svigermor ville det selvfÞlgelig stilt seg annerledes, da hun kunne kommet seg til dere pÄ egenhÄnd (uten at mannen trengte Ä vÊre borte fra deg, baby og syk 2-Äring i 1 time for Ä kjÞre henne!), hadde vÊrt hos dere i den tiden som passet dere, passet/hjulpet med 2-Äringen og bidratt med mat.

 

Anonymous poster hash: 914bf...e3d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

her kom svigerforeldre og foreldre samme dagen. er ikke det vanlig? oldeforeldre dagen etter der. men alle venner nÄr vi kom hjem. mÄ da vel forstÄ at svigermor vil se barnebarnet sitt: O?? Har noe med Ä holde ut da..i den timen hun kanskje er der...stakkars bestemor.



Anonymous poster hash: ed989...267
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...