Gå til innhold

Mammahjertet mitt blør for flyktningebarna..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg ble mamma selv merker jeg at jeg tar barneskjebner på nyheter etc så utrolig mye hardere til meg, er sikkert ikke alene om det...!

I disse dager er det så vondt å se alle flyktningebarna fra Syria etc....jeg ser på mine egne to små barn og går vondt langt inni hjerterota...og jeg får så lyst til å GJØRE noe!!! Det føles så feil å sitte trygt her oppi koselige Norge og se barn lide! Så hva KAN jeg gjøre?

Jeg kan selvfølgelig stemme på et parti som er enig i at vi må bidra til å ta imot fler for å hjelpe på situasjonen vi ser i verden nå, det er ett trinn. Men hva mer?? Ideelt sett skulle man kanskje bedt om permisjon fra jobben, og reist ned og hjulpet til som frivillig, men ser ikke helt hvordan jeg skulle gått til det praktisk...Er det noen organisasjoner man kan gi til som bidrar direkte til å hjelpe barna feks?

Hvis noen har noen gode tips, si ifra! Hvis alle bidrar med NOE, om det så bare er et lite pengebidrag, må det vel kunne hjelpe...?

Jeg vet ikke helt hva jeg egentlig vil med dette innlegget, men frustrasjonen over alle barneskjebnene der ute boblet over for meg ikveld...😥

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Det er helt grusomt å se på. Jeg skammer meg over hvordan de blir behandlet og omtalt.

Skrevet

Vi er nok ikke alene om det nei☺ Kjenner jeg tar inn over meg noen bilder så sterkt at jeg blir helt ødelagt av det, tenker på det hele dagen...feks bildet av det lille båtflyktningsbarnet hengende livløst i armene på en greker.... har brent seg fast på netthinna En bekjent la ut en link til bilder av småbarn angivelig drept av IS fordi de var kristne...babyer med geværløp rettet mot seg, vettskremte blikk, stabler- STABLER!!!!! - med døde barn, og voksne menn som flirer rundt....det er så FORJÆVLIG mye ondskap der uteat jeg ikke klarer å la være å grine....!! Vi må GJØRE noe...!!!!

Skrevet

Synes også det er helt forferdelig. Likevel så støtter jeg FrP her. Jeg vil virkelig hjelpe flest mulig. Får vel pes for det, men jeg vil ikke ta opp 8000 på bekostning av mange andre barn vi bør hjelpe. Utfordringen er jo å få ordnet opp i konflikten slik at alle kan være trygge i hjemlandet sitt.

Anonymous poster hash: fd992...b0f
Skrevet

Du er direkte tilbakestående om du tror at FrP på noe som helst vis vil sørge for å hjelpe flest mulig av noen som helst med opprinnelse utenfor Norges grenser.

Anonymous poster hash: 14e2c...883
Skrevet

Vi er nok ikke alene om det nei☺ Kjenner jeg tar inn over meg noen bilder så sterkt at jeg blir helt ødelagt av det, tenker på det hele dagen...feks bildet av det lille båtflyktningsbarnet hengende livløst i armene på en greker.... har brent seg fast på netthinna En bekjent la ut en link til bilder av småbarn angivelig drept av IS fordi de var kristne...babyer med geværløp rettet mot seg, vettskremte blikk, stabler- STABLER!!!!! - med døde barn, og voksne menn som flirer rundt....det er så FORJÆVLIG mye ondskap der uteat jeg ikke klarer å la være å grine....!! Vi må GJØRE noe...!!!!

Er nok så mye vondt som foregår, at vi ikke kan forestille oss det. Kan det noen sinne bli bra? Leste en artikkel i går om at 12 var blitt kastet over bord på en flyktningebåt.....fordi de var kristne!! Nesten som man begynner å lure på hva som kommer hit til landet også :(

Skrevet

Du er direkte tilbakestående om du tror at FrP på noe som helst vis vil sørge for å hjelpe flest mulig av noen som helst med opprinnelse utenfor Norges grenser.

Nei, men begynner å lure litt på deg siden du dømmer folk du ikke kjenner. Prøv å bruk språket og argumentene dine.

Skrevet

Jeg har heller aldri selv vært for ukritiskt inntak av innvandring til Norge (dog aldri på FRP-nivå!), men jeg kan ikke se for meg hvordan det kan være til hjelp for et barn å skulle vokse opp i ett land hvor sånt som IS eksisterer. Jeg tenker at når verdenssituasjonen er som den er nå må vi kanskje legge fordommer til side, og tenke på dette som en real verdensdugnad! Ikke nødvendigvis en permanent asylpolitikk, men norge kan ikke sitte stille og se på at land som feks Hellas (som ikke akkurat gjør det knallbra selv om dagen..!) må ta støyten. For flyktningene kommer jo. Spørsmålet er hvordan vi tar de imot.

Men nå sporer jeg av min egen tråd! Det jeg egentlig ville var jo å få tips til hvordan vi her hjemme kan bidra, hver enkelt?

Skrevet

Synes også det er helt forferdelig. Likevel så støtter jeg FrP her. Jeg vil virkelig hjelpe flest mulig. Får vel pes for det, men jeg vil ikke ta opp 8000 på bekostning av mange andre barn vi bør hjelpe. Utfordringen er jo å få ordnet opp i konflikten slik at alle kan være trygge i hjemlandet sitt.

Hjelpe dem der de er, mener du? I ei steinrøys omgitt av IS? Eller i nabolandene som er helt sprengt? Leste en fin tweet i dag fra en gammel dame som kaller seg TvitterBestemor: "Jeg bestilte seniortur til syden med FrP men fikk i stedet selvbruningskrem i posten! Det var visst rimeligere å hjelpe oss der vi er."

Skrevet

Verden må bli kvitt IS!!!

Slik at syrerne kan få leve trygt i landet sitt!!

Det som skjer er grotesk ondskap, og vi må hjelpe der vi kan! Føler meg rådløs og knust... :(

FrP'ere....uff!!

Anonymous poster hash: 6319e...ecd

Skrevet

Jeg får mer vondt av alle de barna som lider i Norge. Barn vokser opp i fattigdom, rus, vold, misbruk, mobbing osv osv.

Hjelp heller barn her i Norge før dere hjelper barn fra andre land! Man hjelper da faktisk sine egne før andre. Vi kan ikke hjelpe alle og det må vi bare innfinne oss med. Vi har ikke plass, råd eller vilje til å ta inne så mange flyktninger. Det er fakta!

Anonymous poster hash: 8b36c...bb6

Skrevet

Er det virkelig ingen som vet om NOE jeg som en helt vanlig småbarnsmamma konkret kan bidra med for flyktningebarna der ute? Prøv nå for en gangs skyld å legge vekk fordommene dine og "meg og mine først"-tankegangen, nei vi kan ikke hjelpe alle, men vi kan da faktisk hjelpe noen???

Noen som vet om veldedige organisasjoner feks som har fokus på disse barna etc..?

Skrevet

... Og jeg synes man må kunne si at det er et ganske stort sprang ifht antall tragiske barneskjebner om man skal sammenlikne enkeltbarneskjebner i Norge, mot land hvor tusenvis av småbarn blir systematisk slaktet ned fordi foreldrene tilhører den eller den trosretningen!!!!

(Klarer visst ikke holde helt kjeft med politisk debatt heller, selv om det ikke var det jeg ville med denne tråden...!)

Skrevet

Jeg får mer vondt av alle de barna som lider i Norge. Barn vokser opp i fattigdom, rus, vold, misbruk, mobbing osv osv.

Hjelp heller barn her i Norge før dere hjelper barn fra andre land! Man hjelper da faktisk sine egne før andre. Vi kan ikke hjelpe alle og det må vi bare innfinne oss med. Vi har ikke plass, råd eller vilje til å ta inne så mange flyktninger. Det er fakta!

Mangler ord...

Anonymous poster hash: 0f7c7...7ae

Skrevet

... Og jeg synes man må kunne si at det er et ganske stort sprang ifht antall tragiske barneskjebner om man skal sammenlikne enkeltbarneskjebner i Norge, mot land hvor tusenvis av småbarn blir systematisk slaktet ned fordi foreldrene tilhører den eller den trosretningen!!!!

(Klarer visst ikke holde helt kjeft med politisk debatt heller, selv om det ikke var det jeg ville med denne tråden...!)

Søk på støtt Syria. Kommer opp mange organisasjoner!

Skrevet

Er alltid vondt når spesielt barn har det vondt synes jeg. Men, det er mange skjebner man ikke prater om. I Pakistan dør over 500 nyfødte hver dag, malaria dreper 1 barn hvert minutt, Haiti har ikke et fungerende helsevesen... Er ikke bare i Syria det skjer grusomheter. Burde vi ikke hjelpe flere der også...

Skrevet

Det er så jævlig mange barn rundt om i verden som har det helt forferdelig. De blir misbrukt, drept, ser sin egen familie blir drept. Det er alle mulige slags sykdommer men lite medisiner, de har ikke penger til mat osv.

Skulle vi ha tatt inn over oss alt dette hadde vi ikke klart å fungere i hverdagen. Mennesker har begrenset evne til å sette seg inn i situasjoner som de barna opplever, nettopp for å beskytte oss selv. Det de opplever er verre enn vi noen gang kan fantaserer om. Derfor tenker vi at vi vil hjelpe våre egne først.

Jeg tenker at det hjelper ikke uansett hvor mange millioner kr vi sender ut av landet, eller om vi lar noen få tusen syrere komme til Norge - vi blir ikke kvitt problemet. Og frem til vi faktisk finner en løsning, i stedet for å hele tiden drive brannslukning, så synes jeg faktisk vi skal hjelpe våre egne først..

Anonymous poster hash: 987f9...50b

Skrevet

Jeg tenker at det hjelper ikke uansett hvor mange millioner kr vi sender ut av landet, eller om vi lar noen få tusen syrere komme til Norge - vi blir ikke kvitt problemet. Og frem til vi faktisk finner en løsning, i stedet for å hele tiden drive brannslukning, så synes jeg faktisk vi skal hjelpe våre egne først..

Selvfølgelig hjelper det. "Noen få tusen" vil slippe å drukne i Middelhavet, gasses i Syria eller lide i Jordan.

Det blir som å si at Schindler eller Wallenberg eller andre som reddet tusener av jøder fra gasskamrene like gjerne kunne latt være, siden det likevel døde så mange der. Spør etterfølgerne til Schindler-arbeiderne hva de mener om det, da.

Skrevet

Selvfølgelig hjelper det. "Noen få tusen" vil slippe å drukne i Middelhavet, gasses i Syria eller lide i Jordan.

Det blir som å si at Schindler eller Wallenberg eller andre som reddet tusener av jøder fra gasskamrene like gjerne kunne latt være, siden det likevel døde så mange der. Spør etterfølgerne til Schindler-arbeiderne hva de mener om det, da.

Tror 8000 bare er begynnelsen. For dette blir vel neppe bedre? Må finne en varig løsning for disse folkene. Så utrolig trist at folk har det slik.

Skrevet

Det er så jævlig mange barn rundt om i verden som har det helt forferdelig. De blir misbrukt, drept, ser sin egen familie blir drept. Det er alle mulige slags sykdommer men lite medisiner, de har ikke penger til mat osv.

Skulle vi ha tatt inn over oss alt dette hadde vi ikke klart å fungere i hverdagen. Mennesker har begrenset evne til å sette seg inn i situasjoner som de barna opplever, nettopp for å beskytte oss selv. Det de opplever er verre enn vi noen gang kan fantaserer om. Derfor tenker vi at vi vil hjelpe våre egne først.

Jeg tenker at det hjelper ikke uansett hvor mange millioner kr vi sender ut av landet, eller om vi lar noen få tusen syrere komme til Norge - vi blir ikke kvitt problemet. Og frem til vi faktisk finner en løsning, i stedet for å hele tiden drive brannslukning, så synes jeg faktisk vi skal hjelpe våre egne først..Anonymous poster hash: 987f9...50b

En dråpe i havet...osv. Men blir det mange nok dråper må det jo hjelpe, tenker da jeg. Og ja, vi kan velge å koble ut følelsene våre, i frykt for å ikke bli helt ødelagt av all ondskapen de ute. Kjenner meg veldig igjen i den beskyttelsesmekanismen der. Men jeg klarer tydeligvis ikke å koble ut nok! Så nå ikveld prøver jeg å gjøre ord til handling, og sjekket ut på nettsiden til Redd Barna. Var første som falt meg inn, i og med at det er det jeg brenner for, nettopp å hjelpe barna! Og nå har jeg rett og slett prøvd meg på å opprette en liten innsamlingsakssjon! Så om du som jeg kjenner at du ønsker å ihvertfall PRØVE å gjøre noe, og kan tenke deg å gi et bidrag - stort eller lite, alt hjelper! - så er en mulighet her:

http://innsamling.reddbarna.no/syria/6-1070?v=20150822190606&justEdited=true&justCreated=true#

Eventuelt lag din egen innsamling og få med dine kjente og ukjente på dette:)

Så får vi se om mammahjertet kan få litt mer ro...:)

Skrevet

Og selv om de du beskriver her har det vondt kan det ikke sammenlignes med det som skjer i f.eks Syria. Snakk om ego tankegang.

Anonymous poster hash: 0e2a2...213

Skrevet

Jeg tenker at det hjelper ikke uansett hvor mange millioner kr vi sender ut av landet, eller om vi lar noen få tusen syrere komme til Norge - vi blir ikke kvitt problemet. Og frem til vi faktisk finner en løsning, i stedet for å hele tiden drive brannslukning, så synes jeg faktisk vi skal hjelpe våre egne først..Anonymous poster hash: 987f9...50b

En dråpe i havet...osv. Men blir det mange nok dråper må det jo hjelpe, tenker da jeg. Og ja, vi kan velge å koble ut følelsene våre, i frykt for å ikke bli helt ødelagt av all ondskapen de ute. Kjenner meg veldig igjen i den beskyttelsesmekanismen der. Men jeg klarer tydeligvis ikke å koble ut nok! Så nå ikveld prøver jeg å gjøre ord til handling, og sjekket ut på nettsiden til Redd Barna. Var første som falt meg inn, i og med at det er det jeg brenner for, nettopp å hjelpe barna! Og nå har jeg rett og slett prøvd meg på å opprette en liten innsamlingsakssjon! Så om du som jeg kjenner at du ønsker å ihvertfall PRØVE å gjøre noe, og kan tenke deg å gi et bidrag - stort eller lite, alt hjelper! - så er en mulighet her:

http://innsamling.reddbarna.no/syria/6-1070?v=20150822190606&justEdited=true&justCreated=true#

Eventuelt lag din egen innsamling og få med dine kjente og ukjente på dette:)

Så får vi se om mammahjertet kan få litt mer ro...:)

Så flott! Har gitt 250 kr til redd barna i kveld! Er så grusomt å se på nyhetene hvor forferdelig de har det! Blir helt skremt av holdningene til mange, der det bare er meg og mitt som gjelder! Håper mange støtter!!

Skrevet

Hjelp heller barn her i Norge før dere hjelper barn fra andre land! Man hjelper da faktisk sine egne før andre. Vi kan ikke hjelpe alle og det må vi bare innfinne oss med. Vi har ikke plass, råd eller vilje til å ta inne så mange flyktninger. Det er fakta! Anonymous poster hash: 8b36c...bb6

Og selv om de du beskriver her har det vondt kan det ikke sammenlignes med det som skjer i f.eks Syria. Snakk om ego tankegang. Anonymous poster hash: 0e2a2...213

Alt kan sammenliknes, men alt kan ikke sidestilles.

Anonymous poster hash: eac91...bc1

Skrevet

Det skal vel få lov til å ta prisen for latterligste logikk i aften.

Anonymous poster hash: 0fe96...448

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...