Gå til innhold

Syk ansatt, men Facebook..


Anbefalte innlegg

Skrevet

En ansatt ringte seg inn syk i går kveld, noen timer før nattevakt.

Vedkommende sa ingenting om dårlig form da hun gikk hjem om morgenen samme dag.

 

Jeg ønsket god Bedring, og brukte lang tid på å ordne vikar. Greitnok, det er lov å være syk.

 

Men på Facebook i går ble hun tagget av en venn, på trening. Masse bilder, og med takk for en fin økt.

 

 

Jo, dette kan ha vært fra en annen dag, men jeg kjenner jeg blir mistenksom.

Hadde du som arbeidsgiver latt det fare, eller tatt det opp?

 

 

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man vet jo aldri hvordan syk den som har meldt seg syk er.

 

Jeg er f.eks. sykemeldt nå, men fint i stand til å være på nett. Det betyr ikke at det ikke er grunnlag for sykemelding..

 

Kan hende den ansatte ble syk i løpet av natten? Eller at bildet var fra en annen dag.

 

Anonymous poster hash: 57942...d74

Skrevet

Man vet jo aldri hvordan syk den som har meldt seg syk er.

 

Jeg er f.eks. sykemeldt nå, men fint i stand til å være på nett. Det betyr ikke at det ikke er grunnlag for sykemelding..

 

Kan hende den ansatte ble syk i løpet av natten? Eller at bildet var fra en annen dag.

 

Anonymous poster hash: 57942...d74

 

 

Hun jobber natt denne uken. Hadde sovet hele dagen og følte seg dårlig og ikke i stand til å jobbe den kommende natten.

Har ikke barn, så det er ikke de som er syke.

 

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

Skrevet

Som arbeidsgiver ville jeg ha notert meg dette og tatt vare på det. Hvis dette blir et tilbakevendende problem, altså at det skjer mer enn to-tre ganger, ville jeg tatt det opp. Et lettvint forhold til egenmeldinger er dessverre noe noen har, og er i ytterste konsekvens oppsigelsesgrunn.

 

Anonymous poster hash: b7710...226

Skrevet

Som du sier, det kan være fra en annen dag. Hva ansatte gjør i tiden når de ikke skal være på jobb (regner med hun ikke trente på natten?) har du ingenting med. Husk henne som ble nektet sykepenger fra arbeidsgiver og NAV fordi hun hadde bilder av fjellklatring og diverse fra en ferie, som egentlig var 2 år før hun ble sykmeldt. Hun måtte gjennom ydmykelse og fattig periode fordi arbeidsgiver har snoka, la to og to, og fikk fem. Man kan bli akutt syk, vet du ikke det? For eksempel, begynne å spy. Regner med det er helsetjeneste dere jobber i, vil du virkelig ha en spyende ansatt på jobb?



Anonymous poster hash: 34e25...6cf
Skrevet

Jeg skjønner hva du reagerer på, HI, men samtidig er det jo fint at den ansatte trener uansett hvordan syk hun er. Det kan være angst, ryggproblemer, spenningshodepine osv som bedres av trening. Det er ikke alltid en sykedag er pga forkjølelse.

Skrevet

 

Som du sier, det kan være fra en annen dag. Hva ansatte gjør i tiden når de ikke skal være på jobb (regner med hun ikke trente på natten?) har du ingenting med. Husk henne som ble nektet sykepenger fra arbeidsgiver og NAV fordi hun hadde bilder av fjellklatring og diverse fra en ferie, som egentlig var 2 år før hun ble sykmeldt. Hun måtte gjennom ydmykelse og fattig periode fordi arbeidsgiver har snoka, la to og to, og fikk fem. Man kan bli akutt syk, vet du ikke det? For eksempel, begynne å spy. Regner med det er helsetjeneste dere jobber i, vil du virkelig ha en spyende ansatt på jobb?

 

Anonymous poster hash: 34e25...6cf

 

 

Jobber i de private. Ikke helse.

Men spyende medarbeidere vil vi ikke ha uansett.

Men hun meldte seg syk før dette innlegget, og sa hun hadde sovet hele dagen og ikke kunne gi beskjed tidligere. Hun har sovet etter forrige vakt, våknet og da følt seg så dårlig at hun sendte mld om sykdom.

Altså ikke noe trening.

 

Men jeg liker jo å stole på mine medarbeidere. Kjenner bare at denne stikker litt.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

Skrevet

Hadde ikke tatt det opp. Her er jeg sykemeldt pga av et veldig nært familiemedlem som truer oss å gjør alt for å ødelegge livene våre. Politiet er innblandet og legen vil jeg skal være hjemme noen uker. Men trening hadde jeg gjerne vært med på, det får meg på andre tanker. Det trenger jeg nå.

 

Anonymous poster hash: 762fa...e19

Skrevet

 

Som du sier, det kan være fra en annen dag. Hva ansatte gjør i tiden når de ikke skal være på jobb (regner med hun ikke trente på natten?) har du ingenting med. Husk henne som ble nektet sykepenger fra arbeidsgiver og NAV fordi hun hadde bilder av fjellklatring og diverse fra en ferie, som egentlig var 2 år før hun ble sykmeldt. Hun måtte gjennom ydmykelse og fattig periode fordi arbeidsgiver har snoka, la to og to, og fikk fem. Man kan bli akutt syk, vet du ikke det? For eksempel, begynne å spy. Regner med det er helsetjeneste dere jobber i, vil du virkelig ha en spyende ansatt på jobb?

 

Anonymous poster hash: 34e25...6cf

 

 

Jobber i de private. Ikke helse.

Men spyende medarbeidere vil vi ikke ha uansett.

Men hun meldte seg syk før dette innlegget, og sa hun hadde sovet hele dagen og ikke kunne gi beskjed tidligere. Hun har sovet etter forrige vakt, våknet og da følt seg så dårlig at hun sendte mld om sykdom.

Altså ikke noe trening.

 

Men jeg liker jo å stole på mine medarbeidere. Kjenner bare at denne stikker litt.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

 

 

Og hvordan hadde hun rukket å trene den dagen hvis hun ifølge deg sov hele dagen og ringte deg sent på kveld? De fleste treningssentre har ikke nattåpent.

 

Anonymous poster hash: 34e25...6cf

Skrevet

Jeg hadde lagt det på minne og hatt det med meg dersom det skjedde flere ganger.

 

Litt kjapt tenker jeg at dersom hun følte hun hadde noe å skjule så hadde hun fjernet det fra Facebook.

Men kan jo også være at hun ikke har sett at det ligger der.

Kan også være som andre sier fra en annen dag, eller at det er andre årsaker til sykemelding/egenmelding.

Skrevet

Hun kan være syk på mange måter, bildet kan være gammelt osv.

Dette systemet er basert på tillit. Jeg hadde blitt ganske fornærmet selv hvis jeg skulle bli anklaget av arbeidsgiver for skulk. For meg hadde det betydd at han/henne ikke stolte på meg og mine avgjørelser. Når det er sagt så hadde jeg definitivt informert arbeidsgiver om min sykdom hvis jeg hadde han/hun som venn på facebook, og jeg la ut ting der som kunne virke mistenkelig ved første øyekast hvis min arbeidsgiver trodde jeg var hjemme pga forkjølelse. Jeg vet at misforståelser lett oppstår. Jeg har selv urettmessig blitt anklaget for skulk. Jeg hadde blitt observert i sentrum på et kjøpesenter, på kafe med shoppingposer, sammen med en venninne da jeg skulle vært på jobb. Fastlegen min har kontor inne på kjøpesenteret. Tidlig den morgenen hadde jeg fått telefon av legekontoret. De hadde fått svar på noen prøver, og jeg måtte komme med en gang. Prøvene viste alvorlig sykdom og jeg ble akuttinnlagt på sykehuset samme dag... Etter legetimen tok jeg meg tid til en liten runde i butikkene og vi satt oss ned ved en kafe,spiste lunsj og pratet. Det ville nemlig bli veldig lenge til neste gang jeg hadde fått mulighet til det. Det var godt å glemme i et par timer... Ikke like kjekt å få stempel på seg som en skulker. Hvordan kunne de tro det om meg, som alfor ofte setter jobben først. 
 

 

For alt det du vet har hun ha karret seg ut av sengen med dundrende tensjonshodepine og nakkesmerter, og gått på trening for jobben sin skyld. Fordi hun vet at hun kommer seg fortere hvis hun trener.

 

I dette tilfellet tenker jeg at du tidligere også har hatt mistanke om at hun misbruker egenmeldinger. Hvorfor ellers skulle du gå inn å snoke på profilen.



Anonymous poster hash: b6977...5d4
Skrevet

Men HI har et poeng. MANGE har sykt dårlig arbeidsmoral! En venninne var sykemeldt hele uka pga halsbetennelse osv, greit nok - da er man hjemme fra jobben i helsevesenet. Så når fredagen kom, og sykemeldingen var ferdig var hun klar for fest-helg med konsert og hele pakka! Etter hele uka hjemme "dausjuk"... 



Anonymous poster hash: b21dc...cd5
Skrevet

 

Hun kan være syk på mange måter, bildet kan være gammelt osv.

Dette systemet er basert på tillit. Jeg hadde blitt ganske fornærmet selv hvis jeg skulle bli anklaget av arbeidsgiver for skulk. For meg hadde det betydd at han/henne ikke stolte på meg og mine avgjørelser. Når det er sagt så hadde jeg definitivt informert arbeidsgiver om min sykdom hvis jeg hadde han/hun som venn på facebook, og jeg la ut ting der som kunne virke mistenkelig ved første øyekast hvis min arbeidsgiver trodde jeg var hjemme pga forkjølelse. Jeg vet at misforståelser lett oppstår. Jeg har selv urettmessig blitt anklaget for skulk. Jeg hadde blitt observert i sentrum på et kjøpesenter, på kafe med shoppingposer, sammen med en venninne da jeg skulle vært på jobb. Fastlegen min har kontor inne på kjøpesenteret. Tidlig den morgenen hadde jeg fått telefon av legekontoret. De hadde fått svar på noen prøver, og jeg måtte komme med en gang. Prøvene viste alvorlig sykdom og jeg ble akuttinnlagt på sykehuset samme dag... Etter legetimen tok jeg meg tid til en liten runde i butikkene og vi satt oss ned ved en kafe,spiste lunsj og pratet. Det ville nemlig bli veldig lenge til neste gang jeg hadde fått mulighet til det. Det var godt å glemme i et par timer... Ikke like kjekt å få stempel på seg som en skulker. Hvordan kunne de tro det om meg, som alfor ofte setter jobben først. 

 

 

For alt det du vet har hun ha karret seg ut av sengen med dundrende tensjonshodepine og nakkesmerter, og gått på trening for jobben sin skyld. Fordi hun vet at hun kommer seg fortere hvis hun trener.

 

I dette tilfellet tenker jeg at du tidligere også har hatt mistanke om at hun misbruker egenmeldinger. Hvorfor ellers skulle du gå inn å snoke på profilen.

 

Anonymous poster hash: b6977...5d4

 

Snoke på profilen? Har du ikke en newsfeed hvor nye innlegg kommer opp? 

 

Anonymous poster hash: 0fb31...be4

Skrevet

Vel jeg var sykemeldt for et par år siden pga vondt i hoften, det var helt nødvendig med en jobb med bare gåing å ståing, fikk beskjed av lege å fysio å komme meg ut i naturen å røre på kroppen noe jeg også gjorde. Etter noen uker så lurte avdelingsleder på hvordan jeg kunne klare å komme meg på fjelltur når jeg ikke kunne være på jobb. Jeg ble satt ut å forklarte henne at jeg hadde fått beskjed om å komme meg ut å røre på kroppen i mitt egen tempo noe som bl.annet ikke innebar å stå å gå på harde gulv dagen lang.

 

Hadde det derimot vært festing å vedkommende var innlogget på et utested så hadde jeg muligens sagt noe evnt latt det ligge til det kom en ny episode.



Anonymous poster hash: 1a573...724
Skrevet

Kan være at bildet er fra en annen dag, dårlig arbeidsmoral eller at hun må trene selvom hun er syk. Jeg fikk pes fra min arbeidsgiver og ble tatt inn i møte siden jeg var sykmeldt, men folk så meg på trening osv. Kjempe morsomt å sitte å fortelle sjefen at jeg var sykmeldt pga angst og depresjoner og måtte trene og komme meg ut av huset for å bli bedre

 

Anonymous poster hash: b3522...bce

Skrevet

Nå skriver hi at ansatt tekstet henne seint på kvelden å sa hun hadde sovet hele dagen. Så alle her som føler de må forklare hvor bra det var for de å trene da de var syke, burde dere kanskje lese innlegget?

 

Anonymous poster hash: 94b5e...296

Skrevet

 

 

Som du sier, det kan være fra en annen dag. Hva ansatte gjør i tiden når de ikke skal være på jobb (regner med hun ikke trente på natten?) har du ingenting med. Husk henne som ble nektet sykepenger fra arbeidsgiver og NAV fordi hun hadde bilder av fjellklatring og diverse fra en ferie, som egentlig var 2 år før hun ble sykmeldt. Hun måtte gjennom ydmykelse og fattig periode fordi arbeidsgiver har snoka, la to og to, og fikk fem. Man kan bli akutt syk, vet du ikke det? For eksempel, begynne å spy. Regner med det er helsetjeneste dere jobber i, vil du virkelig ha en spyende ansatt på jobb?

 

Anonymous poster hash: 34e25...6cf

 

Jobber i de private. Ikke helse.

Men spyende medarbeidere vil vi ikke ha uansett.

Men hun meldte seg syk før dette innlegget, og sa hun hadde sovet hele dagen og ikke kunne gi beskjed tidligere. Hun har sovet etter forrige vakt, våknet og da følt seg så dårlig at hun sendte mld om sykdom.

Altså ikke noe trening.

 

Men jeg liker jo å stole på mine medarbeidere. Kjenner bare at denne stikker litt.

 

Hi

 

 

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

Og hvordan hadde hun rukket å trene den dagen hvis hun ifølge deg sov hele dagen og ringte deg sent på kveld? De fleste treningssentre har ikke nattåpent.

 

Anonymous poster hash: 34e25...6cf

Er vel det man lurer på. Om hun er syk og sov eller om hun var "syk" og trente og ville ha fri.

 

Anonymous poster hash: a3cd5...cc2

Skrevet

Jeg hadde absolutt notert det bak øret, tatt printscreen av bildet som bevis til en senere anledning om dette er noe som gjentar seg. Hvis man har sovet hele dagen og føler seg dårlig, så har man ikke vært på treningssenter.



Anonymous poster hash: 3e2de...f94
Skrevet

 

Hun kan være syk på mange måter, bildet kan være gammelt osv.

Dette systemet er basert på tillit. Jeg hadde blitt ganske fornærmet selv hvis jeg skulle bli anklaget av arbeidsgiver for skulk. For meg hadde det betydd at han/henne ikke stolte på meg og mine avgjørelser. Når det er sagt så hadde jeg definitivt informert arbeidsgiver om min sykdom hvis jeg hadde han/hun som venn på facebook, og jeg la ut ting der som kunne virke mistenkelig ved første øyekast hvis min arbeidsgiver trodde jeg var hjemme pga forkjølelse. Jeg vet at misforståelser lett oppstår. Jeg har selv urettmessig blitt anklaget for skulk. Jeg hadde blitt observert i sentrum på et kjøpesenter, på kafe med shoppingposer, sammen med en venninne da jeg skulle vært på jobb. Fastlegen min har kontor inne på kjøpesenteret. Tidlig den morgenen hadde jeg fått telefon av legekontoret. De hadde fått svar på noen prøver, og jeg måtte komme med en gang. Prøvene viste alvorlig sykdom og jeg ble akuttinnlagt på sykehuset samme dag... Etter legetimen tok jeg meg tid til en liten runde i butikkene og vi satt oss ned ved en kafe,spiste lunsj og pratet. Det ville nemlig bli veldig lenge til neste gang jeg hadde fått mulighet til det. Det var godt å glemme i et par timer... Ikke like kjekt å få stempel på seg som en skulker. Hvordan kunne de tro det om meg, som alfor ofte setter jobben først.

 

 

For alt det du vet har hun ha karret seg ut av sengen med dundrende tensjonshodepine og nakkesmerter, og gått på trening for jobben sin skyld. Fordi hun vet at hun kommer seg fortere hvis hun trener.

 

I dette tilfellet tenker jeg at du tidligere også har hatt mistanke om at hun misbruker egenmeldinger. Hvorfor ellers skulle du gå inn å snoke på profilen.

 

Anonymous poster hash: b6977...5d4

 

 

Jeg snoket ikke på profilen, det kom opp i min newsfeed...

 

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

Skrevet

I et slikt tilfelle ville nok jeg som arbeidsgiver spurt vedkommende. man trenger ikke anklage, men man kan spørre!

Det er helt legitimt å lure på om arbeidstakeren virkelig er syk når man samme dag som man ringer inn en egenmelding, blir tagget på et treningssenter.

 

Det er selvfølgelig noe helt annet med de som er sykmeldte over lenger tid - enten det er fysisk eller psykisk sykdom. Da kan det å trene eller være sosial være en del av behandlingsplanen for å komme tilbake til arbeid. 

 

Men hvis du sier til arbeidsgiver at du har sovet hele dagen og derfor ikke kunne ringe inn egenmelding tidligere, så er det klart man blir mistenksom når vedkommende samtidig observeres et annet sted.

 

Ja det KAN selvfølgelig være slik at bildet er fra en annen dag. I så fall vil en kort samtale med vedkommende arbeidstaker oppklare den misforståelsen!



Anonymous poster hash: 6df7a...307
Skrevet

 

I et slikt tilfelle ville nok jeg som arbeidsgiver spurt vedkommende. man trenger ikke anklage, men man kan spørre!

Det er helt legitimt å lure på om arbeidstakeren virkelig er syk når man samme dag som man ringer inn en egenmelding, blir tagget på et treningssenter.

 

Det er selvfølgelig noe helt annet med de som er sykmeldte over lenger tid - enten det er fysisk eller psykisk sykdom. Da kan det å trene eller være sosial være en del av behandlingsplanen for å komme tilbake til arbeid. 

 

Men hvis du sier til arbeidsgiver at du har sovet hele dagen og derfor ikke kunne ringe inn egenmelding tidligere, så er det klart man blir mistenksom når vedkommende samtidig observeres et annet sted.

 

Ja det KAN selvfølgelig være slik at bildet er fra en annen dag. I så fall vil en kort samtale med vedkommende arbeidstaker oppklare den misforståelsen!

 

Anonymous poster hash: 6df7a...307

 

Enig i her over. Sjekk med ansatt om hennes historie rundt bildet.

Husk at en arbeidsgiver har rett til å frata en ansatt retten til å bruke egenmelding om de mistenker misbruk. 

 

 

Anonymous poster hash: 84673...a37

Skrevet

Ja, jeg får ta en prat.

 

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 97529...cdd

Skrevet

Man vet jo aldri hvordan syk den som har meldt seg syk er.

 

Jeg er f.eks. sykemeldt nå, men fint i stand til å være på nett. Det betyr ikke at det ikke er grunnlag for sykemelding..

 

Kan hende den ansatte ble syk i løpet av natten? Eller at bildet var fra en annen dag.

 

Anonymous poster hash: 57942...d74

Er du dum eller? Hun skulker jobb, enkelt og greit.

 

 

 

Anonymous poster hash: e3004...a3a

Skrevet

 

Man vet jo aldri hvordan syk den som har meldt seg syk er.

 

Jeg er f.eks. sykemeldt nå, men fint i stand til å være på nett. Det betyr ikke at det ikke er grunnlag for sykemelding..

 

Kan hende den ansatte ble syk i løpet av natten? Eller at bildet var fra en annen dag.

 

Anonymous poster hash: 57942...d74

Er du dum eller? Hun skulker jobb, enkelt og greit.

 

 

 

Anonymous poster hash: e3004...a3a

 

 

Det vet du ikke, og å komme med slike krenkende påstander er svært alvorlig.

 

Anonymous poster hash: 42de5...aed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...