Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 Har man tapt. Eksempel: Hva feiler det deg? God bedring! Hvor gammel er du? Stakkars deg! Stakkars barna dine! Syns det er så rart at folk ikke skjønner hvor dumme de høres ut når de sier/skriver slikt. Anonymous poster hash: 4fb92...8f3
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #2 Skrevet 19. august 2015 Jeg har en god en- "jeg har ikke ansvar for dine følelse" Den har jeg hørt utallige ganger når en person har sagt noe stygt til meg og jeg har blitt lei meg. Anonymous poster hash: 5ff22...9e1
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #3 Skrevet 19. august 2015 Enig med deg, men jeg har i svake øyeblikk når jeg har vært irritert liret av meg lignende selv Anonymous poster hash: 69326...38a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #4 Skrevet 19. august 2015 Jeg har en god en- "jeg har ikke ansvar for dine følelse" Den har jeg hørt utallige ganger når en person har sagt noe stygt til meg og jeg har blitt lei meg. Anonymous poster hash: 5ff22...9e1 Hadde en venninne som hele tiden kom med flengende kritikk av andre, f eks "dere har jo ikke gjort jobben deres"; og så slengte hun på "jeg mener det ikke negativt, altså" eller "det er ikke ment som kritikk." Til slutt tok jeg henne, og det hardt. Jeg sa at jeg oppfattet henne som mobbende. Hun prøvde seg på "beklager veldig at du føler det sånn." Da hadde jeg svaret på rede hånd "det skal du ikke beklage. Du skal beklage det du valgte å si!" Jeg har kun snakket med henne en gang i året etter dette. Hun er veldig høflig og ydmyk nå... Anonymous poster hash: 351e6...a5a
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #5 Skrevet 19. august 2015 Det er slett ikke alltid man taper, for veldig ofte fungerer det! Anonymous poster hash: d2301...034
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #6 Skrevet 19. august 2015 Det er slett ikke alltid man taper, for veldig ofte fungerer det! Anonymous poster hash: d2301...034 Hvordan da? Anonymous poster hash: 4fb92...8f3
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #7 Skrevet 19. august 2015 Det er slett ikke alltid man taper, for veldig ofte fungerer det! Anonymous poster hash: d2301...034 Hvordan da? Anonymous poster hash: 4fb92...8f3 Noen blir satt ut og usikre, og mange blir sinte og roter seg vekk. Anonymous poster hash: d2301...034
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #8 Skrevet 19. august 2015 Det er slett ikke alltid man taper, for veldig ofte fungerer det! Anonymous poster hash: d2301...034 Hvordan da? Anonymous poster hash: 4fb92...8f3 Noen blir satt ut og usikre, og mange blir sinte og roter seg vekk. Anonymous poster hash: d2301...034 Er det et mål å gjøre andre usikre da? Har man gode argument trenger man jo ikke være slem for å vinne en diskusjon. Anonymous poster hash: 4fb92...8f3
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #9 Skrevet 19. august 2015 Jeg har en god en- "jeg har ikke ansvar for dine følelse" Den har jeg hørt utallige ganger når en person har sagt noe stygt til meg og jeg har blitt lei meg. Anonymous poster hash: 5ff22...9e1 Hadde en venninne som hele tiden kom med flengende kritikk av andre, f eks "dere har jo ikke gjort jobben deres"; og så slengte hun på "jeg mener det ikke negativt, altså" eller "det er ikke ment som kritikk." Til slutt tok jeg henne, og det hardt. Jeg sa at jeg oppfattet henne som mobbende. Hun prøvde seg på "beklager veldig at du føler det sånn." Da hadde jeg svaret på rede hånd "det skal du ikke beklage. Du skal beklage det du valgte å si!" Jeg har kun snakket med henne en gang i året etter dette. Hun er veldig høflig og ydmyk nå... Anonymous poster hash: 351e6...a5a Enig i at det ble sagt på en lite konstruktivt måte, men hadde hun et poeng i at dere ikke hadde gjort jobben deres da? Anonymous poster hash: c4af8...164
Anonym bruker Skrevet 19. august 2015 #10 Skrevet 19. august 2015 Jeg har en god en- "jeg har ikke ansvar for dine følelse" Den har jeg hørt utallige ganger når en person har sagt noe stygt til meg og jeg har blitt lei meg. Anonymous poster hash: 5ff22...9e1 Hadde en venninne som hele tiden kom med flengende kritikk av andre, f eks "dere har jo ikke gjort jobben deres"; og så slengte hun på "jeg mener det ikke negativt, altså" eller "det er ikke ment som kritikk."Til slutt tok jeg henne, og det hardt. Jeg sa at jeg oppfattet henne som mobbende. Hun prøvde seg på "beklager veldig at du føler det sånn." Da hadde jeg svaret på rede hånd "det skal du ikke beklage. Du skal beklage det du valgte å si!" Jeg har kun snakket med henne en gang i året etter dette. Hun er veldig høflig og ydmyk nå... Anonymous poster hash: 351e6...a5a Enig i at det ble sagt på en lite konstruktivt måte, men hadde hun et poeng i at dere ikke hadde gjort jobben deres da? Anonymous poster hash: c4af8...164 Nei, hun er en såkalt "feilfinner", på andre altså. Hun kan seriøst sitte i et møte og klage over at det begynte tre minutter over fastsatt tid, og at fra nå av må møtene begynne til rett tid - for så neste gang å komme et kvarter for sent og gå rundt og hilse, hviske og pjatte selv om møtet er i gang. Hun ser ikke andres innsats, men er nøye med å fremheve hver minste ting hun selv har gjennomført. Ironisk nok blir hun aldri ferdig med egne oppgaver, men har alltid en "grunn", og når det går riktig galt er hun "utbrent". (Bare frem til sommeren/jul/eksamen el lign da. Hun er jo ikke utbrent, hun mangler bare å være á jour...) Anonymous poster hash: 351e6...a5a
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #11 Skrevet 20. august 2015 Det er helt vanlig å bruke hersketeknikker. Det er effektivt og ofte nødvendig, men ikke alle teknikker fungerer i alle situasjoner. Noen lever i den villfarelsen at den med de beste argumentene vinner en diskusjon. Virkligheten er ikke slik. Menneskene er ikke så rasjonelle. I praksiss tar vi veldig mange avgjørelser basert på helt andre ting enn gode argumenter. Anonymous poster hash: 2e893...aa0
overlord Skrevet 20. august 2015 #12 Skrevet 20. august 2015 Nevn gjerne en situasjon hvor det er nødvendig. Har man autoritet er det ikke nødvendig å bruke simple hersketeknikker. Autoritet får man ved å vere kunnskapsrik, lyttende og ikke minst sterk og med gjennomføringsevne . Å bruke hersketeknikker gjør man bare om man er svak og ikke når frem på annet vis.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #13 Skrevet 20. august 2015 Nevn gjerne en situasjon hvor det er nødvendig. Har man autoritet er det ikke nødvendig å bruke simple hersketeknikker. Autoritet får man ved å vere kunnskapsrik, lyttende og ikke minst sterk og med gjennomføringsevne . Å bruke hersketeknikker gjør man bare om man er svak og ikke når frem på annet vis. I butikken begynner barnet å mase om is. Enkel løsning er å svare "Nei, ikke i dag." Når barnet fortsetter med "Hvorfor?" er svaret at "Jeg er Mamma og jeg bestemmer. Sån er det bare". Det er en helt vanlig bruk av hersketeknikk. Du bruker alder og rang for å slippe å diskutere med argumener du vet uansett hadde gått over barnets fatteevne. Anonymous poster hash: 2e893...aa0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #14 Skrevet 20. august 2015 Mitt inntrykk (her inne) er at de som roper over seg angående hersketeknikker, ofte har et svært misforstått syn på sin egen "utrolig høye intelligens"... Alltid smartere, roligere og mer velartikulerte enn alle andre, i egne øyne selvsagt.. Ganske underholdende faktisk Anonymous poster hash: f77cc...bbd
overlord Skrevet 20. august 2015 #15 Skrevet 20. august 2015 Nevn gjerne en situasjon hvor det er nødvendig. Har man autoritet er det ikke nødvendig å bruke simple hersketeknikker. Autoritet får man ved å vere kunnskapsrik, lyttende og ikke minst sterk og med gjennomføringsevne . Å bruke hersketeknikker gjør man bare om man er svak og ikke når frem på annet vis. I butikken begynner barnet å mase om is. Enkel løsning er å svare "Nei, ikke i dag." Når barnet fortsetter med "Hvorfor?" er svaret at "Jeg er Mamma og jeg bestemmer. Sån er det bare". Det er en helt vanlig bruk av hersketeknikk. Du bruker alder og rang for å slippe å diskutere med argumener du vet uansett hadde gått over barnets fatteevne. Anonymous poster hash: 2e893...aa0 Men ville du gjort det samme mot en voksen? Tenk at du er leder og en ansatt sier til deg at han syns oppgaven du har gitt han ikke er en oppgave han ønsker å ta på seg. Sier du da at du er sjefen hans og derfor bestemmer hva han skal gjøre?
sug lut Skrevet 20. august 2015 #16 Skrevet 20. august 2015 Nevn gjerne en situasjon hvor det er nødvendig. Har man autoritet er det ikke nødvendig å bruke simple hersketeknikker. Autoritet får man ved å vere kunnskapsrik, lyttende og ikke minst sterk og med gjennomføringsevne . Å bruke hersketeknikker gjør man bare om man er svak og ikke når frem på annet vis.I butikken begynner barnet å mase om is. Enkel løsning er å svare "Nei, ikke i dag." Når barnet fortsetter med "Hvorfor?" er svaret at "Jeg er Mamma og jeg bestemmer. Sån er det bare". Det er en helt vanlig bruk av hersketeknikk. Du bruker alder og rang for å slippe å diskutere med argumener du vet uansett hadde gått over barnets fatteevne. Anonymous poster hash: 2e893...aa0 Men ville du gjort det samme mot en voksen? Tenk at du er leder og en ansatt sier til deg at han syns oppgaven du har gitt han ikke er en oppgave han ønsker å ta på seg. Sier du da at du er sjefen hans og derfor bestemmer hva han skal gjøre? Det vil jo selvsagt skje, arbeidsgiver har en utstrakt styringsrett.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #17 Skrevet 20. august 2015 Nevn gjerne en situasjon hvor det er nødvendig. Har man autoritet er det ikke nødvendig å bruke simple hersketeknikker. Autoritet får man ved å vere kunnskapsrik, lyttende og ikke minst sterk og med gjennomføringsevne . Å bruke hersketeknikker gjør man bare om man er svak og ikke når frem på annet vis.I butikken begynner barnet å mase om is. Enkel løsning er å svare "Nei, ikke i dag." Når barnet fortsetter med "Hvorfor?" er svaret at "Jeg er Mamma og jeg bestemmer. Sån er det bare". Det er en helt vanlig bruk av hersketeknikk. Du bruker alder og rang for å slippe å diskutere med argumener du vet uansett hadde gått over barnets fatteevne. Anonymous poster hash: 2e893...aa0 Men ville du gjort det samme mot en voksen? Tenk at du er leder og en ansatt sier til deg at han syns oppgaven du har gitt han ikke er en oppgave han ønsker å ta på seg. Sier du da at du er sjefen hans og derfor bestemmer hva han skal gjøre? I noen tilfeller, for eksempel i medarbeidersamtaler, er det viktig å lytte til slike innspill, men andre ganger kan man som leder måtte svare at "Dette er det jeg som bestemmer". Det er ikke bestandig tid til å diskutere alt og det finnes oppgaver som må løses som ingen har lyst på. Noen ganger må man som leder skjære igjennom og si at "Slik blir det, selv om du ikke liker det." Anonymous poster hash: 2e893...aa0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #18 Skrevet 20. august 2015 Jeg har en god en- "jeg har ikke ansvar for dine følelse" Den har jeg hørt utallige ganger når en person har sagt noe stygt til meg og jeg har blitt lei meg. Anonymous poster hash: 5ff22...9e1 Hadde en venninne som hele tiden kom med flengende kritikk av andre, f eks "dere har jo ikke gjort jobben deres"; og så slengte hun på "jeg mener det ikke negativt, altså" eller "det er ikke ment som kritikk."Til slutt tok jeg henne, og det hardt. Jeg sa at jeg oppfattet henne som mobbende. Hun prøvde seg på "beklager veldig at du føler det sånn." Da hadde jeg svaret på rede hånd "det skal du ikke beklage. Du skal beklage det du valgte å si!" Jeg har kun snakket med henne en gang i året etter dette. Hun er veldig høflig og ydmyk nå... Anonymous poster hash: 351e6...a5a Enig i at det ble sagt på en lite konstruktivt måte, men hadde hun et poeng i at dere ikke hadde gjort jobben deres da? Anonymous poster hash: c4af8...164 Nei, hun er en såkalt "feilfinner", på andre altså. Hun kan seriøst sitte i et møte og klage over at det begynte tre minutter over fastsatt tid, og at fra nå av må møtene begynne til rett tid - for så neste gang å komme et kvarter for sent og gå rundt og hilse, hviske og pjatte selv om møtet er i gang. Hun ser ikke andres innsats, men er nøye med å fremheve hver minste ting hun selv har gjennomført. Ironisk nok blir hun aldri ferdig med egne oppgaver, men har alltid en "grunn", og når det går riktig galt er hun "utbrent". (Bare frem til sommeren/jul/eksamen el lign da. Hun er jo ikke utbrent, hun mangler bare å være á jour...) Anonymous poster hash: 351e6...a5a Skjønner. Høres ut som du har overtatt min tidligere eldre kollega . Hun mente at alle andre brukte tiden sin på jobb for dårlig, mens hun selv brukte en måned på det andre brukte to dager på. Spurte du om noe var klart og fikk et ja, så kunne det likevel ligge urørt på pulten hennes dagen etter. Anonymous poster hash: c4af8...164
overlord Skrevet 20. august 2015 #19 Skrevet 20. august 2015 Nevn gjerne en situasjon hvor det er nødvendig. Har man autoritet er det ikke nødvendig å bruke simple hersketeknikker. Autoritet får man ved å vere kunnskapsrik, lyttende og ikke minst sterk og med gjennomføringsevne . Å bruke hersketeknikker gjør man bare om man er svak og ikke når frem på annet vis.I butikken begynner barnet å mase om is. Enkel løsning er å svare "Nei, ikke i dag." Når barnet fortsetter med "Hvorfor?" er svaret at "Jeg er Mamma og jeg bestemmer. Sån er det bare". Det er en helt vanlig bruk av hersketeknikk. Du bruker alder og rang for å slippe å diskutere med argumener du vet uansett hadde gått over barnets fatteevne. Anonymous poster hash: 2e893...aa0 Men ville du gjort det samme mot en voksen? Tenk at du er leder og en ansatt sier til deg at han syns oppgaven du har gitt han ikke er en oppgave han ønsker å ta på seg. Sier du da at du er sjefen hans og derfor bestemmer hva han skal gjøre? Det vil jo selvsagt skje, arbeidsgiver har en utstrakt styringsrett. Men man sier det ikke på denne måten. En god leder motiverer sine ansatte til å gjøre en god jobb. H*n spiller ikke ut "jeg er sjefen-kortet". Det høres bare sutrete ut og skaper demotiverte medarbeidere.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #20 Skrevet 20. august 2015 Nevn gjerne en situasjon hvor det er nødvendig. Har man autoritet er det ikke nødvendig å bruke simple hersketeknikker. Autoritet får man ved å vere kunnskapsrik, lyttende og ikke minst sterk og med gjennomføringsevne . Å bruke hersketeknikker gjør man bare om man er svak og ikke når frem på annet vis.I butikken begynner barnet å mase om is. Enkel løsning er å svare "Nei, ikke i dag." Når barnet fortsetter med "Hvorfor?" er svaret at "Jeg er Mamma og jeg bestemmer. Sån er det bare". Det er en helt vanlig bruk av hersketeknikk. Du bruker alder og rang for å slippe å diskutere med argumener du vet uansett hadde gått over barnets fatteevne. Anonymous poster hash: 2e893...aa0 Men ville du gjort det samme mot en voksen? Tenk at du er leder og en ansatt sier til deg at han syns oppgaven du har gitt han ikke er en oppgave han ønsker å ta på seg. Sier du da at du er sjefen hans og derfor bestemmer hva han skal gjøre?Det vil jo selvsagt skje, arbeidsgiver har en utstrakt styringsrett. Men man sier det ikke på denne måten. En god leder motiverer sine ansatte til å gjøre en god jobb. H*n spiller ikke ut "jeg er sjefen-kortet". Det høres bare sutrete ut og skaper demotiverte medarbeidere. Som regel fungerer det bedre å skjule hersketeknikken for eksempel med å sukkre tildelingen av kjedlige oppgaver med ros. Resultatet er jo det samme, teknikken er bare en annen. Anonymous poster hash: 2e893...aa0
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #21 Skrevet 20. august 2015 Mitt inntrykk (her inne) er at de som roper over seg angående hersketeknikker, ofte har et svært misforstått syn på sin egen "utrolig høye intelligens"... Alltid smartere, roligere og mer velartikulerte enn alle andre, i egne øyne selvsagt.. Ganske underholdende faktisk Anonymous poster hash: f77cc...bbd Jeg har inntrykk av at de som irriterer seg over hersketeknikker er jevnt på fordelt langs hele IQ- skalaen. De som faktisk vet hva hersketeknikker er og har lest Berit Aas' bok, de er gjerne også politisk bevisste. Intelligens er målbart, og de med høy intelligens er neppe så opptatt av hvordan akkurat du skulle vurdere dem på det området . Forøvrig kreves det litt intelligens for å gjenkjenne intelligens hos andre... Anonymous poster hash: c4af8...164
overlord Skrevet 20. august 2015 #22 Skrevet 20. august 2015 Nevn gjerne en situasjon hvor det er nødvendig. Har man autoritet er det ikke nødvendig å bruke simple hersketeknikker. Autoritet får man ved å vere kunnskapsrik, lyttende og ikke minst sterk og med gjennomføringsevne . Å bruke hersketeknikker gjør man bare om man er svak og ikke når frem på annet vis.I butikken begynner barnet å mase om is. Enkel løsning er å svare "Nei, ikke i dag." Når barnet fortsetter med "Hvorfor?" er svaret at "Jeg er Mamma og jeg bestemmer. Sån er det bare". Det er en helt vanlig bruk av hersketeknikk. Du bruker alder og rang for å slippe å diskutere med argumener du vet uansett hadde gått over barnets fatteevne. Anonymous poster hash: 2e893...aa0 Men ville du gjort det samme mot en voksen? Tenk at du er leder og en ansatt sier til deg at han syns oppgaven du har gitt han ikke er en oppgave han ønsker å ta på seg. Sier du da at du er sjefen hans og derfor bestemmer hva han skal gjøre?Det vil jo selvsagt skje, arbeidsgiver har en utstrakt styringsrett.Men man sier det ikke på denne måten. En god leder motiverer sine ansatte til å gjøre en god jobb. H*n spiller ikke ut "jeg er sjefen-kortet". Det høres bare sutrete ut og skaper demotiverte medarbeidere. Som regel fungerer det bedre å skjule hersketeknikken for eksempel med å sukkre tildelingen av kjedlige oppgaver med ros. Resultatet er jo det samme, teknikken er bare en annen. Anonymous poster hash: 2e893...aa0 Den teknikken er svært gjennomskuelig og brukes heller ikke av en dyktig leder.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #23 Skrevet 20. august 2015 Det er slett ikke alltid man taper, for veldig ofte fungerer det! Anonymous poster hash: d2301...034 Hvordan da? Anonymous poster hash: 4fb92...8f3 Noen blir satt ut og usikre, og mange blir sinte og roter seg vekk. Anonymous poster hash: d2301...034 Er det et mål å gjøre andre usikre da? Har man gode argument trenger man jo ikke være slem for å vinne en diskusjon. Anonymous poster hash: 4fb92...8f3 Ja, det er et mål når man bruker hersketeknikker. Hvorfor trodde du man brukte dem? Anonymous poster hash: d2301...034
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #24 Skrevet 20. august 2015 Nevn gjerne en situasjon hvor det er nødvendig. Har man autoritet er det ikke nødvendig å bruke simple hersketeknikker. Autoritet får man ved å vere kunnskapsrik, lyttende og ikke minst sterk og med gjennomføringsevne . Å bruke hersketeknikker gjør man bare om man er svak og ikke når frem på annet vis. I butikken begynner barnet å mase om is. Enkel løsning er å svare "Nei, ikke i dag." Når barnet fortsetter med "Hvorfor?" er svaret at "Jeg er Mamma og jeg bestemmer. Sån er det bare". Det er en helt vanlig bruk av hersketeknikk. Du bruker alder og rang for å slippe å diskutere med argumener du vet uansett hadde gått over barnets fatteevne. Anonymous poster hash: 2e893...aa0 Du bruker en ugyldig sammenlikning, og det du beskriver er ikke heller egentlig en hersketeknikk. Hadde du behandlet dine ansatte som barn og undervurdert deres evne til å forstå argumenter, så hadde du hatt en kort lederkarriere. Anonymous poster hash: c4af8...164
Anonym bruker Skrevet 20. august 2015 #25 Skrevet 20. august 2015 Jeg synes forøvrig at å slenge ut at andre bruker hersketeknikker er en hersketeknikk i seg selv. Anonymous poster hash: 68a5c...9c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå