Gå til innhold

Om du vant i Lotto, ca 4 mill..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde ikke gitt det bort nei, men jeg tror nok en del av summen hadde gått til å skaffe min beste venninne et husly uten gubben sin som er en slabbedask.

Anonymous poster hash: 513b1...44d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vunnet 4 mill, ville jeg betalt ned gjeld. Ville fremdeles hatt et par millioner i gjeld etterpå.

Anonymous poster hash: 71585...161

Skrevet

Hadde betalt ned hus, gjeld og bil! Resten hadde jeg satt på sparekonto. 

Jeg gir så mye til veldedighet til vanlig, at jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet over det. Jeg gir spesielt mye til dyreværnsorganisasjoner, jeg har også to fadderbarn fra den dominikanske republikk. 

Anonymous poster hash: ffa44...b91
Skrevet

Vi har relativt rikelig fra før, gir noe til veldedige formål, "sparer" og bruker mye på oss selv. Vi burde nok delt mer, klart oss med mindre og senket leverstandarden vår. Men vi er som folk flest både egoistiske og materialistiske. Har mye jeg ønsker meg og en mann som er forsiktig med penger i forhold til verdiene vi har. Dette er med tanke på barna våre, friheten det gir og det at han mener vi ikke skal få alt vi ønsker oss med en gang. Så hadde vi vunnet penger hadde jeg prøvd å fremskynde ønskene mine, og forhåpentligvis hadde mannen gått med på noen av dem. Noen penger hadde vi kanskje gitt til veldedige formål, men det kan også hende vi hadde investert/spart fornuftig slik at pengene øker i verdi, og heller brukt noe av pengene på veldedighet senere. Vi har planer om å jobbe for veldedige formål deler av året når barna har blitt store/voksne. Så en mellomting er vel ok? 

Skrevet

nei, hadde kjøpt hus & tatt førerkortet + kjøpt ny bil til både meg å mannen & spart resten. vi har veldig lyst å adoptere et barn, det er jo ikke akkurat billig, hadde en forferdelig graviditet så har lite lyst til å gjøre det igjen, samtidig som vi ønsker oss et barn til en gang i framtiden.

Anonymous poster hash: 70bd1...f08
Skrevet

Jeg er egoistisk, har bare (for det jeg vet) ett liv, og ønsker at dette ene livet skal være så fint og behagelig for meg og mine som mulig. Derfor hadde jeg brukt alle pengene på meg selv, og kanskje brukt noen av dem til å besøke våre to barneby-fadderbarn.

Anonymous poster hash: 20bea...f53
Skrevet

Vi hadde virkelig hatt bruk for de pengene og hadde selvfølgelig beholdt dem. Jeg tror ikke noe på dem som sier de hadde gitt bort mye av en så "lav" sum. Hadde det vært snakk om type 50 mill, så hadde det begynt å dryppe på familien for å hjelpe med studielån, huslån etc. 4 mill.. Hadde trolig ikke fortalt det til noen.

Anonymous poster hash: 6f604...e07

Skrevet

hadde gitt 1,5 mill til sønnen min, beholdt 500,000 selv og gitt 750.000 til fadderbarnet mitt i kongo, hun har blitt mamma også. så kunne jeg gjerne gitt resten til rødekors eller noen som hjelper barn i nød

Skrevet

Kunne jo gjort da. Men hadde ikkje da.

Hadde delt summen på 5. Eg og mannen sku hatt to deler, dei to søskena mine fått kvar sin del, og foreldra mine den siste.

Hva med hans familie da, burde ikke de også fått noe?

Skrevet

Kall meg gjerne egoistisk, men de pengene hadde jeg brukt på meg og familien. Og pengene hadde fått bein å gå på.

Anonymous poster hash: 82108...7ad

Skrevet

Synes dere ikke dette er egoistisk? Dere har jo alt, tenk hvor mange det er som har ingenting!

HI

Anonymous poster hash: 1f6de...556

Eh nei, jeg har ikke alt. Les innlegget en gang til. Jeg er kanskje egoistisk, men ikke mer enn andre som kjøper seg hus og bil, og det gjør vel de fleste i Norge i dag.

Anonymous poster hash: 12b9e...70a [/

Leid hus og litt eldre bil.. Det høres ut som en drøm for mange på flukt..

HI

Gir du Hi, alt du ikke trenger til veldedige formål?

Du har tak over hodet og mat- ergo alt du trenger.... resten burde du gi bort😇.

Rimelig frekt å kalle alle andre for egoister når de vil bruke pengene på hus, utdanning osv. hvis du selv ikke gir bort alt du ikke "trenger".

Og gjør du det får du ingen applaus fra meg ihvertfall

Anonymous poster hash: 9349d...274

Skrevet

Jeg ville flyttet fra mannen min på dagen hvis jeg vant mye i lotto.

Anonymous poster hash: 68370...a61

Skrevet

Ville ha kjøpt hytte, betalt litt gjeld, spart litt til barn og ferier og gitt bort litt til min mor og bror.

Anonymous poster hash: 4e859...af1

Skrevet

Nei. Hadde betalt ned gjeld. På den måten hadde jeg sluppet å betale så mye renter, og heller kunne gitt samme beløp til veldedige organisasjoner i stedet for banken.

Anonymous poster hash: 5ee59...ca7

Skrevet

Synes dere ikke dette er egoistisk? Dere har jo alt, tenk hvor mange det er som har ingenting!

HI

Jeg har ikke vunnet i lotto, men jeg har brukt mange år av livet mitt på å jobbe knallhardt og bygd opp en suksessrik produktbedrift. Jeg solgte 50 % av min aksjepost for en stund siden og satt igjen med en fortjeneste på i overkant av 60 millioner. Mye av det gikk til skatt, men utover det har jeg innløst all gjeld, satt opp fond til min datter, satt opp pensjonsfond til meg, satt opp to andre fond, kjøpt meg hytte og ny bil, har en velfylt bankkonto og jobber kun 40 % i firmaet. Jeg jobbet som en gal i flere år for å kunne sikre meg og min familie et behagelig liv og det skal vi også nyte. Ja, jeg er plan fadder, fast giver til leger uten grenser og redd barne så jeg bidrar med litt over 1000 kr hver måned, men utover det så skal jeg og min familie nyte det vi har klart å bygge opp.

Anonymous poster hash: 81512...f21

DET var egoistisk! Du gir ikke mer enn jeg gjør med en lønn på 600.000 - som jeg også har jobbet knallhardt for i mange mange år!

Vi har 5,5 mill i lån jeg gjerne skulle vært kvitt for å kunne jobbe frilans med det som interesserer meg i stedet for jobben som jeg hater, og for å sikre barna littegrann etc. etc. Likevel ville jeg gitt 2-300.000 til Redd barna e.l. Burde nok gitt mer.

Anonymous poster hash: a5f8a...f5e

Skrevet

Nei, dessverre.
Hadde nok brukt mesteparten selv (nedbetaling av gjeld) og satt mye i banken som en sikkerhet, så barna har noe å arve.

Anonymous poster hash: f5737...1ad
Skrevet

Folk er forskjellige, det må være opp til den som vinner å avgjøre hva de vil gjøre med pengene. Slektninger som blir sur for det må jobbe med seg selv.

Selv ville jeg gjort opp endel gjeld og spart resten til mannen, meg og barna.

Anonymous poster hash: a2b91...5a2

Skrevet

HI

Jeg har ikke vunnet i lotto, men jeg har brukt mange år av livet mitt på å jobbe knallhardt og bygd opp en suksessrik produktbedrift. Jeg solgte 50 % av min aksjepost for en stund siden og satt igjen med en fortjeneste på i overkant av 60 millioner. Mye av det gikk til skatt, men utover det har jeg innløst all gjeld, satt opp fond til min datter, satt opp pensjonsfond til meg, satt opp to andre fond, kjøpt meg hytte og ny bil, har en velfylt bankkonto og jobber kun 40 % i firmaet. Jeg jobbet som en gal i flere år for å kunne sikre meg og min familie et behagelig liv og det skal vi også nyte. Ja, jeg er plan fadder, fast giver til leger uten grenser og redd barne så jeg bidrar med litt over 1000 kr hver måned, men utover det så skal jeg og min familie nyte det vi har klart å bygge opp.

Anonymous poster hash: 81512...f21

DET var egoistisk! Du gir ikke mer enn jeg gjør med en lønn på 600.000 - som jeg også har jobbet knallhardt for i mange mange år!

Vi har 5,5 mill i lån jeg gjerne skulle vært kvitt for å kunne jobbe frilans med det som interesserer meg i stedet for jobben som jeg hater, og for å sikre barna littegrann etc. etc. Likevel ville jeg gitt 2-300.000 til Redd barna e.l. Burde nok gitt mer.

Anonymous poster hash: a5f8a...f5e

Slik velger jeg å forvalte mine ressurser på! Hva du mener om det har ingen innvirkning på mitt liv, jeg sover like godt uansett ☺

Anonymous poster hash: c5db4...6d5

Skrevet

Hadde jeg vunnet 4 mill i lotto hadde jeg brukt 1 mill på å gjøre ferdig hus og hage. Gjelda vi har lever vi fint med så den hadde fått stå. Mannen skulle fått den bilen han ønska seg. Noe penger hadde blitt satt av til ungene. Og så ville jeg oppretta et fond til søstern, som jobber med bistand i fattige land. Da kunne hun jobbet uten å tenke så mye på penger til mat og husly. Hun jobber stort sett frivillig og er avhengig av donasjoner fra venner/familie/menigheten for å overleve selv. Hun er jammen et forbilde og hadde fortjent å slippe og tenke på økonomien :)

Anonymous poster hash: 52ad2...167

Skrevet

Hadde nok ikke gitt bort ei krone mer enn jeg gjør nå, har et fadderbarn i Jordan, og det er den eneste veldedigheten jeg tar meg råd til.

Vi er en familie på 5 som bor i en liten leilighet, hadde vært fantastisk å hatt et hus å boltre oss i, slippe å bo så tett..... Og en nyere bil hadde også vært fint. Hadde nok også tatt med meg min beste venninne på en tur utenlands.

Anonymous poster hash: 5422d...ecf
Skrevet

Nei, dessverre, av en såvidt liten sum hadde jeg nok ikke donert bort noe særlig. Da hadde det blitt et praktisk hus i stedet for det vi har nå, og ny bil til meg. Mannen kjøpte ny bil i vår, så han får klare seg med den. Hadde det vært noe til overs etter dette, så hadde det gått til nedbetaling av hyttelånet.

Anonymous poster hash: abf27...960

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt vekk så mye penger nei. Jeg hadde først tatt tak i mine egne lån og betalt ned endel på det, samt brukt pengene som innskudd på huskjøp (vi må ha mer plass siden familien har økt). Jeg hadde deretter fordelt resterende beløp som var igjen til de veldedige formålene og organisasjonene jeg støtter.

Anonymous poster hash: 7e6fe...874

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Du kritiserer folk for å betale ned gjeld og sikre sin egen økonomi? Jeg synes du skal feie for egen dør først. Du kan sikkert skjære ned på mange områder:

1) Har du bil? I så fall må du selge den. Eller ihvertfall kjøpe et gammelt vrak. Et gammelt vrak er jo luksus for en på flukt.

2) Hvordan bor du? Alt større enn en 2roms er unødvendig. Ungene kan dele rom og du kan sove på en madrass på kjøkkenet. Det funket på 50tallet. En 2roms er uansett luksus for folk på flukt

3) Kjøper du mat i butikken? Slutt med det. Ta deg heller en tur i conteinere til restauranter og butikker ( dumpster diving). Der finner du mye mat som faktisk er fullt spiselig. Kassert, men spiselig mat, er luksus for folk på flukt.

4) Sist men ikke minst kan du si opp internett-abbonementet ditt. Du TRENGER mest sannsynlig ikke internett. Du kan låne på biblioteket. Bibliotek er jo uansett luksus for folk på flukt. Da hadde vi sluppet å lese mer av våset ditt.

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Du kritiserer folk for å betale ned gjeld og sikre sin egen økonomi? Jeg synes du skal feie for egen dør først. Du kan sikkert skjære ned på mange områder:

1) Har du bil? I så fall må du selge den. Eller ihvertfall kjøpe et gammelt vrak. Et gammelt vrak er jo luksus for en på flukt.

2) Hvordan bor du? Alt større enn en 2roms er unødvendig. Ungene kan dele rom og du kan sove på en madrass på kjøkkenet. Det funket på 50tallet. En 2roms er uansett luksus for folk på flukt

3) Kjøper du mat i butikken? Slutt med det. Ta deg heller en tur i conteinere til restauranter og butikker ( dumpster diving). Der finner du mye mat som faktisk er fullt spiselig. Kassert, men spiselig mat, er luksus for folk på flukt.

4) Sist men ikke minst kan du si opp internett-abbonementet ditt. Du TRENGER mest sannsynlig ikke internett. Du kan låne på biblioteket. Bibliotek er jo uansett luksus for folk på flukt. Da hadde vi sluppet å lese mer av våset ditt.

Jeg skrev et innlegg hvor jeg forklarte hvorfor jeg spør dette spørsmålet, så det er bare å finne igjen det.

Jeg bare undrer meg over hvordan de fleste er velvillige til å bruke av statskassa, mens de færreste vil betale av egen lomme. Skal vi ta til oss mange flyktninger eller hjelpe mer der de er, koster dette penger! Det er "våre" penger vi da tar av.

Folk argumenterer med at nordmenn har vunnet i Lotto kun fordi vi er født og oppvokst i "verdens beste land", og må hjelpe mer, men når man faktisk vinner i Lotto selv, så vil man helst beholde det meste selv.

Ser du ironien?

Jeg sier ikke at vi ikke skal hjelpe, men at det koster oss alle om vi skal hjelpe mye mer.

HI

Skrevet

Jeg skrev et innlegg hvor jeg forklarte hvorfor jeg spør dette spørsmålet, så det er bare å finne igjen det.

Jeg bare undrer meg over hvordan de fleste er velvillige til å bruke av statskassa, mens de færreste vil betale av egen lomme. Skal vi ta til oss mange flyktninger eller hjelpe mer der de er, koster dette penger! Det er "våre" penger vi da tar av.

Folk argumenterer med at nordmenn har vunnet i Lotto kun fordi vi er født og oppvokst i "verdens beste land", og må hjelpe mer, men når man faktisk vinner i Lotto selv, så vil man helst beholde det meste selv.

Ser du ironien?

Jeg sier ikke at vi ikke skal hjelpe, men at det koster oss alle om vi skal hjelpe mye mer.

HI

Da, kjære Hi, er jeg helt enig med deg og ser din spissformulering.

Det er jo essensen i sosialismens største problem: før eller siden går du tom for andres penger du kan dele ut.

Det er vel ikke så vanskelig å forutse svarene du ville få hverken i denne tråden eller der spørsmålet går på å bruke av felleskassa. Alltid lettere å bruke/ gi fra fellesen enn fra egen konto.

Anonymous poster hash: 9349d...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...