Gå til innhold

Nevn en matrett du forbinder med 80 tallet!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mexicansk gryte.

Akkurat det tenkte jeg også på! :)

Endret av Superdolly
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poteter og brun saus. Det hadde vi alltid til middag.

Jeg spiser det fremdeles, men langt ifra hver dag😄

Anonymous poster hash: 224dd...2c4

Skrevet

Salat av kinakål med mais og tomater, og en haug Thousand Island.

Hurtigris og meksikansk gryte.

Skrevet

Fylt paprika. 

Å nam, det er jo dødsgodt, men tror nok jeg lagde det sist på studenthybel i 88, ja.

Skrevet

Ok, ikke en rett, men en is. Den var formet som en grønn tennisrackert, smakte pistasje og hadde en tyggiskule som en ball midt på

Anonymous poster hash: a3c1e...336

Skrevet

Matrett: biffsnadder

Matvare: kinakål (og thousand Island).

Skrevet

Usaltet, ihjelkokt torsk med vasne gulrøtter uten verken saus eller smør 😫 Mamma sugde på kjøkkenet.

Anonymous poster hash: 6d450...120

Samme her, men vi fikk med smeltet smør da. Får brekninger bare ved tanken.

Anonymous poster hash: c6db0...5a7

Skrevet

Her var det mye 50-talls mat folk forbinder med 80-tallet..

Anonymous poster hash: fdf05...935

Vi som ikkje opplevde 50-talet nemner nok rettar vi hugsar var populære på 80-talet utan å nødvendigvis sjekke når dei vart til.

Kva rettar er det du hugsar frå 50-talet, forresten?

Ikke en eneste en. Like lite som jeg husker retter jeg forbinder med 80-tallet.

Skrevet

Usaltet, ihjelkokt torsk med vasne gulrøtter uten verken saus eller smør Mamma sugde på kjøkkenet.Anonymous poster hash: 6d450...120

Samme her, men vi fikk med smeltet smør da. Får brekninger bare ved tanken. Anonymous poster hash: c6db0...5a7

Min mor bar heller ingen storhet på kjøkkenet. Pappa var en katastrofe.....

Jeg er oppvokst på fiskemat i alle varianter. Veldig ofte røkt fisk, fiskekaker og fiskepudding stekt på panna. Fast tilbehør: kokt potet, ihjelkokt gulrot og smelta margarin. Mamma trodde det var mye sunnere med margarin enn med smør.

Skrevet

Hjemmelaga pizza med tykk bunn, kjøttdeig med sånn toro pizzafyllpose og ost oppå.

Hjemmelagde kjøttkaker i brunsaus med potet og overkokt gulrot, hadde vi ofte til middag...

Husker i grunn ikke noe som var typisk, annet enn at det ikke var så mye av det utvalget vi har i dag...

Anonymous poster hash: 4108b...aeb

Skrevet

Vi som ikkje opplevde 50-talet nemner nok rettar vi hugsar var populære på 80-talet utan å nødvendigvis sjekke når dei vart til.

???

Anonymous poster hash: 1b6a9...8e0

Skrevet

Noen som husker Pommac? Husker det var både is og brus. Pommas isen var supergod!

Anonymous poster hash: faa13...0bc
Skrevet

klubb..

Anonymous poster hash: 64455...46d
Skrevet

Terteskjell

Fiskeboller i hvit saus

Stekt fiskepudding

Pølser i brun saus

Lørdagskylling/løvbiff med pommes frites PG bernaisesaus når vi virkelig skulle kose oss, feks se MGP. Og salat av kinakål, mais, tomat, agurk, hermetisk ananas og Thousand Island.

Husker gledens dag da de kom hjem og introduserte oss for en ny, eksotisk rett; taco! Men lurer på om vi var bikket over på 90-tallet da😏

Skrevet

Gryterett er det jeg husker best fra barndommen , som " lørdagsmat" å en og annen hjemmelaget pizza.

Salat med ost skinke , pita eller rundstykker til.

Anonymous poster hash: a9036...fb9

Skrevet

Typisk restaurantmeny:

Rekecocktail med thousand island til forrett

Pepperbiff med fløtegratinerte poteter eller bakt potet til hovedrett

Sjokolademousse til dessert

Anonymous poster hash: de641...97d

Skrevet

Stekt eller kokt høne (høns) med potet, gulrot og en slags lys saus. Vi hadde aldri råd til kylling, så høne var det nærmeste jeg kom på 80-tallet. Synes det var veldig godt, men nå blir det altfor tørt sammenlignet med kylling.

Annen hverdagsmat var alt av fisk, siden jeg er oppvokst på kysten. Får grøssninger av tanken på stekte seikaker, poteter og smeltet smør. :(

Vi hadde også ofte risotto (ris, løk, pølser, tomatpuré etc) på lørdager.

Anonymous poster hash: 6380c...a9f

Skrevet

Jøss. Det meste som har blitt nevnt her forbinder jeg med nåtiden. Er jo ting jeg spiser til vanlig :P

Anonymous poster hash: bbc07...4a2

Skrevet

Gratinert blomkål.

Anonymous poster hash: 8e567...196

Skrevet

???

Hva var vanskelig?

Skrevet

Stekt eller kokt høne (høns) med potet, gulrot og en slags lys saus. Vi hadde aldri råd til kylling, så høne var det nærmeste jeg kom på 80-tallet. Synes det var veldig godt, men nå blir det altfor tørt sammenlignet med kylling.

Annen hverdagsmat var alt av fisk, siden jeg er oppvokst på kysten. Får grøssninger av tanken på stekte seikaker, poteter og smeltet smør. :(

Vi hadde også ofte risotto (ris, løk, pølser, tomatpuré etc) på lørdager.

Anonymous poster hash: 6380c...a9f

Hønsefrikassé?fikk en liten flashback her nå,hehe

Skrevet

???

Hva var vanskelig?

Det er vanskelig å forstå hva du mener. Først skriver du "Her var det mange retter fra 50-tallet som folk forbinder med 80-tallet". Og når du får spørsmål om hva du da mener hører til på 50-tallet nekter du å utdype, men påpeker kun at du ikke husker noen matretter verken fra 50-tallet eller 80-tallet. Så hva mener du egentlig? Kanskje du kunne beære oss med litt av din visdom og forklare hvilken mat som hører til på hvilket tidspunkt i historien?

Gjest Antarctica
Skrevet

Våre mødre lagde nok 50/60-tallsmat noen år på etterskudd... Terteskjell og cabaret husker jeg også, og det skyldes nok at mamma er krigsbarn.

Skrevet

???

Hva var vanskelig?

Det er vanskelig å forstå hva du mener. Først skriver du "Her var det mange retter fra 50-tallet som folk forbinder med 80-tallet". Og når du får spørsmål om hva du da mener hører til på 50-tallet nekter du å utdype, men påpeker kun at du ikke husker noen matretter verken fra 50-tallet eller 80-tallet. Så hva mener du egentlig? Kanskje du kunne beære oss med litt av din visdom og forklare hvilken mat som hører til på hvilket tidspunkt i historien?

Jeg ble spurt om jeg husker noen matrett fra 50-tallet. Det gjør jeg ikke, jeg levde ikke da.

Utover det responderer jeg dårlig på spydigheter. Forsøk deg med litt folkeskikk i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...