Gå til innhold

Mammahjertet mitt blør for flyktningebarna..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ER grusomt, og jeg tenker at selv om vi ikke kan hjelpe alle, alltid, så kan alle hjelpe noen. Om så bare ett barn.

Om man ikke akkurat selger huset og selv reiser ned for å hjelpe, så kan man iallefall støtte dem som gjør det med noen kroner.

Selv har jeg valgt å være Redd Barnafadder og støtte Leger Uten Grenser med en fast sum i mnd. Det er ikke mye, men det er noe. Det hjelper noen. Om så bare ett eneste barn får en bedre hverdag av det er det en bra ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra tiltak! Om vi ikke kan hjelpe alle kan vi hjelpe noen ❤ skal sette inn bidrag så snart jeg har anledning 😊

Anonymous poster hash: 4ac45...c9d

Skrevet

Tror mer på å hjelpe de der nede. De fattigste har aldri råd å ta turen mot Europa! Det er de rike som har råd til disse båtturene.

Var et fint eksempel fra Afrika for noen år siden på nyhetene. Det kostet 40 000 kr å bli smuglet til Europa. Hvilken afrikaner har så mye penger? Mindretallet!

Så stoler ikke på disse i det hele tatt, det er "kremen" som kommer seg ut av landet med buksene fulle av penger. (Hvilket hus skulle de ha solgt i et krigsherjet land, hvem har penger til å kjøpe det?)

Våkn opp, det er de som sitter igjen som trenger hjelp!!

Anonymous poster hash: 1376f...51c

Skrevet

Det er stort sett de unge mennene som kommer på disse båtene. Bestemødrene, de syke og barna blir igjen. Det er disse vi burde ha hjulpet.

Anonymous poster hash: 6fee4...f4d
Skrevet

Tror mer på å hjelpe de der nede. De fattigste har aldri råd å ta turen mot Europa! Det er de rike som har råd til disse båtturene.

Var et fint eksempel fra Afrika for noen år siden på nyhetene. Det kostet 40 000 kr å bli smuglet til Europa. Hvilken afrikaner har så mye penger? Mindretallet!

Så stoler ikke på disse i det hele tatt, det er "kremen" som kommer seg ut av landet med buksene fulle av penger. (Hvilket hus skulle de ha solgt i et krigsherjet land, hvem har penger til å kjøpe det?)

Jeg har vært en del ganger i latinamerika. Der drømmer de om usa. Og hele landsbyer går sammen om å sende én utvalgt. Folk selger alt de har å selge, for at den ene skal klare å komme seg frem (og så sende penger tilbake).

Selvfølgelig sender de den beste unge mannen. Hvem skulle de ellers sendt?

Jeg hadde gjort det samme i deres situasjon.

Anonymous poster hash: d8a0c...29f

Skrevet

Jeg har vært en del ganger i latinamerika. Der drømmer de om usa. Og hele landsbyer går sammen om å sende én utvalgt. Folk selger alt de har å selge, for at den ene skal klare å komme seg frem (og så sende penger tilbake).

Selvfølgelig sender de den beste unge mannen. Hvem skulle de ellers sendt?

Jeg hadde gjort det samme i deres situasjon.

Anonymous poster hash: d8a0c...29f [/quote

Og det er grunnen til at vi ikke skal hjelpe de som kommer. Send dem tilbake, og hjelp dem i hjemlandet sitt sammen med resten av familien.

Anonymous poster hash: 73d02...e09

Skrevet

Det er stort sett de unge mennene som kommer på disse båtene. Bestemødrene, de syke og barna blir igjen. Det er disse vi burde ha hjulpet.

Anonymous poster hash: 6fee4...f4d

Og vi burde ikke ha hjulpet de unge mennene? Er de mindre verdt?

Anonymous poster hash: cc11c...408

Skrevet

Nå er du bare 400,- kr fra å nå målet ditt HI. Kjempebra tiltak 😊

Anonymous poster hash: 0e2a2...213

Skrevet

Helt enig. Kom nettopp over denne. Her er det mulig å gi direkte hjelp til de som kommer i land i Hellas.

"Amadia har fått et samarbeid med frivillige i Hellas, de behøver sårt klær og pledd- spesielt barnetøy. Barna er våte og fryser uten å ha tørt tøy å ha på seg når de kommer til land. Vi ber sårt om flere bidrag, både av utstyr og portohjelp. Vi fokuserer på sendinger dit en periode fremover nå. Vår kontakt forteller at de tar imot over 1000 flyktninger hver dag, uten noe hjelp fra noen. Det er så mye man kan gjøre for å hjelpe, selv fra stua her hjemme. Gjør tanker til handling, vis medmenneskelighet"

Anonymous poster hash: 76605...8e6

Skrevet

Helt enig. Kom nettopp over denne. Her er det mulig å gi direkte hjelp til de som kommer i land i Hellas.

"Amadia har fått et samarbeid med frivillige i Hellas, de behøver sårt klær og pledd- spesielt barnetøy. Barna er våte og fryser uten å ha tørt tøy å ha på seg når de kommer til land. Vi ber sårt om flere bidrag, både av utstyr og portohjelp. Vi fokuserer på sendinger dit en periode fremover nå. Vår kontakt forteller at de tar imot over 1000 flyktninger hver dag, uten noe hjelp fra noen. Det er så mye man kan gjøre for å hjelpe, selv fra stua her hjemme. Gjør tanker til handling, vis medmenneskelighet"

Anonymous poster hash: 76605...8e6

Har du en link til dette?

Anonymous poster hash: 0e2a2...213

Skrevet

Om du bor i Oslo-området sjekk ut facebookgruppa: Dråpen i Havet. Opprettet av en bekjent denne helga og har planer om forsendelse ned til Hellas om ikke lenge.

Anonymous poster hash: b722a...65a

Skrevet

Det er så jævlig mange barn rundt om i verden som har det helt forferdelig. De blir misbrukt, drept, ser sin egen familie blir drept. Det er alle mulige slags sykdommer men lite medisiner, de har ikke penger til mat osv.

Skulle vi ha tatt inn over oss alt dette hadde vi ikke klart å fungere i hverdagen. Mennesker har begrenset evne til å sette seg inn i situasjoner som de barna opplever, nettopp for å beskytte oss selv. Det de opplever er verre enn vi noen gang kan fantaserer om. Derfor tenker vi at vi vil hjelpe våre egne først.

Jeg tenker at det hjelper ikke uansett hvor mange millioner kr vi sender ut av landet, eller om vi lar noen få tusen syrere komme til Norge - vi blir ikke kvitt problemet. Og frem til vi faktisk finner en løsning, i stedet for å hele tiden drive brannslukning, så synes jeg faktisk vi skal hjelpe våre egne først..Anonymous poster hash: 987f9...50b

En dråpe i havet...osv. Men blir det mange nok dråper må det jo hjelpe, tenker da jeg. Og ja, vi kan velge å koble ut følelsene våre, i frykt for å ikke bli helt ødelagt av all ondskapen de ute. Kjenner meg veldig igjen i den beskyttelsesmekanismen der. Men jeg klarer tydeligvis ikke å koble ut nok! Så nå ikveld prøver jeg å gjøre ord til handling, og sjekket ut på nettsiden til Redd Barna. Var første som falt meg inn, i og med at det er det jeg brenner for, nettopp å hjelpe barna! Og nå har jeg rett og slett prøvd meg på å opprette en liten innsamlingsakssjon! Så om du som jeg kjenner at du ønsker å ihvertfall PRØVE å gjøre noe, og kan tenke deg å gi et bidrag - stort eller lite, alt hjelper! - så er en mulighet her:

http://innsamling.reddbarna.no/syria/6-1070?v=20150822190606&justEdited=true&justCreated=true#

Eventuelt lag din egen innsamling og få med dine kjente og ukjente på dette:)

Så får vi se om mammahjertet kan få litt mer ro...:)

Så flott! Har gitt 250 kr til redd barna i kveld! Er så grusomt å se på nyhetene hvor forferdelig de har det! Blir helt skremt av holdningene til mange, der det bare er meg og mitt som gjelder! Håper mange støtter!!

Anonymous poster hash: 0f7c7...7ae

For 250,- får man jo mat i 1 dag til 1 barn i Norge (Redd Barna tar nesteparten av pengene). Tenk hvor mange dager man får mat i et lavkostnadsland for samme summen. I Norge er det dyrt å hjelpe barna. Man fpr hjulpet flere om man hjelper de i lavkostnadsland.

Personlig syntes jeg man bør danne et nytt "FN" kun bestående av land som reelt vil bidra til verdensfred. De burde gått sammen og vært verdenspoliti. Dårlige ledere burde vært byttet ut og landet underlagt administrasjon inntil det var klart for demokratiske valg. Ledere burde ikke få mulighet til å mishandke folket sitt. Alle har rett til å ha det bra der de bor.

Anonymous poster hash: de0fe...d9a

Gjest Antarctica
Skrevet

Og krig og fred og politikk og religion og sånn er veldig komplisert asså.

Skrevet

Jeg vil ikke ha faenskapet hit. Hva gjør dere den dagen det flommer over av flyktninger? Hva med den dagen vi må slite med enorme sosiale problemer av kaliberet de har i midtøsten? Hva med deres egne barn da? Ja, jeg er en egoistisk jævel. Jeg tenker på mine barns fremtid og jeg vil ikke ha all verdens trøbbel hit.

Anonymous poster hash: 71b8a...aa3

Skrevet

Og krig og fred og politikk og religion og sånn er veldig komplisert asså.

Haha det ER jo faktisk det da! :P

Anonymous poster hash: 0bbb2...c40

Skrevet

Verden må bli kvitt IS!!!

Slik at syrerne kan få leve trygt i landet sitt!!

Det som skjer er grotesk ondskap, og vi må hjelpe der vi kan! Føler meg rådløs og knust... :(

FrP'ere....uff!!

Anonymous poster hash: 6319e...ecd

Nå er det ikke slik at det blir trygt og godt i Syria dersom IS forsvinner. Har du i det hele tatt fått med deg hva president Bashar al-Assad står bak av grusommheter? "Løse problemet" i Syria høres fint ut det, men dersom man setter seg det aller minste inn i konflikten så ser man at det fremstår som umulig.

Anonymous poster hash: c244c...d17

Skrevet

Å hjelpe 8000 flyktninger i Norge i 5 år koster 10 potetgullposer eller 2,5 kg smågodt pr.nordmann. Men det er visst altfor mye for noen:( Uff! Er visst noen som enda ikke har skjønt at jorda er rund.......Vi skal selvfølgelig hjelpe ALLE barn uavhengig av hvor de er født! Til HI: Jeg heier på deg,-det er så viktig å bry seg!

Anonymous poster hash: 00c5b...4f2
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg vil ikke ha faenskapet hit. Hva gjør dere den dagen det flommer over av flyktninger? Hva med den dagen vi må slite med enorme sosiale problemer av kaliberet de har i midtøsten? Hva med deres egne barn da? Ja, jeg er en egoistisk jævel. Jeg tenker på mine barns fremtid og jeg vil ikke ha all verdens trøbbel hit.

Anonymous poster hash: 71b8a...aa3

Norge er det landet som er lengst unna flyktningene. I Hellas, et land i økonomisk ruin, er det nå 154.000 flyktninger. Vårt problem er ikke at det flommer over her. Vårt problem er at vi har så dårlig hukommelse.
Skrevet

Det er så jævlig mange barn rundt om i verden som har det helt forferdelig. De blir misbrukt, drept, ser sin egen familie blir drept. Det er alle mulige slags sykdommer men lite medisiner, de har ikke penger til mat osv.

Skulle vi ha tatt inn over oss alt dette hadde vi ikke klart å fungere i hverdagen. Mennesker har begrenset evne til å sette seg inn i situasjoner som de barna opplever, nettopp for å beskytte oss selv. Det de opplever er verre enn vi noen gang kan fantaserer om. Derfor tenker vi at vi vil hjelpe våre egne først.

Jeg tenker at det hjelper ikke uansett hvor mange millioner kr vi sender ut av landet, eller om vi lar noen få tusen syrere komme til Norge - vi blir ikke kvitt problemet. Og frem til vi faktisk finner en løsning, i stedet for å hele tiden drive brannslukning, så synes jeg faktisk vi skal hjelpe våre egne først..Anonymous poster hash: 987f9...50b

En dråpe i havet...osv. Men blir det mange nok dråper må det jo hjelpe, tenker da jeg. Og ja, vi kan velge å koble ut følelsene våre, i frykt for å ikke bli helt ødelagt av all ondskapen de ute. Kjenner meg veldig igjen i den beskyttelsesmekanismen der. Men jeg klarer tydeligvis ikke å koble ut nok! Så nå ikveld prøver jeg å gjøre ord til handling, og sjekket ut på nettsiden til Redd Barna. Var første som falt meg inn, i og med at det er det jeg brenner for, nettopp å hjelpe barna! Og nå har jeg rett og slett prøvd meg på å opprette en liten innsamlingsakssjon! Så om du som jeg kjenner at du ønsker å ihvertfall PRØVE å gjøre noe, og kan tenke deg å gi et bidrag - stort eller lite, alt hjelper! - så er en mulighet her:

http://innsamling.reddbarna.no/syria/6-1070?v=20150822190606&justEdited=true&justCreated=true#

Eventuelt lag din egen innsamling og få med dine kjente og ukjente på dette:)

Så får vi se om mammahjertet kan få litt mer ro...:)

Så flott! Har gitt 250 kr til redd barna i kveld! Er så grusomt å se på nyhetene hvor forferdelig de har det! Blir helt skremt av holdningene til mange, der det bare er meg og mitt som gjelder! Håper mange støtter!!

For 250,- får man jo mat i 1 dag til 1 barn i Norge (Redd Barna tar nesteparten av pengene). Tenk hvor mange dager man får mat i et lavkostnadsland for samme summen. I Norge er det dyrt å hjelpe barna. Man fpr hjulpet flere om man hjelper de i lavkostnadsland.

Personlig syntes jeg man bør danne et nytt "FN" kun bestående av land som reelt vil bidra til verdensfred. De burde gått sammen og vært verdenspoliti. Dårlige ledere burde vært byttet ut og landet underlagt administrasjon inntil det var klart for demokratiske valg. Ledere burde ikke få mulighet til å mishandke folket sitt. Alle har rett til å ha det bra der de bor.

Anonymous poster hash: de0fe...d9a

Redd barna tar det meste av pengene? Hvilket land mener du vi bør hjelpe de i da? Sånn situasjonen er i dag så kan vi ikke hjelpe de der de kommer fra. Jeg mener vi bør ta imot flere, her i landet har vi mulighet til å hjelpe de.

Skrevet

Mye delte meninger her ser jeg. Noen svar er så jeg får litt lyst til å gi opp trua på menneskeheten som helhet. La oss håpe at ikke land som for eksempel Russland eller andre en dag finner ut at de har litt lyst til å ta over lille Norge. Da er det jo litt synd å plutselig være avhengig av at noen i andre land faktisk gidder å bry seg om å hjelpe oss.

Men kos dere med potetgullet så lenge dere, håper det smaker!

På den annen side - mye gode forslag til konkrete hjelpetiltak her, så flott! Både Amadia og facebooksiden Dråpen i havet høres ut som gode konkrete bidragsmuligheter! Og nå har faktisk den lille spontaninnsamlingsaksjonen jeg laget på Redd Barna sine nettsider sent lørdag kveld allerede kommet opp i nesten kr. 5000 - fantastisk! Til og med ordføreren i kommunen her har vært inne og bidratt, herlig!:) Gir meg litt tilbake trua på menneskeheten:)

Igjen - om dere er fler her inne som har lyst og råd til å gi et lite bidrag - la oss vise skeptikerne her inne at vi er fler som bryr oss og faktisk ønsker å GJØRE noe! Linken er her: http://innsamling.reddbarna.no/syria/6-1070

Skrevet

Jeg får mer vondt av alle de barna som lider i Norge. Barn vokser opp i fattigdom, rus, vold, misbruk, mobbing osv osv.

Hjelp heller barn her i Norge før dere hjelper barn fra andre land! Man hjelper da faktisk sine egne før andre. Vi kan ikke hjelpe alle og det må vi bare innfinne oss med. Vi har ikke plass, råd eller vilje til å ta inne så mange flyktninger. Det er fakta!

Anonymous poster hash: 8b36c...bb6

MER vondt faktisk...mangler ord!

Anonymous poster hash: 886ba...226

Skrevet

Jeg får mer vondt av alle de barna som lider i Norge. Barn vokser opp i fattigdom, rus, vold, misbruk, mobbing osv osv.

Hjelp heller barn her i Norge før dere hjelper barn fra andre land! Man hjelper da faktisk sine egne før andre. Vi kan ikke hjelpe alle og det må vi bare innfinne oss med. Vi har ikke plass, råd eller vilje til å ta inne så mange flyktninger. Det er fakta!

Anonymous poster hash: 8b36c...bb6

MER vondt faktisk...mangler ord!

Anonymous poster hash: 886ba...226

Klart det er verre for en tiåring å gå glipp av årlig sydentur enn å se sin far bli slaktet, sin mor voldtatt og torturert til døde og så flykte med aleneansvar for yngre søsken. Sier seg selv.

Anonymous poster hash: c65ce...390

Skrevet

Det er nok av organisasjoner som jobber hardt for dem, men som har begrenset med midler. Jeg tipper at både Leger uten grenser og Røde kors er sterkt tilstedeværende. Bidrag til disse organisasjonene (sjekk hjemmesidene deres) blir sikkert kjærkomment!

Anonymous poster hash: 61b5e...268
Skrevet

Hvis vi virklig vil hjelpe bør vi sørge for å jevne ut forskjellene i levestandard mellom fattige og rike i verden og løse de store miljøproblemene. Det vil nok føre til av vi må redusere vår levestandard en god del, men på sikt er det den beste løsningen for å hindre flyktningekatastrofer.

I tillegg bør vi nok ha en større FN-hær som kan slå ned opprør. Problemet blir å avgjøre hvem som skal ha styringsretten i et område og hvor langt selvråderetten for et land skal gå.

Anonymous poster hash: bd37a...102

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...