Salomine Skrevet 21. januar 2016 #51 Skrevet 21. januar 2016 Ser på innleggene på forumet mer som en samtale, enn en test i rettskriving. Derfor leser jeg heller ikke over, og korrigere, det jeg skriver her, før jeg trykker på send-knappen. Anser det som uhøflig, dersom man i en samtale skulle korrigere samtalepartnerens ordoppbygging, korrekt utale, pauser osv. Lurer videre på om de som avbryter interessante innlegg her inne, med korrigering av skrivefeil, gjør det samme på andre arenaer. Kaster seg på telefon og pc, og kommer med sur korrigering, når det er skrivefeil i aviser, bøker, offentlige dokumenter, teksting på tv osv? Undres.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #52 Skrevet 21. januar 2016 Synes det er rimelig elitistisk å bli oppgitt over disse tingene her på et slikt forum. Om man ikke har perfekt rettskriving så skal man la være å skrive her inne? Ser flere av dere som påpeker feil dere blir irritert over har skrivefeil, eller tegnsettingsfeil sjøl (og jeg har mange når jeg skriver her inne - men når jeg skriver artikler etc så er jeg nøye med korrekturen). Det å skrive perfekt er for mange veldig lite viktig, noe som hverken gjør dem dårlig i den jobben de har, eller til dumme mennesker. Å rette andres skrivefeil her inne grenser til hersketeknikker og av og til på grensa til mobbing. Det er ikke viktig. La det ligge. Fei for deres egen dør. Anonymous poster hash: 39aa8...bcb Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvor du skriver artikler? For som du sier, en ting er her inne, men jeg finner alt for ofte banale skrivefeil i diverse artikler hos de fleste nettavisene støtt og stadig. Det er bare trist. Anonymous poster hash: 70aa0...266
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #53 Skrevet 21. januar 2016 Jeg tenker at mennesker som stadig må rette på andre, er litt mindre intelligente (men de tror ofte det motsatte). Sosiale antenner er langt å foretrekke foran rettskriving. Anonymous poster hash: 15e63...de1
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #54 Skrevet 21. januar 2016 Jeg må legge til at jeg aldri kommenterer skrivefeil ol inne på trådene her. Men etter å ha vært medlem her i 14 år følte jeg at jeg godt kunne lage en egen tråd om det. Jeg har ikke korrekt skrivemåte jeg heller, og har full forståelse for andres skrivevansker som dysleksi og annet, men enkelte feil forundrer meg. Jeg snakker ikke bare om dette forumet, jeg ser også disse feilene i aviser/magasiner ol. Hvorfor skriver folk "gullerot"? Det heter da gulrot. "Voksene"? "Barnene"? "Hvem kjole"? "Hvem farge"? River meg i håret... Hi Anonymous poster hash: 4ca57...034
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #55 Skrevet 21. januar 2016 Jeg må legge til at jeg aldri kommenterer skrivefeil ol inne på trådene her. Men etter å ha vært medlem her i 14 år følte jeg at jeg godt kunne lage en egen tråd om det. Jeg har ikke korrekt skrivemåte jeg heller, og har full forståelse for andres skrivevansker som dysleksi og annet, men enkelte feil forundrer meg. Jeg snakker ikke bare om dette forumet, jeg ser også disse feilene i aviser/magasiner ol. Hvorfor skriver folk "gullerot"? Det heter da gulrot. "Voksene"? "Barnene"? "Hvem kjole"? "Hvem farge"? River meg i håret... Hi Anonymous poster hash: 4ca57...034 Egentlig ikke så rart at de som har skrivevansker skriver gullerot. Det er sånn det uttales, og dermed føles det sikkert mest riktig å skrive det (for de som ikke vet) Jeg har aldri hørt noen si gulrot, så kanskje alle burde endre måten vi uttaler navnet på denne roten Anonymous poster hash: 15e63...de1
*SommerFrisk* Skrevet 21. januar 2016 #56 Skrevet 21. januar 2016 DAO VIL E FAO GRATULERA ADLE AOTTE MED DAGJEN I DAG, HA AIN KNAKANDES FLÅTT DAGJE. Anonymous poster hash: 825bf...f02 Ha ha ha!! 😂
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #57 Skrevet 21. januar 2016 Jeg må legge til at jeg aldri kommenterer skrivefeil ol inne på trådene her. Men etter å ha vært medlem her i 14 år følte jeg at jeg godt kunne lage en egen tråd om det. Jeg har ikke korrekt skrivemåte jeg heller, og har full forståelse for andres skrivevansker som dysleksi og annet, men enkelte feil forundrer meg. Jeg snakker ikke bare om dette forumet, jeg ser også disse feilene i aviser/magasiner ol. Hvorfor skriver folk "gullerot"? Det heter da gulrot. "Voksene"? "Barnene"? "Hvem kjole"? "Hvem farge"? River meg i håret... Hi Anonymous poster hash: 4ca57...034 Egentlig ikke så rart at de som har skrivevansker skriver gullerot. Det er sånn det uttales, og dermed føles det sikkert mest riktig å skrive det (for de som ikke vet) Jeg har aldri hørt noen si gulrot, så kanskje alle burde endre måten vi uttaler navnet på denne roten Anonymous poster hash: 15e63...de1 Her i omegn sier ingen gullerot, så det kommer ann på hvor man kommer fra. Tror neppe alle med slike skrivefeil har skrivevansker. Jeg ser på det som slurv. Anonymous poster hash: 4ca57...034
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #58 Skrevet 21. januar 2016 Jeg må legge til at jeg aldri kommenterer skrivefeil ol inne på trådene her. Men etter å ha vært medlem her i 14 år følte jeg at jeg godt kunne lage en egen tråd om det. Jeg har ikke korrekt skrivemåte jeg heller, og har full forståelse for andres skrivevansker som dysleksi og annet, men enkelte feil forundrer meg. Jeg snakker ikke bare om dette forumet, jeg ser også disse feilene i aviser/magasiner ol. Hvorfor skriver folk "gullerot"? Det heter da gulrot. "Voksene"? "Barnene"? "Hvem kjole"? "Hvem farge"? River meg i håret... Hi Anonymous poster hash: 4ca57...034 Egentlig ikke så rart at de som har skrivevansker skriver gullerot. Det er sånn det uttales, og dermed føles det sikkert mest riktig å skrive det (for de som ikke vet) Jeg har aldri hørt noen si gulrot, så kanskje alle burde endre måten vi uttaler navnet på denne roten Anonymous poster hash: 15e63...de1 Her i omegn sier ingen gullerot, så det kommer ann på hvor man kommer fra. Tror neppe alle med slike skrivefeil har skrivevansker. Jeg ser på det som slurv. Anonymous poster hash: 4ca57...034 Da tipper jeg at alle fra ditt sted skriver det riktig Anonymous poster hash: 15e63...de1
*SommerFrisk* Skrevet 21. januar 2016 #59 Skrevet 21. januar 2016 (endret) Jeg må legge til at jeg aldri kommenterer skrivefeil ol inne på trådene her. Men etter å ha vært medlem her i 14 år følte jeg at jeg godt kunne lage en egen tråd om det. Jeg har ikke korrekt skrivemåte jeg heller, og har full forståelse for andres skrivevansker som dysleksi og annet, men enkelte feil forundrer meg. Jeg snakker ikke bare om dette forumet, jeg ser også disse feilene i aviser/magasiner ol. Hvorfor skriver folk "gullerot"? Det heter da gulrot. "Voksene"? "Barnene"? "Hvem kjole"? "Hvem farge"? River meg i håret... Hi Anonymous poster hash: 4ca57...034 Egentlig ikke så rart at de som har skrivevansker skriver gullerot. Det er sånn det uttales, og dermed føles det sikkert mest riktig å skrive det (for de som ikke vet) Jeg har aldri hørt noen si gulrot, så kanskje alle burde endre måten vi uttaler navnet på denne roten Anonymous poster hash: 15e63...de1 Her i omegn sier ingen gullerot, så det kommer ann på hvor man kommer fra. Tror neppe alle med slike skrivefeil har skrivevansker. Jeg ser på det som slurv. Anonymous poster hash: 4ca57...034 Det er jo ingen unnskyldning at der du bor, snakker dere sånn og sånn. Enten skriver man bokmål eller nynorsk. Resten av befolkningen gir vel en lang drit i om jeg sier braudskjevå, sålenge det heter brødskiva/en ? Ord og setninger kan sies på forskjellige måter, fordi vi har mange dialekter. Men vi skriver enten nynorsk eller bokmål. Endret 21. januar 2016 av *SommerFrisk*
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #60 Skrevet 21. januar 2016 Synes det er rimelig elitistisk å bli oppgitt over disse tingene her på et slikt forum. Om man ikke har perfekt rettskriving så skal man la være å skrive her inne? Ser flere av dere som påpeker feil dere blir irritert over har skrivefeil, eller tegnsettingsfeil sjøl (og jeg har mange når jeg skriver her inne - men når jeg skriver artikler etc så er jeg nøye med korrekturen). Det å skrive perfekt er for mange veldig lite viktig, noe som hverken gjør dem dårlig i den jobben de har, eller til dumme mennesker. Å rette andres skrivefeil her inne grenser til hersketeknikker og av og til på grensa til mobbing. Det er ikke viktig. La det ligge. Fei for deres egen dør. Anonymous poster hash: 39aa8...bcb Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvor du skriver artikler? For som du sier, en ting er her inne, men jeg finner alt for ofte banale skrivefeil i diverse artikler hos de fleste nettavisene støtt og stadig. Det er bare trist. Anonymous poster hash: 70aa0...266 Er ansatt i en byavis ala Sandefjordsblad/Bergensavisen, og skriver også for flere nettmagasin. Er helt enig i at det er alt for mye skrivefeil i avisene, og da særlig på nett. Dette kommer av sparing - man har ikke ansatt egen korrekturleser lenger, sakene publiseres uten skikkelig gjennomgang fordi det skal gå så fort. Dette er mye fordi vi ikke er villige til å betale for nyheter på nett. Anonymous poster hash: 39aa8...bcb
Gjest Antarctica Skrevet 21. januar 2016 #61 Skrevet 21. januar 2016 Ser på innleggene på forumet mer som en samtale, enn en test i rettskriving. Derfor leser jeg heller ikke over, og korrigere, det jeg skriver her, før jeg trykker på send-knappen. Anser det som uhøflig, dersom man i en samtale skulle korrigere samtalepartnerens ordoppbygging, korrekt utale, pauser osv. Lurer videre på om de som avbryter interessante innlegg her inne, med korrigering av skrivefeil, gjør det samme på andre arenaer. Kaster seg på telefon og pc, og kommer med sur korrigering, når det er skrivefeil i aviser, bøker, offentlige dokumenter, teksting på tv osv? Undres. Når det er skrivefeil i aviser, bøker og offentlige dokumenter er det jo faktisk katastrofe. Du nevner jo her nettopp det som er grunnen til at sånne som meg blir helt oppgitt og fortvila. Hvis ikke en gang de som lever av skrift, kan det ordentlig - hvem kan det da? Skal malere klatte litt hist og her med maling, det er ikke så farlig bare det ser gult ut på avstand? Skal politifolk arrestere dem de finner først, riktignok er han liten og skalla, mens den mistenkte var høy og mørk - la oss ikke pirke i detaljer...?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #62 Skrevet 21. januar 2016 Jeg har sett folk skrive "buss holde plassen" og " vafel hjerne". Vafel hjerne er sikkert en stor del av problemet... Anonymous poster hash: 5036f...53a Lol ;D Vaffelhjerne!!! Dævver.. "Han har vert på jobb idag" Vert, vært, hvert.. Mange kan ikke forskjellen. Anonymous poster hash: 6c85c...375
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #63 Skrevet 21. januar 2016 Ser på innleggene på forumet mer som en samtale, enn en test i rettskriving. Derfor leser jeg heller ikke over, og korrigere, det jeg skriver her, før jeg trykker på send-knappen. Anser det som uhøflig, dersom man i en samtale skulle korrigere samtalepartnerens ordoppbygging, korrekt utale, pauser osv. Lurer videre på om de som avbryter interessante innlegg her inne, med korrigering av skrivefeil, gjør det samme på andre arenaer. Kaster seg på telefon og pc, og kommer med sur korrigering, når det er skrivefeil i aviser, bøker, offentlige dokumenter, teksting på tv osv? Undres. Når det er skrivefeil i aviser, bøker og offentlige dokumenter er det jo faktisk katastrofe. Du nevner jo her nettopp det som er grunnen til at sånne som meg blir helt oppgitt og fortvila. Hvis ikke en gang de som lever av skrift, kan det ordentlig - hvem kan det da? Skal malere klatte litt hist og her med maling, det er ikke så farlig bare det ser gult ut på avstand? Skal politifolk arrestere dem de finner først, riktignok er han liten og skalla, mens den mistenkte var høy og mørk - la oss ikke pirke i detaljer...? Spennende bruk av ordet katastrofe Anonymous poster hash: 39aa8...bcb
Luksusdyret Skrevet 21. januar 2016 #64 Skrevet 21. januar 2016 Jeg må legge til at jeg aldri kommenterer skrivefeil ol inne på trådene her. Men etter å ha vært medlem her i 14 år følte jeg at jeg godt kunne lage en egen tråd om det. Jeg har ikke korrekt skrivemåte jeg heller, og har full forståelse for andres skrivevansker som dysleksi og annet, men enkelte feil forundrer meg. Jeg snakker ikke bare om dette forumet, jeg ser også disse feilene i aviser/magasiner ol. Hvorfor skriver folk "gullerot"? Det heter da gulrot. "Voksene"? "Barnene"? "Hvem kjole"? "Hvem farge"? River meg i håret... Hi Anonymous poster hash: 4ca57...034 Egentlig ikke så rart at de som har skrivevansker skriver gullerot. Det er sånn det uttales, og dermed føles det sikkert mest riktig å skrive det (for de som ikke vet) Jeg har aldri hørt noen si gulrot, så kanskje alle burde endre måten vi uttaler navnet på denne roten Anonymous poster hash: 15e63...de1 Her i omegn sier ingen gullerot, så det kommer ann på hvor man kommer fra. Tror neppe alle med slike skrivefeil har skrivevansker. Jeg ser på det som slurv. Anonymous poster hash: 4ca57...034 Det er jo ingen unnskyldning at der du bor, snakker dere sånn og sånn. Enten skriver man bokmål eller nynorsk. Resten av befolkningen gir vel en lang drit i om jeg sier braudskjevå, sålenge det heter brødskiva/en ? Ord og setninger kan sies på forskjellige måter, fordi vi har mange dialekter. Men vi skriver enten nynorsk eller bokmål. Det er kun tillatt med nynorsk og bokmål på DiB. I forumreglene står det uttrykkelig at man ikke har lov til å skrive på dialekt. Og nei, 80 % av forumet har ikke dysleksi. I Norge er det under 5 % av befolkningen som har dysleksi, hadde vært veldig rart hvis samtlige havnet på forumet her.
Gjest Antarctica Skrevet 21. januar 2016 #65 Skrevet 21. januar 2016 Ser på innleggene på forumet mer som en samtale, enn en test i rettskriving. Derfor leser jeg heller ikke over, og korrigere, det jeg skriver her, før jeg trykker på send-knappen. Anser det som uhøflig, dersom man i en samtale skulle korrigere samtalepartnerens ordoppbygging, korrekt utale, pauser osv. Lurer videre på om de som avbryter interessante innlegg her inne, med korrigering av skrivefeil, gjør det samme på andre arenaer. Kaster seg på telefon og pc, og kommer med sur korrigering, når det er skrivefeil i aviser, bøker, offentlige dokumenter, teksting på tv osv? Undres.Når det er skrivefeil i aviser, bøker og offentlige dokumenter er det jo faktisk katastrofe. Du nevner jo her nettopp det som er grunnen til at sånne som meg blir helt oppgitt og fortvila. Hvis ikke en gang de som lever av skrift, kan det ordentlig - hvem kan det da? Skal malere klatte litt hist og her med maling, det er ikke så farlig bare det ser gult ut på avstand? Skal politifolk arrestere dem de finner først, riktignok er han liten og skalla, mens den mistenkte var høy og mørk - la oss ikke pirke i detaljer...? Spennende bruk av ordet katastrofe Anonymous poster hash: 39aa8...bcb At den som skal kunne et fag, og får betalt for det, faktisk ikke kan det, ja. Det er en langsomtvirkende katastrofe at språket er under angrep - ikke fra andre språk, anglisismer osv, men fra dets egne profesjonelle (presumptivt sine beste) brukere. Hvis legen din slurver, feilstaver og mangler tegnsetting i en viktig epikrise som sendes til sykehuset med deg - hva kan skje da? Feilbehandling kan gjøre deg dårligere. En kommafeil i en medisindose kan drepe deg.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #66 Skrevet 21. januar 2016 Synest virkelig synd i alle som bruker så mye tid på å irritere seg over andre folk sine skrivefeil. ☺️ For et spennende liv. 👍🏻 Anonymous poster hash: f15b4...866
Salomine Skrevet 21. januar 2016 #67 Skrevet 21. januar 2016 Ser på innleggene på forumet mer som en samtale, enn en test i rettskriving. Derfor leser jeg heller ikke over, og korrigere, det jeg skriver her, før jeg trykker på send-knappen. Anser det som uhøflig, dersom man i en samtale skulle korrigere samtalepartnerens ordoppbygging, korrekt utale, pauser osv. Lurer videre på om de som avbryter interessante innlegg her inne, med korrigering av skrivefeil, gjør det samme på andre arenaer. Kaster seg på telefon og pc, og kommer med sur korrigering, når det er skrivefeil i aviser, bøker, offentlige dokumenter, teksting på tv osv? Undres.Når det er skrivefeil i aviser, bøker og offentlige dokumenter er det jo faktisk katastrofe. Du nevner jo her nettopp det som er grunnen til at sånne som meg blir helt oppgitt og fortvila. Hvis ikke en gang de som lever av skrift, kan det ordentlig - hvem kan det da? Skal malere klatte litt hist og her med maling, det er ikke så farlig bare det ser gult ut på avstand? Skal politifolk arrestere dem de finner først, riktignok er han liten og skalla, mens den mistenkte var høy og mørk - la oss ikke pirke i detaljer...? Jeg er helt enig med deg. Undres stadig over feil i dokumenter, aviser, tv og så videre. Det er jo nettopp derfor jeg lurer på om de som føler de må kommentere feilskriving i innlegg her inne, også gjør det i andre sammenhenger? For da har de jammen nok å henge fingrene i.Eller er det bare her på forumet man ser seg nødt til å kritisere? Eller har mot til å gjøre det, fordi man kan skjule seg bak anonymknappen? (Legger jo merke til at de fleste som kritiserer andres rettskriving er anonyme.)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #68 Skrevet 21. januar 2016 Ser på innleggene på forumet mer som en samtale, enn en test i rettskriving. Derfor leser jeg heller ikke over, og korrigere, det jeg skriver her, før jeg trykker på send-knappen. Anser det som uhøflig, dersom man i en samtale skulle korrigere samtalepartnerens ordoppbygging, korrekt utale, pauser osv. Lurer videre på om de som avbryter interessante innlegg her inne, med korrigering av skrivefeil, gjør det samme på andre arenaer. Kaster seg på telefon og pc, og kommer med sur korrigering, når det er skrivefeil i aviser, bøker, offentlige dokumenter, teksting på tv osv? Undres.Når det er skrivefeil i aviser, bøker og offentlige dokumenter er det jo faktisk katastrofe. Du nevner jo her nettopp det som er grunnen til at sånne som meg blir helt oppgitt og fortvila. Hvis ikke en gang de som lever av skrift, kan det ordentlig - hvem kan det da? Skal malere klatte litt hist og her med maling, det er ikke så farlig bare det ser gult ut på avstand? Skal politifolk arrestere dem de finner først, riktignok er han liten og skalla, mens den mistenkte var høy og mørk - la oss ikke pirke i detaljer...?Jeg er helt enig med deg. Undres stadig over feil i dokumenter, aviser, tv og så videre. Det er jo nettopp derfor jeg lurer på om de som føler de må kommentere feilskriving i innlegg her inne, også gjør det i andre sammenhenger? For da har de jammen nok å henge fingrene i.Eller er det bare her på forumet man ser seg nødt til å kritisere? Eller har mot til å gjøre det, fordi man kan skjule seg bak anonymknappen? (Legger jo merke til at de fleste som kritiserer andres rettskriving er anonyme.) Jeg har gjort det noen enkelte ganger, ja. Under fullt navn. Den ene gangen var jeg ganske forbanna; det var Harstad Tidendes julenummer. Sjefredaktøren av Harstad Tidende hadde nylig utgitt boka "Komma", om tegnsetting, så kontrasten var veldig stor fra ord til handling... (Dette er en papiravis, så argumentet om at man sparer vekk korrekturleserne i nettavisene holder ikke.) Det var fra 1 til 10 feil på hver eneste side. Selv ikke sitt eget navn hadde journalistene klart å få rett (en av dem stavet det litt forskjellig annen hver gang!) Heller ikke navn på offentlige personer som f eks fiskeriministeren var riktig. De eneste feilfrie delene var annonsene... Anonymous poster hash: 5036f...53a
Gjest Antarctica Skrevet 21. januar 2016 #69 Skrevet 21. januar 2016 Synest virkelig synd i alle som bruker så mye tid på å irritere seg over andre folk sine skrivefeil. ☺️ For et spennende liv. 👍🏻 Anonymous poster hash: f15b4...866 Det tar eksakt samme tid som det tar å lese feilen. Så det trenger du ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #70 Skrevet 21. januar 2016 Ser på innleggene på forumet mer som en samtale, enn en test i rettskriving. Derfor leser jeg heller ikke over, og korrigere, det jeg skriver her, før jeg trykker på send-knappen. Anser det som uhøflig, dersom man i en samtale skulle korrigere samtalepartnerens ordoppbygging, korrekt utale, pauser osv. Lurer videre på om de som avbryter interessante innlegg her inne, med korrigering av skrivefeil, gjør det samme på andre arenaer. Kaster seg på telefon og pc, og kommer med sur korrigering, når det er skrivefeil i aviser, bøker, offentlige dokumenter, teksting på tv osv? Undres.Når det er skrivefeil i aviser, bøker og offentlige dokumenter er det jo faktisk katastrofe. Du nevner jo her nettopp det som er grunnen til at sånne som meg blir helt oppgitt og fortvila. Hvis ikke en gang de som lever av skrift, kan det ordentlig - hvem kan det da? Skal malere klatte litt hist og her med maling, det er ikke så farlig bare det ser gult ut på avstand? Skal politifolk arrestere dem de finner først, riktignok er han liten og skalla, mens den mistenkte var høy og mørk - la oss ikke pirke i detaljer...? Engang. En gang betyr noe annet. Ser også at "alt for" er gjennomgående i denne tråden. Alt for Norge, men altfor mett. Anonymous poster hash: dd50d...8eb
Gjest Antarctica Skrevet 21. januar 2016 #71 Skrevet 21. januar 2016 Ser på innleggene på forumet mer som en samtale, enn en test i rettskriving. Derfor leser jeg heller ikke over, og korrigere, det jeg skriver her, før jeg trykker på send-knappen. Anser det som uhøflig, dersom man i en samtale skulle korrigere samtalepartnerens ordoppbygging, korrekt utale, pauser osv. Lurer videre på om de som avbryter interessante innlegg her inne, med korrigering av skrivefeil, gjør det samme på andre arenaer. Kaster seg på telefon og pc, og kommer med sur korrigering, når det er skrivefeil i aviser, bøker, offentlige dokumenter, teksting på tv osv? Undres.Når det er skrivefeil i aviser, bøker og offentlige dokumenter er det jo faktisk katastrofe. Du nevner jo her nettopp det som er grunnen til at sånne som meg blir helt oppgitt og fortvila. Hvis ikke en gang de som lever av skrift, kan det ordentlig - hvem kan det da? Skal malere klatte litt hist og her med maling, det er ikke så farlig bare det ser gult ut på avstand? Skal politifolk arrestere dem de finner først, riktignok er han liten og skalla, mens den mistenkte var høy og mørk - la oss ikke pirke i detaljer...?Engang. En gang betyr noe annet. Ser også at "alt for" er gjennomgående i denne tråden. Alt for Norge, men altfor mett. Anonymous poster hash: dd50d...8eb Takk!😀
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #72 Skrevet 21. januar 2016 Synes det er rimelig elitistisk å bli oppgitt over disse tingene her på et slikt forum. Om man ikke har perfekt rettskriving så skal man la være å skrive her inne? Ser flere av dere som påpeker feil dere blir irritert over har skrivefeil, eller tegnsettingsfeil sjøl (og jeg har mange når jeg skriver her inne - men når jeg skriver artikler etc så er jeg nøye med korrekturen). Det å skrive perfekt er for mange veldig lite viktig, noe som hverken gjør dem dårlig i den jobben de har, eller til dumme mennesker. Å rette andres skrivefeil her inne grenser til hersketeknikker og av og til på grensa til mobbing. Det er ikke viktig. La det ligge. Fei for deres egen dør. Anonymous poster hash: 39aa8...bcb Er ikke språket ditt viktig...?Hvem skal ta seg av norsk språk hvis ikke en gang nordmenn selv bryr seg? Hvordan kan man forlange troverdighet i påstander som "innvandrere må rette seg etter norske verdier" hvis en av de sentrale tingene som definerer oss som norske, nemlig språket, kan være hipp som happ? Anonymous poster hash: 5036f...53a På et forum er ikke språket det viktigste. Det handler om å klare å kommunisere - noe de aller fleste gjør. Om man derimot er journalist, forfatter, lærer, kommunikasjonsmedarbeider etc er selvfølgelig språket viktig. Og rettskrivinga. Når det kommer til viktige egenskaper som deltaker her inne vil jeg sette språk og rettkskriving langt ned på den lista. (Det er mange andre ting jeg irriterer meg over her inne som dårlig folkeskikk, dårlig evne til å la tvilen komme noen tilgode, manglende raushet og tålmodighet kan nevnes). Men, for all del - vi er alle forskjellige og har alle ulike verdier. Anonymous poster hash: 39aa8...bcb [/acrony Det er bare helt ubegripelig at det å skrive korrekt skal være tidsavgrenset. Klokken 8-16 skriver vi riktig og etter middag skal det liksom være fritt frem for å drite i hvordan vi fremstiller oss? Ja det er et forum, men når jeg leser et innlegg hvor HI skriver "Hvem vogn" f. eks, så tenker jeg at mennesket må være mindre begavet. Når vi møtes face to face ser man på utseende, holdning, kroppsspåk, ansiktsmimikk etc for å danne seg et bilde av personen. På et forum er det svært få slike holdepunkter utover hvordan man formulerer seg og ordlegger seg. Hvordan noen fremstiller seg skriftlig avgjør i stor grad OM jeg svarer på spørsmålet, og hvordan jeg svarer på spørsmålet. Anonymous poster hash: 97793...41a
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #73 Skrevet 21. januar 2016 Eg har full forståelse over at nokre ord ikkje blir stava riktig når ein skriv mykje. Men når eit innlegg er på 2 setningar og halvparten av orda er feil, tenker eg det er latskap... Slit sjølv med og/å, men går aktivt inn for å pugge reglar,får kolleger til å lese over jobbtekstar etc Er ein vaksen kan ein faktisk lære seg noko, ein må ikkje gøyme seg bak " jammen det er vanskelig" Og for å legge ballen død, dysleksi er sjølvsagt ei god forklaring. Men nektar å tru at halvparten av dei som er på dette forumet har det Du klarer jo ikke å bruke punktum engang🙈. Og skriveferdighetene dine er heller ikke noe å skryte av🙊. Flaut ! Anonymous poster hash: 788a7...bed
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #74 Skrevet 21. januar 2016 Synes det er rimelig elitistisk å bli oppgitt over disse tingene her på et slikt forum. Om man ikke har perfekt rettskriving så skal man la være å skrive her inne? Ser flere av dere som påpeker feil dere blir irritert over har skrivefeil, eller tegnsettingsfeil sjøl (og jeg har mange når jeg skriver her inne - men når jeg skriver artikler etc så er jeg nøye med korrekturen). Det å skrive perfekt er for mange veldig lite viktig, noe som hverken gjør dem dårlig i den jobben de har, eller til dumme mennesker. Å rette andres skrivefeil her inne grenser til hersketeknikker og av og til på grensa til mobbing. Det er ikke viktig. La det ligge. Fei for deres egen dør. Anonymous poster hash: 39aa8...bcb Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvor du skriver artikler? For som du sier, en ting er her inne, men jeg finner alt for ofte banale skrivefeil i diverse artikler hos de fleste nettavisene støtt og stadig.Det er bare trist. Anonymous poster hash: 70aa0...266 Er ansatt i en byavis ala Sandefjordsblad/Bergensavisen, og skriver også for flere nettmagasin. Er helt enig i at det er alt for mye skrivefeil i avisene, og da særlig på nett. Dette kommer av sparing - man har ikke ansatt egen korrekturleser lenger, sakene publiseres uten skikkelig gjennomgang fordi det skal gå så fort. Dette er mye fordi vi ikke er villige til å betale for nyheter på nett. Anonymous poster hash: 39aa8...bcb Takk for svar. ☺ Jeg hadde gjerne jobbet hjemmefra som korrekturleser jeg. Det hadde vært drømmejobben å gjøre nett-Norge til et mer lesbart sted, for sånne som meg. 😂 Anonymous poster hash: 70aa0...266
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2016 #75 Skrevet 21. januar 2016 Jeg kaster ikke stein i glasshus, så jeg gidder ikke irritere meg. Men skal også ærlig innrømme at jeg har lært av andres feil, og kommentarer pga det. På dialekt sier vi f.eks hvordan dag, hvordan farge osv. Dermed har jeg også skrevet det. Og det rette er jo hvilken dag og hvilken farge. Jeg tror at fordi mange skriver SMS på dialekt så er det så fort gjort å glemme seg av. Anonymous poster hash: 1e973...a4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå