TinaK 1990 Skrevet 1. oktober 2015 #26 Skrevet 1. oktober 2015 Min er også i seng ca kl åtte, så pleier å hanke han inn i sju halv åtte tiden. Bare lurte på om der muligens var i seineste laget. Men er overrasket over så mange ikke slipper fireåringer ut aleine. Når får de lov til det da? Anonymous poster hash: 4d54d...325 Spørs vel hvor og hvordan man bor? I mine øyne er 4 åringer ganske små barn med NULL forståelse av trafikkbildet, uavhengig om det kommer en eller fire bilder. For meg er det totalt uaktuelt å "ikke vite" hvor min 4 åring er..som et sted i nabolaget. Alt for små. Her er det mange 3-5 åringer ute. Da leker de i hverandres hager eller på felles lekeplass, men vi foreldre avtaler ALLTID mellom oss hvem som har de under oppsyn. . Ergo er på lekeplassen sammen med de eller har ansvar for de I hagen.
TinaK 1990 Skrevet 1. oktober 2015 #27 Skrevet 1. oktober 2015 Nå som det I tillegg er ganske mørkt ute....leker 4 åringen din uten tilsyn I nabolaget så sent på kvelden også?
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #28 Skrevet 1. oktober 2015 Her er det virkelig ingen som sender ut barna under skolealder ut i nabolaget uten å vite hvor de er, eks i hverandres hage etc. Jeg synes det høres utrolig naivt og ekstremt uansvarlig å bare sende ut en 4 åring i nabolaget uten tilsyn...og enda mer på kvelden når det begynner å bli skumring/mørkt i tillegg. 19.30 er kjempe sent, hva skal et så lite barn reke ute i nabolaget uten tilsyn av voksne? Jeg synes det er fryktelig uansvarlig. Her er det ingen som gjør det heldigvis. Anonymous poster hash: ecacf...71d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #29 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg hadde aldri latt min 4-åring være ute alene så sent. Totalt uansvarlig. Anonymous poster hash: 143ad...eac
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #30 Skrevet 1. oktober 2015 Hvis min snart 4-åring legger seg etter kl 19, blir han fryktelig overtrøtt og sovner ikke før mellom 21-23 om kvelden. Min gutt er heller ikke ute uten tilsyn over lengre tid når han er så liten. Er han på besøk kan jeg for en sjelden gang strekke tida til kl 19, men ellers er normen at vi starter kveldsmaten senest 18.30:) Anonymous poster hash: 31c82...8cd
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #31 Skrevet 1. oktober 2015 Alle dere som sier det er uansvarlig. ..har dere glemt at det var helt normalt da dere selv var små? Anonymous poster hash: 278e6...6a3
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #32 Skrevet 1. oktober 2015 Alle dere som sier det er uansvarlig. ..har dere glemt at det var helt normalt da dere selv var små? Anonymous poster hash: 278e6...6a3 Nei; det var det jammen ikke. Uansett, mer trafikk nå og samfunnet har generelt endret seg voldsomt. Utrolig uansvarlig og ikke minst naivt. Trist at du ikke skjønner det. Anonymous poster hash: ecacf...71d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #33 Skrevet 1. oktober 2015 Vi var ikke ute som 4-åringer alene når jeg var liten... Anonymous poster hash: ae7ef...b94
TinaK 1990 Skrevet 1. oktober 2015 #34 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg er født I 1984. Vi var ikke ute alene.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #35 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg er født I 1984. Vi var ikke ute alene. Ikke vi -83'ere heller.. Fikk helt sikkert være ute med storebror og venner (rundt huset), men det var garantert med tilsyn.. Anonymous poster hash: 4da4c...9d9
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #36 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg er født I 1984. Vi var ikke ute alene. Ikke vi -83'ere heller.. Fikk helt sikkert være ute med storebror og venner (rundt huset), men det var garantert med tilsyn.. Anonymous poster hash: 4da4c...9d9 I form av at mamma satt på verandaen eller kikket i vinduet i ny og ne. Hadde aldri turt å stikke av uansett, for den kjefta ville vi nok ikke ha Anonymous poster hash: 4da4c...9d9
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #37 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg er født på 70-tallet, og som 4-åring var ikke jeg heller ute alene selv om det var i et trygt byggefelt med jevngammel jente som nærmeste nabo. Det var først da jeg ble 5-6 år at jeg lekte ute litt midt på dagen - under oppsyn av enten min mor eller hennes mor. (Vi gikk ikke i barnehage da, kun et fåtall barn gjorde det på 70-tallet.) Min 4-åring får ikke lov å besøke noen enda selv om det av og til er noen av barna som spør om hun kan komme på besøk til dem eller de kan bli med hjem til oss. Vi har ikke noen barn rett ved siden av her vi bor. Hun leker hjemme med søsken eller oss voksne på ettermiddagstid. På dagtid er hun i barnehage og leker nok der med jevngamle.... Anonymous poster hash: bb084...668
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #38 Skrevet 1. oktober 2015 Ansvarsfulle foreldre sender ikke 4 åringer ut i nabolaget uten tilsyn...og til og med så sent på kveld. Totalt uansvarlig og fryktelig trist hvis det skjer. Har ikke sett det her. Anonymous poster hash: ecacf...71d
stjertløvetann Skrevet 1. oktober 2015 #39 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg bor i blokk, og nå er min 4-åring snart 5, men hun slippes ofte løs utenfor her ilag med storesøster på 7 og en hel gjeng av nabobarna på alt fra 3 til 12 år, og hvis de leker godt sammen og har det gøy ilag, så har jeg ingen betenkeligheter med å drøye med å hanke de inn, og lar de lett leke til 19.30 før de hentes inn.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #40 Skrevet 1. oktober 2015 Du som aldri lar barnet ha besøk eller være på besøk, det hørtes veldig trist ut. Men, det er ikke slik at jeg ikke aner hvor ungen er. Han har ikke lov å gå lenger enn fire hus nedforbi oss. Vi bor i enden av ei blindgate. Det er tre alternative hus/hager han er i. Alle husene har voksne folk hjemme. Det blir ikke mørkt før halv åtte her. Vi har hatt strålende vær her i høst, og det blir mye vimsing frem og tilbake. I dag gikk jeg ut å leita kl sju. Fant han i første hus ved siden av oss. Moren sa de lekte så fint så hun skulle sende han hjem kvart på åtte. Han fikk kveldsmat der. Jeg ser ikke at dette er uansvarlig. Han har ei tante litt lenger ned i gata han vil gå alene til. Jeg sier nei, det er for langt, så han har aldri gjort det. I fjor fikk han lov å leke aleine i hagen, med beskjed om å ikke gå ut porten. Det gjorde han heller aldri. Så han har vist at han er til å stole på. Anonymous poster hash: 4d54d...325
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #41 Skrevet 1. oktober 2015 Du som aldri lar barnet ha besøk eller være på besøk, det hørtes veldig trist ut. Men, det er ikke slik at jeg ikke aner hvor ungen er. Han har ikke lov å gå lenger enn fire hus nedforbi oss. Vi bor i enden av ei blindgate. Det er tre alternative hus/hager han er i. Alle husene har voksne folk hjemme. Det blir ikke mørkt før halv åtte her. Vi har hatt strålende vær her i høst, og det blir mye vimsing frem og tilbake. I dag gikk jeg ut å leita kl sju. Fant han i første hus ved siden av oss. Moren sa de lekte så fint så hun skulle sende han hjem kvart på åtte. Han fikk kveldsmat der. Jeg ser ikke at dette er uansvarlig. Han har ei tante litt lenger ned i gata han vil gå alene til. Jeg sier nei, det er for langt, så han har aldri gjort det. I fjor fikk han lov å leke aleine i hagen, med beskjed om å ikke gå ut porten. Det gjorde han heller aldri. Så han har vist at han er til å stole på. Anonymous poster hash: 4d54d...325 Plutselig moderert deg litt nå? Uansett....jeg hadde ikke satt meg inn i sofaen og sendt en 4 åring uten tilsyn. Du gjør hva du gjør. .. Anonymous poster hash: ecacf...71d
TinaK 1990 Skrevet 1. oktober 2015 #42 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg vil ikke "ut å leite" etter en 4 åring. Jeg vil vite på forhånd at han er sammen med Per hjemme hos Per eller hos Ola. Jeg vil hente han eller st han blir fulgt hjem. De blir fort nok store...
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #43 Skrevet 1. oktober 2015 Det var ikke normalt da jeg var 4-år heller. Er født i 1993. Anonymous poster hash: c9011...cfd
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #44 Skrevet 1. oktober 2015 Du som aldri lar barnet ha besøk eller være på besøk, det hørtes veldig trist ut. Men, det er ikke slik at jeg ikke aner hvor ungen er. Han har ikke lov å gå lenger enn fire hus nedforbi oss. Vi bor i enden av ei blindgate. Det er tre alternative hus/hager han er i. Alle husene har voksne folk hjemme. Det blir ikke mørkt før halv åtte her. Vi har hatt strålende vær her i høst, og det blir mye vimsing frem og tilbake. I dag gikk jeg ut å leita kl sju. Fant han i første hus ved siden av oss. Moren sa de lekte så fint så hun skulle sende han hjem kvart på åtte. Han fikk kveldsmat der. Jeg ser ikke at dette er uansvarlig. Han har ei tante litt lenger ned i gata han vil gå alene til. Jeg sier nei, det er for langt, så han har aldri gjort det. I fjor fikk han lov å leke aleine i hagen, med beskjed om å ikke gå ut porten. Det gjorde han heller aldri. Så han har vist at han er til å stole på. Anonymous poster hash: 4d54d...325 Plutselig moderert deg litt nå? Uansett....jeg hadde ikke satt meg inn i sofaen og sendt en 4 åring uten tilsyn. Du gjør hva du gjør. .. Anonymous poster hash: ecacf...71d Har ingen problemer med å sende han ut alene. Skjønner at det kommer ann på hvor man bor, men tenker at det må være litt stusselig å alltid ha noen voksne i hælene. Er oppriktig overrasket over hvor mange strenge svar som kom her, og ikke minst hvor liten tiltro dere har til barna. Anonymous poster hash: 4d54d...325
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #45 Skrevet 1. oktober 2015 Du som aldri lar barnet ha besøk eller være på besøk, det hørtes veldig trist ut. Men, det er ikke slik at jeg ikke aner hvor ungen er. Han har ikke lov å gå lenger enn fire hus nedforbi oss. Vi bor i enden av ei blindgate. Det er tre alternative hus/hager han er i. Alle husene har voksne folk hjemme. Det blir ikke mørkt før halv åtte her. Vi har hatt strålende vær her i høst, og det blir mye vimsing frem og tilbake. I dag gikk jeg ut å leita kl sju. Fant han i første hus ved siden av oss. Moren sa de lekte så fint så hun skulle sende han hjem kvart på åtte. Han fikk kveldsmat der. Jeg ser ikke at dette er uansvarlig. Han har ei tante litt lenger ned i gata han vil gå alene til. Jeg sier nei, det er for langt, så han har aldri gjort det. I fjor fikk han lov å leke aleine i hagen, med beskjed om å ikke gå ut porten. Det gjorde han heller aldri. Så han har vist at han er til å stole på. Anonymous poster hash: 4d54d...325 Plutselig moderert deg litt nå? Uansett....jeg hadde ikke satt meg inn i sofaen og sendt en 4 åring uten tilsyn. Du gjør hva du gjør. .. Anonymous poster hash: ecacf...71d Har ingen problemer med å sende han ut alene. Skjønner at det kommer ann på hvor man bor, men tenker at det må være litt stusselig å alltid ha noen voksne i hælene. Er oppriktig overrasket over hvor mange strenge svar som kom her, og ikke minst hvor liten tiltro dere har til barna. Anonymous poster hash: 4d54d...325 Høres ut som vi diskuterer skolebarn....er det ikke 4 åringer vi snakker om?? Anonymous poster hash: ecacf...71d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #46 Skrevet 1. oktober 2015 Du som aldri lar barnet ha besøk eller være på besøk, det hørtes veldig trist ut. Men, det er ikke slik at jeg ikke aner hvor ungen er. Han har ikke lov å gå lenger enn fire hus nedforbi oss. Vi bor i enden av ei blindgate. Det er tre alternative hus/hager han er i. Alle husene har voksne folk hjemme. Det blir ikke mørkt før halv åtte her. Vi har hatt strålende vær her i høst, og det blir mye vimsing frem og tilbake. I dag gikk jeg ut å leita kl sju. Fant han i første hus ved siden av oss. Moren sa de lekte så fint så hun skulle sende han hjem kvart på åtte. Han fikk kveldsmat der. Jeg ser ikke at dette er uansvarlig. Han har ei tante litt lenger ned i gata han vil gå alene til. Jeg sier nei, det er for langt, så han har aldri gjort det. I fjor fikk han lov å leke aleine i hagen, med beskjed om å ikke gå ut porten. Det gjorde han heller aldri. Så han har vist at han er til å stole på. Anonymous poster hash: 4d54d...325 Plutselig moderert deg litt nå? Uansett....jeg hadde ikke satt meg inn i sofaen og sendt en 4 åring uten tilsyn. Du gjør hva du gjør. .. Anonymous poster hash: ecacf...71d Har ingen problemer med å sende han ut alene. Skjønner at det kommer ann på hvor man bor, men tenker at det må være litt stusselig å alltid ha noen voksne i hælene. Er oppriktig overrasket over hvor mange strenge svar som kom her, og ikke minst hvor liten tiltro dere har til barna. Anonymous poster hash: 4d54d...325 Høres ut som vi diskuterer skolebarn....er det ikke 4 åringer vi snakker om?? Anonymous poster hash: ecacf...71d
TinaK 1990 Skrevet 1. oktober 2015 #47 Skrevet 1. oktober 2015 Jeg går ikke I hælene på 4 åringen men å bare sende ut så små gjør ingen jeg kjenner. Ja, det er 30 km/h her...men det er jammen mange som kjører langt fortere og vel så det. Nytter ikke diskutere...du får se at din naivitet eller hva jeg skal kalle det er langt fra normalt. Våre barn får tidsnok gå ut på egenhånd. ..men vi ønsker at de skal være litt eldre, større evne til å vurdere både trafikkbildet og generell modenhet. Ingen her som forfølger 4 åringene. ..men vi sender ikke ut så små barn uten å ha tilsyn.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2015 #48 Skrevet 1. oktober 2015 4 åringene her leker i hagene til hverandre. De blir fulgt til og fra...foreldre kan godt være inne, men vi følger de til hverandre. Alltid! ! Herregud...De er 4 år, de blir tidsnok modne nok for å ferdes i nabolaget. Jeg har stadig avtale med andre unger I området og har både 4 og 5 åringer I hagen. Sitter ikke ute med de, men de leker alene I hagen. Vi følger alltid gjem eller de blir henter. Vil ikke kl 19 på kvelden "ut å lete" etter en 4 åring. Sent inn forresten. .. Anonymous poster hash: ecacf...71d
TinaK 1990 Skrevet 1. oktober 2015 #49 Skrevet 1. oktober 2015 Handler vel ikke om å ikke ha tiltro til barna sine? Handler om at de faktisk er små, impulsstyrte og umodne. De er små. De skal tidsnok trenes både I nabolaget, trafikken, skolevei et etc.... Reagerer mest på 4 åring ute alene såpass sent på kvelden. Det hadde jeg virkelig reagert på hadde jeg sett det. Ja, uansvarlig.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2015 #50 Skrevet 2. oktober 2015 Når eldste var 9 år økte vi innetiden fra 1900 til kl 1930. Nå er han snart 12 år og så lenge vi vet hvor han er og det er avtalt på forhånd kan han drøye det til kl 2030. Yngste som går siste året i barnehagen får ikke bevege seg uttenfor gata og skal være inne senest kl 1800 hvis vi ikke er ute la med. Men, er han på besøk hos noe så kan vi drøye det til kl 1900. Men, da er det rett hjem for å hive nedpå en brødskive før det er natt... Ikke snakk om at noen av de hadde fått vært ute uten at jeg vise hvor de var. Spesielt ikke når de var 4år, men heller ikke i dag... Anonymous poster hash: 8fce1...b59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå