Surogvanskelig Skrevet 11. desember 2015 #26 Skrevet 11. desember 2015 (endret) Jeg jobber inn disse timene i forveien. Når barnet begynner i barnehagen vet man at den dagen kommer og vi visste allerede i august nøyaktig dato. Jeg vet allerede når påskefrokosten er og kan ordne meg fri til den dagen. Hvis det er krise, så har jeg alltids en feriedag eller kan søke om velferdspermisjon u/lønn den ene timen frokosten varer. Anonymous poster hash: 0ed74...d60 Nei! Slik fungerer ikke alle arbeidsforhold. Jobber du på kontor? Endret 11. desember 2015 av Surogvanskelig
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #27 Skrevet 11. desember 2015 Jeg jobber inn disse timene i forveien. Når barnet begynner i barnehagen vet man at den dagen kommer og vi visste allerede i august nøyaktig dato. Jeg vet allerede når påskefrokosten er og kan ordne meg fri til den dagen. Hvis det er krise, så har jeg alltids en feriedag eller kan søke om velferdspermisjon u/lønn den ene timen frokosten varer.Anonymous poster hash: 0ed74...d60 Ikke alle har jobber en kan jobbe inn timer. Hvis ikke jeg stiller til forelesningen min, hvem skal holde den da? Anonymous poster hash: a9f44...2a1
Surogvanskelig Skrevet 11. desember 2015 #28 Skrevet 11. desember 2015 Haha foreldre som "påfører barna sine så mye smerte".. Skaff deg litt perspektiv du.Anonymous poster hash: f1741...bcc Vet du, jeg har, dessverre, ganske godt perspektiv på hvordan det er å være barn å bli påført smerte. Og tro meg, denne smerten hvor man ikke føler seg elsket, kan måles med følelsen av å bli slått eller misbrukt av en altfor full far. Det er bare en annen form for smerte. Anonymous poster hash: df5b2...d26 Skal du melde bekymringsmelding til barnevernet på dette barnet?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #29 Skrevet 11. desember 2015 Dette må være noe av det tåpligste jeg har lest her inne!! Det er ene ig alene bhg sin skyld at dette barnet hadde en trist start på dagen i dag!! Anonymous poster hash: f7b5c...52f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #30 Skrevet 11. desember 2015 Haha foreldre som "påfører barna sine så mye smerte".. Skaff deg litt perspektiv du.Anonymous poster hash: f1741...bcc Vet du, jeg har, dessverre, ganske godt perspektiv på hvordan det er å være barn å bli påført smerte. Og tro meg, denne smerten hvor man ikke føler seg elsket, kan måles med følelsen av å bli slått eller misbrukt av en altfor full far. Det er bare en annen form for smerte.Anonymous poster hash: df5b2...d26 Skal du melde bekymringsmelding til barnevernet på dette barnet? Tror du jeg fjaser og tuller om dette? Er det noe å spøke med syns du? Har du i det hele tatt empati for hva små barn føler? Latterlig av deg å bagatellisere dette med en slik kommentar. Denne tråden var ment som en oppfordring til andre foreldre etter dagens hendelse. Jeg håper at folk til neste arrangement klarer å ordne noen til å følge barnet! og dersom det er så vanskelig så får dere prøve å få slutt på slike arrangementer i barnehagen deres! Det er faktisk ikke greit at ett barn av alle i en barnehage opplever dette! Anonymous poster hash: df5b2...d26
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #31 Skrevet 11. desember 2015 Som helsefagarbeider har jeg svært mange som er avhengige av at jeg kommer på jobb og det er lite rom for å "bare" ta fritt et par timer, eller en hel dag for å være med på diverse sammenkomster i barnehagen. I dag var helt utelukket da det er mye å gjøre før jul på jobb, og jeg lar ikke trengende mennesker i stikken fordi jeg skal drikke gløgg å se på tog selv om det selvsagt er en koselig ting man kan gjøre sammen med barna sine (... om man faktisk har mulighet) men jeg føler stort ansvar for alle brukerne og jeg vet at om ikke jeg kommer så må de ligge ekstra i senga, vente lenger med å gå på do, vente lengre med medisiner, frokost osv.Syns enkelte av dere mangler perspektiv på en rekke ting, det er ikke alle som sitter hjemme hele dagen, og det er ikke alle som bare kan ta seg en time eller to fri. Anonymous poster hash: 14a41...13b
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #32 Skrevet 11. desember 2015 Synes det var merkelig at ingen av foreldrene dukket opp til frokost... Det er jo det første som skjer på morgenen😉 Har barnet overnattet i barnehagen? Jeg har ofte forduftet fra slike arrangementer før mange andre foreldre har dukket opp. Jobben kaller... Anonymous poster hash: 81433...e2f
Surogvanskelig Skrevet 11. desember 2015 #33 Skrevet 11. desember 2015 Haha foreldre som "påfører barna sine så mye smerte".. Skaff deg litt perspektiv du.Anonymous poster hash: f1741...bcc Vet du, jeg har, dessverre, ganske godt perspektiv på hvordan det er å være barn å bli påført smerte. Og tro meg, denne smerten hvor man ikke føler seg elsket, kan måles med følelsen av å bli slått eller misbrukt av en altfor full far. Det er bare en annen form for smerte.Anonymous poster hash: df5b2...d26 Skal du melde bekymringsmelding til barnevernet på dette barnet?Tror du jeg fjaser og tuller om dette? Er det noe å spøke med syns du? Har du i det hele tatt empati for hva små barn føler? Latterlig av deg å bagatellisere dette med en slik kommentar. Denne tråden var ment som en oppfordring til andre foreldre etter dagens hendelse. Jeg håper at folk til neste arrangement klarer å ordne noen til å følge barnet! og dersom det er så vanskelig så får dere prøve å få slutt på slike arrangementer i barnehagen deres! Det er faktisk ikke greit at ett barn av alle i en barnehage opplever dette! Anonymous poster hash: df5b2...d26 Som sagt tidligere er det ikke slike arangementer i vår barnehage. Ikke noe problem for meg personlig. Jeg er helt enig med deg i at det ikke er greit at et barn opplever det du beskriver, men jeg synes det blir feil å skylde på foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #34 Skrevet 11. desember 2015 Unnskyld meg, du "forstår" at det er vanskelig sier du, men det virker jo ikke sånn likevel! Tror du ikke alle foreldre helst ville vært med?! Men man må sette brød på bordet også. Det var mange barnehager som hadde lucia i dag, sier seg selv at ikke alle med småbarn på en arbeidsplass kan få fri. Og hvorfor tror du at alle har familie der de bor?Anonymous poster hash: f1741...bcc Strengt talt betyr det ingenting hva jeg forstår, det som betyr noe er hva barnet forstår. Dette stakkars lille barnet forstod ikke hvorfor ikke foreldrene hans var til stede når alle andre sine var der. Det var så hjerteskjærende at jeg var på gråten selv!Anonymous poster hash: df5b2...d26 Ja, og hvem er det som har satt barnet i den situasjonen? De som arrangerer frokosten. Ikke alle har noen som kan stille opp. Gni salt i såret til de stakkars foreldrene som sikkert har grisedårlig samvittighet Hvorfor skal foreldre som påfører så mye smerte på barna sine skånes? Det er da vitterlig barnet som burde skånes! Santa-lucia frokost var allerede tradisjon for 30 år siden da jeg gikk i barnehage, det burde ikke komme som noe sjokk for foreldre at de må kunne planlegge såpass at de kan stille. Selv mannen min som er flykaptein klarer å planlegge såpass at han får med seg alle viktige arrangement, og det er jaggu det ikke lett, men gjennomførlig. Anonymous poster hash: df5b2...d26 Flykaptein? Heter det ikke pilot? Anonymous poster hash: 8351e...ba1
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #35 Skrevet 11. desember 2015 Haha foreldre som "påfører barna sine så mye smerte".. Skaff deg litt perspektiv du.Anonymous poster hash: f1741...bcc Vet du, jeg har, dessverre, ganske godt perspektiv på hvordan det er å være barn å bli påført smerte. Og tro meg, denne smerten hvor man ikke føler seg elsket, kan måles med følelsen av å bli slått eller misbrukt av en altfor full far. Det er bare en annen form for smerte.Anonymous poster hash: df5b2...d26 Skal du melde bekymringsmelding til barnevernet på dette barnet?Tror du jeg fjaser og tuller om dette? Er det noe å spøke med syns du? Har du i det hele tatt empati for hva små barn føler? Latterlig av deg å bagatellisere dette med en slik kommentar. Denne tråden var ment som en oppfordring til andre foreldre etter dagens hendelse. Jeg håper at folk til neste arrangement klarer å ordne noen til å følge barnet! og dersom det er så vanskelig så får dere prøve å få slutt på slike arrangementer i barnehagen deres! Det er faktisk ikke greit at ett barn av alle i en barnehage opplever dette! Anonymous poster hash: df5b2...d26 Som sagt tidligere er det ikke slike arangementer i vår barnehage. Ikke noe problem for meg personlig. Jeg er helt enig med deg i at det ikke er greit at et barn opplever det du beskriver, men jeg synes det blir feil å skylde på foreldrene. Det burde faktisk bli slutt på dersom ikke alle foreldre har anledning til å gå. Videre tror jeg, vertfall i vår barnehage, de legger opp til at det blir slik siden de lenge har øvd på å gå i tog og synge _for_ foreldrene skal komme å se på. Anonymous poster hash: df5b2...d26
klg,2 boys now:) Skrevet 11. desember 2015 #36 Skrevet 11. desember 2015 Etter mange år med barn i Bhg så har det vært 1 foreldrepar som aldri duket opp på sånne arrangement alle de andre barna hadde sine foreldre/besteforeldre tilstede.så tror nok de aller fleste hadde fått det til om de virkelig hadde prøvd. Hvor ofte er det sånt i Bhg? Ungene kommer først.og ja det er grusomt å sitte og se det ene barnet som har ingen.
Surogvanskelig Skrevet 11. desember 2015 #37 Skrevet 11. desember 2015 Etter mange år med barn i Bhg så har det vært 1 foreldrepar som aldri duket opp på sånne arrangement alle de andre barna hadde sine foreldre/besteforeldre tilstede.så tror nok de aller fleste hadde fått det til om de virkelig hadde prøvd. Hvor ofte er det sånt i Bhg? Ungene kommer først.og ja det er grusomt å sitte og se det ene barnet som har ingen. Jeg har INGEN. Da blir sånne dager grusomme for både barn og foreldre.
Surogvanskelig Skrevet 11. desember 2015 #38 Skrevet 11. desember 2015 Haha foreldre som "påfører barna sine så mye smerte".. Skaff deg litt perspektiv du.Anonymous poster hash: f1741...bcc Vet du, jeg har, dessverre, ganske godt perspektiv på hvordan det er å være barn å bli påført smerte. Og tro meg, denne smerten hvor man ikke føler seg elsket, kan måles med følelsen av å bli slått eller misbrukt av en altfor full far. Det er bare en annen form for smerte.Anonymous poster hash: df5b2...d26 Skal du melde bekymringsmelding til barnevernet på dette barnet?Tror du jeg fjaser og tuller om dette? Er det noe å spøke med syns du? Har du i det hele tatt empati for hva små barn føler? Latterlig av deg å bagatellisere dette med en slik kommentar. Denne tråden var ment som en oppfordring til andre foreldre etter dagens hendelse. Jeg håper at folk til neste arrangement klarer å ordne noen til å følge barnet! og dersom det er så vanskelig så får dere prøve å få slutt på slike arrangementer i barnehagen deres! Det er faktisk ikke greit at ett barn av alle i en barnehage opplever dette! Anonymous poster hash: df5b2...d26 Som sagt tidligere er det ikke slike arangementer i vår barnehage. Ikke noe problem for meg personlig. Jeg er helt enig med deg i at det ikke er greit at et barn opplever det du beskriver, men jeg synes det blir feil å skylde på foreldrene.Det burde faktisk bli slutt på dersom ikke alle foreldre har anledning til å gå. Videre tror jeg, vertfall i vår barnehage, de legger opp til at det blir slik siden de lenge har øvd på å gå i tog og synge _for_ foreldrene skal komme å se på. Anonymous poster hash: df5b2...d26 Hos oss har de det på slutten av dagen. Halv fire. Da kan de fleste. Lettere å gå før fra jobb, enn å være borte fra jobb midt på dagen
shewolf Skrevet 11. desember 2015 #39 Skrevet 11. desember 2015 Jeg jobber i barnehage, men bytta til seinvaakt og rakk fint jobb etter feiring. Hvorfor måå man ta fri? Har ikke de fleste arbeidsplasser åpent ganske lenge?
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #40 Skrevet 11. desember 2015 Unnskyld meg, du "forstår" at det er vanskelig sier du, men det virker jo ikke sånn likevel! Tror du ikke alle foreldre helst ville vært med?! Men man må sette brød på bordet også. Det var mange barnehager som hadde lucia i dag, sier seg selv at ikke alle med småbarn på en arbeidsplass kan få fri. Og hvorfor tror du at alle har familie der de bor?Anonymous poster hash: f1741...bcc Strengt talt betyr det ingenting hva jeg forstår, det som betyr noe er hva barnet forstår. Dette stakkars lille barnet forstod ikke hvorfor ikke foreldrene hans var til stede når alle andre sine var der. Det var så hjerteskjærende at jeg var på gråten selv!Anonymous poster hash: df5b2...d26 Ja, og hvem er det som har satt barnet i den situasjonen? De som arrangerer frokosten. Ikke alle har noen som kan stille opp. Gni salt i såret til de stakkars foreldrene som sikkert har grisedårlig samvittighet Hvorfor skal foreldre som påfører så mye smerte på barna sine skånes? Det er da vitterlig barnet som burde skånes! Santa-lucia frokost var allerede tradisjon for 30 år siden da jeg gikk i barnehage, det burde ikke komme som noe sjokk for foreldre at de må kunne planlegge såpass at de kan stille. Selv mannen min som er flykaptein klarer å planlegge såpass at han får med seg alle viktige arrangement, og det er jaggu det ikke lett, men gjennomførlig. Anonymous poster hash: df5b2...d26 Planlegge? Får man ikke fri så får man ikke fri. At mannen din er flykaptein sier jo ikke så mye da en hver hvor lite de faktisk jobber... Anonymous poster hash: 5e780...14e
BareMas Skrevet 11. desember 2015 #41 Skrevet 11. desember 2015 Unnskyld meg, du "forstår" at det er vanskelig sier du, men det virker jo ikke sånn likevel! Tror du ikke alle foreldre helst ville vært med?! Men man må sette brød på bordet også. Det var mange barnehager som hadde lucia i dag, sier seg selv at ikke alle med småbarn på en arbeidsplass kan få fri. Og hvorfor tror du at alle har familie der de bor?Anonymous poster hash: f1741...bcc Strengt talt betyr det ingenting hva jeg forstår, det som betyr noe er hva barnet forstår. Dette stakkars lille barnet forstod ikke hvorfor ikke foreldrene hans var til stede når alle andre sine var der. Det var så hjerteskjærende at jeg var på gråten selv!Anonymous poster hash: df5b2...d26 Ja, og hvem er det som har satt barnet i den situasjonen? De som arrangerer frokosten. Ikke alle har noen som kan stille opp. Gni salt i såret til de stakkars foreldrene som sikkert har grisedårlig samvittighetHvorfor skal foreldre som påfører så mye smerte på barna sine skånes? Det er da vitterlig barnet som burde skånes! Santa-lucia frokost var allerede tradisjon for 30 år siden da jeg gikk i barnehage, det burde ikke komme som noe sjokk for foreldre at de må kunne planlegge såpass at de kan stille. Selv mannen min som er flykaptein klarer å planlegge såpass at han får med seg alle viktige arrangement, og det er jaggu det ikke lett, men gjennomførlig. Anonymous poster hash: df5b2...d26 Det forklarer mange forsinkelser og kansellerte fly. Da vet jeg hvorfor jeg ikke rakk hjem i tide til å spise kveldsmat med ungene mine sist jeg hadde en jobbreise, flyet var over 2 timer forsinket, men det var sikkert en flykaptein som fulgte guttungen på fotballtrening.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 11. desember 2015 #42 Skrevet 11. desember 2015 I dag hadde vi lucia-feiring i barnehagen med frokost. Dessverre var det ingen av foreldrene til det ene barnet som dukket opp, det stakkars lille barnet gråt i fra start til slutt, det var hjerteskjærende. Jeg har forståelse for at det ikke er like lett for alle å stikke fra jobb noen timer, men tenk hva noe slikt gjør med selvfølelsen til så små barn. Jeg oppfordrer alle foreldre til å delta på slike ting, i det minste sende en tante, besteforeldre eller venn med slik at deres barn slipper å oppleve dette. Anonymous poster hash: df5b2...d26 Det her ble for dumt! Har selv muligheten til å ta fri fra jobben i sline anledninger, men evner å se at ikke alle har muligheten til det samme. Hva skal man liksom gjøre? Risikere jobben for å se ungen gå Lucia? Den virkelige verden fungerer ikke slik.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 11. desember 2015 #43 Skrevet 11. desember 2015 Første foreldre, en av de, eller en besteforeldre har mulighet. Men langt fra alle som gidder. Snakk om noen få ganger i året. Anonymous poster hash: 31fcc...e8a Vet du. Jeg har INGEN som kunne stilt opp på dagtid. Døde foreldre og svigerforeldre som jobber. Og vennene mine er og i jobb Da burde du ikke fått barn! Nei, jeg tuller selvfølgelig men noe sier meg at HI mener det. Men her stinker det troll lang vei.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #44 Skrevet 11. desember 2015 Jeg skjønner folk har grusomt viktige jobber, men setter man barn til verden skal de faktisk følges opp. De er ikke i barnehagen kun for å passes på, de får et pedagogisk opplegg. Da inngår det luciafrokost, foeldrekaffier (så foreldrene blir kjent med barnehagen, ansatte, andre foreldre ol) og andre hendelser. Det blir ikke akkurat mindre ting som skal følges opp når de skal på skolen hvis dere tror det. Har tre barn, full jobb, mann som jobber lange dager, men har likevel alltid klart å være der på alt som skjer i barnehagen og på skolen. Anonymous poster hash: ae578...91e
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #45 Skrevet 11. desember 2015 Jeg skjønner folk har grusomt viktige jobber, men setter man barn til verden skal de faktisk følges opp. De er ikke i barnehagen kun for å passes på, de får et pedagogisk opplegg. Da inngår det luciafrokost, foeldrekaffier (så foreldrene blir kjent med barnehagen, ansatte, andre foreldre ol) og andre hendelser. Det blir ikke akkurat mindre ting som skal følges opp når de skal på skolen hvis dere tror det. Har tre barn, full jobb, mann som jobber lange dager, men har likevel alltid klart å være der på alt som skjer i barnehagen og på skolen. Anonymous poster hash: ae578...91e Eh, det er da mye mindre tilstelninger på dagtid i skolealder! Barnehagen hadde masse mer Anonymous poster hash: a80d4...ee1
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #46 Skrevet 11. desember 2015 Jeg skjønner folk har grusomt viktige jobber, men setter man barn til verden skal de faktisk følges opp. De er ikke i barnehagen kun for å passes på, de får et pedagogisk opplegg. Da inngår det luciafrokost, foeldrekaffier (så foreldrene blir kjent med barnehagen, ansatte, andre foreldre ol) og andre hendelser. Det blir ikke akkurat mindre ting som skal følges opp når de skal på skolen hvis dere tror det. Har tre barn, full jobb, mann som jobber lange dager, men har likevel alltid klart å være der på alt som skjer i barnehagen og på skolen. Anonymous poster hash: ae578...91e Klart unga skal følges opp, men verken Lucia-markering, påskefrokost, sommerfest, høstfest eller annet er faktisk obligatorisk. Dette er noe barnehagen velger å ha, og de kan ikke forvente at alle foreldre kan møte opp på alt av arrangementer. I tillegg til fravær i forbindelse med egen og barns sykdom, foreldresamtaler osv. Det er faktisk mennesker som står og opererer i andres kropper kl 8 om morran. Det er folk som MÅ være på jobb for at hundrevis av andre skal få komme seg på jobb (bl.a bussjåfører og likførere). Andre må være til stede for at studenter skal kunne avlegge eksamen, andre må kjøre sykebilen ut til et ulykkedsted. Skulle likt å høre ramaskriket dersom FN operasjon ble utsatt, toget ikke gikk, studentene ikke fikk avlagt eksamen og sykebilen ikke dukka opp fordi mor og far var på Lucia-feiring. Noen folk er det faktisk behov for ute i samfunnet. Anonymous poster hash: cff03...58f
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #47 Skrevet 11. desember 2015 Haha foreldre som "påfører barna sine så mye smerte".. Skaff deg litt perspektiv du.Anonymous poster hash: f1741...bcc Vet du, jeg har, dessverre, ganske godt perspektiv på hvordan det er å være barn å bli påført smerte. Og tro meg, denne smerten hvor man ikke føler seg elsket, kan måles med følelsen av å bli slått eller misbrukt av en altfor full far. Det er bare en annen form for smerte. Anonymous poster hash: df5b2...d26 For eit teit svar og idiotisk samenligning. Barn tåler at foreldre ikke kommer til Div ting i Bhg og skole. Dette skulle de ansatte i Bhg forberedt seg på og funnet annet kjekt å gjøre samen med barnet. Foreldrene kunne og forberedt. Men å si det er i samme liga som mishandling er tåpelig. Da hadde jammen barnevernet hatt det travelt. Anonymous poster hash: dfd37...daf
☆☆☆ Skrevet 11. desember 2015 #48 Skrevet 11. desember 2015 (endret) Jeg skjønner folk har grusomt viktige jobber, men setter man barn til verden skal de faktisk følges opp. De er ikke i barnehagen kun for å passes på, de får et pedagogisk opplegg. Da inngår det luciafrokost, foeldrekaffier (så foreldrene blir kjent med barnehagen, ansatte, andre foreldre ol) og andre hendelser. Det blir ikke akkurat mindre ting som skal følges opp når de skal på skolen hvis dere tror det. Har tre barn, full jobb, mann som jobber lange dager, men har likevel alltid klart å være der på alt som skjer i barnehagen og på skolen. Anonymous poster hash: ae578...91e Det er ikkje kor "viktig" jobben er som er under diskusjon, heller om jobben er fleksibel. Ein superviktig rakettforskar kan ta att arbeidet på kveldstid og likevel løyse verdsproblem, ein butikkmedarbeidar som er aleine i butikken misser jobben om hn uteblir. Ofte kan ein byte vakt, men det er ikkje alltid det går. Og det er ikkje fordi ein prioriterar feil. Vår barnehage forstår heldigvis at trass deira pedagogiske opplegg er dei først og fremst ei barnepassteneste. I den grad det er tilstelningar med foreldredeltaking er det utanom barnehagetid, einaste som er såvidt i barnehagetida er foreldrekaffi før jul. Då er det snakk om ein kaffi og ei pepperkake når ein hentar barnet til normal tid. Endret 11. desember 2015 av ★
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #49 Skrevet 11. desember 2015 Det er utrolig trist for barnet som ikke har noen nære på slike tilstelninger. Samtidig er det nok fælt for foreldrene som ikke kan være med. Jeg jobber som lærer på småtrinnet. Skal mine 30 elever klare seg selv når jeg er på Lucia-feiring i barnehagen? Jeg mener at de voksne i barnehagen har et ansvar her. De burde brukt tid på dette ene barnet. Her har barnehagen gått bort ifra feiring på formiddagen. I år skal de ha tog og spising av julekaker senere på ettermiddagen. Anonymous poster hash: 174a7...aaf
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2015 #50 Skrevet 11. desember 2015 Vel, jeg opererer gjerne hjerner klokken halv ni om morgenen jeg, dessverre kan jeg ikke "jobbe inn" akkurat det! Anonymous poster hash: b0deb...c88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå