Gå til innhold

hjelp! foreldre til 4 barn se hit!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp oppdaget at jeg er gravid med nr 4. Ikke planlagt.... Nå er det krise her hjemme, vi vet ikke helt hvordan vi skal håndtere dette. De andre er 2, 4, 6.  Vurderer abort.

Vil gjerne höre alle mulige ärlige synspunkter på hvordan det er å ha 4 barn mot det å ha 3. fordeler og ulemper.  både det praktiske hvordan dere har löst det, ökonomisk og tanker/fölelser.

Ser på dette som en håplös situasjon uten noen bra lösning, uasett hva vi velger å gjöre. litt i sjokk her fremdeles....

jeg er veldig takknemlig for alle svar!

Anonymous poster hash: 71cf4...b8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble alene da jeg ble gravid med nr 4. De andre var 2, 4 og 10 da minste ble født. Det var utrolig tøft de 3 første årene, sikkert lettere om man er to voksne ;) , men da minste ble 3 år og eldste var 13 så ble alt mye enklere. Da trengte jeg ikke lenger dra ut alle de små om ett av barna skulle noe, det var lettere å ta med 3 åringen på ting osv.

I dag syns jeg ting går veldig fint. Vi har våre rutiner og hverdagen går sin gang. Trenger jeg hjelp så stiller mine fantastiske foreldre opp og ungene er i full gang med skole, aktiviteter og venner.

Det kreves jo mye mtp hverdagslogistikk osv, men nå som de eldste ikke lenger trenger beltestoler så er det lettere å samkjøre osv :)

Økonomien er trang, det legger jeg ikke skjul på, og jeg skulle gjerne hatt større bolig, men vi har klær på kroppen, tak over hodet og hver vår varme seng, så vi er fornøyde :)

Anonymous poster hash: cefab...d99

Skrevet

Jeg ble alene da jeg ble gravid med nr 4. De andre var 2, 4 og 10 da minste ble født. Det var utrolig tøft de 3 første årene, sikkert lettere om man er to voksne ;) , men da minste ble 3 år og eldste var 13 så ble alt mye enklere. Da trengte jeg ikke lenger dra ut alle de små om ett av barna skulle noe, det var lettere å ta med 3 åringen på ting osv.

I dag syns jeg ting går veldig fint. Vi har våre rutiner og hverdagen går sin gang. Trenger jeg hjelp så stiller mine fantastiske foreldre opp og ungene er i full gang med skole, aktiviteter og venner.

Det kreves jo mye mtp hverdagslogistikk osv, men nå som de eldste ikke lenger trenger beltestoler så er det lettere å samkjøre osv :)

Økonomien er trang, det legger jeg ikke skjul på, og jeg skulle gjerne hatt større bolig, men vi har klær på kroppen, tak over hodet og hver vår varme seng, så vi er fornøyde :)

Anonymous poster hash: cefab...d99

Takk for svar! Det må ha värt utrolig vanskelig å bli aleine med 4 barn! utrolig imponerende av deg å klare det. var abort aldri et alternativ? hvordan har folk rundt sett på din situasjon? Her jeg bor tror jeg det kommer til å bli en del snakk nemlig om de ser vi får en til, mange med to barn, hund og volvo her.... Du har jo värt heldig som har hjelp av foreldre, den fordelen har ikke vi desverre. men så er vi også to foreldre.

Skrevet

Hos meg kunne det gjerne bli en nr 4, det er en pølse i slaktetida. Men nå har mannen kappet strengen.

Anonymous poster hash: ddf73...c49

Skrevet

Fler med gode råd og tanker?

Skrevet

Vi har 5 barn. Jeg synes overgangen fra 2 til 3 har vært den tøffeste. Og helt ærlig merket jeg nesten ikke noe forskjell da nr. 4 kom :) Da var allerede dagene rutinepreget og alt gikk som det skulle, det var bare et barn til på rullebåndet ;)

Anonymous poster hash: c6d46...8f6

Skrevet

Du har allerede 'en for mye' til at ting er enkelt😉

Med tre barn og to voksne har du allerede for få armer og du kommer nok ikke til å synes det er stort vanskeligere.

Dine er litt tettere i alder enn mine, men det går helst fint😊 Gratulerer!

Anonymous poster hash: f3160...4a1

Skrevet

Hei.

Vi har 4 barn, de er nå 10, 8, 7 og 6 år gamle. Det var rimelig hektisk når de var små, og hadde alle 4 på hver sin avdeling i barnehagen ett år. Det var mye basisbehov som skulle dekkes, og lite tid for voksentid. Det gikk i smokker, amming, flasker og bleier døgnet rundt følte jeg.

Alt avhenger vel av hva slags baby som kommer, om det er en rolig og "enkel" baby, eller mer krevende.

Vi måtte kjøpe større bil, og det ble litt utfordringer med nok soverom osv. Først nå det siste året har vi skaffet oss bolig som har nok soverom til alle. Men det er da heller ikke noe problem for ungene å dele soverom de første årene.

Hvis jeg skal gi et tips, så prøv å unngå at begge jobber fullt, hvis dere kan. Vi hadde begge nye jobber, i helt nye fag, og jobbet fullt begge to i tillegg til ungene. Det gikk litt over stokk og stein innimellom følte jeg, og angrer litt på det i dag. Nå har jeg gått ned til 80 %, og hadde jeg hatt mulighet, så hadde jeg jobbet enda mer redusert. Nå er basisbehovene litt mer i bakgrunnen, men logistikk, treninger, aktiviteter, lekser osv har slått til for fullt. Ukene fyker avgårde, og det er mye som skal følges med og huskes på hele tiden.

En ting er helt sikkert, du vil aldri angre på det barnet du fikk. Jeg kan ikke tenke meg livet uten minstetøtta, selv om hun heller ikke var helt planlagt. Abort var aldri et tema, det hadde jeg kommet til å angre på resten av livet.

Det går så fint atte :)

Skrevet

Jeg har 4 barn, da fjerde ble født var de tre andre 1,5 år, 4 år og 7,5 år.

Fjerde var ikke planlagt, kom som en overraskelse da mannen ventet på time til sterilisering. Jeg gråt da jeg testet positivt, ante ikke hvordan jeg skulle orke... Abort har aldri vært noe alternativ, ble aldri nevnt med et ord og aldri tenkt heller.

Vi begynte fort å glede oss og en glede ble det. Overgangen fra tre til fire merkes knapt, ungen glir bare inn i flokken ;)

Sliten blir man jo i perioder uansett om man har tre eller fire barn, men det har gått helt fint.

Av ulemper med mange barn kan jeg nevne mengden klesvask, det vannvittige matbudsjettet, man trenger større bil og at ingen pakkeløsninger er laget for storfamilier (så f.eks ferie kan bli dyrt). Det er i det hele tatt dyrt med 4 barn. Logistikken kan være en utfordring, og nå som de vokser til er det veldig travle ettermiddager.

Men det er mange fordeler med å vokse opp med mange søsken også, de har så stor glede av hverandre. Jeg er så stolt av flokken min.

Anonymous poster hash: 9f1de...4c4

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Det føles litt betryggende å høre så mange positive erfaringer. Er det ingen som fraråder oss å beholde barnet? hva slags bil har dere alle sammen?

Skrevet

Tror ikke noen med mange barn vil fraråde noe som helst, alt går ;)

Har selv fire barn, de er alle planlagde og litt spredd i alder.

Har bare en søster selv, og synes det var dritkjedelig :P spesielt siden vi er totalt ulike...

Her er det alltid liv i leiren :D Ser veldig lyst på fremtiden, og min egen alderdom.

Du må jo bare ta et valg, ingen av oss kan si hva du bør gjøre.. Det du må kjenne på er om DU kan leve med valget du tar!!

Det går nok bra uansett hva du velger :)

Vi har forøvrig en Opel Zafira (for andre gang), vi er fornøyd med den!

Skrevet

Vi har fått nr fire som attpåklatt, så ikke helt samme situasjon som hos deg. Jeg elsker å være firebarnsmor!!! Til tider et positivt kaos i hverdagen, og jeg innrømmer at jeg ofte er veldig sliten ;-) Jobber 80%. Vi har en Kia Sorento7-seter. Før det hadde vi en Ford S-max.

Lykke til med valget! Jeg tror man ikke angrer på ett barn uansett ;-)

Skrevet

Hos meg kunne det gjerne bli en nr 4, det er en pølse i slaktetida. Men nå har mannen kappet strengen.

Anonymous poster hash: ddf73...c49

Digresjon, men hjernen min funker ikke. Hva mener du med pølse i slaktetiden? 

Anonymous poster hash: ce719...f55

Skrevet

Vi har 5 stykker. Overgangen til 4 og 5 merket vi ikke. Da var alle rutiner innarbeidet. Ellers tror jeg det har mye med hvordan barna er. De tre eldste er så store og rolige at de merker vi knapt nå, men de to yngste på 5 og 7 driver meg til vanvidd ;)

Det var travelt når de var yngre, men nå synes jeg ting begynner å roe seg. Så glad vi har en stor familie!

Anonymous poster hash: df04e...bca
Skrevet

Jeg kan gi deg mitt synspunkt fra det å vokse opp i en søskenflokk på 4 :) 

Barndommen min var fantastisk med 3 søsken. Vi hadde alle bestandig noen å leke med, vi delte rom, sov sammen og det var fantastisk! Vi har foreløbig bare ett barn, men håper at vi en dag kan ha en slik søskenflokk - det er fantastisk som barn å ha mange søsken, men det er også en gave i voksen alder! Mine søsken er mine beste venner i dag og jeg snakker minst en gang om dagen med en av dem i telefonen. Mamma og pappa hadde alltid tid til å følge oss alle opp og det var aldri mangel på kjærlighet. Det var forresten 2 år imellom oss alle :)

Sånn, det var alt jeg hadde tid til å skrive i denne omgangen! :)

Anonymous poster hash: 6d92f...bb7
Skrevet

Jeg kan gi deg mitt synspunkt fra det å vokse opp i en søskenflokk på 4 :) Barndommen min var fantastisk med 3 søsken. Vi hadde alle bestandig noen å leke med, vi delte rom, sov sammen og det var fantastisk! Vi har foreløbig bare ett barn, men håper at vi en dag kan ha en slik søskenflokk - det er fantastisk som barn å ha mange søsken, men det er også en gave i voksen alder! Mine søsken er mine beste venner i dag og jeg snakker minst en gang om dagen med en av dem i telefonen. Mamma og pappa hadde alltid tid til å følge oss alle opp og det var aldri mangel på kjærlighet. Det var forresten 2 år imellom oss alle :)Sånn, det var alt jeg hadde tid til å skrive i denne omgangen! :)Anonymous poster hash: 6d92f...bb7

takk, det var herlig å høre! Selv har jeg bare en søster og vet jo ikke hvordsn det er å være mange. Jeg tenker at 4 er ganske perfekt, man kan dele på dem 2 og 2 uten at noen da holdes utenfor, og som dusier, det fins altid noen å leke med. Tenker også på voksen alder, jeg bor langt fra mine foreldre og dermed ligger mye ansvar på min søster som bor nærmest.

For meg abort egentlig ikke noe alternativ før min mann nevntedet og kom med alle argument for en abort. Jeg er så redd at det ine vi har skal snus helt på huet med en til, mest redd er jeg vel for at noe skal være galt med barnet. Hva er oddsen for å lykkes med 4 friske barn...? Mange tanker her nå...

men igjen, takk for alle svar!

Skrevet

Har 4 barn på 1/2 år, 2 1/2 år, 10 år og 13 år.

Samboeren jobber sjøen og er på jobb annenhver mnd. Det er travelt, ikke noe latmannsliv, men jeg koser meg og trives med det slik.

Akkurat nå er 2 åringen ganske sjalu, så går ikke å gjøre så mye når jeg er alene med kun de to minste og de er våkne, men da gjør jeg jo mer når se sover 😊

Anonymous poster hash: b310f...47f

Skrevet

Vi har fire barn og minste er bare 2 måneder da, men foreløpig er hun bare med på lasset :) Hun sklir inn i de allerede etablerte rutinene og vi synes det går veldig bra. Heldigvis er hun er rolig baby da :) Regner med det blir mer hektisk når permisjonene våre er over, men samtidig har vi mer ro og trygghet nå enn da vi fikk nummer en og to :)

Skrevet

Jeg har fire barn som nå er 13, 11, 8 og 6 år, alts mye samme aldersforskjell som du får. For min del var det veldig tøft å få nummer fire, ikke minst fordi hun ikke var planlagt og jeg følte meg helt ferdig med alt som het babytid da jeg testet positivt. Likevel gikk det ganske bra. Hun var krevende, så det ble slitsomt i noen år, men som de andre skriver så blir det litt slik at når man likevel har "mange" barn, spiller ikke en til så stor rolle.

Det blir også enklere når de blir eldre og mer selvhjulpen. Mer hektisk ja, men også lettere. 13-åringen kan f.eks. fint se etter 6-åringen et par timer, og 11-åringen kan se etter henne i halvtimes tid i det minste. Da slipper vi å alltid måtte slepe alle med på alt dersom de ikke har lyst. I tillegg er barna stort sett gode venner og har dermed alltid noen å leke med. Men det er mye logistikk og mye kjøring, man "må" ha to biler dersom man ikke bor ekstremt sentralt.

Det største aberet med fire barn nå er all klesvasken og at det er ganske dyrt. Nå er våre tre eldste gutter, og de eter noen helt vanvittige mengder med mat. Selv når vi kjøper på tilbud, har ukesmeny og handler det meste på Rema1000 blir det fort 13-14 000 kr i mnd på mat/husholdning. Ferie er også dyrere, men jeg har litt bedre erfaring enn en over her skriver om. Det finnes en del steder som er tilrettelagt også for familier med fire barn og hvor det ikke er alt for dyrt. Vi betalte ca 42 000 kr i sommer for 15 dager i Tyrkia på 4-stjerners hotell inkludert All Inclusive. Det synes jeg ikke var så ille jeg da.

Anonymous poster hash: 21fae...47c
Skrevet

Jeg har fire barn som nå er 13, 11, 8 og 6 år, alts mye samme aldersforskjell som du får. For min del var det veldig tøft å få nummer fire, ikke minst fordi hun ikke var planlagt og jeg følte meg helt ferdig med alt som het babytid da jeg testet positivt. Likevel gikk det ganske bra. Hun var krevende, så det ble slitsomt i noen år, men som de andre skriver så blir det litt slik at når man likevel har "mange" barn, spiller ikke en til så stor rolle. Det blir også enklere når de blir eldre og mer selvhjulpen. Mer hektisk ja, men også lettere. 13-åringen kan f.eks. fint se etter 6-åringen et par timer, og 11-åringen kan se etter henne i halvtimes tid i det minste. Da slipper vi å alltid måtte slepe alle med på alt dersom de ikke har lyst. I tillegg er barna stort sett gode venner og har dermed alltid noen å leke med. Men det er mye logistikk og mye kjøring, man "må" ha to biler dersom man ikke bor ekstremt sentralt. Det største aberet med fire barn nå er all klesvasken og at det er ganske dyrt. Nå er våre tre eldste gutter, og de eter noen helt vanvittige mengder med mat. Selv når vi kjøper på tilbud, har ukesmeny og handler det meste på Rema1000 blir det fort 13-14 000 kr i mnd på mat/husholdning. Ferie er også dyrere, men jeg har litt bedre erfaring enn en over her skriver om. Det finnes en del steder som er tilrettelagt også for familier med fire barn og hvor det ikke er alt for dyrt. Vi betalte ca 42 000 kr i sommer for 15 dager i Tyrkia på 4-stjerners hotell inkludert All Inclusive. Det synes jeg ikke var så ille jeg da. Anonymous poster hash: 21fae...47c [/

acronym]

takk for svar. Du er ærlig som sier at det var tøft første tiden, på en måte godt å høre det også for det kan jo umulig være en dans på roser. Når det gjelder ferier så bor vi i utlandet og feriene legges derfor stort sett til norge der vi bor gratis. Sydentur kan det sikkert bli men der er nok en sånn typisk en gang i livet greie for oss uansett antall barn...

du har jo et godt poeng i at den eldste kan passe den minste når de blir litt større, så langt har jeg ikke tenkt. Av praktisje ting tenker jeg mest på at de må dele rom og hvor lenge vil de det? Og hvordan kommer vi oss på biltur med bagasje? Har 7 seter men hjelper lite det på langtur.... og mannen vil helst ikke ha minibuss...

Skrevet

Jeg er nest-siste-midt-imellom-barnet. Jeg druknet i søskenflokken på fire. Var alltid den som klarte meg selv, fikk lite oppmerksomhet, og bærer preg av det den dag idag. Ikke på en veldig positiv måte, desverre. Uendelig mange fordeler ved å være 4 søsken, men som foreldre må man vite at man har energi og kapasitet til å "se" alle barna..  

Anonymous poster hash: 1dcd9...186
Skrevet

Du som hadde Opel zafira. Er det plass til barnevogn i den, når man bruker 6 av setene?

Anonymous poster hash: 978e7...b4e

Skrevet

Nå har jeg 3 barn, men vil svare det på spørsmålet om s-max. Du får fint plass til vogn og litt bagasje i en smax, kjøpt takboks, så får du inn resten. Min venninne har Ford Galaxy og min kusine har Sharan (med skyvedører) De er fine de nyere modellene. 

Smaxen er romslig å fin, Zafira er bedre å kjøre men litt mindre. Med alle setene du må ha i ville jeg ikke gått for noe mindre enn smax.

Jeg tenker også litt på en nr. 4:) Nå er minstemor 11 mnd, så vi får se om et par år hva vi bestemmer oss for. Mine to eldste på 7 og 8 år deler rom, det går helt fint, de ønsker ikke noe annet selv. Vi tenker at om en 4 års tid vil vi kjøpe noe større, eller bygge ut litt:)

Lykke til med avgjørelsen, det virker som dere klarer en til:) Alle jeg kjenner med 4 barn sa at overgangen gikk veldig fint. Verste var fra 2-3.

Anonymous poster hash: bc514...3d6
Skrevet

Nå har jeg 3 barn, men vil svare det på spørsmålet om s-max. Du får fint plass til vogn og litt bagasje i en smax, kjøpt takboks, så får du inn resten. Min venninne har Ford Galaxy og min kusine har Sharan (med skyvedører) De er fine de nyere modellene.  Smaxen er romslig å fin, Zafira er bedre å kjøre men litt mindre. Med alle setene du må ha i ville jeg ikke gått for noe mindre enn smax. Jeg tenker også litt på en nr. 4:) Nå er minstemor 11 mnd, så vi får se om et par år hva vi bestemmer oss for. Mine to eldste på 7 og 8 år deler rom, det går helt fint, de ønsker ikke noe annet selv. Vi tenker at om en 4 års tid vil vi kjøpe noe større, eller bygge ut litt:) Lykke til med avgjørelsen, det virker som dere klarer en til:) Alle jeg kjenner med 4 barn sa at overgangen gikk veldig fint. Verste var fra 2-3. Anonymous poster hash: bc514...3d6

takk for svar! Får man inn en vogn når ene setet bak brukes i en smax? Selv syns jeg overgangen var størst fra 0 til 1.... og 1 til 2. Jeg tror også vi klarer en til, men vil ikke presse mannen min heller. Samtidig så vil jeg ikke tvinge meg selv å gjøre en abort jeg kan komme til å angre på. Er jo som alle sier, man angrer aldri de barn man har fått. Akkurat nå er vi der at vi ikke sankker med hverandre fordi vi begge vet hva den andre vil og ingen av oss orker høre det nevnes og ta diskusjonen. Håpløst dette og det gjør meg veldig trist.

Skrevet

Nå har jeg 3 barn, men vil svare det på spørsmålet om s-max. Du får fint plass til vogn og litt bagasje i en smax, kjøpt takboks, så får du inn resten. Min venninne har Ford Galaxy og min kusine har Sharan (med skyvedører) De er fine de nyere modellene. Smaxen er romslig å fin, Zafira er bedre å kjøre men litt mindre. Med alle setene du må ha i ville jeg ikke gått for noe mindre enn smax. Jeg tenker også litt på en nr. 4:) Nå er minstemor 11 mnd, så vi får se om et par år hva vi bestemmer oss for. Mine to eldste på 7 og 8 år deler rom, det går helt fint, de ønsker ikke noe annet selv. Vi tenker at om en 4 års tid vil vi kjøpe noe større, eller bygge ut litt:) Lykke til med avgjørelsen, det virker som dere klarer en til:) Alle jeg kjenner med 4 barn sa at overgangen gikk veldig fint. Verste var fra 2-3. Anonymous poster hash: bc514...3d6

takk for svar! Får man inn en vogn når ene setet bak brukes i en smax? Selv syns jeg overgangen var størst fra 0 til 1.... og 1 til 2. Jeg tror også vi klarer en til, men vil ikke presse mannen min heller. Samtidig så vil jeg ikke tvinge meg selv å gjøre en abort jeg kan komme til å angre på. Er jo som alle sier, man angrer aldri de barn man har fått. Akkurat nå er vi der at vi ikke sankker med hverandre fordi vi begge vet hva den andre vil og ingen av oss orker høre det nevnes og ta diskusjonen. Håpløst dette og det gjør meg veldig trist.

Sånn er det her også nå :( vi snakker ikke om det, fordi vi vet hva den andre tenker.

Og jeg synes også det er trist :(

Anonymous poster hash: 978e7...b4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...