Gå til innhold

Begynner å bli rimelig oppgitt over foreldrene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til en venninne av datteren min. De er 9 år og går i samme klasse. Går veldig fint overens, men foreldrene er forferdelig sløve. 

I sommer var hun her veldig ofte. Kunne komme i 11.00 tiden og var til jeg sendte henne hjem om kvelden. Foreldrene etterlyste henne aldri. Iblant sender jeg henne hjem rundt middagstider, og avogtil har jeg gitt henne mat her. 

Synes det er forferdelig merkelig oppførsel av foreldrene. Har også fått spørsmål fra andre foreldre i klassen om denne jenta. Viser seg at det er flere som har reagert. 

Litt usikker på hva jeg burde gjøre. Virker ikke som hun har det vondt/vanskelig ellers. Men, synes som sagt det er merkelig at de aldri etterlyser henne. 

Anonymous poster hash: d42e1...1c0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det ganske vanlig at unger fra den tiden er hos venner hele dagene. Gir de selvfølgelig mat og sender de hjem om det ikke passer for oss eller vi skal bort.

Hvorfor sender du henne ikke bare hjem når du har fått nok?

Anonymous poster hash: e0af7...478
Skrevet

Til en venninne av datteren min. De er 9 år og går i samme klasse. Går veldig fint overens, men foreldrene er forferdelig sløve.

I sommer var hun her veldig ofte. Kunne komme i 11.00 tiden og var til jeg sendte henne hjem om kvelden. Foreldrene etterlyste henne aldri. Iblant sender jeg henne hjem rundt middagstider, og avogtil har jeg gitt henne mat her.

Synes det er forferdelig merkelig oppførsel av foreldrene. Har også fått spørsmål fra andre foreldre i klassen om denne jenta. Viser seg at det er flere som har reagert.

Litt usikker på hva jeg burde gjøre. Virker ikke som hun har det vondt/vanskelig ellers. Men, synes som sagt det er merkelig at de aldri etterlyser henne.

Som å lese om en venn av sønnen min. Han kommer også tidlig formiddag og blir aldri etterlyst. Forrige lørdag kom han 10.45....kl 18 sendte jeg mor en sms og lurte på om sønnen skulle sendes hjem eller hva skjer liksom.....

Anonymous poster hash: 49851...838

Skrevet

Her er det ganske vanlig at unger fra den tiden er hos venner hele dagene. Gir de selvfølgelig mat og sender de hjem om det ikke passer for oss eller vi skal bort.

Jenta er rolig, så merker ikke så mye til henne. Er det virkelig normalt at man sender ungene ut og ikke etterlyser de på 8-9 timer når de er 9 år? En ting om de hadde avtalt med oss, men det blir aldri gjort. HI

Skrevet

Som å lese om en venn av sønnen min. Han kommer også tidlig formiddag og blir aldri etterlyst. Forrige lørdag kom han 10.45....kl 18 sendte jeg mor en sms og lurte på om sønnen skulle sendes hjem eller hva skjer liksom.....

Ja, akkurat som her det. Spesielt nå som det begynner å bli mørkt rundt 19.00, skulle man jo tro de ville ha henne hjem. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Grow up! Send unger hjem selv hvis det passer dårlig, send dine egne med dem hvis du mener det er de andres tur å være vertskap, send dem ut for å leke hvis du syns det blir klaustrofobisk. Niåringer er da store nok til ikke å måtte ha arrangerte playdates med venner. De kommer seg til og fra uten hjelp også, hvis det gjelder unger i samme skolekrets.

Skrevet

Jeg synes det er rart å sende barna ut og ikke etterlyse de etter så mange timer. For meg er det veldig naturlig å sende en sms og høre om det går bra og evt sende en sms om at det bare er å sende de til oss hvis de synes det er mye bråk eller de vil at barna skal gjøre noe annet. Hadde aldri sett ut 8 åringen uten å etterlyse han etter så mange timer. Normal høflighet å høre om det er greit at han fortsatt er der etc

Skrevet

Reagerer på unger som kommer på besøk på kvelden uten noen form for refleks etc....disse foreldrene vet da at når barna skal hjem igjen er det bekkmørkt.

Skrevet

Mange timer er mye for en 9-åring. Min 8-åring skal si hvor han har tenkt å gå, og om jeg ikke hører noe på 2-3 timer etterlyser jeg ham. 11-åringen derimot kan forsvinne ut i 11-12-tiden og komme hjem i 18-19-tiden, men han har mobilen med og jeg sender ham gjerne en sms, men da er det jo til ham og ikke foreldrene. Av og til er det selvsagt omvent også, at vi har venner her hele dagen, men da er det snakk om vennene til 11-åringen og 13-åringen, ikke 8-åringen (med mindre det er avtalt).

Anonymous poster hash: 57767...2a9
Skrevet

At vi i det heletaltt overlevde 70 og 80 tallet spør nå jeg. Vi gikk ut kl 10 på lørdags morra og dro hjem i 18 tiden etter at vi fikk mat der vi var. Ikke hadde vi mobil heller, men foreldrene stod å gaulet og jungeltelegrafen gikk om hvem som var "savnet" :D

Skrevet

Mange timer er mye for en 9-åring. Min 8-åring skal si hvor han har tenkt å gå, og om jeg ikke hører noe på 2-3 timer etterlyser jeg ham. 11-åringen derimot kan forsvinne ut i 11-12-tiden og komme hjem i 18-19-tiden, men han har mobilen med og jeg sender ham gjerne en sms, men da er det jo til ham og ikke foreldrene. Av og til er det selvsagt omvent også, at vi har venner her hele dagen, men da er det snakk om vennene til 11-åringen og 13-åringen, ikke 8-åringen (med mindre det er avtalt).

Men han har mobil så du har litt kontroll på hvor og hva han driver med?

Jeg har en 8 åring uten mobil. Jeg ville ikke vært komfortabel ved å ikke vite hvor han er i 2-3 timer. I dag gikk han til en venn og da fikk han beskjed om å komme hjem hvis de ikke var hjemme evt si fra hvis han gikk et annet sted.

Skrevet

Men han har mobil så du har litt kontroll på hvor og hva han driver med?

Jeg har en 8 åring uten mobil. Jeg ville ikke vært komfortabel ved å ikke vite hvor han er i 2-3 timer. I dag gikk han til en venn og da fikk han beskjed om å komme hjem hvis de ikke var hjemme evt si fra hvis han gikk et annet sted.

8-åringen har mobil, men glemmer ofte å ta den med seg. Vi bor i et relativt lite boligfelt hvor han har fire venner fra klassen. Han sier hvem han har tenkt seg til, men jeg vet også at han gjerne går videre til neste om vedkommende ikke er hjemme, eller at både han og vennen går videre sammen. Jeg kjenner både de foreldre, samt mange andre (siden jeg har fire barn i ulik alder har jeg blitt kjent med de fleste faktisk), så jeg er ganske trygg på å la ham gå fritt rundt i boligfeltet. Dersom jeg ikke hører fra ham eller foreldrene på en stund, sender jeg en sms eller ringer til de han skulle gå til, eller jeg har fått en sms fra dem for eksempel "Hei, "Per" kom opp her sammen med "Pål", så nå er begge her og leker. Er det greit om de spiser lunsj her, så sender jeg dem hjem i 16-tiden?". Hadde vi bodd på en annen måte er det ikke sikkert jeg hadde vært like avslappet.

Skrevet

Jenta er rolig, så merker ikke så mye til henne. Er det virkelig normalt at man sender ungene ut og ikke etterlyser de på 8-9 timer når de er 9 år? En ting om de hadde avtalt med oss, men det blir aldri gjort. HI

Det var helt vanlig hos oss ihvertfall, når jeg var litta.

Anonymous poster hash: 0d2d0...9c9

Skrevet

At vi i det heletaltt overlevde 70 og 80 tallet spør nå jeg. Vi gikk ut kl 10 på lørdags morra og dro hjem i 18 tiden etter at vi fikk mat der vi var. Ikke hadde vi mobil heller, men foreldrene stod å gaulet og jungeltelegrafen gikk om hvem som var "savnet" :D

Litt andre tider i dag, er det ikke?

Dessuten...ikke sikkert våre foreldre gjorde det riktig eller forsvarlig.

Hadde du vært komfortabel med at 8-9 åringen din var ute i 7-9 timer uten at du ante hvor han eller hun befant seg?

Skrevet

Jeg synes det er rart å sende barna ut og ikke etterlyse de etter så mange timer. For meg er det veldig naturlig å sende en sms og høre om det går bra og evt sende en sms om at det bare er å sende de til oss hvis de synes det er mye bråk eller de vil at barna skal gjøre noe annet. Hadde aldri sett ut 8 åringen uten å etterlyse han etter så mange timer. Normal høflighet å høre om det er greit at han fortsatt er der etc

Enig i den. Synes det er normal folkeskikk å sende en melding når det nærmer seg middag, ogihvertfall når det begynner å kveldes.

Litt forskjell på en 9-10åring og en på 12 fex.

Hadde også reagert litt hvis jeg var hi.

Skrevet

Grow up! Send unger hjem selv hvis det passer dårlig, send dine egne med dem hvis du mener det er de andres tur å være vertskap, send dem ut for å leke hvis du syns det blir klaustrofobisk. Niåringer er da store nok til ikke å måtte ha arrangerte playdates med venner. De kommer seg til og fra uten hjelp også, hvis det gjelder unger i samme skolekrets.

Eh....kanskje på tide at det er du som vokser opp? Selvsagt sender jeg de ut, eller hjem om det ikke passer. Er vel ikke det som er saken. Prøv å les hele innlegget før du svarer. Er snakk om foreldre som ikke etterlyser barna på opptil 9 timer. Og som ikke heller vet hvem/hvor barna er på de timene. 

Skrevet

Er selv oppvokst på 70-tallet, og mobil hadde vi ikke. Men, likevel måtte vi hjem for å spise. Var ikke snakk om å gå hele dagen uten mat. Mulig jeg hadde noen oppegående foreldre da. 

Skrevet

Merkelig oppførsel av foreldrene.

Er datteren hos de noen gang?

Skrevet

Merkelig oppførsel av foreldrene.

Er datteren hos de noen gang?

Ja, en sjelden gang. Er ikke så nøye det altså. Sender aldri jenta mi alene dit, da veien er rimelig trafikert. Så følger hun alltid. HI

Skrevet

Helt normalt her vi bor nå. Ikke har ungene mobil heller. Om sommeren hender det at vi må ta en ringerunde på kvelden, evt leterunde. Det samme gjør de andre foreldrene.

Her styrer ungene seg selv, går fra den ene til den andre. Vi foreldre er sjelden innblandet.

Jeg elsker at det er så avslappet miljø her. Får stadig flashback til min egen barndom på 80- tidlig 90 tall :)

Ungene kommer hjem når de er sultne, evt spiser der de er. Av og til kommer de hjem sultne som ulver. Da har de lekt ute en eller annen plass hele dagen og helt glemt å spise.

Ungene vet når det er middag. Stort sett har de vett til å komme hjem da.

Vi sender unger hjem når det ikke passer med besøk lenger, eller klokken er for mye. Vi venter ikke på at ungene skal etterlyses.

Skrevet

Jeg er oppvokst på tidlig 80-tall. Fikk alltid en tid jeg skulle hjem. Som regel til middag. Spiste middag og så ut igjen. Da fikk jeg ny tid til kvelden. Det var vanlig blant alle mine venner.

Skrevet

Slik er det her fremdeles :)

Skrevet

Når jeg var ung hadde vi selv avtale med forelsrene våre om når innetid var. Mine foreldre ringte aldri å etterlyste meg. Hadde jeg glemt av tiden møtte de derimot opp på døra og hentet meg. Jeg hadde senest innetid kl 1930 når jeg var ni. Kl 2000 fra jeg var 10.

Gjest Antarctica
Skrevet

Litt andre tider i dag, er det ikke?

Dessuten...ikke sikkert våre foreldre gjorde det riktig eller forsvarlig.

Hadde du vært komfortabel med at 8-9 åringen din var ute i 7-9 timer uten at du ante hvor han eller hun befant seg?

På hvilken måte er det andre tider?

Skrevet

Eh....kanskje på tide at det er du som vokser opp? Selvsagt sender jeg de ut, eller hjem om det ikke passer. Er vel ikke det som er saken. Prøv å les hele innlegget før du svarer. Er snakk om foreldre som ikke etterlyser barna på opptil 9 timer. Og som ikke heller vet hvem/hvor barna er på de timene. 

Om ungen har sagt hun skal til datteren din og ikke kommer hjem er hun jo der. De vet hvor hun er.

Her har 10 åringen tlf, men om hun ikke har det vet vi nå uansett at hun er hos venninnen. Om venninnen ikke er hjemme og hun ikke har med tlf. kommer hun alltid hjem for å si fra at hun ringer på hos en annen navngitt venninne.

Om en av venninnene er her er det likt :)

Vi kjenner foreldrene til de andre barna gjennom blant skolen. Og at vi da de var yngre hadde avtalte treff.

Nå er de store og avtaler selv eller bare ringer på hos hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...