Gå til innhold

Storbarns foreldre, se hit.

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

f86: Jeg vil ikke kopiere noe av det tullet du driver og skriver nå, men mener du virkelig at du nå fremstår som en mye mer stabil og trygg person å følge rådene til? Og hvordan kan du mene at ekstern hjelp er et onde når forholdet til barnet og barnet selv tydelig holder på å skli ut? Det er jo et merkelig resonnement, okke som.

Jeg har ikke skrevet at ekstern hjelp er et onde. Jeg har skrevet at å forfølge barnet, ta fra det alt av goder, dra inn politi o.l er overilt. Jeg er forkjemper av gode relasjoner mellom voksne og ungdom, og det får man ikke når respekt kun skal gå den ene veien.

Det er heller ingenting i det HI skriver som viser at alt er i ferd med å skli ut i hjemmet deres. Det er lett å se spøkelser på høylys dag, og det er godt man leter etter de, men her inne blir det ofte svært overdrevet.

Til sammenligning har flere i denne tråden som signerer med navn gått ut og sagt at å sjekke mannens telefon er et lovbrudd. Men når det kommer til barn er det tydeligvis helt lov å ta fra de enhver frihet, gode eller på annen måte innskrenke deres liv. Og det er ikke riktig.

Anonymous poster hash: edaf3...f86

Merkelig sammenligning. En ektemann må være over 18 og er sin egen verge. Å kontrollere andre voksnes mobilbruk er forbeholdt politiet. Å sjekke mannens sms-er er ikke del av hustruens plikter.

En 13-åring har mor og far som verge, og besitter ikke nøyaktig de samme friheter som en voksen. Det kommer gradvis. Innetider ol. er helt standard å forlange, og å ha kontroll på barnas eiendeler er også helt ok. Selvsagt skal man reagere når de har nye klær ut av det blå, og rusbrus - da må man spørre hvor de fikk tak i det. Det er del av mammajobben.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for hjelpen til dere som tok tid til å dele egen erfaring. Jeg ville egentlig bare ha svar fra storbarns forldre som er oppi dette eller har gått igjennom det.

Jeg kan med hånden på hjertet si at når min lille prinsesse var 4 år så viste jeg akurat hvordan jeg skulle skjerme henne mot all elendigheten her i verden. Alt lå i mine hender hvor mye trygghet hun hadde. Denne tryggheten må jeg gi mer å mer slipp på desverre. Hun er ikke den lille prinsessa mi på 4 år mer, men hun er mitt barn og mitt ansvar fortsatt.

Jeg kan ikke lengre holde hånden hennes over gangveien, jeg kan bare la hun vokse og håpe at hun lærer av sine feil, at hun vet at meg kan hun ringe om hun kommer ut for noe. Hun skal vite at innrømmer hun selv så minsker kanskje straffen fra 2 uker til 1 uke, hun skal vite at innrømmer hun og er ærlig skal hun vite at jeg nekter henne omgang med den personen hun blir tatt sammen med en mnd istedenfor å nekte henne total omgang med venner 1 mnd.

Ærlighet har og skal alltid lønne seg i det lange løp.

HI

Anonymous poster hash: 47544...27e

Skrevet

Noen her er altfor strenge. .. det gir ofte motsatt konsekvenser og da begynner de enda tidligere!

Ha klare grenser på hva som er greit og ikke greit. Snus og alkohol er ikke greit. Ha tider hun må vere inne på og hent hun alltid. Prat om alt mulig! Jeg hadde veldig åpent forhold til mamma, mens alle venninnene mine var på overnatting... uungå overnatting og hent henne hver gang hun er ute. Ha heller overnattinger hjemme hos dere da vil du ha kontroll. I tillegg ville jeg prøvd å komme i kontakt med mødrene til venninnene og lag noen lunde like regler sammen for alle jentene 😊

Anonymous poster hash: 10420...442

Skrevet

Noen her er altfor strenge. .. det gir ofte motsatt konsekvenser og da begynner de enda tidligere!

Ha klare grenser på hva som er greit og ikke greit. Snus og alkohol er ikke greit. Ha tider hun må vere inne på og hent hun alltid. Prat om alt mulig! Jeg hadde veldig åpent forhold til mamma, mens alle venninnene mine var på overnatting... uungå overnatting og hent henne hver gang hun er ute. Ha heller overnattinger hjemme hos dere da vil du ha kontroll. I tillegg ville jeg prøvd å komme i kontakt med mødrene til venninnene og lag noen lunde like regler sammen for alle jentene 😊

Anonymous poster hash: 10420...442

Fins vel en mellomting mellom å sette henne i husarrest i to uker og å selv kjøpe inn alkohol til barnet?

Det er disse to ytterpunktene HI nevner. For meg høres det ut som om hun mangler noen grunnleggende verktøy i sin samhandling med barn. Jeg har aldri gitt husarrest, men har heller aldri tilbudt tenåringen alkohol hjemmefra.

Når barna blir så store at dette kan bli en sak, bør man jo allerede ha etablert noen kanaler for kommunikasjon og noen hierarkier for hvem det er som faktisk bestemmer i huset. Hos HI virker det som om datteren bestemmer selv, når mor ber henne fint om å gå inn på avtalen.

Anonymous poster hash: feea0...d0a

Skrevet

f86: Jeg vil ikke kopiere noe av det tullet du driver og skriver nå, men mener du virkelig at du nå fremstår som en mye mer stabil og trygg person å følge rådene til? Og hvordan kan du mene at ekstern hjelp er et onde når forholdet til barnet og barnet selv tydelig holder på å skli ut? Det er jo et merkelig resonnement, okke som. 

Eldste her er forøvrig bare tretten år, akkurat som hi sin datter, så mye eldre barn har jeg ikke. Ekstern hjelp er jeg derimot snar med å be om når jeg ser at vi har en låst situasjon eller jeg har stått fast og ikke hatt verktøyene for å kunne håndtere det. Og jeg er virkelig ikke i tvil om at det har gagnet mine barn. 

Enig! Og jeg må føye til at jeg håper ikke foreldre som oppsøker barnevernet for å få råd må møte mange som f86. I så tilfelle er det ikke rart at hjelpetiltaket "råd og veiledning" sjelden fører til varige endringer. 

Og hvis det er relevant - jeg har altså selv en tenåring. 

Skrevet

g klarer ikke følge med henne over alt. Tilliten er svekket og må bygges opp igjen. Jeg velger å stole på henne men av å til sier magefølelsen annet, da begynner utspørringen.

Jeg har allerede forhåndsregler, har kjøpt inn alkoholtest, "puste test " når hun kommer hjem, god dialog ang hvor hun skal og hvem hun drar med.

Telefon kontakt når hun skal overnatte hos venninner.

Men uansett kan vi ikke følge med dem 24/7.😕

HI

Anonymous poster hash: 47544...27e

Jo du kan følge etter henne 24/7. Hadde dette skjedd med min 13 åring hadde jeg låste døren!

Herregud. Du har et problembarn, et veldig ungt i tillegg. Gjør noe....

Anonymous poster hash: 18163...184

Skrevet

Oisann! Jenta er 13 år, å stjeler og har prøvd snus. Og dette er det du vet. Tenk alt det du ikke vet. Du ser bare toppen av isfjellet. Hadde det vært meg, hadde jeg vært superbekymra. Men hun lærer jo ikke akkurat god moral og lovlydighet fra mora si da, som lover å kjøpe alkohol til henne når hun er 15. Og alkohol er et tema allerede nå når hun er 13?!

OMG. Dette er bare så galt. Såååå såååå galt. Hvem har hun lært av at det er greit å tøye reglene tror du?

Anonymous poster hash: 3514f...36f

Skrevet

Hadde dere angrepet HI like hardt om hun ikke hadde skrevet at hun har 'lovet' datteren alkohol om to år?

Skrevet

Hadde dere angrepet HI like hardt om hun ikke hadde skrevet at hun har 'lovet' datteren alkohol om to år?

Det er vel hele essensen i holdningene hennes? Hun evner ikke å oppdra ungen derfor må hun ty til lokkemidler og bestikkelser. Hvem sier til sitt 13 år gamle barn at hvis du ikke drikker før du er 15 så skal jeg kjøpe alkohol til deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...