Gå til innhold

Hvilke hjemmelagde julegaver lager dere selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne ga meg hjemmestøpt trearmet lys. Jeg er ikke flink til sånt selv, men det kan hende du er?

Hvis du ikke strikker, kan du kanskje brodere? Det fins oppskrifter på fine julepynt-ting som er brodert i korssting.

En annen venninne er flinkere enn meg til å bake, hun ga meg lefser (noe jeg ikke baker selv), det ble jeg glad for.

Jeg er flink til å bake, men man gir liksom ikke kake i julegaver? Hva slags bakst er det vanlig å gi som gave? Hadde blitt veldig fint da jeg har bakedilla herfra og til månen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slenger ikke dritt, det er jo min mening. Reagerer på folk som er mer opptatt av å gi bort noe som er billig/lettvint for dem enn å tenke på hva mottaker trenger/ønsker seg/blir glad for. De fleste blir vel ikke glad for hjemmelagde gaver? Da føler man jo at det er en kjip tanke bak, at de ikke gadd/ tok seg råd til å finne noe som var tilpasset mottaker.Anonymous poster hash: ce7fe...525

Hvis jeg var ute etter en billig og lettvint gave uten tanke bak, ville jeg gått på Nille og kjøpt noen lysestaker som var produsert av slavearbeidere i Kina. Da hadde jeg ikke kjøpt dyrt ullgarn fra Husfliden og sittet en uke eller mer for å strikke til folk.

De kunne man da i det minste ha byttet...

Anonymous poster hash: ce7fe...525

Gjest Antarctica
Skrevet

En venninne ga meg hjemmestøpt trearmet lys. Jeg er ikke flink til sånt selv, men det kan hende du er?

Hvis du ikke strikker, kan du kanskje brodere? Det fins oppskrifter på fine julepynt-ting som er brodert i korssting.

En annen venninne er flinkere enn meg til å bake, hun ga meg lefser (noe jeg ikke baker selv), det ble jeg glad for.

Jeg er flink til å bake, men man gir liksom ikke kake i julegaver? Hva slags bakst er det vanlig å gi som gave? Hadde blitt veldig fint da jeg har bakedilla herfra og til månen :)

Til meg som ikke er flink med julekaker: alt... Har fått peppernøtter, lefser og kransekake i gave, ble glad for alle disse. Hvis du til og med pynter kransekaka, blir de i alle fall glade 😋

Skrevet

Slenger ikke dritt, det er jo min mening. Reagerer på folk som er mer opptatt av å gi bort noe som er billig/lettvint for dem enn å tenke på hva mottaker trenger/ønsker seg/blir glad for. De fleste blir vel ikke glad for hjemmelagde gaver? Da føler man jo at det er en kjip tanke bak, at de ikke gadd/ tok seg råd til å finne noe som var tilpasset mottaker. Anonymous poster hash: ce7fe...525

Jeg har bedt om å få kun hjemmelagde julegaver, så der tar du feil. Hvis folk vurderer å kjøpe noe til meg, ber jeg dem la være. Så lenge du ikke kjenner HIs venner og kjente, kan du ikke si hva de ønsker seg eller vil ha.

Ja men du er jo sær da. Og viktigst, da har du jo sagt hva du ønsker deg og dine ønsker blir tatt hensyn til. Er ikke målet å gi noe mottaker vil ha? Ikke bare gi noe giver vil gi?

Gjest Antarctica
Skrevet

Slenger ikke dritt, det er jo min mening. Reagerer på folk som er mer opptatt av å gi bort noe som er billig/lettvint for dem enn å tenke på hva mottaker trenger/ønsker seg/blir glad for. De fleste blir vel ikke glad for hjemmelagde gaver? Da føler man jo at det er en kjip tanke bak, at de ikke gadd/ tok seg råd til å finne noe som var tilpasset mottaker.Anonymous poster hash: ce7fe...525

Hvis jeg var ute etter en billig og lettvint gave uten tanke bak, ville jeg gått på Nille og kjøpt noen lysestaker som var produsert av slavearbeidere i Kina. Da hadde jeg ikke kjøpt dyrt ullgarn fra Husfliden og sittet en uke eller mer for å strikke til folk.

Mot noe annet billig Nille-ræl, ja.

Skrevet

De kunne man da i det minste ha byttet...Anonymous poster hash: ce7fe...525

De har jo vaskekluter der...

Gjest Antarctica
Skrevet

Slenger ikke dritt, det er jo min mening. Reagerer på folk som er mer opptatt av å gi bort noe som er billig/lettvint for dem enn å tenke på hva mottaker trenger/ønsker seg/blir glad for. De fleste blir vel ikke glad for hjemmelagde gaver? Da føler man jo at det er en kjip tanke bak, at de ikke gadd/ tok seg råd til å finne noe som var tilpasset mottaker. Anonymous poster hash: ce7fe...525

Jeg har bedt om å få kun hjemmelagde julegaver, så der tar du feil. Hvis folk vurderer å kjøpe noe til meg, ber jeg dem la være. Så lenge du ikke kjenner HIs venner og kjente, kan du ikke si hva de ønsker seg eller vil ha.
Ja men du er jo sær da. Og viktigst, da har du jo sagt hva du ønsker deg og dine ønsker blir tatt hensyn til. Er ikke målet å gi noe mottaker vil ha? Ikke bare gi noe giver vil gi?

Målet mht julegaver er verken å gi noe giver vil gi, eller noe mottaker vil ha. Målet er å følge en tradisjon og å vise omtanke og fellesskap. Dermed er hjemmelagde julegaver innafor.

(Til dine øvrige ytringer: å sette merkelapper på andre er som regel tegn på at man har tapt en debatt. Kalles å "ta mannen, ikke ballen" og karakteriseres som usaklig.)

Skrevet

Her er det klin umulig å spørre voksne om hva de ønsker, de svarer at de ikke vet, de har alt osv. Derfor tenkte jeg å lage noe hjemmelaget istedet for å kjøpe lysestake nr 150 til folk som har 149 fra før. Barna vet vanligvis heller ikke hva de vil ha.

Skrevet

Slenger ikke dritt, det er jo min mening. Reagerer på folk som er mer opptatt av å gi bort noe som er billig/lettvint for dem enn å tenke på hva mottaker trenger/ønsker seg/blir glad for. De fleste blir vel ikke glad for hjemmelagde gaver? Da føler man jo at det er en kjip tanke bak, at de ikke gadd/ tok seg råd til å finne noe som var tilpasset mottaker.

Haha er du den samme som synes det var så fælt med brukte gaver til barnebursdag? Engasjert hvertfall, det skal du ha.

igjen, vi er forskjellige. Det er faktisk mange som ønsker seg hjemmelagde gaver, inkl. Meg. At noen har brukt til på å lage noe til meg setter jeg veldig stor pris på.

Anonymous poster hash: 57f78...dbd

Skrevet

Ja men du er jo sær da. Og viktigst, da har du jo sagt hva du ønsker deg og dine ønsker blir tatt hensyn til. Er ikke målet å gi noe mottaker vil ha? Ikke bare gi noe giver vil gi?Anonymous poster hash: ce7fe...525

Målet mht julegaver er verken å gi noe giver vil gi, eller noe mottaker vil ha. Målet er å følge en tradisjon og å vise omtanke og fellesskap. Dermed er hjemmelagde julegaver innafor.

(Til dine øvrige ytringer: å sette merkelapper på andre er som regel tegn på at man har tapt en debatt. Kalles å "ta mannen, ikke ballen" og karakteriseres som usaklig.)

Hva slags omtanke ligger bak å gi noe en vet mottaker ikke vil ha da? Omtanke betyr jo nettopp å bry seg om hva mottaker setter pris på. Tror du vi kjøper gaver bare for å kjøpe gaver på en symbolsk måte? Apropos usaklig, hvilke sitat og ordbok bruker du når du sprer om deg med liksom-intellektuelle sitater og "fakta"?

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Ja men du er jo sær da. Og viktigst, da har du jo sagt hva du ønsker deg og dine ønsker blir tatt hensyn til. Er ikke målet å gi noe mottaker vil ha? Ikke bare gi noe giver vil gi?Anonymous poster hash: ce7fe...525

Hva slags omtanke ligger bak å gi noe en vet mottaker ikke vil ha da? Omtanke betyr jo nettopp å bry seg om hva mottaker setter pris på. Tror du vi kjøper gaver bare for å kjøpe gaver på en symbolsk måte? Apropos usaklig, hvilke sitat og ordbok bruker du når du sprer om deg med liksom-intellektuelle sitater og "fakta"?

Her er ordboka- oversikt over logiske brister i retorikken, der argumentene mister sin gyldighet: https://mytutor.sfasu.edu:8080/owl/rhetoric/5#bandwagon

Sjekk "Ad Hominem", det var den du nettopp gjorde deg skyldig i. I tillegg til "Bandwagon" - når du selv og mange du kjenner ikke vil ha hjemmelagde julegaver, må det være fordi deres ønsker og preferanser er riktige og bedre enn mindretallets.

I tillegg til den logiske bristen i påstanden "Hva slags omtanke ligger bak å gi noe en vet mottaker ikke vil ha da? ", når ingen her har uttrykt at de ønsker å gi folk noe de VET mottaker ikke vil ha. Selv informerer jeg jo folk om hva jeg IKKE vil ha, og da slipper jeg å få det. For så mye omtanke har de faktisk - de går ikke på Nille etter lysestaker jeg ber om å slippe unna.

Endret av Pashla&pashlingene
Skrevet

Slenger ikke dritt, det er jo min mening. Reagerer på folk som er mer opptatt av å gi bort noe som er billig/lettvint for dem enn å tenke på hva mottaker trenger/ønsker seg/blir glad for. De fleste blir vel ikke glad for hjemmelagde gaver? Da føler man jo at det er en kjip tanke bak, at de ikke gadd/ tok seg råd til å finne noe som var tilpasset mottaker.

Haha er du den samme som synes det var så fælt med brukte gaver til barnebursdag? Engasjert hvertfall, det skal du ha.

igjen, vi er forskjellige. Det er faktisk mange som ønsker seg hjemmelagde gaver, inkl. Meg. At noen har brukt til på å lage noe til meg setter jeg veldig stor pris på.

Anonymous poster hash: 57f78...dbd

Jeg liker også hjemmelagde gaver, men ikke strikka ullklær. Har gitt beskjed at verken jeg eller min eldste ønsker det. Ikke fordi vi ikke liker det, men begge får voldsomme utslett av ull. Blir dumt hvis folk sitter i mange herrens timer og strikker noe som med sikkerhet ikke blir brukt. Mens jeg ønsker meg gjerne strikka ting til de 3 andre barna. De tåler ull godt og bruker det mye på vinteren når vi kjører scooter, er på tur osv.

Skrevet

Det er vel ingen her som har sagt at de skal gi noe de vet mottaker ikke vil ha? Spurte HI om tips til hjemmelagede gaver som mottaker helt sikkert ikke vil bli glad for? Bare fordi DU ikke vil ha det betyr ikke det at ingen andre vil ha det.

Og du kan nok ta det helt med ro, hvis noen av de som skriver her kjenner deg, så liker de deg garantert ikke så godt at de ønsker å gi deg gave.

Anonymous poster hash: 0859e...c89

Skrevet

For noen kjipe gaver... Greit at ungene lager noe hjemmelaget, men hadde jeg fått tovet sitteunderlag eller pannebånd av noen voksne hadde jeg blitt ganske skuffa altså!

Det samme gjelder sånn krukke med ingredienser til f.eks kjeks. Hva er greia med det?!? Lag heller kjeks og gi bort!

Anonymous poster hash: 36dda...da9

Nå har jeg akkurat kjøpt tovet sitteunderlag og det kostet 299, hvis en gave til en slik verdi et kjipt så sier det mer om deg enn giveren...

Anonymous poster hash: f5269...893

Skrevet

Jeg har ikke pleid å gi bort slike gaver, rett og slett fordi jeg er ikke så god på slikt.

Men i år får noen venninner av meg hjemmelaget romtopf, det er godt! Broren min får syltede kantareller og hjemmelagde flatbrød, han er en feinsmecker når det gjelder mat og setter pris på slikt.

Ønsker meg får øvrig nye ullsokker og nye grytekluter, har hintet til de rette personene.

Liker ikke å få bakst, er veldig glad i å bake selv. Det vet jo de som kjenner meg:-)

Skrevet

Jeg strikket Sitteunderlag av ull da vi er en utefamilie. Disse ble brukt allerede 1. Juledag og jeg får stadig bilde av familien på tur med Sitteunderlagene. Og siden de er navnet, er de greie å bruke på skolen og i bhg.

Jeg strikker også kluter, min mor og bestemor elsker slike kluter.

Jeg armstrikker skjerf også:-)

Juleløpere har jeg også brodert ett år.

Iår får barna i familien tovet votter, kjempefine å bruke ute :-)

Anonymous poster hash: d6b22...57f

Skrevet

Jeg lagde brente mandler i gave til alle voksne i fjor som en del av gaven. Det ble strålende mottatt og flere av mottakernene åpnet glasset jeg hadde hatt dem oppi og begynte å spise med en gang. Fikk mye skryt av de og jeg tror det bare er mine besteforeldre på nærmere 90 som hadde igjen over nyttår (men de spiser bare litt søtt til kaffen etter middag).

Mine hjemmelagde karameller og marengs går unna når jeg setter frem det, så i år skal jeg lage det i gave og. Pluss jeg skal prøve meg på marsmallows.

Kransekake fikk svigers i gave og svigerfar ble som en liten gutt. De beste gavene for han er de man kan spise og om de smaker like godt som han husker bestemoren lagde så får man stjerne i boka og klapp på skulderen ;)

Skrevet

Tips til hjemmelagde julegaver: syltetøy, saft, julekaker, julegodter(fløtekarameller, konfekt, brente mandler osv), smaksatte oljer(chilli, urter, hvitløk), granola(faktisk fått forespørsel om det i år), urtesalt, vaniljesukker, tacokrydder, likører. Sydde oppvaskhåndklær og grytekluter, duker, sofaputer(gjerne på størrelse med en hopepute, kjempedeilig når en ligger på sofaen), pannebånd, lue, votter, skjerf, genser, pulsvarmere, telysestaker(frostet/malt syltetøyglass, heklet trekk på syltetøyglass), bildekalender, album/scrapbook/minnebok.

Jeg elsker å få hjemmelagde gaver, det ligger mye tanke og arbeid i dem. Jeg elsker også å få "ræl fra Nille", de har nemlig utrolig mye fint på Nille!

Anonymous poster hash: 0d3ab...570

Skrevet

Får man nok billig Nille-ræl kan man bytte til noe ordentlig dyrt Nille-ræl...

Mvh meg som synes at Nille er helt ok på sine ting

Anonymous poster hash: baf0c...849

Skrevet

Lage lyslykter

Anonymous poster hash: f91a5...0ee

Skrevet

Og, for å bidra med noe:

Syr en del på symaskin, spør familie om det er noe de har lyst på og lager noe som kan passe personens smak. Lager brente mandler, karameller, konfekt, biscotti, syltetøy. Strikker småting. Hekle og prlebrodere julepynt. Diverse produkter med ungenes hånd- og foravtrykk i tillegg til kalendere til de som liker slikt.

Anonymous poster hash: baf0c...849

Skrevet

Der bannet du i min kirke! Hjemmelaget er gull synes jeg og min omgangskrets.

Jeg strikker mest ullsokker, votter og tøfler. Gir også ripsgele jeg har laget selv. Hvis noen har fått baby syr jeg tøfler av lammeskinn. Lager også julekranser til de gamle som ikke klarer slikt selv. Eller annen juledekorasjoner med rekved etc.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Du tror det tar lengre tid å kjøpe med seg en flaske dusjsåpe fra Bodyshop enn det tar å strikke et par selbuvotter? Hvorfor tar du for gitt at folk som gir hjemmelagede gaver gir blanke i mottakeren, mens de som kjøper i butikk bruker evigheter på å finne den perfekte gave? Ser du ikke selv hvor latterlig det er? Jeg har brukt 15 timer og 300 kr på å håndstrikke babyteppe til en venninne. Dette skulle ifølge deg være kjipere og mindre omtenksomt enn om jeg stakk innom HM og kjøpte en sparkebukse? Du har jo misforstått FULLSTENDIG! 

Takke meg til hjemmestrikkede varme votter enn stormlykt nr. 14 fra nærmeste interiørbutikk!

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Vær så snill, la meg heller få en flaske rødvin til en hundrelapp i stedet for strikka kluter... Den kan jeg i det minste hygge meg med, en strikka klut hadde havnet i søpla.

Anonymous poster hash: 6b5f4...676

Skrevet

Vær så snill, la meg heller få en flaske rødvin til en hundrelapp i stedet for strikka kluter... Den kan jeg i det minste hygge meg med, en strikka klut hadde havnet i søpla.

Anonymous poster hash: 6b5f4...676

Du skal få slippe å få noe som helst.

Anonymous poster hash: 0859e...c89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...