Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #51 Skrevet 24. september 2015 Etterhvet som ungen blir størret blir også stigmart større. Dette høres jo helt klart ut som spesialskolemateriale, hvor de har kvalifisert pedagogisk personale, ikke bare assistenter med kurs. Hva hvis ungen utagerer mot medelever da? Mot yngre? Man skal selvsagt ikke slå barn, men jeg kan forstå at det finnes en grense. I følge aml har alle rett på en arbeidsituasjon uten vold, også den ansatte! Anonymous poster hash: cc4d8...60b Tenkte eksakt det samme. Voksne har også rettigheter. Og skolebytte er verre desto eldre man blir. Den umiddelbare kontakten etableres lettere mellom yngre barn. Det hjelper ikke det da det ikke er yngre barn på spesialskolen fra hans geografiske område. Skolen sa at det var flest ungdomsskoleelever som kom dit, ikke i barnets aldersgruppe. Jeg vet at voksne har rettigheter til et godt psykososialt miljø, og det er derfor vi har bedt dem om å holde når det oppstår situasjoner hvor barnet slår, sparker eller biter og de ikke får roet ned barnet. Anonymous poster hash: 230f9...92b
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #52 Skrevet 24. september 2015 Jeg blir så lei meg når jeg leser dette.Her har vi et barn som åpenbart ikke får et tilfredsstillende skoletilbud.Vi har også en arbeidstaker som mest sannsynlig har blitt pålagt av arbeidsgiver å utføre en oppgave de ikke er kvalifisert til å gjøre.Et "ekstra kurs i autisme" er ikke nok dersom man skal håndtere et utagerende barn med A.S.Det er ikke greit å slå noen - store eller små, men vi vet faktisk ikke hva som ligger bak assistentens handling. Kanskje vedkommende rett og slett fikk nok av å bli slått og sparket? Kan hende h*n har opplevd mishandling som barn? Handlet h*n på instinkt? Her kan det ligge mange historier. Det er ikke godt å vite ...Jeg understreker at jeg IKKE forsvarer assistentens handlinger, men i enkelte situasjoner kan det være nyttig å løfte blikket litt - en sak har ALLTID flere sider.Jeg synes hele historien er tragisk!Som mamma og fagperson vet jeg hva jeg hadde gjort: jeg hadde valgt spesialskole.Håper at det ordner seg for alle parter.Jeg forstår at arbeidstaker har problemer med situasjonen. Det å ha et barn som er utagerende dag ut og dag inn er ikke enkelt. Jeg skjønner at den ansatte ble sint og at det klikket, men det er fortsatt ikke akseptabelt- og spesielt ikke da vedkommende var ansatt for å passe på, hjelpe og veilede et barn. Vi har enighet med skolen nå og de skal gjøre alt det de kan. Får ikke skolen det til med all hjelpen må vi bare vurdere andre alternativer. Vi er heldige som får hjelp i denne grad, men alle kan si seg enige om at dette er en episode som aldri skulle ha skjedd. Den ansatte har det vondt inni seg, og jeg håper at dette er nok til at det aldri skjer igjen med mitt barn eller en annens barn. HI Anonymous poster hash: 230f9...92b Jeg synes du har virket ganske reflektert i hele tråden, men her mener jeg du roter det litt til. Du konkludererautomatisk med at den ansatte "ble sint" og "klikket". Det høres voldsomt negativt ut. Noe av det viktige for å løse denne situasjonen, er vel å finne bakgrunnen for episoden. Hva hende i forkant? Hva gjorde sønnen din som forårsaket denne situasjonen? Hvorfor slo den ansatte? Ble han redd, følte han seg truet? ble han selv slått av din sønn? Var han i en situasjon han ikke kom ut av? Var det andre ansatte til stede som kunne ha grepet inn? Var det andre barn til stede som den ansatte forsøkte å verne? Osv osv. Nei, det er i utgangspunktet ikke greit å slå. Punktum. Det er ikke greit å slå hverken barn eller voksne! Den ansatte har rett på et arbeidsmiljø hvor han ikke blir utsatt for vold og trusler! Den ansatte har også krav på nødvendig opplæring og veiledning for å mestre sine arbeidsoppgaver, og det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at han får det. Det er likeså arbeidsgiver som skal sørge for at det er nok personell tilstede for å takle arbeidsoppgavene og arbeidsgiver skal generelt sørge for at arbeidsmiljøet er forsvarlig for alle ansatte. Hvis det kun var slik at den ansatte ble sint og så "klikket" så er det uakseptabelt? Hvis det derimot er slik at han vernet seg selv, følte seg truet, vernet andre barn eller voksne osv så kan det å slå være legitimt - selv mot et barn. Anonymous poster hash: 1893a...f1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå