Gå til innhold

Bør han få slippe dugnad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skilt fra faren til min ni år gamle datter. Han er trener for laget hun spiller på. (Han ble trener fordi han hadde lyst, ikke fordi laget manglet trenere - nå er de så mange at de bytter på å være med på treninger.) Han mener at fordi han er trener bør han få slippe alle obligatoriske foreldreaktiviteter og dugnader, som loddsalg, flaskeinnsamling og kiosktjeneste. Det betyr at alt dette faller på meg. Jeg er alene, og sliter allerede med å få tiden til å strekke til. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor han skal være fritatt for alt dette fordi han har en rolle som han har valgt selv, eller at han kan ta et valg som så skal medføre en masse ekstraarbeid for meg. Hva mener dere? (Og før dere spør: Det er ganske mange ulike dugnader i løpet av et år!)

Anonymous poster hash: 404de...c93
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt! Trenerens dugnad er å møte opp 2-3 ganger HVER uke for å trene barna.

Da får de andre foreldrene ta resten av dugnaden som kommer. Det skulle bare mangle.

Har du regnet på hvor mange timer barnet er på trening/kamp hvert år og som trenerene stiller opp på?

Anonymous poster hash: 04810...4dd

Skrevet

Da får de andre foreldrene ta resten av dugnaden som kommer. Det skulle bare mangle.

Har du regnet på hvor mange timer barnet er på trening/kamp hvert år og som trenerene stiller opp på?

Men etter den tankegangen bør vel hi også slippe? Her slipper trenerne unna, men det gjelder også den andre forelderen til trenerens barn. Her er kioskvakter o.l. fordelt på barna, ikke foreldrene. Typ "Foreldrene til Oscar og Jonas har ansvar for kiosken på onsdag".

Anonymous poster hash: 87649...2a8

Skrevet

Men etter den tankegangen bør vel hi også slippe? Her slipper trenerne unna, men det gjelder også den andre forelderen til trenerens barn. Her er kioskvakter o.l. fordelt på barna, ikke foreldrene. Typ "Foreldrene til Oscar og Jonas har ansvar for kiosken på onsdag".

Sånn er det her også.

Anonymous poster hash: e42c0...268

Skrevet

Så du mener det er riktig at han, helt på egen hånd, skal kunne ta et valg som medfører dobbelt så mye arbeid for meg? Og som jeg skriver: De er så mange trenere at de bytter på å delta på treninger. Han deltar bare som trener en gang i uken, og på eventuelle cuper i helgene. 

HI

Skrevet

Min eksmann er også trener. Vi stiller på annenhver dugnad o.l.

Anonymous poster hash: ed97f...e68

Skrevet

Sånn er det her også.

Anonymous poster hash: e42c0...268

Vi får også beskjed om at det er foreldrene til barnet som har ansvar for dette eller hint. Jeg vet faktisk ikke om barna til de andre trenerne settes opp på dise listene, det har jeg aldri sjekket. Men mitt barn blir det i alle fall, og faren mener at jeg skal ta alt - også det som faller på de dagene barnet er hos ham. 

HI

Skrevet

Nei, syns ikke han har fri fra dugnadene bare fordi han har valgt å være trener. Særlig ikke når han ikke en gang har trening hver uke. Kiosk-vakt faller nok på deg, siden han som trener må være med laget sitt, men ellers i året burde dere dele på det.

Mange trenere her også, men alle er med på dugbadene. Aldri hørt om noen som har "frikort" bare fordi de er trenere. Ja, mannen min er trener for ungens fotballlag og ja, han er også med på dugnader. På lik linje med de andre trenerne. Aldri vært et tema for diskusjon.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Her går det og på barna. Så så lenge en forelder alltid er med så slipper den andre. Vi drar ikke begge to på dugnader, det er bare mannen min som gjør stort sett.

Skrevet

Så du mener det er riktig at han, helt på egen hånd, skal kunne ta et valg som medfører dobbelt så mye arbeid for meg? Og som jeg skriver: De er så mange trenere at de bytter på å delta på treninger. Han deltar bare som trener en gang i uken, og på eventuelle cuper i helgene.

HI

Nei, det er nettopp det jeg ikke synes er greit. Dersom trenernes barn er satt opp bør begge foreldrene stille, ut fra det som er praktisk best for partene. Her slipper trenerbarna dugnader, noe jeg synes er riktig med tanke på hvor mye trenerne stiller opp, men slik er det tydeligvis ikke hos dere. Da må pappaen ta sin turn, eller ta opp med laget/klubben at han ønsker endringer slik at trenerbarna slipper. Min mann var trener for eldstes fotballag. Tre treninger i uken i tillegg til planlegging, kamper, cuper, foreldremøter etc. Mye jobb for ham, men jeg måtte jo også stille opp mer hjemme, med de fire småsøsknene og alt husarbeidet når han var avgårde på treningene.

Skrevet

Nei, syns ikke han har fri fra dugnadene bare fordi han har valgt å være trener. Særlig ikke når han ikke en gang har trening hver uke. Kiosk-vakt faller nok på deg, siden han som trener må være med laget sitt, men ellers i året burde dere dele på det.

Mange trenere her også, men alle er med på dugbadene. Aldri hørt om noen som har "frikort" bare fordi de er trenere. Ja, mannen min er trener for ungens fotballlag og ja, han er også med på dugnader. På lik linje med de andre trenerne. Aldri vært et tema for diskusjon.

Det er ikke alltid kioskvakt faller samtidig med trenerens "arbeidstid". Sist det var cup spilte for eksempel barnets lag på formiddagen, mens vi var satt opp på aller siste vakt fra 18-20. Den helgen var barnet hos faren sin, og jeg hadde egentlig planlagt å reise bort. Men siden han nektet å ta vakten, måtte jeg droppe reisen og stå i kiosken mens faren og barnet var et helt annet sted. Klarer ikke å se at det er riktig. 

HI

Skrevet

HI

Nei, det er nettopp det jeg ikke synes er greit. Dersom trenernes barn er satt opp bør begge foreldrene stille, ut fra det som er praktisk best for partene. Her slipper trenerbarna dugnader, noe jeg synes er riktig med tanke på hvor mye trenerne stiller opp, men slik er det tydeligvis ikke hos dere. Da må pappaen ta sin turn, eller ta opp med laget/klubben at han ønsker endringer slik at trenerbarna slipper. Min mann var trener for eldstes fotballag. Tre treninger i uken i tillegg til planlegging, kamper, cuper, foreldremøter etc. Mye jobb for ham, men jeg måtte jo også stille opp mer hjemme, med de fire småsøsknene og alt husarbeidet når han var avgårde på treningene.

Jeg postet svaret mitt under feil innlegg, det var ment til henne som svarte før deg. 

HI

Skrevet

Det er ikke alltid kioskvakt faller samtidig med trenerens "arbeidstid". Sist det var cup spilte for eksempel barnets lag på formiddagen, mens vi var satt opp på aller siste vakt fra 18-20. Den helgen var barnet hos faren sin, og jeg hadde egentlig planlagt å reise bort. Men siden han nektet å ta vakten, måtte jeg droppe reisen og stå i kiosken mens faren og barnet var et helt annet sted. Klarer ikke å se at det er riktig.

HI

Da er det fars ansvar ja. Hva bli det neste gang, droppe en vakt på jobb fordi man har kioskvakt?

Skrevet

Her slipper trenerne og den andre forelderen dugnad, noe som er helt riktig, mens barna selv må ta lettere dugnad. På de andre barna er det en av foreldrene pluss barnet som stiller.

Tar gladelig noen dugnadsvakter, fremfor trenerjobb et par ganger i uka. Ingen trener - ingen trening for barnet ditt. Dere voksne kan jo selvfølgelig la være å møte på dugnader, men gjett hvem det går utover. 

Her er det også tre-fire trenere samtidig på de yngste, og to trenere på de eldste.  

Anonymous poster hash: 34fff...412
Skrevet

Her slipper foreldre som er trener dugnad.

Jeg melder meg likevel ofte hvis jeg skal på kampen uansett. Det er ofte liten interesse å stille opp på slikt. De skal nyte av godene men ikke bidra helst.

Anonymous poster hash: c3c69...f97

Skrevet

Hvis det er slik at deres familie må stille på dugnad like mye som andre familier der ingen stiller som trenere synes jeg nok han bør ta noen dugnadsoppgaver, men at du tar det meste. Han stiller jo allerede opp masse for barnet på denne aktiviteten. Hvor mange dugnader i året kan det egentlig være snakk om? Med mindre det dreier seg om en fotbaklubb, der barneidretten må være med på å finansiere et topplag, er det vell sjelden dugnad mer enn to ganger i halvåret eller noe sånt?

Hvis det er for mye dugnadsjobbing så ta det opp på årsmøtet. I de fleste klubber skjer vell det nå de neste to månedene regner jeg med.

Anonymous poster hash: 3b513...0b7

Skrevet

Jeg er både trener og leder i styret. Vi gjør likevel like mye dugnad som andre foreldre.

Anonymous poster hash: e57e5...d74

Skrevet

HI

I dette tilfellet må du jo si i fra at du er bortreist og at barnet er hos far.

Anonymous poster hash: c3c69...f97

Skrevet

Hvis det er slik at deres familie må stille på dugnad like mye som andre familier der ingen stiller som trenere synes jeg nok han bør ta noen dugnadsoppgaver, men at du tar det meste. Han stiller jo allerede opp masse for barnet på denne aktiviteten. Hvor mange dugnader i året kan det egentlig være snakk om? Med mindre det dreier seg om en fotbaklubb, der barneidretten må være med på å finansiere et topplag, er det vell sjelden dugnad mer enn to ganger i halvåret eller noe sånt?

Hvis det er for mye dugnadsjobbing så ta det opp på årsmøtet. I de fleste klubber skjer vell det nå de neste to månedene regner jeg med.

Det er mange dugnader i løpet av året. Flere i måneden, faktisk. 

Jeg har ikke noe imot å stille opp for at barnet mitt skal kunne trene. Men: Barnets far og jeg er skilt. Han valgte selv å bli trener, fordi han ønsket det. Dette valget tok han helt på egenhånd, uten å snakke med meg. Allikevel mener han at det er riktig at jeg skal ta konsekvensene av hans valg. Det er jeg ikke enig i.

HI

Skrevet

Her slipper trenerne og den andre forelderen dugnad, noe som er helt riktig, mens barna selv må ta lettere dugnad. På de andre barna er det en av foreldrene pluss barnet som stiller.

Tar gladelig noen dugnadsvakter, fremfor trenerjobb et par ganger i uka. Ingen trener - ingen trening for barnet ditt. Dere voksne kan jo selvfølgelig la være å møte på dugnader, men gjett hvem det går utover. 

Her er det også tre-fire trenere samtidig på de yngste, og to trenere på de eldste.  

Jeg stiller på dugnader, og jeg har i utgangspunktet ikke noe imot det. Det jeg har noe imot er at min eksmann tar et valg for sin egen del, og deretter mener at det er helt i orden at hans valg skal medføre ekstraarbeid for meg. 

HI

Skrevet

Hvis du virklig ikke vil gjøre den nødvendige dugnadsinnsatsen og faren heller ikke vil, så må dere ta barnet ut av idretten. Det går an å finne andre aktiviteter som ikke krever så mye oppfølging. Dere kan nekte begge to, men da er jo konsekvensen at barnet må slutte.

Skrevet

Hos oss har ikke trenerene dugnader som kioskvakt, nattevakt, levering av vaffelrøre, kaker etc. Men de og barna er med på loddsalg og salg av andre produkter til inntekt for laget. Synes det er riktig at de slipper mye av dugnaden da de bruker mye av sin fritid på laget.

I din sak synes jeg det er rettferdig at dere skal dele på dugnader hvis det ikke er slik at trenere slipper dugnadsvakter. Men så er det vel en kjent sak at rettferdighet og faktisk fordeling ikke alltid er forenlig.

Skrevet

Hvis du virklig ikke vil gjøre den nødvendige dugnadsinnsatsen og faren heller ikke vil, så må dere ta barnet ut av idretten. Det går an å finne andre aktiviteter som ikke krever så mye oppfølging. Dere kan nekte begge to, men da er jo konsekvensen at barnet må slutte.

Tullete svar som ikke har noe med spørsmålet mitt å gjøre. 

HI

Skrevet

Jeg forstår at far ikke ønsker dugnader i tillegg til å være trener. MEN da syntes jeg at han bør ta opp dette lenger opp i systemet at han får fritak i halvparten av de dugnadene dere er pålagt. Slik at du tar halvparten og han får fritak av sin halvpart. Hvis han tok på seg trenerjobben med intensjon om å slippe dugnader burde han spurt deg på forhånd om det er greit at du stiller opp på alle. Hvor ofte er det snakk om at du må stille opp på dugnad egentlig?

Anonymous poster hash: 7581d...d0e

Skrevet

Tar gladelig noen dugnadsvakter, fremfor trenerjobb et par ganger i uka. Ingen trener - ingen trening for barnet ditt. Dere voksne kan jo selvfølgelig la være å møte på dugnader, men gjett hvem det går utover.

Jeg stiller på dugnader, og jeg har i utgangspunktet ikke noe imot det. Det jeg har noe imot er at min eksmann tar et valg for sin egen del, og deretter mener at det er helt i orden at hans valg skal medføre ekstraarbeid for meg.

HI

Jeg syns det er totalt urimelig og han kan ikke ta ett slikt valg på dine geine.

Enten så tar han sin del eller får han slutte som trener på barnets lag.

Står han på sitt trenger dere ny time på fvk

Anonymous poster hash: 7f242...f4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...