Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #51 Skrevet 21. januar 2016 Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk. Anonymous poster hash: d499c...526 Det er sånne som deg som er årsaken til at jeg, som eier av lite firma, ikke ønsker å ansette flere. Er du klar over hvor mye disse "fridagene" dine koster din arbeidsgiver? Anonymous poster hash: 5c436...25d
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2016 #52 Skrevet 22. januar 2016 Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk. Anonymous poster hash: d499c...526 Du tuller? Egenmldsdagene er ikke fridager man har krav på å bruke opp. Da har man noe som heter ferie. Jesus, glad du ikke er min kollega som jeg må steppe inn for når du har lyst på en fridag! Anonymous poster hash: 4827a...e44 Nei jeg tuller ikke. Jeg brukte mine egenmeldinger slik jeg selv ville, enkelt og greit. En leder har ingen myndighet til å sjekke og høvle ned en ansatt fordi denne gjør annet enn å kun være hjemme når hun bruker en egenmelding. Anonymous poster hash: d499c...526 Jeg er usikker på om du forstår hva egenmelding er for noe? Det er egenmeldt SYKEFRAVÆR, ikke dager til fri disposisjon alt etter hva man føler for den dagen. Om en arbeidsgiver har 100 ansatte som alle gjør som deg hadde sykefraværet kostet ca 3.5 MILLIONER kroner i løpet av et år. Sykefravær er jævlig dyrt, og det er en grunn til at arbeidsgiver har rett til å bestride sykemeldinger og egenmeldinger samt å frata ansatte retten til egenmelding dersom det er mistanke om misbruk. Slik du beskriver det misbruker du egenmeldingsrettighetene dine og burde bli fratatt muligheten til å bruke dem. Anonymous poster hash: 0fb31...be4
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #53 Skrevet 23. januar 2016 Jeg ble ofte brått syk, svimmelhet, oppkast kom utrolig brått på. Migrene pga at stola blendet meg i noen sekunder. Utmattet. Jeg måtte ta egenmelding for å stå på bena. Men så ofte som mulig gikk jeg til legen for ting stemte ikke. Siste dagen på jobb, spurte jeg om å få gå hjem litt tidligere, men det fikk jeg ikke. Men jeg klare heller ikke å være der så jeg gikk. Dro til legen, pga infeksjonsprøven var høy fikk jeg pencilin og 1 uke syke melding. Stresset veldig med at jeg måtte på kurs, med en gang sykemeldingen var over. Den som fikk epileptisk anfall, den natten var meg. På sykehuset fant de en diger hjernesvulst. Den hadde vokst i 15-20 år. Jeg sier ikke at folk ikke skulker, men noen kan også ikke bli trodde av helsevesenet over mange år og få utredning for det. Anonymous poster hash: 7b149...e70
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #54 Skrevet 23. januar 2016 Jeg blir utrolig skuffet over arbeidsmoralen som utvises for tiden. Ikke bare basert på svarene her men generelt i samfunnet. Nei, det er IKKE egenmeldingsgrunn å ta en time-out for å sove litt fordi man mener at man trenger det. Det er hver enkelts ansvar å sørge for at man kommer seg i seng om kveldene til en tid som gjør at man fungerer på jobb dagen etter. Ja, i perioder i livet kan det være ting på privaten som gjør livet tyngre en vanlig. Men man LYVER ikke til sjefen sin å sier at man er syk fordi man er sliten. Jeg sov ikke mer en et par timer sammenhengende i 2 år etter at jeg fikk barn. Jeg kan jo ikke sykemelde meg fordi jeg er sliten. Arbeidsgiver skal ikke belastes for mitt privatliv. Jeg skulle ønske at man innførte karensdager. Da hadde nok korttidsfraværet sunket drastisk. Anonymous poster hash: 0fb31...be4 Jeg har bodd og jobbet i ett land med karensdager. (sverige) hvor man i utg pkt har lengre arbeidsdager og mye lavere lønn i tillegg. Så ja sykefraværet var noe lavere der enn i Norge, men det som skjedde var jo at folk kreket seg til jobb uansett hvor syke de var. Og hva skjedde da? jo de smittet jo også alle de andre og jobbet de noe særlig - tror du??? Å innføre karensdager tar jo samfunnet bare tilbake i tid, og fjerner alle velferdsgodene vi har kjempet for i samfunent over flere år. Anonymous poster hash: 13daa...1cf
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #55 Skrevet 23. januar 2016 Bruker man egenmelding så holder man seg hjemme den dagen, hvis man ikke må til lege/sykehus. Anonymous poster hash: 0dc36...a96
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #56 Skrevet 23. januar 2016 Men HI har et poeng. MANGE har sykt dårlig arbeidsmoral! En venninne var sykemeldt hele uka pga halsbetennelse osv, greit nok - da er man hjemme fra jobben i helsevesenet. Så når fredagen kom, og sykemeldingen var ferdig var hun klar for fest-helg med konsert og hele pakka! Etter hele uka hjemme "dausjuk"... Anonymous poster hash: b21dc...cd5 Halsbetennelse blir man jo frisk av etter noen dager da. Så om man er syk på onsdag kan man godt være frisk og i form til å dra ut på fredag. Ellers er det stor forskjell på å være sykemeldt kontra bruke egenmelding. Ved egenmelding er man akutt syk og gjerne bare en dag eller to. Da blir det rart å dra på trening for helsens skyld. Anonymous poster hash: 73fc6...773
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #57 Skrevet 23. januar 2016 Jeg ble ofte brått syk, svimmelhet, oppkast kom utrolig brått på. Migrene pga at stola blendet meg i noen sekunder. Utmattet. Jeg måtte ta egenmelding for å stå på bena. Men så ofte som mulig gikk jeg til legen for ting stemte ikke. Siste dagen på jobb, spurte jeg om å få gå hjem litt tidligere, men det fikk jeg ikke. Men jeg klare heller ikke å være der så jeg gikk. Dro til legen, pga infeksjonsprøven var høy fikk jeg pencilin og 1 uke syke melding. Stresset veldig med at jeg måtte på kurs, med en gang sykemeldingen var over. Den som fikk epileptisk anfall, den natten var meg. På sykehuset fant de en diger hjernesvulst. Den hadde vokst i 15-20 år. Jeg sier ikke at folk ikke skulker, men noen kan også ikke bli trodde av helsevesenet over mange år og få utredning for det. Anonymous poster hash: 7b149...e70 Trist med din sykdom. Men jeg skjønner ikke helt relevansen til hovedinnlegget... Anonymous poster hash: 97529...cdd
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #58 Skrevet 23. januar 2016 Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk. Anonymous poster hash: d499c...526 Du tuller? Egenmldsdagene er ikke fridager man har krav på å bruke opp. Da har man noe som heter ferie. Jesus, glad du ikke er min kollega som jeg må steppe inn for når du har lyst på en fridag!Anonymous poster hash: 4827a...e44 Nei jeg tuller ikke. Jeg brukte mine egenmeldinger slik jeg selv ville, enkelt og greit. En leder har ingen myndighet til å sjekke og høvle ned en ansatt fordi denne gjør annet enn å kun være hjemme når hun bruker en egenmelding. Anonymous poster hash: d499c...526 Jeg er usikker på om du forstår hva egenmelding er for noe? Det er egenmeldt SYKEFRAVÆR, ikke dager til fri disposisjon alt etter hva man føler for den dagen. Om en arbeidsgiver har 100 ansatte som alle gjør som deg hadde sykefraværet kostet ca 3.5 MILLIONER kroner i løpet av et år. Sykefravær er jævlig dyrt, og det er en grunn til at arbeidsgiver har rett til å bestride sykemeldinger og egenmeldinger samt å frata ansatte retten til egenmelding dersom det er mistanke om misbruk. Slik du beskriver det misbruker du egenmeldingsrettighetene dine og burde bli fratatt muligheten til å bruke dem.Anonymous poster hash: 0fb31...be4 Helt enig! Når var det folk begynte å tro at retten på egenmelding - er retten på fridager til egen disposisjon? Folk er så useriøse, og kunnskapsløse. Vi er utrolig heldige som har egenmelding, og det er et bra system, så lenge det ikke blir misbrukt. Og selvfølgelig har sjefen, som betaler deg, noe med hvorvidt du er syk eller ikke. Anonymous poster hash: 04462...9a8
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #59 Skrevet 23. januar 2016 Jeg var en periode sykemeldt én dag annenhver uke for å gå til behandling hos psykolog i en veldig tøff livssituasjon der jeg slet med angst og depresjon på grunn av det som skjedde. Da ba både fastlegen og psykologen meg om å gjøre ting som var bra for meg den dagen, altså før/etter psykologtimen. Ha litt egentid. Trene osv. Hadde en kollega sett det hadde de kanskje stusset. Jeg fortalte ikke sjefen grunnen til sykemeldingen heller før det var gått en stund. Det var så tøft å snakke om det at jeg begynte å gråte hver gang, så jeg måtte vente til jeg hadde alt litt mer på avstand Anonymous poster hash: 2c595...2b8
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #60 Skrevet 23. januar 2016 Blir det ikke litt forskjell å diskutere egenmelding vs sykemelding. Har selv vært sykemeldt i perioder, og har da fått beskjed om å trene/gå turer. Har også "skulket" jobb ved egenmelding, men dette har vært i forbindelse med at jeg ble alvorlig trakassert på arbeidsplassen. Dersom jeg ikke hadde "skulket" noen av disse dagene hadde jeg vært mer sykemeldt. Helt nødvendige "pausedager"! Jeg lot være å vise meg offentlig dersom egenmeldingsdager ble brukt. Jeg tror din kollega har skulket, men det kan ligge annet til grunn. Anonymous poster hash: 911f0...e40 Nei, det er ingen forskjell på egenmelding og sykemelding. Anonymous poster hash: 42de5...aed
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #61 Skrevet 23. januar 2016 Men HI har et poeng. MANGE har sykt dårlig arbeidsmoral! En venninne var sykemeldt hele uka pga halsbetennelse osv, greit nok - da er man hjemme fra jobben i helsevesenet. Så når fredagen kom, og sykemeldingen var ferdig var hun klar for fest-helg med konsert og hele pakka! Etter hele uka hjemme "dausjuk"... Anonymous poster hash: b21dc...cd5 Halsbetennelse blir man jo frisk av etter noen dager da. Så om man er syk på onsdag kan man godt være frisk og i form til å dra ut på fredag. Ellers er det stor forskjell på å være sykemeldt kontra bruke egenmelding. Ved egenmelding er man akutt syk og gjerne bare en dag eller to. Da blir det rart å dra på trening for helsens skyld. Anonymous poster hash: 73fc6...773 Egenmelding kan også brukes ved depresjon, utslitthet osv. Anonymous poster hash: 42de5...aed
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #62 Skrevet 23. januar 2016 Vi hadde en ansatt som var sykemeldt grunnet ryggproblemer. Samtidig postet hun oppdateringer hver dag om zumba klassene hun holdt. Hun mistet sykepengene for å si det slik. Anonymous poster hash: 33194...5b1
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #63 Skrevet 23. januar 2016 Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk. Anonymous poster hash: d499c...526 Du tuller? Egenmldsdagene er ikke fridager man har krav på å bruke opp. Da har man noe som heter ferie. Jesus, glad du ikke er min kollega som jeg må steppe inn for når du har lyst på en fridag! Anonymous poster hash: 4827a...e44 Nei jeg tuller ikke. Jeg brukte mine egenmeldinger slik jeg selv ville, enkelt og greit. En leder har ingen myndighet til å sjekke og høvle ned en ansatt fordi denne gjør annet enn å kun være hjemme når hun bruker en egenmelding. Anonymous poster hash: d499c...526 Håper for Guds skyld du ikke jobber i IA bedrift!! Anonymous poster hash: 33194...5b1
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #64 Skrevet 23. januar 2016 Jeg har trent på egenmeldingsdag. Har prolaps i ryggen og det eneste som fungere for å bli bedre er å trene. Når ryggen begynner å bli kranglete tar jeg en egenmeldingsdag og drar til svømmehallen. Hvor jeg først går 5 km så får jeg i det varmevannet og tøyer og streker alt jeg orker pga smerter. Det kan være nok til å hindre en langvarig sm. Legen og arbeidsgiver synes det er greit istedenfor å presse for mye på på jobb. Bruker for tre fire t på dette og da er det ike tid til på kvelden med tre barn. Anonymous poster hash: 05854...f17
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #65 Skrevet 23. januar 2016 Jeg har trent på egenmeldingsdag. Har prolaps i ryggen og det eneste som fungere for å bli bedre er å trene. Når ryggen begynner å bli kranglete tar jeg en egenmeldingsdag og drar til svømmehallen. Hvor jeg først går 5 km så får jeg i det varmevannet og tøyer og streker alt jeg orker pga smerter. Det kan være nok til å hindre en langvarig sm. Legen og arbeidsgiver synes det er greit istedenfor å presse for mye på på jobb. Bruker for tre fire t på dette og da er det ike tid til på kvelden med tre barn. Anonymous poster hash: 05854...f17 Tåpelig! Anonymous poster hash: 33194...5b1
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #66 Skrevet 23. januar 2016 Jeg har trent på egenmeldingsdag. Har prolaps i ryggen og det eneste som fungere for å bli bedre er å trene. Når ryggen begynner å bli kranglete tar jeg en egenmeldingsdag og drar til svømmehallen. Hvor jeg først går 5 km så får jeg i det varmevannet og tøyer og streker alt jeg orker pga smerter. Det kan være nok til å hindre en langvarig sm. Legen og arbeidsgiver synes det er greit istedenfor å presse for mye på på jobb. Bruker for tre fire t på dette og da er det ike tid til på kvelden med tre barn. Anonymous poster hash: 05854...f17 Tåpelig! Anonymous poster hash: 33194...5b1 Synes dette høres fornuftig ut jeg. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #67 Skrevet 23. januar 2016 Jeg var på legevakta og skjærte ut en betennelse i tommelen. Ba om sykmelding da jeg ikke kunne utføre min jobb,Han var motvillig, men fikk til slutt. Hadde ikke lyst til å bruke av min egenmelding. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #68 Skrevet 23. januar 2016 Jeg ble ofte brått syk, svimmelhet, oppkast kom utrolig brått på. Migrene pga at stola blendet meg i noen sekunder. Utmattet. Jeg måtte ta egenmelding for å stå på bena. Men så ofte som mulig gikk jeg til legen for ting stemte ikke. Siste dagen på jobb, spurte jeg om å få gå hjem litt tidligere, men det fikk jeg ikke. Men jeg klare heller ikke å være der så jeg gikk. Dro til legen, pga infeksjonsprøven var høy fikk jeg pencilin og 1 uke syke melding. Stresset veldig med at jeg måtte på kurs, med en gang sykemeldingen var over. Den som fikk epileptisk anfall, den natten var meg. På sykehuset fant de en diger hjernesvulst. Den hadde vokst i 15-20 år. Jeg sier ikke at folk ikke skulker, men noen kan også ikke bli trodde av helsevesenet over mange år og få utredning for det. Anonymous poster hash: 7b149...e70 Hva har dette med hovedinnlegget å gjøre? Anonymous poster hash: 15487...69b
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #69 Skrevet 23. januar 2016 Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk. Anonymous poster hash: d499c...526 Du tuller? Egenmldsdagene er ikke fridager man har krav på å bruke opp. Da har man noe som heter ferie. Jesus, glad du ikke er min kollega som jeg må steppe inn for når du har lyst på en fridag! Anonymous poster hash: 4827a...e44 Nei jeg tuller ikke. Jeg brukte mine egenmeldinger slik jeg selv ville, enkelt og greit. En leder har ingen myndighet til å sjekke og høvle ned en ansatt fordi denne gjør annet enn å kun være hjemme når hun bruker en egenmelding. Anonymous poster hash: d499c...526 Håper for Guds skyld du ikke jobber i IA bedrift!! Anonymous poster hash: 33194...5b1 Jo det gjør jeg, men som sagt så er jeg nå langtidssykemeldt. Hva har det med saken å gjøre? Anonymous poster hash: d499c...526
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #70 Skrevet 23. januar 2016 Jeg var på legevakta og skjærte ut en betennelse i tommelen. Ba om sykmelding da jeg ikke kunne utføre min jobb,Han var motvillig, men fikk til slutt. Hadde ikke lyst til å bruke av min egenmelding. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee Hvorfor vil du ikke bruke egenmeldingene dine? Anonymous poster hash: abb18...a52
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #71 Skrevet 23. januar 2016 Jeg var på legevakta og skjærte ut en betennelse i tommelen. Ba om sykmelding da jeg ikke kunne utføre min jobb,Han var motvillig, men fikk til slutt. Hadde ikke lyst til å bruke av min egenmelding. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee Hvorfor vil du ikke bruke egenmeldingene dine? Anonymous poster hash: abb18...a52 Hvorfor bruke av de når jeg er hos legen og ikke kan jobbe? Har ikke brukt egenmelding på godt over ett år, men synes en sykmelding er riktig når jeg først var der og ikke kunne jobbe med den tommelen på noen dager. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #72 Skrevet 23. januar 2016 Jeg var på legevakta og skjærte ut en betennelse i tommelen. Ba om sykmelding da jeg ikke kunne utføre min jobb,Han var motvillig, men fikk til slutt. Hadde ikke lyst til å bruke av min egenmelding. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee Hvorfor vil du ikke bruke egenmeldingene dine? Anonymous poster hash: abb18...a52 Hvorfor bruke av de når jeg er hos legen og ikke kan jobbe? Har ikke brukt egenmelding på godt over ett år, men synes en sykmelding er riktig når jeg først var der og ikke kunne jobbe med den tommelen på noen dager. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee Legen var jo tydeligvis ikke helt enig, siden du måtte mase deg til en sykemelding Anonymous poster hash: abb18...a52
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #73 Skrevet 23. januar 2016 Jeg var på legevakta og skjærte ut en betennelse i tommelen. Ba om sykmelding da jeg ikke kunne utføre min jobb,Han var motvillig, men fikk til slutt. Hadde ikke lyst til å bruke av min egenmelding. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee Hvorfor vil du ikke bruke egenmeldingene dine? Anonymous poster hash: abb18...a52 Hvorfor bruke av de når jeg er hos legen og ikke kan jobbe?Har ikke brukt egenmelding på godt over ett år, men synes en sykmelding er riktig når jeg først var der og ikke kunne jobbe med den tommelen på noen dager. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee Legen var jo tydeligvis ikke helt enig, siden du måtte mase deg til en sykemelding Anonymous poster hash: abb18...a52 Han mente jeg kunne gå på jobb dagen etter (en fredag) men de ville ikke ha meg på jobb ned den fingeren. Forståelig nok,jobber i en operasjons avdeling. Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2016 #74 Skrevet 23. januar 2016 En ansatt ringte seg inn syk i går kveld, noen timer før nattevakt. Vedkommende sa ingenting om dårlig form da hun gikk hjem om morgenen samme dag. Jeg ønsket god Bedring, og brukte lang tid på å ordne vikar. Greitnok, det er lov å være syk. Men på Facebook i går ble hun tagget av en venn, på trening. Masse bilder, og med takk for en fin økt. Jo, dette kan ha vært fra en annen dag, men jeg kjenner jeg blir mistenksom. Hadde du som arbeidsgiver latt det fare, eller tatt det opp? Anonymous poster hash: 97529...cdd Har du klare bevis men det har du ikkje. Så laver før du tråkker i salaten med fagforening og kvalme på arbeid. Anonymous poster hash: e923d...6b6
Mrs. Kaizer Skrevet 23. januar 2016 #75 Skrevet 23. januar 2016 Derfor er det ikke lurt å være venn med sjefen på Facebook...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå