Gå til innhold

Barnevernet, en begynner å lure

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnevernet svikter mange barn. Hyppige skifte av fister foreldre er et problem. Satsene og lønn for jobben gjør det hele økonomisk lukrativt. Mange gjør det for penger og stikker når de får orden på egen økonomi.

Det er hårreisende å se på unger dom først mister foreldre, for så å miste fosterhjem etter fosterhjem.

Anonymous poster hash: 6657d...d29

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Barnevernet svikter mange barn. Hyppige skifte av fister foreldre er et problem. Satsene og lønn for jobben gjør det hele økonomisk lukrativt. Mange gjør det for penger og stikker når de får orden på egen økonomi.

Det er hårreisende å se på unger dom først mister foreldre, for så å miste fosterhjem etter fosterhjem.

Det du forteller der er jo ikke i det hele tatt sant. "Økonomisk lukrativt"... Ehhhh???

Skrevet

Det du forteller der er jo ikke i det hele tatt sant. "Økonomisk lukrativt"... Ehhhh???
Mine fosterforeldre fikk 11000 i mnd for å ha meg og det var i 1993. Ja, hvordan vet jeg det? Jeg fant bankutskrifer liggende i en skuff og hver mnd var det utbetalinger på 11000 fra barnevernet.

Anonymous poster hash: c05d0...dcb

Skrevet

Det er sant, dessverre. Dessverre er ikke ment mot de fosterfamilier som fortjener hver krone. Det er ment for de fosterfamilier som har feile motiver.

Gjest Antarctica
Skrevet

Mine fosterforeldre fikk 11000 i mnd for å ha meg og det var i 1993. Ja, hvordan vet jeg det? Jeg fant bankutskrifer liggende i en skuff og hver mnd var det utbetalinger på 11000 fra barnevernet.

Anonymous poster hash: c05d0...dcb

Ja, selvsagt fikk de det. Og det dekket vel omtrent det det kosta å ikke jobbe, samt de utgiftene som var knytta til livsopphold. 11.000 kroner var ikke en kjempesum i 1993 heller.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er sant, dessverre. Dessverre er ikke ment mot de fosterfamilier som fortjener hver krone. Det er ment for de fosterfamilier som har feile motiver.

Og du sitter på info om at folks motiver ofte er kun økonomiske, og at dette er er utbredt problem ...? Hvor finnes statistikken på det?

Skrevet

Og du sitter på info om at folks motiver ofte er kun økonomiske, og at dette er er utbredt problem ...? Hvor finnes statistikken på det?

Wow, du er naiv, Pashla. Kjenner til flere historier om fosterbarn som forteller at de aldri opplevde seg som et fullverdig medlem av fosterfamilien, og noen fikk til og med høre at de var der pga utbetalingene.

Har et vennepar som er fantastiske og kjærlige fosterforelde til to barn. Barna går på skole og barnehage mens begge foreldrene er i arbeid. De mottar i tillegg over 20000 månedlig for disse barna.

Anonymous poster hash: dc5e6...988

Skrevet

Familieplasseringer:

Barneverntjenesten plikter å undersøke om det finnes mulige fosterforeldre i familie og nettverk. Det vi opplever i mange tilfeller er at:

1. Foreldrene ønsker ikke å foreslå noen i familien

2. Familie og nettverk ønsker ikke å være fosterforeldre

3. Familie og nettverk forstår ikke barnets bakgrunn og utfordringer. De vil da ikke være i stand til å hjelpe, støtte, beskytte og skjerme barnet

4. Barna i de eventuelle familiene i familien og nettverket ønsker ikke dette. Det er et stort problem for en plassering skal ikke skape overlast for de barna som allerede bor i hjemmet

Det er ikke slik at barnevernet kan gå ut og plassere barna i familie og nettverk. Vi ser også at der barna blir plassert, særlig i familien, rakner det veldig fort og barna må på nytt plasseres.

Samvær:

Samvær settes av fylkesnemnda / tingretten. Barneverntjenesten kan foreslå omfang på samvær. Foreldre og barn kan også foreslå omfang på samvær. Og så blir det bestemt i fylkesnemnda / tingretten.

Barneverntjenesten kan ikke gå ned i samvær, men kan øke samværet dersom det er til det beste for barnet. Det skjer også at samværet økes når barnet har slått seg til ro i fosterhjemmet, føler seg trygg og har det stabilt.

Lønn / godgjørelse:

Fosterforeldre blir verken rike eller gjeldfrie pga. utbetalinger fra barnevernet. Det er en fulltidsjobb, 24 timer i øgnet, 365 dager i året. Når en regner timeslønna er den svært lav.

Mange tenker at dette bør folk gjøre av godvilje og et ønske om å hjelpe. De aller fleste gjør det også, men det krever mer enn å være "barnevakt" når man har et fosterbarn. I enkelte familier krever det så mye at fosterforeldre blir frikjøpt for en periode. Og så skal barnet ha mat, klær, transport, fritidsaktiviteter, utstyr osv. Det første året betaler barneverntjenesten for klær og utstyr (det er fordi svært mange barn kommer i bare det de går og står i. de fikk ikke med seg noe hjemmefra). Etter det må fosterforeldre betale dette selv.

Fosterforeldre må skatte av arbeidsgodtgjørelsen, men får ingen rettigheter som feriepenger, sykepenger etc. selv om de er ansatt av kommunen / staten.

Alle kan på ks.no sjekke hva fosterhjem og besøkshjem får i arbeidsgodgjørelse og utgiftsdekning. Det er ingen hemmelighet hva som utbetales. I tillegg kan barnevernet dekke, som man kan til foreldre, barnehage / SFO, fritidsaktiviteter og utgifter til dette.

Kjennskap og kunnskap:

Kjennskap og kunnskap, og relasjon til foreldre kommer helt an på barnets alder og bakgrunn. Etter fylte 15 år er barna selv også part i saken og har noe å si. Det vi ofte opplever er at når barna blir større ønsker de selv mindre samvær. Da kan barna selv fremme sak om mindre samvær.

Det er fylkesnemnda / tingretten som kan bestemme om barna får mindre samvær. Ofte blir foreldre hørt og ikke barna. Dessverre.

Det er ofte enkelt å sitte og si at "barnevernet bør ditt og datt...", men i realiteten er det ikke så enkelt. Det er arbeid med mennesker. Det er ikke statisk og ingen tilfeller er like. Det er heller ikke barnevernet som bestemmer. Det er fylkesnemnda/tingretten som vedtar om kommunen får overta omsorgen eller ikke. Barnevernet bestemmer ikke dette. Det er også fylkesnemnda/tingretten som setter samvær.

Jeg kan også dra frem mange enkeltsaker, men enkeltsakene sier så lite for alle har sin historie og sin versjon av virkeligheten, så jeg skal ikke gjøre det.

Kunne skrevet mye mye mer, men jeg skal stoppe nå :)

mvh. barnevernped. i bv.tjenesten

Anonymous poster hash: 28667...ae7
Skrevet

Jeg er helt enig. Bra vi har et barnevern, men rammene de opererer under er basert på for mye skjønn. To kliss like saker kan få totalt forskjellig utfall, alt basert på hvordan den aktuelle saksbehandler ser det.

At barn blir tatt fra sine foreldre er nå en ting, men at de stadig nekter barna tilgang og kjennskap til resten av familien skaper dessverre tanker og følelser som mange sliter med i voksen alder. Og å splitte søsken... Det absolutte lavmål av en etat som hevder at de arbeider til barnets beste.

Anonymous poster hash: b92f3...7d8

Hvis du har problemer med at de splitter søsken så er det bare å få meldt seg på et kurs som gjør at du kan søke om å bli fosterforelder, og si at du gjerne tar i mot tre søsken 😊

Anonymous poster hash: e4985...967

Skrevet

Jeg lurer på når folk skal forstå at det ikke er barnevernet som bestemmer omsorgsovertakelse. Det er rettsvesenet som avgjør! På lik linje med alle andre saker som går til retten her i landet, så må omsorgsovertakelse også avgjøres i retten.

Anonymous poster hash: 23ce1...665

Skrevet

De gjør det. Jeg kjenner til en del tilfeller der barnet flyttet til familiemedlemmer. I to tilfeller har det fungert bra.

Ett tilfelle fungerte det ikke bra. Barnet var helt ødelagt etter samvær med mor. Mor fikk samvær og etter hvert møte var barnet sint på fosterforeldrene, som også var tante og onkel.

Barnet måtte flytte til noen utenfor familien. Det er trist, men i dette tilfellet kunne mye vært annerledes hvis mor hadde spilt kortene sine riktig.

Anonymous poster hash: e8e43...690

Skrevet (endret)

Jeg kjenner til to saker der barnevernsbarna mistet kontakt med hele familien, og det pga. barnevernet. 

De er voksne den dag i dag og veldig bitre over måte BV har handtert hele saken. De har mistet det naturlige båndet til familien, ikke lett å rette opp slike ting i voksen alder. Så det er på tide at denne praktisen blir rippet opp i, for det er utrolig ødeleggende for barnet senere i livet. Tror det kommer søksmål angående dette, for det er veldig mange som er rammet. 

Vi må sette barna først og samtidig tenke på at dem skal bli fullverdige voksne med et sosialt nettverk rundt seg av biologisk familie. For fosterfamilien er ofte borte like fort som pengestrømmen blir stoppet. 

Men ha det helt klart, jeg er for BV. Men det er klart at ting må forbedres, både i forhold til barnets foreldre men også øvrig familie.

Anonymous poster hash: 26dae...08b

Men mye har endret seg med barnevernet til det positive. Siden du skriver at disse barna er voksne i dag.

Anonymous poster hash: 526e4...d85

Det er sikkert masse som har blitt bedre. Men hører jo enda om foreldre som treffer barna kun 2-4 ganger i året. Det tror jeg ikke er barnets beste, og det er dessverre veldig vanlig prosedyre i BV. Og det ene tilfellet jeg vet om (nåtid) så er det kun snakk om at mor er "kort", synd at barna ikke skal få ha noe forhold til mor fordi mor ikke er så veldig smart. Mulig det stemmer at mor ikke er passende omsorgsperson men hun og barna bør jo få beholde kontakten. Og i denne saken så prøver BV og tvangsadoptere det minste barnet. Dette barnet får heller ikke ha kontakt med sine biologiske søsken. 

Joda, sikkert MYE jeg ikke vet men synes alle barn bør ha rett til å bli godt kjent med mor, noe du ikke blir av 2-4 møter i året. Dette er kanskje noe jeg kjenner litt ekstra på siden BV nektet meg å ha kontakt med min far. De hadde gode grunner, men det er sårt at jeg aldri fikk bli kjent med han. Jeg har alltid bodd hos mamma og aldri vært under BV. 

Anonymous poster hash: 26dae...08b

Selvfølgelig er det sårt at du aldri fikk bli kjent med din far, men det er ikke dermed sånn at det var en feil avgjørelse.  De aller fleste barn (og voksne) ønsker å ha et forhold til hele familien sin, både til mor og far.  Selv barn som blir mishandlet eller blir utsatt for sterk omsorgssvikt, savner dem som svikter dem noen ganger.  Men det er sannsynligvis det beste likevel.  I tillegg må vi ikke overse at vi mennesker gjerne er sånn at det vonde blir mindre og det gode blir større etterhvert som tiden går, og det man savner er kanskje ikke mor eller far, men det man ønsket at mor eller far var.

Selvfølgelig er det vondt og selvfølgelig er det en vanskelig situasjon, men det kan likevel være den riktige avgjørelsen å ta.  

Og selvfølgelig gjør barnevernet feil, dessverre, og selvfølgelig er det situasjoner hvor de tar dårlige avgjørelser enten pga mangel på kunnskaper, vilje eller kapasitet eller andre muligheter til å løse situasjonen.  Men jeg er helt sikker på at de ikke går inn og tar barn bare for moro skyld og jeg er enda sikrere på at den versjonen som barnets familie forteller naturlig nok langt fra alltid er sannheten. 

Det er fryktelig trist å se at søsken blir splittet og jeg skulle ønske at det aldri skjedde.  Men noen ganger må det skje, i alle fall i perioder, spesielt når det gjelder overgrep eller mishandling.  Andre ganger fordi det ofte er vanskelig å finne familier som vil ha mer enn ett barn.  

Jeg må innrømme at jeg av og til er bekymret over folks motivasjon for å ta til seg fosterbarn og dessverre kan man ikke alltid velge på øverste hylle.  

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2016/02/20/nyheter/innenriks/barnevernet/43219369/

Her gjorde de jo en "strålende" jobb

Anonymous poster hash: 9733e...4d2

"Strålende" jobb?  Jeg synes at det gjorde en strålende jobb, uten anførselstegn.  De satte i gang en ny undersøkelse fordi de to første ikke viste noe spesielt og de (eller de som hadde meldt saken) var bekymret for barnet.  Det skal de selvfølgelig gjøre.  Det var vanskelig å kommuniserer med mor, kanskje pga advokatene hennes, kanskje av naturlige årsaker fordi mor syntes at det hele var både ubehagelig og urettferdig.  Og det var det jo også, men det vil det alltid være i situasjoner hvor barnevernet undersøker, men de kan ikke la være å undersøke av den grunn.

Tilslutt ble det foretatt en undersøkelse som viste at mor ikke var til fare for barnet sitt og barnevernet trakk seg ut av saken.  Det står også at mor ikke lenger forsterker barnets plager og skole og andre har fått en god dialog med mor.

Ja, barnevernet tok feil underveis, eller det ser vel mer ut som om de ikke hadde gode nok undersøkelser å forholde seg til.  Skal man være helt nøytral, vil jo enhver undersøkelse foretatt av barnevernet ha 50% sjanse for å være feil og egentlig bør man jo rope hurra hver gang det viser seg å være sånn, for ingenting er bedre enn av bekymringene er grunnløse.

Så flott at de i utgangspunktet  tok feil denne gangen, og så flott at det ble oppdaget at bekymringen var feil.  Men jeg kan ikke se at de tok feil avgjørelse, for den ble riktig til slutt og det er kjempebra.

Skrevet

Men leser du saken, så samarbeidet ikke mor med barnevernet, og det ble gjort 3 forskjellige undersøkelser som ikke fant noe feil med barnet. Hvor lett er det for barnevernet da mor ikke samarbeider, og de ikke får komme inn i hjemmet, og undersøke om mor er en god omsorgsperson eller ikke. Men det er jo og derfor saken skal videre, barnevernet får ikke bestemme i sakene. Så man vet jo aldri hva utfallet av saken hadde vært. Nå endte det jo bra.

Skrevet

Men leser du saken, så samarbeidet ikke mor med barnevernet, og det ble gjort 3 forskjellige undersøkelser som ikke fant noe feil med barnet. Hvor lett er det for barnevernet da mor ikke samarbeider, og de ikke får komme inn i hjemmet, og undersøke om mor er en god omsorgsperson eller ikke. Men det er jo og derfor saken skal videre, barnevernet får ikke bestemme i sakene. Så man vet jo aldri hva utfallet av saken hadde vært. Nå endte det jo bra.

Hehe ok... Jeg har lest og satt meg inn i saken og synes det er hårreisende. Mor samarbeidet fram til barnevernet plutselig brøt avtalen de hadde. Og hvorfor ville ikke barnevernet snakke med fastlege eller spesialist?

Jeg er sikker på at barnevernet gjør mye bra, men det er mange saker som er så i grenseland at det er ikke rart folk reagerer!

Skrevet

Da jeg vokste opp var det 2 søsken som bodde i fosterhjem i gata vår. Fostermoren jobbet i bv. De barna gikk for lut og kaldt vann. Gammeldagse og for små klær. Parets biologiske barn hadde alt som kunne kjøpes for penger.

Da søskenparet var 13 og 15 år kom det for en dag at jenta hadde blitt misbrukt av fosterfaren i alle år. Fosterhjemmet hadde ikke blitt kontrollert slik det skulle siden fostermoren jobbet i bv.

Barnevernet gjør mye bra,men råtne egg finnes overalt,så alt som påstås kan man ikke stole på.

Anonymous poster hash: 3ff2e...894
Skrevet

Det er jo alltid barnevernet som vet hva som er best for barnet, det er nesten skummelt hvordan de kan påstå at familien kan bli et problem at det kan være best å splitte søstkyn, det kan være skadelig å se sine foreldre mer en 2-3x i året (snakker ikke om de alvorlige sakene.

Det kan, kanskje, sannsynligvis og vips der sitter de med makt. Retten hører mest på barnevernets anbefalinger.

Anonymous poster hash: 3d065...96a

Skrevet

Interessant hvordan enkelte av dere mener at det er uheldig, eller til og med skadelig, for barna å kun se foreldrene 2-4 ganger i året - og understreker at dere ikke mener de alvorligste sakene. I hvilke saker blir det fattet vedtak om omsorgsovertakelse, tror dere? Akkurat ja. De mest alvorlige.

Anonymous poster hash: 4c2b2...8d4

Skrevet

Jeg kjenner kun barnevernet fra mediaomtale, og det er bekymringsfullt at etaten har så dårlig omdømme. Gjør sikkert mye bra, men man blir jo litt skeptisk .

Særlig bekymringsfullt synes jeg det er at bv har klart å skaffe seg såpass dårlig omdømme i utlandet. Det kan jo være at det er ting de kan gjøre annerledes.

Skrevet

http://www.ks.no/fagomrader/utdanning-og-oppvekst/barnevern/fosterhjem/veiledende-satser-for-fosterhjem-og-besokshjem/

Her ser dere at tar man i mot 2-3 fosterbarn kan lønnen hver måned bli ganske høy, når de fleste har mulighet for vanlig inntekt i tillegg. Det kan muliggjøre en boligdrøm som ellers er uoppnåelig f.eks.

At dette ikke blir utnyttet i noen tilfeller er meget naivt å tro.

Å ta imot et fosterbarn burde idéelt sett være som å få ekstra egne barn. Ingen vanlige foreldre mottar over 20000 kr ekstra i tillegg til vanlig inntekt for egne 2 barn, så det er klart det kan oppleves lukrativt for dem som spekulerer.

Skrevet

http://www.ks.no/fagomrader/utdanning-og-oppvekst/barnevern/fosterhjem/veiledende-satser-for-fosterhjem-og-besokshjem/

Her ser dere at tar man i mot 2-3 fosterbarn kan lønnen hver måned bli ganske høy, når de fleste har mulighet for vanlig inntekt i tillegg. Det kan muliggjøre en boligdrøm som ellers er uoppnåelig f.eks.

Å ta imot et fosterbarn burde idéelt sett være som å få ekstra egne barn. Ingen vanlige foreldre mottar over 20000 kr ekstra i tillegg til vanlig inntekt for egne 2 barn, så det er klart det kan oppleves lukrativt for dem som spekulerer.

Med 2-3 ekstra barn er det klart at mange må ha større bolig enn de har i utgangspunktet. Syns det er rart at noen sitter og irriterer seg over hva fosterforeldre får utbetalt. råtne egg finnes overalt, men den jobben de aller fleste fosterforeldre gjør er utrolig viktig!!

Anonymous poster hash: 99bee...be7

Skrevet

Jeg blir så utrolig lei meg av å lese slike tråder. Jeg jobber i barnevernet, og alle beslutninger som tas (uansett hva det gjelder) er NØYE vurdert etter "til det beste for barnet" av mange flinke fagpersoner. De fleste sakene som barnevernet jobber med er svært komplekse. Jeg kan tenke meg at avgjørelser som blir tatt av og til kan virke både ulogiske, urettferdige eller ubegrunnet overfor f.eks slektninger. Dette er fordi de ikke har innsyn i saken, og ikke vet det fulle og hele bakgrunnen for hvorfor akkurat "denne" avgjørelsen ble tatt. 

Anonymous poster hash: 127ba...360
Skrevet

Med 2-3 ekstra barn er det klart at mange må ha større bolig enn de har i utgangspunktet. Syns det er rart at noen sitter og irriterer seg over hva fosterforeldre får utbetalt. råtne egg finnes overalt, men den jobben de aller fleste fosterforeldre gjør er utrolig viktig!!

Irriterer meg ikke over hva de får utbetalt. Men sier bare at man ikke må være naive og tro at ingen spekulerer i dette, og utnytter systemet.

En familie med to fosterbarn får i praksis mer i måneden ekstra enn min sykepleierlønning!

Det vil jeg si er en god lønning. Dette kan gjøre at folk ser på det som en ren jobb, og det kan gå ut over kjærligheten og omsorgen disse barna får. De fleste forsørger barna sine på to inntekter. Fosterfamilie for 2 barn, kan i praksis forsørge sin med 3 inntekter.

Barnevernet har gjentatte ganger gjort en slett jobb i å vurdere omsorgen fosterbarna får i sine fosterhjem.

Skrevet

Irriterer meg ikke over hva de får utbetalt. Men sier bare at man ikke må være naive og tro at ingen spekulerer i dette, og utnytter systemet.

En familie med to fosterbarn får i praksis mer i måneden ekstra enn min sykepleierlønning!

Det vil jeg si er en god lønning. Dette kan gjøre at folk ser på det som en ren jobb, og det kan gå ut over kjærligheten og omsorgen disse barna får. De fleste forsørger barna sine på to inntekter. Fosterfamilie for 2 barn, kan i praksis forsørge sin med 3 inntekter.

Barnevernet har gjentatte ganger gjort en slett jobb i å vurdere omsorgen fosterbarna får i sine fosterhjem.

Hvordan er det for barna å vite at de er en "jobb" for sine "foreldre"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...