Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #1 Skrevet 26. november 2015 Vi har akkurat bygget hus, og har litt trang økonomi. Mannen vil at vi ikke skal kjøpe gaver til hverandre. Til barna har vi satt maks 500. Til sine foreldre kjøper han for tilsammen ca 4000, hvorav halvparten er til akevitt og annen sprit. Jeg er alene om mye ansvar her hjemme. Han jobber og trener. Vi fikk nr fire for litt siden, og nettene er deretter. I tillegg har de tre yngste vært mye syke i høst. Kombinasjonen av søvnmangel og pleie av syke barn, sammen med å sjelden komme seg ut av huset har tært hardt på meg, og jeg føler meg langt nede nå. Ville blitt så utrolig glad for å bli satt litt pris på. Trenger ikke å være så mye, en enkel genser eller litt god sjokolade og te er evig nok. Vet det er sutrete og et skikkelig I-landsproblem. Kan jo bare kjøpe en genser selv, men jeg trenger så sårt at han viser meg litt oppmerksomhet. Teit? Jeg synes også det er rart å bruke så mye på alkohol til sine foreldre (som har god råd), når eldste mangler skiutstyr og det er flere ting vi trenger til huset. Jeg unner dem virkelig en fin gave, men akkurat i år ville jeg prioritert annerledes. Vi skal feire jul med alle besteforeldrene, og det blir merkelig skjevfordeling av gaver (kjøper for 2-300 til mine foreldre, men de ville blitt ille berørt om vi brukte så mye på drm når de vet vi har det trangt. Det er jeg redd svigers også blir, men han kjenner dem best). Anonymous poster hash: a1112...3f6
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #2 Skrevet 26. november 2015 Ser at tonen er skikkelig sutrete. Jeg er vanligvis ikke så sippete, og er egentlig ikke så ivrig på oppmerksomhet heller skriver det på alt-for-sliten-mamma-kontoen. HI Anonymous poster hash: a1112...3f6
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #3 Skrevet 26. november 2015 Du må snakke med han. Forholdet deres blir ikke bra av at han ikke vet hva du føler og tenker. 4000 i gaver til foreldrene hadde vært uaktuelt for meg, god råd eller ei. Anonymous poster hash: b397c...ea2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #4 Skrevet 26. november 2015 Jeg hadde blitt ganske sur om min valgte å bruke 2000kr på sprit, og 2000kr til på gave til sine foreldre, om vi hadde det trangt økonomisk. Ikke så farlig med egen gave, men ungene bør få gaver! Anonymous poster hash: 64181...e8c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #5 Skrevet 26. november 2015 Whaat? Dere har dårlig råd, så han vil ikke kjøpre gave til deg, men skal bruke 4000 på foreldrene sine. Det er jo idiotisk. For en premiedust Anonymous poster hash: 09a51...dce
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #6 Skrevet 26. november 2015 Ja for en idiot! Hva er problemet hans??? Anonymous poster hash: 8e31a...c79
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #7 Skrevet 26. november 2015 Whaat? Dere har dårlig råd, så han vil ikke kjøpre gave til deg, men skal bruke 4000 på foreldrene sine. Det er jo idiotisk. For en premiedust Anonymous poster hash: 09a51...dce Det tenker jeg også, spesielt når en del av gaven er en treliters flaske akevitt til 1500. Redd foreldrene hans skal sitte med en flau smak i munnen. Jeg hadde sett for meg mer i rekke av en god bok til hver og kalender med bilde av barna eller noe. Anonymous poster hash: a1112...3f6
Luksusdyret Skrevet 26. november 2015 #8 Skrevet 26. november 2015 Er han en mammadalt av dimensjoner? Han gidder ikke å kjøpe gave til kjerringa si som tar ansvar for hus og hjem mens han TRENER (!!), mens foreldrene får gave for 4 000, altså mye mer enn hans egne barn. Hvorfor fikk han familie? Sett hardt mot hardt og si at i år har vi ikke råd til noe dyr gave til hans foreldre. Skal man kutte ut gaver til voksne så skal man ta med alle, ikke bare alle andre unntatt deg. Det ser ut som han ikke setter pris på deg i det hele tatt, vil du gjøre noe med det så må du konfrontere ham og gi ham klar tale.
Chupa chups Skrevet 26. november 2015 #9 Skrevet 26. november 2015 Sett opp et julegavebudsjett sammen, kanskje han ser hvor dumt det blur når det står svart på hvitt? Når det gjelder oppmerksomhet - du må bare sette ord på hva du føler. Ikke la ting pågå i stilhet, da vil du til slutt bygge en bitterhet som er kjempevanskelig å komme over.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #10 Skrevet 26. november 2015 Er han en mammadalt av dimensjoner? Han gidder ikke å kjøpe gave til kjerringa si som tar ansvar for hus og hjem mens han TRENER (!!), mens foreldrene får gave for 4 000, altså mye mer enn hans egne barn. Hvorfor fikk han familie? Sett hardt mot hardt og si at i år har vi ikke råd til noe dyr gave til hans foreldre. Skal man kutte ut gaver til voksne så skal man ta med alle, ikke bare alle andre unntatt deg. Det ser ut som han ikke setter pris på deg i det hele tatt, vil du gjøre noe med det så må du konfrontere ham og gi ham klar tale.Han er ikke så flink til å vise det, i alle fall. Jeg er redd det bare gir ekkel stemning når foreldrene pakker opp gaver som er dyrere enn alle de andre gavene vi gir (til de som er tilstede hos oss) tilsammen. Jeg ville ikke likt det om barna mine blakket seg på gaver til meg. Da ville jeg heller hatt noe barnebarna hadde laget e.l. På den andre siden har det alltid vært slik. I fjor fikk hans foreldre gaver til over 6000 mens jeg fikk en vinåpner. Veldig gjennomtenkt gave til sin gravide kone. Anonymous poster hash: a1112...3f6
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #11 Skrevet 26. november 2015 Sett opp et julegavebudsjett sammen, kanskje han ser hvor dumt det blur når det står svart på hvitt? Når det gjelder oppmerksomhet - du må bare sette ord på hva du føler. Ikke la ting pågå i stilhet, da vil du til slutt bygge en bitterhet som er kjempevanskelig å komme over. Tror vi skal gå gjennom budsjettet i kveld, ja. Jeg har snakket med ham, ikke om oppmerksomhet, men om avlastning og hjelp i hverdagen. Jeg har snakket så i klartekst som jeg kan, og sagt rett ut at forholdet ikke holder hvis jeg aldri får hentet meg inn. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å få ham til å forstå. Det er ikke snakk om hinting her, altså. Anonymous poster hash: a1112...3f6
Sheriff Callie Skrevet 26. november 2015 #12 Skrevet 26. november 2015 Jeg forstår ikke at det finnes så dumme menn der ute, og så dumme damer som gidder å ha noe med de å gjøre!! Jeg blir sjokkert, unnskyld meg...! Virkelig 😱
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #13 Skrevet 26. november 2015 Jeg forstår ikke at det finnes så dumme menn der ute, og så dumme damer som gidder å ha noe med de å gjøre!! Jeg blir sjokkert, unnskyld meg...! Virkelig 😱 Høres ekstra negativ ut nå, fordi jeg er så sliten. Han har mange gode sider, men omtanken hans er nok ikke så godt utviklet. Sårt at foreldrene hans (som som sagt har god økonomi) tydeligvis er verdt mye flottere gaver enn barna og jeg. HI Anonymous poster hash: a1112...3f6
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #14 Skrevet 26. november 2015 Oi. Veldig spesielt med så dyre gaver til sine foreldre. Har du spurt hva som ligger bak? Får han like dyre gaver tilbake?Det er lov å ønske å bli satt pris på. Og, noen menn trenger å bli fortalt det. Anonymous poster hash: a89ce...9c6
Lille krøll Skrevet 26. november 2015 #15 Skrevet 26. november 2015 Si akkurat det. Hva har dine foreldre gjort som fortjener så flotte gaver når ikke din familie gjør det??? Det er enkelt å ta forgitt det man har nærme. Alt det du gjør i hverdagen veier mer enn at foreldre passer barn i ny og ne men sees gjerne på som verd mindre...
Gjest Moonstruck Skrevet 26. november 2015 #16 Skrevet 26. november 2015 Hvis det er svigers som skal ha julefeiringen kan det jo på en måte forsvares fordi de bruker mye penger på mat og drikke til alle. Akevitten blir dermed en måte å bidra økonomisk til festen på... Handler det om tradisjon må det jo kunne være mulig å prate med foreldrene sine, og forklare at dere ikke har dårlig råd i år..? Men, hva vet vi om hans forhold til sine foreldre. Er det bare fordi han har lyst, finnes det ingen unnskyldning for dumskapen.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #17 Skrevet 26. november 2015 Julefeiringen er hjemme hos oss, så det er ikke ment som en økonomisk kompensasjon. Han får helt "normale" gaver av dem. I år får vi 10 000 i julegave av mine foreldre fordi jeg må gå i ulønnet permisjon en periode før vi får barnehageplass, dermed blir det litt ekstra kleint at de skal se på at svigers pakker opp så dyre gaver. Det er to år siden sist de passet barn her, så det er ikke ment som "lønn" heller. Anonymous poster hash: a1112...3f6
Sheriff Callie Skrevet 26. november 2015 #18 Skrevet 26. november 2015 Jeg forstår ikke at det finnes så dumme menn der ute, og så dumme damer som gidder å ha noe med de å gjøre!! Jeg blir sjokkert, unnskyld meg...! Virkelig 😱Høres ekstra negativ ut nå, fordi jeg er så sliten. Han har mange gode sider, men omtanken hans er nok ikke så godt utviklet. Sårt at foreldrene hans (som som sagt har god økonomi) tydeligvis er verdt mye flottere gaver enn barna og jeg. HI Anonymous poster hash: a1112...3f6 Etter alt du gjør for han, for barna og for hjemmet deres, så er det du som fortjener den påkjønnelsen, ikke de.... Det er bare helt galt! Og hvis han gjorde det samme i fjor så håper jeg virkelig du får avverget det i år. Håper dine foreldre kjøper noe ordentlig fint til deg, og ikke noe til han...
Hjertefru Skrevet 26. november 2015 #19 Skrevet 26. november 2015 Svigers har også "hatt" julefeiringa her. Høres helt utrolig ut at dere skal bidra med sprit og gaver for 4000 til svigers når økonomien ikke er den beste. Skjønner den med å "bidra" men det får da være grenser. Vi tar med oss en blomst til de i tillegg til julegavene, og det er det. Det som blir dummest oppi alt er den store forskjellen i julegaver til svigerforeldrene kontra dine foreldre. Sånt er helt håpløst når man feirer sammen, og det er det rart at mannen din ikke ser. Har du prøvd å gjøre ham oppmerksom på dette? Skjønner at du er sliten, kjøp deg noe fint selv. Da får du akkurat det du ønsker deg også.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 26. november 2015 #20 Skrevet 26. november 2015 Summen mannen din bruker på gaver til foreldrene sine er uhørt. At man dropper gaver til hverandre i pressede tider kan jeg forstå, vi har gjort det selv også. Men da fikk ikke de andre så veldig flotte gaver heller. Mulig han føler dere skal bidra, men 3 liter akevitt?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #21 Skrevet 26. november 2015 Svigers har også "hatt" julefeiringa her. Høres helt utrolig ut at dere skal bidra med sprit og gaver for 4000 til svigers når økonomien ikke er den beste. Skjønner den med å "bidra" men det får da være grenser. Vi tar med oss en blomst til de i tillegg til julegavene, og det er det. Det som blir dummest oppi alt er den store forskjellen i julegaver til svigerforeldrene kontra dine foreldre. Sånt er helt håpløst når man feirer sammen, og det er det rart at mannen din ikke ser. Har du prøvd å gjøre ham oppmerksom på dette? Skjønner at du er sliten, kjøp deg noe fint selv. Da får du akkurat det du ønsker deg også. Jeg skal si det til ham. Han innser sikkert at det blir helt skjevt. Om han absolutt må kjøpe så dyr gave skal jeg be ham gi den før jul, så de ikke pakker den opp hos oss sammen med mine foreldre. Julefeiringen er hjemme hos oss, ikke hos svigers. Vi er ikke hos svigers i det hele tatt i løpet av julen, i alle fall ikke på middag/selskap. Anonymous poster hash: a1112...3f6
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #22 Skrevet 26. november 2015 Summen mannen din bruker på gaver til foreldrene sine er uhørt. At man dropper gaver til hverandre i pressede tider kan jeg forstå, vi har gjort det selv også. Men da fikk ikke de andre så veldig flotte gaver heller. Mulig han føler dere skal bidra, men 3 liter akevitt? Som sagt er julefeiringen hos oss, så vi stiller naturligvis med all mat og drikke. Anonymous poster hash: a1112...3f6
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #23 Skrevet 26. november 2015 Vi har akkurat bygget hus, og har litt trang økonomi. Mannen vil at vi ikke skal kjøpe gaver til hverandre. Til barna har vi satt maks 500. Til sine foreldre kjøper han for tilsammen ca 4000, hvorav halvparten er til akevitt og annen sprit. Jeg er alene om mye ansvar her hjemme. Han jobber og trener. Vi fikk nr fire for litt siden, og nettene er deretter. I tillegg har de tre yngste vært mye syke i høst. Kombinasjonen av søvnmangel og pleie av syke barn, sammen med å sjelden komme seg ut av huset har tært hardt på meg, og jeg føler meg langt nede nå. Ville blitt så utrolig glad for å bli satt litt pris på. Trenger ikke å være så mye, en enkel genser eller litt god sjokolade og te er evig nok. Vet det er sutrete og et skikkelig I-landsproblem. Kan jo bare kjøpe en genser selv, men jeg trenger så sårt at han viser meg litt oppmerksomhet. Teit? Jeg synes også det er rart å bruke så mye på alkohol til sine foreldre (som har god råd), når eldste mangler skiutstyr og det er flere ting vi trenger til huset. Jeg unner dem virkelig en fin gave, men akkurat i år ville jeg prioritert annerledes. Vi skal feire jul med alle besteforeldrene, og det blir merkelig skjevfordeling av gaver (kjøper for 2-300 til mine foreldre, men de ville blitt ille berørt om vi brukte så mye på drm når de vet vi har det trangt. Det er jeg redd svigers også blir, men han kjenner dem best). Anonymous poster hash: a1112...3f6 Jeg synes ikke du er teit. Forstår veldig godt hva du mener. Det handler ikke om det materielle, men det å oppleve å bli satt pris på, omtanke, føle at partneren synes det er verdt å bruke tid på å glede deg. Og selvsagt er det sårende at han synes det er greit å bruke 4000 kr på gaver til andre (det er utrolig mye!) men ingen ting på deg. Dette handler jo i bunn og grunn om noe mye større og mye viktigere enn julegaver. Men jeg har dessverre ikke noen råd om hva du kan gjøre. Jeg synes dette høres ut som noe som burde tas opp med en tredjepart, for eksempel på Familievernkontoret. En slik holdning som mannen din har vil være veldig ødeleggende i lengden. Jeg har selv opplevd følelsen av å være ikke-verdsatt barnepasser og hushjelp, og det spiser opp kjærligheten. Anonymous poster hash: 039e5...dd3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #24 Skrevet 26. november 2015 Prøver å se det med mannens øyne. Foreldrene hans har masse penger, det aner meg at han har vært godt vant, med fine gaver. Han har vært vant til å få fine gaver og gi fine gaver. Stemmer det? I så tilfelle er det kanskje vanskelig for han å bryte sirkelen, selv om han nå har mindre penger enn tidligere. Han må omvendes, det er kanskje lettere hvis du får svigers med på laget. Anonymous poster hash: 5f8bc...3b6
Sint naken biltyv Skrevet 26. november 2015 #25 Skrevet 26. november 2015 Ingen tvil om at gubben er fullstendig blåst. Men du er jo like ille. Får fire barn og bygger hus når dere vet økonomien blir trang... Pga deres egoistiske og lite smarte valg så nedprioriteres de eldste barna deres. Stakkars barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå