Gå til innhold

Storbarns foreldre, se hit.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her må jeg være enig med de som har skrevet at ekstern hjelp er løsningen. Dette er virkelig på vei utfor! Har du vurdert det selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det her tull?

TRETTEN ÅR!?!? Vel, du sier du ikke kan følge henne 24/7. Dr tar du helt feil! Det er nettop det du kanskje bør begynne å gjøre.

Kjør henne til og fra og ikke la henne være uten voksenoppsyn. Følg henne inn og forsikre deg om at det er voksne til stede der hun skal være og be de ringe deg om de skal noe annet.

Har du ikke mulighet til å kjøre, så får hun hjemme til du eller noen andre voksne har mulighet. Puberteten har ingenting med dette å gjøre, hun er et barn som er minst et par år fortidlig ute med slik eksperimentering.

Fortsetter det slik, så ender du opp som bestemor i ung alder med en datter som går på NAV for å forsørge seg.

Helt ærlig, måten du håndterer dette på viser at du ikke er spesielt klok selv heller. Gjøre avtale om å kjøpe alkohol til henne når hun har fylt 15?!?! Sjokkert!

Og om du nå tror jeg ikke vet hvordan det er å ha tenåringer, så kan jeg fortelle deg at her er to stk i huset.

Anonymous poster hash: 7d3bc...be9

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger. Dette er absolutt ikke lett til tider.

Til dere som lurer på hvem jeg har telefon kontakt med så er det så klart mor eller far til barnet. Jeg har til å med gitt beskjed om at blir det "plutselig" forandringer i hvem dem skal overnatte hos så skal vi varsle oss foreldre i mellom.

Jeg har engangs alkohol tester liggende, har tatt stikk prøve 2 ganger, det var i sommerhalvåret at ting begynte å oppstå.

Når jeg har tatt henne i ting så har jeg spurt hvem hun var med, hva som fikk henne til å gjøre det.

Snusingen fikk jeg til svar at dem var nyskjerrige, det smakte ekkelt og hun hadde nesten kastet opp. Jeg ser igjennom jakker, tar puste prøver, spør henne og ber henne se meg i øyene.

Alkoholen var med samme venninna, var venninna som hadde skaffet det ved å tilby penger til ungdom gammel nok til å få kjøpt dette. Jeg forklarte at det er straffbart.

Viste til linker og nettsider der hun måtte lese om ungdom som har inntatt alkohol og hva som skjer med dem.

Nasking var det også venninna som gjorde, hun har også betrodd seg til meg 2 ganger i ettertid der hun vet ikke hva hun skal gjøre for å få venninna til å slutte. Jeg har tatt dette med barnets mor for venninna stjeler fortsatt.

Har gitt beskjed at jeg ikke akseptere slik og tar jeg henne igjen vil hun nektes å få være med vedkommende jeg tar henne sammen med det i en mnd, straffen vil bli lengre og hardere for hver gang.

HI

Anonymous poster hash: 47544...27e

Du bør stålsette deg på å være hardere. Og straff, tja, begynn å kalle det konsekvenser. For konsekvenser er det på alt her i livet. Blir hun involvert med politi etterhvert er det mulighet for utsettelse av lappen. En konsekvens.

Hvis hun begynner å lukte på hasj er muligheten for psykose eller overgang til hardere stoffer stor. En konsekvens. Som igjen kan gjøre at hun driter i livet sitt.

Hvis du ikke stagger henne nå, blir det ikke bare å gå utover henne men deg også.

Vil du ikke ha et selvstendig barn? De blir ikke selvstendige av å bare lære av egne feil, de må også høre det - ofte.

Alltid fortell konsekvensene av handlinger. Selv når dere har det koselig sammen, diskuterer dere noe, eks. ser Petter uteligger, så fortell hvordan disse misbrukerne startet livet sitt. De startet ikke når de var 20 år og kunne kjøpe sprit på polet!

Fortell gangen i livet - hele tiden. Hun må læres opp til å tenke at alt har en konsekvens. Feks det med sex. Fortell at guttene slarver seg imellom, for det gjør de. Og ikke snilt heller.

Anonymous poster hash: aeac1...fd7

Skrevet

Jeg hadde IKKE vært begeistret hvis foreldrene til mine barns venner ga dem alkohol når de var 15.

Du sier at du begynte å drikke tidlig selv. Det er vel en grunn til at du ikke ønsker det samme for datteren din. Er dette noe du kan prate med henne om? Kanskje hun kan lære av dine feil.

Og som de andre sier: konsekvenser for dårlig oppførsel må til.

Anonymous poster hash: 4c74b...31a

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger. Dette er absolutt ikke lett til tider.

Til dere som lurer på hvem jeg har telefon kontakt med så er det så klart mor eller far til barnet. Jeg har til å med gitt beskjed om at blir det "plutselig" forandringer i hvem dem skal overnatte hos så skal vi varsle oss foreldre i mellom.

Jeg har engangs alkohol tester liggende, har tatt stikk prøve 2 ganger, det var i sommerhalvåret at ting begynte å oppstå.

Når jeg har tatt henne i ting så har jeg spurt hvem hun var med, hva som fikk henne til å gjøre det.

Snusingen fikk jeg til svar at dem var nyskjerrige, det smakte ekkelt og hun hadde nesten kastet opp. Jeg ser igjennom jakker, tar puste prøver, spør henne og ber henne se meg i øyene.

Alkoholen var med samme venninna, var venninna som hadde skaffet det ved å tilby penger til ungdom gammel nok til å få kjøpt dette. Jeg forklarte at det er straffbart.

Viste til linker og nettsider der hun måtte lese om ungdom som har inntatt alkohol og hva som skjer med dem.

Nasking var det også venninna som gjorde, hun har også betrodd seg til meg 2 ganger i ettertid der hun vet ikke hva hun skal gjøre for å få venninna til å slutte. Jeg har tatt dette med barnets mor for venninna stjeler fortsatt.

Har gitt beskjed at jeg ikke akseptere slik og tar jeg henne igjen vil hun nektes å få være med vedkommende jeg tar henne sammen med det i en mnd, straffen vil bli lengre og hardere for hver gang.

HI

Så nå er alt venninnen sin feil, og din uskyldige datter blir ledet ut på ville veier. Du er bra naiv

Anonymous poster hash: ee81e...303

Skrevet

Er det bedre at hun får gratis drikke av mamma i 9 klasse enn at hun sniker drikke i 8 klasse, hi? Det er 18 og 21 års grense til å drikke alkohol, du legger opp til at det er ok å drite i reglene og i tillegg kommer datteren din til å være den som forsørger andre med alkohol gjennom deg.

Anonymous poster hash: 6cc9f...04c

Det er IKKE 18 og 21 års grense for å drikke alkohol. Men derimot 18 og 21 års grense for å gi/kjøpe/servere andre alkohol.

TS: Du har en ungdom som er tidlig ute med å utforske. Slike ungdommer er det vanskelig å stoppe/reversere. Etter min erfaring med fem ungdommer, har det ikke noe for seg å være bitchemamma, innskrenke godene, innskrenke innetider, gi husarrest ol uten at dette er pratet lenge og vel om på forhånd. Bare å kjøre hardt på med konsekvenser og regler ol lærer ungdommen lite og ingenting av, de begynner heller å skjule sporene etter drikking og røyking enda bedre, samt begynner å lyve for å skjule det de gjør.

Her har det vært samtaler som har vært det som har hjulpet. Prate prate prate prate. Prate til det kjedsommelige. Ta en samtale om regler og forventninger. Bli enige om hva som er rimelige regler for en 13 åring. Gi henne beskjed om at når du gir henne tillit, forventer du at hun ikke bryter tilliten. Bli enige om konsekvenser hvis hun skulle bryte reglene. Det er litt verre å bryte en regel, når du har vært med å sette konsekvensen selv.

Gi korrekt informasjon om konsekvensene av de handlingene ungdommen gjør. Men gi også ungdommen tillit og mulighet for å få tillit. Fortell om konsekvensene det kan få for de ungdommene som langer alkohol til din ungdom. At hun kan være den som medfører at andre ikke får bli politi, kommer inn i forsvaret etc, blir bøtelagt etc. Fortell at det kan være farlig å innta alkohol som er kjøpt av andre. At man aldri kan vite om drikken er pimpet opp eller er full av metanol/ghb ol.

Sett dere ned og utforsk nettet for informasjon som er nøytral, men korrekt. 

Jeg har ikke tall på de gangene ungdommene våre har fått lov til å dra på fest, men med hentetider etc, og hvor vennene deres har løyet til sine foreldre om hvor de er. Når du lar ungdommen dra på fest, kjør ungdommen til og fra. Det minsker muligheten for at ungdommen lurer og trikser. Fortell ungdommen at hun skal kontakte deg uansett hva som skjer. Er hun møkkfull og trenger hjelp,skal hun ringe mamma. Det samme hvis andre ungdommer trenger hjelp. Og hun må vite at mamma stiller opp uten å være forbannet. En ungdom som vet at foreldrene blir dritforbannet hvis de ringer og har inntatt for mye alkohol, ringer IKKE. Det kan bli farlig. 

Når det gjelder å gi henne alkohol som 15 åring, bør du fortelle datteren din at det var et forslag du hadde tenkt dårlig igjennom. Det er lov å feile som mamma, og ungdommene godtar at man trekker tilbake et løfte, så lenge man har gode grunner for dette. 

Føler du at du trenger mer hjelp med ungdommen din, kontakt hjelpeapparatet. 

Skrevet

Jeg synes du håndterer det greit. Hun der ærlig med seg. Hun lyver ikke når hun blir tatt.

Hun vet nok hun har en mamma hun kan komme til om det røyner på.

Anonymous poster hash: 66f5c...822

Skrevet

Jeg syns man skal roe seg litt ned her i hva man sier om andres forelderskap...

Da jeg var 13-14 så drakk vi.. Mye bak ryggen på foreldrene våre. Vi var ikke spesielt unormale som gjorde disse tingene. Vi var heller ikke ute av kontroll.

Jeg opplevde å kunne snakke med moren min, mens faren min var totalt gestapo. Han gjorde sånn som en her foreslo - dro inn politi.

for å si det sånn; det hjalp ikke, og den dag i dag syns jeg det er direkte pinlig med sånne ting. Like pinlig som når narkomane holder kurs på skolen med 'ikke røyk hasj, da blir dere som meg'.

Samtidig tror jeg dette med alkohol o.l er veldig distriktsmessig vanlig eller uvanlig. Her ute er det uvanlig for tenåringene å drikke, mens i nabokommunen er det helt vanlig. Sånt varierer fra sted til sted, og derfor er det vanskelig for noen herifra å skulle bedømme hva som er vanlig eller ute av kontroll et annet sted.

Det er ingen som syns at å gi mindreårige alkohol, men det er faktisk bedre at man tør å si noe til foreldrene sine, enn at man en dag ligger dritings på en fremmed seng og ikke tør ringe hjem. Jeg har tro på en viss respekt her, og det har man ikke for barna sine når man fotfølger de, skremmer de og straffer de som om de var kriminelle!

Anonymous poster hash: edaf3...f86

Skrevet

Forøvrig spurte HI etter foreldre med store barn, og jeg vet med sikkerhet at noen som har svart ikke har store barn.

Skrevet

Forøvrig spurte HI etter foreldre med store barn, og jeg vet med sikkerhet at noen som har svart ikke har store barn.

Man kan da ha en mening om prinsippet fordi om man ikke er der selv enda. Det er jo veldig lurt å ta stilling til slike ting før de daler ned i fanget på deg.

Fakta er at det er ulovlig å gi alkohol til mindreårige og man kan jo bare tenke seg hvilke signaler det gir at foreldrene blåser i lover og regler. Hvordan kan man forvente at ungdommen f.eks holder fartsgrensen og bruker bilbelte når man selv så åpenlyst velger å drite i hva som er lovlig og ikke?

Skrevet

Det er en balansegang å skulle gi både barn og ungdom frihet. Grensen må strekkes, og man vil ofte være usikker på hvor langt man skal strekke tilliten. Jeg har kjent på det når førsteklassingen ville gå alene til en venn, når fjerdeklassingen ville bake før jeg hadde kommet hjem, og jeg har kjent på det når tenåringen skulle på sin første fest. Jeg formidler en nullforventning, men formidler også at hvis noe skjer, kan hun alltid ringe til meg. Jeg formaner at de må ta vare på hverandre, og at de må involvere en voksen hvis noen drikker for mye. Jeg henter jenta på fest (hun er 17), har ennå ikke opplevd henne synlig beruset. Antar hun kan ha smakt, men det at hun vet hun blir hentet og at hun vet at jeg mener hun skal vente med alkohol, gjør at hun begrenser seg sterkt. 

Ut fra det jeg har lært om oppfølging av barn, mener jeg at de må bli møtt med mye kjærlighet og varme, og med mye kontroll. Jeg synes du er veldig god på kjærlighet, HI, men at du mangler noe på adekvat kontroll. Det er klart ærlighet lønner seg, for hun kan innrømme det meste uten at det skjer all verdens. Det er mulig at ved å skru hardere til på kontroll, så vil du oppnå mer krangling i hjemmet, og kanskje også i en periode mer løgn. Jenta di prøver seg imidlertid allerede på å slippe unna med løgn. Å dra inn en stjålet bukse og å gjemme rusbrusflaska i klesskapet, viser at hun ikke har all verdens respekt for deg, og at hun tenker hun kan spille unna det meste. 

Skrevet

Jeg vil gjerne legge til at jeg hadde ikke nølet med å ta kontakt med bft om dette hadde / blir et økende problem. Jeg har allerede vært i kontakt med dem tidligere når hun ble utsatt for mobbing og jeg følte at skolesystemet ikke ga tilstrekkelig rådgivning.

Jeg prøver å bygge opp en tillit til henne, jeg ønsker å være den hun kan komme til om hun møter på motgang. Jeg ønsker å være her for henne om hun driter seg ut, hun skal vite at nei jeg godtar ikke hva som helst men er hun ærlig, åpen og spiller med åpene kort så er jeg villig til å møte henne på halv veien. Bryter hun min tillit ( som hun gjorde med å snuse, naske og drikke en rusbrus) så ja, da blir toleransen min mindre for hver gang, dette har jeg forklart til henne.

HI

Skrevet

Man kan da ha en mening om prinsippet fordi om man ikke er der selv enda. Det er jo veldig lurt å ta stilling til slike ting før de daler ned i fanget på deg.

Fakta er at det er ulovlig å gi alkohol til mindreårige og man kan jo bare tenke seg hvilke signaler det gir at foreldrene blåser i lover og regler. Hvordan kan man forvente at ungdommen f.eks holder fartsgrensen og bruker bilbelte når man selv så åpenlyst velger å drite i hva som er lovlig og ikke?

Det er lov å ha meninger, og for folk med små barn er det nettopp det det blir. En mening som de ikke har testet ut i praksis.

Man skal ikke se seg blind på gode holdninger.

Selv bryter jeg fartsgrensen, men det er ikke fordi jeg er kriminell eller fordi jeg drakk da jeg var 13. Ja, det er ulovlig og det er dumt av meg å bryte fartsgrensen, men det er stor forskjell på å kjøre 5 over og på å fyllekjøre i 150km/t.

Det er nettopp denne balansegangen man må finne. Hvis man virkelig tror ungdom som blir forfulgt og overvåket ikke drikker nettopp pga disse syke tiltakene så tar man feil. De er ofte bare flinkere til å skjule det. Å gi en 16 år gammel jente en rusbrus er ikke det samme som å gi henne en flaske sprit. Alkohol får ungdom tak i uansett.

Nå er det slik at mine barn ikke drikker. Men fosterbarnet mitt har gjort det noen ganger. Hun er ikke en traumatisert og ødelagt unge, og jeg pusset ikke politi, innestraff o.l på henne. Jeg tror på at barn skal føle at de kan snakke med noen. Alle gjør feil, og det er normalt for ungdom å teste ut ting, uten at det gjør de til vanskelige barn.

I min jobb i barnevernet ser jeg stadigvekk det samme fenomenet: barn som blir forfulgt, skremt o.l er oftere langt ute på kjøret enn de som føler de har 'lov' å drite seg ut. Det gavner sjeldent noen å være truet til taushet

Gjest Antarctica
Skrevet

g klarer ikke følge med henne over alt. Tilliten er svekket og må bygges opp igjen. Jeg velger å stole på henne men av å til sier magefølelsen annet, da begynner utspørringen.

Jeg har allerede forhåndsregler, har kjøpt inn alkoholtest, "puste test " når hun kommer hjem, god dialog ang hvor hun skal og hvem hun drar med.

Telefon kontakt når hun skal overnatte hos venninner.

Men uansett kan vi ikke følge med dem 24/7.😕

HI

Jo, kanskje det faktisk hadde vært et alternativ?

Skrevet

Det jeg også ser ut ifra svarene her inne, når slike innlegg kommer, er at mange ungdomsforelskelse mangler en arena å snakke med andre foreldre på. De normale arenaene er småbarnsforum og det er logisk nok mye lettere å være god tenåringsforelder når man bare har barn under 10. Det er veldig enkelt å si at 'dette er det rette, dette ønsker jeg for mine barn, og sånn skal det bli'. Det er noe med at man allikevel bør være obs på at livet ikke nødvendigvis blir sånn.

Jeg tviler på at ungdommen til HI har nasket(relativt vanlig for ungdom, spesielt jenter) fordi HI har oppfordret til dette via 'årevis med dårlig oppdragelse'. Ungdommer utvikler seg helt annerledes enn barn, og det største 'englebarnet' kan fort bli en svært krevende tenåring. Man eier ikke barns personlighet, grenser og utforskertrang. Man kan veilede barna sine så godt man klarer, men ungdom vil ofte gjøre dårlige valg uansett. Og da er det viktig at foreldre møter de på en riktig måte.

Gjest Antarctica
Skrevet

Mitt eldste barn er mye eldre enn denne jenta. Og jeg hadde seriøst reagert ganske heftig på tyverier og rusmidler.

Skrevet

Mitt eldste barn er mye eldre enn denne jenta. Og jeg hadde seriøst reagert ganske heftig på tyverier og rusmidler.

Ja, men så slapp du oppleve det da, og det er kjempebra, for hadde du opplevd noe som helst her i livet ditt så hadde du ikke kunnet sitte her inne hele livet for å fortelle alle at barna deres er uoppdragne, at mannen deres er slem, at det er helt greit å være utro Osv. Selvjustisen hos deg er skyhøy, og det er til å bli kvalm av hvor ekstremt bedrevitende du fremstår, til tross for at du later som du fremmer kvinner i sin helhet. Min oppfatning er helt annerledes, og jeg råder HI til å ikke ta innover seg dine lite konstruktive kommentarer.

Skrevet

g klarer ikke følge med henne over alt. Tilliten er svekket og må bygges opp igjen. Jeg velger å stole på henne men av å til sier magefølelsen annet, da begynner utspørringen.

Jeg har allerede forhåndsregler, har kjøpt inn alkoholtest, "puste test " når hun kommer hjem, god dialog ang hvor hun skal og hvem hun drar med.

HI

Nei, det er faktisk ikke alternativt for vår datter. Jeg prøver å bygge opp tilitten, ikke gi utrykk for at det er umenneskelig å ta dårlige valg.

Man kan gjøre feil her i livet, gjør man samme "feil" mer enn en gang så er det ikke lengre et uhell eller feil man ikke var godt nok klar over, da var det et valg.

Jeg har med fremgangsmåten min gitt rom for tilgivelse og en ny start med nye muligheter. Jeg har vært klar og tydelig hvilke følger som vil skje ved gjentagelse.

HI

Skrevet

HI

Nei, det er faktisk ikke alternativt for vår datter. Jeg prøver å bygge opp tilitten, ikke gi utrykk for at det er umenneskelig å ta dårlige valg.

Man kan gjøre feil her i livet, gjør man samme "feil" mer enn en gang så er det ikke lengre et uhell eller feil man ikke var godt nok klar over, da var det et valg.

Jeg har med fremgangsmåten min gitt rom for tilgivelse og en ny start med nye muligheter. Jeg har vært klar og tydelig hvilke følger som vil skje ved gjentagelse.

HI

Det sier seg selv at du ikke må høre på råd om konstant overvåking av datteren din. Straff skal alltid stå til forbrytelsen man har gjort. Mange her inne snakker om hvor ulovlig det er å gi barn alkohol, men det er ikke lov å forfølge andre heller, selv ikke dine egne barn. Jeg tenker at du bør prate med henne om dette med å kjøpe alkohol, for det er kanskje ikke det lureste løftet. Men utover det tenker jeg at du gjør masse riktig. Hun er ærlig med deg. Det er gull verdt den dagen hun havner i trøbbel.

Gjest Antarctica
Skrevet

HI

HI

Jeg tror dere trenger mye, mye mer veiledning enn det du mener å kunne gi. Beklager å måtte si det, men hvis en trettenårings respekt for den voksne er så langt nede på grunnfjellet at hun har rusbrus på rommet, da er det lang vei til hun skal gidde å følge dine regler og ta inn over seg dine følger.

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Ja, men så slapp du oppleve det da, og det er kjempebra, for hadde du opplevd noe som helst her i livet ditt så hadde du ikke kunnet sitte her inne hele livet for å fortelle alle at barna deres er uoppdragne, at mannen deres er slem, at det er helt greit å være utro Osv. Selvjustisen hos deg er skyhøy, og det er til å bli kvalm av hvor ekstremt bedrevitende du fremstår, til tross for at du later som du fremmer kvinner i sin helhet. Min oppfatning er helt annerledes, og jeg råder HI til å ikke ta innover seg dine lite konstruktive kommentarer.

Så slapp jeg å oppleve det? Jeg forebygget det. Jeg var ikke "heldig" med mine barn. Jeg var sta, utrettelig, konsekvent og sta igjen. Eneste grunn til at de har blitt såpass som de er i dag er min innsats, ikke flaks. Så det er tull.

Aner ikke hvor du har resten av vrøvlet ditt fra, men én ting er helt, helt sikkert: du har ikke opplevd en fjerdedel av den motgangen jeg har hatt i mitt liv. Ønsker du å vite mer, står det deg fritt å ta det på en PM.

Endret av Pashla
Skrevet

Jeg var ikke "heldig" med mine barn. Jeg var sta, utrettelig, konsekvent og sta igjen. Eneste grunn til at de har blitt såpass som de er i dag er min innsats, ikke flaks. Så det er tull.

Aner ikke hvor du har resten av vrøvlet ditt fra, men én ting er helt, helt sikkert: du har ikke opplevd en fjerdedel av den motgangen jeg har hatt i mitt liv. Ønsker du å vite mer, står det deg fritt å ta det på en PM.

Jeg er ikke så interessert i din historie, Pashla. Du vet ingenting om min historie eller forsåvidt andre her inne sin - men man skulle tro du hadde vett på - for du fremmer ofte hvor mye utfordringer du har hatt - å snakke til folk med respekt utifra dine egne erfaringer.

Jeg kan lett si som deg, jeg har vært sta og konsekvent med mine barn, og derfor har de ikke drukket, mens fosterbarnet mitt har derimot andre 'feilet'(for det er det du sier om disse barna, foreldrene har sviktet, fordi noe fungerte for det), og derfor har hun prøvd alkohol. Men så vet jeg - og du burde - at verden er ikke så sort hvitt. Og måten du skriver til folk på er ikke hjelpende eller støttende. Jeg er enig i at man ikke skal dulle med voksne folk når de gjør feil ting som er direkte skadelig for egne barn, men litt takhøyde må man også ha. Det er lov å se en helhet.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg var ikke "heldig" med mine barn. Jeg var sta, utrettelig, konsekvent og sta igjen. Eneste grunn til at de har blitt såpass som de er i dag er min innsats, ikke flaks. Så det er tull.

Jeg er ikke så interessert i din historie, Pashla. Du vet ingenting om min historie eller forsåvidt andre her inne sin - men man skulle tro du hadde vett på - for du fremmer ofte hvor mye utfordringer du har hatt - å snakke til folk med respekt utifra dine egne erfaringer.

Jeg kan lett si som deg, jeg har vært sta og konsekvent med mine barn, og derfor har de ikke drukket, mens fosterbarnet mitt har derimot andre 'feilet'(for det er det du sier om disse barna, foreldrene har sviktet, fordi noe fungerte for det), og derfor har hun prøvd alkohol. Men så vet jeg - og du burde - at verden er ikke så sort hvitt. Og måten du skriver til folk på er ikke hjelpende eller støttende. Jeg er enig i at man ikke skal dulle med voksne folk når de gjør feil ting som er direkte skadelig for egne barn, men litt takhøyde må man også ha. Det er lov å se en helhet.

Som sagt, ta det på PM.

Du kupper tråden.

Skrevet (endret)

f86: Jeg vil ikke kopiere noe av det tullet du driver og skriver nå, men mener du virkelig at du nå fremstår som en mye mer stabil og trygg person å følge rådene til? Og hvordan kan du mene at ekstern hjelp er et onde når forholdet til barnet og barnet selv tydelig holder på å skli ut? Det er jo et merkelig resonnement, okke som. 

Eldste her er forøvrig bare tretten år, akkurat som hi sin datter, så mye eldre barn har jeg ikke. Ekstern hjelp er jeg derimot snar med å be om når jeg ser at vi har en låst situasjon eller jeg har stått fast og ikke hatt verktøyene for å kunne håndtere det. Og jeg er virkelig ikke i tvil om at det har gagnet mine barn. 

Endret av Mandala
Skrevet

f86: Jeg vil ikke kopiere noe av det tullet du driver og skriver nå, men mener du virkelig at du nå fremstår som en mye mer stabil og trygg person å følge rådene til? Og hvordan kan du mene at ekstern hjelp er et onde når forholdet til barnet og barnet selv tydelig holder på å skli ut? Det er jo et merkelig resonnement, okke som.

Jeg har ikke skrevet at ekstern hjelp er et onde. Jeg har skrevet at å forfølge barnet, ta fra det alt av goder, dra inn politi o.l er overilt. Jeg er forkjemper av gode relasjoner mellom voksne og ungdom, og det får man ikke når respekt kun skal gå den ene veien.

Det er heller ingenting i det HI skriver som viser at alt er i ferd med å skli ut i hjemmet deres. Det er lett å se spøkelser på høylys dag, og det er godt man leter etter de, men her inne blir det ofte svært overdrevet.

Til sammenligning har flere i denne tråden som signerer med navn gått ut og sagt at å sjekke mannens telefon er et lovbrudd. Men når det kommer til barn er det tydeligvis helt lov å ta fra de enhver frihet, gode eller på annen måte innskrenke deres liv. Og det er ikke riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...