☆☆☆ Skrevet 27. februar 2016 #51 Skrevet 27. februar 2016 Her var det mye 50-talls mat folk forbinder med 80-tallet.. Anonymous poster hash: fdf05...935 Vi som ikkje opplevde 50-talet nemner nok rettar vi hugsar var populære på 80-talet utan å nødvendigvis sjekke når dei vart til. Kva rettar er det du hugsar frå 50-talet, forresten? Våre mødre lagde nok 50/60-tallsmat noen år på etterskudd... Terteskjell og cabaret husker jeg også, og det skyldes nok at mamma er krigsbarn.Terteskjell er noko eg hugsar frå mormors kjøkken, men det var jo først på 80-talet eg smakte det ja. Cabaret er fast innslag på frokostbordet både til jul og påske enda. Med egg, crabsticks og anna snask.
trollmorssmåtroll Skrevet 27. februar 2016 #53 Skrevet 27. februar 2016 Kjente igjen noen her ja ;-) Gratinert blomkål Fondue Raclette Kålrulletter
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #54 Skrevet 27. februar 2016 Rognekaker i lake. Alltid engang i uka i barnehagen i 85 Anonymous poster hash: 40b31...767
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #55 Skrevet 27. februar 2016 Noe av det vi spiste på 80-tallet spiser vi jo enda, i tillegg til masse mat vi ikke hadde på 80-tallet. Noen ting jeg forbinder med barndom og 80-tall som jeg lager av og til er -blandet grønn salat med picknik-skinke i -løvbiff med pommes frites -langtidssstekte koteletter i langpanna -sjokoladepudding fra pulver Men noen ting ble igjen på 80-tallet, mat jeg fikk servert hjemme, men som jeg aldri har laget selv som voksen... F.eks -blodklubb -hønsesuppe med sånne melboller i -kålruletter -torskerogn i en sånn rund boks, mamma skar skiver og stekte dem (grøss) -potetstappe fra pose -pizza med røkt pølse i biter på Anonymous poster hash: d6ccb...d4b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #56 Skrevet 27. februar 2016 Her var det mye 50-talls mat folk forbinder med 80-tallet.. Anonymous poster hash: fdf05...935 Vi som ikkje opplevde 50-talet nemner nok rettar vi hugsar var populære på 80-talet utan å nødvendigvis sjekke når dei vart til. Kva rettar er det du hugsar frå 50-talet, forresten? Ikke en eneste en. Like lite som jeg husker retter jeg forbinder med 80-tallet. Anonymous poster hash: fdf05...935 ??? Anonymous poster hash: 1b6a9...8e0 Hva var vanskelig? Anonymous poster hash: fdf05...935 Det er vanskelig å forstå hva du mener. Først skriver du "Her var det mange retter fra 50-tallet som folk forbinder med 80-tallet". Og når du får spørsmål om hva du da mener hører til på 50-tallet nekter du å utdype, men påpeker kun at du ikke husker noen matretter verken fra 50-tallet eller 80-tallet. Så hva mener du egentlig? Kanskje du kunne beære oss med litt av din visdom og forklare hvilken mat som hører til på hvilket tidspunkt i historien?Jeg ble spurt om jeg husker noen matrett fra 50-tallet. Det gjør jeg ikke, jeg levde ikke da. Utover det responderer jeg dårlig på spydigheter. Forsøk deg med litt folkeskikk i stedet. Anonymous poster hash: fdf05...935 Jeg ser ingen spydigheter. Det er også lett å tolke at du har minner fra 50-tallet. Anonymous poster hash: 224dd...2c4
Salomine Skrevet 27. februar 2016 #57 Skrevet 27. februar 2016 Pizza og amerikansk gryte, (og andre Toro-gryter.)
frk Nilsen Skrevet 27. februar 2016 #58 Skrevet 27. februar 2016 Rekecocktail i martiniglass med kinakål og en haug med thousand island Biff stroganoff Mexikansk gryte med pariserloff
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #59 Skrevet 27. februar 2016 Her var det mye 50-talls mat folk forbinder med 80-tallet.. Anonymous poster hash: fdf05...935 Vi som ikkje opplevde 50-talet nemner nok rettar vi hugsar var populære på 80-talet utan å nødvendigvis sjekke når dei vart til. Kva rettar er det du hugsar frå 50-talet, forresten? Ikke en eneste en. Like lite som jeg husker retter jeg forbinder med 80-tallet. Anonymous poster hash: fdf05...935 ??? Anonymous poster hash: 1b6a9...8e0 Hva var vanskelig? Anonymous poster hash: fdf05...935 Det er vanskelig å forstå hva du mener. Først skriver du "Her var det mange retter fra 50-tallet som folk forbinder med 80-tallet". Og når du får spørsmål om hva du da mener hører til på 50-tallet nekter du å utdype, men påpeker kun at du ikke husker noen matretter verken fra 50-tallet eller 80-tallet. Så hva mener du egentlig? Kanskje du kunne beære oss med litt av din visdom og forklare hvilken mat som hører til på hvilket tidspunkt i historien? Jeg ble spurt om jeg husker noen matrett fra 50-tallet. Det gjør jeg ikke, jeg levde ikke da. Utover det responderer jeg dårlig på spydigheter. Forsøk deg med litt folkeskikk i stedet. Anonymous poster hash: fdf05...935 Da skjønner jeg ikke hvorfor du svarer i det hele tatt. Og superdolly er overhodet ikke spydig med deg Anonymous poster hash: 1b6a9...8e0
Gjest Antarctica Skrevet 27. februar 2016 #60 Skrevet 27. februar 2016 Syns vi skal mate trollet med litt cabaret og noen tradisjonelle landgangssmørbrød. Og snitter.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #61 Skrevet 27. februar 2016 Her var det mye 50-talls mat folk forbinder med 80-tallet.. Anonymous poster hash: fdf05...935 Vi som ikkje opplevde 50-talet nemner nok rettar vi hugsar var populære på 80-talet utan å nødvendigvis sjekke når dei vart til. Kva rettar er det du hugsar frå 50-talet, forresten? Ikke en eneste en. Like lite som jeg husker retter jeg forbinder med 80-tallet. Anonymous poster hash: fdf05...935 ??? Anonymous poster hash: 1b6a9...8e0 Hva var vanskelig? Anonymous poster hash: fdf05...935 Det er vanskelig å forstå hva du mener. Først skriver du "Her var det mange retter fra 50-tallet som folk forbinder med 80-tallet". Og når du får spørsmål om hva du da mener hører til på 50-tallet nekter du å utdype, men påpeker kun at du ikke husker noen matretter verken fra 50-tallet eller 80-tallet. Så hva mener du egentlig? Kanskje du kunne beære oss med litt av din visdom og forklare hvilken mat som hører til på hvilket tidspunkt i historien?Jeg ble spurt om jeg husker noen matrett fra 50-tallet. Det gjør jeg ikke, jeg levde ikke da. Utover det responderer jeg dårlig på spydigheter. Forsøk deg med litt folkeskikk i stedet. Anonymous poster hash: fdf05...935 Da skjønner jeg ikke hvorfor du svarer i det hele tatt. Og superdolly er overhodet ikke spydig med deg Anonymous poster hash: 1b6a9...8e0 "Beære oss med din visdom" er ikke spydig? Dere har jammen en rar oppfatning av hva høflig og hyggelig er. Anonymous poster hash: fdf05...935
Kubbelyset Skrevet 27. februar 2016 #62 Skrevet 27. februar 2016 Fiskepudding og hvitsaus i sånne terteskjell?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #63 Skrevet 27. februar 2016 Spiralloff med div pålegg. Mamma ordner alltid dette når vi fikk gjester. Men rekecoctail og cabaret forbinder jeg også med 80 tallet😂 Anonymous poster hash: 9804d...b8e
Kubbelyset Skrevet 27. februar 2016 #64 Skrevet 27. februar 2016 Og sånn kyllingskål som du satte rett i ovnen! Eller var det litt mer 90 tallet?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #65 Skrevet 27. februar 2016 Åh det var mer 90 tallet med kylling ja😉 Sånn kylling, hurtigris, kinakål med gulgrønn agurk, smakløse tomater, mais og paprika(hermetisk). Ble jo helt vill når mamma kjøpte kyllingsaus en gang. Maten smakte faktisk noe jo! Anonymous poster hash: 9804d...b8e
Fandens Oldemor Skrevet 27. februar 2016 #66 Skrevet 27. februar 2016 Baguetter? Men det kan hende det var mer 90-talls... Vi var steingale etter baguetter. Kalde, varme, med eller uten salat og dressing -- og ingen var helt sikre på hvordan det skulle uttales. Mamma overtalte meg dessverre til å si "bagua".
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #67 Skrevet 27. februar 2016 Baguetter? Men det kan hende det var mer 90-talls... Vi var steingale etter baguetter. Kalde, varme, med eller uten salat og dressing -- og ingen var helt sikre på hvordan det skulle uttales. Mamma overtalte meg dessverre til å si "bagua". Baguetter med hvitløksmajones var vi stadig ute å spiste på det lokale spisestedet Anonymous poster hash: 1b6a9...8e0
Lovemychild Skrevet 27. februar 2016 #68 Skrevet 27. februar 2016 Var det ikke noe som het Hawaii burger? Hamburger med ananas?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #69 Skrevet 27. februar 2016 Fylt loff! Man tar ut innholdet av loffen, og fyller brødskorpa med en blanding av majones og fløte og picknicskinke og evt mais, purre og eller egg. Og steker hele brødet i ovnen. Anonymous poster hash: ce003...591
mor med liten skatt Skrevet 27. februar 2016 #70 Skrevet 27. februar 2016 Gratinert fylt pannekake, med kinakålsalat med thousand island-dressing. Stekt blodpølse med potet og sirup.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #71 Skrevet 27. februar 2016 Fylt loff! Man tar ut innholdet av loffen, og fyller brødskorpa med en blanding av majones og fløte og picknicskinke og evt mais, purre og eller egg. Og steker hele brødet i ovnen. Anonymous poster hash: ce003...591 Tror jeg nettopp spydde litt i munnen min. 😝 Er gravid, og det dér hørtes helt grusomt ut. 😲 Anonymous poster hash: 6380c...a9f
oslofrk Skrevet 27. februar 2016 #72 Skrevet 27. februar 2016 Spagetti Rimini! 😝😝😝 Skilsmissebarnas "pappamiddag" - uah!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #73 Skrevet 27. februar 2016 Kålrulletter, husker jeg syns det var grusomt Og som andre nevner: terteskjell med fiskepudding osv, cabaret, hønsefrikasse og fiskepudding med karry i sausen. Husker også spaghetti ala capri og grandiosa, men mulig det var på 90-tallet.. Eneste gangene vi fikk grandis var da mamma ikke skulle spise middag med oss Anonymous poster hash: eafa7...12b
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #74 Skrevet 27. februar 2016 Grandiosa, fiskepinner, Honni-korn, rekecoktail, thousand Island, cabaret, koldtbord generelt. Mamma er usedvanlig flink til å få mat til å smake godt, så jeg husker stekt rogn, hvalbiff, røkt kolje, vegetarpizza med brennesle (sic!), potetklubb og hønsefrikassé som bare nydelige ting. Anonymous poster hash: f4249...9ed
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #75 Skrevet 27. februar 2016 Ingen som husker loffpizza?? Man tager en formloff og skjærer den i to.... på langs. Så huler man den ut og blander fyllet med den kjøttdeigen man har stekt. Så fyller man loffen med ketchup (Iduns må vite!) har på kjøttdeigfyllet (obs! kun krydret med salt og pepper, ev. med aroma-krydder om man skal være virkelig vågal!) som er blandet med loffinnholdet. Og så topper man sparsomt med den billigste gulosten man har (det var forsåvidt bare to å velge i jarlsberg og norvegia, norvegia var billigst... og ingen hadde enda hørt om lettost). Og kronen på verket.... noen ketchupstriper oppå osten som pynt. Inn i ovnen til osten er smeltet og vips har man den lekreste nye rett som visstnok kalles noe med pizza... Ellers er mye av det som nevnes i tråden mat som også stammer fra flere tiår tidligere. Men jeg tror fiskepinnene også kom til byen på 80-tallet. For ikke å snakke om delikatessen butikkgrillet kylling med grillkrydder! Anonymous poster hash: 97071...bb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå