Gå til innhold

Vaksiner. Hvorfor er noen motstandere?

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg undres heller over at ikke flere ser at det er en viss risiko å vaksinere seg. Produsentene er jo åpne om det. Bare les for eksempel på felleskatalogen. Se på bivirkninger HPV vaksinen (som de fortsatt holder på å kartlegge, men ingen vil vedgå at vi, som Norge, er med i noe eksperiment). Svineinfluensavaksinen hadde mindre bivirkninger en HPV vaksinen, men det er ingen som snakker høyt om. En ting er at en velger å vaksinere, men at en tror en gjør det helt risikofritt, det er som å stikke hode i sanden.

Anonymous poster hash: 17d1e...01c

Jeg tror ikke noen mener at det ikke er en risiko, selvfølgelig er det det. Alle vet at man kan oppleve bivirkninger på alt fra paracet til narkose, og også på vaksiner. Men det er en kalkulert risiko.

Når det kommer til HPV så er jo Norge et av de siste landene som har satt denne vaksinen på programmet, i f.eks USA har de tatt den lenge før oss. Ja, det er noen bivirkninger, men i forhold til hvor mange vaksiner som er satt på verdensbasis er de få, og mye mindre alvorlige enn å få livmorhalskreft. De aller aller fleste bivirkningene på denne vaksinen er også forbigående, så selv om noen opplever å bli syke en stund så blir de helt friske, men det er det ikke sikkert du blir av livmorhalskreft altså.

Det er veldig mange flere som får livmorhalskreft enn det er jenter som får bivirkninger av vaksinen, og av de som får livmorhalskreft er det veldig mange flere som dør eller får senskader av kreftbehandling enn det er jenter som vår varige skader av vaksinen. En kalkulert risiko.

Anonymous poster hash: 920ef...6b7

Denne vaksinen gir falsk trygghet. Hadde man blitt flinkere til å presse på med bruk av kondomer og leve monogamt så hadde dette vært enklere. Men i sosiale medier blir man nærmest oppfordret til å ha nye partnere "hele tiden".

Anonymous poster hash: 320b5...cbb

Hvilke sosiale medier sikter du til da...?

I en ideell verden ville alle samleier foregå med kondom helt til paret var klare for barn og alle ekteskap ville være monogame. I samme slengen kan vi jo ønske oss at alle fulgte fartsgrensene og vasket hendene hver gang de tok i en smittekilde.

Men når vi vet at det er menneskelig å feile, skal vi ikke da forholde oss til det virkelige landskapet? Ikke det ideelle kartet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg selv er vaksinemotstander og jeg tror mange mener at vi har lest en eller to artikler som er imot vaksiner og så har "vi" bestemt oss. Jeg brukte en halv evighet på å bestemme meg. Tidligere var jeg overbevist om at vaksiner var det eneste rette, men etter at barnet kom til tenkte jeg at jeg skulle sette meg inn i det og jeg ble regelrett skremt etter en stund. Tror nesten jeg gikk igjennom alle sorgprosessene før jeg klarte å gjøre meg opp en mening. For å sette seg inn i vaksine-temaet så må man sette seg inn i verdensøkonomi, medisinindustri, verdenshistorie, politikk, forskning etc etc. Det er et bredt bilde og man skal huske på at vaksineprodusentene ikke bare spesialiserer seg på vaksiner, mange produserer andre legemidler og begynner man å se inn i historien til mange av disse selskapene så ser man at de har så store svin på skogen at det skulle ikke vært mulig. Fool me once shame on you, fool me twice shame on me.. Anonymous poster hash: 320b5...cbb

du får komme med forskning som viser hvorfor man ikke skal vaksinere da! Og da mener jeg ekte forskning, ikke oppgulp fra en nettside uten faglig kred!

Venter spent!

Anonymous poster hash: 1010b...d85

Hvorfor skal hun det? Dette er noe hun har valgt for sine barn. Prøver ikke å overtale andre her.

Selv har ikke min eldste fått mmr vaksinen i 2 klasse. Ble så dårlig av første.

Ble lagt inn på riksen, ble frisk meldt etter 1 år,men forsatt opptrening 7 år etter.

Vet ikke om det er vaksinen,men de vet at denne sykdommen øker når det er masse vaksinering.

Har vaksine nekt nå.

"Bare" en bivirkning.

Anonymous poster hash: 568d5...1df

Skrevet

Jeg vokste opp med en skeptisk mor. Vi tok vaksiner, men når vi var litt eldre (i alle fall noen av vaksinene, som mmr).

Mamma var skeptisk fordi hennes bror, legen, var skeptisk.

Jeg har arvet skepsisen, men er ikke motstander. Mine barn venter med mmr-vaksinen til 4-årskontrollen, det andre har vi fulgt som vanlig.

Anonymous poster hash: b0211...8af

Skrevet

Til meg er den type snakk som HI startet med,bare tøv. Vi skal liksom være for eller imot og så skal vi snakke nedlatende om hverandre. Jeg er ingen vaksinemotstander,er ikke her for å liste opp linker mot vaksiner. Min skepsis er derimot reell. Nesten hver medlem i min familie hadde/har autoimmun sykdom,fra polymiositt som min bestefar fikk og døde av og han fikk legemiddel som aktiverte den til mora mi som fikk PBC/AIH etter at hun fikk hep b vaksine. Ingen vet om det var akkurat den som forårsaket sydommen men genetiske undersøkelser har vist gener for pbc. Jeg har noe forstørret risiko for MS men også sluttet å puste etter den andre DTPer. Jeg er ikke villig å ta sjansen med vaksiner. Mine barn fikk noen vaksine,andre ikke. Jeg har rett til å føle meg trygg. Min familiehistorie tillater ikke å være ikke observant.

Anonymous poster hash: 8f2db...5e0

Skrevet

Jeg selv er vaksinemotstander og jeg tror mange mener at vi har lest en eller to artikler som er imot vaksiner og så har "vi" bestemt oss. Jeg brukte en halv evighet på å bestemme meg. Tidligere var jeg overbevist om at vaksiner var det eneste rette, men etter at barnet kom til tenkte jeg at jeg skulle sette meg inn i det og jeg ble regelrett skremt etter en stund. Tror nesten jeg gikk igjennom alle sorgprosessene før jeg klarte å gjøre meg opp en mening. For å sette seg inn i vaksine-temaet så må man sette seg inn i verdensøkonomi, medisinindustri, verdenshistorie, politikk, forskning etc etc. Det er et bredt bilde og man skal huske på at vaksineprodusentene ikke bare spesialiserer seg på vaksiner, mange produserer andre legemidler og begynner man å se inn i historien til mange av disse selskapene så ser man at de har så store svin på skogen at det skulle ikke vært mulig.

Fool me once shame on you, fool me twice shame on me..

Antar dere også da takker nei til medisinsk hjelp osv?

Anonymous poster hash: 6f6b3...c95

Skrevet

Til meg er den type snakk som HI startet med,bare tøv. Vi skal liksom være for eller imot og så skal vi snakke nedlatende om hverandre. Jeg er ingen vaksinemotstander,er ikke her for å liste opp linker mot vaksiner. Min skepsis er derimot reell. Nesten hver medlem i min familie hadde/har autoimmun sykdom,fra polymiositt som min bestefar fikk og døde av og han fikk legemiddel som aktiverte den til mora mi som fikk PBC/AIH etter at hun fikk hep b vaksine. Ingen vet om det var akkurat den som forårsaket sydommen men genetiske undersøkelser har vist gener for pbc. Jeg har noe forstørret risiko for MS men også sluttet å puste etter den andre DTPer. Jeg er ikke villig å ta sjansen med vaksiner. Mine barn fikk noen vaksine,andre ikke. Jeg har rett til å føle meg trygg. Min familiehistorie tillater ikke å være ikke observant.

Hvilket språk har du oversatt denne fra...?

Anonymous poster hash: fbe45...76e

Skrevet

Hvilket språk har du oversatt denne fra...?

Mobilspråk...hø?

Skrevet

Jeg er HI og skjønner ikke hva du prater om?

Jeg spør om noen vil dele reelle linker til seriøs forskning rundt fordeler/ulemper ved å vaksinere eller ikke.

Og jeg har forsøkt å følge et par vaksinetråder tidligere men der har det vært så mye krangling at det har vært håpløst å trekke noe god informasjon ut av det.

Ellers har jeg ingen andre påstander hverken for eller imot.

Flott om du kan utdype hva du mener jeg sier er tøv.

Anonymous poster hash: 7af1d...4ac

Skrevet

Til meg er den type snakk som HI startet med,bare tøv. Vi skal liksom være for eller imot og så skal vi snakke nedlatende om hverandre. Jeg er ingen vaksinemotstander,er ikke her for å liste opp linker mot vaksiner. Min skepsis er derimot reell. Nesten hver medlem i min familie hadde/har autoimmun sykdom,fra polymiositt som min bestefar fikk og døde av og han fikk legemiddel som aktiverte den til mora mi som fikk PBC/AIH etter at hun fikk hep b vaksine. Ingen vet om det var akkurat den som forårsaket sydommen men genetiske undersøkelser har vist gener for pbc. Jeg har noe forstørret risiko for MS men også sluttet å puste etter den andre DTPer. Jeg er ikke villig å ta sjansen med vaksiner. Mine barn fikk noen vaksine,andre ikke. Jeg har rett til å føle meg trygg. Min familiehistorie tillater ikke å være ikke observant.Anonymous poster hash: 8f2db...5e0

seriøst, dette var jo uforståelig!

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg spør om noen vil dele reelle linker til seriøs forskning rundt fordeler/ulemper ved å vaksinere eller ikke.

Og jeg har forsøkt å følge et par vaksinetråder tidligere men der har det vært så mye krangling at det har vært håpløst å trekke noe god informasjon ut av det.

Bottom line er vel at det ikke er i debatter man får "info". Der får man meninger. Info får man hos folk som har et faglig grunnlag for å uttale seg.

Skrevet

De som velger å ikke vaksinere er de som tror at akkurat sitt barn er " survival of the fittest" og dermed skal bringe menneskerasen fremover og trenger dermed ikke vaksiner for farlige sykdommer.

Anonymous poster hash: 15fbc...5e1

Det blir litt sånn Jehovas Vitner føler jeg. Ungen overlever hvis de får blod, men kan dø om de ikke får det...

Anonymous poster hash: 5bb40...4e2

Skrevet

Jeg selv er vaksinemotstander og jeg tror mange mener at vi har lest en eller to artikler som er imot vaksiner og så har "vi" bestemt oss. Jeg brukte en halv evighet på å bestemme meg. Tidligere var jeg overbevist om at vaksiner var det eneste rette, men etter at barnet kom til tenkte jeg at jeg skulle sette meg inn i det og jeg ble regelrett skremt etter en stund. Tror nesten jeg gikk igjennom alle sorgprosessene før jeg klarte å gjøre meg opp en mening. For å sette seg inn i vaksine-temaet så må man sette seg inn i verdensøkonomi, medisinindustri, verdenshistorie, politikk, forskning etc etc. Det er et bredt bilde og man skal huske på at vaksineprodusentene ikke bare spesialiserer seg på vaksiner, mange produserer andre legemidler og begynner man å se inn i historien til mange av disse selskapene så ser man at de har så store svin på skogen at det skulle ikke vært mulig. Fool me once shame on you, fool me twice shame on me.. Anonymous poster hash: 320b5...cbb

du får komme med forskning som viser hvorfor man ikke skal vaksinere da! Og da mener jeg ekte forskning, ikke oppgulp fra en nettside uten faglig kred!

Venter spent!

Hvorfor skal hun det? Dette er noe hun har valgt for sine barn. Prøver ikke å overtale andre her.

Selv har ikke min eldste fått mmr vaksinen i 2 klasse. Ble så dårlig av første.

Ble lagt inn på riksen, ble frisk meldt etter 1 år,men forsatt opptrening 7 år etter.

Vet ikke om det er vaksinen,men de vet at denne sykdommen øker når det er masse vaksinering.

Har vaksine nekt nå.

"Bare" en bivirkning.

Anonymous poster hash: 568d5...1df

Bare et tips. Det er ikke MMR vaksinen som blir gitt i 2. klasse. MMR vaksinen blir ikke gitt på ny før 6. Klasse. Det er kobinasjonsvaksinen mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio som blir gitt i 2. Klasse. Så da har du faktisk droppet feil vaksine. 

Skrevet

På forumet? Really?

Som du kan lese i innlegget så er det veldig vanskelig å ha link med relevant info. Du kan bare konkludere at i noen familier skjer det noe når de inntar legemidler/vaksiner. Det er et fåtall av mennesker men med opphopning innen familien. Om en helsepersonell ikke har evne til å spørre og utforske innad i familien,skjer det bivirkninger. Bivirkninger kan være mange og føre til flere adskillte sykdommer som egentlig har bare en ting til felles:de er autoimmun sykdom. Enkelte autoimmune sykdommer er "orphan diseases" fordi det er ikke mange mennesker som får denne aktuelle sykdommen men om du ser aller autoimmune sykdommer under ett,så har mange mennesker en eller annen autoimmun sykdom. Men når det gjelder kliniske studier er det ikke nok. Du må vise til forbindelse mellom feks PBC og hep b vaksine. Hvordan kan du da gjøre det hvis det er 10 menn eller kvinner som har det i Norge? Om du tar PBC,AIH,vitiligo osv kan du kanskje lage en konklusjon men da tar du flere organer under ett. Suma sumarum,det finnes få linker som omhandler relevant info,og i mitt tilfellet er det få leger som tar sjansen når det gjelder vaksiner. Men det er etter at jeg,på eget initiativ ramser opp alle sykdommer og tar bare de fra min bestefar og onkler/tanter. Autoimmunitet er ikke helt klarlagt ennå.

Skrevet

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

Her er det bare å søke i vei! 

Anonymous poster hash: 92cdf...77e

Skrevet

Til meg er den type snakk som HI startet med,bare tøv. Vi skal liksom være for eller imot og så skal vi snakke nedlatende om hverandre. Jeg er ingen vaksinemotstander,er ikke her for å liste opp linker mot vaksiner. Min skepsis er derimot reell. Nesten hver medlem i min familie hadde/har autoimmun sykdom,fra polymiositt som min bestefar fikk og døde av og han fikk legemiddel som aktiverte den til mora mi som fikk PBC/AIH etter at hun fikk hep b vaksine. Ingen vet om det var akkurat den som forårsaket sydommen men genetiske undersøkelser har vist gener for pbc. Jeg har noe forstørret risiko for MS men også sluttet å puste etter den andre DTPer. Jeg er ikke villig å ta sjansen med vaksiner. Mine barn fikk noen vaksine,andre ikke. Jeg har rett til å føle meg trygg. Min familiehistorie tillater ikke å være ikke observant.Anonymous poster hash: 8f2db...5e0

seriøst, dette var jo uforståelig!

Hva er uforståelig? Jeg kan forklare nærmere...

Skrevet

Mange motstandere henviser jo til den artikkelen i det medisinske tidsskripet "the lancet" hvor det var en mann som hadde 'forsket' seg fram til at det var farlig å ta vaksiner. Denne 'forskningsartikkelen' er jo i ettertid BEVIST at var oppspinn og ingenting annet enn svada! 'Forskeren' ble tatt i juks og svindel. Likevel tar motstanderne denne artikkelen fram, uten å faktisk ta hensyn til at det var juks, som bevis på hvor farlig det er med vaksiner.

Jeg må også legge til at grunnen til at vaksinemotstanderne er så glad i å bruke denne artikkelen, er fordi den er publisert i nettopp the lancet. Et tidsskrift primært for leger, høyt ansett, som er svært nøye med sine kilder. Jeg tror du vil finne at alt annet the lancet har om vaksiner er ganske entydig og tydelig. Det er jo litt søtt nesten, at motstanderne bruker en artikkel fra vitenskapens verden og gjør den til sin hellige gral NETTOPP FORDI den kommer fra vitenskapens verden. Og så sier all annen vitenskap høyt og tydelig: VAKSINER DEG SELV OG UNGENE DINE

Anonymous poster hash: e64d3...1f7

Skrevet

Jeg selv er vaksinemotstander og jeg tror mange mener at vi har lest en eller to artikler som er imot vaksiner og så har "vi" bestemt oss. Jeg brukte en halv evighet på å bestemme meg. Tidligere var jeg overbevist om at vaksiner var det eneste rette, men etter at barnet kom til tenkte jeg at jeg skulle sette meg inn i det og jeg ble regelrett skremt etter en stund. Tror nesten jeg gikk igjennom alle sorgprosessene før jeg klarte å gjøre meg opp en mening. For å sette seg inn i vaksine-temaet så må man sette seg inn i verdensøkonomi, medisinindustri, verdenshistorie, politikk, forskning etc etc. Det er et bredt bilde og man skal huske på at vaksineprodusentene ikke bare spesialiserer seg på vaksiner, mange produserer andre legemidler og begynner man å se inn i historien til mange av disse selskapene så ser man at de har så store svin på skogen at det skulle ikke vært mulig.

Fool me once shame on you, fool me twice shame on me..

Antar dere også da takker nei til medisinsk hjelp osv?

Anonymous poster hash: 6f6b3...c95

Ja, jeg går ut fra at de aldri drar til legen, aldri tar så mye som en paracet, og velger å la være å dra på sykehus hvis de blir dårlige. For de blir jo styrt av de store, stygge ulvene i legemiddelindustrien! Jeg har også en følelse av at dine historiestudier er relativt snevre, siden du trekker inn historie som et argument for IKKE å vaksinere. Nå er det helt klart at også andre forhold enn vaksiner har vært veldig viktige i kampen mot smittsomme sykdommer, som bedre hygiene, kosthold, sosiale forhold etc, men likevel. Les litt om kopper, for eksempel. Eller polio. Eller rabies.

"Fool me once shame on you, fool me twice shame on me.."

Jeg tror du har blitt fooled ganske mange ganger. Jeg tviler sterkt på at du har satt deg inn i forskning. Da hadde du ikke skrevet de tingene du gjør. 

Skrevet

Mange motstandere henviser jo til den artikkelen i det medisinske tidsskripet "the lancet" hvor det var en mann som hadde 'forsket' seg fram til at det var farlig å ta vaksiner. Denne 'forskningsartikkelen' er jo i ettertid BEVIST at var oppspinn og ingenting annet enn svada! 'Forskeren' ble tatt i juks og svindel. Likevel tar motstanderne denne artikkelen fram, uten å faktisk ta hensyn til at det var juks, som bevis på hvor farlig det er med vaksiner.

Jeg må også legge til at grunnen til at vaksinemotstanderne er så glad i å bruke denne artikkelen, er fordi den er publisert i nettopp the lancet. Et tidsskrift primært for leger, høyt ansett, som er svært nøye med sine kilder. Jeg tror du vil finne at alt annet the lancet har om vaksiner er ganske entydig og tydelig. Det er jo litt søtt nesten, at motstanderne bruker en artikkel fra vitenskapens verden og gjør den til sin hellige gral NETTOPP FORDI den kommer fra vitenskapens verden. Og så sier all annen vitenskap høyt og tydelig: VAKSINER DEG SELV OG UNGENE DINE

Nettopp. Jeg har vært på foredrag med sjefsredaktøren i The Lancet, hvor han blant annet fortalte om hva som gikk galt da denne artikkelen ble antatt hos dem, og hvilke endringer de gjorde i ettertid for å hindre at noe lignende skulle skje igjen. Lancet dreit skikkelig på draget, rett og slett, saken er kjempeflau for dem, og vil nok henge med dem i mange, mange år. Den artikkelen har dessverre gjort stor skade, siden de som allerede har bestemt seg for at vaksiner er farlige,  dessverre ikke bryr seg om all verdens dementier og resultatene av store befolkningsundersøkelser som blir publisert i ettertid. De selekterer ut det de ønsker å lese, og så dropper de det som ikke gir dem de svarene de ønsker å få.

Den artikkelen brukes nå i undervisning i medisinsk etikk som et skrekkeksempel på forskningsjuks!

Skrevet

Nettopp. Jeg har vært på foredrag med sjefsredaktøren i The Lancet, hvor han blant annet fortalte om hva som gikk galt da denne artikkelen ble antatt hos dem, og hvilke endringer de gjorde i ettertid for å hindre at noe lignende skulle skje igjen. Lancet dreit skikkelig på draget, rett og slett, saken er kjempeflau for dem, og vil nok henge med dem i mange, mange år. Den artikkelen har dessverre gjort stor skade, siden de som allerede har bestemt seg for at vaksiner er farlige,  dessverre ikke bryr seg om all verdens dementier og resultatene av store befolkningsundersøkelser som blir publisert i ettertid. De selekterer ut det de ønsker å lese, og så dropper de det som ikke gir dem de svarene de ønsker å få.

Den artikkelen brukes nå i undervisning i medisinsk etikk som et skrekkeksempel på forskningsjuks!

Tror du nettopp gav meg oppgaven min i exphil som jeg snart skal begynne på ;) Dette var en givende samtale. Takk!

Skrevet

Jeg har lest mye om vaksiner, og faktisk så er det alltid de som er for vaksiner som drar frem denne artikkelen, og da får å prøve å drite ut de som er imot vaksiner. Som nevnt tidligere, herseteknikker. Forstår ikke at dere gidder.

Skrevet

Jeg har lest mye om vaksiner, og faktisk så er det alltid de som er for vaksiner som drar frem denne artikkelen, og da får å prøve å drite ut de som er imot vaksiner. Som nevnt tidligere, herseteknikker. Forstår ikke at dere gidder.

Gi meg noen andre kilder, da. Jeg trenger de i oppgaven min! :)

Og jeg prøver ikke å herske noen, men det opprører meg at folk kan utsette hverandre for dødelige sykdommer uten å komme opp med gode argumenter hvorfor! For det ER MANKO PÅ GODE ARGUMENTER. 

Skrevet

Og jeg prøver ikke å herske noen, men det opprører meg at folk kan utsette hverandre for dødelige sykdommer uten å komme opp med gode argumenter hvorfor! For det ER MANKO PÅ GODE ARGUMENTER. 

PS, når jeg skriver argumenter så vil jeg ha forskning. Ren fakta uten følelser og meninger.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det skjer jo fordi autisme/MMR-"forbindelsen" stadig brukes som argument mot barnevaksinasjonsprogrammet.

Skrevet

PS, når jeg skriver argumenter så vil jeg ha forskning. Ren fakta uten følelser og meninger.

Det finnes forskjellige grunner til å ikke vaksinere seg eller barna sine.

En ting er vaksinehistorien. Den viser jo at av og til skjer det uønskede og uventede bivirkninger. Se på svineinfluensavaksinen, hjernehinnebetennelsevaksinen osv.

Noen er redd for innholdet i vaksinene. De inneholder mange "skumle" ingredienser, selv om det er i veldig små mengder, det kan være alt fra metaller til deler av biologisk materiale som stammer fra aborterte fostre osv. Og da kan det føles etisk feil å benytte seg av slikt.

Andre ser på ren statistikk. For om en kun ser på sitt eget barn og tar med at resten av befolkningen er vaksinert, så er det faktisk større sjanse for at barnet får en alvorlig bivirkning av vaksinen en at en skal få det av en av sykdommene. (Er det slike rene fakta og tall du er ute etter?) link om du gidder å regne litt -> http://www.msis.no/

Men det var du som skulle skrive oppgave, ikke jeg. Uansett, lykke til med oppgaven :)

Skrevet

Det finnes forskjellige grunner til å ikke vaksinere seg eller barna sine.

En ting er vaksinehistorien. Den viser jo at av og til skjer det uønskede og uventede bivirkninger. Se på svineinfluensavaksinen, hjernehinnebetennelsevaksinen osv.

Hva sikter du til med hjernehinnebetennelsevaksinen og svineinfluensavaksinen? Realiteten er jo den at hjernehinnebetennelse dreper unge, sterke mennesker! Det er en livsfarlig sykdom.

Svineinfluensavaksinen har gitt under 50 tilfeller av bivirkninger på flere millioner vaksinerte personer. Det kan ikke ugjenkallelig bevises at noen av disse SKYLDTES vaksinen, selv om symptomene oppsto etter vaksinering. Det er jo faktisk sånn at også i den uvaksinerte delen av befolkninga, vil det komme tilfeller av de samme sykdommene. Spørsmålet er om økningen er statistisk signifikant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...