Gå til innhold

Svigerforeldrene mine er flaue av sønnen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men HI gutten er ti år han må lære at ikke alt er ok bestandig, og besteforeldre kan være konservative når det kommer til slike ting som de vokste opp med et jentene og guttete! Mener ikke du skal klippe gutten ( men beskrivelsen din av håret fikk meg til og få spader, det er 3 forskjellige lengder på det)

Men han kunne droppet lakken for besteforeldrene skyld.

Så det er hva besteforeldrene vokste opp med som skal avgjøre hva gutten vokser opp med? Er du seriøs?

Mine barns besteforeldre vokste opp med rasjonering og tygde kvae i stedet for tyggis, skal jeg tilby ungene det når de vi ha en Stimorol? Mine egen besteforeldre vokste opp uten telefon og kjøleskap, men med stuepike som ryddet og gjorde rent. Det lar seg vanskelig etterape...

Seriøst, du gjør deg latterlig nå, det jeg skriver er at besteforeldre reagerer på slikt og at gutten gjerne må gjøre dom han vill men han må lære at enkelte ting ikke passer seg I enkelte anledninger! Mine jenter får ikke lov til og kle seg I hva som helst eller gå med håret akkurat som de vill bestandig.

Og det og bringe opp hvordan det var i verden for 100 år siden passer ikke i denne diskusjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som mener at alt ikke er ok bestandig - noe jeg forsåvidt er enig i - men jeg lurer på når det ikke er ok med neglelakk, bortsett fra i enkelt yrker hvor det ikke er lov å bruke det.  Jeg bruker neglelakk når jeg vil og har aldri tenkt på at jeg ikke kan ha det på meg når jeg drar til svigers.  Når passer det ikke å bruke det?

Skrevet

Jeg er guttemamma og hvis mine gutter spør om å få på negllakk når jeg tar det på, svarer jeg at negllakk er for jenter.. Det har de godtatt.. De er guttegutter og har kun spurt om negllakk fordi jeg har det, ikke fordi de synes det er så stas selv.

Vi som foreldre skal la barn få lov til å bli selvstendige individer, men det handler også om å lære dem sosiale koder. Hvis negllakk er så viktig at han er villig til å bli stemplet som annerledes (for det er slik samfunnet er), så må han bli klar over det og ta et personlig valg.

Mine gutter har som sagt godtatt et nei og ikke mast noe mer, så jeg har ikke tenkt så mye over dette før.. Men jeg lar jo heller ikke barna gå ut av huset med det de har kledd på seg selv, dersom det vil vekke stor oppmerksomhet og lange blikk fra andre. Jeg forklarer ikke hvorfor, men kan si at hvis du skal være med på butikken må du ta på en annen genser (hvis genseren de har på er en godt brukt, utslitt, for liten favoritt som ser komisk ut på). For eksempel.

Anonymous poster hash: 6c386...47f

Jeg er også guttemamma, og er ikke enig med deg. Begge mine har hatt neglelakk på. Ene fikk på av storesøsteren sin (min samboers datter), og andre fikk av en voksen i bhg. De var stolte og fornøyde. Jeg tenker det er helt greit. Jeg kan godt si til dem at det er mest jenter som bruker neglelakk, men hvis de vil ha det på er det uproblematisk!

De er veldig guttete ellers.

Anonymous poster hash: 6cdab...6dd

Gjest Antarctica
Skrevet

Men HI gutten er ti år han må lære at ikke alt er ok bestandig, og besteforeldre kan være konservative når det kommer til slike ting som de vokste opp med et jentene og guttete! Mener ikke du skal klippe gutten ( men beskrivelsen din av håret fikk meg til og få spader, det er 3 forskjellige lengder på det)

Men han kunne droppet lakken for besteforeldrene skyld.

Så det er hva besteforeldrene vokste opp med som skal avgjøre hva gutten vokser opp med? Er du seriøs?

Mine barns besteforeldre vokste opp med rasjonering og tygde kvae i stedet for tyggis, skal jeg tilby ungene det når de vi ha en Stimorol? Mine egen besteforeldre vokste opp uten telefon og kjøleskap, men med stuepike som ryddet og gjorde rent. Det lar seg vanskelig etterape...

Seriøst, du gjør deg latterlig nå, det jeg skriver er at besteforeldre reagerer på slikt og at gutten gjerne må gjøre dom han vill men han må lære at enkelte ting ikke passer seg I enkelte anledninger! Mine jenter får ikke lov til og kle seg I hva som helst eller gå med håret akkurat som de vill bestandig.

Og det og bringe opp hvordan det var i verden for 100 år siden passer ikke i denne diskusjonen.

Det å bringe opp hvordan det var i verden for 50 år siden passer ikke i en diskusjon om antrekk med en tiåring.

Skrevet

Flott at gutten tør å være den han ønsker å være!

Det er klart han vet at de fleste gutter har kort hår og ikke bruker neglelakk. Når han vil dette, er det et bevisst valg om hvordan han vil fremstå. Jeg synes han viser mot ved å gå egne veier og vise hvem han er. Antageligvis gjør han ikke dette for å provosere, så hvorfor i alle dager skal han tvinges inn i konvenskonelle kjønnsrollemønster for utseende?

Ignorér besteforeldrenes innblanding. Støtt ham og styrk ham i troen på at det er bra å ta egne valg. For 2500 år siden uttrykte Sokrates oppgitthet overfor ungdommen. Dette er ikke noe nytt. Vi må ikke la de gamle styre over oss, stå på!

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er guttemamma og hvis mine gutter spør om å få på negllakk når jeg tar det på, svarer jeg at negllakk er for jenter.. Det har de godtatt.. De er guttegutter og har kun spurt om negllakk fordi jeg har det, ikke fordi de synes det er så stas selv.

Vi som foreldre skal la barn få lov til å bli selvstendige individer, men det handler også om å lære dem sosiale koder. Hvis negllakk er så viktig at han er villig til å bli stemplet som annerledes (for det er slik samfunnet er), så må han bli klar over det og ta et personlig valg.

Mine gutter har som sagt godtatt et nei og ikke mast noe mer, så jeg har ikke tenkt så mye over dette før.. Men jeg lar jo heller ikke barna gå ut av huset med det de har kledd på seg selv, dersom det vil vekke stor oppmerksomhet og lange blikk fra andre. Jeg forklarer ikke hvorfor, men kan si at hvis du skal være med på butikken må du ta på en annen genser (hvis genseren de har på er en godt brukt, utslitt, for liten favoritt som ser komisk ut på). For eksempel.

Ufff... Synest ganske synd på både deg og fine barn. Du virker særdeles opptatt av den ytrefasaden! Du presser barna inn i kjønnsroller og i tillegg lærer du dem (ubevisst) at dersom de på noen måte er annerledes så er de faktisk ikke gode nok! Tenk hvor vanskelig det vil bli for barna fine dersom de på en eller annen arena er annerledes enn det de opplever mamma godtar! Det være seg nåde homofil, transeksuell, religiøs eller annet! Uffff...
Du tar veldig feil av meg, heldigvis! 😅😄

Jeg er overhodet ikke opptatt av fasade, men å lære barna sosiale koder! De får lov å være seg selv. De er helt normale, glade gutter.

Du er klar over at begrepet "sosiale koder" handler om atferd, ikke sant? Å lære dem hva din egen snevre oppfatning av kjønnskorrekt antrekk er ikke en sosial kode. Når du påstår at en gutt med neglelakk "må regne med å stemples som annerledes", da kommer du jo med en selvoppfyllende profeti. Det er jo nettopp sånne mennesker som du, som kommer til å stå for den stemplingen...

Skrevet

Hadde jeg også vært om jeg var de!

Anonymous poster hash: 24cca...33e

Skrevet

Neglelakk, langt eller kort hår, blått eller rødt, så lenge gutten har gode verdier spiller vel disse andre faktorene liten rolle. Så lenge gutten er sypatisk, høflig og grei så skjønner jeg ikke problemet. Men noen besteforeldre tror de bare kan uttale seg fritt. Mine foreldre kommer med kommentarer rett som det er, ang navnevalg, hårlengde, sukkerinntak osv osv osv. Jeg blir gal...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...