Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #1 Skrevet 28. august 2015 Leste et innlegg i går om en mamma som i starten ikke unne delta på mamma-aktiviteter i barnets klasse, og nå hadde problemer med å bli inkludert. Fikk meg til å tenke på jente-mammaene i min datters klasse. De går nå i fjerde, og mange av oss har etter hvert begynt å omgås sosialt på privaten. For eksempel hadde en av oss en jentefest (damefest altså) for et par uker siden. Da hadde hun invitert noen naboer, noen venner utenfra pluss alle jentemammaene fra klassen unntatt to. Da gikk det opp for meg at disse to egentlig aldri blir bedt med på sånne ting (unntatt "offisielle" mammakvelder, der inviteres alle). Som oftest er det altså nesten alle jentemammaene, pluss noen utenomvenner som noen av oss også har felles- det er da disse to ikke inviteres - for de har ikke blitt personlige venner med de andre. Er dette utestenging? Anonymous poster hash: 7f490...ffa
Tulisa Skrevet 28. august 2015 #2 Skrevet 28. august 2015 Ja, det er utestegning når man inviterer alle i en gruppe, bortsett fra 2 stykker.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #3 Skrevet 28. august 2015 Selvfølgelig er det det! Så slemme dere er... Anonymous poster hash: 9486b...ee8
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #4 Skrevet 28. august 2015 Selvfølgelig er det utestenging når dere inviterer alle i klassen, utenom 2 stk! Anonymous poster hash: 79e93...57c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #5 Skrevet 28. august 2015 Har oopplevd det samme både i fotballen og på skolen, mens det i kampsportsklubben inkluderes absolutt alle. Jeg var da en av de få både på fotball og skolen, som ikke ble inkludert. Anonymous poster hash: 156f5...616
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #6 Skrevet 28. august 2015 Og det blir jo veldig moro etter hvert når barna skjønner dette, og lurer på hva som er galt med Oda og kari og familiene deres siden mammaen til Per ikke inviterte dem.. Og hvorfor skal Per be alle i klassen når mammaen hans ikke inviterer alle.. Hyggelig klassemiljø. Anonymous poster hash: 79e93...57c
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #8 Skrevet 28. august 2015 Utestenging og skikkelig umodent og dårlig gjort. Skal vedde for det blir helvete om en av deres barn blir utestengt på skolen. Kanskje se litt lengre enn nesa rekker. Hvordan kan dere være gode forbilder når dere gjør slikt?? Anonymous poster hash: fd363...4f8
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #9 Skrevet 28. august 2015 Jesus Maria. Gi meg styrke! Lurer litt på hva du mener jeg... Anonymous poster hash: b24d7...d0e
Mandala Skrevet 28. august 2015 #10 Skrevet 28. august 2015 (endret) Fantastisk at det gikk opp for deg nå - etter ca tre år... Endret 28. august 2015 av Mandala
Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2015 #12 Skrevet 28. august 2015 Jesus Maria. Gi meg styrke! Lurer litt på hva du mener jeg... Anonymous poster hash: b24d7...d0e Jeg mener at det å ha en datter og at datteren går på en skole ikke gjør meg til medlem av en "gruppe" Gruppen "jentemammaer i 3B" er ikke en sosial enhet som har forpliktelser overfor hverandre.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #13 Skrevet 28. august 2015 Nei, nå må dere gi dere. Dere kan ikke for alvor mene at man må invitere alle mødrene i klassen på sin private fest bare fordi man er omgangsvenner med flere av dem? Hvis vi snakker om arrangement FOR foreldrene i klassen, så inviterer man selvsagt alle. Om jeg inviterer til fest og inviterer et utvalg av mine venner, en del av de inviterte er mødre i klassen, men inviteres ikke på bakgrunn av dette. Det er da ikke naturlig å invitere folk man ikke omgås fordi man er foreldre i samme klasse. Anonymous poster hash: 481b5...4e9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #14 Skrevet 28. august 2015 Man trenger ikke å invitere alle, men når det bare er to som blir utelatt synes jeg det er utestenging. Kommer også litt an på hvor mange dere er. Her er det25 jenter i klassen. Mulig de hadde takket nei også. Anonymous poster hash: aadd1...3eb
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #15 Skrevet 28. august 2015 Detkommer an på hvor mange jenter det er i klassen. Om en av tyve ikke blir invitert er det galt. Om det derimot er to av 5 som ikke blir invitert i en slik setting synes jeg det er helt greit. Anonymous poster hash: e75e3...cca
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #16 Skrevet 28. august 2015 Nei, nå må dere gi dere. Dere kan ikke for alvor mene at man må invitere alle mødrene i klassen på sin private fest bare fordi man er omgangsvenner med flere av dem? Hvis vi snakker om arrangement FOR foreldrene i klassen, så inviterer man selvsagt alle. Om jeg inviterer til fest og inviterer et utvalg av mine venner, en del av de inviterte er mødre i klassen, men inviteres ikke på bakgrunn av dette. Det er da ikke naturlig å invitere folk man ikke omgås fordi man er foreldre i samme klasse. Anonymous poster hash: 481b5...4e9 Vel, jeg har ingen venninner, og blir aldri invitert noen plass. Det arrangeres aldri foreldrefest i regi av skolen eller FAU. Jeg og ei annen mor i klassen blir aldri invitert på de "private" festene, mens de resterende 14-15 mødrene blir bedt med. Alt fra kino, kafeturer, besøk, fester osv. Jeg har ikke vært ute på noe med andre damer på 3 år. Greit for dem som er populære og har mange venner å si at man ikke trenger å be alle, men for oss som sitter alene hele året er det ganske hardt å bli utestengt. Anonymous poster hash: 156f5...616
Surogvanskelig Skrevet 28. august 2015 #17 Skrevet 28. august 2015 Grenseland spør du meg. jeg var innflytter der vi bodde da jeg fikk barna mine. Alle på barselgruppa kjente hverandre fra før og hadde sitt nettverk med andre. Jeg kjente ingen. Det var veldig sårt. Jeg har fått bekrefta senere at de ikke utestengte med vilje. De hadde jo sitt sammen og med sine venner, de tenkte jeg hadde mitt. Da jeg noen år senere ble kjent med en av disse damene gjennom felles bekjente og det gikk opp for henne at jeg hadde gått alene en hel permisjon fikk hun veldig dårlig samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #18 Skrevet 28. august 2015 Det var jeg som skrev det innlegget du refererte til. Jeg anonymiserte, men kjente meg igjen i innlegget ditt. Svarer fra den andre siden; ja, det oppleves som utestenging. Det vittige med dette, er at det snakkes så varmt om inkludering og fellesskap blant foreldrene, og at vi skal passe på hverandres barn, ha lav terskel for å kontakte hverandre med tanke på utestenging og mobbing i klassen. De som snakker høyest og mest om dette er altså de samme som unnlater to stk hver bidige gang. Takk skal du ha. Anonymous poster hash: a56e8...b48
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #19 Skrevet 28. august 2015 Jeg HATER sosiale sammenkomster og å "være venninne" med foreldrene til barnet. *SPY* Vi har én ting til felles: jevngamle unger La meg være i fred, så er alle fornøyde. Kanskje de tenker sånn og men er frekt å ikke invitere. Anonymous poster hash: 045ef...8f2
Surogvanskelig Skrevet 28. august 2015 #20 Skrevet 28. august 2015 Jeg HATER sosiale sammenkomster og å "være venninne" med foreldrene til barnet. *SPY* Vi har én ting til felles: jevngamle unger La meg være i fred, så er alle fornøyde. Kanskje de tenker sånn og men er frekt å ikke invitere. Anonymous poster hash: 045ef...8f2 Hæ? Det er jo ingen som tvinger noen til å gå på en eneste sosial sammenkomst
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #21 Skrevet 28. august 2015 Nei, nå må dere gi dere. Dere kan ikke for alvor mene at man må invitere alle mødrene i klassen på sin private fest bare fordi man er omgangsvenner med flere av dem? Hvis vi snakker om arrangement FOR foreldrene i klassen, så inviterer man selvsagt alle. Om jeg inviterer til fest og inviterer et utvalg av mine venner, en del av de inviterte er mødre i klassen, men inviteres ikke på bakgrunn av dette. Det er da ikke naturlig å invitere folk man ikke omgås fordi man er foreldre i samme klasse. Anonymous poster hash: 481b5...4e9 Vel, jeg har ingen venninner, og blir aldri invitert noen plass. Det arrangeres aldri foreldrefest i regi av skolen eller FAU. Jeg og ei annen mor i klassen blir aldri invitert på de "private" festene, mens de resterende 14-15 mødrene blir bedt med. Alt fra kino, kafeturer, besøk, fester osv. Jeg har ikke vært ute på noe med andre damer på 3 år. Greit for dem som er populære og har mange venner å si at man ikke trenger å be alle, men for oss som sitter alene hele året er det ganske hardt å bli utestengt. Anonymous poster hash: 156f5...616 Men har du tatt noe initiativ da? Hvis du begynner å be med deg noen/alle når du vil finne på noe, skal du se at andre inviterer deg igjen. Anonymous poster hash: 682fa...049
Gjest Antarctica Skrevet 28. august 2015 #22 Skrevet 28. august 2015 Det var jeg som skrev det innlegget du refererte til. Jeg anonymiserte, men kjente meg igjen i innlegget ditt. Svarer fra den andre siden; ja, det oppleves som utestenging. Det vittige med dette, er at det snakkes så varmt om inkludering og fellesskap blant foreldrene, og at vi skal passe på hverandres barn, ha lav terskel for å kontakte hverandre med tanke på utestenging og mobbing i klassen. De som snakker høyest og mest om dette er altså de samme som unnlater to stk hver bidige gang. Takk skal du ha. Anonymous poster hash: a56e8...b48 Er det de samme?
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #23 Skrevet 28. august 2015 Nei, nå må dere gi dere. Dere kan ikke for alvor mene at man må invitere alle mødrene i klassen på sin private fest bare fordi man er omgangsvenner med flere av dem? Hvis vi snakker om arrangement FOR foreldrene i klassen, så inviterer man selvsagt alle. Om jeg inviterer til fest og inviterer et utvalg av mine venner, en del av de inviterte er mødre i klassen, men inviteres ikke på bakgrunn av dette. Det er da ikke naturlig å invitere folk man ikke omgås fordi man er foreldre i samme klasse. Anonymous poster hash: 481b5...4e9 Vel, jeg har ingen venninner, og blir aldri invitert noen plass. Det arrangeres aldri foreldrefest i regi av skolen eller FAU. Jeg og ei annen mor i klassen blir aldri invitert på de "private" festene, mens de resterende 14-15 mødrene blir bedt med. Alt fra kino, kafeturer, besøk, fester osv. Jeg har ikke vært ute på noe med andre damer på 3 år. Greit for dem som er populære og har mange venner å si at man ikke trenger å be alle, men for oss som sitter alene hele året er det ganske hardt å bli utestengt. Anonymous poster hash: 156f5...616 Men er det noe bedre å vite at de ber deg fordi de syns de må? Man får ikke flere venninner ved å bli bedt med på nåde. Vennskap må bygges (når man er blitt voksen), det kommer ikke av seg selv bare fordi man er på samme grillfest. Du må ta ansvar for ditt sosiale liv selv. Å be til kollegafest og utelate en eller to, det er en form for utestenging. Men å være venninne med noen av barnas mødre og ikke med alle, det er noe helt annet. Anonymous poster hash: d3003...78d
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #24 Skrevet 28. august 2015 HI her. Jeg må innrømme at jeg er litt ambivalent til dette. Jeg har aldri selv hatt noen sammenkomst og stått for invitasjonene. Jeg føler jo veldig at jeg og de mammaene som er "innenfor" har en del til felles (vi har har som sagt en del felles venner og bekjente og befinner oss liksom i ulike ytterkanter av hverandres vennegjenger, på ulikt vis (f.eks. er én av dem veldig god venninne med en som er kjempegod venninne med min bestevenninne - en annen er venninne med min kjempegreie nabo, to andre kjenner jeg godt fordi jentene våre gikk i barnehage sammen og vi satt i foreldreutvalget, noen jobber i samme bransje og kjenner hverandre på den måten, noen kjenner hverandre godt fordi de har eldre barn i samme klasse og andre igjen fordi ektemennene er venner osv osv). De to som er "utenfor" er med i andre miljøer og har ganske andre interesser enn de fleste av oss andre. Heldigvis er det er kjempegodt miljø blant barna i klassen, og "utenformødrenes" jenter er veldig inkludert og populære. De er masse hjemme hos oss begge to, både på overnatting og på turer. Likevel ble jeg litt betenkt da jeg for første gang oppdaget hvor mange av mammaene som er med i "gjengen", slik at det da plutselig blir bare to igjen som ikke er det. Annet enn - som sagt - på vanlige mamma-arrangementer.Av guttemødrene er det én som er "med". Anonymous poster hash: 7f490...ffa
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #25 Skrevet 28. august 2015 All den tid du referer til gruppen som jentemammaene i klassen, er det lite å være ambivalent rundt. Da inviterer msn jentemammaene da, ikke alle minus to. Anonymous poster hash: 9486b...ee8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå