Gå til innhold

Over streken eller ok av mannlig sjef?

Anbefalte innlegg

Skrevet

mange kommer sikkert il å være uenig men....Dette faller IKKE i kategorien trakassering - foreløpig!At han sier at du ser bra ut osv kan sier å være utfor det vi vanligvis mener er OK oppførsel av en overordnet, men det er ikke trakassering med mindre du faktisk mener det er ubehagelig OG du sier fra om det. Som Overlord sier - noen eier rett og slett ikke sosiale antenner og trenger et realt spark bak. Eller bare rett og slett at noen forteller de at slikt er ikke akseptabel oppførsel! Dersom du seri fra at du ikke liker hans kommentarer, du ber han slutte etc OG han da evt. fortsetter - DA kan vi begynne å snakke om trakassering Anonymous poster hash: 5cda1...83f

"Det er ikke trakassering med mindre du sier fra om det" What?? Er du fullstendig blåst for gangsyn, kvinne??

Det er jo dette som er hele problemet med trakassering på arb.plassen!!

Man er redd for jobben sin, det er snakk om ens egen SJEF! Man blir usikker på seg selv, på mange måter: "er jeg hårsår?", "mistolker jeg?", "sender jeg feil signaler?", etc

HI synes jo tydeligvis at det er ubehagelig! Hadde hun likt det, så hadde hun vel bare utnyttet det og vi hadde ikke hørt noe...

HI, neste gang han gjør noe som helst på kanten (og det er alle tingene du nevnte!!), så retter du deg opp, ser ham rett i øynene og sier: "Nok!! Jeg er lei av desse dårlig skjulte hintene dine! Jeg er IKKE interessert, og jeg kommer heller ALDRI til å bli det! Jeg forventer at du forholder deg høflig og profesjonell heretter. Dette gidder jeg ikke mer!" ORDRETT!! Så går du!!

(ordet 'gidder' indikerer at DU har fått nok av tøv, bruker du 'orker' så indikerer du "svakhet"... Skjønner?)

Skjer det da igjen, så går du høyere opp! På dagen!!

Lykke til :)

Anonymous poster hash: feef6...169

Nei, jeg er ikke blåst for gangsyn!

Jeg jobber med HMS og lovverket rundt mobbing og trakassering på arbeidsplassen:)

Jeg anbefaler deg å lese deg opp på lovverket og forarbeidene til loven samt de dommene som finnes på området, dersom man skal bruke ordet trakassering!

Utfordringen i slike saker er nettopp ulike tolkninger, ulike sosiale normer, mm. Og med mindre den parten som føler seg fornedret, trakassert, underlegen, mobbet etc IKKE sier ifra så har den andre parten i mange tilfeller ikke mulighet til å forstå at han/hun har gjort noe galt.

Kanskje han bare mente å være morsom? Kanskje han trodde han ga HI en boost? Kankje han ville gi inntrykk av at han likte henne? etc etc etc

I utgangspunktet er det ikke noe direkte galt i å si at en person er pen eller liknende, selv om personen er sjef. Derfor er det så viktig å si ifra at man ikke liker den type kommentarer eller oppmerksomhet. Man kommer nemlig sjelden noen vei i slike saker dersom man IKKE selv har sagt ifra at man synes oppførselen er ubehagelig!

Anonymous poster hash: 5cda1...83f

Men hvorfor låste han døren da, skulle det og være morsomt?

Anonymous poster hash: 74456...856

Det kan jeg selvfølgelgi ikek svare på. det regner jeg ikke med at du kan heller!

Utfrdringen i slike saker er at man bare har ord-mor ord. HI kan si at han låste døren. han igjen vil kanskje si at han ikke gjorde det. Finnes det bevis for at han låste døren? Hvorfor skulle han i det hele tatt låse døren når det var en annen person der inne? Etc.

Derfor igjen: Det ER viktig å si ifra om oppførsel man synes er ugrei. Det er ingen gitt grense for hvor grensen går mellom hva som oppfattes som morsomme kommentarer og hva som oppfattes som flørt. Den legale difinisjonen på trakassering er ganske stram og, selv om den selvfølgelig åpner for skjønn, så skal det endel til før slike saker haver innenfor trakasserings-spekteret!

Anonymous poster hash: 5cda1...83f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kalle inn til et møte med ham, hans sjef (han som var med på møtet), deg og tillitsvalgt og ta det der? Du må sikre deg så godt som mulig mot å bli skviset ut av jobben, så jo fler relevante personer som er klar over situasjonen jo bedre. Ville vurdert å avvente til du har gått over i den nye stillingen (om du ikke allerede har gjort det), høres jo ut som du er mer enn kvalifisert, så da er det surt å miste den igjen.

Jeg tror ikke jeg ville tatt det opp med ham alene, han bør få en skrape så han ikke bare finner seg et annet "offer" som kanskje ikke tør å si i fra. Minimum tillittsvalgt i hvert fall. Alle som ikke har vokst opp under en stein skjønner at dette ikke er OK, så å la ham skylde på manglende antenner blir for dumt.

Skrevet

Desto flere ganger du finner deg i dette, desto større grunn får han til å tro at du liker det eller er med på leken. Jeg har mest sans for å snakke direkte til den det gjelder. Det synes vanskelig for deg å gjøre det der og da, så be om en samtale med ham. Si at du er veldig glad for jobben, at du trives med oppgavene osv, men at det er ubehagelig for deg at han kommer med kommentarer om utseendet ditt. "Det er mulig jeg er overfølsom, men jeg liker det ikke. Håper derfor du kan slutte med det". Det gir ham en sjanse til å justere seg uten at dere setter en potensiell konflikt på spissen fra første gang det kommenteres. Skjer det en eneste gang etter den samtalen, involverer du hans overordnete.

Skrevet

Har vært sykemeldt en stund men har nå kommet meg ut i jobb. Veldig fornøyd med jobb, kolleger og arbeidsoppgaver og synes det er fantastisk deilig å jobbe igjen.

Min mye sjef har fra dag en fortalt med at jeg ser veldig bra ut. Greit nok, hyggelig å høre og takk sier jeg. På mandag tar han meg inn på kontoret og sier at jeg ser så vanvittig flott ut at han har problemer med å holde øynene vekk, han håper jeg kan unnskylde hvis han glor.. Ehhh, javel.

Igår ville han snakke mest meg sammen med sin sjef igjen som var på besøk.

Han ville vite om jeg var interessert i en høyere stilling. Hurra! MEN, idet vi setter oss inn på kontoret, han, hans sjef og jeg, låser han døren, sier så at dette skal bli hyggelig, og sier så til meg at han håper det blir like godt for meg som for dem. Så ler han, tar meg på skulderen og liksom klemmer litt, og blunker.

Merker jeg blir veldig usikker og synes det er litt vanskelig.

Hva mener dere? Er jeg overfølsom?

Jobbet der i 4 mnd.

Anonymous poster hash: 22a2a...3b8

Dette er langt, langt over streken. 

Definisjonen på seksuell trakassering er uansett "uønsket seksuell oppmerksomhet". Det avgjørende for om det regnes som trakassering er mottakers reaksjon, ikke avsenders hensikt. Menn som trakasserer er ofte utrolig teite, og tror kvinner synes det er smigrende å bli glodd på og få seksuelle hentydninger. De hadde antakelig digget det dersom kvinner gjorde det med dem, så derfor tror de at det automatisk er omvendt også.

Anonymous poster hash: dc5be...fe0

Skrevet

Har vært sykemeldt en stund men har nå kommet meg ut i jobb. Veldig fornøyd med jobb, kolleger og arbeidsoppgaver og synes det er fantastisk deilig å jobbe igjen.

Min mye sjef har fra dag en fortalt med at jeg ser veldig bra ut. Greit nok, hyggelig å høre og takk sier jeg. På mandag tar han meg inn på kontoret og sier at jeg ser så vanvittig flott ut at han har problemer med å holde øynene vekk, han håper jeg kan unnskylde hvis han glor.. Ehhh, javel.

Han ville vite om jeg var interessert i en høyere stilling. Hurra! MEN, idet vi setter oss inn på kontoret, han, hans sjef og jeg, låser han døren, sier så at dette skal bli hyggelig, og sier så til meg at han håper det blir like godt for meg som for dem. Så ler han, tar meg på skulderen og liksom klemmer litt, og blunker.

Jobbet der i 4 mnd.

Definisjonen på seksuell trakassering er uansett "uønsket seksuell oppmerksomhet". Det avgjørende for om det regnes som trakassering er mottakers reaksjon, ikke avsenders hensikt. Menn som trakasserer er ofte utrolig teite, og tror kvinner synes det er smigrende å bli glodd på og få seksuelle hentydninger. De hadde antakelig digget det dersom kvinner gjorde det med dem, så derfor tror de at det automatisk er omvendt også.

Ja, du har rett. Jeg synes i hvert fall det er utrolig upassende oppførsel, og tenker at han må ha problemer med sitt eget selvbilde og søker bekreftelse. Stakkars kone og barn.. De har to jenter på 12 og 14 år. Hurra for pappa liksom..

Skrevet

Jobbet der i 4 mnd.

Ja, du har rett. Jeg synes i hvert fall det er utrolig upassende oppførsel, og tenker at han må ha problemer med sitt eget selvbilde og søker bekreftelse. Stakkars kone og barn.. De har to jenter på 12 og 14 år. Hurra for pappa liksom..

Følger tankegangen din der, ja. Har flere ganger fått hakeslepp over hvor ufattelig korte ellers oppegående og smarte menn er når det kommer til dette. Det er bare rett over til neandertaler-kanalen i hjernen.

Skrevet

Jobbet der i 4 mnd.

Følger tankegangen din der, ja. Har flere ganger fått hakeslepp over hvor ufattelig korte ellers oppegående og smarte menn er når det kommer til dette. Det er bare rett over til neandertaler-kanalen i hjernen.

Sannsynligvis 😅

Skrevet

Æsj! For en gris! Rapportér det med én gang, og ta en telefon til fagbevegelsen og rådfør deg med dem om hvordan du skal gå fram.

Anonymous poster hash: 8305e...b1f

Skrevet

Desto flere ganger du finner deg i dette, desto større grunn får han til å tro at du liker det eller er med på leken. Jeg har mest sans for å snakke direkte til den det gjelder. Det synes vanskelig for deg å gjøre det der og da, så be om en samtale med ham. Si at du er veldig glad for jobben, at du trives med oppgavene osv, men at det er ubehagelig for deg at han kommer med kommentarer om utseendet ditt. "Det er mulig jeg er overfølsom, men jeg liker det ikke. Håper derfor du kan slutte med det". Det gir ham en sjanse til å justere seg uten at dere setter en potensiell konflikt på spissen fra første gang det kommenteres. Skjer det en eneste gang etter den samtalen, involverer du hans overordnete.

Uenig i at du burde snakke med han om det først. Jeg ville gjort ledelsen obs på det først. Per nå er det ikke noe "vondt blod" mellom dere. Det er altså ingen grunn til å tro at du lyver eller overreagerer. Hvis du derimot snakker med han om det først kan det bli en personlig konflikt ut av det, og da kan ledelsen senere slite med å vite hvem de skal tro. Så jeg synes du skal gjøre ledelsen obs på det med en gang, og så bare ha et rent platonisk profesjonelt forhold til han heretter.

Anonymous poster hash: 8305e...b1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...