Gå til innhold

Om du vant i Lotto, ca 4 mill..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne du da gitt alle pengene til f. eks leger uten grenser? Fordi du egentlig har alt du trenger, av husly, strøm, mat, klær osv.

Anonymous poster hash: 1f6de...556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg HAR jo egentlig alt jeg trenger, men man vil jo alltid ha mer. 4 millioner for oss ville betydd at vi kunne betalt ned alt av og lån og da sittet igjen med ca 600.000. Så det er jo ikke så mye...

Anonymous poster hash: 53632...588
Skrevet

Nei. Da hadde jeg kjøpt huset vi leier nå, hvis utleier var villig til å selge. Tror det er verdt ca 2, så jeg hadde gjerne betalt litt ekstra for å få ham til å selge og slippe å flytte igjen. :P Også hadde vi kjøpt bil ettersom den vi har er fra 1995 og synger på siste verset...

Anonymous poster hash: 12b9e...70a
Skrevet

Nei, jeg må ærlig innrømme at de ville jeg brukt helt selv. Vi har en stor tomt med nybygget hus på, og hundrevis av ting som burde blitt gjort, men som vi ikke hat tid/råd til å gjennomføre nå. Om vi vant 4 mill, ville vi nok brukt halvparten på å leie inn landskapsarkitekt som ordnet med et perfekt uteområde, og resten til å slette gjeld (+ beholde litt til en flott ferie) slik at hverdagsøknomien ble bedre.

Anonymous poster hash: 19f24...4f9
Skrevet

Nei. Jeg ville satt ca 800 000kr på spsrekonto i mitt navn til barna mine. Jeg ville betalt ut noe gjeld og jobbet mye mindre for å få mer tid med barna. I tillegg tror jeg at jeg ville pusset opp badet til moren min.

Anonymous poster hash: e7ba0...86c

Skrevet

Synes dere ikke dette er egoistisk? Dere har jo alt, tenk hvor mange det er som har ingenting!

HI

Skrevet

Synes dere ikke dette er egoistisk? Dere har jo alt, tenk hvor mange det er som har ingenting!

HI

Eh nei, jeg har ikke alt. Les innlegget en gang til. Jeg er kanskje egoistisk, men ikke mer enn andre som kjøper seg hus og bil, og det gjør vel de fleste i Norge i dag.

Skrevet

HI

Selvsagt er det egoistisk. Men det er jo sånn verden er. Jeg ønsker hvertfall å sikre barna mine en god fremtid før jeg tenker på alle andre. Jeg mener ikke at jeg ikke kan bidra, men jeg ville ikke gitt 4 millioner til en organsisjasjon med mindre det var en vanlig årslønn for meg. Da kunne jeg bidratt med flere millioner. Men ikke på en luselønn hvor jeg vurderer å flytte fordi vi ahdde kommet bedre utav det økonomsk på den måten

Anonymous poster hash: 53632...588

Skrevet

HI

Hadde hjulpet, men vet ikke enda på hvilken måte, det kreves litt mer undersøking. Men hadde ikke bare sendt pengene, mulig vi hadde reist ned og bygd skoler el.

Anonymous poster hash: 2b878...edf

Skrevet

HI

Jo, men nå er nå det aller meste vi mennesker gjør egoistisk. Strengt tatt kunne vi sikkert overlevd helt greit som 6 personer i en knøttliten 2-roms leilighet, aldri reist på ferie, gått på kino osv, og heller donert vekk over halve inntekten vår pr måned også, men vi er egoistisk nok til å ville bruke inntekten vår på oss selv og litt ekstra luksus.

På samme måte er vi egoistisk nok til å stadige kjøpe nye klær når gamle enten er flekkete eller hullete i stede for å forsøke å reparere dem eller blåse i at de er blitt litt fillete. På den måten bidrar vi nok til skjult barnearbeid i et annet land, men vi gjør det likevel.

Jeg er også så egoistisk at vi ikke har min gamle morfar boende hjemme hos oss (hvor jeg velger å slutte i jobb så klart for å være hjemme), men har ham plassert på en flott eldrehjem. 

Osv

Skrevet

HI

Eh nei, jeg har ikke alt. Les innlegget en gang til. Jeg er kanskje egoistisk, men ikke mer enn andre som kjøper seg hus og bil, og det gjør vel de fleste i Norge i dag.

Anonymous poster hash: 12b9e...70a [/

Leid hus og litt eldre bil.. Det høres ut som en drøm for mange på flukt..

HI

Skrevet

Om jeg hadde vunnet det hadde jeg nok gitt noe. Kanskje 2-300.000 kr. Men ihvertfall ikke til de frekke og korrupte organisasjonene. Hadde dratt til f eks afrika og spredt pengene til skoler og barn.

Anonymous poster hash: c71e6...7fb

Skrevet

HI

HI

Men da burde vel alle som eier hus i dag selge huset og gi pengene til veldedighet også? Eller er det bare hvis man vinner penger at man ikke kan bruke dem på seg selv?

Skrevet

HI

HI

Men da burde vel alle som eier hus i dag selge huset og gi pengene til veldedighet også? Eller er det bare hvis man vinner penger at man ikke kan bruke dem på seg selv?

Godt poeng!

HI

Skrevet

HI

HI

Du er nok like egoistisk selv HI dersom du tenker deg riktig godt om ;)

Skrevet

HI

HI

Anonymous poster hash: 19f24...4f9 [/

Det er jeg. Jeg tenker først og fremst på at min lille familie skal ha det så godt som mulig. Om jeg hadde hatt godt med penger hadde jeg gitt bort noe.

Men, jeg skjønner ikke helt logikken mellom forskjellige innlegg på dib. Ifølge mange har nordmenn allerede vunnet i Lotto fordi man bor i "verdens beste land". Og man bør gjøre alt for å redde de på flukt. Men når man faktisk kan gjøre noe selv, og ikke gjennom Norge A/S, da tenker de fleste at man gjerne skulle hatt mer til seg og sitt.

HI

Skrevet

Jeg hadde nok donert litt, men ikke hele summen. Det hadde jeg dessverre ikke klart. Jeg hadde brukt summen til å bygge hus! Bor nå hos foreldrene mine mens vi sparer. Temmelig kjipt så vi hadde blitt overlykkelige om vi kunne begynt byggingen med en gang!

Anonymous poster hash: 04469...9d2

Skrevet

Kunne jo gjort da. Men hadde ikkje da.

Hadde delt summen på 5. Eg og mannen sku hatt to deler, dei to søskena mine fått kvar sin del, og foreldra mine den siste.

Skrevet

HI

HI

Anonymous poster hash: 19f24...4f9 [/

Det er jeg. Jeg tenker først og fremst på at min lille familie skal ha det så godt som mulig. Om jeg hadde hatt godt med penger hadde jeg gitt bort noe.

Men, jeg skjønner ikke helt logikken mellom forskjellige innlegg på dib. Ifølge mange har nordmenn allerede vunnet i Lotto fordi man bor i "verdens beste land". Og man bør gjøre alt for å redde de på flukt. Men når man faktisk kan gjøre noe selv, og ikke gjennom Norge A/S, da tenker de fleste at man gjerne skulle hatt mer til seg og sitt.

HI

Forskjellen er at disse 4 millionene ville jeg hatt muligheten til å velge å bruke på meg og min familie.

Det kan jeg ikke med pengene til staten, der er det kanskje snakk om noen hundrelapper som ville blitt brukt på oss. DET er det mye lettere å avstå fra. (Og det gir vi også jevnlig til diverse organisasjoner, selv om vi har mindre enn de fleste familier i Norge i dag.)

Skrevet

HI

Jeg har ikke vunnet i lotto, men jeg har brukt mange år av livet mitt på å jobbe knallhardt og bygd opp en suksessrik produktbedrift. Jeg solgte 50 % av min aksjepost for en stund siden og satt igjen med en fortjeneste på i overkant av 60 millioner. Mye av det gikk til skatt, men utover det har jeg innløst all gjeld, satt opp fond til min datter, satt opp pensjonsfond til meg, satt opp to andre fond, kjøpt meg hytte og ny bil, har en velfylt bankkonto og jobber kun 40 % i firmaet. Jeg jobbet som en gal i flere år for å kunne sikre meg og min familie et behagelig liv og det skal vi også nyte. Ja, jeg er plan fadder, fast giver til leger uten grenser og redd barne så jeg bidrar med litt over 1000 kr hver måned, men utover det så skal jeg og min familie nyte det vi har klart å bygge opp.

Anonymous poster hash: 81512...f21

Skrevet

Nei, vi har masse gjeld, ingen sted å bo, må gjennom prøverør hvis vi skal ha barn, bil som snart ryker osv. Ja, er egoistisk.

Anonymous poster hash: 4b304...53f

Skrevet

Nå lever jeg og mine barn under fattigdomsgrensen. For den summen hadde jeg kunne betalt gjelden min, så hadde vi eid leiligheten våres. Jeg kunne kjøpt en nøktern ny bil. Og siden jeg er kronisk syk, på laveste AAP. Så hadde resten av pengene gått til at vi i noen år til kunne sluppet den store bekymringen for penger hver dag. Og at jeg ikke trenger å sulte meg selv fordi vi har dårlig råd.

Anonymous poster hash: e3595...28e
Skrevet

Kunne du da gitt alle pengene til f. eks leger uten grenser? Fordi du egentlig har alt du trenger, av husly, strøm, mat, klær osv.

Nei. Jeg tror faktisk jeg ville gitt veldig lite til veledige organisasjoner. Ville heller gitt litt til nærmeste familie og venner. Hjulpet de med noen regninger og kanskje spandert en tur på de.

Anonymous poster hash: 9c761...36d

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Jeg har ikke alt jeg ønsker. Så hadde jeg vunnet 4 millioner så hadde jeg kjøpt meg et eget sted og bo (leier nå), og en bedre bil. Og hadde jeg hatt alt jeg trenger så hadde jeg nok heller valgt å gi penger til familie som trenger , evt lokale organisasjoner

Anonymous poster hash: 5019d...0ba
Skrevet

Nei, herregud, jeg hadde altså brukt omtrent alt på meg selv. 

Betalt gjeld, kjøpt bil (Neppe en ny en, men nyere enn 2000 modellen vi har), kjøpt leilighet/rekkehus (er neppe nok til at vi får kjøpt hus i byen vi bor). 

Også bare småting jeg ikke har råd til nå som å kjøpe meg nye klær, ordne håret mitt, ny sminke, bøkene jeg ønsker meg, trampoline til guttungen, svæææært tv og skikkelig lydanlegg, en skikkelig ferie, og ikke minst hadde jeg spart penger til sønnen min. Kanskje for egenkapital til boligkjøp. 

Så ville jeg ha hjulpet aller nærmeste familie litt også. 

Egoistisk? Ja, såvisst er det kanskje egoistisk! Men vi hadde ingenting i oppveksten. Vi hadde knapt mat, gikk mange uker og kun levde på brødskive med syltetøy, brukte KUN arva klær (til og med arva undertøy), fikk aldri noe nytt, aldri på ferie, aldri fritidsaktiviteter, bodde i et muggent gammalt hus, og ikke minst er dette noe jeg kjenner på etter at jeg ble voksen selv.

Vi er nødt til å leie i mange år fremover pga mine foreldre ikke kan være kausjonister, og jeg begynte heller ikke å jobbe da jeg var 18 og ha lagt meg opp penger siden. Mye har stoppet meg her i livet pga dårlig råd, men det er jo også grunnen til at jeg jobber ekstra hardt for å skaffe meg en utdannelse og få en god jobb som kan betale regninger og skaffe mat på bordet. Derfor syns jeg ikke det er fælt om jeg da velger å bruke en gevist på kun meg og nærmeste familie ettersom ingen av oss noen gang har levd i "luksus". 

Om jeg derimot hadde vunnet mye mer penger så ville jeg absolutt ha støttet f.eks utdanning for jenter (noe jeg syns er en ekstremt viktig sak). Men da måtte jeg ha sørget for meg og mine først sant, sånn er det bare og jeg er nok ikke den eneste som tenker slik. 

Anonymous poster hash: 7238d...a65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...