LittLykkelig Skrevet 4. september 2015 #1 Skrevet 4. september 2015 Er så flau over å være norsk av og til. Her sitter vi, vinnere av livets lotteri og ser en annen vei. For det er jo så ubehagelig med denne krisen. Det er så kjedelig med kun Syria-statuser på facebook. Det er så farlig med innvandrere og flyktninger. Det svir å gi 200 kr, det kan jo hende vi da ikke har råd til å unne oss en peppes pizza imorgen. Fordi vi må jo ha 3X månedslønn på sparekonto. Minst. Og den nye Kahlervasen, en litt lysere grå sofa og puter i nordisk stil. Ellers er det jo ikke hjemmekoselig? Må jo unne oss litt ekstra når vi jobber 40 timer i uka og befinner oss i, Gud forby, TIDSKLEMMA! Ungene har jo bare en ipad på deling og softshelldressen til minsten må snart skiftes ut. Vi har det tøft og leter alle etter lykkefølelsen og "livskvalitet". For vi kjeder oss jo litt, må realisere oss selv. Nei huff, det gir en emmen smak i munnen å være så typisk "norsk" noen ganger. Selv om vi jo møter hat og krise med kjærlighet. Rosetoget remember? Eller gjelder det bare når krisen rammer oss selv? Jeg skammer meg hvertfall i disse dager. Heldigvis. Så er det vel håp om forbedring hos meg hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #2 Skrevet 4. september 2015 Er så flau over å være norsk av og til. Her sitter vi, vinnere av livets lotteri og ser en annen vei. For det er jo så ubehagelig med denne krisen. Det er så kjedelig med kun Syria-statuser på facebook. Det er så farlig med innvandrere og flyktninger. Det svir å gi 200 kr, det kan jo hende vi da ikke har råd til å unne oss en peppes pizza imorgen. Fordi vi må jo ha 3X månedslønn på sparekonto. Minst. Og den nye Kahlervasen, en litt lysere grå sofa og puter i nordisk stil. Ellers er det jo ikke hjemmekoselig? Må jo unne oss litt ekstra når vi jobber 40 timer i uka og befinner oss i, Gud forby, TIDSKLEMMA! Ungene har jo bare en ipad på deling og softshelldressen til minsten må snart skiftes ut. Vi har det tøft og leter alle etter lykkefølelsen og "livskvalitet". For vi kjeder oss jo litt, må realisere oss selv. Nei huff, det gir en emmen smak i munnen å være så typisk "norsk" noen ganger. Selv om vi jo møter hat og krise med kjærlighet. Rosetoget remember? Eller gjelder det bare når krisen rammer oss selv? Jeg skammer meg hvertfall i disse dager. Heldigvis. Så er det vel håp om forbedring hos meg hvertfall. Hva forventer du at vi skal gjøre da? Selge alt vi eier og gi til veldedighet ? Flytte på gata å gi huset våres til flyktninger?! Anonymous poster hash: a0c4b...f6e
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #3 Skrevet 4. september 2015 Åh herregud, hvor mange tråder om dette her må det være..Alle handler om det samme, så hvorfor starte nye hele tiden? De fleste av oss er da helt enige i at dette er forferdelig og at vi må gjøre det vi kan for å hjelpe, på hver vår måte. Det er kjempebra at det er fokus på saken, men dette blir overkill. Folk blir lei og begynner heller å boikotte alt som har med dette å gjøre tilslutt. Anonymous poster hash: afdaa...a68
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #4 Skrevet 4. september 2015 Er så flau over å være norsk av og til. Her sitter vi, vinnere av livets lotteri og ser en annen vei. For det er jo så ubehagelig med denne krisen. Det er så kjedelig med kun Syria-statuser på facebook. Det er så farlig med innvandrere og flyktninger. Det svir å gi 200 kr, det kan jo hende vi da ikke har råd til å unne oss en peppes pizza imorgen. Fordi vi må jo ha 3X månedslønn på sparekonto. Minst. Og den nye Kahlervasen, en litt lysere grå sofa og puter i nordisk stil. Ellers er det jo ikke hjemmekoselig? Må jo unne oss litt ekstra når vi jobber 40 timer i uka og befinner oss i, Gud forby, TIDSKLEMMA! Ungene har jo bare en ipad på deling og softshelldressen til minsten må snart skiftes ut. Vi har det tøft og leter alle etter lykkefølelsen og "livskvalitet". For vi kjeder oss jo litt, må realisere oss selv. Nei huff, det gir en emmen smak i munnen å være så typisk "norsk" noen ganger. Selv om vi jo møter hat og krise med kjærlighet. Rosetoget remember? Eller gjelder det bare når krisen rammer oss selv? Jeg skammer meg hvertfall i disse dager. Heldigvis. Så er det vel håp om forbedring hos meg hvertfall. Hva forventer du at vi skal gjøre da? Selge alt vi eier og gi til veldedighet ? Flytte på gata å gi huset våres til flyktninger?! Anonymous poster hash: a0c4b...f6e Se tråden hun startet her, med å gi 200 kr til en organisasjon, og så signere tråden... kanskje 4 stykker som har gjort det. Men over 50 klikk på tråden... så... Jeg la faktisk i fra meg en pute i går... jeg skjemptes! Jeg har puter i alle farger og fasonger.. elsker puter... MEN nå er det NOK! Jeg vil heller gi de pengene til noen som trenger de!!!!!!! Anonymous poster hash: c3d9b...ec8
LittLykkelig Skrevet 4. september 2015 Forfatter #5 Skrevet 4. september 2015 Åh herregud, hvor mange tråder om dette her må det være..Alle handler om det samme, så hvorfor starte nye hele tiden? De fleste av oss er da helt enige i at dette er forferdelig og at vi må gjøre det vi kan for å hjelpe, på hver vår måte. Det er kjempebra at det er fokus på saken, men dette blir overkill. Folk blir lei og begynner heller å boikotte alt som har med dette å gjøre tilslutt. Anonymous poster hash: afdaa...a68 Takk for at du beviste poenget mitt.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #6 Skrevet 4. september 2015 Er så flau over å være norsk av og til. Her sitter vi, vinnere av livets lotteri og ser en annen vei. For det er jo så ubehagelig med denne krisen. Det er så kjedelig med kun Syria-statuser på facebook. Det er så farlig med innvandrere og flyktninger. Det svir å gi 200 kr, det kan jo hende vi da ikke har råd til å unne oss en peppes pizza imorgen. Fordi vi må jo ha 3X månedslønn på sparekonto. Minst. Og den nye Kahlervasen, en litt lysere grå sofa og puter i nordisk stil. Ellers er det jo ikke hjemmekoselig? Må jo unne oss litt ekstra når vi jobber 40 timer i uka og befinner oss i, Gud forby, TIDSKLEMMA! Ungene har jo bare en ipad på deling og softshelldressen til minsten må snart skiftes ut. Vi har det tøft og leter alle etter lykkefølelsen og "livskvalitet". For vi kjeder oss jo litt, må realisere oss selv. Nei huff, det gir en emmen smak i munnen å være så typisk "norsk" noen ganger. Selv om vi jo møter hat og krise med kjærlighet. Rosetoget remember? Eller gjelder det bare når krisen rammer oss selv? Jeg skammer meg hvertfall i disse dager. Heldigvis. Så er det vel håp om forbedring hos meg hvertfall.Hva forventer du at vi skal gjøre da? Selge alt vi eier og gi til veldedighet ? Flytte på gata å gi huset våres til flyktninger?! Anonymous poster hash: a0c4b...f6e Se tråden hun startet her, med å gi 200 kr til en organisasjon, og så signere tråden... kanskje 4 stykker som har gjort det. Men over 50 klikk på tråden... så... Jeg la faktisk i fra meg en pute i går... jeg skjemptes! Jeg har puter i alle farger og fasonger.. elsker puter... MEN nå er det NOK! Jeg vil heller gi de pengene til noen som trenger de!!!!!!! Anonymous poster hash: c3d9b...ec8 Jeg har klikket inn på den tråden flere ganger...-og jeg har allerede gitt 200,- Anonymous poster hash: bc567...121
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #7 Skrevet 4. september 2015 Er så flau over å være norsk av og til. Her sitter vi, vinnere av livets lotteri og ser en annen vei. For det er jo så ubehagelig med denne krisen. Det er så kjedelig med kun Syria-statuser på facebook. Det er så farlig med innvandrere og flyktninger. Det svir å gi 200 kr, det kan jo hende vi da ikke har råd til å unne oss en peppes pizza imorgen. Fordi vi må jo ha 3X månedslønn på sparekonto. Minst. Og den nye Kahlervasen, en litt lysere grå sofa og puter i nordisk stil. Ellers er det jo ikke hjemmekoselig? Må jo unne oss litt ekstra når vi jobber 40 timer i uka og befinner oss i, Gud forby, TIDSKLEMMA! Ungene har jo bare en ipad på deling og softshelldressen til minsten må snart skiftes ut. Vi har det tøft og leter alle etter lykkefølelsen og "livskvalitet". For vi kjeder oss jo litt, må realisere oss selv. Nei huff, det gir en emmen smak i munnen å være så typisk "norsk" noen ganger. Selv om vi jo møter hat og krise med kjærlighet. Rosetoget remember? Eller gjelder det bare når krisen rammer oss selv? Jeg skammer meg hvertfall i disse dager. Heldigvis. Så er det vel håp om forbedring hos meg hvertfall.Hva forventer du at vi skal gjøre da? Selge alt vi eier og gi til veldedighet ? Flytte på gata å gi huset våres til flyktninger?! Anonymous poster hash: a0c4b...f6e Se tråden hun startet her, med å gi 200 kr til en organisasjon, og så signere tråden... kanskje 4 stykker som har gjort det. Men over 50 klikk på tråden... så... Jeg la faktisk i fra meg en pute i går... jeg skjemptes! Jeg har puter i alle farger og fasonger.. elsker puter... MEN nå er det NOK! Jeg vil heller gi de pengene til noen som trenger de!!!!!!! Anonymous poster hash: c3d9b...ec8 Du er villig til å ofre putene dine? Så nobelt. Er du villig til å ofre noe som VIRKELIG merkes? Dine barns fremtidige økonomiske trygghet? Er du villig til å ofre hytta di så flere mennesker kan få et sted å bo? Er du villig til å jobbe to-tre timer mer om dagen, resten av livet, for å holde samfunnsøkonomien i gang? Jeg fniser litt av folk om dagen. Folk som syter over hvor egoistiske alle andre er, "se, JEG er flink jeg, jeg gir 209 kroner til Redd Barna og sender barneklær til Hellas!" Det er jo lett. Lurer på hvor mange som står først i køen når bidragene som faktisk kjennes på lommeboka og tryggheten står for tur. Flott at folk bidrar, men det vi driver med nå er stort sett småtterier for å dyrke vårt eget ego. Ingen grunn til å føle seg moralsk overlegen og indignert ovenfor andres egoisme før du faktisk har bidratt på en måte som du virkelig merker. Anonymous poster hash: f467e...1f0
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #8 Skrevet 4. september 2015 Er så flau over å være norsk av og til. Her sitter vi, vinnere av livets lotteri og ser en annen vei. For det er jo så ubehagelig med denne krisen. Det er så kjedelig med kun Syria-statuser på facebook. Det er så farlig med innvandrere og flyktninger. Det svir å gi 200 kr, det kan jo hende vi da ikke har råd til å unne oss en peppes pizza imorgen. Fordi vi må jo ha 3X månedslønn på sparekonto. Minst. Og den nye Kahlervasen, en litt lysere grå sofa og puter i nordisk stil. Ellers er det jo ikke hjemmekoselig? Må jo unne oss litt ekstra når vi jobber 40 timer i uka og befinner oss i, Gud forby, TIDSKLEMMA! Ungene har jo bare en ipad på deling og softshelldressen til minsten må snart skiftes ut. Vi har det tøft og leter alle etter lykkefølelsen og "livskvalitet". For vi kjeder oss jo litt, må realisere oss selv. Nei huff, det gir en emmen smak i munnen å være så typisk "norsk" noen ganger. Selv om vi jo møter hat og krise med kjærlighet. Rosetoget remember? Eller gjelder det bare når krisen rammer oss selv? Jeg skammer meg hvertfall i disse dager. Heldigvis. Så er det vel håp om forbedring hos meg hvertfall.Hva forventer du at vi skal gjøre da? Selge alt vi eier og gi til veldedighet ? Flytte på gata å gi huset våres til flyktninger?! Anonymous poster hash: a0c4b...f6e Se tråden hun startet her, med å gi 200 kr til en organisasjon, og så signere tråden... kanskje 4 stykker som har gjort det. Men over 50 klikk på tråden... så... Jeg la faktisk i fra meg en pute i går... jeg skjemptes! Jeg har puter i alle farger og fasonger.. elsker puter... MEN nå er det NOK! Jeg vil heller gi de pengene til noen som trenger de!!!!!!! Anonymous poster hash: c3d9b...ec8 Du er villig til å ofre putene dine? Så nobelt. Er du villig til å ofre noe som VIRKELIG merkes? Dine barns fremtidige økonomiske trygghet? Er du villig til å ofre hytta di så flere mennesker kan få et sted å bo? Er du villig til å jobbe to-tre timer mer om dagen, resten av livet, for å holde samfunnsøkonomien i gang? Jeg fniser litt av folk om dagen. Folk som syter over hvor egoistiske alle andre er, "se, JEG er flink jeg, jeg gir 209 kroner til Redd Barna og sender barneklær til Hellas!" Det er jo lett. Lurer på hvor mange som står først i køen når bidragene som faktisk kjennes på lommeboka og tryggheten står for tur. Flott at folk bidrar, men det vi driver med nå er stort sett småtterier for å dyrke vårt eget ego. Ingen grunn til å føle seg moralsk overlegen og indignert ovenfor andres egoisme før du faktisk har bidratt på en måte som du virkelig merker. Anonymous poster hash: f467e...1f0 Så veldig enig med deg! Så mange som roper høyt og tror de faktisk utgjør en forskjell med noen hundrelapper, det er ingenting. I tillegg er det visst ekstremt viktig at alle andre vet hva man gir og hvilke bidrag man gjør, da føles det litt fake for meg. Hvis man gir fra hjertet så har man ikke behov for anerkjennelse for det. Anonymous poster hash: afdaa...a68
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #9 Skrevet 4. september 2015 Er så flau over å være norsk av og til. Her sitter vi, vinnere av livets lotteri og ser en annen vei. For det er jo så ubehagelig med denne krisen. Det er så kjedelig med kun Syria-statuser på facebook. Det er så farlig med innvandrere og flyktninger. Det svir å gi 200 kr, det kan jo hende vi da ikke har råd til å unne oss en peppes pizza imorgen. Fordi vi må jo ha 3X månedslønn på sparekonto. Minst. Og den nye Kahlervasen, en litt lysere grå sofa og puter i nordisk stil. Ellers er det jo ikke hjemmekoselig? Må jo unne oss litt ekstra når vi jobber 40 timer i uka og befinner oss i, Gud forby, TIDSKLEMMA! Ungene har jo bare en ipad på deling og softshelldressen til minsten må snart skiftes ut. Vi har det tøft og leter alle etter lykkefølelsen og "livskvalitet". For vi kjeder oss jo litt, må realisere oss selv. Nei huff, det gir en emmen smak i munnen å være så typisk "norsk" noen ganger. Selv om vi jo møter hat og krise med kjærlighet. Rosetoget remember? Eller gjelder det bare når krisen rammer oss selv? Jeg skammer meg hvertfall i disse dager. Heldigvis. Så er det vel håp om forbedring hos meg hvertfall.Hva forventer du at vi skal gjøre da? Selge alt vi eier og gi til veldedighet ? Flytte på gata å gi huset våres til flyktninger?! Anonymous poster hash: a0c4b...f6e Se tråden hun startet her, med å gi 200 kr til en organisasjon, og så signere tråden... kanskje 4 stykker som har gjort det. Men over 50 klikk på tråden... så... Jeg la faktisk i fra meg en pute i går... jeg skjemptes! Jeg har puter i alle farger og fasonger.. elsker puter... MEN nå er det NOK! Jeg vil heller gi de pengene til noen som trenger de!!!!!!! Anonymous poster hash: c3d9b...ec8 Du er villig til å ofre putene dine? Så nobelt.Er du villig til å ofre noe som VIRKELIG merkes? Dine barns fremtidige økonomiske trygghet? Er du villig til å ofre hytta di så flere mennesker kan få et sted å bo? Er du villig til å jobbe to-tre timer mer om dagen, resten av livet, for å holde samfunnsøkonomien i gang? Jeg fniser litt av folk om dagen. Folk som syter over hvor egoistiske alle andre er, "se, JEG er flink jeg, jeg gir 209 kroner til Redd Barna og sender barneklær til Hellas!" Det er jo lett. Lurer på hvor mange som står først i køen når bidragene som faktisk kjennes på lommeboka og tryggheten står for tur. Flott at folk bidrar, men det vi driver med nå er stort sett småtterier for å dyrke vårt eget ego. Ingen grunn til å føle seg moralsk overlegen og indignert ovenfor andres egoisme før du faktisk har bidratt på en måte som du virkelig merker. Anonymous poster hash: f467e...1f0 Så veldig enig med deg! Så mange som roper høyt og tror de faktisk utgjør en forskjell med noen hundrelapper, det er ingenting. I tillegg er det visst ekstremt viktig at alle andre vet hva man gir og hvilke bidrag man gjør, da føles det litt fake for meg. Hvis man gir fra hjertet så har man ikke behov for anerkjennelse for det. Anonymous poster hash: afdaa...a68 Ja, det er veldig, veldig snålt.Bare å lese overskriftene i avisa: først en rekke med artikler om den forferdelige katastrofen som skjer, fulgt med kronikker fra folk som kritiserer hvor egoistiske alle andre er (det er visst dem nye sporten om dagen). Så følger en rekke artikler som ofre går på at skolene er i for dårlig forfatning, eldreomsorgen suger, det er for få spesialister i ditt og datt på sykehusene, veiene er en katastrofe og hvorfor i satan skal vi betale for tannlegen selv, tenna er en del av kroppen må vite. Summa summarum; vi vil ha mer, vi vil ha bedre. Lurer på hva som hadde skjedd hvis Stortinget i morgen gjorde om halvparten av alle eldresentre og sykehjem til asylmottak, med den konsekvens at både 2 og 3 på eldre/sykehjem måtte dele rom. Det hadde blitt et helvete. Samme om de stoppa alle vedlikeholdsprosjekter på skole, vei osv for å få penger til å hjelpe flere flyktninger. Er sikker på at bare en promille av de som syter over andres "egoisme og likegyldighet" ikke hadde protestert. Det er lett å være en engasjert, uegoistisk giver når den største konsekvensen du merker er at... Ja, hva da? Du har 200 kroner mindre enn vanlig igjen på kontoen når neste lønn kommer? Anonymous poster hash: f467e...1f0
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #10 Skrevet 4. september 2015 Drittlei av alle prektige sjeler som slår seg på brystet for å ha donert hele 200 kroner og delt noen statuser på facebook. Det er bare stusselig! Anonymous poster hash: d820d...5f4
Anonym bruker Skrevet 4. september 2015 #11 Skrevet 4. september 2015 Jeg synes det er kjempefint at folk gir bort 200 kr eller hva det skal være. Og kjempefint å oppfordre andre til det samme! Men hvorfor all denne moralismen??? Dere skyter jo bare dere selv i foten!! Det fremstår som dere ønsker å fremheve dere selv på bekostning av andre. Kan dere ikke bare gi med hjertet? Anonymous poster hash: 07704...9d6
LittLykkelig Skrevet 4. september 2015 Forfatter #12 Skrevet 4. september 2015 Det er jeg enig i. Samtidig er jo 200 kr bedre enn ingenting. Det viktigste er jo at vi snur tankegangen og faktisk bryr oss. At vi slutter å se en annen vei og klage over at VI må ta imot noen. At vi faktisk drar hodet ut av hullet i bakken og ser hvor forbanna bra vi har det, slutter med bruk og kast, rett og slett blir et bedre medmenneske. Det var nå egentlig det jeg tenkte på, vi har det altfor godt og likevel klager vi.
LittLykkelig Skrevet 4. september 2015 Forfatter #13 Skrevet 4. september 2015 Er så flau over å være norsk av og til. Her sitter vi, vinnere av livets lotteri og ser en annen vei. For det er jo så ubehagelig med denne krisen. Det er så kjedelig med kun Syria-statuser på facebook. Det er så farlig med innvandrere og flyktninger. Det svir å gi 200 kr, det kan jo hende vi da ikke har råd til å unne oss en peppes pizza imorgen. Fordi vi må jo ha 3X månedslønn på sparekonto. Minst. Og den nye Kahlervasen, en litt lysere grå sofa og puter i nordisk stil. Ellers er det jo ikke hjemmekoselig? Må jo unne oss litt ekstra når vi jobber 40 timer i uka og befinner oss i, Gud forby, TIDSKLEMMA! Ungene har jo bare en ipad på deling og softshelldressen til minsten må snart skiftes ut. Vi har det tøft og leter alle etter lykkefølelsen og "livskvalitet". For vi kjeder oss jo litt, må realisere oss selv. Nei huff, det gir en emmen smak i munnen å være så typisk "norsk" noen ganger. Selv om vi jo møter hat og krise med kjærlighet. Rosetoget remember? Eller gjelder det bare når krisen rammer oss selv? Jeg skammer meg hvertfall i disse dager. Heldigvis. Så er det vel håp om forbedring hos meg hvertfall.Hva forventer du at vi skal gjøre da? Selge alt vi eier og gi til veldedighet ? Flytte på gata å gi huset våres til flyktninger?! Anonymous poster hash: a0c4b...f6e Jeg forventer vel dessverre ingenting. Dette var bare mine egne tanker rundt hvor kvalmt bortskjemt vi og jeg er. Men jeg skulle ønske vi kunne lære noe og utvide horisonten litt. At vi kunne bry oss om at kristne og andre blir drept på bestialsk vis fordi de ikke vil konvertere. Og sist men ikke minst, at vi skal slutte å være så kalde at vi finner slike grusomme nyheter "kjedelige" og "ubehagelige", men heller gjøre NOE. Enten det er å være frivillig, gi 200 kr, endre holdningene våre eller bare sette mer pris på medmennesker og det vi har. Slutte å se ned på tiggere og narkomane, slutte å krangle over filleting og begynne å bry oss. Rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #14 Skrevet 5. september 2015 Jeg var av en annen oppfatning helt til jeg gikk inn på tråden og leste svarene du fikk. Jeg opplever enormt engasjement og handlekraft hos befolkningen både i Norge og andre land. Myndighetene virker paralyserte (det foregår sikkert mye under overflaten, men lite kommer til syne), men via sosiale medier har privatpersoner mobilisert sterkt. Nei, 200 kr utgjør ikke mye i den store sammenhengen, men 200 kr her, en bæresele der, et måltid mat og et mykt teppe et annet sted; tilsammen blir det en hel del. Samtidig skapes et varmere og mer inkluderende samfunn, og dét varmer stort å se. Anonymous poster hash: a2b72...98d
Krumelur Skrevet 5. september 2015 #15 Skrevet 5. september 2015 Jeg var av en annen oppfatning helt til jeg gikk inn på tråden og leste svarene du fikk. Jeg opplever enormt engasjement og handlekraft hos befolkningen både i Norge og andre land. Myndighetene virker paralyserte (det foregår sikkert mye under overflaten, men lite kommer til syne), men via sosiale medier har privatpersoner mobilisert sterkt. Nei, 200 kr utgjør ikke mye i den store sammenhengen, men 200 kr her, en bæresele der, et måltid mat og et mykt teppe et annet sted; tilsammen blir det en hel del. Samtidig skapes et varmere og mer inkluderende samfunn, og dét varmer stort å se. Anonymous poster hash: a2b72...98d Enig, det er fantastisk å engasjementet hos folk! Har lest for mye både her inne og i kommentarfeltene i nettavisene, begynte å tro at flertallet var kalde, egoistiske rasister i dette landet, men heldigvis tok jeg feil!
LittLykkelig Skrevet 5. september 2015 Forfatter #16 Skrevet 5. september 2015 Synes også det er fint å se engasjementet, men det er trist at det må så sterke virkemidler til. At først når det blir "en greie" på sosiale medier så vil vi være med. Og den andre siden av oss vises også godt, at mange gir for å kunne skryte av det. Men vi har nok hatt det litt for godt litt for lenge, ser jo ut som om enkelte allerede er lei av nyhetens interesse.. Jeg er ikke noe bedre selv, det ligger en død gutt på avisenes forbilde men det som opptar meg aller mest er likevel bursdagen vi skal ha for toåringen idag. Vi er et produkt av det avskjermede livet vi lever, Afrika er nesten glemt 90 % av tiden for eksempel. Jeg fikk en aha-opplevelse for tre uker siden da jeg måtte avslutte et svangerskap i uke 20. Når en slik kromosomfeil kan ramme meg så føles det som om alt er litt tilfeldig. Og da svir det liksom ekstra mye når folk innrømmer at denne krisen ikke bryr dem. Vi er i ferd med å bli et følelseskaldt samfunn og selv om man aner håp når folk nå mobiliserer, så frykter jeg likevel dette er glemt både av oss og aviser om noen få uker. Vi blir veldig engasjerte der og da, men snart er vi mer opptatt av vår egen komfortable lille boble igjen.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #17 Skrevet 5. september 2015 Vet du? Denne katastrofen, flyktninger og annen elendighet bryr meg nada! Jeg har nok med meg selv, nok med å fungerer med sykdommen min som mange tror er en latmannssykdom. Nok med å gi kjærlighet og omsorg til mine barn og mannen. Jeg bryr meg ikke rett og slett. Det skal faktisk være lov uten å bli kalt egoistisk. Makan! Anonymous poster hash: 53430...b9c
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #18 Skrevet 5. september 2015 Jeg var av en annen oppfatning helt til jeg gikk inn på tråden og leste svarene du fikk. Jeg opplever enormt engasjement og handlekraft hos befolkningen både i Norge og andre land. Myndighetene virker paralyserte (det foregår sikkert mye under overflaten, men lite kommer til syne), men via sosiale medier har privatpersoner mobilisert sterkt. Nei, 200 kr utgjør ikke mye i den store sammenhengen, men 200 kr her, en bæresele der, et måltid mat og et mykt teppe et annet sted; tilsammen blir det en hel del. Samtidig skapes et varmere og mer inkluderende samfunn, og dét varmer stort å se. Anonymous poster hash: a2b72...98d Enig, det er fantastisk å engasjementet hos folk! Har lest for mye både her inne og i kommentarfeltene i nettavisene, begynte å tro at flertallet var kalde, egoistiske rasister i dette landet, men heldigvis tok jeg feil! Vil heller kjøpt og gitt direkte til personen. Gi 200 kr og 2 kr kommer fram. Anonymous poster hash: 61312...342
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #19 Skrevet 5. september 2015 Er helt enig med deg. Jeg var selv med på rosetoget i Oslo, en utrolig sterk opplevelse, så mange mennesker som kom samlet sammen, for å vise kjærlighet. I morgen skal jeg på en støttemarkering for Syria i Drammen, og greit det er ikke Oslo. Nå er det foreløpig 317 som er påmeldt, og jeg regner ikke med at det kommer så mange flere. Og det som skjer i Syria nå, er jo helt grusomt, og synes det er litt skummelt at det ikke berører oss mer. Det er i mine tanker store deler av dagen. Jeg jobber en del som frivillig, og ser jo at mange av de som jobber som frivillige, er de som ikke har mye selv. Anonymous poster hash: cf12e...508
Krumelur Skrevet 5. september 2015 #20 Skrevet 5. september 2015 Jeg var av en annen oppfatning helt til jeg gikk inn på tråden og leste svarene du fikk. Jeg opplever enormt engasjement og handlekraft hos befolkningen både i Norge og andre land. Myndighetene virker paralyserte (det foregår sikkert mye under overflaten, men lite kommer til syne), men via sosiale medier har privatpersoner mobilisert sterkt. Nei, 200 kr utgjør ikke mye i den store sammenhengen, men 200 kr her, en bæresele der, et måltid mat og et mykt teppe et annet sted; tilsammen blir det en hel del. Samtidig skapes et varmere og mer inkluderende samfunn, og dét varmer stort å se. Anonymous poster hash: a2b72...98d Enig, det er fantastisk å engasjementet hos folk! Har lest for mye både her inne og i kommentarfeltene i nettavisene, begynte å tro at flertallet var kalde, egoistiske rasister i dette landet, men heldigvis tok jeg feil!Vil heller kjøpt og gitt direkte til personen. Gi 200 kr og 2 kr kommer fram. Anonymous poster hash: 61312...342 Det er jo det folk gjør! Har du ikke fått med deg hvordan det samles inn for å hjelpe de nyankomne flyktningene over hele landet?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #21 Skrevet 5. september 2015 Er så flau over å være norsk av og til. Her sitter vi, vinnere av livets lotteri og ser en annen vei. For det er jo så ubehagelig med denne krisen. Det er så kjedelig med kun Syria-statuser på facebook. Det er så farlig med innvandrere og flyktninger. Det svir å gi 200 kr, det kan jo hende vi da ikke har råd til å unne oss en peppes pizza imorgen. Fordi vi må jo ha 3X månedslønn på sparekonto. Minst. Og den nye Kahlervasen, en litt lysere grå sofa og puter i nordisk stil. Ellers er det jo ikke hjemmekoselig? Må jo unne oss litt ekstra når vi jobber 40 timer i uka og befinner oss i, Gud forby, TIDSKLEMMA! Ungene har jo bare en ipad på deling og softshelldressen til minsten må snart skiftes ut. Vi har det tøft og leter alle etter lykkefølelsen og "livskvalitet". For vi kjeder oss jo litt, må realisere oss selv. Nei huff, det gir en emmen smak i munnen å være så typisk "norsk" noen ganger. Selv om vi jo møter hat og krise med kjærlighet. Rosetoget remember? Eller gjelder det bare når krisen rammer oss selv? Jeg skammer meg hvertfall i disse dager. Heldigvis. Så er det vel håp om forbedring hos meg hvertfall.Nordmenn gir jævlig mye til veldedighet. ALLE KAN IKKE GJØRE ALT! Noen må gjøre litt. HVA folk gjør er opp til hver enkelt, slutt å sitte og syte og grine og innbille deg en virkelighet som ikke er der. Kanskje mora di eller broren din er egoister, hvem bryr seg, men det gjelder ikke flertallet i Norge. Tenk så mange som gir klær til UFF/Fretex, som kjøper produkter som ikke er testet på dyr, som kjøper kjøtt der dyrene har hatt det bra, som gir til veldighetsorganisasjoner HVER JÆVLA måned. Det er sjukt mange, skal jeg si deg. Det verste er jo at de som sitter og griner over "hvoj lite nojmenn gij" er de samme som sitter og bruker tusenvis av kr på julegaver til ungene sine og familie i JULA. Hva med å ta 100% av de pengene og gi til veldedighet? Nordmenn skal jo ikke få unne seg noe. Alle må gi alt de har. Og jula er en fin anledning, ikke kjøp julekalender til ungene eller gaver, gi til røde kors og si at det er sånn vi gjør det. Når barna har bursdag, kan de få "en geit" fra kirkens nødhjelp. Anonymous poster hash: 89ca9...55d
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. september 2015 #22 Skrevet 5. september 2015 Vet du? Denne katastrofen, flyktninger og annen elendighet bryr meg nada! Jeg har nok med meg selv, nok med å fungerer med sykdommen min som mange tror er en latmannssykdom. Nok med å gi kjærlighet og omsorg til mine barn og mannen. Jeg bryr meg ikke rett og slett. Det skal faktisk være lov uten å bli kalt egoistisk. Makan! Anonymous poster hash: 53430...b9c Nei. Da er du egoist. Når du ikke evner å se utenfor deg selv. Narsissist til og med. Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv! Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der og glemme!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #23 Skrevet 5. september 2015 Vet du? Denne katastrofen, flyktninger og annen elendighet bryr meg nada! Jeg har nok med meg selv, nok med å fungerer med sykdommen min som mange tror er en latmannssykdom. Nok med å gi kjærlighet og omsorg til mine barn og mannen. Jeg bryr meg ikke rett og slett. Det skal faktisk være lov uten å bli kalt egoistisk. Makan! Anonymous poster hash: 53430...b9c Nei. Da er du egoist. Når du ikke evner å se utenfor deg selv. Narsissist til og med. Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv! Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der og glemme! NEI jeg er IKKE egoist! Hva jeg velger å bruke mine ressurser på er mitt valg og det er ikke egoistisk. Det diktet er bare tåpelig å komme med, det endrer ikke mitt standpunkt om nei til syriske flyktninger til Norge! Jeg vil fortsatt ha et fint og trygt land for mine barn, det får vi ikke beholde hvis vi tar inne alle disse flyktningene! Anonymous poster hash: 53430...b9c
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. september 2015 #24 Skrevet 5. september 2015 Vet du? Denne katastrofen, flyktninger og annen elendighet bryr meg nada! Jeg har nok med meg selv, nok med å fungerer med sykdommen min som mange tror er en latmannssykdom. Nok med å gi kjærlighet og omsorg til mine barn og mannen. Jeg bryr meg ikke rett og slett. Det skal faktisk være lov uten å bli kalt egoistisk. Makan! Anonymous poster hash: 53430...b9c Nei. Da er du egoist. Når du ikke evner å se utenfor deg selv. Narsissist til og med. Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv! Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der og glemme! NEI jeg er IKKE egoist! Hva jeg velger å bruke mine ressurser på er mitt valg og det er ikke egoistisk. Det diktet er bare tåpelig å komme med, det endrer ikke mitt standpunkt om nei til syriske flyktninger til Norge! Jeg vil fortsatt ha et fint og trygt land for mine barn, det får vi ikke beholde hvis vi tar inne alle disse flyktningene! Anonymous poster hash: 53430...b9c Jeg trenger jo ikke engang argumentere med deg for å bevise at du er egoist. Du beviser det helt selv.
Pengetreet Skrevet 5. september 2015 #25 Skrevet 5. september 2015 Vet du? Denne katastrofen, flyktninger og annen elendighet bryr meg nada! Jeg har nok med meg selv, nok med å fungerer med sykdommen min som mange tror er en latmannssykdom. Nok med å gi kjærlighet og omsorg til mine barn og mannen. Jeg bryr meg ikke rett og slett. Det skal faktisk være lov uten å bli kalt egoistisk. Makan! Anonymous poster hash: 53430...b9c Nei. Da er du egoist. Når du ikke evner å se utenfor deg selv. Narsissist til og med. Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv! Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der og glemme! NEI jeg er IKKE egoist! Hva jeg velger å bruke mine ressurser på er mitt valg og det er ikke egoistisk. Det diktet er bare tåpelig å komme med, det endrer ikke mitt standpunkt om nei til syriske flyktninger til Norge! Jeg vil fortsatt ha et fint og trygt land for mine barn, det får vi ikke beholde hvis vi tar inne alle disse flyktningene! Anonymous poster hash: 53430...b9c Å velge å bruke ressursene på seg og sitt er ikke egoistisk? Det er jo definisjonen på egoisme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå