HvittHus Skrevet 9. februar 2016 #51 Skrevet 9. februar 2016 Jeg har et barn som lider av fedme. I matpakken har han to skiver med kaviar og litt frukt. Vi spiser normalt hjemme, og godteri kun på lørdager. Vi VET at han er stor, vi vet at det er skadelig, men for vår gutt, så er det pga lavt stoffskifte. Noe ingen andre enn oss og lærern vet om. (Og selvfølgelig nære venner av oss.) Dvs at du som utenforstående kanskje tror at vi overforer ungen på rent sukker. Jeg vet at fedme er et utbredt problem i dag, men før dere dømmer, så husk at det kan ligge medisinske grunner bak, og ikke bare uvitenhet. Anonymous poster hash: 9d7fe...c8b [/quote Står gutten deres på Levaxin? En del brukere rapporterer stor vektoppgang ved bruk av dette stoffskiftehormonet. Mange opplever bedring ved å skifte til naturlig thyroxin, både på vekt og energinivå. Er dette vurdert for sønnen deres? Blir han fulgt opp av barneendokrinolog eller av fastlegen? Hvordan fungerer han generelt? Er det sjekket av omdanningen fra T4 til T3 går godt nok? Er det sjekket revers T3? Mange spørsmål, men jeg har snakket med veldig mange stoffskiftesyke og i de aller fleste tilfellene med overvekt skyldes dette en for dårlig medisinering, enten ved at Levaxin ikke er det rette for pasienten eller at legen lar TSH være for høy.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #52 Skrevet 9. februar 2016 Jeg har et barn som lider av fedme. I matpakken har han to skiver med kaviar og litt frukt. Vi spiser normalt hjemme, og godteri kun på lørdager. Vi VET at han er stor, vi vet at det er skadelig, men for vår gutt, så er det pga lavt stoffskifte. Noe ingen andre enn oss og lærern vet om. (Og selvfølgelig nære venner av oss.) Dvs at du som utenforstående kanskje tror at vi overforer ungen på rent sukker. Jeg vet at fedme er et utbredt problem i dag, men før dere dømmer, så husk at det kan ligge medisinske grunner bak, og ikke bare uvitenhet. Anonymous poster hash: 9d7fe...c8b Herlighet, så klart folk flest skjønner at det kan være medisinske grunner bak fedme. Men; veldig ofte er barna fullstendig friske og raske. Og når et barn putter i seg sjokolade og junk food, er det vel ikke så rart de er overvektige. Et av barna mine er også overvektig. Hun er myndig så bestemmer selv hva hun putter i seg. Og grunnen er ene og alene at hun spiser for usunt, og er veldig bedagelig. Så enkelt, og så vanskelig... Folk må slutte å å pakke det inn! Anonymous poster hash: d0e44...f90
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #53 Skrevet 9. februar 2016 Sønnen min på 7 er på lag med en som har VOM. Magen henger over shortsen, og trøya er ikke lang nok til å dekke den. Han er en glad og bekymringsløs gutt, så foreløpig virker det ikke som det hemmer ham, men jeg synes slik feilforing er på grensen til barnemishandling. Når jeg ser jenter på åtte-ni med cellulittfeite mager og begynnende pupper? Helt grusomt. Anonymous poster hash: 7447d...e74 Ærlig talt! Hvem var det som påsto at dages kroppspress befant seg i foreldrenes hode.... Mitt barn på 9 år er fint innenfor normalvekt, men har en liten kosemage, og har begynt å få tydelig pupper. Det er genetisk, og både jeg og resten av kvinnene i familien min fikk selv dette i omtrent samme alder. Anonymous poster hash: c6c6e...caa Kosemage?? Skal barn ha kosemage? Jeg hadde kuttet kraftig på alt ekstra om en av barna mine hadde fått "kosemage" altså. Men i innlegget over refererte jeg til en slik kropp som på dette bildet. Anonymous poster hash: 7447d...e74 Skjerp deg. Du er liksom voksen og viser bilde av et USKYLDIG BARN. Du er virkelig et forferdelig menneske. Anonymous poster hash: f0d61...ebc Det ligger fritt på internett, og hvis du synes jeg er et forferdelig menneske som synes foreldre som lar barna sine bli slik fordi de ikke kan noe om kost, eller ikke kan begrense godtetilbudet, så er jeg gladelig et forferdelig menneske. Jeg synes mødre som er "blinde", lar ungene spise fast food, halvfabrikata, prosessert mat, og kaller det "kosemage" er forferdelige. Skjerp DEG! Anonymous poster hash: 7447d...e74
Gjest Antarctica Skrevet 9. februar 2016 #54 Skrevet 9. februar 2016 Man skulle tro at sjeldne syndromer er epidemiske... Er det snakk om overvekt så er plutselig "alle" helt uskyldige i hva barna sliter med, de feiler den ene og den andre stoffskiftesykdommen. I tråder om oppdragelse har samtlige unger tourettes, aspergers, ADHD, autisme eller er hypersensitive og kan ikke atferdsreguleres, og er det snakk om språk, så er vi plutselig flere dyslektikere i landet enn vanlig leseføre og normalbegavede folk... Stikk fingeren i jorda, da! Har man sett seg blind på egne vaner, KAN man ikke vurdere f eks porsjonsstørrelser objektivt. Min eksmann kalte normalt slanke unger (f eks de han er onkel til) for "fyrstikkbarn"! Han hadde rett og slett sett seg så blind på sine egne at han trodde pupper og "kosemage" var normalt på 8-9-åringer. Det er det jo IKKE!
Oddny Mathilda Skrevet 9. februar 2016 #55 Skrevet 9. februar 2016 Det er forferdelig å se det kjipe utvalget som finnes på diverse idrettsarrangement ja. Kunne de ikke i det minste byttet ut brusen med juice. Eller aller helst noen smoothies. Grove vafler istedenfor hveteboller. Smelle sammen noen rundstykker med ost og paprika.. Er ikke mye som skal til for å løfte nivået litt.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #56 Skrevet 9. februar 2016 Jeg hadde skikkelig valpefett som liten, opp til 12-13 år gammel.. Vokste opp på 80-tallet med normal aktivitet og husmannskost.. (Hadde lavt stoffskifte som gjorde at jeg ikke klarte mye trening) Så strakk jeg meg og ble 180 høy på få år, og TYNN.. Har vært tynn siden. Hadde ikke bekymret meg for barn med valpefett, men om de er skikkelige overvektige blir det noe annet. Anonymous poster hash: 53676...237
Gjest Antarctica Skrevet 9. februar 2016 #57 Skrevet 9. februar 2016 Det er forferdelig å se det kjipe utvalget som finnes på diverse idrettsarrangement ja. Kunne de ikke i det minste byttet ut brusen med juice. Eller aller helst noen smoothies. Grove vafler istedenfor hveteboller. Smelle sammen noen rundstykker med ost og paprika.. Er ikke mye som skal til for å løfte nivået litt. Vi lagde fruktbegre da jeg var turnmamma. Solgte som hakka møkk, det var en liten drueklase, en melonbit, noen bananskiver og terninger av eple/pære.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #58 Skrevet 9. februar 2016 Det er ikke alltid bare-bare å slutte heller. For noen er det like vanskelig å slutte med usunn mat (godteri, sukker, junk) som det er for andre å slutte og røyke. Jeg er en av de som får sukkerabstinenser som er helt jæ****e. Jeg skjelver og svetter, blir irritabel og uttafor. Men jeg har klart det fordi jeg er sta, fordi jeg vet at jeg får bedre helse av det, og fordi jeg vet at det er kortvarig. Holder jeg ut i to dager, så klarer jeg det. Og mannen min hjelper meg i de to dagene det trengs før jeg er over kneika. Men tro meg, det er ikke noe moro for noen av oss. Men ja, det er så enkelt, og så vanskelig. Og når man i tillegg får reklamer tredd ned over hodet uansett hvor man går; kjeks på tilbud, smågodt på tilbud, kos deg med sjokolade! Nå er det tid for kake! Morsdag, jul, bursdag, påske, alle høytider er basert på "å kose seg". Det krever masse av en sukkerjunkie å holde seg unna, og det er dessverre alt for lett å dette av vogna. Man blir sett rart på og ofte oppfattet som frekk hvis man sier nei til kake, boller, vafler eller noe annet søtt når man er på besøk, takker man nei til dessert når man er på middag så er man ufin og viser ikke takknemlighet overfor invitasjonen. Og så videre. Nå har heldigvis de rundt meg forstått at jeg ikke spiser søtt lenger, og de slutter også å tilby. Eller det kommer gjerne med et lite stikk; Ja, det er vel ikke noe vits i å by deg på noe, for du spiser det ikke likevel, eller Jeg har ikke tenkt å servere noe godt nå, for du sier bare nei, og så står det bare der, og så må jeg kaste det til slutt. Og da føler jeg ikke akkruat at jeg møter forståelse for den jobben jeg gjør med å leve sunt og gå ned i vekt. Men men. Lavkarbo er det eneste jeg har funnet som gjør at jeg ikke føler søtsuget og behovet for å småspise mellom måltider, og nå er jeg på vei tilbake på lavkarbovogna etter den siste graviditeten og ammeperioden. Jeg har fortsatt et problem med at jeg spiser for mye, jeg er selvsagt også veldig glad i mat generelt, men det pleier å bli bedre etter en stund på lavkarbo det også. Anonymous poster hash: ebb82...6df
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #59 Skrevet 9. februar 2016 Det er ikke alltid bare-bare å slutte heller. For noen er det like vanskelig å slutte med usunn mat (godteri, sukker, junk) som det er for andre å slutte og røyke. Jeg er en av de som får sukkerabstinenser som er helt jæ****e. Jeg skjelver og svetter, blir irritabel og uttafor. Men jeg har klart det fordi jeg er sta, fordi jeg vet at jeg får bedre helse av det, og fordi jeg vet at det er kortvarig. Holder jeg ut i to dager, så klarer jeg det. Og mannen min hjelper meg i de to dagene det trengs før jeg er over kneika. Men tro meg, det er ikke noe moro for noen av oss. Men ja, det er så enkelt, og så vanskelig. Og når man i tillegg får reklamer tredd ned over hodet uansett hvor man går; kjeks på tilbud, smågodt på tilbud, kos deg med sjokolade! Nå er det tid for kake! Morsdag, jul, bursdag, påske, alle høytider er basert på "å kose seg". Det krever masse av en sukkerjunkie å holde seg unna, og det er dessverre alt for lett å dette av vogna. Man blir sett rart på og ofte oppfattet som frekk hvis man sier nei til kake, boller, vafler eller noe annet søtt når man er på besøk, takker man nei til dessert når man er på middag så er man ufin og viser ikke takknemlighet overfor invitasjonen. Og så videre. Nå har heldigvis de rundt meg forstått at jeg ikke spiser søtt lenger, og de slutter også å tilby. Eller det kommer gjerne med et lite stikk; Ja, det er velikke noe vits i å by deg på noe, for du spiser det ikke likevel, eller Jeg har ikke tenkt å servere noe godt nå, for du sier bare nei, og så står det bare der, og så må jeg kaste det til slutt. Og da føler jeg ikke akkruat at jeg møter forståelse for den jobben jeg gjør med å leve sunt og gå ned i vekt. Men men. Lavkarbo er det eneste jeg har funnet som gjør at jeg ikke føler søtsuget og behovet for å småspise mellom måltider, og nå er jeg på vei tilbake på lavkarbovogna etter den siste graviditeten og ammeperioden. Jeg har fortsatt et problem med at jeg spiser for mye, jeg er selvsagt også veldig glad i mat generelt, men det pleier å bli bedre etter en stund på lavkarbo det også. Anonymous poster hash: ebb82...6df Men nå er jo du voksen og klar over konsekvensene av å overspise drittmat. Hvor skal ungene lære det om ikke vi foreldre lærer dem kosthold? Anonymous poster hash: 4913d...224
Oddny Mathilda Skrevet 9. februar 2016 #60 Skrevet 9. februar 2016 Det er forferdelig å se det kjipe utvalget som finnes på diverse idrettsarrangement ja. Kunne de ikke i det minste byttet ut brusen med juice. Eller aller helst noen smoothies. Grove vafler istedenfor hveteboller. Smelle sammen noen rundstykker med ost og paprika.. Er ikke mye som skal til for å løfte nivået litt. Vi lagde fruktbegre da jeg var turnmamma. Solgte som hakka møkk, det var en liten drueklase, en melonbit, noen bananskiver og terninger av eple/pære. Jeg digger fruktbegre! Skulle vært standard i alle idrettshaller og alle kantiner til en rimelig penge. Hva er det Meny tar for noen usle melonbiter igjen? 39 kr?
Gjest Antarctica Skrevet 9. februar 2016 #61 Skrevet 9. februar 2016 Det er forferdelig å se det kjipe utvalget som finnes på diverse idrettsarrangement ja. Kunne de ikke i det minste byttet ut brusen med juice. Eller aller helst noen smoothies. Grove vafler istedenfor hveteboller. Smelle sammen noen rundstykker med ost og paprika.. Er ikke mye som skal til for å løfte nivået litt.Vi lagde fruktbegre da jeg var turnmamma. Solgte som hakka møkk, det var en liten drueklase, en melonbit, noen bananskiver og terninger av eple/pære. Jeg digger fruktbegre! Skulle vært standard i alle idrettshaller og alle kantiner til en rimelig penge. Hva er det Meny tar for noen usle melonbiter igjen? 39 kr? I turnkaféen kostet de 15 eller 20 kr, veldig populært ☺️ Og lettere enn å stå og bale med vaffeljernet!
Mummy79 Skrevet 9. februar 2016 #62 Skrevet 9. februar 2016 Jeg tror dessverre ikke det er så enkelt å styre et barns kosthold og matinntak, mat er selvsagt og kos i så mange sammenhenger. Vi som har barn som spiser nogenlunde normalt kan ikke like enkelt sette oss inn i skoene til de som har barn som spiser for mye eller lite. Hvis man klarer å holde fokus på at kostholdet er sunt, nok fysisk aktivitet, ikke for mye usunt. Så har man vært flink. Vi må lære barna våre at folk kommer i alle størrelser, fasonger og farger. Mobbing er uansett ikke ok!
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2016 #63 Skrevet 9. februar 2016 Jeg er moren til hun på 8. Hun har liten mulighet for å smugspise, far og jeg bor sammen og hun er lite alene. Besteforeldre er detaljstyre på matvarer og menge. Problemet er vel at hun liker alt! Og masse av alt! Hun kan seriøst spise grønnsaker rett av gryta i store mengder og hun kan spise middag (uansett hva) som en voksen mann. Hun har ikke magemål! Vi er inne å styrer mengde også, men når hennes venninner er hos oss og pirker i maten fordi de ikke liker torsk og poteter uten saus, mens mi langer innpå, forstår jeg lett at det utgjør en stor forskjell på inntak av kcal i løpet av uka... Men hun trener hardt også, virkelig tar seg ut og liker det, så jeg kan ikke virkelig slanke henne (gå ned så drastisk på matmengde at hun går sulten/svimmel). Men uansett da, vi har ikke funnet noen bedre oppskrift enn å fortsette matregimet, oppmuntre til sunne valg og begrensning i etc bursdager og opprettholde treningsglede og menge, MEN hadde en hvilken som helst mamma begynt å skulle snakke med meg om dette og ytret sin bekymring hadde jeg enten svart noe som du sikkert ikke hadde likt og tolket i den retning at jeg gir faen, eller smekka til deg! Jeg ville synes det er svært frekt! Meld meg heller til barnevernet! Og på feks kampdager, hvor hun kan spille 3 kamper på bare en formiddag får hun også peng til å handle i kiosken! Som oftest på en lørdag (og da går lørdagskosen ut). Det er nemlig en veldig vanskelig balansegang å skulle nekte et barn absolutt alt når andre venner gjør som de vil og samtidig klare å opprette gleden over å få være med på cuper osv Har forresten ei venninne med svært tynne barn jeg. Så tynne at helsesøster stadig er på henne. De barna er super småspiste og fores utelukkende på ting de liker, som loff med sjokoladepålegg, pølser osv. Mye drittmat. Sykelig tynne er de uansett. Når verden er så forskjellig er det ikke alltid lett å forklare et barn hvorfor hun aldri får nugatti på skiva, mens blant annet disse to aldri får annet enn nugatti på skiva... Anonymous poster hash: aefb9...079 Dette er som å lese om min lillebror. Først i alder av 25 har han funnet ett kosthold som gjør at han er stor, men ikke tykk. Mamma prøvde alt i oppveksten. Vi tre søsken fikk servert den samme maten, kun han som var stor. Lav forbrenning, dårlige gener og stor appetitt . Kuren ble en spiseskje fiberhusk 10 min før hvert måltid. Han føler sjelden metthet før 10 min etter ett måltid og har lært seg å spise sakte. God klem til deg som god mor. ❤️ Anonymous poster hash: 24e11...413 Jeg sliter også med å få metthetsfølelse, elsker mat og kan spise masse og lenge fordi jeg fortsatt føler meg sulten. Prøver å leve på lavkarbo, men noen ganger sprekker jeg fordi jeg ikke føler på mettheten etter å ha spist, og kroppen skriker etter raske karbohydrater. Dessuten vet ejg at jeg spiser for mye generelt. Vekta er deretter. Jeg ble interessert i det du skrev om en spiseskje fiberhusk før hvert måltid. Jeg bruker det mye når jeg lager mat, men har aldri tenkt på at jeg kan spise det rent. Det må vel tas med mye vann? Kan du fortelle litt rundt det? Anonymous poster hash: ebb82...6df En spiseskje fiberhusk og ett stort glass vann! Anonymous poster hash: 24e11...413
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå