Gå til innhold

Uff, dette er så teit, men sårt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får dere veldig dyre gaver eller mye hjelp av foreldrene hans? Kan det være fordi han føler han må gjøre gjenngjeld at han bruker så mye penger på dem?

Fortell ham et du synes det er leit å ikke få noen gave fra ham, men vær litt forsiktig med å kritisere hans families gavetradisjoner. Jeg mener ikke at dere ikke skal prate om det, men familier har så forskjellige tradisjoner på det området at det kan være vansklig å forstå for utenforstående.

Anonymous poster hash: ac5e3...7f1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen tvil om at gubben er fullstendig blåst. Men du er jo like ille. Får fire barn og bygger hus når dere vet økonomien blir trang... Pga deres egoistiske og lite smarte valg så nedprioriteres de eldste barna deres. Stakkars barn

Og så er du på'n igjen. Føles det deilig å ha fått såret noen i dag også? Eller er det noen som lar seg såre av deg lenger? 

Anonymous poster hash: 039e5...dd3

Skrevet

Ingen tvil om at gubben er fullstendig blåst. Men du er jo like ille. Får fire barn og bygger hus når dere vet økonomien blir trang... Pga deres egoistiske og lite smarte valg så nedprioriteres de eldste barna deres. Stakkars barn

Vi har ikke dårlig råd i og for seg, men vi har valgt å prioritere å betale så mye vi kan ned på lånet nå som renta er lav. Det er et bevisst valg. Vi unner oss ikke ferier eller lignende de neste tre årene. Vi har begge høy utdannelse og trygge jobber, bare så det er sagt. Dette er en høyst midlertidig situasjon, og barna lider ingen nød. Nei, de får ikke så dyre gaver eller fancy ferier, men vi bor rett ved stranden og har hytter vi kan låne. 

Anonymous poster hash: a1112...3f6

Skrevet

Får dere veldig dyre gaver eller mye hjelp av foreldrene hans? Kan det være fordi han føler han må gjøre gjenngjeld at han bruker så mye penger på dem?

Fortell ham et du synes det er leit å ikke få noen gave fra ham, men vær litt forsiktig med å kritisere hans families gavetradisjoner. Jeg mener ikke at dere ikke skal prate om det, men familier har så forskjellige tradisjoner på det området at det kan være vansklig å forstå for utenforstående.

Vi får ingen praktisk hjelp og helt normale gaver. HI

Skrevet

Vi har ikke dårlig råd i og for seg, men vi har valgt å prioritere å betale så mye vi kan ned på lånet nå som renta er lav. Det er et bevisst valg. Vi unner oss ikke ferier eller lignende de neste tre årene. Vi har begge høy utdannelse og trygge jobber, bare så det er sagt. Dette er en høyst midlertidig situasjon, og barna lider ingen nød. Nei, de får ikke så dyre gaver eller fancy ferier, men vi bor rett ved stranden og har hytter vi kan låne. 

Hvis dere bare har valgt å spare mye (nedbetaling av lån er sparing) er det jo egentlig bare deres gjerrighet som gjør at dere ikke har satt av mer penger til gaver ol. Da er det ikke synd på dere. Du kunne jo bare prioritert dine foreldre høyere du også.

Når det gjelder å gi gave til hverandre er jo det noe dere må bli enige om. Hvis du bare har smilt og svart noe sånt som "Ja, det er sikkert det srteste." så tror nok mannen at du mener det og at alt er såre vel.

Skrevet

4000 til voksne folk med god råd, 500 til barna og 0 til deg?

Er han komplett idiot?

Anonymous poster hash: d0dc1...e4d
Skrevet

Hvis dere bare har valgt å spare mye (nedbetaling av lån er sparing) er det jo egentlig bare deres gjerrighet som gjør at dere ikke har satt av mer penger til gaver ol. Da er det ikke synd på dere. Du kunne jo bare prioritert dine foreldre høyere du også.

Når det gjelder å gi gave til hverandre er jo det noe dere må bli enige om. Hvis du bare har smilt og svart noe sånt som "Ja, det er sikkert det srteste." så tror nok mannen at du mener det og at alt er såre vel.

Du må gjerne se på det som gjerrighet. Jeg tenker på det som fornuft. Vi vil ikke bli sittende med et lån vi har vondt for å håndtere hvis (når) renten stiger. Dette er noe vi er enige om, og bestemte før vi bygde. Vi får heller ikke betalt ekstra i en periode fremover i og med at jeg må gå i ulønnet permisjon frem til vi får barnehageplass i august. Beklager, jeg forklarte meg dårlig. Jeg synes uansett ikke det er nødvendig å bruke så masse penger på sprit til voksne mennesker. Som sagt unner jeg dem gaven, men det føles sårt slik situasjonen er nå.

Skrevet

Kan dere ikke bare avtale at de voksne (inkl Svigers) ikke gir gaver til hverandre, og at dere heller bruker noen av de 4000 på å gjøre noe hyggelig sammen, du og mannen?

Høres ut som om dere trenger et lite pusterom.

Skrevet

Kan dere ikke bare avtale at de voksne (inkl Svigers) ikke gir gaver til hverandre, og at dere heller bruker noen av de 4000 på å gjøre noe hyggelig sammen, du og mannen?

Eller: høres ut som om DU trenger et pusterom.

Skrevet

Eller: høres ut som om DU trenger et pusterom.

Du har rett. Og vi trenger nok et pusterom sammen også. Det er faktisk syv år siden sist vi hadde en natt uten barn, og også flere år siden vi hadde ne kveld alene sammen (har selvfølgelig tid når barna sover, men det blir ikke nødvendigvis det samme). Vanligvis har vi ikke behov for det, men det har toppet seg i det siste med masse sykdom og våkennetter. Når vi ikke får pratet sammen på kveldene en gang blir det raskt misforståelser. Når jeg så opplever at han prioriterer trening fremfor å avlaste meg (og ja, jeg har sagt veldig tydelig i fra) blir jeg ekstra sår. Ting går sikkert bedre når nettene roer seg og barna blir friske. Tungt å gå hjemme og være omsorgspersom 24/7 når man aldri får hentet seg inn selv.

Skrevet

Enig
Skrevet

Summen mannen din bruker på gaver til foreldrene sine er uhørt. At man dropper gaver til hverandre i pressede tider kan jeg forstå, vi har gjort det selv også. Men da fikk ikke de andre så veldig flotte gaver heller. Mulig han føler dere skal bidra, men 3 liter akevitt? 

Som sagt er julefeiringen hos oss, så vi stiller naturligvis med all mat og drikke.

Med mindre dere er 50 trenger dere neppe 3 liter akevitt?

Skrevet

Summen mannen din bruker på gaver til foreldrene sine er uhørt. At man dropper gaver til hverandre i pressede tider kan jeg forstå, vi har gjort det selv også. Men da fikk ikke de andre så veldig flotte gaver heller. Mulig han føler dere skal bidra, men 3 liter akevitt?

Som sagt er julefeiringen hos oss, så vi stiller naturligvis med all mat og drikke.

Hehe, nei. Akevitten er en del av julegaven. (Hvem trenger egentlig tre liter akevitt).

Skrevet

Det er fint å spare og være økonomisk, men man skal ikke spare seg til fant heller og det gjør dere. Når dere ikke unner dere noen ting noen gang blir livet veldig trist. Om du fikk vite at du ikke hadde lenge igjen å leve, ville du da vært fornøyd med valget eller ville du angret? Du skal ikke leve som om hver dag var den siste, men du skal ikke sette livet på vent heller. Ferier, kjæresteturer og pauser i hverdagen er med på å styrke båndene, skape avbrekk fra rutinen og ikke minst gi noe å se fremover mot. 

Skrevet

Hehe, nei. Akevitten er en del av julegaven. (Hvem trenger egentlig tre liter akevitt).

Mitt poeng nøyaktig. Vi hadde hatt akevitt til vi døde..  :D

Skrevet

Tok det bare med fordi jeg synes det er tull å bruke så masse penger på sprit. Håper da virkelig ikke de har tenkt å sette flasken til livs i løpet av kvelden.

Skrevet

Det er fint å spare og være økonomisk, men man skal ikke spare seg til fant heller og det gjør dere. Når dere ikke unner dere noen ting noen gang blir livet veldig trist. Om du fikk vite at du ikke hadde lenge igjen å leve, ville du da vært fornøyd med valget eller ville du angret? Du skal ikke leve som om hver dag var den siste, men du skal ikke sette livet på vent heller. Ferier, kjæresteturer og pauser i hverdagen er med på å styrke båndene, skape avbrekk fra rutinen og ikke minst gi noe å se fremover mot.

Jeg er forsåvidt enig med deg, men vi tenkte vi skulle stramme inn i tre år, for deretter å ha bedre økonomi. Vi lever ikke slik til vanlig. Akkurat nå kommer den kommende ulønnede permisjonen i tillegg, så da må vi nesten leve litt sparsommelig.

Skrevet

Enig

Det står dere fritt til å mene. Vil bare si at vi verken er uansvarlige eller gjerrige. Ta med i betraktningen av julebudsjettet at vi selvfølgelig står for all bevertning. Det koster litt å ha julegjester boende en uke, men det står vi selvfølgelig for. Vi lever så stramt vi kan forsvare, men sparer ikke på kosen. Begge bestefedrene er skrantne, og Gud vet hvor lenge vi får beholde dem. Setter derfor kos og fellesskap foran dyre gaver. Men det er selvfølgelig ikke en god investering i julekos at husmora er fullstendig utkjørt.

Er i bunn og grunn bare veldig sliten, og kunne trengt litt hjelp og støtte fra mannen. Hjelper å lufte frustrasjonen og sortere tankene. Skal ta en prat i kveld hvor vi ser på gavene igjen, så finner vi en løsning :) Takk for mange svar, og for hjelp til å finne perspektiv.

HI

Skrevet

Har dere felles økonomi? Da hadde jeg rett og slett nektet å kjøpe så dyre julegaver til svigers (syns egentlig det er meget rart at du har latt de skje i tidligere år men pytt pytt).

Problemet jeg leser her er jo bare delvis gavene, men mer egentlig at han nedprioriterer deg og det er spesielt ille når du sier tydelig ifra at du trenger avlastning. Han kan bare ikke gå på trening når du egentlig må sove for å klare neste natt, egentid er et luksusgode når man har spedbarn i huset. Dette ser jeg på mye verre en pris på gave til svigers.

Anonymous poster hash: e16eb...4bd
Skrevet

Uff, så teit! :( Mine foreldre hadde aldri tatt imot en så dyr (og unødvendig) gave fra oss dersom det tydelig gikk på bekostning av andre ting vi heller burde brukt pengene våre på. Vi kjøper til rundt 500,- hver til foreldrene våre og søskenene våre. Altså 1000,- til foreldrepar. Nå har vi ikke barn selv ennå, men tenker at maks 1000,- er ok å kjøpe til egne barn. Men folk har jo forskjellig økonomi da...

Anonymous poster hash: 7faba...9e1

Skrevet

Din mann er en komplett idiot. Både på gaver (både pris og vare!) og som far/ektemann. Her må dere snakke sammen.

Har du hørt om Home-start? Kanskje de har det i deres kommune, og du kan få litt avlastning :) 
Vi har også tilbud om familieterapeut og psykolog i helsestasjonen her, det har hjulpet meg i en veldig tung tid, da andremann ikke vil sove om nettene og mannen jobber mye og ikke "kan" være mer hjemme. Han skjønte ikke hvor ille det var, før han sto foran disse damene som snakket med meg om hvor ille og tøft alt var (fødselsdepresjon). Endte med at han måtte sykemelde seg fra jobben (vært hjemme i 3 uker nå, og fremdeles er jeg helt på kjøret), såpass langt var det gått før han "kunne" trå til.
Home-start damene er forresten elskelige, i dag kom hun med bolledeig og lagde kanelboller, og gikk tur med babyen etterpå :) 

Anonymous poster hash: 3a56a...a7e
Skrevet

Lykke til med praten i kveld, bank litt fornuft inn i han!

Og sier som de andre her, meget merkelige foreldre som kan ta i mot sånt av han/dere...

Håper de i gjengjeld kjøper det barna deres trenger i det minste....

Skrevet

Nei, pga. MANNENS lite smarte valg så nedprioriteres eldste barna.

De kunne fint ha gitt hans foreldre gaver til samme pris som gavene til hennes foreldre. Da ville det vært igjen penger til skiutstyr til to av barna + en god gave til hans kone.

Anonymous poster hash: 9e5ed...357

Skrevet

Tror du må ta en ordentlig prat med ham. Skriv budsjett for desember og jul på forhånd.

Sett opp budsjett for julegavene på en tydelig måte slik at navn og beløp kommer tydelig frem

Barna: kr 500

Mine foreldre: kr. 300

Dine foreldre: kr 4.000,-

Meg: 0

Deg: ?

I tillegg så må du ta en gjennomgang på fordeling av fellesansvar i hjemmet i hverdagen, og kreve endring fra og med i dag!

Om han føler han ikke har tid fordi han må trene, da får han stå opp tidligere om morgenen og trene før jobb. Vil han ikke det så får han nedprioritere treningen en periode. Samme om han bruker mye tid på kompiser. Familien kommer først - og der har han like stort ansvar som deg.

I tillegg så må du få en pusterom i uken, så da får han stille opp og gjøre det som trengs hjemme slik at du kan komme deg ut en tur.

Om han er helt vrang der også.... skriv opp "tidsbudsjett" for uken der også og plott inn hva dere bruker tid på. Vil tro det også der kommer frem en stor skjevfordeling...

Og som noen andre har skrevet - jeg tror det er lurt med noen turer på fvk med denne mannen som er så komplett blåst på hva familie og ansvar betyr.

(En ting helt til slutt - er du helt sikker på at han faktisk bruker de store beløpene på foreldrene, har du sjekket prisen på det de får? Mulig alt går til foreldrene, men det ville heller ikke overrasket meg om denne mannen stakk unna penger til noe til seg selv og bortforklarte det med gaver til foreldrene.)

Når du tar opp det med gaver til julen - spør ham også direkte spørsmål.

Synes du det er riktig at vår eldste skal gå uten skiutstyr i vinter for at dine foreldre skal få alkoholgave til 4000 kroner til jul?

Og si fra - jeg synes ikke det er greit at vi dropper gaver til hverandre, og i år så ønsker jeg meg en gave som viser at du setter pris på meg, som viser at du bryr deg om hva som er viktig for meg. Vi har råd til både det, skiutstyr til barna m.m. om vi gir foreldrene dine gaver til samme beløp som mine foreldre får. Eller synes du det er greit at mine foreldre skal sitte og se på på julaften at du har brukt 4.000 kroner på alkohol til foreldrene dine, når mine foreldre gir oss 10.000 kroner fordi vi har det stramt økonomisk fremover? Hvordan tror du det vil være for foreldrene dine å se at de får gaver til mange tusen kroner når de vet at barnebarna ikke får gå på ski i vinter? Mener du fremdeles at det er riktig prioritering å bruke så mange tusen på gaver til dine foreldrene når økonomien vår er som den er?

Så kan du tilby deg å ta over julegavekjøpene dette året (bortsett fra hans gave til deg). Da får du tid utenfor huset, han må ta ansvar for hus og barn mens du er ute.

Etter å ha fordelt ansvar i hverdagen så må dere sette opp en fordeling av arbeidsoppgaver som må gjøres før jul - og når tingene skal være gjort.

Uansett - ring fvk i morgen, for jeg tror mannen din kan være en hard nøtt å knekke på disse områdene, og en nøytral tredjeperson er nok på sin plass.

Anonymous poster hash: 9e5ed...357
Skrevet

Hadde mannen brukt 4000 kroner på julegave til foreldrene sine og ikke noe til meg hadde det blitt månelyst...

Anonymous poster hash: 10268...387

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...