Gå til innhold

Jeg sier nei til barselbesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt på sin plass at mor og barn får være alene den første tiden/uken.

Vår familie fikk komme på sykehuset og så sa vi at vi ville ha ro et par uker til å bli litt tryggere på rolle. Hadde følt det veldig feil å styre med puppen og alt med besøk.

Lykke til, hi :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes dere skal gjøre det som passer best for deg, baby og familien - uten å bry dere så mye om hva alle andre mener. Ingen her inne vet hvordan akkurat deres familie er satt sammen, dynamikken og forholdet dere imellom. Hvis dere trenger tid med den lille uten besøk så sier du det ❤️

Men hvis dere ønsker å ha besøk, men er usikker på hvordan det skal gå så kanskje dere kan snakke sammen på forhånd? Si at dere kanskje kan ha korte besøk (en halvtime/time?) og at dere ikke kommer til å servere noe til dem som kommer, men at dere gjerne ser at de som kommer har med seg noe. Lage en avtale om at dere inviterer de som er velkommen, og at resten desverre må vente litt til dere er kommet ordentlig igang.

Lykke til uansett hva dere velger - følg magefølelsen din ❤️

Skrevet

Jeg personlig kan jo ikke si annet enn at jeg synes det høres utrolig trist ut å ha et sånt forhold til side foreldre og søsken. Men jeg vet jo at alle familier er ulike, og du er tydeligvis et menneske som verner om ditt privatliv og samtidig har familie som du ikke har mye glede av å være sammen med annet enn på "godværsdagene". Jeg håper og ber om at jeg ikke får et slikt forhold til mine barn og svigerbarn den dagen jeg skal bli bestemor. Jeg har hatt tøffe fødsler, og overhodet ikke vært i form etterpå, blodoverføringer, kirurgi, smerter og dritt, men nettopp da er familie viktig. Når jeg var utslitt, sårbar, hadde smerter og følte meg hjelpeløs var det utrolig godt å ha en mamma som kom og stelte litt for meg, en søster som kom og lagde middag til familien min, handlet, lekte og koste også med de barna jeg har fra før, en svigermor som kom med hjemmebakst osv.  Jeg kunne sitte som en dronning i sofakroken, eller gå å legge meg på soverommet i dobbeltsengen med babyen og slappe av, alt annet ble ordnet.  Den ene søsteren min med mann og to barn kom og overnattet her i to netter dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset når jeg fikk yngstebarnet, og det var så koselig, og ikke minst til stor støtte og hjelp.  Vi er hverandres nære familie, vi kjenner hverandre godt og er trygge på hverandre. Ingen blir såret eller sure om de blir avvist en gang, da kommer man en annen gang. Vi omgås på en avslappet og familiær måte, vi forsyner oss i hverandres skap og er ikke vertinner på samme måte som når man har andre bekjente på besøk.  Jeg vil påstå jeg er en omgjengelig person som er lett å ha med å gjøre, jeg tilpasser meg greit og tråkker ikke folk på tærne. Jeg skal være varsom med mine svigerdøtre når den tid kommer, tilpasse meg deres ønsker og være veldig ydmyk, men jeg må si jeg er litt redd for å få en svigerdatter som sier at "farmor er ikke velkommen på besøk før det har gått tre uker etter fødselen for jeg trenger privatliv"Forhåpentligvis vil mine sønner da ta en tur på besøk til farmor med babyen mellom to amminger mens mor hviler seg ;)  Anonymous poster hash: 12bcd...1b7

Du har et litt forvridd syn på ting; i de aller fleste tilfeller er det en god grunn til at man ikke ønsker besøk. Du kan ikke kreve besøk, eller forvente å få besøke :) det er mor og barn, særlig, (far har også litt å si) som bestemmer dette. Hvis du ikke er ønsket er det en grunn. Og den skal respekteres. Respekt og forståelse er en bedre oppskrift på et godt forhold enn det du beskriver ;)

Anonymous poster hash: 75227...c4e

Skrevet

Jeg synes det er helt innafor! Cred til deg for å orke besøk på sykehuset, jeg orket ikke det engang. Etter første fødsel rant det inn med besøk dagen lang i ukesvis. Jeg var utslitt av å underholde folk samtidig som jeg skulle komme meg etter fødsel, amme og passe på en prematur baby. Da jeg fikk nr.2 bestemte jeg meg for at besøket fikk vente til jeg var klar! Det var mye bedre. Slet med amminga i starten og når folk sendte melding om å få komme svarte jeg bare at jeg slet med amminga og orker ikke besøk enda, men at jeg ga beskjed når der gikk seg til. Brukte den unnskyldningen for det den var verdt. Det godtok folk, ikke noen sure miner og en mye bedre start for meg og babyen min!

Anonymous poster hash: f0798...624

Skrevet

Jeg syntes dere skal gjøre det som passer best for deg, baby og familien - uten å bry dere så mye om hva alle andre mener. Ingen her inne vet hvordan akkurat deres familie er satt sammen, dynamikken og forholdet dere imellom. Hvis dere trenger tid med den lille uten besøk så sier du det ❤️

Men hvis dere ønsker å ha besøk, men er usikker på hvordan det skal gå så kanskje dere kan snakke sammen på forhånd? Si at dere kanskje kan ha korte besøk (en halvtime/time?) og at dere ikke kommer til å servere noe til dem som kommer, men at dere gjerne ser at de som kommer har med seg noe. Lage en avtale om at dere inviterer de som er velkommen, og at resten desverre må vente litt til dere er kommet ordentlig igang.

Lykke til uansett hva dere velger - følg magefølelsen din ❤️

Takk :) det kan jo hende vi ønsker besøk, men vi vil si at det slett ikke er sikkert så de som vil se babyen "tidlig" kan få besøke på sykehuset. Vi vil ikke forplikte oss til at folk skal få komme hjem etter fødsel. Jeg skal akkurat starte på to nye medisner etter fødsel og, så er nok ikke helt i form heller.

Men takk for fint innlegg :)

Anonymous poster hash: 75227...c4e

Skrevet

Dette gav min venninne også klar beskjed om. Ingen besøk før minst noen uker, de skulle kose seg sammen.

Alle respekterte det og hun ble sur etter en uke fordi ingen hadde mast for å komme å se babyen. Utenom en gratulerermelding lot alle være å forstyrre.

Anonymous poster hash: d241a...b20

Skrevet

Siden du spør så syns jeg at det høres litt trist ut.

Jeg var så stolt og kunne ikke vente med å få vise frem vidunderet. Men så tok jeg ting helt med ro og serverte kun kaffe, brus eller vann. Folk kom for å se på babyen, ikke for å spise.

Men om dette er det du føler skal til for å gi dere en fin barseltid, bør dere jo gå for det. Deres barn, deres valg.

Ikke alle har forståelsesfulle slektninger. Svigermor ringte og spurte om vi kunne servere dem middag for det ble så pes for henne å lage mat før de skulle kjøre. De bor en time unna. Samboer tør jo ikke si nei, så han hastet på butikk og lagde mat. Svigermor møtte opp med PC og satt på Facebook til babyen våkna, og når den sovna igjen sa hun på liksom-tull at nå er det jo ingen vits at vi er her lengre. Hyggelig dame.

Anonymous poster hash: cfdca...ace

Skrevet

Du jeg hadde blitt litt trist om jeg ikke fikk komme hjem på barselbesøk da min bror fikk barn. Nytt familiemedlem som vi også hadde gledet oss til å treffe. Jeg hadde med meg mat (de fikk god hjemmelaget middag og hadde med nybakt brød og boller) og ryddet etter meg. Holdt baby mens foreldre spiste i ro og fred. Vasket opp og dro etter 2,5 time. Anonymous poster hash: 08b88...756

2,5 time?? Derfor liker ikke jeg barsel besøk, hvorfor bli så lenge??

Skrevet

meget spesielt for min del, glad min familie var rundt meg jeg

Skrevet

Du jeg hadde blitt litt trist om jeg ikke fikk komme hjem på barselbesøk da min bror fikk barn. Nytt familiemedlem som vi også hadde gledet oss til å treffe. Jeg hadde med meg mat (de fikk god hjemmelaget middag og hadde med nybakt brød og boller) og ryddet etter meg. Holdt baby mens foreldre spiste i ro og fred. Vasket opp og dro etter 2,5 time. Anonymous poster hash: 08b88...756

2,5 time?? Derfor liker ikke jeg barsel besøk, hvorfor bli så lenge??

Lage god middag, la de nybakte foreldre spise og deretter rydde og vaske kjøkkenet. Det tok 2,5 time. Siste timen ryddet jeg kjøkken (ikke bare etter middagen). Foreldre og baby var alene i stuen. Skulle jeg heller latt kjøkkenet flyte?

Anonymous poster hash: 08b88...756

Skrevet

Dette kan jo være rett for deg og din familie. Jeg tenker motsatt, vil være alene på sykehuset også får familie og venner komme på besøk når vi har kommet hjem. Null stress med veloppdragne familiemedlemmer og venner som har med medbragt og ikke har planer med å overnatte.

Anonymous poster hash: 98d76...27a

Skrevet

2,5 time?? Derfor liker ikke jeg barsel besøk, hvorfor bli så lenge??Anonymous poster hash: cfdca...ace

Lage god middag, la de nybakte foreldre spise og deretter rydde og vaske kjøkkenet. Det tok 2,5 time. Siste timen ryddet jeg kjøkken (ikke bare etter middagen). Foreldre og baby var alene i stuen. Skulle jeg heller latt kjøkkenet flyte?Anonymous poster hash: 08b88...756

Du høres ut som drømmebarselbesøket, spør du meg! :)

Anonymous poster hash: fc246...bcc

Skrevet

Jeg synes også det høres trist ut, men du gjør jo selvsagt som du vil. Jeg Har stort sett kun positive opplevelser med barselbesøk ila mine 3 barn, men nå sist gang var det en kompis som var litt korttenkt. Han kom på besøk til mannen dagen etter vi kom hjem fra sykehuset. Satt i stua å pratet i flerfoldige timer til nesten midtnatt. Men han sa at jeg så veldig bra ut og kvikk ut til nettopp å ha født, så det veiet litt opp :P

Anonymous poster hash: c8e3a...69b

Skrevet

2,5 time?? Derfor liker ikke jeg barsel besøk, hvorfor bli så lenge??Anonymous poster hash: cfdca...ace

Lage god middag, la de nybakte foreldre spise og deretter rydde og vaske kjøkkenet. Det tok 2,5 time. Siste timen ryddet jeg kjøkken (ikke bare etter middagen). Foreldre og baby var alene i stuen. Skulle jeg heller latt kjøkkenet flyte?Anonymous poster hash: 08b88...756

Ville tatt med take away og kommet meg hjem før det hadde gått en time. Slitsomt å ha andre i hus, spesielt de som "hjelper til" slik.

Skrevet

Ville tatt med take away og kommet meg hjem før det hadde gått en time. Slitsomt å ha andre i hus, spesielt de som "hjelper til" slik.

Så godt vi er forskjellige. Her satt vi stor pris på dem som kom på besøk og tok ansvar for både kaffeservering og rydding. Det er jo stort sett no som står en nær som gjør sånt og de er det vel ikke noe heft å ha i hus? Så sant de ellers også er sosialt oppegående da.

Anonymous poster hash: 41940...2d3

Skrevet

Smak og behag. Jeg synes det var helt greit å ha besøk, og viste stolt frem de små nurkene mine:) Man kan jo begrense hvem man vil ha besøk av, men jeg synes det er sært, merkelig, trist og kanskje litt egoistisk å nekte besteforeldre adgang. Min mor hadde blitt knust hvis hun ikke hadde fått sett barna de første ukene. Hun gledet seg enormt til å bli mormor. Hun var innom et par ganger i uka, eller jeg var hos henne. Hun brydde seg ikke om jeg var ustelt, trøtt eller ikke disket opp med noe. Hun ville bare kose med barnebarna sine<3 Svigermor var ikke like ivrig, men var støtt og stadig innom. Og like velkommen som min mor, selvfølgelig.

Skrevet

Med førstefødte var det for meg et mareritt med besøk de første ukene. Jeg klarte ikke å si nei men når man sliter sånn med ammingen at man sitter og gråter av smerte/frustrasjon og babyen gråter like mye...ja da er det ikke mye trivelig å ha besøk spør du meg. Med nr 2 gikk ammingen som en drøm og jeg elsket å ha besøk og vise frem babyen!

Sånt tror jeg ikke de som aldri har hatt baby/aldri har slitt med ammingen forstår!!

Anonymous poster hash: 0be4f...90d

Skrevet

Poenget her er vel at de som har grei slekt og venner og som kjenner sin besøkelsestid osv., der er det neppe så stort problem med besøk. Men mange eier jo ikke antenner og tar seg til rette og oppfører seg ikke bra. Slike er slitsomme å ha på (lange) barselbesøk.

Skrevet

Skikkelig sært!!! Skal du mure deg inne i opp til 5 uker?😱 Synes det er slemt av deg å ikke la nær familie av barnet få hilse på det mens det er nyfødt! Det går faktisk an å gi beskjed om at du bare orker korte besøk, det respekterer de helt sikkert.

Skrevet

Det er vel like mange forskjellige familiekonstellasjoner som det er farger, så om barselbesøk er hyggelig kommer vel helt an på familiedynamikken. Noen har foreldre/søsken/ tanter etc som de deler alt med og som er en sammensveiset gjeng, mens andre har foreldre som de så vidt prater med(uten at det trenger å være en spesiell grunn til det!)

Anonymous poster hash: f20e7...459

Skrevet

Syns det er litt rart men alle har forskjellig behov.

Dette er helt utenom alt, men her inne sier de er så omtenksomme og medmennesker over alt...Skal ta imot flyktninger med åpne armer men familie...der går grensen. De skal man helst ikke ha i livet sitt for det er bare en plage.

Anonymous poster hash: 36584...2e9

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns det er litt rart men alle har forskjellig behov.

Dette er helt utenom alt, men her inne sier de er så omtenksomme og medmennesker over alt...Skal ta imot flyktninger med åpne armer men familie...der går grensen. De skal man helst ikke ha i livet sitt for det er bare en plage.

Anonymous poster hash: 36584...2e9

Hvordan i alle dager klarte du å komme til en såpass syk avsporing...?!?

Du må være totalt vaska av Skremfrittpartiet.

Skrevet

Høres litt sært ut. Skal du sitte inne i 5 uker da eller? Vi var på sykehuset i 5 dager. Når vi kom hjem fikk vi besøk nesten hver dag i tillegg til at jeg var på besøk hos venner og familie samt på shopping og trilletur med venninner osv. Orket ikke sitte hjemme å hver eneste dag.

Barselbesøk minner meg om før i gamle dager hvor kvinnen lå i senga seks uker etter fødsel. Du kan jo leve mer eller mindre normalt etter en fødsel med mindre du har ks.

Men vi er alle forskjellige så alle bør jo respektere dine ønsker 😊😊 men dine venner og familie kjenner deg jo godt så de vet vel stågan allerede.

Anonymous poster hash: c42a4...8ac

Skrevet

Høres litt sært ut. Skal du sitte inne i 5 uker da eller? Vi var på sykehuset i 5 dager. Når vi kom hjem fikk vi besøk nesten hver dag i tillegg til at jeg var på besøk hos venner og familie samt på shopping og trilletur med venninner osv. Orket ikke sitte hjemme å hver eneste dag.

Barselbesøk minner meg om før i gamle dager hvor kvinnen lå i senga seks uker etter fødsel. Du kan jo leve mer eller mindre normalt etter en fødsel med mindre du har ks.

Men vi er alle forskjellige så alle bør jo respektere dine ønsker 😊😊 men dine venner og familie kjenner deg jo godt så de vet vel stågan allerede.

Anonymous poster hash: c42a4...8ac

Folk i denne tråden er jammen sikre på at de kommer til å være i fin form og at barnet er friskt?!

Man kan ha det dårlig selv etter en normal fødsel. Selv hadde jeg en bit av morkaka som ikke ville komme ut, den lå og gjæret der en uke før jeg måtte tilbake på sykehuset. Hadde feber og var ikke i stand til å ha gjester.

En venninne fødte i forrige måned. Hun var kvikk den første uka, men noe som lignet et hematom/en hemorroide svulmet opp og begynte å plage henne. Den viste seg å være en hoven og betent kjertel, som ga infeksjon og måtte antibiotikabehandles før den sprakk! Hun hadde ikke veldig utbytte av besøk heller...

Anonymous poster hash: c837c...300

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Du jeg hadde blitt litt trist om jeg ikke fikk komme hjem på barselbesøk da min bror fikk barn. Nytt familiemedlem som vi også hadde gledet oss til å treffe. Jeg hadde med meg mat (de fikk god hjemmelaget middag og hadde med nybakt brød og boller) og ryddet etter meg. Holdt baby mens foreldre spiste i ro og fred. Vasket opp og dro etter 2,5 time.

Anonymous poster hash: 08b88...756

Men spiller det så mye rolle om en utenforstående blir trist eller ikke? Barseltid handler jo ikke om fjerne slektninger. Den handler om baby, mor og far.
Anser du nærmeste familie som utenforstående? Hun snakker jo om broren sin? Endret av Darwinia:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...