Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #26 Skrevet 15. september 2015 Norge er et av de mest restriktive landene mht keisersnitt, noe jeg synes er feil. Man skal ikke tvinge frem vaginal fødsel i seteleie, så får man null hjelp for urininkontinens i ettertid, får bare beskjed om å gjøre knipeøvelser, eller betale operasjonen selv. Alle andre land har gått fra det å ha vaginal fødsel som førstevalg ved seteleie. Det samme ved VELDIG stort barn - har selv ei i omgangskretsen, liten thaidame på 1.50 som bruker klær fra barnebutikken, som ble helt ødelagt nedentil (tangforløsning og 150 innvendige sting, hun klarer ikke å ha sex med mannen sin i dag, 3 år etter fødselen), barnet var 4300 g, og de visste om det (det ble vel tatt ultralyd i uke 38, barnet var da allerede over 4 kilo). Neida, ingen keisersnitt der, selv om hennes mor holdt på å stryke med under fødsel fordi barnet satt fast, og hun hadde samme kroppsfasong og trangt bekken som mor. Det samme med dem som ligger i 3-4 døgn med rier uten epidural eller annet, fordi det er så fiiint å føde naturlig, og ikke har krefter til å presse, slik at de må klippes og ungen må dras ut av mora med makt. Vil tro at for BARNET vil keisersnitt i slik situasjon være mer heldig, samtidig som mor slipper å pines i flere døgn med uutholdelige smerter.Veldig få som klippes i Norge altså. Og operasjoner er gratis. Anonymous poster hash: 3205b...4d7 Hva vet du om hvor mange som klippes?Her varte første fødsel i ca 40 timer, jeg kom inn med 8 cm åpning. Fra jeg kom inn til ungen kom ut tok det ca 6 timer. De 6 timene førte til klipping og en jordmor som påsto at de hadde sluttet å telle sting. Hvilke operasjoner er gratis forresten? Anonymous poster hash: 2d047...808 Din erfaring er ikke statistisk evidens.Alle operasjoner på offentlige sykehus er gratis. Anonymous poster hash: 3205b...4d7 De er jo ikke det..Noen må betale, og da er det vel ikke rett at noen skal "grine" seg til ks fordi de tror det er bedre? Hvem i alle dager velger en stor operasjon frivillig btw? Det skjønner ikke jeg..Jeg hadde katastrofe-snitt, så jeg måtte, men jeg hadde aldri valgt ks om jeg kunne. Anonymous poster hash: 29cf1...20c Og jeg kan ikke skjønne hvorfor man frivillig vil føde vaginalt dersom man ikke må. Jeg har hatt 2 ks etter eget ønske og hadde valgt det samme igjen. Selvsagt er det ikke smertefritt men det er vel ingen som tror det? Anonymous poster hash: 723a2...9d4 Men hvorfor ikke føde naturlig når ikke andre ting tilsier annet? Hvorfor utsette seg selv og babyen for den risikoen et så stort inngrep gjør? Det er det jeg ikke skjønner, hvorfor folk så gjerne vil ha den operasjonen? Anonymous poster hash: 29cf1...20c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #27 Skrevet 15. september 2015 Aldri turt å sette dine bein der? Kanskje en privat fødselsordning burde vært lansert. Så kan de som absolutt ikke vil føde vaginalt ta kostnadene på seg selv. Et KS koster et sted mellom 50 000 og 60 000 kroner, mens en vaginal fødsel ligger på 20 000. Og mange andre operasjoner må gjerne utsettes pga et KS. (Snakker da ikke om haste KS eller et planlagt KS av andre medisinske årsaker.) Anonymous poster hash: 1a138...69c Det er faktisk en god idé. Det er en ærlig sak å si at man ikke vil føde vaginalt, men det finnes ingen steder i Norge der man kan få kjøpt denne tjenesten, så man er prisgitt det offentlige helsevesen. Jeg har i hvert fall ikke dårlig samvittighet å bruke de mulighetene jeg har. Anonymous poster hash: 723a2...9d4
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #28 Skrevet 15. september 2015 Norge er et av de mest restriktive landene mht keisersnitt, noe jeg synes er feil. Man skal ikke tvinge frem vaginal fødsel i seteleie, så får man null hjelp for urininkontinens i ettertid, får bare beskjed om å gjøre knipeøvelser, eller betale operasjonen selv. Alle andre land har gått fra det å ha vaginal fødsel som førstevalg ved seteleie. Det samme ved VELDIG stort barn - har selv ei i omgangskretsen, liten thaidame på 1.50 som bruker klær fra barnebutikken, som ble helt ødelagt nedentil (tangforløsning og 150 innvendige sting, hun klarer ikke å ha sex med mannen sin i dag, 3 år etter fødselen), barnet var 4300 g, og de visste om det (det ble vel tatt ultralyd i uke 38, barnet var da allerede over 4 kilo). Neida, ingen keisersnitt der, selv om hennes mor holdt på å stryke med under fødsel fordi barnet satt fast, og hun hadde samme kroppsfasong og trangt bekken som mor. Det samme med dem som ligger i 3-4 døgn med rier uten epidural eller annet, fordi det er så fiiint å føde naturlig, og ikke har krefter til å presse, slik at de må klippes og ungen må dras ut av mora med makt. Vil tro at for BARNET vil keisersnitt i slik situasjon være mer heldig, samtidig som mor slipper å pines i flere døgn med uutholdelige smerter.Veldig få som klippes i Norge altså. Og operasjoner er gratis. Anonymous poster hash: 3205b...4d7 Hva vet du om hvor mange som klippes?Her varte første fødsel i ca 40 timer, jeg kom inn med 8 cm åpning. Fra jeg kom inn til ungen kom ut tok det ca 6 timer. De 6 timene førte til klipping og en jordmor som påsto at de hadde sluttet å telle sting. Hvilke operasjoner er gratis forresten? Anonymous poster hash: 2d047...808 Din erfaring er ikke statistisk evidens.Alle operasjoner på offentlige sykehus er gratis. Anonymous poster hash: 3205b...4d7 De er jo ikke det..Noen må betale, og da er det vel ikke rett at noen skal "grine" seg til ks fordi de tror det er bedre? Hvem i alle dager velger en stor operasjon frivillig btw? Det skjønner ikke jeg..Jeg hadde katastrofe-snitt, så jeg måtte, men jeg hadde aldri valgt ks om jeg kunne. Anonymous poster hash: 29cf1...20c Og jeg kan ikke skjønne hvorfor man frivillig vil føde vaginalt dersom man ikke må. Jeg har hatt 2 ks etter eget ønske og hadde valgt det samme igjen. Selvsagt er det ikke smertefritt men det er vel ingen som tror det? Anonymous poster hash: 723a2...9d4 Men hvorfor ikke føde naturlig når ikke andre ting tilsier annet? Hvorfor utsette seg selv og babyen for den risikoen et så stort inngrep gjør? Det er det jeg ikke skjønner, hvorfor folk så gjerne vil ha den operasjonen? Anonymous poster hash: 29cf1...20c Risikoen for babyen er faktisk lavere ved ks, det er moren som bærer høyere risiko. Så kan man diskutere, hva slags risiko. Risiko for hva? Blødninger, infeksjoner? Småtteri sammenlignet med ting som kan gå galt ved vaginal fødsel. Ved ks slipper jeg risiko for totalruptur og oksygenmangel hos barnet, dette er de 2 ting som virkelig ødelegger livet for enten moren eller barnet. Sjansen er ikke stor men likevel ville jeg ikke ta den, så jeg er fremdeles fornøyd at jeg valgte ks. Jeg syns det er også ergerlig at det ikke gjøres forskjell i statistikken ved planlagt og uplanlagt ks. En planlagt ks for en frisk kvinne kan da ikke helt sammenlignes med en katastrofesnitt der barnet må ut ila få minutter. Anonymous poster hash: 723a2...9d4
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #29 Skrevet 15. september 2015 "Så elegant og smertefritt"? Seriøst, jeg fatter ikke at folk våger å overlate seg selv og sine ufødte barn til gærningene på fødeavdelingen på Haukeland. Noe så arrogant, inkompetent og foraktfullt. Anonymous poster hash: ca1fe...0b1
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #30 Skrevet 16. september 2015 Når eldste satt fast under fødsel, de drøyde litt ekstra i håp om at det rettet seg selv. Jeg lå med pressrier i 3-4 timer og ungen ble forsøkt tatt med både kopp og tang, samt jeg var kjeftet huden full for ikke å presse nok og riktig. Når 5-6 leger begynte å rope keisersnitt, sparke i heisdører og løpe av gårde, da skrek ikke jeg det var lettvindt...! Dagen etter ba overlegen om unnskyldning og alle var tydelig letter over at ting var gått bra tross alt. Da mistet jeg litt troen på legers/jordmødres vurderingsevne! På de neste to fødslene kranglet jeg meg til keisersnitt og glad er jeg for det! Den ene satt i seteleie blant annet og ingen visste det. Dama som utførte der keisersnittet var ikke videre blid og vi hold på å miste han i drukning Nei, fødende kvinner er ikke videre prioritert! Og finner de ikke fosterlyd med de helvetes gammeldagse trepinnene sine koster de ikke på en ultralyd etc for å sjekke, men tror heller babyen er i ferd med å dø der de står å lytter den i rumpa. Anonymous poster hash: e8866...56e
MammantilNurket Skrevet 16. september 2015 #31 Skrevet 16. september 2015 (endret) Aldri turt å sette dine bein der? Kanskje en privat fødselsordning burde vært lansert. Så kan de som absolutt ikke vil føde vaginalt ta kostnadene på seg selv. Et KS koster et sted mellom 50 000 og 60 000 kroner, mens en vaginal fødsel ligger på 20 000. Og mange andre operasjoner må gjerne utsettes pga et KS. (Snakker da ikke om haste KS eller et planlagt KS av andre medisinske årsaker.) Anonymous poster hash: 1a138...69c På screeningsamtale for KS spurte jeg, av ren nysgjerrighet, om det økonomiske aspektet av operasjonen. Overlegen fortalte meg at sykehusene faktisk tjener på å utføre et keisersnitt. Det plager meg forøvrig ikke nevneverdig at mine skattepenger går til kvinnehelse. Det er vel heller tvilsomt at velferdsstaten vil kollapse på grunn av kostnader knyttet til keisersnitt.Når det gjelder disponering av sykehusets tid har jeg klokketro på at dette gjøres på en utmerket måte. Endret 16. september 2015 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #32 Skrevet 16. september 2015 En annen dobbeltmoral er at leger og jordmødre er statistisk sett den yrkesgruppen med flest keisersnitt. Rart det der. Har du den statistikken eller passet det bare å slenge ut en ubelagt påstand? Anonymous poster hash: 9c0b9...8c0
sug lut Skrevet 16. september 2015 #33 Skrevet 16. september 2015 Aldri turt å sette dine bein der? Kanskje en privat fødselsordning burde vært lansert. Så kan de som absolutt ikke vil føde vaginalt ta kostnadene på seg selv. Et KS koster et sted mellom 50 000 og 60 000 kroner, mens en vaginal fødsel ligger på 20 000. Og mange andre operasjoner må gjerne utsettes pga et KS. (Snakker da ikke om haste KS eller et planlagt KS av andre medisinske årsaker.) Anonymous poster hash: 1a138...69c På screeningsamtale for KS spurte jeg, av ren nysgjerrighet, om det økonomiske aspektet av operasjonen. Overlegen fortalte meg at sykehusene faktisk tjener på å utføre et keisersnitt. Det plager meg forøvrig ikke nevneverdig at mine skattepenger går til kvinnehelse. Det er vel heller tvilsomt at velferdsstaten vil kollapse på grunn av kostnader knyttet til keisersnitt.Når det gjelder disponering av sykehusets tid har jeg klokketro på at dette gjøres på en utmerket måte. Hvordan fikk han til et regnestykke der en operasjon med alt det krever av leger, anestesi, utstyr, overvåking osv er lønnsom? Om han snakker i form av økte overføringer til sin avdeling er det fortsatt ikke "lønnsomt" annet enn i den forstand at det er greit at mor og barn overlever.
Luksusdyret Skrevet 16. september 2015 #34 Skrevet 16. september 2015 En annen dobbeltmoral er at leger og jordmødre er statistisk sett den yrkesgruppen med flest keisersnitt. Rart det der. Har du den statistikken eller passet det bare å slenge ut en ubelagt påstand? Anonymous poster hash: 9c0b9...8c0 "22 prosent flere leger tar keisersnitt i forhold til andre høyt utdannede. Dette viser en undersøkelse av alle fødsler fra 1969 til 1998. Mødre som er leger eller jordmødre, er sammenlignet med andre kvinner med høy utdanning. Justert for alder og tidligere fødsler er det 22 prosent høyere forekomst av keisersnitt blant leger i forhold til andre kvinner. For jordmødre er det 14 prosent høyere forekomst. Tallene gjelder både elektive, akutte og planlagte akutte keisersnitt. Tendensen ser ut til å være den samme i alle typene av keisersnitt. Forskerne har koblet opplysninger om mors yrke med informasjon fra Medisinsk fødselsregister om inngrep ved forløsning. Andre kvinner kommer etter Forskjellene mellom leger og jordmødre i forhold til sammenligningsgruppen var større i den første tiårsperioden enn i den siste. - I den første perioden var forskjellene mellom jordmødre og resten av befolkningen svært store. Nå ser det ut til at leger og jordmødre holder sin keisersnittrate stabil, mens de andre kvinnene kommer etter, sier lege Sjur Lehmann ved medisinsk avdeling på Sørlandet Sykehus, som er førsteforfatter for studien. I dag forløses rundt 16 prosent av alle fødsler med keisersnitt, og rundt en tredel av keisersnittene er planlagt. Holdningsforskjeller Han ble overrasket over at forskjellene var så store. - Man skulle tro at spesielt jordmødre holdt seg til den naturlige metoden, påpeker han. Lehmann ser som den mest sannsynlige forklaringen at leger og jordmødre har andre holdninger, eller lettere tilgang til keisersnitt, enn andre kvinner. Han påpeker at mange leger og jordmødre går ut og advarer mot urovekkende høy keisersnittrate. - Men det viser seg altså at de først må se på sin egen praksis, sier Lehmann. Godtar medikalisering først Lehmann mener det er viktig å se på holdningene hos helsepersonell for å få ned keisersnittraten i befolkningen generelt: - Hva tenker helsepersonellet selv om dette, og hvilke holdninger videreformidler de? Sier Lehmann. Han tror at keisersnittraten vil fortsette å stige blant befolkningen for øvrig, til den når opp på nivået til helsepersonellet. Lehmann synes det er interessant å se på hva som driver et forbruk av helsetjenester. - Man ser at helsepersonell går ut og advarer mot overforbruk av helsetjenester. Men trolig er det nettopp helsepersonellet selv som først godtar medikalisering av et felt, sier Lehmann. Kollegabehandling? - Kan det være andre årsaker til forskjellene? - Ja, jeg kan ikke konkludere sikkert med hva forskjellene kommer av, og det kan være en kombinasjon av flere årsaker. Det kan for eksempel hende at de sykehusansatte behandler en kollega annerledes enn andre fødende, eller at de er overforsiktige i forhold til kolleger, sier Lehmann. Det er også en mulighet at de fødende har jobbet mye og gått i vaktturnus tett opp til fødselen, og at dette har økt risikoen for keisersnitt. Overraskende Overlege Karen Sofie Koss kjenner ikke igjen resultatene fra sin fødeavdeling ved Bærum sykehus. - Dette var overraskende. I de siste 10-15 årene har mange gynekologer født her hos oss, og ingen av dem har blitt forløst med keisersnitt med mindre det har vært indikasjon for det, sier Koss. Hun er spesielt overrasket over at en høy andel jordmødre får foretatt keisersnitt. - Jordmødre har jo et sterkt fokus på naturlig fødsel, og man skulle også tro at de vet mye om de negative konsekvensene av keisersnitt. Innen legeyrket finnes det jo mange ulike spesialiteter, og en allmennlege vet kanskje lite om fødselshjelp, sier hun. Behandler leger annerledes Hun ser ikke bort fra at enkelte fødselshjelpere kan bli påvirket av at det er en kollega som ligger i fødesengen. - Jeg kan ikke utelukke at fødselshjelperen vektlegger det mer dersom det er en lege som hevder at hun trenger et keisersnitt, enn dersom det er en økonom, sier Koss. Hun mener leger ofte blir behandlet annerledes enn andre pasienter. - Jeg har selv blitt oppfordret til å bestemme behandlingen min når jeg har vært syk. Det er et problem, fordi man ikke er spesialist på alle områder. Det er veldig viktig å behandle en kollega som en hvilken som helst pasient, sier Koss. Vanskeligere nå Hun mener det generelt nå er vanskeligere å avvise et sterkt ønske om keisersnitt enn det var tidligere. - Det er et større fokus på medbestemmelsesrett, og mange kvinner tror de har rett til å ta avgjørelsen på egen hånd, sier hun. Hun mener at en annen mulig forklaring på de høye keisersnittallene kan være at unge leger som selv skal føde, har blitt skremt av krisesituasjoner på fødeavdelinger i studietiden."
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #35 Skrevet 16. september 2015 Synes det virker ganske spekulativt, for å være helt ærlig... For å oppnå sjokkeffekten blander hun kortene, med forholdene i Norge i dag og forholdene i enkelte land i f.eks. Sør-Amerika. Det er ikke særlig relevant for norske forhold at i noen land blir 57% av barna født ved keisersnitt pga. "convenience" og helseforsikringer. Sånn er det ikke her. Keisersnitt utføres kun på offentlige sykehus, det er ingen private klinikker som tjener penger på dette. At trenden har gått for langt i enkelte land er det ingen tvil om. Men at den allerede har gjort det i Norge, eller at vi er på vei dit? Det har hun ikke på noen måte vist. Jeg kjenner det vrenger seg i meg når jeg leser ingressen. "Så elegant og smertefritt". Tror ikke hun har tatt keisersnitt selv!!! Nei, dette er spekulativt. Det er helt greit å ta debatten rundt keisersnitt-tall, men da bør det gjøres på en helt annen måte enn dette! Anonymous poster hash: 5c4d3...b01
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #36 Skrevet 16. september 2015 Aldri turt å sette dine bein der? Kanskje en privat fødselsordning burde vært lansert. Så kan de som absolutt ikke vil føde vaginalt ta kostnadene på seg selv. Et KS koster et sted mellom 50 000 og 60 000 kroner, mens en vaginal fødsel ligger på 20 000. Og mange andre operasjoner må gjerne utsettes pga et KS. (Snakker da ikke om haste KS eller et planlagt KS av andre medisinske årsaker.) Anonymous poster hash: 1a138...69c På screeningsamtale for KS spurte jeg, av ren nysgjerrighet, om det økonomiske aspektet av operasjonen. Overlegen fortalte meg at sykehusene faktisk tjener på å utføre et keisersnitt. Det plager meg forøvrig ikke nevneverdig at mine skattepenger går til kvinnehelse. Det er vel heller tvilsomt at velferdsstaten vil kollapse på grunn av kostnader knyttet til keisersnitt.Når det gjelder disponering av sykehusets tid har jeg klokketro på at dette gjøres på en utmerket måte. Eneste de sparer er vel gjerne tid i forkant og unngår lange fødselsforløp og timer på jordmor etc. Overlat det til det private, så kan man betale det selv. Burde vært enda strengere spør du meg. (Ja, jeg har opplevd begge deler og aldri i livet om jeg ville lagt meg under kniven igjen om det ikke stod om liv og helse) Anonymous poster hash: 1a138...69c
Luksusdyret Skrevet 16. september 2015 #37 Skrevet 16. september 2015 Aldri turt å sette dine bein der? Kanskje en privat fødselsordning burde vært lansert. Så kan de som absolutt ikke vil føde vaginalt ta kostnadene på seg selv. Et KS koster et sted mellom 50 000 og 60 000 kroner, mens en vaginal fødsel ligger på 20 000. Og mange andre operasjoner må gjerne utsettes pga et KS. (Snakker da ikke om haste KS eller et planlagt KS av andre medisinske årsaker.) Anonymous poster hash: 1a138...69c På screeningsamtale for KS spurte jeg, av ren nysgjerrighet, om det økonomiske aspektet av operasjonen. Overlegen fortalte meg at sykehusene faktisk tjener på å utføre et keisersnitt. Det plager meg forøvrig ikke nevneverdig at mine skattepenger går til kvinnehelse. Det er vel heller tvilsomt at velferdsstaten vil kollapse på grunn av kostnader knyttet til keisersnitt.Når det gjelder disponering av sykehusets tid har jeg klokketro på at dette gjøres på en utmerket måte. Eneste de sparer er vel gjerne tid i forkant og unngår lange fødselsforløp og timer på jordmor etc. Overlat det til det private, så kan man betale det selv. Burde vært enda strengere spør du meg. (Ja, jeg har opplevd begge deler og aldri i livet om jeg ville lagt meg under kniven igjen om det ikke stod om liv og helse) Anonymous poster hash: 1a138...69c Men det finnes per i dag ingen private tjenester i Norge som utfører keisersnitt! Så det vil si at hvis du er 1.50 høy og har en dige unge i seteleie, og du VET det ikke kommer til å gå, må du likevel føde vaginalt hvis du får avslag på sykehuset, og bli ødelagt for livet. Du har ikke et reelt valg.
Hjertefru Skrevet 16. september 2015 #38 Skrevet 16. september 2015 Det er vel ikke økonomi i første rekke som gjør at legene fraråder keisersnitt. Det dreier seg om en stor operasjon der legene må sy igjen flere lag med muskler, hud og vev. En mengde komplikasjoner kan oppstå, fex adheranseutvikling. Det er arrvev og sammenvoksninger innvendig som kan føre til mageproblemer og smerter. Hadde Vårherre men at ungene skulle komme ut den veien, hadde vi vært utstyrt med glidelås på magen.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #39 Skrevet 16. september 2015 Norge er et av de mest restriktive landene mht keisersnitt, noe jeg synes er feil. Man skal ikke tvinge frem vaginal fødsel i seteleie, så får man null hjelp for urininkontinens i ettertid, får bare beskjed om å gjøre knipeøvelser, eller betale operasjonen selv. Alle andre land har gått fra det å ha vaginal fødsel som førstevalg ved seteleie. Det samme ved VELDIG stort barn - har selv ei i omgangskretsen, liten thaidame på 1.50 som bruker klær fra barnebutikken, som ble helt ødelagt nedentil (tangforløsning og 150 innvendige sting, hun klarer ikke å ha sex med mannen sin i dag, 3 år etter fødselen), barnet var 4300 g, og de visste om det (det ble vel tatt ultralyd i uke 38, barnet var da allerede over 4 kilo). Neida, ingen keisersnitt der, selv om hennes mor holdt på å stryke med under fødsel fordi barnet satt fast, og hun hadde samme kroppsfasong og trangt bekken som mor. Det samme med dem som ligger i 3-4 døgn med rier uten epidural eller annet, fordi det er så fiiint å føde naturlig, og ikke har krefter til å presse, slik at de må klippes og ungen må dras ut av mora med makt. Vil tro at for BARNET vil keisersnitt i slik situasjon være mer heldig, samtidig som mor slipper å pines i flere døgn med uutholdelige smerter.Veldig få som klippes i Norge altså. Og operasjoner er gratis. Anonymous poster hash: 3205b...4d7 Hva vet du om hvor mange som klippes? Her varte første fødsel i ca 40 timer, jeg kom inn med 8 cm åpning. Fra jeg kom inn til ungen kom ut tok det ca 6 timer. De 6 timene førte til klipping og en jordmor som påsto at de hadde sluttet å telle sting. Hvilke operasjoner er gratis forresten? Anonymous poster hash: 2d047...808 Din erfaring er ikke statistisk evidens.Alle operasjoner på offentlige sykehus er gratis. Anonymous poster hash: 3205b...4d7 Noen må betale operasjonen, det er staten, deg og meg. Eller tror du de jobber gratis, de som opererer? Anonymous poster hash: 2d047...808
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #40 Skrevet 16. september 2015 Aldri turt å sette dine bein der? Kanskje en privat fødselsordning burde vært lansert. Så kan de som absolutt ikke vil føde vaginalt ta kostnadene på seg selv. Et KS koster et sted mellom 50 000 og 60 000 kroner, mens en vaginal fødsel ligger på 20 000. Og mange andre operasjoner må gjerne utsettes pga et KS. (Snakker da ikke om haste KS eller et planlagt KS av andre medisinske årsaker.)Anonymous poster hash: 1a138...69c På screeningsamtale for KS spurte jeg, av ren nysgjerrighet, om det økonomiske aspektet av operasjonen. Overlegen fortalte meg at sykehusene faktisk tjener på å utføre et keisersnitt. Det plager meg forøvrig ikke nevneverdig at mine skattepenger går til kvinnehelse. Det er vel heller tvilsomt at velferdsstaten vil kollapse på grunn av kostnader knyttet til keisersnitt.Når det gjelder disponering av sykehusets tid har jeg klokketro på at dette gjøres på en utmerket måte. kjære vene.... Hvor tror du pengene som sykehuset får for operasjonen kommer fra? Ja, sykehuset tjener penger, men det er jo staten som betaler den regninga!! Sykehusene får en viss sum for hver utførte operasjon, hva det nå enn er. Vitterlig dagens mest dumme påstand... Anonymous poster hash: 0b63d...41d
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #41 Skrevet 16. september 2015 Aldri turt å sette dine bein der? Kanskje en privat fødselsordning burde vært lansert. Så kan de som absolutt ikke vil føde vaginalt ta kostnadene på seg selv. Et KS koster et sted mellom 50 000 og 60 000 kroner, mens en vaginal fødsel ligger på 20 000. Og mange andre operasjoner må gjerne utsettes pga et KS. (Snakker da ikke om haste KS eller et planlagt KS av andre medisinske årsaker.) Anonymous poster hash: 1a138...69c På screeningsamtale for KS spurte jeg, av ren nysgjerrighet, om det økonomiske aspektet av operasjonen. Overlegen fortalte meg at sykehusene faktisk tjener på å utføre et keisersnitt. Det plager meg forøvrig ikke nevneverdig at mine skattepenger går til kvinnehelse. Det er vel heller tvilsomt at velferdsstaten vil kollapse på grunn av kostnader knyttet til keisersnitt.Når det gjelder disponering av sykehusets tid har jeg klokketro på at dette gjøres på en utmerket måte. Eneste de sparer er vel gjerne tid i forkant og unngår lange fødselsforløp og timer på jordmor etc. Overlat det til det private, så kan man betale det selv. Burde vært enda strengere spør du meg. (Ja, jeg har opplevd begge deler og aldri i livet om jeg ville lagt meg under kniven igjen om det ikke stod om liv og helse) Anonymous poster hash: 1a138...69c Men det finnes per i dag ingen private tjenester i Norge som utfører keisersnitt! Så det vil si at hvis du er 1.50 høy og har en dige unge i seteleie, og du VET det ikke kommer til å gå, må du likevel føde vaginalt hvis du får avslag på sykehuset, og bli ødelagt for livet. Du har ikke et reelt valg. Har aldri påstått det finnes private som utfører ks Kun at det gjerne bør overlates dit. Og da menes også kun tilfeller som IKKE er medisinske e.l Anonymous poster hash: 1a138...69c
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #42 Skrevet 16. september 2015 Når folk sier KS er en enkel utvei må jeg nesten bare le. De aner tydeligvis ikke hva de snakker om. Anonymous poster hash: 6211e...990
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #43 Skrevet 16. september 2015 Og ikke minst..De som får innvilget ks blir også belønnet med lenger permisjon. Mtp fødselsangst. Hvordan kan man være redd for noe man ikke vet? Anonymous poster hash: 1a138...69c
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #44 Skrevet 16. september 2015 Og ikke minst..De som får innvilget ks blir også belønnet med lenger permisjon. Mtp fødselsangst. Hvordan kan man være redd for noe man ikke vet? Anonymous poster hash: 1a138...69c Hørt om angst for det ukjente, for å miste kontrollen, for døden?Du er arrogant og ignorant. Anonymous poster hash: 5784a...15a
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #45 Skrevet 16. september 2015 Og ikke minst..De som får innvilget ks blir også belønnet med lenger permisjon. Mtp fødselsangst. Hvordan kan man være redd for noe man ikke vet? Anonymous poster hash: 1a138...69c Hørt om angst for det ukjente, for å miste kontrollen, for døden?Du er arrogant og ignorant. Anonymous poster hash: 5784a...15a Fordi man stiller et spørsmål? Jaha 😂 Anonymous poster hash: 1a138...69c
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #46 Skrevet 16. september 2015 Det er vel ikke økonomi i første rekke som gjør at legene fraråder keisersnitt. Det dreier seg om en stor operasjon der legene må sy igjen flere lag med muskler, hud og vev. En mengde komplikasjoner kan oppstå, fex adheranseutvikling. Det er arrvev og sammenvoksninger innvendig som kan føre til mageproblemer og smerter. Hadde Vårherre men at ungene skulle komme ut den veien, hadde vi vært utstyrt med glidelås på magen. Det mange ting din Vårherre har ment og likevel har menneskeheten fått løsninger. Et hull i tennene blir fikset smertefritt, et brekt bein blir rettet under narkose fordi smertene er uutholdelig, nyre- og gallesteinanfall får kanskje tom morfin. Men fødende kvinner, de skal nøye seg med en varm dusj og akkupunktur samt pusteteknikk, selv på store fødeavdelinger er det som regel ingen anestesileger som er stand-by kun for denne avdelingen. Epidural, den eneste sikre metoden å eliminere smerten fullstendig, er noen heldige som får, og da gjerne fordi jordmor anbefaler, at kvinnen bedømmer selv om hun trenger eller ei er ikke planlagt Syns ingen at det er bemerkelsesverdig at kvinner i Sverige har lovfestet rett til epidural? Anonymous poster hash: 723a2...9d4
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #47 Skrevet 16. september 2015 Hvordan får man lenge permisjon med keisersnitt? Det er vel heller det at man mister, av de tre ukene som man får før fødsel så vil jo en falle vekke side snittet utføres, om det er planlagt, ca en uke før termin. Anonymous poster hash: 0cd05...6ec
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #48 Skrevet 16. september 2015 Hvordan får man lenge permisjon med keisersnitt? Det er vel heller det at man mister, av de tre ukene som man får før fødsel så vil jo en falle vekke side snittet utføres, om det er planlagt, ca en uke før termin. Anonymous poster hash: 0cd05...6ec Man får nå permisjon fra dato for ks. Ergo man får full uttelling. De fleste ved vaginal fødsel føder før eller senere enn termindato og mister da tilsvarende tid. Anonymous poster hash: 1a138...69c
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #49 Skrevet 16. september 2015 Norge er et av de mest restriktive landene mht keisersnitt, noe jeg synes er feil. Man skal ikke tvinge frem vaginal fødsel i seteleie, så får man null hjelp for urininkontinens i ettertid, får bare beskjed om å gjøre knipeøvelser, eller betale operasjonen selv. Alle andre land har gått fra det å ha vaginal fødsel som førstevalg ved seteleie. Det samme ved VELDIG stort barn - har selv ei i omgangskretsen, liten thaidame på 1.50 som bruker klær fra barnebutikken, som ble helt ødelagt nedentil (tangforløsning og 150 innvendige sting, hun klarer ikke å ha sex med mannen sin i dag, 3 år etter fødselen), barnet var 4300 g, og de visste om det (det ble vel tatt ultralyd i uke 38, barnet var da allerede over 4 kilo). Neida, ingen keisersnitt der, selv om hennes mor holdt på å stryke med under fødsel fordi barnet satt fast, og hun hadde samme kroppsfasong og trangt bekken som mor. Det samme med dem som ligger i 3-4 døgn med rier uten epidural eller annet, fordi det er så fiiint å føde naturlig, og ikke har krefter til å presse, slik at de må klippes og ungen må dras ut av mora med makt. Vil tro at for BARNET vil keisersnitt i slik situasjon være mer heldig, samtidig som mor slipper å pines i flere døgn med uutholdelige smerter. Veldig få som klippes i Norge altså. Og operasjoner er gratis. Anonymous poster hash: 3205b...4d7 Få som klippes? Man blir jo klippet når det er nødvendig og for i å hindre revning. Jeg ble klippet da jeg fødte min datter da hun måtte ha den siste lille hjelpen ut (holdt å klippe, men de stod klar med tangen). Operasjoner er ikke gratis for samfunnet selv om pasienten selv ikke betaler noe hvis du tenkte det Et ks er nok ganske kostbart ift leger, medisiner og utstyr som brukes. Anonymous poster hash: 44360...f68
Anonym bruker Skrevet 16. september 2015 #50 Skrevet 16. september 2015 Det er vel ikke økonomi i første rekke som gjør at legene fraråder keisersnitt. Det dreier seg om en stor operasjon der legene må sy igjen flere lag med muskler, hud og vev. En mengde komplikasjoner kan oppstå, fex adheranseutvikling. Det er arrvev og sammenvoksninger innvendig som kan føre til mageproblemer og smerter. Hadde Vårherre men at ungene skulle komme ut den veien, hadde vi vært utstyrt med glidelås på magen. Det mange ting din Vårherre har ment og likevel har menneskeheten fått løsninger. Et hull i tennene blir fikset smertefritt, et brekt bein blir rettet under narkose fordi smertene er uutholdelig, nyre- og gallesteinanfall får kanskje tom morfin. Men fødende kvinner, de skal nøye seg med en varm dusj og akkupunktur samt pusteteknikk, selv på store fødeavdelinger er det som regel ingen anestesileger som er stand-by kun for denne avdelingen. Epidural, den eneste sikre metoden å eliminere smerten fullstendig, er noen heldige som får, og da gjerne fordi jordmor anbefaler, at kvinnen bedømmer selv om hun trenger eller ei er ikke planlagt Syns ingen at det er bemerkelsesverdig at kvinner i Sverige har lovfestet rett til epidural? Anonymous poster hash: 723a2...9d4 Men tror du virkelig det er ønskelig å miste fornemmelsene i den delen av kroppen fullstendig? Jeg tror at det er helt vitalt for mor og barns helse at hun kan kjenne NOE, i det minste. Epidural har også bivirkninger, bl a økes barnets kroppstemperatur. Jeg hadde feber ene gangen, og kunne dermed ikke få det, fordi 38¤C hos meg betydde 39¤C hos barnet, og det ville gå ytterligere opp ved epidural. Hjelper ikke hvor lovfestet et medikament er, det MÅ jo alltid begrunnes medisinsk... Morfin er heller ikke noen vidundermedisin. Selv fikk jeg det med nr 2, men det virket HELT mot sin hensikt - jeg kjente fortsatt riene like tydelig, men ble for susete i hodet til å klare å si det til noen. Var ute av stand til å snakke og bevege meg, men vondt hadde jeg. Hvis dette hadde vært en "unormal" fødsel eller noe annet gikk galt, kunne jeg ikke ha uttrykt hvor vondt det var, bedt om hjelp, kunne ikke ha presset på pressriene eller noe som helst. I tillegg er jeg livredd for operasjoner, i sær store inngrep som et keisersnitt jo er! Det gjør jo hele samtalen om fødselsangst meningsløs, i alle fall med sånne folk som her på forumet. Her mener visst mange at den rette kuren mot fødselsangst er løfte om KS... Da ville jeg ha blitt dobbelt så redd. Er så glad for at jeg slapp unna KS, selv den gangen da det tok lovlig lang tid og de lurte på om de ville bli nødt til å gjøre i stand operasjonsstua. Anonymous poster hash: 3205b...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå