Gå til innhold

Vi kjøpte oss hytte...lite visste vi....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om alt maset som fulgte med!

Perifere bekjentskaper ringer og maser, og kommer med dålig skjulte hint om at de må få låne hytta. Vi tagges i innlegg på face med spm om vi ikke vil ha besøk i høstferien.. Senest i dag kom en sms om vi kom til å dra på hytta i helga, for hvis ikke kunne avsender passe hytta for oss... Dette er ikke nære venner, mer bekjentskaper.

Hvorfor tror de at vi kjøpte hytte? For at de skulle låne den eller fordi vi selv skal bruke den? Om vi ønsker besøk så inviterer vi de vil ønsker.. Er det sett på som en selvfølge at man skal låne ut hytta til alle?

Jeg synes det er frekt, og ville aldri spurt slik selv. De fleste har god råd også, så ikke der det ligger. De har råd til å leie ei hytte i ei uke om de vil det.. Men såklart billigere å spørre oss om å låne vår gratis..

Aner tilslutt ikke hva man skal svare, for de spør på en måte som gjør det vanskelig å si nei.

Flere med samme erfaring? Våre virkelige venner er ikke slik altså, bare så det er sagt..

Anonymous poster hash: 9adc4...dcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at det ikke passer.

Si den er bortlånt om du ikke vil si nei.

Eller si du ikke låner den bort enda...

Eller si det koster slik og slik i døgnet 😀

Folk er frekke. Man gjør ikke sånt med perifere kjente. Blir helt matt av sånne folk..

Skrevet

Jøss. Høres ut som du må være veldig tydelig, ikke noe høflig rundt grøten her. Si klart nei over hele linja, at dere ikke er interessert i å låne den ut, rett og slett.

Skrevet

Enten drit i å svare eller så kan du gi klar beskjed om hva du vil

Anonymous poster hash: 662aa...163

Skrevet

Himmel og hav, for noe frekke folk! Bare svare noe sånt som dette: Hadde vært hyggelig med besøk, men vi har andre planer for denne helga her. Om folk spør om dem får låne hytta deres, da svarer du bare at den ikke er til låns. Dersom dem blir sur av svaret deres, for det bare være. Det sier mye mer om dem enn dere.

Vi har selv ikke hytte, men flere vennepar av oss har det. Og det er kun når de inviterer oss at vi gjør innrykk, ellers så holder vi oss her hjemme. Skjønner godt at folk ønsker å være i fred på hytta, og avsett tida til familien. Det skulle bare mangle det.

Anonymous poster hash: ad8ea...5f3

Skrevet

Jeg hadde uttrykt meg i klartekst: "vi låner ikke vekk hytta vår." Og seg ville jeg sagt til alle som spurte. Finner det forøvrig veldig merkelig at andre spør om å få låne hytta deres hele tiden. Vi har fått et par forespørsler fra noen venner/bekjente, men hytta er vår private, så vi sier nei uansett.

Anonymous poster hash: 909f3...4ba

Skrevet

Jeg ville bare svart rett frem jeg, og latt folk ta det som de vil.

-Ønsker dere besøk i høstferien?

-Nei, i høstferien passer det ikke for da har vi familietid på hytta, men dere må gjerne stikke innom en tur neste uke når vi er hjemme.

-Skal dere på hytta til helga? Om ikke kan vi gjerne passe den for dere...

-Takk for tilbudet du, men hytta trenger ikke passes den og vi leier den ikke ut.

Du trenger ta med silkehansker i så frekke folk, svar ærlig uten å være ufin.

Anonymous poster hash: d8558...7be

Skrevet

Åh, nå venta jeg meg et ras med innlegg om hvorfor det ikke var fint å kunne hjelpe andre. Og at det var normalen å låne bort hytta liksom.

Fint å se at vi ikke er grådige.

Ja, vi må være tydelige og si nei. Men det ene paret har nå spurt to ganger siste måneden bare. Kleint å hele tiden måtte si nei.. Noen ganger er det så bardust at man blir i beita for hva man skal si. Går tom for unnskyldninger rett og slett.

Men er det normalt å få så mye spm da? Vi selv ville aldri vært så frampå å spurt. Om man inviteres er jo det en annen sak såklart, men er jo en grunn til at vi ikke omgås disse til vanlig..

Hi

Skrevet

Legg vekk vage unnskyldninger og si nei, vi låner ikke ut hytta, nei, vi vil ikke ha besøk nå, 

Vær tydelig på hva du mener, da de åpenbart ikke tar et hint. Om de blir fornærmet over svaret så sier det mer om dem enn om dere. 

Skrevet

Selvfølgelig kan dere låne hytta, vi tar 4000,- for en helg og 10000,- for en uke :-)

Anonymous poster hash: c089f...f53

Skrevet

Selvfølgelig kan dere låne hytta, vi tar 4000,- for en helg og 10000,- for en uke :-)

Anonymous poster hash: c089f...f53

...og da forventer jeg at hytta er nyvasket når vi får den tilbake :P

Skrevet

Vi fikk samme maset når vi for noen år siden kjøpte oss en ny og flott bobil. Den ene etter den andre har lyst til å låne. Når vi sa at vi ikke låner den vekk, men de kan leie den for rundt 10 000,- i uken fikk pipen en annen lyd. Da var det snakk om hvor frekke vi var som ville ha så mye betalt av familie og "venner". Det er sinnsykt dyrt å eie bobil. Den låner vi ikke ut til hvem som helst.

Anonymous poster hash: 792a3...d92

Skrevet

Dere bør sette grenser med en eneste gang. Ikke kom med kanskje, må høre med mannen, kanskje en annen gang osv. Gi klar beskjed med en gang om at dere ikke kommer til å låne bort hytta, dere komner til og være der mye selv og at dere ikke er interessert i og tenke og planlegge frem i tid. Om dere vil ha gjester så kommer dere i såfall til og invitere.

Dere må sette standarden med en gang ellers så kommer folk til og fortsette og mase videre og gir dere etter så har dere det gående.

Skrevet

Så utrolig frekt!

Nå ble jeg nysgjerrig -hvordan er ordlyden på spørsmålene deres?

Anonymous poster hash: 4343a...01f

Skrevet

Lånt ut hytta en gang til en god venn. Som takk kopierte han nøkkelen og brukte hytta når han visste at vi ikke var der.

Si klart i fra med en gang at hytta ikke er til utlån!

Skrevet

Lånt ut hytta en gang til en god venn. Som takk kopierte han nøkkelen og brukte hytta når han visste at vi ikke var der.

Han hadde jeg knytt en knute på pungen og sparka blå etterpå! Fyttirakkeren, så frekt!

Skrevet

Så frekke venner og bekjente du har! Vi har også en stor, flott hytte. Den låner vi mer enn gjerne ut til familie og nære venner. Vi har sagt ifra at det bare er å spørre, vi synes det er hyggelig hytta blir brukt og vet at det er ordentlige folk som tar vare på den, vasker ut av den etter bruk og som ofte setter igjen en flaske vin eller låner oss noe tilbake. Skulle de være uheldige å ødelagt noe ville de erstattet med en gang. Hadde ikke lånt ut til noen andre, og hadde noen vært så frekke og hintet, hadde de fått klar beskjed. Vi bestemmer selv hvem som får bruke vår eiendom.

Anonymous poster hash: 2715d...135

Skrevet

Wow! Toppen av frekkhet😤

Anonymous poster hash: b59d8...e21

Skrevet

Hadde helt klart lånt den ut til nære venner og familie (mor/far/søsken/ev. andre) når den ikke er i bruk, resten hadde jeg med et smil opplyst ukes/helgepris til, hadde de da fortsatt ønsket å bruke den ville jeg sett på det som en grei biinntekt til å holde hytta ved like. Nå skjønner jeg at ikke alle har et godt forhold til familie f.eks., så det må neste være opp til hver enkelt hvem de regner som nære nok. 

Å ikke låne ut til noen uansett ville jeg kanskje sett på som litt sært om en ikke faktisk bruker hytta selv hver helg og ferie, men det er jo deres fulle rett det også selvfølgelig.

Skrevet

Enig at det er frekt å spørre sånn. Men når det er sagt, er det noe problem å låne ut hytta når dere ikke er der selv da? Mot rengjøring og dekking av strømutgifter, selvsagt. Jeg ville bare vært glad for at den ble brukt!

Anonymous poster hash: 8711f...3f5

Skrevet

For meg blir å låne ut hytta litt som å låne ut huset, så det er selvfølgelig helt uaktuelt. Dessuten har ikke vi verken strøm, toalett eller innlagt vann, så det er litt styr,og man må være ganske kjent på hytta for å få til å være der en helg...

Anonymous poster hash: 0f905...acf

Skrevet

For meg blir å låne ut hytta litt som å låne ut huset, så det er selvfølgelig helt uaktuelt. Dessuten har ikke vi verken strøm, toalett eller innlagt vann, så det er litt styr,og man må være ganske kjent på hytta for å få til å være der en helg...

Så enkel hytte er det vel ingen som gidder å låne uansett...😥

Anonymous poster hash: 570be...3de

Skrevet

Så enkel hytte er det vel ingen som gidder å låne uansett...

Anonymous poster hash: 570be...3de

Mange som foretrekker slike hytter som anonym..acf har :)

Anonymous poster hash: 37d1d...fe9

Skrevet

Perifere bekjentskaper ringer og maser, og kommer med dålig skjulte hint om at de må få låne hytta. Vi tagges i innlegg på face med spm om vi ikke vil ha besøk i høstferien.. Senest i dag kom en sms om vi kom til å dra på hytta i helga, for hvis ikke kunne avsender passe hytta for oss... Dette er ikke nære venner, mer bekjentskaper.

Hvorfor tror de at vi kjøpte hytte? For at de skulle låne den eller fordi vi selv skal bruke den? Om vi ønsker besøk så inviterer vi de vil ønsker.. Er det sett på som en selvfølge at man skal låne ut hytta til alle?

Jeg synes det er frekt, og ville aldri spurt slik selv. De fleste har god råd også, så ikke der det ligger. De har råd til å leie ei hytte i ei uke om de vil det.. Men såklart billigere å spørre oss om å låne vår gratis..

Aner tilslutt ikke hva man skal svare, for de spør på en måte som gjør det vanskelig å si nei.

Flere med samme erfaring? Våre virkelige venner er ikke slik altså, bare så det er sagt..

Vi låner med glede ut hytta til familie og venner når jeg vet at vi ikke skal dit selv. Og passer det ikke så svarer jeg som det er, at det ikke passer. Det er ingen som har blitt sure av å få den beskjeden. Har ikke opplevd spørsmål fra perifere bekjentskaper, da. Aldri, faktisk. Men det er vel ingen grunn til å være frekk med folk. 

Anonymous poster hash: 46a47...ddb

Gjest Antarctica
Skrevet

Flere med samme erfaring? Våre virkelige venner er ikke slik altså, bare så det er sagt..Anonymous poster hash: 9adc4...dcc

Ikke svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...