Gjest Antarctica Skrevet 15. september 2015 #26 Skrevet 15. september 2015 Det høre med uansett spesiele behov spør du meg.. Synes det er en selvfølge og hjelpe med lekser. Å jeg sitter ofte 1-2 timer avhengig av dagsformen. Det er en selvfølge, men noen ganger blir jeg ekstra sliten og lei av alt ekstra som må gjøres med det ene barnet. Jo selvsagt blir jeg det. Men det er tydeligvis ikke naturlig. Å bli sliten av barna? Fysjameg, det kan man da ikke si høyt! Vel, nå skal jeg lese Aftenposten junior for barnet, så nå får jeg ikke svart på en stund. I tillegg til lekser ønsker jeg naturligvis å kunne bruke tid med barna på en annen måte enn med lekser også. Rare meg, som synes det med lekser er kjedelig og et ork. Anonymous poster hash: b65bb...a64 Du har helt rett - som mor har du MYE annet du kan tilby ditt barn. Å bli pålagt utenfra hvordan man skal tilbringe fritida med barnet, er pyton. Og at det skaper konflikt mellom barnet og forelderen er utrolig surt. Har vi ikke nok å mase om, liksom ...
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #27 Skrevet 15. september 2015 Herregud for noen surmaga svar du har fått her! Syns ikke det er det minste rart at du er lei. Dessverre finnes fortsatt lekser i norsk skole, så dette er hverdagen til mange. Ikke at det er noe til trøst, men... Anonymous poster hash: 47de2...ba8 Heldigvis er det fortsatt lekser I norsk skole!!! God læring å lære at man må jobbe systematisk med skolearbeid innen man blir studenter.... Hvorfor skal alt være lek og moro? Barn har godt av å måtte jobbe litt. Anonymous poster hash: bade7...743 Du om det. Jeg ønsker ikke at barn skal sitte stille fra halv ni om morgenen frem til leggetid. Det holder med de timene de er på skolen. Heldagsskole hadde vært tingen. Bare nevner, overvektige barn er allerede et stort problem! Anonymous poster hash: 47de2...ba8
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #28 Skrevet 15. september 2015 1. klassingen min bruker to min. på leksene. Jeg gleder meg til de får mer lekser:) Anonymous poster hash: 5f074...5c6
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #29 Skrevet 15. september 2015 1. klassingen min bruker to min. på leksene. Jeg gleder meg til de får mer lekser:) Anonymous poster hash: 5f074...5c6 Famous last words! Anonymous poster hash: 34026...c8c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #30 Skrevet 15. september 2015 Jeg har og et sånt barn. Sitter minimum 1 time med barnet pluss går til og fra de neste 2 timene. Ja mitt barn sitter leeenge. Lærevansker og tiende klasse er ikke lett. Ufattelige mengder lekser. Barnemishandling spør du meg.... Anonymous poster hash: 32912...800 Barnemishandling faktisk...snakker vi ikke om en avgangselev Velkommen til den virkelige verden. Jeg som har vokst opp og gått deler av min skolegang er helt rystet over norske foreldres innstilling til lekser og skolearbeid. Man må jobbe hardt for å komme seg frem her I verden, skolearbeid inkludert. Av respekt for barn som faktisk utsettes for mishandling synes jeg at svaret ditt er smakløst Anonymous poster hash: bade7...743
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #31 Skrevet 15. september 2015 Herregud for noen surmaga svar du har fått her! Syns ikke det er det minste rart at du er lei. Dessverre finnes fortsatt lekser i norsk skole, så dette er hverdagen til mange. Ikke at det er noe til trøst, men... Anonymous poster hash: 47de2...ba8 Heldigvis er det fortsatt lekser I norsk skole!!! God læring å lære at man må jobbe systematisk med skolearbeid innen man blir studenter.... Hvorfor skal alt være lek og moro? Barn har godt av å måtte jobbe litt. Anonymous poster hash: bade7...743 Du om det. Jeg ønsker ikke at barn skal sitte stille fra halv ni om morgenen frem til leggetid. Det holder med de timene de er på skolen. Heldagsskole hadde vært tingen. Bare nevner, overvektige barn er allerede et stort problem! Anonymous poster hash: 47de2...ba8 Du likestiller 1 times lekser med overvektige barn?? Jammen ikke lekser som har skyld i overvekten!! Anonymous poster hash: bade7...743
aanonym Skrevet 15. september 2015 #32 Skrevet 15. september 2015 Hva mener dere? Jeg tar jo ansvar. Leksefri er uaktuelt. Han har virkelig potensiale. Og jeg regnet ikke med at dere skulle forstå. De fleste kan se til barna litt innimellom etc eller la dem sitte helt selv med lekser. Jeg sitter pal hele tiden. Jeg skal lage middag, rydde etter den, holde huset rent, se til at andre barn gjør lekser, gjøre forefallende arbeid hjemme, barn skal dusje, det skal handles etc og i tillegg skal jeg "gjøre lekser" absolutt hver eneste dag. Er det virkelig ikke forståelig at man blir lei? Før skolen begynte igjen nå i høst gruet jeg meg fordi jeg "må gjøre" lekser. Anonymous poster hash: b65bb...a64 Sånn er det for mange av oss, spesielle behov eller ikke. Noen av oss har barn som er "drømmere", som mister fokus straks ingen voksne følger med. Andre barn slurver/lurer seg unna osv. Jeg har begge deler, det tar tid:)
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #33 Skrevet 15. september 2015 Jeg har og et sånt barn. Sitter minimum 1 time med barnet pluss går til og fra de neste 2 timene. Ja mitt barn sitter leeenge. Lærevansker og tiende klasse er ikke lett. Ufattelige mengder lekser. Barnemishandling spør du meg.... Anonymous poster hash: 32912...800 Barnemishandling faktisk...snakker vi ikke om en avgangselev Velkommen til den virkelige verden. Jeg som har vokst opp og gått deler av min skolegang er helt rystet over norske foreldres innstilling til lekser og skolearbeid. Man må jobbe hardt for å komme seg frem her I verden, skolearbeid inkludert. Av respekt for barn som faktisk utsettes for mishandling synes jeg at svaret ditt er smakløst Anonymous poster hash: bade7...743 Så et barn som er 8 timer på skolen hver dag, å står opp halv seks for å kjøre buss 40 min. Da synes du det er helt ok å sitte 3 timer hver dag med lekser?? Å det er utenom de 4-5 timene hun bruker i uka på å øve til prøve. Ingen tid til fritidsaktiviteter eller venner. Jeg synes skolen krever mye!! Anonymous poster hash: 32912...800
petitt Skrevet 15. september 2015 #34 Skrevet 15. september 2015 Jeg blir gal! Jeg har barn med spesielle behov og som trenger hjelp med leksene. Han er veldig uselvstendig. Jeg er så lei av at JEG må bruke opptil en time hver eneste dag (!) på lekser! Ikke at jeg gjør dem for ham, men jeg må være i nærheten, lese for ham, hjelpe ham med hva som skal gjøres etc. Anonymous poster hash: b65bb...a64 Opptil en time? Prøv to timer pluss ...jentungen min har adhd og når tiden er inne for leksegjøring er medisinen ute av kroppen og det er sannelig ikke lett for henne å sitte, men hun gjør det, og jeg sitter ved siden av å heier.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #35 Skrevet 15. september 2015 Jeg har og et sånt barn. Sitter minimum 1 time med barnet pluss går til og fra de neste 2 timene. Ja mitt barn sitter leeenge. Lærevansker og tiende klasse er ikke lett. Ufattelige mengder lekser. Barnemishandling spør du meg.... Anonymous poster hash: 32912...800 Barnemishandling faktisk...snakker vi ikke om en avgangselev Velkommen til den virkelige verden. Jeg som har vokst opp og gått deler av min skolegang er helt rystet over norske foreldres innstilling til lekser og skolearbeid. Man må jobbe hardt for å komme seg frem her I verden, skolearbeid inkludert. Av respekt for barn som faktisk utsettes for mishandling synes jeg at svaret ditt er smakløst Anonymous poster hash: bade7...743 Så et barn som er 8 timer på skolen hver dag, å står opp halv seks for å kjøre buss 40 min. Da synes du det er helt ok å sitte 3 timer hver dag med lekser?? Å det er utenom de 4-5 timene hun bruker i uka på å øve til prøve. Ingen tid til fritidsaktiviteter eller venner.Jeg synes skolen krever mye!! Anonymous poster hash: 32912...800 Du får deg et sjokk med den innstillingen!! Anonymous poster hash: bade7...743
TinaK 1990 Skrevet 15. september 2015 #36 Skrevet 15. september 2015 Jeg har og et sånt barn. Sitter minimum 1 time med barnet pluss går til og fra de neste 2 timene. Ja mitt barn sitter leeenge. Lærevansker og tiende klasse er ikke lett. Ufattelige mengder lekser. Barnemishandling spør du meg.... Anonymous poster hash: 32912...800 Barnemishandling faktisk...snakker vi ikke om en avgangselev Velkommen til den virkelige verden. Jeg som har vokst opp og gått deler av min skolegang er helt rystet over norske foreldres innstilling til lekser og skolearbeid. Man må jobbe hardt for å komme seg frem her I verden, skolearbeid inkludert. Av respekt for barn som faktisk utsettes for mishandling synes jeg at svaret ditt er smakløst Anonymous poster hash: bade7...743 Så et barn som er 8 timer på skolen hver dag, å står opp halv seks for å kjøre buss 40 min. Da synes du det er helt ok å sitte 3 timer hver dag med lekser?? Å det er utenom de 4-5 timene hun bruker i uka på å øve til prøve. Ingen tid til fritidsaktiviteter eller venner.Jeg synes skolen krever mye!! Anonymous poster hash: 32912...800 Da tar du deg en prat med skolen når ditt barn bruker så mye tid på lekser....
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #37 Skrevet 15. september 2015 Jeg forstår deg godt, hi. Har selv barn med spesielle behov og et barn som virkelig hater lekser. På en god dag går det 1 time til lekser, på en dårlig 3 timer. Elsker barna mine, misliker leksene deres. Anonymous poster hash: 8c591...28a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #38 Skrevet 15. september 2015 Det krever mye! Vi har to barn med høy iq, de har stort potensiale, og vi sitter med hele ansvaret for deres skolegang helt alene. "Tilpasset undervisning" finnes ikke. De kjeder vettet av seg på skolen, og de HATER leksene. Skolen har null forståelse for at ungene går i lås, og de har null kapasitet til å stimulere ekstra. Du sier gutten fin har stort potensiale. Prøv å gi utviklende og stimulerende oppgaver, de med stort potensiale må bli utfordrer for å bevare lærelysten. Min erfaring er at det da i ettertid er lettere å motivere til lykkeskrift, og pluss og minus. Skolen her har innstillingen om at det kjedelige skal på plass først. Anonymous poster hash: 41522...448
Gjest Antarctica Skrevet 15. september 2015 #39 Skrevet 15. september 2015 Det krever mye! Vi har to barn med høy iq, de har stort potensiale, og vi sitter med hele ansvaret for deres skolegang helt alene. "Tilpasset undervisning" finnes ikke. De kjeder vettet av seg på skolen, og de HATER leksene. Skolen har null forståelse for at ungene går i lås, og de har null kapasitet til å stimulere ekstra. Du sier gutten fin har stort potensiale. Prøv å gi utviklende og stimulerende oppgaver, de med stort potensiale må bli utfordrer for å bevare lærelysten. Min erfaring er at det da i ettertid er lettere å motivere til lykkeskrift, og pluss og minus. Skolen her har innstillingen om at det kjedelige skal på plass først. Anonymous poster hash: 41522...448 Har samme erfaring. Mengdetrening av dørgende kjedelig stoff uten progresjon dreper lærelysten.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #40 Skrevet 15. september 2015 Det er bare en del av pakka dette. Jeg har ei jeg må oppmuntre til å gjøre MER enn det som står på lekseplanen fordi det er altfor lett for henne og tar 5 min..... Å få ei oppvakt jentunge til å gjøre mer enn læreren ber om på lekseplanen er ikke så lett skal jeg si deg! (Dette er sant, men også litt ironisk ment). Det er mange ting man må her i livet som ikke nødvendigvis er så gøy. Jeg må f.eks. trene mange timer i uka - møkk kjedelig trening for å holde meg på beina og litt i jobb. Jeg må hvile mange timer i uka av samme grunn. Ofte må jeg gå glipp av hyggelige ting eller ting andre her klager over, men som jeg gjerne vil være med å bidra på (foreldremøter, dugnader...) fordi jeg er sengeliggende. Alle har sitt å stri med. Vær glad for at du faktisk har krefter til å gjøre dette. Se om du kan gjøre dette til noe positivt en hyggelig stund der dere faktisk kommer nær hverandre! Anonymous poster hash: 6a65f...8f1
Gjest thricane Skrevet 15. september 2015 #41 Skrevet 15. september 2015 (endret) Jeg skjønner deg godt. Lekser skal være en gjennomgang av kjent pensum hvor foreldre egentlig bare skal hjelpe til og sjekke over etterpå. For oss som har et barn med både diagnose og lærevansker kan jeg si at det ikke er tilfelle. Vi har jo en til en undervisning i over en time hver dag. Bare det å øve på gloser tar over to timer ila uka. Så har jeg et barn som er som meg, tar det lett på skolen. Der er det mer som det skal være. Jeg sjekker over etterpå og hører i leseleksa. Altså, folkens, det kan da ikke være meningen at man skal la være å spise middag og å vaske klær pga lekser. Det er også stor forskjell å se over lekser og det å drive undervisning på ettermiddagen når alle er slitne og mettet av dagens gjøremål. Så trådstarter, skjønner godt hva du mener. Jeg håper det viser seg å være verdt det til slutt. Endret 15. september 2015 av thricane
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #42 Skrevet 15. september 2015 Sitter med lekser 1-2 timer her også. De går i 7. og 2. Har innfunnet meg med at det er slik det blir noen år framover. Anonymous poster hash: 03995...164
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #43 Skrevet 15. september 2015 Jeg kjenner meg igjen i dette! Mitt barn har ikke ekstra utfordringer, hun er bare drittlei skole når hun er ferdig på skolen. Hun er sliten og har lyst å gjøre andre ting. Vi bruker lett en time hver dag på leksene fordi hun "svimer" rundt og finner på alt mulig annet. Jeg må sitte med henne og mase og veilede, dette til tross for at det egentlig er enkle lekser, for henne. Jeg syns det er fryktelig slitsomt, får vondt i hodet og jeg gruer meg til dette hver dag. Og å lese enkelte svar her gjør meg bare trist, for jeg vil selvsagt hjelpe henne, men jeg syns det er blitt bare slit.. Anonymous poster hash: 921a5...322
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #44 Skrevet 15. september 2015 Jeg har og et sånt barn. Sitter minimum 1 time med barnet pluss går til og fra de neste 2 timene. Ja mitt barn sitter leeenge. Lærevansker og tiende klasse er ikke lett. Ufattelige mengder lekser. Barnemishandling spør du meg.... Anonymous poster hash: 32912...800 Barnemishandling faktisk...snakker vi ikke om en avgangselev Velkommen til den virkelige verden. Jeg som har vokst opp og gått deler av min skolegang er helt rystet over norske foreldres innstilling til lekser og skolearbeid. Man må jobbe hardt for å komme seg frem her I verden, skolearbeid inkludert. Av respekt for barn som faktisk utsettes for mishandling synes jeg at svaret ditt er smakløst Anonymous poster hash: bade7...743 Så et barn som er 8 timer på skolen hver dag, å står opp halv seks for å kjøre buss 40 min. Da synes du det er helt ok å sitte 3 timer hver dag med lekser?? Å det er utenom de 4-5 timene hun bruker i uka på å øve til prøve. Ingen tid til fritidsaktiviteter eller venner.Jeg synes skolen krever mye!! Anonymous poster hash: 32912...800 Du får deg et sjokk med den innstillingen!! Anonymous poster hash: bade7...743 Å hva slags sjokk er det?? Har allerede fulgt to ungdommer gjennom videregående og ut i arbeidslivet. Begge gjør det knallbra. Skolelivet var ikke noe problem med de. Trengte ikke hjelpe med lekser, å de var ferdige på en blunk. Å ha et barn som strever er tøft, å istede for å bare si SÅNN ER LIVET, så burde de heller ta hensyn til de som er svakere, så de ikke går fullstendig lei å gir opp. Min jente skal klare seg godt, det skal jeg sørge for, men at det kreves enormt mye av oss begge to, er det ikke noen tvil om!!! Jeg tror ikke folk med "normale" barn skjønner hvordan det er. Anonymous poster hash: 32912...800
Gjest Antarctica Skrevet 15. september 2015 #45 Skrevet 15. september 2015 Det er bare en del av pakka dette. Jeg har ei jeg må oppmuntre til å gjøre MER enn det som står på lekseplanen fordi det er altfor lett for henne og tar 5 min..... Å få ei oppvakt jentunge til å gjøre mer enn læreren ber om på lekseplanen er ikke så lett skal jeg si deg! (Dette er sant, men også litt ironisk ment). Det er mange ting man må her i livet som ikke nødvendigvis er så gøy. Jeg må f.eks. trene mange timer i uka - møkk kjedelig trening for å holde meg på beina og litt i jobb. Jeg må hvile mange timer i uka av samme grunn. Ofte må jeg gå glipp av hyggelige ting eller ting andre her klager over, men som jeg gjerne vil være med å bidra på (foreldremøter, dugnader...) fordi jeg er sengeliggende. Alle har sitt å stri med. Vær glad for at du faktisk har krefter til å gjøre dette. Se om du kan gjøre dette til noe positivt en hyggelig stund der dere faktisk kommer nær hverandre! Anonymous poster hash: 6a65f...8f1 Jeg syns ikke jeg kommer nær ungene ved å løpe lærerens ærend. I alle fall ikke når ungene er oppvakte nok til å se at dette bare er ment å slå tida ihjel.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #46 Skrevet 15. september 2015 Jeg har og et sånt barn. Sitter minimum 1 time med barnet pluss går til og fra de neste 2 timene. Ja mitt barn sitter leeenge. Lærevansker og tiende klasse er ikke lett. Ufattelige mengder lekser. Barnemishandling spør du meg.... Anonymous poster hash: 32912...800 Barnemishandling faktisk...snakker vi ikke om en avgangselev Velkommen til den virkelige verden. Jeg som har vokst opp og gått deler av min skolegang er helt rystet over norske foreldres innstilling til lekser og skolearbeid. Man må jobbe hardt for å komme seg frem her I verden, skolearbeid inkludert. Av respekt for barn som faktisk utsettes for mishandling synes jeg at svaret ditt er smakløst Anonymous poster hash: bade7...743 Så et barn som er 8 timer på skolen hver dag, å står opp halv seks for å kjøre buss 40 min. Da synes du det er helt ok å sitte 3 timer hver dag med lekser?? Å det er utenom de 4-5 timene hun bruker i uka på å øve til prøve. Ingen tid til fritidsaktiviteter eller venner.Jeg synes skolen krever mye!! Anonymous poster hash: 32912...800 Du får deg et sjokk med den innstillingen!! Anonymous poster hash: bade7...743 Å hva slags sjokk er det?? Har allerede fulgt to ungdommer gjennom videregående og ut i arbeidslivet. Begge gjør det knallbra. Skolelivet var ikke noe problem med de. Trengte ikke hjelpe med lekser, å de var ferdige på en blunk. Å ha et barn som strever er tøft, å istede for å bare si SÅNN ER LIVET, så burde de heller ta hensyn til de som er svakere, så de ikke går fullstendig lei å gir opp. Min jente skal klare seg godt, det skal jeg sørge for, men at det kreves enormt mye av oss begge to, er det ikke noen tvil om!!! Jeg tror ikke folk med "normale" barn skjønner hvordan det er. Anonymous poster hash: 32912...800 Jeg er lærer på ungdomsskolen og skjønner tankegangen din. Selvfølgelig tar vi hensyn til de som er svakere og prøver å tilpasse der vi kan. Men det er et stort MEN her. Uansett hvor store vansker barnet har skal den måles etter samme kriterier som alle de andre elevene. Hvis dette ikke går kan ikke eleven få karakter i faget. På min skole er det bare barn med psykisk utviklingshemming som går ut av ungdomsskolen uten karakterer i et eller flere fag. For å sikre eleven et best mulig utgangspunkt for videre skolegang på vgs og høyere utdanning må de ha samme oppgaver og prøver som alle de andre elevene. Hvis de får forenklet lærestoff og enklere prøver/innleveringer vil de alltid havne på lav grad av måloppnåelse i forhold til vurderingskriteriene og dermed oppnå karakteren 1 eller 2. Det er kjipt å si det, men sånn er der bare. Hadde selv ingen problemer med skolearbeid og raste gjemmom pensum og har stort sett bare fått 5-ere og 6-ere. Venninnen min med dysleksi og lærevansker brukte 3-4 ganger mer tid på skolearbeid enn meg og var skikkelig frustrert til tider. Men hun karret seg til 3-ere og 4-ere. Noen ganger til og med 5! Og hun kom inn på helse og sosialfag og fikk utdannet seg til hjelpepleier. Hun sier den dag i dag at hun er glad foreldrene og skolen pushet på i ungdomsårene, det va det som ga henne muligheten til å ta den utdannelsen som hun virkelig ønsket! Resultatet av lave karakterer, typen 1-2, er at elevene ikke kommer inn på den linjen på vgs som de ønsker. Noen må til og med flytte på hybel fordi de blir tilbudt skoleplass på mindre populære skoler langt unna hjemstedet. Anonymous poster hash: d62ca...569
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #47 Skrevet 15. september 2015 Vel, hate to burst your bubble, me vi som har barn utan spesielle behov må også sitje med lekser med barna våre. Eg bruker mellom 30 min og 1 time kvar dag på oppfølging av lekser. Det følgjer med det å ha barn. Anonymous poster hash: 872da...4ae
Gjest Antarctica Skrevet 15. september 2015 #48 Skrevet 15. september 2015 Jeg har og et sånt barn. Sitter minimum 1 time med barnet pluss går til og fra de neste 2 timene. Ja mitt barn sitter leeenge. Lærevansker og tiende klasse er ikke lett. Ufattelige mengder lekser. Barnemishandling spør du meg.... Anonymous poster hash: 32912...800 Barnemishandling faktisk...snakker vi ikke om en avgangselev Velkommen til den virkelige verden. Jeg som har vokst opp og gått deler av min skolegang er helt rystet over norske foreldres innstilling til lekser og skolearbeid. Man må jobbe hardt for å komme seg frem her I verden, skolearbeid inkludert. Av respekt for barn som faktisk utsettes for mishandling synes jeg at svaret ditt er smakløst Anonymous poster hash: bade7...743 Så et barn som er 8 timer på skolen hver dag, å står opp halv seks for å kjøre buss 40 min. Da synes du det er helt ok å sitte 3 timer hver dag med lekser?? Å det er utenom de 4-5 timene hun bruker i uka på å øve til prøve. Ingen tid til fritidsaktiviteter eller venner.Jeg synes skolen krever mye!! Anonymous poster hash: 32912...800 Du får deg et sjokk med den innstillingen!! Anonymous poster hash: bade7...743 Å hva slags sjokk er det?? Har allerede fulgt to ungdommer gjennom videregående og ut i arbeidslivet. Begge gjør det knallbra. Skolelivet var ikke noe problem med de. Trengte ikke hjelpe med lekser, å de var ferdige på en blunk. Å ha et barn som strever er tøft, å istede for å bare si SÅNN ER LIVET, så burde de heller ta hensyn til de som er svakere, så de ikke går fullstendig lei å gir opp. Min jente skal klare seg godt, det skal jeg sørge for, men at det kreves enormt mye av oss begge to, er det ikke noen tvil om!!! Jeg tror ikke folk med "normale" barn skjønner hvordan det er. Anonymous poster hash: 32912...800 Jeg er lærer på ungdomsskolen og skjønner tankegangen din. Selvfølgelig tar vi hensyn til de som er svakere og prøver å tilpasse der vi kan. Men det er et stort MEN her. Uansett hvor store vansker barnet har skal den måles etter samme kriterier som alle de andre elevene. Hvis dette ikke går kan ikke eleven få karakter i faget. På min skole er det bare barn med psykisk utviklingshemming som går ut av ungdomsskolen uten karakterer i et eller flere fag. For å sikre eleven et best mulig utgangspunkt for videre skolegang på vgs og høyere utdanning må de ha samme oppgaver og prøver som alle de andre elevene. Hvis de får forenklet lærestoff og enklere prøver/innleveringer vil de alltid havne på lav grad av måloppnåelse i forhold til vurderingskriteriene og dermed oppnå karakteren 1 eller 2. Det er kjipt å si det, men sånn er der bare. Hadde selv ingen problemer med skolearbeid og raste gjemmom pensum og har stort sett bare fått 5-ere og 6-ere. Venninnen min med dysleksi og lærevansker brukte 3-4 ganger mer tid på skolearbeid enn meg og var skikkelig frustrert til tider. Men hun karret seg til 3-ere og 4-ere. Noen ganger til og med 5! Og hun kom inn på helse og sosialfag og fikk utdannet seg til hjelpepleier. Hun sier den dag i dag at hun er glad foreldrene og skolen pushet på i ungdomsårene, det va det som ga henne muligheten til å ta den utdannelsen som hun virkelig ønsket! Resultatet av lave karakterer, typen 1-2, er at elevene ikke kommer inn på den linjen på vgs som de ønsker. Noen må til og med flytte på hybel fordi de blir tilbudt skoleplass på mindre populære skoler langt unna hjemstedet. Anonymous poster hash: d62ca...569 Nånånå. Godt LÆRINGSUTBYTTE er viktig, og gode resultater. Men - et enda større men - er: lekser øker ikke læringsutbyttet for svake eller spesielt sterke elever. Det er rett og slett bortkasta tid for veldig mange. Lekser har en aldri så liten effekt for gjennomsnittseleven, men slik som lekser gis nå, helt ukritisk og kun innrettet på gjennomsnittets behov, kan det virke mye mot sin hensikt. Vi unner alle elevene å gjøre det bra. Men da er det dobbelt så viktig å styrke motivasjonen, nysgjerrigheten og læreviljen. Når lekser er med på å drepe DEN, kan det ikke forsvares å gi lekser. De skal ha repetisjonseffekt, men selv det er ikke så verdifullt at det er verd å drepe lærelysten for.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #49 Skrevet 15. september 2015 De fleste lekser på barneskolen er drepende kjedelige. Jeg forstår godt at du blir lei. Innimellom når ting går greit kan det være hyggelig, men ofte er det bare grusomt. Tørsten kan være at det blir bedre. Oppgavene på ungdomsskolen og videregående er mye morsommere enn på barneskolen og ettersom barnet blir eldre blir det ofte mer mottakelig for hjelp. Det tar fortsatt masse tid, men det blir mange fler gode stunder over bøkene. Anonymous poster hash: ee929...f3b
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #50 Skrevet 15. september 2015 Jeg har og et sånt barn. Sitter minimum 1 time med barnet pluss går til og fra de neste 2 timene. Ja mitt barn sitter leeenge. Lærevansker og tiende klasse er ikke lett. Ufattelige mengder lekser. Barnemishandling spør du meg.... Anonymous poster hash: 32912...800 Barnemishandling faktisk...snakker vi ikke om en avgangselev Velkommen til den virkelige verden. Jeg som har vokst opp og gått deler av min skolegang er helt rystet over norske foreldres innstilling til lekser og skolearbeid. Man må jobbe hardt for å komme seg frem her I verden, skolearbeid inkludert. Av respekt for barn som faktisk utsettes for mishandling synes jeg at svaret ditt er smakløst Anonymous poster hash: bade7...743 Så et barn som er 8 timer på skolen hver dag, å står opp halv seks for å kjøre buss 40 min. Da synes du det er helt ok å sitte 3 timer hver dag med lekser?? Å det er utenom de 4-5 timene hun bruker i uka på å øve til prøve. Ingen tid til fritidsaktiviteter eller venner.Jeg synes skolen krever mye!! Anonymous poster hash: 32912...800 Du får deg et sjokk med den innstillingen!! Anonymous poster hash: bade7...743 Å hva slags sjokk er det?? Har allerede fulgt to ungdommer gjennom videregående og ut i arbeidslivet. Begge gjør det knallbra. Skolelivet var ikke noe problem med de. Trengte ikke hjelpe med lekser, å de var ferdige på en blunk. Å ha et barn som strever er tøft, å istede for å bare si SÅNN ER LIVET, så burde de heller ta hensyn til de som er svakere, så de ikke går fullstendig lei å gir opp. Min jente skal klare seg godt, det skal jeg sørge for, men at det kreves enormt mye av oss begge to, er det ikke noen tvil om!!! Jeg tror ikke folk med "normale" barn skjønner hvordan det er. Anonymous poster hash: 32912...800 Jeg er lærer på ungdomsskolen og skjønner tankegangen din. Selvfølgelig tar vi hensyn til de som er svakere og prøver å tilpasse der vi kan. Men det er et stort MEN her. Uansett hvor store vansker barnet har skal den måles etter samme kriterier som alle de andre elevene. Hvis dette ikke går kan ikke eleven få karakter i faget. På min skole er det bare barn med psykisk utviklingshemming som går ut av ungdomsskolen uten karakterer i et eller flere fag. For å sikre eleven et best mulig utgangspunkt for videre skolegang på vgs og høyere utdanning må de ha samme oppgaver og prøver som alle de andre elevene. Hvis de får forenklet lærestoff og enklere prøver/innleveringer vil de alltid havne på lav grad av måloppnåelse i forhold til vurderingskriteriene og dermed oppnå karakteren 1 eller 2. Det er kjipt å si det, men sånn er der bare. Hadde selv ingen problemer med skolearbeid og raste gjemmom pensum og har stort sett bare fått 5-ere og 6-ere. Venninnen min med dysleksi og lærevansker brukte 3-4 ganger mer tid på skolearbeid enn meg og var skikkelig frustrert til tider. Men hun karret seg til 3-ere og 4-ere. Noen ganger til og med 5! Og hun kom inn på helse og sosialfag og fikk utdannet seg til hjelpepleier. Hun sier den dag i dag at hun er glad foreldrene og skolen pushet på i ungdomsårene, det va det som ga henne muligheten til å ta den utdannelsen som hun virkelig ønsket! Resultatet av lave karakterer, typen 1-2, er at elevene ikke kommer inn på den linjen på vgs som de ønsker. Noen må til og med flytte på hybel fordi de blir tilbudt skoleplass på mindre populære skoler langt unna hjemstedet. Anonymous poster hash: d62ca...569 Nånånå.Godt LÆRINGSUTBYTTE er viktig, og gode resultater. Men - et enda større men - er: lekser øker ikke læringsutbyttet for svake eller spesielt sterke elever. Det er rett og slett bortkasta tid for veldig mange. Lekser har en aldri så liten effekt for gjennomsnittseleven, men slik som lekser gis nå, helt ukritisk og kun innrettet på gjennomsnittets behov, kan det virke mye mot sin hensikt. Vi unner alle elevene å gjøre det bra. Men da er det dobbelt så viktig å styrke motivasjonen, nysgjerrigheten og læreviljen. Når lekser er med på å drepe DEN, kan det ikke forsvares å gi lekser. De skal ha repetisjonseffekt, men selv det er ikke så verdifullt at det er verd å drepe lærelysten for. Nå vet ikke jeg hvordan lekser som blir gitt over det ganske land, men jeg kan jo fortelle litt om hvordan der blir gjort på min skole, som er en 5-10 skole. Matematikk er er spesielt fag. Der MÅ det gjentatte kjedsommelige repetisjoner til for å forstå og mestre lærestoffer. Man krydrer undervisningen med spill, konkreter og problemløsning, men elevene må likevel lære seg å regne. På papir. Med blyant, viskelær og linjal. Uansett hvor kjedelig det måtte være. Slik er der fra 5.-10. klasse. I de andre fagene jobber vi mye med innleveringer og presentasjoner. For det er det som er sentralt i det videre utdanningsløpet. Eksempler: lærer kriteriene for hvordan skrive en artikkel. Velg deg et dyr og skriv en fagartikkel. Velg et land i europa og hold en presentasjon på 2 minutter for klassen. Skriv en nyhetsartikkel om noe som har skjedd på hjemstedet ditt. Skriv forsøksrapport på et forsøk gjennomført hjemme eller på skolen. Velg en religiøs musikkform, finn musikk og presenter for klassen, se en engelsk film, skriv filmanmeldelse. Osv osv osv. Dette er meningsfylt og nyttig. Lekser av typen "gjør oppgave 1-5 s. 67" vil i mange tilfeller være meningsløst. Elevene må lære seg å bruke lærestoffer på en nyttig måte. Anonymous poster hash: d62ca...569
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå