Gå til innhold

Syk ansatt, men Facebook..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykmeldt pga psykosomatiske plager og ptsd, ikke noe jeg har fortalt min arbeidsgiver om. Sier kun jeg er syk, gir sykmeldt. Jeg trener som endel av behadnlingen. er på facebook. øver på å være "ute" / "sosial".

 

Om hun ikke hadde følt det var ærlig å trene, hadde hun nok antagelig bedt venninna om å fjerne taggen - eller hva??? 



Anonymous poster hash: 13daa...1cf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle dere som skrivet at når dere var sykemeldte, så trente dere og man kan ikke vite hvorfor folk er syke.  Det siste er selvfølgelig helt sant, man kan ikke vite, men jeg tenker at uansett grunn til å ringe inn og si at man er syk for en dag eller to, så bør man av hensyn til arbeidsgiver og de man jobber sammen holde seg inne akkurat den dagen eller de to-tre dagene så lenge man ikke har en annen avtale med arbeidsgiver.  Det er forskjell på egenmeldingdagene og på å være sykemeldt.  Alle fornuftige mennesker skjønner at trening, ut i skog og mark og sosialt samvær og normalt liv kan være en viktig del av det å komme seg på beina igjen når man er sykemeldt.  Men det skal være en veldig spesiell sykdom for at man absolutt MÅ trene samme dag som man melder seg syk.

 

Jeg ville ha blitt misstenksom og om jeg ikke hadde gjort noe, så hadde jeg nok notert meg det bak øret og fulgt med en annen gang. Og jeg hadde vært veldig fristet til å kommentere statusen for å vise at jeg hadde sett den.

Skrevet

Eller den ansatte kan være slik jeg var da jeg jobbet natt. Jeg fikk aldri sove rett etter nattevakt, så da gikk jeg rett fra nattevakt, trente, dusjet og spiste før jeg la meg. Da kunne jeg fint ha trent tidlig på dagen og blitt syk senere på dag.

Skrevet

 

Jeg er sykmeldt pga psykosomatiske plager og ptsd, ikke noe jeg har fortalt min arbeidsgiver om. Sier kun jeg er syk, gir sykmeldt. Jeg trener som endel av behadnlingen. er på facebook. øver på å være "ute" / "sosial".

 

Om hun ikke hadde følt det var ærlig å trene, hadde hun nok antagelig bedt venninna om å fjerne taggen - eller hva???

 

Anonymous poster hash: 13daa...1cf

 

 

Hun har ikke sykemld, hun sa hun ville bruke egenmld.

Det er ikke snakk om noe kronisk eller langvarig sykdom. Hun følte seg ikke i form til å dra på jobb.

 

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

Skrevet

Alle dere som skrivet at når dere var sykemeldte, så trente dere og man kan ikke vite hvorfor folk er syke.  Det siste er selvfølgelig helt sant, man kan ikke vite, men jeg tenker at uansett grunn til å ringe inn og si at man er syk for en dag eller to, så bør man av hensyn til arbeidsgiver og de man jobber sammen holde seg inne akkurat den dagen eller de to-tre dagene så lenge man ikke har en annen avtale med arbeidsgiver.  Det er forskjell på egenmeldingdagene og på å være sykemeldt.  Alle fornuftige mennesker skjønner at trening, ut i skog og mark og sosialt samvær og normalt liv kan være en viktig del av det å komme seg på beina igjen når man er sykemeldt.  Men det skal være en veldig spesiell sykdom for at man absolutt MÅ trene samme dag som man melder seg syk.

 

Jeg ville ha blitt misstenksom og om jeg ikke hadde gjort noe, så hadde jeg nok notert meg det bak øret og fulgt med en annen gang. Og jeg hadde vært veldig fristet til å kommentere statusen for å vise at jeg hadde sett den.

 

Jeg brukte en drøss egenmeldinger, før jeg tok tak i dette med lege og fikk en gradert sykmelding. Prøvde så godt jeg kunne å "holde hodet" over vannet.

Jeg må uansett ut å hente/bringe unger. 

 

Jeg trenger bare en time out noen timer / sove noen timer, så blir jeg veldig rastløs og "klarer ikke" være inne. 

 

Det er faktisk veldig dømmende og veldig lite forståelsesfullt å si at man må ta hensyn til arbeidsgiver / andre, når kanskje akkurat det at man har tatt FOR mye hensyn til ALLE andre over så mange år - faktisk er grunnen til at man er syk. 

 

Alle bør egentlig bare passe på seg sjøl ......

 

# 26 her....

 

Anonymous poster hash: 13daa...1cf

Skrevet

 

Jeg er sykmeldt pga psykosomatiske plager og ptsd, ikke noe jeg har fortalt min arbeidsgiver om. Sier kun jeg er syk, gir sykmeldt. Jeg trener som endel av behadnlingen. er på facebook. øver på å være "ute" / "sosial".

 

Om hun ikke hadde følt det var ærlig å trene, hadde hun nok antagelig bedt venninna om å fjerne taggen - eller hva???

 

Anonymous poster hash: 13daa...1cf

 

 

Hun har ikke sykemld, hun sa hun ville bruke egenmld.

Det er ikke snakk om noe kronisk eller langvarig sykdom. Hun følte seg ikke i form til å dra på jobb.

 

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

 

 

Jeg brukte en drøss egenmeldinger, før jeg tok tak i dette med lege og fikk en gradert sykmelding. Prøvde så godt jeg kunne å "holde hodet" over vannet.

 

Mange grunner til å ikke være i form, som trening faktisk kan hjelpe på.

 

Og jeg tror uansett at om hun hadde ugler i mosen, hadde hun bedt venninna ikke tagge henne .... 

 

Nr 26

 

Anonymous poster hash: 13daa...1cf

Skrevet

Ops, en som har glemt at hun er venn med sjefen på facebook :P



Anonymous poster hash: 05017...cbb
Skrevet

en ting er at det ikke er så bra med skulk og misbruk av egenmeldinger. 

 

jeg jobber et sted der vi hadde en sjef som ikke var noe særlig, hun hadde en lederstil som ikke fikk de ansatte til å yte til beste for virksomheten. det var ekstreme mengder med egenmeldinger, med syemeldinger, og generelt et stort fravær. 

når vi har bra ledelse går sykefravret ned, og oss ansatte gjør en bedre jobb når vi er på jobb. 

 

det kan være at hun finner deg og arbeidsplassen som et sted hun får motvilje mot ¨være. det finnes ansatte som blir kvalm av å tenke på jobben. ikke nødvendigvis bare pga ledelsen, men kollegiale forhold eller behovet for å være hjemme. 

 

jeg tenker du screenshotter dato og facebook innlegg, så har du det om du får ytterligere holdepunkter for at dette er en arbeidstaker med dårlig arbeidsmoral. 

er arbeidsmoralen dårlig vil du merke det i slett arbeid så vel som skulk. 

 



Anonymous poster hash: 358a5...84e
Skrevet

Derfor er man ikke venn med sjefen på fb! Jeg hadde følt meg tråkka på om jeg ble kalt inn på teppet fordi jeg trente når jeg var dårlig. Jeg har angst, ikke hatt noe fravær pga av det men jeg hadde virkelig ikke hatt vondt av å hente meg inn en dag i året. Hadde sjefen bedt meg inn på kontoret for å konfrontere meg med treningen hadde det vært en ren fornærmelse. Virkelig!

 

Hva med å heller snakke med henne? Spørre hvordan hun har det, fordi du bryr deg?

 

Anonymous poster hash: 4a4ff...75f

Skrevet

Angst, migrene, kvalme...ting som går over? ( ikke at angst går over da..haha)



Anonymous poster hash: ed6bb...c3b
Skrevet

 

Angst, migrene, kvalme...ting som går over? ( ikke at angst går over da..haha)

 

Anonymous poster hash: ed6bb...c3b

 

Om det brått går over, da går man jo på jobb. Migrene går ikke over så fort uansett.

 

 

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

Skrevet

En smule sjokkert over holdningene her jeg...

For det første så var det en egenmeldingsdag og ikke en sykemelding det var snakk om. For det andre er det faktisk helt legitimt å stille SPØRSMÅL om bildet på Facebook. Det er arbeidsgiver som betaler av egen lomme for de tre første egenmeldingsdagene og det er mange som utnytter disse dagene som "ekstra fri".

 

En jeg kjenner fikk sparken da han ringte seg inn syk og ble tagget på flere festbilder utover kvelden. Han var fortsatt "syk" dagen derpå. Han hadde ikke sjefen på FB, men hans kollegaer som måtte jobbe dobbelt reagerte og ga beskjed.

 

Det er ikke greit å misbruke de fantastiske rettighetene vi har! De er basert på tillitt og noen ganger, hvis det er en aldri så liten tvilsomhet i legitimiteten, så må man få lov til å spørre den ansatte!! Man trenger ikke være anklagende eller ufin, bare spørre.

 

Anonymous poster hash: 00e56...446

Skrevet

Vi har en ansatt som ofte er syk med migrene. Utrolig nok klarer h*n å legge ut ting på facebook, snappe og chatte mens migrenen "herjer".

Skrevet

Jeg blir utrolig skuffet over arbeidsmoralen som utvises for tiden. Ikke bare basert på svarene her men generelt i samfunnet. Nei, det er IKKE egenmeldingsgrunn å ta en time-out for å sove litt fordi man mener at man trenger det. Det er hver enkelts ansvar å sørge for at man kommer seg i seng om kveldene til en tid som gjør at man fungerer på jobb dagen etter. Ja, i perioder i livet kan det være ting på privaten som gjør livet tyngre en vanlig. Men man LYVER ikke til sjefen sin å sier at man er syk fordi man er sliten. Jeg sov ikke mer en et par timer sammenhengende i 2 år etter at jeg fikk barn. Jeg kan jo ikke sykemelde meg fordi jeg er sliten. Arbeidsgiver skal ikke belastes for mitt privatliv. Jeg skulle ønske at man innførte karensdager. Da hadde nok korttidsfraværet sunket drastisk.



Anonymous poster hash: 0fb31...be4
Skrevet

Godt å se at det var flere enn meg som begynte å reagere på svarene her. Hva om dere selv har planer om å reise bort men må avlyse fordi en kolega er "syk" så ser du senere at vedkommende har har vært å trent?



Anonymous poster hash: 1212c...585
Skrevet

Blir det ikke litt forskjell å diskutere egenmelding vs sykemelding. 

 

Har selv vært sykemeldt i perioder, og har da fått beskjed om å trene/gå turer. Har også "skulket" jobb ved egenmelding, men dette har vært i forbindelse med at jeg ble alvorlig trakassert på arbeidsplassen. Dersom jeg ikke hadde "skulket" noen av disse dagene hadde jeg vært mer sykemeldt. Helt nødvendige "pausedager"! Jeg lot være å vise meg offentlig dersom egenmeldingsdager ble brukt.  

 

Jeg tror din kollega har skulket, men det kan ligge annet til grunn. 



Anonymous poster hash: 911f0...e40
Skrevet

 Jeg kan jo ikke sykemelde meg fordi jeg er sliten.

 

Anonymous poster hash: 0fb31...be4

 

 

Legen min har sykemeldt meg flere ganger fordi jeg har vært sliten, dvs. utslitt...

Tror nok ikke du vet hva det vil si.....

 

Anonymous poster hash: 71e6b...c8e

Skrevet

Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk.

 

Anonymous poster hash: d499c...526

Skrevet

Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk.

 

Anonymous poster hash: d499c...526

Du tuller? Egenmldsdagene er ikke fridager man har krav på å bruke opp. Da har man noe som heter ferie. Jesus, glad du ikke er min kollega som jeg må steppe inn for når du har lyst på en fridag!

 

Anonymous poster hash: 4827a...e44

Skrevet

 

Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk.

 

Anonymous poster hash: d499c...526

Du tuller? Egenmldsdagene er ikke fridager man har krav på å bruke opp. Da har man noe som heter ferie. Jesus, glad du ikke er min kollega som jeg må steppe inn for når du har lyst på en fridag!

 

Anonymous poster hash: 4827a...e44

Nei jeg tuller ikke. Jeg brukte mine egenmeldinger slik jeg selv ville, enkelt og greit. En leder har ingen myndighet til å sjekke og høvle ned en ansatt fordi denne gjør annet enn å kun være hjemme når hun bruker en egenmelding.

 

Anonymous poster hash: d499c...526

Skrevet

 

Alle dere som skrivet at når dere var sykemeldte, så trente dere og man kan ikke vite hvorfor folk er syke.  Det siste er selvfølgelig helt sant, man kan ikke vite, men jeg tenker at uansett grunn til å ringe inn og si at man er syk for en dag eller to, så bør man av hensyn til arbeidsgiver og de man jobber sammen holde seg inne akkurat den dagen eller de to-tre dagene så lenge man ikke har en annen avtale med arbeidsgiver.  Det er forskjell på egenmeldingdagene og på å være sykemeldt.  Alle fornuftige mennesker skjønner at trening, ut i skog og mark og sosialt samvær og normalt liv kan være en viktig del av det å komme seg på beina igjen når man er sykemeldt.  Men det skal være en veldig spesiell sykdom for at man absolutt MÅ trene samme dag som man melder seg syk.

 

Jeg ville ha blitt misstenksom og om jeg ikke hadde gjort noe, så hadde jeg nok notert meg det bak øret og fulgt med en annen gang. Og jeg hadde vært veldig fristet til å kommentere statusen for å vise at jeg hadde sett den.

 

Jeg brukte en drøss egenmeldinger, før jeg tok tak i dette med lege og fikk en gradert sykmelding. Prøvde så godt jeg kunne å "holde hodet" over vannet.

Jeg må uansett ut å hente/bringe unger. 

 

Jeg trenger bare en time out noen timer / sove noen timer, så blir jeg veldig rastløs og "klarer ikke" være inne. 

 

Det er faktisk veldig dømmende og veldig lite forståelsesfullt å si at man må ta hensyn til arbeidsgiver / andre, når kanskje akkurat det at man har tatt FOR mye hensyn til ALLE andre over så mange år - faktisk er grunnen til at man er syk. 

 

Alle bør egentlig bare passe på seg sjøl ......

 

# 26 her....

 

Anonymous poster hash: 13daa...1cf

 

 

Vel, livet er sånn at man må og skal ta hensyn til andre og alle bør slettes ikke bare passe seg selv.  Vi lever i et samfunn hvor vi skal fungere sammen og i jobben har man et ansvar overfor andre mennesker og jobben i seg selv.  Det er ingen lekeplass hvor man kan komme å gå som man vil så lenge man ikke har noen avtale om det.  Og selv da må man vanligvis ta en viss form for ansvar overfor kolleger og jobben.  Jeg dømmer ingen for noen som helst form for sykdommer og har stor forståelse for utrolig mye, men jeg mener fremdeles at man av respekt for andre ikke går på treningssenter og lar seg selv bli tatt bilde av når man har meldt seg syk fra jobb.  I alle fall ikke når man ringer jobben og sier at man har ligget i senga hele dagen.  Da har man et alvorlig problem, enten med arbeidsviljen eller med andre ting som må taes tak i, og i begge saker er det helt på sin plass at arbeidsgiver tar det opp.

Skrevet

Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk.

 

Anonymous poster hash: d499c...526

Håper du tuller nå? Vi er 17 på jobb,tenk om vi alle skulle ta en hviledag innimellom, hadde blitt noen uker det.

Vi har 1 års opplæring, får ikke vikar heller.

Glad du ikke jobber hos oss!

 

 

Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee

Skrevet

 

 

Det er da vel klart at man kan bruke en egenmelding for å hente seg inn igjen når man er sliten. Før jeg ble sykemeldt så brukte jeg alltid opp egenmeldingsdagene mine, noen ganger var jeg syk, noen ganger var jeg rett og slett utslitt og andre dager trengte jeg bare en dag fri. Det er ikke noe galt i dette og du som sjef har ingenting med hva denne ansatte gjør når hun er hjemme fra jobb grunnet sykdom! Din jobb er å finne en vikar, ikke å snoke for å finne ut hva din arbeidstaker gjør når hun er syk.

 

Anonymous poster hash: d499c...526

Du tuller? Egenmldsdagene er ikke fridager man har krav på å bruke opp. Da har man noe som heter ferie. Jesus, glad du ikke er min kollega som jeg må steppe inn for når du har lyst på en fridag!

 

Anonymous poster hash: 4827a...e44

Nei jeg tuller ikke. Jeg brukte mine egenmeldinger slik jeg selv ville, enkelt og greit. En leder har ingen myndighet til å sjekke og høvle ned en ansatt fordi denne gjør annet enn å kun være hjemme når hun bruker en egenmelding.

 

Anonymous poster hash: d499c...526

Og du synes din arbeidsmoral er helt ok?

Tenk om du skal til Syden,men så tok piloten en fridag, eller kirurgen når du måtte inn for en operasjon, forsatt greit?

Blir flau på dine vegne.

 

Anonymous poster hash: 5cc9f...0ee

Skrevet

Jeg har en kollega av samme kaliber. Jeg tar skjermdump av hans statuser og sender mellomleder. Det er ikke greit å skulke jobb.

Skrevet

Synes ikke du skal legge deg oppi hva vedkommende har på sin FB profil.



Anonymous poster hash: d2c46...dd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...