Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #51 Skrevet 25. august 2015 Nei, det er riktig, og det er også mulig at mange har andre argumenter for avskaffelse av monarkiet enn økonomi. JEG tror faktisk likevel at dersom det kommer til et folkevalg om dette, så vil monarkiet bestå også etter valget. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 Dessverre. I England er det garantert, i Norge har jeg en lite håp om det motsatte. Jeg skjønner egentlig ikke hva som gir deg dette håpet, må jeg si. Husker du reaksjonene over det ganske land da feks. Kong Olav døde? Jeg vet det er flere slike eksempler, men kommer ikke på dem nå i farta (jeg er tross alt nybakt mor som er oppe LANGT etter normal sengetid her). Kongefamilien har et sterkt og følelsesmessig feste i det norske folk, og de er med å binde folket sammen i tunge tider. Jeg skal dog være enig i at Kronprinsfamilien har gjort et par valg de siste årene som har gitt dem en "skrape i lakken", feks det å ha barna i privat skole fremfor offentlig skole. Det er likevel ikke i nærheten av hva stort sett alle de andre kongehusene kan by på av "skandaler". Anonymous poster hash: 51c00...0f7
Gjest Antarctica Skrevet 25. august 2015 #52 Skrevet 25. august 2015 Når man velger en konge, så velger man også indirekte et monarki med de følger det har. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 ... Og det er jo nettopp i dette at det udemokratiske ligger!! Ser ikke problemet. Man har fremdeles valgt et monarki i dette landet. Det er fremdeles ikke nok personer som er imot dette, slik at det har kommet til en ny folkeavstemming om det. Da må vi forholde oss til det. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 Folkeavstemninger har kun rådgivende funksjon i Norge og kan ikke endre grunnloven. Monarki er nedfelt i grunnloven, og må endres konstitusjonelt (dvs ikke pr folkeavstemning, men pr kvalifisert flertall i Stortinget.) Det kjenner jeg til -men jeg synes likevel ikke arvefølget er forenlig med demokrati. For i så fall ville vi måtte velge hver av arvingene for seg.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #53 Skrevet 25. august 2015 Når man velger en konge, så velger man også indirekte et monarki med de følger det har. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 ... Og det er jo nettopp i dette at det udemokratiske ligger!! Ser ikke problemet. Man har fremdeles valgt et monarki i dette landet. Det er fremdeles ikke nok personer som er imot dette, slik at det har kommet til en ny folkeavstemming om det. Da må vi forholde oss til det. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 Folkeavstemninger har kun rådgivende funksjon i Norge og kan ikke endre grunnloven. Monarki er nedfelt i grunnloven, og må endres konstitusjonelt (dvs ikke pr folkeavstemning, men pr kvalifisert flertall i Stortinget.) Det kjenner jeg til -men jeg synes likevel ikke arvefølget er forenlig med demokrati. For i så fall ville vi måtte velge hver av arvingene for seg. Det kunne jo i visse tilfeller ha vært en fordel. Som feks hvis det hadde vært slik at Prinsesse Märtha hadde vært tronarving fremfor Kronprinsen... Situasjonen kunne definitivt ha vært værre enn den er nå, spør du meg. Anonymous poster hash: 51c00...0f7
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #54 Skrevet 25. august 2015 Haakon, Mette-Marit og resten av kongefamilien er sikkert veldig hyggelige mennesker men jeg synes også det å ha monarki er helt middelaldersk. Selvfølgelig er jeg klar over at de ikke har noen formell makt, men de innehar likevel symbolmakt. Det at de mottar så store gaver fra ukjente er ikke ok, vi vet da ikke hvor deres lojalitet ligger. Dersom de hadde vært ansatte i det offentlige (og det er de jo egentlig) så måtte dette ha blitt offentliggjort og betalt skatt av. Synes den over som refererer til NHOs retningslinjer har et godt poeng: Sjansen for at de hadde mottatt denne turen dersom de ikke hadde vært kongelige er minimal. Til sammenligning mottok Martha Louise en hest fra Reitan familien for noen år siden. Plutselig rett etterpå er hun i Baltikum og åpner Rema butikker. Neppe tilfeldig og det sier noe om at de føler de skylder den som gir dem gaven noe. Ikke bra... I tillegg er kongefamilien venner med flere sentrale politikere og for meg blir dette korrupt. Anonymous poster hash: 84b23...adf
Anonym bruker Skrevet 25. august 2015 #55 Skrevet 25. august 2015 Om "..de som har krav på å få vite denne informasjonen.." har fått denne informasjonen, det vet vi ingenting om siden alt hemmeligholdes. Og hvem mener du har krav på å vite dette? Anonymous poster hash: 38684...286 Vel, siden du bringer opp muligheten for at dette kan dreie seg om korrupsjon (hvilket jeg betviler sterkt - det er for øvrig min personlige mening, som folk må mene er så naiv de bare vil), så er vel i så fall "de som har krav på ytterligere informasjon om dette" politiet da, tror du ikke? Nå er dette kommet frem i offentligheten (altså at de har vært på denne turen, og at den er betalt av noen andre enn dem selv). Det har nok også "de som har krav på å få vite denne informasjonen" også fått med seg, og disse vedkommende vil nok gjøre de tiltak de må for å bringe på det rene hva som har skjedd. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 Hvis det er noen som virkelig har ansvar for å passe på dette, da ville nok de ha stått frem og sagt at de hadde et slikt ansvar. Det har jeg aldri hørt at noen har. Jeg er ikke fornøyd med å "tro" når det kommer til slike ting, jeg ønsker å vite. Som en annen påpekte... da prinsesse Märtha fikk en hest, så endte hun noen år senere å reise til utlandet og åpne giverens butikker i utlandet. Da har giveren av hesten egentlig fått en tjeneste tilbake fra prinsessen, ellers ville det vært mer naturlig at en helt annen person fra kongehuset påtok seg et slikt oppdrag. Hvem vil ev. få en tjeneste i fremtiden pga. denne båtturen kronprinsparet hadde i sommer... og hvordan kan vi ev. vite det. Det er ikke godt nok at noen som offentligheten ikke vet hvem er går god for at slikt ikke skjer, det må åpenhet til. Hvis ikke undergraver kongehuset sin egen posisjon. Jeg er for å beholde kongefamilien i den posisjonen de har, men da må de også unngå slike situasjoner som stiller store spørsmålstegn ved deres uavhengighet. Anonymous poster hash: 38684...286
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #56 Skrevet 26. august 2015 hvordan i alle dager kan to uker i båt koste 4 millioner? Hvem har så mye penger å bruke på andre? Håper disse menneskene er storgivere... Anonymous poster hash: 94aea...60a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #57 Skrevet 26. august 2015 Har en følelse av at alle som synes MM er uhøflig og burde finne seg i innpåsliten oppførsel er mindre intelligente, lavt utdannede folk. Anonymous poster hash: 2907f...188
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #58 Skrevet 26. august 2015 Jeg er glad i kongefamilien vår og håper de består:) Synes de gjør en god jobb! Skulle tatt seg ut om vi fikk Carl.I.Hagen e.l til president. Anonymous poster hash: 38c1d...a0a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #59 Skrevet 26. august 2015 I motsetning til de som er født inn i rollen som kongelig så har faktisk Mette Marit valgt å bli en del av dette gjennom giftemål. Hun trengte ikke å bli et offentlig person og dermed ha dette som en livslang jobb. Privatliv er vel en ting, en annen ting er å hemmeligholde opplysninger som kan annullere alle disse spørsmål vedgjørende en 2+ millioners båt tur. Jeg synes ikke at det er greit at Kronprinsparet bruker folkets penger på en slik reise og hvis den er betalt privat så kan det enkelt sies at dette er betalt privat og dermed er det slutt på den diskusjonen. Ergo kan vi trekke en konklusjon at dette ikke er betalt privat når sprøsmålet unngås til de grader som det blir gjort. Anonymous poster hash: 6756c...bcc Helt greit at hun svarte som hun gjorde der. Det er imidlertid ikke greit at de ikke vil si noe om hvem som har betalt den båten. Hvis de var invitert dit som gjester sammen med andre, da hadde det vært en ærlig sak, likeledes om de hadde betalt det selv. Hadde de betalt det selv ville det sikkert blitt mer snakk neste gang apanasjen diskuteres. Men når de hemmeligholder hvem som har betalt, det er ikke bra. De har en posisjon som andre kan utnytte. Det er ikke hvem som helst som har råd til å legge ut to millioner på en enukes ferie til andre... Skal du fylle den posisjonen de har i dag, da må de spille med åpne kort når de velger å gjøre slike ting. Det norske folk må ha innsikt for å være sikker på at deres posisjon blir brukt i korrupsjon. Norge er et lite land, det er ikke mange i "eliten" og det kan være vanskelig å skille roller. Eneste måten å inngi tillit er å ha åpenhet.Anonymous poster hash: 38684...286 Det har allerede (for lenge siden) kommet et uttalelse fra Slottet om at de ikke har betalt dette av egen lomme. Det bør vel holde? Det KAN jo hende at den som har betalt gildet ikke ønsker navnet sitt offentliggjort, og det er vel lov. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 Du skjønner ikke poenget. Anonymous poster hash: 67e2e...ea3
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #60 Skrevet 26. august 2015 I motsetning til de som er født inn i rollen som kongelig så har faktisk Mette Marit valgt å bli en del av dette gjennom giftemål. Hun trengte ikke å bli et offentlig person og dermed ha dette som en livslang jobb. Privatliv er vel en ting, en annen ting er å hemmeligholde opplysninger som kan annullere alle disse spørsmål vedgjørende en 2+ millioners båt tur. Jeg synes ikke at det er greit at Kronprinsparet bruker folkets penger på en slik reise og hvis den er betalt privat så kan det enkelt sies at dette er betalt privat og dermed er det slutt på den diskusjonen. Ergo kan vi trekke en konklusjon at dette ikke er betalt privat når sprøsmålet unngås til de grader som det blir gjort. Anonymous poster hash: 6756c...bcc Helt greit at hun svarte som hun gjorde der. Det er imidlertid ikke greit at de ikke vil si noe om hvem som har betalt den båten. Hvis de var invitert dit som gjester sammen med andre, da hadde det vært en ærlig sak, likeledes om de hadde betalt det selv. Hadde de betalt det selv ville det sikkert blitt mer snakk neste gang apanasjen diskuteres. Men når de hemmeligholder hvem som har betalt, det er ikke bra. De har en posisjon som andre kan utnytte. Det er ikke hvem som helst som har råd til å legge ut to millioner på en enukes ferie til andre... Skal du fylle den posisjonen de har i dag, da må de spille med åpne kort når de velger å gjøre slike ting. Det norske folk må ha innsikt for å være sikker på at deres posisjon blir brukt i korrupsjon. Norge er et lite land, det er ikke mange i "eliten" og det kan være vanskelig å skille roller. Eneste måten å inngi tillit er å ha åpenhet.Anonymous poster hash: 38684...286 Det har allerede (for lenge siden) kommet et uttalelse fra Slottet om at de ikke har betalt dette av egen lomme. Det bør vel holde? Det KAN jo hende at den som har betalt gildet ikke ønsker navnet sitt offentliggjort, og det er vel lov. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 ja, men da kommer jo spørsmålet om hva må gjøres i motytelse for gaven! Lett å krysse grensen for korrupsjon... Anonymous poster hash: 85582...6f2 Det er da ikke sikkert at det måtte gjøres noen motytelse. Hvis noen de kjenner har leid båten, og har invitert dem med som gjester på ferieturen sin. Jeg bruker å invitere mine venner med på hyttetur og båttur (på min hytte og min båt) uten å kreve noen motytelse for at de får lov å være med. Hadde jeg vært steinrik og hadde hatt råd til å leie en slik båt, kunne jeg også ha funnet på å invitert med meg venner eller familie på turen når båten likevel er så stor, og slike ting best nytes sammen med noen. Når det er sagt, så blir det bare tåpelig å skulle sitte å spekulere i slikt når man ikke sitter på alle fakta (om noen fakta i det hele tatt bortsett fra at de var ombord på båten). Jeg tipper at de som har krav på å få vite denne informasjonen, får vite den. Vi andre kan således passe våre egne saker. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 Så uendelig naiv du er om hvordan verden fungerer... Anonymous poster hash: 8b192...e27
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #61 Skrevet 26. august 2015 Har en følelse av at alle som synes MM er uhøflig og burde finne seg i innpåsliten oppførsel er mindre intelligente, lavt utdannede folk. Anonymous poster hash: 2907f...188 Jeg er sterkt imot kongehuset av prinsipp, synes MMs oppførsel var arrogant og nedlatende og mener forøvrig at hele denne båtsaken stinker, og jeg har doktorgrad. Anonymous poster hash: b89c3...125
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #62 Skrevet 26. august 2015 Du skjønner ikke poenget. Anonymous poster hash: 67e2e...ea3 Og hva får deg til å tro at jeg ikke skjønner poenget? Det at jeg sier imot noen her og i diskusjonen representerer motstykket til de fleste i tråden, sier jo ingenting om hva jeg FAKTISK tenker om saken. Blir ingen diskusjon om alle bare "belyser" den ene siden av saken. Da blir det bare en kjip og ikke minst patetisk tråd med baksnakking av kronprinsparet. Anonymous poster hash: 51c00...0f7
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #63 Skrevet 26. august 2015 Så uendelig naiv du er om hvordan verden fungerer... Anonymous poster hash: 8b192...e27 Så utrolig tøff du er overfor folk du ikke kjenner og ikke kjenner meningene til. Impressive. Prøv å kom med noe annet enn patetiske hersketeknikker da, og fortell oss alle om hvordan verden fungerer da. Anonymous poster hash: 51c00...0f7
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #64 Skrevet 26. august 2015 Har en følelse av at alle som synes MM er uhøflig og burde finne seg i innpåsliten oppførsel er mindre intelligente, lavt utdannede folk.Anonymous poster hash: 2907f...188 Jeg er sterkt imot kongehuset av prinsipp, synes MMs oppførsel var arrogant og nedlatende og mener forøvrig at hele denne båtsaken stinker, og jeg har doktorgrad. Anonymous poster hash: b89c3...125 Helt sikkert Anonymous poster hash: fbfe5...076
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #65 Skrevet 26. august 2015 Har en følelse av at alle som synes MM er uhøflig og burde finne seg i innpåsliten oppførsel er mindre intelligente, lavt utdannede folk.Anonymous poster hash: 2907f...188 Jeg er sterkt imot kongehuset av prinsipp, synes MMs oppførsel var arrogant og nedlatende og mener forøvrig at hele denne båtsaken stinker, og jeg har doktorgrad. Anonymous poster hash: b89c3...125 Helt sikkert Anonymous poster hash: fbfe5...076 Ja, det kan du tro at jeg gidder å krangle på. Men du er neppe særlig høyt utdannet selv, dersom du ikke har fått med deg at det etter hvert finnes ganske mange mennnesker i dette landet med en phd. Anonymous poster hash: b89c3...125
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #66 Skrevet 26. august 2015 Du skjønner ikke poenget.Anonymous poster hash: 67e2e...ea3 Og hva får deg til å tro at jeg ikke skjønner poenget? Det at jeg sier imot noen her og i diskusjonen representerer motstykket til de fleste i tråden, sier jo ingenting om hva jeg FAKTISK tenker om saken. Blir ingen diskusjon om alle bare "belyser" den ene siden av saken. Da blir det bare en kjip og ikke minst patetisk tråd med baksnakking av kronprinsparet. Anonymous poster hash: 51c00...0f7 Du fremstiller det i allefall i innlegget ditt som om det er din mening? Synes du virkelig det er greit at kongehuset gjør dette? Om det ikke skulle være slik, som du selv påpeker nå, så har iallefall de som mener det du skriver ikke forstått poenget. Det er ikke greit å være kongelig og samtidig motta gaver verdt flere millioner kroner i verdi. Da forventes gjerne motytelser og tjenester. Kongehuset skal være nøytralt og ikke fremstå som partisk. Det er også problematisk at medlemmer i kongehuset er gode venner med partiledere og politikere. Jeg synes hele opplegget begynner å bli latterlig og totalt meningsløst. Det er kun Kong Harald og Dronning Sonja som har holdt stilen. Etterkommerne vil tydeligvis ha både i pose og sekk. Anonymous poster hash: 67e2e...ea3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå