Gå til innhold

Keisersnitt for lettvint

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel ikke økonomi i første rekke som gjør at legene fraråder keisersnitt. Det dreier seg om en stor operasjon der legene må sy igjen flere lag med muskler, hud og vev. En mengde komplikasjoner kan oppstå, fex adheranseutvikling. Det er arrvev og sammenvoksninger innvendig som kan føre til mageproblemer og smerter.

Hadde Vårherre men at ungene skulle komme ut den veien, hadde vi vært utstyrt med glidelås på magen.

Her blander du biologi og religion. Det har ingenting med hverandre ¨gjøre, selv om vaginal fødsel selvklart er mest naturlig. 

Anonymous poster hash: 31a17...dc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Keisersnitt er mitt livs mareritt. Jeg har to barn, to vaginale fødsler bak meg - og begge gangene var jeg livredd for å måtte ta keisersnitt. Begge gangene, underveis i fødsel, var det et tema som kom opp, "vi må vurdere keisersnitt". Jeg skrek nei begge gangene, aldri om jeg ville ha keisersnitt. Heldigvis slapp jeg unna.

Så det er opp til enhver å se hva som er lettest her altså. Jeg ville valgt vaginal, om og om igjen, og det til tross for tøffe fødsler.

Anonymous poster hash: 87186...424
Skrevet

I dag kan ikke vi sammenlignes med andre lanf, nettopp fordi det er såpass restriktivt, men hvordan hadde det blitt hvis KS var fritt fram? Hvor mange hadde valgt denne metoden fordi en vaginal fødsel virker mer skremmende enn et keisersnitt?  Det er en balansegang mellom å lytte til den fødende og overstyre dens ønske. I de fleste tilfeller er det best at forløsningen er vaginal, og at man avventer KS. Men denne artikkelen omhandler planlagt/ønsket KS, og jeg tror vi skal være glade for at ikke alle som har normal fryykt for vaginal fødsel får viljen sin. De fleste gruer seg og er litt skremte mtp å føde, Ønsket om KS stiller seg selvfølgelig litt annerledes for de som har vært gjennom traumatiske fødsler tidligere, 

Jeg har født vaginalt 2 ganger og hatt KS 1 gang. Det var ikke hastesnitt, men heller ikke planlagt (for meg . syjehuset rakk å forberede seg). Jeg ville uten tvil født den siste vaginalt om det var mulig. Jeg synes alt med KS var problematisk. 

Anonymous poster hash: 31a17...dc5
Skrevet

Aldri turt å sette dine bein der?

Kanskje en privat fødselsordning burde vært lansert. Så kan de som absolutt ikke vil føde vaginalt ta kostnadene på seg selv.

Et KS koster et sted mellom 50 000 og 60 000 kroner, mens en vaginal fødsel ligger på 20 000. Og mange andre operasjoner må gjerne utsettes pga et KS. (Snakker da ikke om haste KS eller et planlagt KS av andre medisinske årsaker.)Anonymous poster hash: 1a138...69c

På screeningsamtale for KS spurte jeg, av ren nysgjerrighet, om det økonomiske aspektet av operasjonen. Overlegen fortalte meg at sykehusene faktisk tjener på å utføre et keisersnitt. Det plager meg forøvrig ikke nevneverdig at mine skattepenger går til kvinnehelse. Det er vel heller tvilsomt at velferdsstaten vil kollapse på grunn av kostnader knyttet til keisersnitt.

Når det gjelder disponering av sykehusets tid har jeg klokketro på at dette gjøres på en utmerket måte.

kjære vene.... Hvor tror du pengene som sykehuset får for operasjonen kommer fra?

Ja, sykehuset tjener penger, men det er jo staten som betaler den regninga!! Sykehusene får en viss sum for hver utførte operasjon, hva det nå enn er.

Vitterlig dagens mest dumme påstand...

Anonymous poster hash: 0b63d...41d

Les innlegget mitt én gang til. Du misforstår det jeg har skrevet.

Skrevet

En annen dobbeltmoral er at leger og jordmødre er statistisk sett den yrkesgruppen med flest keisersnitt. Rart det der.

Hun skriver jo at det også dreier seg om penger. Det er dyrt med mange ks, men når det gjelder en selv er det ikke så farlig likevel.

I andre land velger kvinner ks, av ulike grunner, men i Norge skal kvinner ikke få velge selv. Det er ikke noe valgmulighet i Norge, her må man enten ha medisinisk indikasjon eller ta en spansk en (uttrykket "grine seg til ks" passer). Jeg ville gjerne betalt selv for ks, jeg har råd til det og ingen annen grunn til ks enn at jeg ikke vil føde. Jeg måtte gjennom en runde med overlegen til samtale, men heldigvis er jeg god til å snakke for meg slik at jeg fikk ønsket mitt innvilget.

Det er dog slik at jeg har møtt mange rare meninger der ute, virker som om man er en forræder mot andre kvinner dersom man velger den lettvinte veien. Det skal liksom være jævlig å føde, epidural er noe man på ingen måte kan kreve men nådigst får dersom det tilfeldigvis er en anestesilegen ledig, osv.

Anonymous poster hash: 723a2...9d4

Anestesilegen som setter epidural er på vakt og det betyr at han må ta imot øyeblikkelig hjelp! Da må han inn på operasjon og bidra til å redde liv. Det er Da virkelig viktigere enn å sette epidural på en fødende kvinne?! Selvsagt kommer han hvis han er ledig

Anonymous poster hash: b902c...75c

Skrevet

Det er vel ikke økonomi i første rekke som gjør at legene fraråder keisersnitt. Det dreier seg om en stor operasjon der legene må sy igjen flere lag med muskler, hud og vev. En mengde komplikasjoner kan oppstå, fex adheranseutvikling. Det er arrvev og sammenvoksninger innvendig som kan føre til mageproblemer og smerter.

Hadde Vårherre men at ungene skulle komme ut den veien, hadde vi vært utstyrt med glidelås på magen.

Det mange ting din Vårherre har ment og likevel har menneskeheten fått løsninger. Et hull i tennene blir fikset smertefritt, et brekt bein blir rettet under narkose fordi smertene er uutholdelig, nyre- og gallesteinanfall får kanskje tom morfin. Men fødende kvinner, de skal nøye seg med en varm dusj og akkupunktur samt pusteteknikk, selv på store fødeavdelinger er det som regel ingen anestesileger som er stand-by kun for denne avdelingen. Epidural, den eneste sikre metoden å eliminere smerten fullstendig, er noen heldige som får, og da gjerne fordi jordmor anbefaler, at kvinnen bedømmer selv om hun trenger eller ei er ikke planlagt

Syns ingen at det er bemerkelsesverdig at kvinner i Sverige har lovfestet rett til epidural?

Anonymous poster hash: 723a2...9d4

Tror du man blir fullstendig smertefri med epidural...? Da kan jeg fortelle deg at det blir man ikke dessverre. Man skal først komme halvveis i åpningsfasen, så mot slutten når det nærmer seg pressing, er det ikke mer epidural å få. Den tiden man har den funker den godt ja, men det er en brøkdel av fødselen

Anonymous poster hash: b902c...75c

Skrevet

Og ikke minst..De som får innvilget ks blir også belønnet med lenger permisjon.

Mtp fødselsangst. Hvordan kan man være redd for noe man ikke vet?

Anonymous poster hash: 1a138...69c

De vanligste årsakene til fødselsangst er tidligere traumatisk fødselsopplevelse, en historikk med seksuelle overgrep, og en historikk med psykiske problemer. Bare sånn til opplysning. De som har fødselsangst har mao gjerne litt ekstra med seg i bagasjen i forhold til en gjennomsnittlig førstegangsfødende!

Når man vurderer kostnader ved keisersnitt, må man ikke sammenligne vaginal fødsel vs. keisersnitt. Man må følge intention to treat-prinsippet, dvs, at kostnader ved akutte keisersnitt (hvor planen var å føde vaginalt) regnes inn under kostnader til vaginal fødsel. Akutte keisersnitt er mye dyrere enn planlagte keisersnitt. Hvis man nå først skal diskutere penger, må man i alle fall gjøre det på riktig grunnlag. 

Anonymous poster hash: 5c4d3...b01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...