Gå til innhold

Hvis det var en folkeavstemning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer ikke for å stenge grensen, men jeg tenker det kan være lurt å ha en bedre oversikt over hvem som kommer. Det er jo ikke bare barnefamilier fra Syria..De kommer fra mange land og de er ikke alle i nød, bare ute etter noe bedre.

Anonymous poster hash: 905f5...d7e

Men det at slikt kommer frem på nyhetene og sånt må jo bety at de har en viss oversikt?

Anonymous poster hash: af337...be4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville stengt grensen for lenge siden! Dere som ønsker "hele verden" velkommen til Norge; Holder dere døren deres like åpen? Ønsker dere fylle huset med flyktninger som garantert ville laget forandringer i deres harmoniske hjem? Tviler...

Anonymous poster hash: f1f3a...22d

Hele verden: befolkning på 7000.000.000 personer.

Asylsøkere til Norge i 2015: ca 11.000

Ser du forskjellen?

Ser du forskjell på: hele verden / "hele verden"?

Anonymous poster hash: 45955...274

Skrevet

Selvsagt stenger man ikke grensen! Da er vi jo like ille som land som vi slett ikke vil sammenligne oss med.

Vi må ta imot de som kommer og stole på at rette instanser tar seg av registrering og kontroll av hvem som kommer og hvilket grunnlag de søker asyl på.

Holdningene til andre mennesker som kommer frem, både her og ellers på nettet, er det som skremmer meg. Det vise hvor egoistiske og nådeløse mennesker blir når de føler at noen truer deres trygge boble.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg ville stengt grensen for lenge siden! Dere som ønsker "hele verden" velkommen til Norge; Holder dere døren deres like åpen? Ønsker dere fylle huset med flyktninger som garantert ville laget forandringer i deres harmoniske hjem? Tviler...

Ser du forskjellen?

Ja. Og gåseøynene er ikke oppklarende. Så du får heller være konkret.

Skrevet

Ser du forskjellen?

Men mener du for fult alvor at vi ikke har plass til 11000 mennesler til?

Og den sammenligningen du kommer med, skjønner jeg ikke helt? Jeg liker naboen min og jeg syns det er kjekt når det kommer turister til bygda, men jeg ber dem da ikke bo hos meg? Det går vel an å være positiv til asylmottak uten å måtte legge de inn på gjesterommet?

Anonymous poster hash: 4efa6...dd1

Skrevet

Ja! Steng grensen!

Anonymous poster hash: 1ddea...e72

Skrevet

Nei, jeg vil ikke ha stengte grenser. Og jeg liker dårlig å bli kalt naiv fordi jeg mener noe annet enn andre. Ikke akkurat imponerende retorikk hvis man ikke kan argumentere bedre for eget standpunkt enn å rakke ned på meningsmotstandere. Jeg ønsker ikke hele verden velkommen heller, men det er neppe noe problem. Det meste av verden er nok fornøyde med å være der de er. Ei heller ønsker jeg å gi bort halve huset mitt til asylsøkere. På samme måte ønsker jeg ikke å gi bort hele lønna mi til skolevesenet selv om jeg synes skolene i Norge bør rustes opp. Jeg mener imidlertid at det ikke er noen grunn til at noen mennesker skal ha så ufattelig mye bedre levestandard enn andre. Og jeg synes lite om å sette svake grupper opp mot hverandre. Jeg ønsker ikke at tante Olga skal dø hjemme i leiligheten sin fordi det ikke finnes sykehjemsplasser til henne, men tror ikke det trenger å skje. Hvis man skal omfordele her i landet, kan man begynne med å ta litt fra en rederfamilie heller enn fra Olga. 

Skrevet

Ikke fullt, innfør visumplikt.

Anonymous poster hash: bb334...a23

Skrevet

NEI!

Håper alle som sier JA, opplever å virkelig trenge hjelp til seg og sine barn en dag, og ikke få det!!!

Anonymous poster hash: 8b377...b3a

Skrevet

Ser du forskjellen?

Og den sammenligningen du kommer med, skjønner jeg ikke helt? Jeg liker naboen min og jeg syns det er kjekt når det kommer turister til bygda, men jeg ber dem da ikke bo hos meg? Det går vel an å være positiv til asylmottak uten å måtte legge de inn på gjesterommet?

Sammenligningen er ganske enkel. Du har din familie, deres hus. Så har vi nabolag, byer/tettsteder, kommuner, fylker, landsregioner og til slutt vårt land, Norge. Alt er bygget opp fra smått til stort. Samme gjelder styre. Altså, om man mener Norge ikke er vårt (nordmenn), og vil dele alt, forsi vi er så "rike", hva er da vårt?? Ingenting! For alt kan plukkes fra hverandre til småbiter som til slutt omfavner ditt hjem.

Skrevet

Ser du forskjellen?

Du vet godt at 11000 bare er en sped begynnelse. Skal vi bare pøse på med mennesker i et så lite land som Norge? Vi har jo ikke ressurser til å ta vare på de menneskene som allerede bor her, hvordan skal vi ta vare på alle de som kommer? For jeg regner med nordmenn ikke vil gå tilbake i tid igjen? Vi har nettopp fått full bhg dekning. Eller, det er vel å ta hardt i. Vil du godta at mange av bhg-plassene nå går til flyktninger, noe som resulterer i at du ikke får gå tilbake til jobb etter permisjon? Jeg kan fortsette i evigheter, men du forstår poenget mitt?

Gjest Antarctica
Skrevet

Ser du forskjellen?

Du vet godt at 11000 bare er en sped begynnelse. Skal vi bare pøse på med mennesker i et så lite land som Norge? Vi har jo ikke ressurser til å ta vare på de menneskene som allerede bor her, hvordan skal vi ta vare på alle de som kommer? For jeg regner med nordmenn ikke vil gå tilbake i tid igjen? Vi har nettopp fått full bhg dekning. Eller, det er vel å ta hardt i. Vil du godta at mange av bhg-plassene nå går til flyktninger, noe som resulterer i at du ikke får gå tilbake til jobb etter permisjon? Jeg kan fortsette i evigheter, men du forstår poenget mitt?

Jeg forstår poenget DITT. Det er uhyre enkelt. Du ser på goder som noe begrenset, på linje med en kake som deles og aldri regenereres; du ser på det å forbruke og tjene penger som livets mål og du ser på mennesker utenfra som en utgiftspost. Dette har du til felles med mange.

Det som er spørsmålet er om du ser poenget MITT.

For saken er den at "alle disse" er en dråpe i havet sammenlignet med alle dem det KUNNE ha vært hvis et så lite land som Norge hadde ligget et annet sted, rent geografisk. Saken er den at du har hatt rotteflaks. For de som klarer å først duppe seg over Middelhavet uten å drukne og deretter slepe seg gjennom hele Europa og hit ikke i det hele tatt utgjør så mye som en tiendepart av den samla flyktningstrømmen.

Dersom de europeiske statene i og utenfor EU hadde gjort som de burde allerede i august; satt seg til forhandlingsbordet og gjort en ren utregning, basert på økonomiske, demografiske og andre kalkyler, og tildelt hvert land et bestemt antall de forpliktet seg til å huse og saksbehandle, så kan jeg love deg at sluttsummen hadde blitt en HELT annen.

Som det er nå, sitter Jordan, Hellas, Tyrkia, Bulgaria, Italia og noen av de tidligere jugoslaviske statene med en kjempepakke de ikke kan sende noe sted. Flere av disse har her og nå en mye dårligere infrastruktur og nasjonaløkonomi enn Norge. Men av en eller annen grunn mener du de skal ta trykket uten andres hjelp? Fordi det passer deg dårlig å være beboer på et kontinent folk søker seg til.

Vel, de som er farlige for Norge her og nå er ikke de 11.000 som kom i år eller de 11.000, 22.000 eller 33.000 som kommer til neste år. De som er farlige er folk som du, som skaper fronter. Dine skakkjørte prognoser kan bli selvoppfyllende profetier hvis du fortsetter å bære bensin til bålet.

For som du sikkert skjønner, vi kan ikke stoppe globalisering, like lite som vi kan stoppe regnet. Ikke med politiske eller diplomatiske tiltak. Isolasjonismens tid er forbi. Vi kan kun gjøre én ting: bestemme oss for hvordan vi vil leve med globalisering.

Skrevet

Steng grensen. Galskap at vi ikke har gjort det allerede.

Anonymous poster hash: 21c02...f37

Skrevet

NEI!

Håper alle som sier JA, opplever å virkelig trenge hjelp til seg og sine barn en dag, og ikke få det!!!

Anonymous poster hash: 8b377...b3a

Oi, så medmenneskelig du er!

Anonymous poster hash: 21c02...f37

Skrevet

Steng grensene. Jeg skal stemme FrP ved neste stortingsvalg. Har aldri vært i nærheten av å stemme de, men denne gangen ser jeg at det må gjøres

Anonymous poster hash: f248d...649

Skrevet

Steng grensen! De aller fleste som kommer over Storskog har allerede opphold i Russland og trenger ikke asyl i Norge.

Anonymous poster hash: 902a7...fac
Skrevet

Jeg syns det er festlig at det kun er et riktig svar på dette spørsmålet her inne. Du blir hetset dersom du ikke er villig til å ta imot 350 000 flyktninger til Norge, dersom du ikke vil dele av lønnen, klærne og husrommet ditt uansett hvor fattig du er selv og du er gjennomført råtten hvis du mener det går an å vurdere mulighetene for at de som kommer hit kanskje ikke akkurat er de som trenger det mest. Svar nei til å stenge grensene for hvis ikke blir du stemplet som ond av dib-banden.

Ja til stengte grenser, ja til å få en oversikt og god håndtering av de som allerede har ankommet, ja til å hjelpe de som virkelig trenger det, ja til å sende lykkejegere hjem igjen, ja til å ta imot flere flyktninger som er kvotert av Norge når det er godt ordnet med de vi allerede har fått inn i landet, ja til å hjelpe de som virkelig lider.

8000 syrere var planen, vips kommer det flere hundre afghanske menn fra Russland...

Naive naive nordmenn, spesielt kvinner. Skremmende!

Anonymous poster hash: 96ddf...c61

Skrevet

Jeg syns det er festlig at det kun er et riktig svar på dette spørsmålet her inne. Du blir hetset dersom du ikke er villig til å ta imot 350 000 flyktninger til Norge, dersom du ikke vil dele av lønnen, klærne og husrommet ditt uansett hvor fattig du er selv og du er gjennomført råtten hvis du mener det går an å vurdere mulighetene for at de som kommer hit kanskje ikke akkurat er de som trenger det mest. Svar nei til å stenge grensene for hvis ikke blir du stemplet som ond av dib-banden.

Ja til stengte grenser, ja til å få en oversikt og god håndtering av de som allerede har ankommet, ja til å hjelpe de som virkelig trenger det, ja til å sende lykkejegere hjem igjen, ja til å ta imot flere flyktninger som er kvotert av Norge når det er godt ordnet med de vi allerede har fått inn i landet, ja til å hjelpe de som virkelig lider.

8000 syrere var planen, vips kommer det flere hundre afghanske menn fra Russland...

Naive naive nordmenn, spesielt kvinner. Skremmende!

Anonymous poster hash: 96ddf...c61

Kunne ikke sagt det BEDRE selv !!!!

Anonymous poster hash: d43ea...650

Skrevet

Steng. Og kast ut de som ikke trenger å være her. Og Norge hadde atter vært trygt.

Anonymous poster hash: 87406...901

Skrevet

Steng, eller i alle fall send tilbake absolutt alle som er innvandrere og ikke flyktinger... De fleste er det nemlig! I Sarsborg i kveld: Nå demonstrerer de på dårlige forhold på mottakene de bor på. Er søren ikke så synd på de da altså.

Klager på renhold osv... se å vaske selv da vel, er jo deres egen dritt som er griset der

Og de klager på mangel på lommepenger til RØYK!

Bare la de gå, jeg skal gledelig vise de veien tilbake ut av landet.

og internett tilgangen ...  Og frustrert at de ikke får penger da! Det sier seg selv at de ikke flykter fra grusomme liv. Joda de ønsker seg selvfølgelig et bedre liv med fler muligheter, men da er de innvandrere... 

Skrevet

Nei.

Jeg liker å kunne reise. Jeg liker sjokolade og jeg vil gjerne ha tak i reservedeler når maskiner går i stykker.

Anonymous poster hash: 8305c...548

du kommer deg ut av landet skjønner du!

må bare legitimere deg

Skrevet

Nei.

Jeg liker å kunne reise. Jeg liker sjokolade og jeg vil gjerne ha tak i reservedeler når maskiner går i stykker.

må bare legitimere deg

Om grensen stenges i nord så er det slik at grensen stenges for alle. Så nei, da kommer ingen seg inn eller ut

Skrevet

Nei.

må bare legitimere deg

Om grensen stenges i nord så er det slik at grensen stenges for alle. Så nei, da kommer ingen seg inn eller ut

Seriøst? Oj det har ikke jeg forstått... ja, samma det, jeg bor på østlandet. :danse:  :danse:

Skrevet

Nei.

må bare legitimere deg

Seriøst? Oj det har ikke jeg forstått... ja, samma det, jeg bor på østlandet. :danse::danse:

Og hva tror du stengte grenser vil gjøre for Norges goodwill? For eksport og import avtalene våre?

Og om grensen i nord stenges og Østlandet er åpen betyr jo det at alle innvandrerne og flyktningene vil komme inn i landet hos deg da.

Skrevet

jeg er ikke for stengte grenser, men jeg er for å ikke ha den så vidåpen som nå. Jeg er absolutt for å hjelpe dem som trenger det, men de som kommer hit er ikke de som trenger det mest. For noen er eneste løsningen å flykte og komme hit, men for mange er det en bedre løsning å hjelpe dem der de er. Pengene vil også strekke til å hjelpe mange flere enn det de vil her i Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...