Gå til innhold

49 år og gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lykke til! :) Dette går nok kjempe fint. Mødre kommer i alle ulike varianter, viktigste er å være en god mor for akkurat ditt barn. Ta ansvar og kos deg i graviditeten. Heier på deg!

Anonymous poster hash: 2dda1...e08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først, gratulerer :)

Jeg kan ikke svare på om jeg hadde beholdt, jeg tror jeg vet svaret, jeg er 42 nå, og 42 år gamle meg sier ja, jeg hadde beholdt, men jeg blir stadig forundret over hvor mye jeg forandrer meg, hvor mye jeg skifter eller forandrer mening. Lett å si det ene eller det andre når man ikke er i din situasjon, det er sånn vi mennesker fungerer.

Men, som sagt jeg er 42, og vil ha barn nå, og det er bare 7år i mellom oss.

Jeg trodde ikke jeg ville ha flere barn, men nå...

Vi har aldri garantier for hvordan barnet vår blir, og minst av alt har vi kontroll på hva som eventuelt skjer med oss selv i framtiden.

Min mor er 62, hun er sprek, lett og utrolig. Jeg kunne lett se for meg henne som småbarnsmor (neida dette kommer ikke til å skje😂) men vil bare si, at når du er på hennes alder er barnet ditt 13, og det hadde virkelig ikke vært noe problem for henne.

Lykke til med valget ditt :)

Anonymous poster hash: 2c342...139

Skrevet

Jeg hadde nå ikke beholdt.. Men det er min mening. Lykke til !

Anonymous poster hash: e3b26...c8c

Skrevet

Hadde beholdt. Gratulerer !

Anonymous poster hash: c053a...3dc
Skrevet

👍👍👍

Anonymous poster hash: df596...f77

Skrevet

Dere som er utelukkende positive og idylliserende her bør ta i betraktning at det er svært stor forskjell på å være to foreldre, og å ha 100% aleneomsorg. Ikke minst er det ensomt, særlig når alle andre er ferdig med småbarnstiden for lengst, mens du selv er 60 og sjelden kan forlate huset etter klokken 19.00.

Gjennom en forening så møtte jeg flere mellom 40 og 44 som hadde fått barn alene ved dra til Danmark. Nå hadde alle disse liten familie til å stille opp, men de var alle sure mot de små barna, utslitt av søvnmangel, tydelig ensomme og bitre.

Så vit hva du går til HI, vær helt sikker på at du vil dette.

Anonymous poster hash: 4623a...962
Skrevet

Det må du nesten føle på selv. Er du ved god helse og orker dette så gå for det! Min eldste vil være 29 nå jeg er 49 år, så hadde ikke orket tanken engang. Men, nå har jeg 5 da.

Lykke til!

Anonymous poster hash: e8e52...aad
Skrevet

Om jeg var barnløs så kanskje. I din alder er det jo mest vanlig å bli bestemor. Min svigermor på 47 fortalte at en kollega av henne som er like gammel og mannen på 50 ble fosterforeldre til en baby på 3 mnd. Hardt, men du klarer det nok! Jeg er 26 år og dausliten av våkenetter og barnehyl. Hardt nok i alle aldre regner jeg med..

Anonymous poster hash: 0921d...b5e

Skrevet

Behold barnet dersom du ønsker. Jeg har selv to spreke søstre på din alder, nå har ingen av dem småbarn men de er aktive, driftige damer med meget god helse. Det kan jo også hende at far vil ta del slik at du får litt avlasting.

Jeg ville nok sjekket for downs og andre kromosomavvik slik at du har et valg om du vil klare dette. Men mest sannsynlig så er barnet helt friskt. Dersom du ønsker deg barn og har god helse ville jeg bare kjørt på. Min onkel ble far som 59 åring, en annen jeg kjenner ble far på samme alder. De har dog yngre koner men likevel så er de flott fedre som tar vare på helsa og er spreke.

Har du fortelt det til faren? Hvordan reagerte han?

Gratulerer så utrolig masse! Jeg er sikker på at dette går kjempefint, du er ikke den første 49 åringen som blir mamma.

Anonymous poster hash: 9473b...6e3
Skrevet

Jeg stusser på en ting... Hadde det vært en 28 år gammel hente som hadde blitt uplanlagt gravid på et ons så hadde nok ikke begeistringen vært så stor. Det hadde vært spørsmål om barnefar og om han ønsket dette, om det er Ok å beholde mot mannen sin vilje, om han skal betale barnebidrag osv. Ser for meg at diskusjonen hadde vært annerledes og hvorfor egentlig, pga HIs alder og det faktum at hun ikke har barn?

Jeg skjønner meget godt at HI beholder, hadde sikkert gjort det selv, bare interessant å de hvor positive folk er og hvor lite spørsmål det har blitt stilt om barnefaren oppi dette, hadde ikkr vært slik om HI var 20 år yngre. Og... Det er jo faktisk ingen menneskerett å få barn.

Anonymous poster hash: e13f7...499

Skrevet

Jeg stusser på en ting... Hadde det vært en 28 år gammel hente som hadde blitt uplanlagt gravid på et ons så hadde nok ikke begeistringen vært så stor. Det hadde vært spørsmål om barnefar og om han ønsket dette, om det er Ok å beholde mot mannen sin vilje, om han skal betale barnebidrag osv. Ser for meg at diskusjonen hadde vært annerledes og hvorfor egentlig, pga HIs alder og det faktum at hun ikke har barn?

Jeg skjønner meget godt at HI beholder, hadde sikkert gjort det selv, bare interessant å de hvor positive folk er og hvor lite spørsmål det har blitt stilt om barnefaren oppi dette, hadde ikkr vært slik om HI var 20 år yngre. Og... Det er jo faktisk ingen menneskerett å få barn.

Anonymous poster hash: e13f7...499

Hm.. Ser stadig slike innlegg om uplanlagte graviditeter, men synes ikke bf blir nevnt så ofte i de tilsvarene heller. Veldig mye vekt på at det er kvinnens valg... Så er vel ikke helt enig med deg der.

Ingen menneskerett å få barn, det er jo greit. Men hva har det med saken å gjøre?

Mener du at hun har en mindre rett til å bære frem barnet enn andre eller? Her må du utdype litt...

Anonymous poster hash: c8592...1f4

Skrevet

Jeg tror jeg ville beholdt, men jeg hadde ikke våget å juble så mye. Faren for SA er stor når man blir så gammel.

Jeg ville også sjekket så mye som mulig om helsen til barnet. Det blir tungt md et kronisk sykt barn uansett hvis man er alene og faren for sykdom eller skade er veldig mye høyere når foreldrene er så gamle enn for barn med unge foreldre.

En fordel for et enebarn med gamle foreldre er at de gjerne vil få mye arv i etableringsfasen, spessielt hvis ikke far heller har flere barn. Det er en fordel som ikke er til å kimse av.

Anonymous poster hash: 64280...2b6
Skrevet

Jeg ville ikke beholdt, du vil være 70 når barnet er 20.

Hva med å bli fostermor for litt eldre barn dersom du ønsker deg barn.

Ei her som skrev om at mange i den alderen løper sprettent etter barnebarn. Det ER stor forskjell på å ha et barnebarn en helg og egne barn 24/7.

Anonymous poster hash: 76385...968

Skrevet

Gratulerer hi :)

Hva sier barnefaren da, må jo ha vært et sjokk for han og? Hvor gammel er han, kommer han til og stille opp?

Hvis jeg virkelig hadde ønsket meg babyen, så hadde jeg beholdt :)

Mamma sin kusine fikk baby når hun var 48, det gikk kjempefint og han var hele familiens attpåklatt. Hun fikk helt sjokk når hun fant ut at hun var gravid, hun trodde plagene kom av overgangsalderen.

Anonymous poster hash: fed80...5b7
Skrevet

Hva er det spørsmål om? Om du skal ta ansvar og utfylle plikten din som mor, eller om du skal få noen leger til å myrde ungen din? Hvorfor er det ikke et åpenbart valg? ??

Anonymous poster hash: dd394...ec5

Skrevet

Jeg er nok usikker på om jeg synes noen over 45 burde bli aleneforeldre i det hele tatt. Barn er krevende....

Men du skriver at du har en sterk vilje HI, og at du har mye familie rundt deg som kan støtte deg og være barnevakt, og det er positivt :).

Hehe, det er jo gjerne rundt starten av førtiåra par går fra hverandre, så i den gruppen er det voldsomt mange aleneforeldre! Dessuten har man jo da helst mye mer på stell enn tjue år tidligere.

Anonymous poster hash: 3088b...1b5

Skrevet

Ønsker du å ha barn, så gratulerer! Ønsker du det ikke i utgangspunktet og heller ikke når du nå står i det med begge beina, så tar du abort.

Skrevet

Eh...

Er det bare jeg som tenker at man skal orke å følge opp litt mer enn med babykosen?

Det er om et par-tre år det begynner å bli slitsomt, og hva med når barnet begynner på skole og får fritidsaktiviteter etterhvert?

Og hva med den stakkars ungen som alltid vil måtte tilpasse seg sin gamle mor, og antagelig ta ansvar for hjelp og stell som 20-25 åring andre ikke trenger tenke på før de er 50-60?

Hva med den store risikoen for at barnet blir født med downs, evt andre lidelser grunnet mors alder?

Flott at det går an liksom, men for meg blir det bare fryktelig egoistisk!

Det er som sagt så mye mer enn det første året med babykosen.

Anonymous poster hash: 8bde7...16e

Kjenner en mann som ble far 68 å gammel.Nå er barnet 16, og han har vært superengasjert hele oppveksten. 

Anonymous poster hash: 0f0fa...073

Skrevet

Behold!!!

Og gratulerer så mye!!

Anonymous poster hash: f70f1...1bc
Skrevet

ADVARSEL! Det ropes ut om stor risko for Downs og SA. Her er det store misforståelser ute og går. Dere må ikke uttale dere om noe dere åpenbart ikke har kjennskap til!

Risikoen for å få et barn med Downs er 1,6% for en dame over 45 år. Det er ikke STOR risiko...!! Det er en litt økt risiko for det enn om hun hadde vært 20. Men risikoen er fortsatt veldig lav!

Til info: 20 år har 0,067 % sjanse, 35 år har 0,25 % sjanse, 40 år har 1 % sjanse og over 45 har 1,6 % sjanse.

Risikoen for spontanabort er også noe økt for kvinner over 35, men det er fortsatt ikke veldig mye større sjanse enn for de under 35. Andre faktorer spiller også stor rolle.

Det er viktig å skille mellom økt risiko og stor risiko... Det er laaangt fra det samme!

Skrevet

Hvis jeg var deg og ville ha barn så hadde jeg garantert ikke tatt abort! Uansett om jeg var 49 år. At du I det hele tatt har blitt gravid, er jo en bragd I seg selv og hadde nok ikke klart å ta det vekk. Lykke til.

Anonymous poster hash: ea555...d42

Skrevet

Vi har en venninne som ble gravid med prøverør da hun var 48. Hun var og er singel, og er en helt super mor. Hun er tålmodig og kjærlig.

Ser ikke noe galt med å få barn så sent, hvis man vil.

Skrevet

Positivt livssyn: alt skjer av en grunn... tvi tvi :)

Anonymous poster hash: 2dda1...e08

Skrevet

Om barnet er ønsket og friskt (om det er viktig for deg), og du er noenlunde oppegående og sprek, er det klart du må bære det fram! Heia!

Anonymous poster hash: ce761...8d6
Skrevet

ADVARSEL! Det ropes ut om stor risko for Downs og SA. Her er det store misforståelser ute og går. Dere må ikke uttale dere om noe dere åpenbart ikke har kjennskap til!

Risikoen for å få et barn med Downs er 1,6% for en dame over 45 år. Det er ikke STOR risiko...!! Det er en litt økt risiko for det enn om hun hadde vært 20. Men risikoen er fortsatt veldig lav!

Til info: 20 år har 0,067 % sjanse, 35 år har 0,25 % sjanse, 40 år har 1 % sjanse og over 45 har 1,6 % sjanse.

Risikoen for spontanabort er også noe økt for kvinner over 35, men det er fortsatt ikke veldig mye større sjanse enn for de under 35. Andre faktorer spiller også stor rolle.

Det er viktig å skille mellom økt risiko og stor risiko... Det er laaangt fra det samme!

Dette stemmer desverre ikke. Når du blir 45 er risikoen for å få et barn med Downs syndrom ca 5% og den stiger bratt fra dette nivået. Det er imidlertid så mange som sjekker om barnet er friskt og som velger abort hvis det har kromosomfeil, at det er relativt få barn som blir født av kvinner i slutten av 40-årene som har syndromet.

Det er desverre også slik at ca 41% av alle graviditeter hos kvinner mellom 45 og 41 år ender med SA.

Anonymous poster hash: 64280...2b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...