Gå til innhold

Ansatt slo barnet mitt på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt vanskelig tema, men i går kom barnet mitt hjem og sa at h*n hadde slått og sparket en av assistentene, og at h*n slo kjempehardt tilbake. Barnet har diagnosen asperger og sliter med nye assistenter og lærere. Har mange ganger informert at de må holde barnet, vist dem hvordan, og har hatt møter med BUP om det sammen med skole. Barnet viste meg hvor hardt den ansatte hadde slått og jeg har snakket med inspektør som igjen skal ta det med rektor. Står svart på hvitt (fra den ansatte selv) at h*n slo barnet etter å ha blitt slått/sparket og at det da hadde toppet seg. Får møte senere i dag, men hva skal jeg si og gjøre? Jeg vet hvor krevende barnet er, men man kan IKKE slå barn- man MÅ holde! Bør jeg kreve at assistenten ikke jobber lenger med barnet eller får sparken, eller bør jeg prøve litt til? Assistenten har tatt ekstra kurs innenfor autisme og burde definitivt vite bedre. 

Anonymous poster hash: 230f9...92b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker ungen din ikke trenger utrygghetsfølelsen av å være rundt denne assistenten. Barnet må få føle seg trygg på skolen. At assistenten ikke jobber direkte med ditt barn bør du absolut kreve. Rektor bør nok vurdere avskjed av den aktuelle assistenten.

Anonymous poster hash: 74899...f92

Skrevet

Jeg hadde anmeldt! Man skal ALDRI slå et barn!

Anonymous poster hash: 5f6c3...6da

Skrevet

Uavhengig av både diagnose og om barnet slo først så skal man aldri slå ett barn! Jeg hadde krevd en ny assistent til mitt barn!

Skrevet

vel er du sikker du barnet sier sant da?

Anonymous poster hash: ba9bd...96f
Skrevet

Har du for vane å bare lese overskrift eller skumlese en tekst?

Det står at den som slo har skrevet det svart på hvitt selv, så ja barnet forteller sannheten!

Anonymous poster hash: d355e...7e9

Skrevet

Denne personen må ikke jobbe med barn.

Anmeld.

En ting er om barnet ikke hadde en diagnose og umotivert angrep den voksne da KAN jeg forstå at man kan slå barnet vekk.

Ditt barn har en diagnose og må faktisk behandles deretter. En del av jobben med mennesker med diagnose som kan føre til utagering og vold er å lese situasjoner og forutse hva som vil skje. Komme det i forkjøpet.

Høres ut som den ansatte har liten forståelse for barn med diagnoser, jobben sin og normal folkeskikk. I tillegg vil jeg tro vedkommende er uerfaren i jobben?

Hadde startet med et møte mer rektor og si du vurderer anmeldelse. Videre ville jeg krevd å få vite hva som skjer med den ansatte. Slutter h*n, skal h*n jobbe videre med barn?

Slike episoder ødelegger så mye når det gjelder barnet ditt. Han sliter alt masse i hodet sitt med å forstå verden og det sosiale spillet mellom mennesker. Et slag fra voksne tillitspersoner er helt tragisk at han skal oppleve.

Anonymous poster hash: 26495...0df

Skrevet

Jeg hadde ventet og sett. Mener rektor/skolen det er grovt avskjediget de vedkommende. Jeg synes det vil være interessant om barnet ditt tørr fyre løs på denne personen igjen jeg da.... Sorry, men det gjør jeg! Ulykken har jo allerede skjedd og denne personen gjør nok ikke dette igjen

Anonymous poster hash: d6e9d...e51

Skrevet

Det kan så klart toppe seg for noen og enhver i gitte situasjoner, men man skal ALDRI slå barn. Hvis denne ansatte ikke greier å etterleve dette, så har han ingenting i en sånn jobb å gjøre. Han har trådt over en alvorlig grense.

Skrevet

Med et sterkt og utagerende barn som faktisk forsøker å skade den voksne kan jeg godt se situasjoner der den voksne ikke klarer bare å holde barnet fast. Det er ikke bestandig så enkelt å få tak. I en situasjon som du beskriver synes jeg det at det blir slått en gang er helt tilgivelig. At vedkommende er åpen om det er også positivt og gjør det enklere å legge planer for hvordan dere kan ungå liknende hendelser i fremtiden. Hva sier barnet selv om sin egen oppførsel?

Snakk med skolen om hvordan dere skal løse dette fremover. Hadde jeg vært asistenten ville jeg vært lyklig om jeg hadde sluppet denne eleven. Det er ikke sikkert det er så enkelt å finne noen andre. Jeg ville i hvertfall ikke tatt en jobb der jeg måtte forvente å bli slått og sparket på daglig basis. Det er to ofre i denne historien. Ingen barn bør være redde for å bli slått på skolen, men ingen ansatte bør trenge å være redde for å bli slått og sparket på jobb heller.

Anonymous poster hash: e1e81...233
Skrevet

Holde fast for å hindre utagering - ja.

Men slå?? NEI!

Skrevet

Assistenten skrev det selv til meg i en bok som går mellom skolen og hjemmet. I tillegg hadde den ansatte informert inspektøren selv.

Har forsøkt å kontakte bup, men venter på svar. Det er ikke en god situasjon for mammahjertet, og den lille tilliten barnet hadde til assistenten er nok kraftig redusert. Barnet har 2 assistenter da det rett og slett er for krevende for en å ha barnet alene. De bytter på.

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Hvor sterk er det?

Dere må jo først og fremst snakke sammen, selv en erfaren assistent som blir angrepet kan "miste hodet" om det opplever situasjonen truende for egen helse eller opplever den som veldig smertefull. Det er forskjell på å bli angrepet av en 6-åring og en 15-åring... Jeg tolker det du har skrevet som at assistenten er nyutdannet og fersk, og kanskje reagerte helt instinktvis på det å bli angrepet selv?

Jeg ville ventet med å gjøre noe som helst til jeg hadde fått hele historien fra de voksne på skolen, hørt hvordan de la det frem og hvordan de håndterer det videre. De skal jo nå legge seg helt flate fordi det har skjedd noe som absolutt ikke skal skje, gjør de det hadde jeg vært åpen for dialog. Men om de begynner unnskylde seg og skylde på barnet osv da hadde jeg gått videre med dette ja, for det skal ikke skje.

Anonymous poster hash: fe0ec...e61
Skrevet

Tenker ungen din ikke trenger utrygghetsfølelsen av å være rundt denne assistenten. Barnet må få føle seg trygg på skolen. At assistenten ikke jobber direkte med ditt barn bør du absolut kreve. Rektor bør nok vurdere avskjed av den aktuelle assistenten.

Anonymous poster hash: 74899...f92

Tenker de andre barna og voksne ikke trenger utrygghetsfølelsen av å være rundt dette barnet.

Anonymous poster hash: 3ff78...120

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Hvor sterk er det?

Dere må jo først og fremst snakke sammen, selv en erfaren assistent som blir angrepet kan "miste hodet" om det opplever situasjonen truende for egen helse eller opplever den som veldig smertefull. Det er forskjell på å bli angrepet av en 6-åring og en 15-åring... Jeg tolker det du har skrevet som at assistenten er nyutdannet og fersk, og kanskje reagerte helt instinktvis på det å bli angrepet selv?

Jeg ville ventet med å gjøre noe som helst til jeg hadde fått hele historien fra de voksne på skolen, hørt hvordan de la det frem og hvordan de håndterer det videre. De skal jo nå legge seg helt flate fordi det har skjedd noe som absolutt ikke skal skje, gjør de det hadde jeg vært åpen for dialog. Men om de begynner unnskylde seg og skylde på barnet osv da hadde jeg gått videre med dette ja, for det skal ikke skje.

Anonymous poster hash: fe0ec...e61

Barnet er snart 10. Assistenten er godt voksen og har jobbet med barn i mange år- inklusive vært assistent i mange år. Spesialkursene innenfor autisme har vært de siste årene. Jeg skal snakke mer med skolen senere i dag. Det at barnet slår og sparker er en ting, men det er den voksnes reaksjon som er helt feil. Lest litt om at dette berører både straffeloven og opplæringsloven (paragraf 2-9). Skolen er pliktig til å innføre tiltak for å forhindre det.

HI

Skrevet

Har assistenten fagutdanning? Eller bare noen kurs? Nyutdannet eller ikke så skal man ALDRI slå!! Det er ufravikelig!

Som sykepleier i helsevesenet har jeg sterke meninger omkring kompetansenivået til personer som skal arbeide med andre. Vi hadde ikke godtatt at en assistent skulle gjøre ting de ikke har utdanning til. Dessverre så tilsier jo kommuneokonomi at det er billigste sort arbeidskraft som settes inn. Hva slags kompetanse innehar denne assistenten til å håndtere situasjoner som barnet kommer i fordi han er autist?

Nå kan jeg lite om autisme, men at det krever fagkunnskap sier jo seg selv.Det virker som det er nok med to hender mange ganger. Krav til om de to hendene er utdannet kommer i andre rekke... Hei...jeg har to føtter...da kan jeg jo godt kjøre lastebil...ikke så nøye med førerkort, for jeg har som sagt de to beina... Dette er satt på spissen, men er et greit bilde på hva jeg mener.

Jeg vet ikke, men jeg hadde nok bedt om høyere utdanning for de som skal være rundt barnet. En vernepleier for eksempel. De vil ha kunnskap om atisme på et helt annet plan en en assistent med noen kurs.

Jeg ville krevd at barnet mitt skulle slippe å forholde seg til den som slo!

Ønsker deg lykke til i dag!

Skrevet

Var på møtet i dag. Rektor la seg langflat og sa at det ikke var akseptabelt. De har opprettet tilsynssak/personalsak på det i kommunen. Den ansatte skal være med andre ansatte og/eller kunne bytte med en annen voksen hvis barnet eller den ansatte blir frustrert. Annen assistent mesteparten av tiden der dette er mulig. Hvis barnet nekter å ha assistenten blir det omplassering på stillinger slik at barnet slipper kontakt. Vist holdemåter og rektor +inspektør skal innprente dette hos lærer og assistenter slik at de er forberedt. De har også søkt om støtte for å øke kompetansen blant de ansatte slik at ting blir enda mer tilrettelagt. Assistenten er veldig lei seg og beklaget overtrampet. Det gjør det ikke riktig, men det er bra at de tar tak i problematikken, og det er en menneskelig og tragisk reaksjon. Skulle aldri ha skjedd, men nå må vi alle prøve å gjøre det beste ut av det

HI

Skrevet

Jeg hadde politianmeldt det. Man skal uansett ikke slå barn! Dette mennesket bør ikke få jobbe med andre mennesker om h*n er voldelig.

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig politianmeldt. Slik i tillegg til å ta det ned skolen og kreve suspensjon av vedkommende og oppfølging av barnet.

Anonymous poster hash: 93696...c70
Skrevet

Og dette er hvorfor det virkelig burde komme miljøarbeidere inn på skolen, da med utdannelse. Jeg går på vernepleier studiet nå. Og vi prater så mye, om hvor stort behov det er for oss i skolen. For vi sitter på en helt annen kompetanse enn læreren og i hvert fall assistenten.

Jeg jobber med voksne autister, og man skal aldri slå de, samme hva de gjør. Så enkelt er det, samme hva slags mennesker man jobber med, skal man aldri slå. Og reagerer man med så mye sinne, at man slår tilbake, så er man i feil yrke.

Anonymous poster hash: 1781a...dca
Skrevet

I tillegg til at den ansatte sa det selv lyver barn med autisme svært sjeldent

Anonymous poster hash: 1c6b8...5d2

Skrevet

Vil bare si lykke til til deg. Det er jo bra at den ansatte har innrømmet feilen og har det nok ikke godt med seg selv. H*n bør kanskje ikke være rundt ungen din? Det kan godt tenkes at det aldri skjer igjen, men relasjonen er nok ødelagt. Dette hørtes ikke lett ut. Tipper du er beintøff.

Anonymous poster hash: 36a65...804

Skrevet

Skal dette barnet nødvendigvis gå i vanlig skole? Det virker ikke som en god løsning for noen. Kan ikke barnet forholde seg til mennesker må det faktisk fjernes.

Skrevet

Skal dette barnet nødvendigvis gå i vanlig skole? Det virker ikke som en god løsning for noen. Kan ikke barnet forholde seg til mennesker må det faktisk fjernes.

Tenkte det samme. Beklagelig at dette har skjedd da.

Anonymous poster hash: 68cbf...9d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...