Gå til innhold

Jeg blir litt oppgitt av enkelte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må legge til at jeg aldri kommenterer skrivefeil ol inne på trådene her. Men etter å ha vært medlem her i 14 år følte jeg at jeg godt kunne lage en egen tråd om det.

Jeg har ikke korrekt skrivemåte jeg heller, og har full forståelse for andres skrivevansker som dysleksi og annet, men enkelte feil forundrer meg.

Jeg snakker ikke bare om dette forumet, jeg ser også disse feilene i aviser/magasiner ol.

Hvorfor skriver folk "gullerot"? Det heter da gulrot. "Voksene"? "Barnene"?

"Hvem kjole"? "Hvem farge"?

River meg i håret...

Hi

Anonymous poster hash: 4ca57...034

Egentlig ikke så rart at de som har skrivevansker skriver gullerot. Det er sånn det uttales, og dermed føles det sikkert mest riktig å skrive det (for de som ikke vet) Jeg har aldri hørt noen si gulrot, så kanskje alle burde endre måten vi uttaler navnet på denne roten ;)

Anonymous poster hash: 15e63...de1

Her i omegn sier ingen gullerot, så det kommer ann på hvor man kommer fra.

Tror neppe alle med slike skrivefeil har skrivevansker. Jeg ser på det som slurv.

Det er jo ingen unnskyldning at der du bor, snakker dere sånn og sånn.

Enten skriver man bokmål eller nynorsk.

Resten av befolkningen gir vel en lang drit i om jeg sier braudskjevå, sålenge det heter brødskiva/en ?

Ord og setninger kan sies på forskjellige måter, fordi vi har mange dialekter. Men vi skriver enten nynorsk eller bokmål.

Det er kun tillatt med nynorsk og bokmål på DiB. I forumreglene står det uttrykkelig at man ikke har lov til å skrive på dialekt. Og nei, 80 % av forumet har ikke dysleksi. I Norge er det under 5 % av befolkningen som har dysleksi, hadde vært veldig rart hvis samtlige havnet på forumet her.

Helt enig med deg. Men er det meg du mener å sitere her?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er rimelig elitistisk å bli oppgitt over disse tingene her på et slikt forum.

Om man ikke har perfekt rettskriving så skal man la være å skrive her inne?

Ser flere av dere som påpeker feil dere blir irritert over har skrivefeil, eller tegnsettingsfeil sjøl (og jeg har mange når jeg skriver her inne - men når jeg skriver artikler etc så er jeg nøye med korrekturen). Det å skrive perfekt er for mange veldig lite viktig, noe som hverken gjør dem dårlig i den jobben de har, eller til dumme mennesker.

Å rette andres skrivefeil her inne grenser til hersketeknikker og av og til på grensa til mobbing.

Det er ikke viktig. La det ligge. Fei for deres egen dør.

Anonymous poster hash: 39aa8...bcb

Er ikke språket ditt viktig...?

Hvem skal ta seg av norsk språk hvis ikke en gang nordmenn selv bryr seg? Hvordan kan man forlange troverdighet i påstander som "innvandrere må rette seg etter norske verdier" hvis en av de sentrale tingene som definerer oss som norske, nemlig språket, kan være hipp som happ?

Anonymous poster hash: 5036f...53a

På et forum er ikke språket det viktigste. Det handler om å klare å kommunisere - noe de aller fleste gjør.

Om man derimot er journalist, forfatter, lærer, kommunikasjonsmedarbeider etc er selvfølgelig språket viktig. Og rettskrivinga.

Når det kommer til viktige egenskaper som deltaker her inne vil jeg sette språk og rettkskriving langt ned på den lista. (Det er mange andre ting jeg irriterer meg over her inne som dårlig folkeskikk, dårlig evne til å la tvilen komme noen tilgode, manglende raushet og tålmodighet kan nevnes). 

Men, for all del - vi er alle forskjellige og har alle ulike verdier. 

Anonymous poster hash: 39aa8...bcb [/acrony

Det er bare helt ubegripelig at det å skrive korrekt skal være tidsavgrenset. Klokken 8-16 skriver vi riktig og etter middag skal det liksom være fritt frem for å drite i hvordan vi fremstiller oss? Ja det er et forum, men når jeg leser et innlegg hvor HI skriver "Hvem vogn" f. eks, så tenker jeg at mennesket må være mindre begavet. Når vi møtes face to face ser man på utseende, holdning, kroppsspåk, ansiktsmimikk etc for å danne seg et bilde av personen. På et forum er det svært få slike holdepunkter utover hvordan man formulerer seg og ordlegger seg. Hvordan noen fremstiller seg skriftlig avgjør i stor grad OM jeg svarer på spørsmålet, og hvordan jeg svarer på spørsmålet. 

Anonymous poster hash: 97793...41a

Nå er det jo ikke alle her inne som jobber med noe der rettskriving er en del av jobben. Noen lærte å skrive på grunnskolen og så skriver man sjeldent eller aldri noe formelt igjen i hele sitt liv. 

Men, dere som er så nøye på dette - bruk det til å få dere sjøl til å føle dere bedre - det er jo det som ligger til grunn her uansett - også la folk skrive som de vil mens dere kommer dere høyere og høyere på hestene deres. 

Skrevet

Jeg blir mest oppgitt av folk som skriker at vi utlendinger må lære oss korrekt norsk, eller så kan vi bare dra tilbake dit vi kommer fra. Samtidig som de selv gjerne bruker ord som "intrisert", "nysgjerrig" og "statestikk". Noen som har nevnt noe som stein og glasshus en gang, tror jeg... :D

Det heter da vitterlig "nysgjerrig"!

Anonymous poster hash: b681c...17d

Skrevet

Jeg må legge til at jeg aldri kommenterer skrivefeil ol inne på trådene her. Men etter å ha vært medlem her i 14 år følte jeg at jeg godt kunne lage en egen tråd om det.

Jeg har ikke korrekt skrivemåte jeg heller, og har full forståelse for andres skrivevansker som dysleksi og annet, men enkelte feil forundrer meg.

Jeg snakker ikke bare om dette forumet, jeg ser også disse feilene i aviser/magasiner ol.

Hvorfor skriver folk "gullerot"? Det heter da gulrot. "Voksene"? "Barnene"?

"Hvem kjole"? "Hvem farge"?

River meg i håret...

Hi

Egentlig ikke så rart at de som har skrivevansker skriver gullerot. Det er sånn det uttales, og dermed føles det sikkert mest riktig å skrive det (for de som ikke vet) Jeg har aldri hørt noen si gulrot, så kanskje alle burde endre måten vi uttaler navnet på denne roten ;)

Jeg har svært sjelden sett voksne skrive jei, selv om det er sånn det uttales. Aldri har jeg hørt noen si J.E.G heller (med vekt på G).

Anonymous poster hash: c10d7...0d8

Skrevet

Men, skulle ikke overskriften vært "jeg blir litt oppgitt over enkelte"?

Anonymous poster hash: 3483e...d28

Skrevet

Hvet jeg grer alle under en kam her nå, men jeg har store problemer med dems som ikke kan og skrive og å å riktig.Ha en for treffende aften, blunk blunk smilefjes smilefjes.Anonymous poster hash: 02976...b2c

Kanskje du skulle lære deg å stave riktig selv førstAnonymous poster hash: aa466...017
Øøøhhhhhh, ikkje skarpaste kniven i skuffen du....Anonymous poster hash: dedc5...5f4

Ehhh jo, faktisk så er jeg det Anonymous poster hash: aa466...017

Men å oppfatte at dette innlegget var tull, det klarte du ikke?

Skrevet

Jeg er en av dem som irriterer meg over skrivefeil, men klarer å la være å kommentere dem. Selv er jeg dårlig på kommaregler, men tror ikke jeg har så mange andre feil. Jeg mister fokus på innholdet hvis det er mange feil.

Gjest Antarctica
Skrevet

Synes det er rimelig elitistisk å bli oppgitt over disse tingene her på et slikt forum.

Ser flere av dere som påpeker feil dere blir irritert over har skrivefeil, eller tegnsettingsfeil sjøl (og jeg har mange når jeg skriver her inne - men når jeg skriver artikler etc så er jeg nøye med korrekturen). Det å skrive perfekt er for mange veldig lite viktig, noe som hverken gjør dem dårlig i den jobben de har, eller til dumme mennesker.

Å rette andres skrivefeil her inne grenser til hersketeknikker og av og til på grensa til mobbing.

Hvem skal ta seg av norsk språk hvis ikke en gang nordmenn selv bryr seg? Hvordan kan man forlange troverdighet i påstander som "innvandrere må rette seg etter norske verdier" hvis en av de sentrale tingene som definerer oss som norske, nemlig språket, kan være hipp som happ?

På et forum er ikke språket det viktigste. Det handler om å klare å kommunisere - noe de aller fleste gjør.

Om man derimot er journalist, forfatter, lærer, kommunikasjonsmedarbeider etc er selvfølgelig språket viktig. Og rettskrivinga.

Når det kommer til viktige egenskaper som deltaker her inne vil jeg sette språk og rettkskriving langt ned på den lista. (Det er mange andre ting jeg irriterer meg over her inne som dårlig folkeskikk, dårlig evne til å la tvilen komme noen tilgode, manglende raushet og tålmodighet kan nevnes).

Det er bare helt ubegripelig at det å skrive korrekt skal være tidsavgrenset. Klokken 8-16 skriver vi riktig og etter middag skal det liksom være fritt frem for å drite i hvordan vi fremstiller oss? Ja det er et forum, men når jeg leser et innlegg hvor HI skriver "Hvem vogn" f. eks, så tenker jeg at mennesket må være mindre begavet. Når vi møtes face to face ser man på utseende, holdning, kroppsspåk, ansiktsmimikk etc for å danne seg et bilde av personen. På et forum er det svært få slike holdepunkter utover hvordan man formulerer seg og ordlegger seg. Hvordan noen fremstiller seg skriftlig avgjør i stor grad OM jeg svarer på spørsmålet, og hvordan jeg svarer på spørsmålet.

Nå er det jo ikke alle her inne som jobber med noe der rettskriving er en del av jobben. Noen lærte å skrive på grunnskolen og så skriver man sjeldent eller aldri noe formelt igjen i hele sitt liv.

Men, dere som er så nøye på dette - bruk det til å få dere sjøl til å føle dere bedre - det er jo det som ligger til grunn her uansett - også la folk skrive som de vil mens dere kommer dere høyere og høyere på hestene deres.

Det er jo sånne holdninger som ødelegger, ikke feilskriving og dårlig språk i seg selv. Hvis man skriver dårlig, men er åpen for forbedring, er det en annen sak!

Ideen om at det nærmest er pinlig, frekt eller snørrhovent å rette en feil, gjør at Sanna Sarromaa og hennes famøse smedeskrift blir sannheten: "En nasjon av dyslektikere?"

For det er bare noen få som har dette problemet; men andre, som ikke feiler noe, er så nonchalante at i stedet for å ta til seg en rettelse, blir de sure og tar det personlig.

Og så tar de heller ikke inn at jo mer vi "vanlige" språkbrukere slurver, desto mer umulig gjør vi det for de ekte dyslektikerne. For dem kan en tekst med mange feil bli nesten uleselig.

Skrevet

Det er jo sånne holdninger som ødelegger, ikke feilskriving og dårlig språk i seg selv. Hvis man skriver dårlig, men er åpen for forbedring, er det en annen sak!

Ideen om at det nærmest er pinlig, frekt eller snørrhovent å rette en feil, gjør at Sanna Sarromaa og hennes famøse smedeskrift blir sannheten: "En nasjon av dyslektikere?"

For det er bare noen få som har dette problemet; men andre, som ikke feiler noe, er så nonchalante at i stedet for å ta til seg en rettelse, blir de sure og tar det personlig.

Og så tar de heller ikke inn at jo mer vi "vanlige" språkbrukere slurver, desto mer umulig gjør vi det for de ekte dyslektikerne. For dem kan en tekst med mange feil bli nesten uleselig.

Amen.

Anonymous poster hash: e7b53...fdb

Skrevet

Jeg drømmer om å jobbe som korrekturleser!!!

Finnes det sånne jobber lengre? Det virker ikke sånn...

Anonymous poster hash: d24f7...d6f
Skrevet

Eg har full forståelse over at nokre ord ikkje blir stava riktig når ein skriv mykje. Men når eit innlegg er på 2 setningar og halvparten av orda er feil, tenker eg det er latskap... Slit sjølv med og/å, men går aktivt inn for å pugge reglar,får kolleger til å lese over jobbtekstar etc Er ein vaksen kan ein faktisk lære seg noko, ein må ikkje gøyme seg bak " jammen det er vanskelig"

Og for å legge ballen død, dysleksi er sjølvsagt ei god forklaring. Men nektar å tru at halvparten av dei som er på dette forumet har det

Du klarer jo ikke å bruke punktum engang. Og skriveferdighetene dine er heller ikke noe å skryte av. Flaut !Anonymous poster hash: 788a7...bed

Ops, ser punktum har forsvunne. Så det har du heilt rett i. Og om du kan peike på kvar eg har skrive feil, blir eg glad om du rettar. For å gjere feil er lov og eg er villig til å lære. Og det er vel kjerna i denne diskusjonen. Om folk er late eller faktisk bryr seg...

Skrevet

Det tenkte jeg også. Da jeg så overskriften tenkte jeg at man må ikke bli lei seg om noen på et anonymt nettforum gir deg opp. Så var betydningen ment helt motsatt. Oh the irony...

Anonymous poster hash: 8cb52...421

Skrevet

Det tenkte jeg også. Da jeg så overskriften tenkte jeg at man må ikke bli lei seg om noen på et anonymt nettforum gir deg opp. Så var betydningen ment helt motsatt. Oh the irony...

Både å bli oppgitt av og oppgitt over kan være korrekt. Preposisjonsbruk varierer en del uten at det er feil.

Skrevet

Både å bli oppgitt av og oppgitt over kan være korrekt. Preposisjonsbruk varierer en del uten at det er feil.

Ja, men med ulik betydning. Når man er oppgitt av noen er det noen som har gitt deg opp. Når man er oppgitt over det en selv som er oppgitt over noe/noen. Det er vesensforskjell på disse setningene: Hun var oppgitt av legene/Hun var oppgitt over legene.

Skrevet

Ja, men med ulik betydning. Når man er oppgitt av noen er det noen som har gitt deg opp. Når man er oppgitt over det en selv som er oppgitt over noe/noen. Det er vesensforskjell på disse setningene: Hun var oppgitt av legene/Hun var oppgitt over legene.

Når en er oppgitt over _er_ det en selv som er oppgitt, skulle det stå :)

Skrevet

Synes dere det er ok med en " mobbetråd" som denne? Skjønner godt at de som sliter med rettskriving vegrer seg for å kommentere her.

Skrevet

Synes dere det er ok med en " mobbetråd" som denne? Skjønner godt at de som sliter med rettskriving vegrer seg for å kommentere her.

Håpet vårt er jo at de skal slutte å skrive feil, og lære seg rettskriving.

Skrevet

Jeg ikke klarer å forstå denne sårheten mange påberoper seg når de blir retta på, eller får gode tips om språk og rettskriving. Hvorfor ikke heller ta til seg lærdom?

Skrevet

Jeg er en av dem som irriterer meg over skrivefeil, men klarer å la være å kommentere dem. Selv er jeg dårlig på kommaregler, men tror ikke jeg har så mange andre feil. Jeg mister fokus på innholdet hvis det er mange feil.

Dette gjelder også meg. Jeg vet at jeg har en og annen tastefeil her inne, mest fordi jeg er sløv til å lese korrektur og skriver på nettbrett.

Jeg må også si at det hender jeg ikke svarer på innlegg fordi jeg faktisk ikke forstår hva hi spør om. Blir det altfor mange skrivefeil, grammatikkfeil og dialekt blandet sammen forstår jeg det ikke, rett og  slett. Så senest i dag et innlegg her inne jeg ikke forsto. Å spørre blir gjerne møtt med hyl om rettskrivingspoliti og mobbing, så det gjør jeg ikke.

Skrevet (endret)

Sliter man så kan man jobbe med saken. Det store problemet er jo at folk slett ikke sliter, de har det helt utmerket med å skrive som fulle griser - og deretter tro de kan være rettmessig snurt og føle seg mobbet om man tillater seg å reagere på det. Man kan lære seg å bli bedre, men det er liten lærevilje å spore hos svært mange, de vil helst bare velte seg i rettskrivingsgjørma si og grynte videre.

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg ikke klarer å forstå denne sårheten mange påberoper seg når de blir retta på, eller får gode tips om språk og rettskriving. Hvorfor ikke heller ta til seg lærdom?

Jeg har selvfølgelig også lest innlegg her med mange skrivefeil, men når jeg legger godviljen til så klarer jeg som regel å skjønne hva det blir spurt om. Hvis man må kommentere på skrivefeilene, synes jeg iallefall at man kan gjøre ordentlig og ikke bare for å gjøre ap av Hi.

Skrevet

Hvem farge er finest

Alldrig

Korserlig

Er 3 av de verste feilene jeg ser. Tenker da at personen er mindre inteligent.

Anonymous poster hash: 78fe9...172

Skrevet

Hvem farge er finest

Alldrig

Korserlig

Er 3 av de verste feilene jeg ser. Tenker da at personen er mindre inteligent.

Anonymous poster hash: 78fe9...172

3 eller tre? Er det ikke vanlig å skrive tall med bokstaver fram til tolv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...