Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #1 Skrevet 17. januar 2016 Jeg har ei datter på 13år, hun var tidlig utviklet, allerede som 11 åring fikk hun menstruasjon. Hun har tester ut å snuse, hun var såpass ærlig med det at eneste følger det fikk var "den lange jeg er skuffet over deg praten". Har ikke tatt henne i det i ettertid og hun sa det kun var med den ene gangen. Tok henne i nasking, jeg så en bukse hun ikke hadde hatt før, konfronterte henne og sa hun hadde en sjanse til å være ærlig, hun tilsto. Hun måtte dra tilbake til butikken, innrømme handlingen og betale for seg. Jeg fant ei rusbrus flaske på rommet hennes, gjømt bak klær, oppdaget det da jeg skulle legge inn klær, klarte å komme borti noe som var hardt mellom klærene. Jeg tok igjen den lange " jeg er skuffet over deg praten". Jeg kjenner nå på at jeg ikke klarer å stole helt på henne, jeg tar meg selv i å spørre om utrolig mye, forsikre meg, "kryssforhørere", konfronterer. Hvordan takler dere ungdoms tiden ? Jeg har sagt til min datter at hvis hun holder seg unna alkohol til hun er 15 og er konfirmert så skal jeg kjøpe alkohol til henne, jeg har sagt om vi kan få til et ærlig og åpent forhold så skal jeg gå med på å prøve en ordning der hun får lov til å drikke 3-4 rusbrus på fest av å til etter fylte 15år. Vær så snill å si at jeg håndterer dette greit, jeg vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre. Trodde trassalderen var ille der barnet til en hver tid skulle teste grenser men dette er jo trassalderen all over again i større format og tyngre belastning 😟 Anonymous poster hash: 47544...27e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #2 Skrevet 17. januar 2016 For det første, du skal ikke gi en 15-åring alkohol, det drikker de bare i tillegg til det de klarer å skaffe selv... Men. Du sier hun har nasket. En bukse. Barn kan naske en kjærlighet eller en tyggispakke. Dette er reint tyveri. Du pakker henne inn, her er det lov og påkrevd å være strengemamma altså. Hadde jeg tatt trettenåringen i å drikke hadde jeg fulgt ham på besøk til venner og sittet ved siden av ham altså... Anonymous poster hash: 485c8...f8d
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #3 Skrevet 17. januar 2016 Dette håndterer du ikke greit i det hele tatt. For det første så har jo du allerede sagt til henne at du synes det er helt greit at MINDREÅRIGE drikker alkohol. Den drikken du eventuelt kjøper til henne kommer bare i tillegg til alt hun kjøper selv. Men det er jo greit, for hun får lov av mamma å drikke. Du skriver ingenting om andre konsekvenser hun fikk, annet enn at hun måtte tilbake til butikken og gjøre opp for seg. Skjedde det noe mer? Fikk hun lov å gå utenfor huset? Får hun lov til å være med de samme menneskene? Min mistanke etter alt du skriver her er at du har en slapp oppdragelse, uten mye konsekvenser. Anonymous poster hash: 0a90f...113
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #4 Skrevet 17. januar 2016 g klarer ikke følge med henne over alt. Tilliten er svekket og må bygges opp igjen. Jeg velger å stole på henne men av å til sier magefølelsen annet, da begynner utspørringen. Jeg har allerede forhåndsregler, har kjøpt inn alkoholtest, "puste test " når hun kommer hjem, god dialog ang hvor hun skal og hvem hun drar med. Telefon kontakt når hun skal overnatte hos venninner. Men uansett kan vi ikke følge med dem 24/7.😕 HI Anonymous poster hash: 47544...27e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #5 Skrevet 17. januar 2016 Hun måtte betale og innrømme handlingen til butikken. Pengene gikk fra min lomme,hun ble trukket i ukepengene uken etter. Jeg vet at jeg har litt for slapt forhold til alkohol, men jeg prøver å oppdra henne motsatt av det jeg ble. Jeg fikk 1 uke husarrest, neste gang 2 uker osv. Dette ble mer spennende for meg. Erfaringsmessig for meg så jo strengere og mer oppmerksomhet man gir det jo mer spennende blir det. HI Anonymous poster hash: 47544...27e
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. januar 2016 #6 Skrevet 17. januar 2016 Hadde min 13!! åring drukket alkohol og vært tatt for tyveri hadde hun nesten ikke fått gått ut på egenhånd! Jeg hadde fått politiet til å ha et møte med henne og jeg hadde gått kraftig til verks. Slutt og forhandle med henne!! Klart du IKKE skal kjøpe alkohol til en konfirmant, ikke før hun er 18 år!! Du er mora her, du bestemmer!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #7 Skrevet 17. januar 2016 Jeg har ei datter på 13år, hun var tidlig utviklet, allerede som 11 åring fikk hun menstruasjon. Hun har tester ut å snuse, hun var såpass ærlig med det at eneste følger det fikk var "den lange jeg er skuffet over deg praten". Har ikke tatt henne i det i ettertid og hun sa det kun var med den ene gangen. Tok henne i nasking, jeg så en bukse hun ikke hadde hatt før, konfronterte henne og sa hun hadde en sjanse til å være ærlig, hun tilsto. Hun måtte dra tilbake til butikken, innrømme handlingen og betale for seg. Jeg fant ei rusbrus flaske på rommet hennes, gjømt bak klær, oppdaget det da jeg skulle legge inn klær, klarte å komme borti noe som var hardt mellom klærene. Jeg tok igjen den lange " jeg er skuffet over deg praten". Jeg kjenner nå på at jeg ikke klarer å stole helt på henne, jeg tar meg selv i å spørre om utrolig mye, forsikre meg, "kryssforhørere", konfronterer. Hvordan takler dere ungdoms tiden ? Jeg har sagt til min datter at hvis hun holder seg unna alkohol til hun er 15 og er konfirmert så skal jeg kjøpe alkohol til henne, jeg har sagt om vi kan få til et ærlig og åpent forhold så skal jeg gå med på å prøve en ordning der hun får lov til å drikke 3-4 rusbrus på fest av å til etter fylte 15år. Vær så snill å si at jeg håndterer dette greit, jeg vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre. Trodde trassalderen var ille der barnet til en hver tid skulle teste grenser men dette er jo trassalderen all over again i større format og tyngre belastning Anonymous poster hash: 47544...27e Tror nok ho kommer til og prøve sex snart. Ho utforsker Ikkje stykt ment men ho utforsker. Anonymous poster hash: e4cdb...746
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #8 Skrevet 17. januar 2016 Du oppfører deg jo ikke som moren hennes i det hele tatt, du er ALTFOR lite streng!! Dette er ikke normal oppførsel fra en 13 åring. Her burde alle varsellamper blinke, denne jenta har potensiale til å komme skikkelig skjevt ut. Anonymous poster hash: 0010d...529
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #9 Skrevet 17. januar 2016 g klarer ikke følge med henne over alt. Tilliten er svekket og må bygges opp igjen. Jeg velger å stole på henne men av å til sier magefølelsen annet, da begynner utspørringen. Jeg har allerede forhåndsregler, har kjøpt inn alkoholtest, "puste test " når hun kommer hjem, god dialog ang hvor hun skal og hvem hun drar med. Telefon kontakt når hun skal overnatte hos venninner. Men uansett kan vi ikke følge med dem 24/7. HI Anonymous poster hash: 47544...27e Du er ingen dårlig mor men somme barn er slik. Frie tøyler må dei få. Det behøver ikkje vere ho som ordner opp men andre i gjengen. Anonymous poster hash: e4cdb...746
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #10 Skrevet 17. januar 2016 Du oppfører deg jo ikke som moren hennes i det hele tatt, du er ALTFOR lite streng!! Dette er ikke normal oppførsel fra en 13 åring. Her burde alle varsellamper blinke, denne jenta har potensiale til å komme skikkelig skjevt ut. Anonymous poster hash: 0010d...529 Det kan vere vennine eller andre som påvirker. Da er det mor som er årsaken ? Anonymous poster hash: e4cdb...746
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #11 Skrevet 17. januar 2016 Jeg synes ikke du håndterer dette greit i det hele tatt. Heller elendig. En 13(!!)åring som stjeler, snuser og drikker alkohol. Jeg ville tatt kontakt med helsesøster eller barnevernets forebyggende team. Høres ut som hun trenger veiledning utenfra. Hvor er far i dette bildet? Har du snakket skikkelig med foreldrene til vennene hennes? Anonymous poster hash: 042e4...e00
*Miss Marple* Skrevet 17. januar 2016 #12 Skrevet 17. januar 2016 Tenk alt du ikke oppdager! Her syns jeg at du må frem med hardere skyts, en 13 åring som stjeler og drikker trenger strenge grenser og ikke prat som går inn det ene øret og ut det andre. Hun jatter med deg og sier seg enig og så går hun ut og gjør akkurat som hun vil. Hun vet jo at hun ikke får noen konsekvenser. Hos oss hadde hun fått friheten kraftig innskrenket, tillit tar tid å opparbeides igjen. Og at hun få lov til å drikke når hun blir 15 år??? Du må tulle?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #13 Skrevet 17. januar 2016 Nei jeg hadde håpet på at tidene var anderledes nå enn når jeg vokste opp. Jeg selv var utrolig tidlig ut med alt. Jeg begynte å røyke da jeg var 12 år, var 16 års grense for å kjøpe røyk så kopierte mors underskrift og tyvlånte id kortet hennes. Drakk meg sørpe full når jeg var 13år, vi stjal alkohol fra foreldre sin vinkjeller og barskap. Jeg har aldri alkohol i hus, om jeg skal drikke ( noe som skjer 2-4 x i året så kjøper jeg inn for den kvelden og alt blir drukket opp den kvelden. Jeg har sluttet å røyke så kjenner røyklukt utrolig lett om det er utført nylig. Hi Anonymous poster hash: 47544...27e
nasse nøffen Skrevet 17. januar 2016 #14 Skrevet 17. januar 2016 æææææææ.... Min blir 18 i februar... Jeg sier ENDA at hun ikke får lov å drikke. Om hun gjør det i smug aner jeg ikke, for jeg fotfølger henne ikke, og hun har en kjæreste som er 21 år som hun sover over hos innimellom. Men jeg sitter oppe til hun kommer hjem, henter og frakter osv, så hun føler at jeg er tilstede. Å kjøpe alkohol til de på 15 år er kritisk dårlig bedømt. SÅ ille at du burde be om hjelp til å oppdra henne. Familievernkontor feks. Hun kommer aldri til å kun drikke det du tilbyr, Du er garantert alt for kompis med henne, og alt for dumsnill... Jeg tror hun vet nøyaktig hvor hun har deg.. Og hun vil havne i store problemer om ikke du tar ditt ansvar
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #15 Skrevet 17. januar 2016 Du må reagere strengere,mye strengere! Har 2 døtre i tenårene og du milde himmel det hadde blitt månelyst om mine hadde gjort det samme. Vi har et åpent og tillitsfullt forhold,noen ganger får jeg vite mer enn jeg trenger men heller det. Mannen og jeg kjører og henter på fest,begge er over 18 så de drikker,men ikke mengder. Og du skal kjøpe alkohol til henne som 15 åring??? Er du riv ruskende gal? Råder deg til å kontakte hs å be om foreldreveiledning. Anonymous poster hash: 5db2b...51d
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #16 Skrevet 17. januar 2016 Her har vi mine, dine og vårt barn. Og jeg er nok strengere enn deg . Kjøper ikke øl til han på 17 engang. Er ikke så naiv at jeg ikke tror at han har smakt øl. Det har han selv frivillig fortalt meg, men han får det hvertfall ikke av meg! Han kommer til å være russ før han fyller 18, så jeg regner med at jeg må se litt gjennon fingra akkurat der... broren kjøpte snus når han var 17. Det var mer skuffende, siden han blir avhengig av det. Tok laaang skuffet samtale, men eneste jeg fikk gjort er at han ALDRI kommer til å få penger til snus om han er blakk Jenta på 15 har såvidt jeg vet foreløpig ikke hverken snust eller drukket. Passer på å snakke med henne når hun er seint hjem, for å kunne kjenne evt lukt. Hadde jeg merket noe så hadde det blitt husarrest noen helger. Hun har heller ikke lov å oppgolde seg i byen etter 21 i helgene. (Er hun hos venninner så henter vi etter 21 så hun ikke må ta buss). Hun er konfirmert, men hadde aldri kjøpt rusbrus til henne... Unger gjør mye vi ikke vet, men vi har faktisk en mulighet til å straffe de.. væerste straffa er å ta mobilen en kveld.. veit de at den og at nettet på wifi får ny kode en kveld, så virker de hvertfall her Anonymous poster hash: a3313...53e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #17 Skrevet 17. januar 2016 Dette er tidlig. De som startet slik som datteren din da jeg var ung ble lett lagt ned og "brukt", fikk rykte(som sitter igjen som voksen) og kom borti narko. Du kan ikke gi som grunn at du hadde det strengt selv. Nå kommer bitchtiden, altså du blir bitchen! Du bør ikke venninnemamma lengre fra nå og 5-6 år framover. Hvis du skal redde henne fra å gjøre mange feil.. Du må kontrollere vennene. Hvem har dårlig innflytelse på henne? Jeg nektet ungdommen å være med de som jeg visste var på kanten. Særlig to ADHD barn som var veldig aktive rampunger. Moren ringte meg i forbannelse, hadde jeg nekta dem å være sammen? Ja, det var sant. Mye var pga mor, som hadde vært narkoman(amfetamin pga ADHD selv) og som det gikk rykter om enda brukte det. Jeg måtte ta et slikt bitchy valg da jeg ønsket det beste utgangspunktet for min ungdom! Og det hjalp, slapp unna alkohol før 15, og lite etterpå også. Kanskje på fest 1 gang i mnd nå som 17 åring. Jeg tok også bort goder som nye klær hvis det var dårlig oppførsel. Men jeg "vant" den verste tiden! Og lever godt med å være bitch, det er faktisk godt!! For det betyr jeg er en god mamma (Og jeg drømte egentlig om å være venninnemamma..slik min mor aldri var..haha!) Husk, ingen kan oppdras likt, så du kan ikke oppdra henne motsatt som deg, bare fordi du hadde det slik i ungdommen. Da tenker du litt kort. Anonymous poster hash: aeac1...fd7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #18 Skrevet 17. januar 2016 Har "kun" tatt henne engang i alle 3 tingene. Jeg er kanskje naiv men jeg velger å gi en sjanse. Vi har aldri pratet om følgende det vil få av handlingene. Jeg forklarte hva som ville skje om man blir tatt for nasking, at selv om man ikke blir straffet med fengsel så blir ting værende på rullebladet, man øddlegger sin første start på fremtiden. Jeg forklarte at snus er skadelig, man kan få strupe, munn og andre kreft typer. Alkohol forklare jeg at er straffbart å kjøpe til mindreårige, spurte selvfølgelig hvem som hadde kjøpt det til henne, det var venninna som hadde fått tak i, hun hadde betalt noen som sto utenfor butikken. Jeg har dialog med foreldrene til venninna og blitt enig i all straff skal være samme om dem blir tatt igjen, 1 mnd der dem ikke får omgåes hverandre. Det er krevende og utrolig vanskelig, selvfølgelig skal ikke handlinger få passerer uten at det skjer noe. Men jeg håper og tror at hun har lært at ærlighet varer lengst. HI Anonymous poster hash: 47544...27e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #19 Skrevet 17. januar 2016 g klarer ikke følge med henne over alt. Tilliten er svekket og må bygges opp igjen. Jeg velger å stole på henne men av å til sier magefølelsen annet, da begynner utspørringen.Jeg har allerede forhåndsregler, har kjøpt inn alkoholtest, "puste test " når hun kommer hjem, god dialog ang hvor hun skal og hvem hun drar med.Telefon kontakt når hun skal overnatte hos venninner.Men uansett kan vi ikke følge med dem 24/7.HIAnonymous poster hash: 47544...27e Du er ingen dårlig mor men somme barn er slik. Frie tøyler må dei få. Det behøver ikkje vere ho som ordner opp men andre i gjengen. Anonymous poster hash: e4cdb...746 Hæ, andre i gjengen ordner opp ( hvilken gjeng?) og hun bør få frie tøyler? Hva mener du med dette? Anonymous poster hash: 6cc9f...04c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #20 Skrevet 17. januar 2016 Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine av alt du skriver, hi! Hun er 13 år!! og allerede drikker, snuser og stjeler. Og mamma bare snakker om at hun er skuffet, ingen strenge konsekvenser.. SELVFØLGELIG må både goder og frihet innskrenkes! Du skriver at du har telefonkontakt når hun sover borte. Kontakt med hvem? Foreldrene eller jenta (som sikkert har mobil og fint kan late som hun er ett sted men egentlig er et annet)? Du lokker henne med at hvis hun holder seg unna alkohol litt til så skal du begynne å kjøpe alkohol for henne når hun blir konfirmert (altså i 14-15års alderen)? Og du sier du velger å stole på henne? Si meg, har hun ikke allerede bevist at hun IKKE er til å stole på, opptil flere ganger? Her er det tydelig at du trenger et kurs i barneoppdragelse! Tiden har forandret seg siden vi var barn, dessverre ikke til det bedre. Og du er bra naiv om du tillater henne samme frihet som før og tror hun nå oppfører seg bra bare fordi du har tatt "jeg er skuffet over deg"-praten. Hun viser så tydelig at hun ikke kunne gitt mer faen i hva du sier. Hun gjør som hun vil! Og mamma bryr seg egentlig ikke.. Sånn du holder på er oppskriften på katastrofe! Jeg har en 16 åring og hun hadde aldri fått henge med dattera di, ikke som 13 åring og ikke nå. Den type oppførsel hadde jeg ikke ønsket at min tenåring skulle blitt påvirket av! Beklager, men jo mer du skriver desto "dummere" fremstår du. Jeg blir helt matt av unnskyldningene/bortforklaringene dine Som sagt, skal man le etter grine? Anonymous poster hash: 46468...e0c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #21 Skrevet 17. januar 2016 Har "kun" tatt henne engang i alle 3 tingene. Jeg er kanskje naiv men jeg velger å gi en sjanse. Vi har aldri pratet om følgende det vil få av handlingene. Jeg forklarte hva som ville skje om man blir tatt for nasking, at selv om man ikke blir straffet med fengsel så blir ting værende på rullebladet, man øddlegger sin første start på fremtiden. Jeg forklarte at snus er skadelig, man kan få strupe, munn og andre kreft typer. Alkohol forklare jeg at er straffbart å kjøpe til mindreårige, spurte selvfølgelig hvem som hadde kjøpt det til henne, det var venninna som hadde fått tak i, hun hadde betalt noen som sto utenfor butikken. Jeg har dialog med foreldrene til venninna og blitt enig i all straff skal være samme om dem blir tatt igjen, 1 mnd der dem ikke får omgåes hverandre. Det er krevende og utrolig vanskelig, selvfølgelig skal ikke handlinger få passerer uten at det skjer noe. Men jeg håper og tror at hun har lært at ærlighet varer lengst. HIAnonymous poster hash: 47544...27e Og HER begynner jeg å le!! Du har forklart henne at det er straffbart å kjøpe alkohol til mindreårige, samtidig som du har lovt henne at du skal kjøpe alkohol når hun blir 14/15? Oh lord! Anonymous poster hash: 46468...e0c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #22 Skrevet 17. januar 2016 Er det bedre at hun får gratis drikke av mamma i 9 klasse enn at hun sniker drikke i 8 klasse, hi? Det er 18 og 21 års grense til å drikke alkohol, du legger opp til at det er ok å drite i reglene og i tillegg kommer datteren din til å være den som forsørger andre med alkohol gjennom deg. Hun har stjålet, løyet, drukket og snust/røykt. Jeg ville ikke lokket med belønning ( om du ikke drikker nå skal jeg kjøpe til deg om ett år), men heller gått veien å frata goder ( om du gjør xxxx får du ikke lappen osv) og gjennomført det! Anonymous poster hash: 6cc9f...04c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #23 Skrevet 17. januar 2016 Du sender veldig blandede signaler til datteren din. "alkohol er forbudt, men hvis du holder deg unna i to år så skal jeg bryte loven å handle til deg". Datteren din er VELDIG ung. Anonymous poster hash: 1f67e...bc6
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #24 Skrevet 17. januar 2016 Takk for alle tilbakemeldinger. Dette er absolutt ikke lett til tider. Til dere som lurer på hvem jeg har telefon kontakt med så er det så klart mor eller far til barnet. Jeg har til å med gitt beskjed om at blir det "plutselig" forandringer i hvem dem skal overnatte hos så skal vi varsle oss foreldre i mellom. Jeg har engangs alkohol tester liggende, har tatt stikk prøve 2 ganger, det var i sommerhalvåret at ting begynte å oppstå. Når jeg har tatt henne i ting så har jeg spurt hvem hun var med, hva som fikk henne til å gjøre det. Snusingen fikk jeg til svar at dem var nyskjerrige, det smakte ekkelt og hun hadde nesten kastet opp. Jeg ser igjennom jakker, tar puste prøver, spør henne og ber henne se meg i øyene. Alkoholen var med samme venninna, var venninna som hadde skaffet det ved å tilby penger til ungdom gammel nok til å få kjøpt dette. Jeg forklarte at det er straffbart. Viste til linker og nettsider der hun måtte lese om ungdom som har inntatt alkohol og hva som skjer med dem. Nasking var det også venninna som gjorde, hun har også betrodd seg til meg 2 ganger i ettertid der hun vet ikke hva hun skal gjøre for å få venninna til å slutte. Jeg har tatt dette med barnets mor for venninna stjeler fortsatt. Har gitt beskjed at jeg ikke akseptere slik og tar jeg henne igjen vil hun nektes å få være med vedkommende jeg tar henne sammen med det i en mnd, straffen vil bli lengre og hardere for hver gang. HI Anonymous poster hash: 47544...27e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2016 #25 Skrevet 17. januar 2016 Men igjen.. Du forklarer at det er straffbart å kjøpe alkohol til mindreårige. Så hvorfor lover du å kjøpe alkohol til henne etter konfirmasjonen da? HVA er grunnen til det? Anonymous poster hash: 46468...e0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå