Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #1 Skrevet 17. oktober 2015 De er gode besteforeldre, og vi har et godt forhold. Sønnen min forguder farfar, så vi har i grunn lite å klage på. Det er allikevel et men... Min sønn er litt sær, og går sine egne veier. Vi er i helgen bedt i en jubileumsfeiring, og min sønn har for anledningen valgt å ha på sølv neglelakk. dessuten er håret halvlangt. De har i månedsvis mast om at han må klippe seg og synes ikke han kan gå så "uflidd" på håret (han vil ikke bruke voks el. l i det). Så da de så neglelakken, klarte e å si at det ikke var passende for festen. Jeg skjønner ikke problemet. Jeg mener han må selv få bestemme hvordan han vil være på håret, og skjønner ikke maset om neglelakken. Jentene har valgt grønn og gul neglelakk, og det er visst greit - fordi de er jenter. Hadde sønnen min identifisert seg som jente, tror jeg faktisk ikke de hadde reagert slik de nå gjør. Han er ellers en skikkelig gutte-gutt (noe som for oss ikke har noen betydning), men han liker å skille seg ut - Noe jeg synes er både morsomt og fint. Jeg har bedt de slutte å mase om hår og andre særheter foran gutten, men det synker ikke inn. Jeg vil at han skal være komfortabel i seg selv - alltid, derfor blir jeg så frustrert. Anonymous poster hash: 1fbc0...60d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #2 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg synes at det er fint at dere lar gutten være seg selv, men det er nå engang kontroversielt og det kan ikke være noe sjokk at ikke alle er like liberale. Sett dere ned og snakk med dem om hva dere tenker, så kanskje de forstår dere bedre. Anonymous poster hash: 281f8...0e9
Gjest Antarctica Skrevet 17. oktober 2015 #3 Skrevet 17. oktober 2015 Da må du forklare gutten din at problemet ligger hos dem, ikke ham...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #4 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg synes at det er fint at dere lar gutten være seg selv, men det er nå engang kontroversielt og det kan ikke være noe sjokk at ikke alle er like liberale. Sett dere ned og snakk med dem om hva dere tenker, så kanskje de forstår dere bedre. Anonymous poster hash: 281f8...0e9 Vi har snakket med dem mange ganger. De blander seg lite inn i livet vårt sånn ellers, men når det kommer til hår og klær synes de det er vanskelig at vi mener barna må få bestemme selv hva som føles riktig. HI Anonymous poster hash: 1fbc0...60d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #5 Skrevet 17. oktober 2015 Da må du forklare gutten din at problemet ligger hos dem, ikke ham... Vi har sagt at de er litt gammeldagse, og at han må fortsette å gjøre det som er riktig for ham Han er heldigvis klar i sine meninger - enda. Håper vår støtte overskygger det som er negativt, for han har fått noe kommentarer på hår, negler og klær på skolen også, dessverre. HI Anonymous poster hash: 1fbc0...60d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #6 Skrevet 17. oktober 2015 Kan dere ikke snakke med gutten deres, forklare han at det er nå engang slik her i verden at alle ikke er like liberale. At noen ganger så må man ta noen "hensyn", men at det på ingen måte er noe galt med han. Kanskje han kan droppe neglelakken, bare i dette selskapet, men at det ikke er noe galt med neglelakk ellers. Om dere ikke forklarer barna deres at man må noen hensyn innimellom så gjør dere dem en bjørnetjeneste.Og før noen slakter svaret mitt, dette handler ikke om å presse gutten inn i noen kjønnsrolle, men at man kan/bør ta hensyn i ulike settinger, uten at det koster for mye. Kanskje det er jentene som bør ta hensyn mtp kleskode en annen gang? Det er jo litt ufordragelig å ture fram uten hensyn også, bare for å ikke la seg "herse" med. Anonymous poster hash: 8a351...4c7
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #7 Skrevet 17. oktober 2015 Skjønner besteforeldrene. Langt hår på gutter er sjeldent pent. Det ser så ustelt og tacky ut. Grøss Anonymous poster hash: dc7ab...669
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #8 Skrevet 17. oktober 2015 Kan dere ikke snakke med gutten deres, forklare han at det er nå engang slik her i verden at alle ikke er like liberale. At noen ganger så må man ta noen "hensyn", men at det på ingen måte er noe galt med han. Kanskje han kan droppe neglelakken, bare i dette selskapet, men at det ikke er noe galt med neglelakk ellers. Om dere ikke forklarer barna deres at man må noen hensyn innimellom så gjør dere dem en bjørnetjeneste.Og før noen slakter svaret mitt, dette handler ikke om å presse gutten inn i noen kjønnsrolle, men at man kan/bør ta hensyn i ulike settinger, uten at det koster for mye. Kanskje det er jentene som bør ta hensyn mtp kleskode en annen gang? Det er jo litt ufordragelig å ture fram uten hensyn også, bare for å ikke la seg "herse" med. Anonymous poster hash: 8a351...4c7 Enig i dette svaret her:-) han kan jo ta på neglelakk alle andre dager ;-) Anonymous poster hash: 7add1...5d4
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #9 Skrevet 17. oktober 2015 Å ha langt hår og å ha uflidd hår er to forskjellige ting. Gjelder ikke regelen Langt hår = du må stelle håret, hos jentene dine? Hvorfor ikke da hos gutten? Anonymous poster hash: 08345...743
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #10 Skrevet 17. oktober 2015 Jeg er guttemamma og hvis mine gutter spør om å få på negllakk når jeg tar det på, svarer jeg at negllakk er for jenter.. Det har de godtatt.. De er guttegutter og har kun spurt om negllakk fordi jeg har det, ikke fordi de synes det er så stas selv. Vi som foreldre skal la barn få lov til å bli selvstendige individer, men det handler også om å lære dem sosiale koder. Hvis negllakk er så viktig at han er villig til å bli stemplet som annerledes (for det er slik samfunnet er), så må han bli klar over det og ta et personlig valg. Mine gutter har som sagt godtatt et nei og ikke mast noe mer, så jeg har ikke tenkt så mye over dette før.. Men jeg lar jo heller ikke barna gå ut av huset med det de har kledd på seg selv, dersom det vil vekke stor oppmerksomhet og lange blikk fra andre. Jeg forklarer ikke hvorfor, men kan si at hvis du skal være med på butikken må du ta på en annen genser (hvis genseren de har på er en godt brukt, utslitt, for liten favoritt som ser komisk ut på). For eksempel. Anonymous poster hash: 6c386...47f
klg,2 boys now:) Skrevet 17. oktober 2015 #11 Skrevet 17. oktober 2015 Huff her er jeg gammeldags.synes langt hår på gutter bør fikses om det skal være ok(akkurat som hos jenter). Ang neglelakk er det vel også greit til sin tid
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #12 Skrevet 17. oktober 2015 Hvor gammel er gutten? Anonymous poster hash: 7add1...5d4
Englenemine Skrevet 17. oktober 2015 #13 Skrevet 17. oktober 2015 Be dem rett og slett passe sine egne saker, og vær gjerne så direkte og krass som du føler for. Bra han har selvtillit til å være seg selv og gå slik han vil. Smaken er som baken og folk må slutte å bry seg med ting de ikke har noe med... Dere som er enig med at besteforeldrene skal være flaue av han og bry seg fordi dere ikke foretrekker langt hår på gutt? Hva er det for noe? janteloven lenge leve og også saueflokkmentalitet... Bæææ bæææ bæææ man må ikke skille seg ut å gå egne veier...
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #14 Skrevet 17. oktober 2015 Kan dere ikke snakke med gutten deres, forklare han at det er nå engang slik her i verden at alle ikke er like liberale. At noen ganger så må man ta noen "hensyn", men at det på ingen måte er noe galt med han. Kanskje han kan droppe neglelakken, bare i dette selskapet, men at det ikke er noe galt med neglelakk ellers. Om dere ikke forklarer barna deres at man må noen hensyn innimellom så gjør dere dem en bjørnetjeneste.Og før noen slakter svaret mitt, dette handler ikke om å presse gutten inn i noen kjønnsrolle, men at man kan/bør ta hensyn i ulike settinger, uten at det koster for mye. Kanskje det er jentene som bør ta hensyn mtp kleskode en annen gang? Det er jo litt ufordragelig å ture fram uten hensyn også, bare for å ikke la seg "herse" med. Anonymous poster hash: 8a351...4c7 Enig i dette svaret her:-) han kan jo ta på neglelakk alle andre dager ;-) Anonymous poster hash: 7add1...5d4 Jeg også er enig i dette. Det er ikke alltid det tar seg ut at man selv turer gjennom hvordan kleskode man følger eller om man har på neglelakk på en gutt eller ikke. Dette er det dere som foreldre skal lære ungene deres. Anonymous poster hash: f024a...511
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #15 Skrevet 17. oktober 2015 Men dere som mener det er greit; er det greit å feks møte i bryllup i akkurat det man vil fordi man skal være seg selv? Møte i kirken med akkurat det man vil? 90 års dag til gamle oldemor i nettingstrømper og utringa topp bare fordi man vil? Enkelte ganger må man bare ta seg litt sammen av hensyn til andre... Anonymous poster hash: 7add1...5d4
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #16 Skrevet 17. oktober 2015 Herregud! Klipp og gre håret på sønnen din og kutt ut negllakk. Anonymous poster hash: 5597f...e6a
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #17 Skrevet 17. oktober 2015 Neglelakk synes jeg er helt greit. At han har halvlangt hår som han ikke vil stelle er ikke greit. Mine jenter har fått beskjed om at langt hår må gres og stelles. Vil de ikke det, må de klippe seg. Anonymous poster hash: 3f0e7...07b
HvittHus Skrevet 17. oktober 2015 #18 Skrevet 17. oktober 2015 Neglelakk synes jeg er helt greit. At han har halvlangt hår som han ikke vil stelle er ikke greit. Mine jenter har fått beskjed om at langt hår må gres og stelles. Vil de ikke det, må de klippe seg. Anonymous poster hash: 3f0e7...07b Men det står jo ikke at gutten går ustelt på håret? Besteforeldre av denne typen vil synes hår er uflidd så lenge det går nedenfor skjortekragen etter min erfaring. TS: Du må bare støtte sønnen din i sine valg. Vil han ha neglelakk og langt hår, er dette hans valg og hans rett. Du kan forsiktig spørre om han kan droppe neglelakken akkurat denne spesielle dagen, slik at det ikke blir så mye styr rundt hans person. De fleste barn liker jo ikke negativ oppmerksomhet. Velger han allikevel å gå med neglelakk, bør du forberede han på de eventuelle reaksjonene som vil komme.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #19 Skrevet 17. oktober 2015 La nå gutten gå akkurat som han vil. Støtt han i å være seg selv, og vis med hele deg at du er stolt av han akkurat som han er. Guttefarger/jentefarger og hvordan man pynter seg ift kjønn burde ikke være tema i 2015. Sønnen min elsker å pynte seg, vil danse i strutteskjørt og har rosa negler. Kanskje en fase, men mest sannsynlig homofil. Kommer aldri til å stoppe han, han er den han er. Han er veldig populær på skolen, har mange venner av begge kjønn, og er kjempetøff. Vi har fokusert på å bygge opp selvtilliten hans, og å være snill og grei og bry seg om andre. La han være seg selv, så lenge han kler seg etter anledning i respekt for de man er hos, selvfølgelig. Langt hår og glitterneglakk burde ikke støte noen. Anonymous poster hash: 739dc...f76
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #20 Skrevet 17. oktober 2015 Neglelakk? Oi han her går en strålende fremtid i møte :-/ Anonymous poster hash: 8989f...4ca
Mamma_til_2 Skrevet 17. oktober 2015 #21 Skrevet 17. oktober 2015 Helt greit med langt hår og lakk på neglene men hvor gammel er gutten? HanHan må jo lære at alt til sin anledning, han må ikke bruke lakk når han skal være sammen med besteforeldrene.
Hjertefru Skrevet 17. oktober 2015 #22 Skrevet 17. oktober 2015 Enig med de som sier at langt hår må stelles, også på gutter. Da er det greit Neglelakk syns jeg ikke er noen big deal, har litt med alderen på gutten å gjøre. Er gutten stor bør han få beskjed om å fjerne lakken for besteforeldrenes skyld, er han 2-3 år la ham for Guds skyld få gå med lakken
Twintipp og himmelblå Skrevet 17. oktober 2015 #23 Skrevet 17. oktober 2015 Mye her avhenger av alderen på gutten. Allikevel jeg er nokså rigid når det kommer til enkelte ting. Han skulle vært 18 år eller eldre om han skulle dukket opp i selskap med negllakk på. Langt hår er forsåvidt greit, men det skulle vært stelt, ikke hengt nedover i øynene etc. Her sverges det til sidecut, og det er ok så lenge han tar i voks og ikke ser ut som om han bor i en drabantby utenfor Moskva. Min sønn under 18 hadde aldri dratt i selskap med ustelt langt hår og negllakk.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #24 Skrevet 17. oktober 2015 Hvis man skal på en fest/ noe som er litt formelt og høytidelig så skal man faktisk stelle seg og kle seg for anledningen. Vet ikke helt i hvilken slik setting sølv neglrlakk passer for hverken gutter eller jenter. Lær ham folkeskikk, det kommer han langt med. Så må han gjerne være seg selv i hverdagslivet. Jeg liker å gå med posete haremsbukser, uten bh, og med dreads, men til og med jeg skjønner at jeg må fiffe meg opp om jeg for eksempel skal i et bryllup. Ikke minst fordi at den settingen ikke handler om MEG og jeg kan ikke alltid være midtpunkt og få det som jeg vil. Noen sosiale koder er det viktig at barna lærer. Alt til sin tid. Anonymous poster hash: 732e5...16b
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #25 Skrevet 17. oktober 2015 Mine gutter får beskjed om at neglelakk får de ikke ha på tilstelninger av ulike slag. De kan godt få prøve, men det er jenter som bruker det. Og dersom en av dem en gang på død og liv vil ha langt hår, så får han jammen fikse det. Anonymous poster hash: 513a0...9ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå