Gå til innhold

Skal du gi datteren din hpv-vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er enda et år til jeg må ta stilling til det, men er så i tvil...

Anonymous poster hash: dda93...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei absolutt ikke. Min niese i Danmark har blitt veldig syk,og legene mener det er pga den vaksinen.

Anonymous poster hash: 92344...ae3

Skrevet

Ja. Har ei som har fått og ei som ikke er gammel nok ennå.

Anonymous poster hash: fac24...937

Skrevet

Ja, selvfølgelig skal hun få den. Ingen tvil.

Anonymous poster hash: 496de...660

Skrevet

Det er ends noen år til det valget, men slik det er må så er svaret helt klart ja!

Mamma har hatt mye kreft, blan annet livmorhals..

Alle vaksiner kan ha sine bivirkninger, men firdelene veier opp når det er så lite sannsynlic å bli rammet av de!

Skrevet

Eldste har fått og yngste skal få når hun blir større (er bare 4,5 år nå)..

Anonymous poster hash: 33396...0b4

Gjest 5 andre
Skrevet

Selvfølgelig skal begge få det. Livmorhalskreft er så uendelig mye kjipere enn eventuelle bivirkningene av vaksina.

Skrevet

Selvfølgelig skal vi det.

Den har noe forekomst av bivirkninger. Risikoen for livmorhalskreft er betydelig større enn risikoen for alvorlige bivirkninger, og selv de alvorlige bivirkningene er betydelig mindre alvorlige enn livmorhalskreft.

Anonymous poster hash: 0b814...e4e
Skrevet

Mulig at jeg spør dumt nå, men...

Er denne vaksinen godt nok utprøvd? Altså, er den ikke fremdeles forholdsvis ny? Vet man langtidseffekten av den, slik man vet med de andre "tradisjonelle" vaksinene?

Anonymous poster hash: 48330...cc9
Skrevet

Er denne vaksinen godt nok utprøvd? Altså, er den ikke fremdeles forholdsvis ny? Vet man langtidseffekten av den, slik man vet med de andre "tradisjonelle" vaksinene?

Den er forholdsvis ny, så nei, man vet ikke like mye om eventuelle langtidsbivirkninger som man gjør ved de vaksinene som har vært benyttet på befolkningsmasser over lengre tid.

Det man vet tilsier at det absolutt er en vaksine man bør ta.

Skrevet

Den er forholdsvis ny, så nei, man vet ikke like mye om eventuelle langtidsbivirkninger som man gjør ved de vaksinene som har vært benyttet på befolkningsmasser over lengre tid.

Det man vet tilsier at det absolutt er en vaksine man bør ta.

Den har vært utprøvd i rundt 12 år så helt ny er den ikke.

Anonymous poster hash: 14d23...18a

Skrevet

Når får de den?

Men jeg leste på skolens sider at den tilbys en gang mellom 5 og 7 trinn.

Skrevet

Her har datteren fått det. Vi har en del kreft i familien, også livmorhalskreft. Så var aldri i tvil.

Anonymous poster hash: e8377...6f1
Skrevet

Nå spør jeg kanskje dumt, men er det slik at hpv viruset får man når man har ubeskyttet sex? Er det derfor vi eldre ikke får tilbud om den? Tilbudet er jo bare til yngre barn, ungdommer må jo betale for å få tatt den

Anonymous poster hash: 61e99...ada

Skrevet

Helt klart.

Det er registrert noen bivirkninger, men da forbigående som man blir helt frisk av igjen.

Den bivirkningen som er alvorlig er at noen har utviklet pots syndrom, men det er veldig få. Her i Norge er det registrert ett tilfelle. Når du setter det ene tilfellet opp mot alle som får livmorhalskreft og enten dør eller får varige mén etter kreftbehandlingen er det jo ingen tvil om hva som er farligst.

Det lå en tråd om vaksina her i helgen også, søk den opp.

Anonymous poster hash: 7facf...9d9

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Er jo flere bivirkninger med den en svineinfluensavaksinen. 

Anonymous poster hash: ac272...870
Skrevet

Ja det skal hun!

Anonymous poster hash: 455c9...c96

Skrevet

Ja. Begge mine har fått, også den eldste som var mer enn 12 da de begynte med det, så vi betalte den selv.

Anonymous poster hash: ad6fc...e5a
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Er jo flere bivirkninger med den en svineinfluensavaksinen. 

Anonymous poster hash: ac272...870

Det er jo direkte feil.

Ja, det er da langt flere som fikk narkolepsi av svineinfluensavaksinen enn det er som har fått post av hpv-vaksinen.

17 tilfeller av pots på 55 millioner vaksinerte på verdensbasis er ikke akkurat mye.

De andre meldte bivirkningene er ting som øm arm, oppkast o.l. som er veldig kortvarig og forbigående...

http://www.legemiddelverket.no/Nyheter/Bivirkninger/Sider/Bivirkningsmeldinger-for-HPV-vaksinen-Gardasil---oppdaterte-tall-per-23.-juni-2015.aspx

Anonymous poster hash: 7facf...9d9

Skrevet

Da yngste fikk tilbudet syntes vi vaksinen var for dårlig uttestet, samt at jenta på det tidspunkt hadde alvorlig sprøyteangst. Vi valgte dermed å vente, dette da etter samtale med jenta om viktigheten av sølibat.

Dette er nå 6 år siden og jenta har nå selv valgt å vente enda en stund med vaksinen. Som hun selv sier så haster det ikke så lenge hun ikke er seksuelt aktiv og i mellomtiden vil stadig mer dokumentasjon om virkning/bivirkninger komme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...