Gå til innhold

Svigerforeldrene mine er flaue av sønnen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er normalt sett veldig liberal, men ved enkelte anledninger må vi alle følge en viss type kleskode. Gutten har full anledning å leve ut sin egen stil de fleste andre dager året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er guttemamma og hvis mine gutter spør om å få på negllakk når jeg tar det på, svarer jeg at negllakk er for jenter.. Det har de godtatt.. De er guttegutter og har kun spurt om negllakk fordi jeg har det, ikke fordi de synes det er så stas selv.

Vi som foreldre skal la barn få lov til å bli selvstendige individer, men det handler også om å lære dem sosiale koder. Hvis negllakk er så viktig at han er villig til å bli stemplet som annerledes (for det er slik samfunnet er), så må han bli klar over det og ta et personlig valg.

Mine gutter har som sagt godtatt et nei og ikke mast noe mer, så jeg har ikke tenkt så mye over dette før.. Men jeg lar jo heller ikke barna gå ut av huset med det de har kledd på seg selv, dersom det vil vekke stor oppmerksomhet og lange blikk fra andre. Jeg forklarer ikke hvorfor, men kan si at hvis du skal være med på butikken må du ta på en annen genser (hvis genseren de har på er en godt brukt, utslitt, for liten favoritt som ser komisk ut på). For eksempel.

Anonymous poster hash: 6c386...47f

Ufff... Synest ganske synd på både deg og fine barn. Du virker særdeles opptatt av den ytrefasaden! Du presser barna inn i kjønnsroller og i tillegg lærer du dem (ubevisst) at dersom de på noen måte er annerledes så er de faktisk ikke gode nok! Tenk hvor vanskelig det vil bli for barna fine dersom de på en eller annen arena er annerledes enn det de opplever mamma godtar! Det være seg nåde homofil, transeksuell, religiøs eller annet! Uffff...

Gjest Antarctica
Skrevet

Kan dere ikke snakke med gutten deres, forklare han at det er nå engang slik her i verden at alle ikke er like liberale. At noen ganger så må man ta noen "hensyn", men at det på ingen måte er noe galt med han. Kanskje han kan droppe neglelakken, bare i dette selskapet, men at det ikke er noe galt med neglelakk ellers. Om dere ikke forklarer barna deres at man må noen hensyn innimellom så gjør dere dem en bjørnetjeneste.Og før noen slakter svaret mitt, dette handler ikke om å presse gutten inn i noen kjønnsrolle, men at man kan/bør ta hensyn i ulike settinger, uten at det koster for mye. Kanskje det er jentene som bør ta hensyn mtp kleskode en annen gang? Det er jo litt ufordragelig å ture fram uten hensyn også, bare for å ikke la seg "herse" med.

Anonymous poster hash: 8a351...4c7

Å be folk "ta hensyn" ved å avstå fra noe som ikke plager en levende sjel er for meg absurd. Det er jo et spørsmål om smak og estetikk og således ikke tema for diskusjon.

Skrevet

Føler jeg blir litt provosert av noen av disse svarene. Ja, man må følge "en viss kleskode" på fest, men det betyr f.eks. å ikke komme i olabukser og sneakers. Neglelakk er typisk selskapspynt, spesielt for barn. (Jeg ville selv reagert mer på å la barn bruke dette til hverdags.) Å skulle bestemme hva barna får gå i basert på kjønn er for meg helt latterlig. Greit at noen er uenige i det, men det er deres problem, ikke barnets! 

Og dere som maser om sosiale koder... Sosiale koder er i stadig endring, og slik skal det være. Vi får faktisk ikke en bedre eller mer rettferdig verden om ikke noen går "i forveien" og bryter de sosiale kodene. 

Du gjør en god jobb, HI! Det at svigerforeldrene dine ikke forstår denne siden av sønnen din må dere nok bare leve med, men ikke la dette stoppe deg i å la ham få være seg selv. 

Anonymous poster hash: fa84b...c56
Skrevet

Om det ikke plager noen at jentene bruker grønn neglelakk burde det heller ikke plage noen at gutten bruker sølvfarget neglelakk. Har ikke gæmlisene hørt om David Beckham og Brad Pitt eller? :)

Anonymous poster hash: 7df8a...2be
Skrevet

Poenget med å kle seg som han gjør er vell å få oppmerksomhet og vise at han ikke er som alle andre. Hvis ingen hadde reagert hadde han vel ikke giddet. Jeg tipper det er slike reaksjoner som han får fra besteforeldrene han ønsker seg.

Anonymous poster hash: c6687...8f5

Skrevet

Jeg ville støttet ham, men samtidig tenkt at det er like greit å øve seg på å face folk som ikke er like begeistret,-de vil han jo møte på allikevel. Som f.eks når datteren her hadde langt grønt og svart hår, og farmor lurte på hvorfor hun ville være så stygg;) Det er bare å stå i det,-sånn er nå engang verden. Bare se på alle de "ordentlige" her inne...hehe

Skrevet

Takk for svar. Han er 10 år. Har på seg penbukse, skjorte og slips, altså rene og pene klær. Håret er nyvasket og gredd i sideskill. Det er ikke uflidd (selv om besteforeldrene sier det), men luggen rekker til under øynene. Håret på siden rekker et stykke under øret og håret i nakken er ned til skuldrene. 

Overrasket over hvor mange som mener at neglelakk er kun for jenter. Hvem har bestemt det? Og hvorfor er det respektløst hvis han ikke er kortklippet?

HI

Anonymous poster hash: 1fbc0...60d
Skrevet

Poenget med å kle seg som han gjør er vell å få oppmerksomhet og vise at han ikke er som alle andre. Hvis ingen hadde reagert hadde han vel ikke giddet. Jeg tipper det er slike reaksjoner som han får fra besteforeldrene han ønsker seg.

Nei, han er bare ikke opptatt av hva andre gjør, og er nok ikke bevisst annerledes. 

HI

Skrevet

Så lenge gutten er stelt og anstendig kledd så syntes jeg virkelig han skal få gå med neglelakk så mye han vil! Så fint at du har en trygg gutt som syntes det er helt greit å skille seg ut ❤️ Hadde han kommet uflidd og dårlig kledd hadde det stilt seg annerledes, men det med neglelakken forstår jeg virkelig ikke hvorfor man skal nekte på!?

Skrevet

Takk for svar. Han er 10 år. Har på seg penbukse, skjorte og slips, altså rene og pene klær. Håret er nyvasket og gredd i sideskill. Det er ikke uflidd (selv om besteforeldrene sier det), men luggen rekker til under øynene. Håret på siden rekker et stykke under øret og håret i nakken er ned til skuldrene. 

Overrasket over hvor mange som mener at neglelakk er kun for jenter. Hvem har bestemt det? Og hvorfor er det respektløst hvis han ikke er kortklippet?

HI

Han hadde vel blitt søt med musefletter og kjole også. Hvorfor stoppe på bare neglelakk og langt hår?

Anonymous poster hash: f024a...511

Skrevet

Nei, vet du hva. Neglelakk skader nå virkelig ingen. Jeg er så trasig at jeg nok hadde tatt på meg matchende neglelakk som min sønn, eller gjort boe annet som hadde irritert litt.

Jo mer jeg tenker over sosiale koder på klesplagg, jo dummere blir det. Tenk over det, for å være pent kledd må mannen ha et tøystykke hengende fra halsen (evt knyttet i sløyfe som en annen hundevalp), eller bunad. Det er jo egentlig helt idiotisk.

Anonymous poster hash: cfb5c...92e

Skrevet

HI

Han hadde vel blitt søt med musefletter og kjole også. Hvorfor stoppe på bare neglelakk og langt hår?

Jeg drister meg til å gjette at sønnen hennes faktisk selv har valgt å ha langt hår og neglelakk, men ikke har gitt uttrykk for å ville ha kjole og musefletter....

Anonymous poster hash: f1d0c...1f9

Skrevet

HI

Fordi jeg har liten tro på tvang. Det vil han ikke selv. Hadde han ønsket det, så hadde det vært greit, for da snakker vi antagelig mer om kjønnsidentitet. Det er ikke opp til meg å bestemme at han skal identifisere seg som gutt eller jente. 

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, han er bare ikke opptatt av hva andre gjør, og er nok ikke bevisst annerledes.

HI

Jeg syns neglelakk er fælt på begge kjønn, og ser likevel ingen grunn til å nekte sønnen min å bruke det!

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

I en verden hvor voksne mennesker på over førti mener det er et "personlig valg" og "viktig for selvtilliten" å få anledning til å skjære hull i huden og putte silikon innenfor, er vel en tiårings oppmerksomhetsbehov med litt neglelakk en bagatellmessig avart av det hele - eller kanskje en naturlig konsekvens? Nesten så man syns det er merkeligere med alle ungene/ungdommene som IKKE gjør noe eksentrisk... Endret av Pashla&pashlingene
Skrevet

Har ingen problemer med neglelakken, men håret hadde ikke jeg vært fornøyd med :P For jeg syns gutter/menn skal ha kort hår. Dette er bare min personlige mening, og syns folk, både barn og voksne skal kle seg og uttrykke seg slik de føler seg vel! :)

Anonymous poster hash: 14d3c...9fe

Skrevet

Men HI gutten er ti år han må lære at ikke alt er ok bestandig, og besteforeldre kan være konservative når det kommer til slike ting som de vokste opp med et jentene og guttete! Mener ikke du skal klippe gutten ( men beskrivelsen din av håret fikk meg til og få spader, det er 3 forskjellige lengder på det)

Men han kunne droppet lakken for besteforeldrene skyld.

Gjest Antarctica
Skrevet

Men HI gutten er ti år han må lære at ikke alt er ok bestandig, og besteforeldre kan være konservative når det kommer til slike ting som de vokste opp med et jentene og guttete! Mener ikke du skal klippe gutten ( men beskrivelsen din av håret fikk meg til og få spader, det er 3 forskjellige lengder på det)

Men han kunne droppet lakken for besteforeldrene skyld.

Så det er hva besteforeldrene vokste opp med som skal avgjøre hva gutten vokser opp med? Er du seriøs?

Mine barns besteforeldre vokste opp med rasjonering og tygde kvae i stedet for tyggis, skal jeg tilby ungene det når de vi ha en Stimorol? Mine egen besteforeldre vokste opp uten telefon og kjøleskap, men med stuepike som ryddet og gjorde rent. Det lar seg vanskelig etterape...

Skrevet

Jeg er guttemamma og hvis mine gutter spør om å få på negllakk når jeg tar det på, svarer jeg at negllakk er for jenter.. Det har de godtatt.. De er guttegutter og har kun spurt om negllakk fordi jeg har det, ikke fordi de synes det er så stas selv.

Vi som foreldre skal la barn få lov til å bli selvstendige individer, men det handler også om å lære dem sosiale koder. Hvis negllakk er så viktig at han er villig til å bli stemplet som annerledes (for det er slik samfunnet er), så må han bli klar over det og ta et personlig valg.

Mine gutter har som sagt godtatt et nei og ikke mast noe mer, så jeg har ikke tenkt så mye over dette før.. Men jeg lar jo heller ikke barna gå ut av huset med det de har kledd på seg selv, dersom det vil vekke stor oppmerksomhet og lange blikk fra andre. Jeg forklarer ikke hvorfor, men kan si at hvis du skal være med på butikken må du ta på en annen genser (hvis genseren de har på er en godt brukt, utslitt, for liten favoritt som ser komisk ut på). For eksempel.

Ufff... Synest ganske synd på både deg og fine barn. Du virker særdeles opptatt av den ytrefasaden! Du presser barna inn i kjønnsroller og i tillegg lærer du dem (ubevisst) at dersom de på noen måte er annerledes så er de faktisk ikke gode nok! Tenk hvor vanskelig det vil bli for barna fine dersom de på en eller annen arena er annerledes enn det de opplever mamma godtar! Det være seg nåde homofil, transeksuell, religiøs eller annet! Uffff...

Du tar veldig feil av meg, heldigvis! 😅😄

Jeg er overhodet ikke opptatt av fasade, men å lære barna sosiale koder! De får lov å være seg selv. De er helt normale, glade gutter.

Skrevet

Så lenge håret er rent og velstelt, så er lengden og ev. fargen ingenting som andre har noe med, uansett om det er gutt eller jente. Bortsett fra at jeg ville nok nektet barna mine å farge håret knallrosa rett dagen før begravelsen til et nært familiemedlem.  Men å lære å kle seg etter anledningen er en annen sak, der kan man ikke alltid velge selv alltid.  Men det gjør jo ikke HI's sønn, så da er resten helt ok.

Besteforeldrene får vokse opp og lære å respektere andre.

Skrevet

Slik jeg ser det må guttungen få gå som han vil, men svigerforeldrene må også få reagere som de vil. Sånn er livet.

Skrevet

Om noen av guttene mine hadde villet sitte å drikke te og lakke negler med mammaen sin hadde jeg blitt veldig glad ❤️ ☺️

Anonymous poster hash: 4081a...384

Skrevet

Synes 10 åringen til HI er tøff som tørr å være seg selv og blåser i hva andre måtte mene.

La gutten få være seg selv!

Anonymous poster hash: 5f284...27f

Skrevet

Jeg kjenner meget oppegående menn som er kjente, har strålende karrierer, og virkelig blir tatt på alvor, som både har hatt langt hår, sminke og neglelakk i sin ungdom.... La han få holde på, og si at han får gjøre som han vil men må regne med at noen reagerer. Det må han enten tåle, eller så får han la være å gjøre disse tingene.

Anonymous poster hash: 64e3f...489

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...