Gå til innhold

Hjertesukk fra en barnhagensatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for et hyggelig oppløftende innlegg!! Datteren min er 16 mnd og har første dag i morgen....tror du ikke allerede vi gruer oss til og sende henne avgårde til andre voksne? Min eldste datter startet som 15 mnd. Hun hadde første dag i SFO idag, guess what; det gikk fint med henne.

Anonymous poster hash: b06b2...07f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt enig med deg. INGEN barn under 18mnd har noe og gjøre i bhg, at man ikke kan ta permisjon lengre pga økonomi er bare et forsvar svar

Anonymous poster hash: b532d...6f5
Skrevet

helt enig med deg. INGEN barn under 18mnd har noe og gjøre i bhg, at man ikke kan ta permisjon lengre pga økonomi er bare et forsvar svar

Nei, det er ikke alle som kan ta lenger fri for å være hjemme med barna.

Anonymous poster hash: ba287...cb2

Skrevet

Norge er der landet (etter Finland, tror jeg) som har best permisjonsordninger. 18 måneder i permisjon vil ikke bare gå ut over menneskers privatøkonomi.

Hvor mye skulle det kostet samfunnet å ha kvinner ute av arbeidslivet så lenge?

Velferdsstaten vil, slik systemet er i dag, kollapse. Arbeidsdyktige mennesker som ikke er i jobb er en ekstrem belastning for systemet.

Jeg blir helt mørkeredd over enkelte menneskers manglende evne til å løfte blikket og se saker i perspektiv.

Skrevet

Det må være enkelt å leve i en verden hvor alt er svart eller hvitt!

Anonymous poster hash: fb593...026

Skrevet

Norge er det landet i verden (etter Finland, tror jeg) som har best permisjonsordninger. 18 måneder i permisjon vil ikke bare gå ut over menneskers privatøkonomi.

Hvor mye skulle det kostet samfunnet å ha kvinner ute av arbeidslivet så lenge?

Velferdsstaten vil, slik systemet er i dag, kollapse. Arbeidsdyktige mennesker som ikke er i jobb er en ekstrem belastning for systemet.

Jeg blir helt mørkeredd over enkelte menneskers manglende evne til å løfte blikket og se saker i perspektiv.

Skrevet

Det var da voldsomt svarthvitt. Med de opptaksreglene vi har i bhg her, så vil det å ikke begynne når barnet er f.eks. 16 mnd i august for mange bety at man må vente et helt år ekstra, ikke bare 2 mnd. Det er sikkert noen som har mulighet til det økonomisk, men langtfra alle.

Anonymous poster hash: fb3a8...7b3

Skrevet

Hvordan har alle her inne klart seg...greit jeg 32 og mine foreldre hadde 3 mnd permisjon og der var vanlig

I de fleste vestlige land begynner barn mye tidligere I barnehagen enn her. Så dette er bare så dumt å lese.

Anonymous poster hash: e6132...da1

Skrevet

Sterkt uenig! Jeg var fast bestemt på å gå hjemme i 2 år da mini ble født, mente helt klart at det var det beste og at 1 åringer i bhg ikke var noe for oss. Så feil kunne jeg altså ta! Jeg har en turbotarzan som krabbet og klatret i bokhyller da han var 6 mnd. Han har vært sosial og kontaktsøkende fra dag 1. Han har aldri hatt separasjonsangst og utrolig glad i andre barn. Han har en trygg, god og positiv tilknytning. 

Han begynte i bhg da han var 12 mnd, jeg hadde aldri klart å gi han nok utfordringer og stimuli, slik som i bhg. Han er høyt og lavt hele tiden, han ELSKER å være med andre barn. Skulle jeg da holdt han hjemme, for min egen skyld?? Hvor egoistisk er ikke det?

Alle barn er individer, akkurat som voksne. Vi har alle ulike behov. Noen barn har det best hjemme i et par år, noen trenger litt mer enn det mor/far kan gi. Noen barn har det faktisk best i bhg pga svekkede omsorgspersoner hjemme. 

Poenget mitt; ALLE barn er forskjellige, man kan ikke si at én fasit er rett for ALLE!

Anonymous poster hash: cf42d...306

Skrevet

All forskning på miljø som kan sammenlignes med norske forhold viser at det ikke er en spesiellt stor ulempe å starte som ettåring. Kvaliteten er likevel avgjørende. Slike som HI som kun evner å se negative ting og blåser disse opp bør ikke jobbe med småbarn. Jeg har hatt slike kolleger og det fungerer dårlig for alle parter. Jeg jobber ikke lenger i barnehage, det er fordi en for stor del av kvaliteten på arbeidet avhenger av ufaglærte sine personlige overbevisninger. Jeg kan vurdere å komme tilbake om en oppnår en pedagogdekning på minst 50%.

Anonymous poster hash: 7706a...077
Gjest Antarctica
Skrevet

Newsflash: barn tar ikke skade av å gå i bhg ;) dette er forsket på. Hjelper ikke hva du skal synes om, forhold deg heller til fakta.

Ikke når de er store nok, nei, da er barnehagen bra. Men ettåringer klarer seg utmerket fint (best!) hjemme hos mamma/pappa. Anonymous poster hash: 2906c...1b0

Les nyhetsbrevet fra Mor og Barn-undersøkelsen.

Konklusjonen er at ekstra sårbare barn, f eks for tidlig fødte, har mer behov for å være hjemme lenger.

Og kvaliteten på barnehagen er AVGJØRENDE, ikke om det er hjemme eller i barnehagen ungene er!

Jeg sendte min eldste i bhg med dårlig samvittighet i eksakt 1 dag - jeg observerte allerede på tilvenning hvor sugen han var på å være sammen med andre barn og hvordan han øyeblikkelig engasjerte seg i deres lek.

Barnet er avgjørende. Har ekstremt premature barn, de begynte ved 15 mnd og klarer seg veldig bra!Anonymous poster hash: 2ddd0...a94

Dét også! Selvsagt har unger ulik robustitet. Men de kom kanskje i en ganske god barnehage også?

Skrevet

Så sant barnehagen er god, tror jeg små barn har veldig godt av å lære at det er andre mennesker enn mamma som også kan være gode omsorgspersoner.

Det er helt sikkert noen ettåringer som trenger mer tid hjemme (men er de mer klare for bhg etter enda et år hjemme i skjørtene på mor, tro?). Jeg har sett toåringer som har trengt lang tilvenningstid og ettåringer som knapt ser seg tilbake når mor eller far går (sistnevnte er min egen).

Så sant bhg klarer å skape et godt og trygt miljø, skal man ikke ha dårlig samvittighet for å sende barnet i bhg. Men en bhg hvor de ansatte synes at barna ikke burde gå der, vil nok preges av denne utryggheten.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvor hi vil med dette innlegget jeg. Det er vel ingen som velger å ha barna i barnehagen for fyllte ett år om de ikke må vel? Så hvorfor gni det inn hos de som allerede syns det er fælt å måtte ha så små i barnehagen? Og hva i all verden mener du kunne vært alternativet? Man hører mye om "egoistiske foreldre" som sender stakkars babyene sine i barnehagen for å jobbe, men det er ennå ingen som har kommet med noen andre løsninger enn å "prioritere" så man har råd til å gå hjemme. Det er ikke ange som har råd til å overleve på kun en lønn med hus, barn, bil og ingen form for dagpenger eller annen støtte.

Eldste min begynte i bhg da hun var 1,5 år, vi hadde ikke eget hus da, derfor klarte vi å jobbe såpass redusert at vi klarte å være hjemme med henne. Minsta var 15 mnd, vi hadde da kjøpt hus og hadde ikke hatt sjangs i havet til å være hjemme om vi skulle beholde huset. Og nei, vi har ikke storflott hus til fem millioner og rådyr bil, vi har rekkehus og billigbil.

Det skal jo også sies at vi her i Norge er superheldige som faktisk får betalt permisjon så lenge som vi gjør, er mange som ikke har det og da er jo barna enda yngre når andre må ta seg av dem.

Anonymous poster hash: b25ec...5e3

Skrevet

Skjønner at mange føler seg truffet og føler behov for å forsvare seg litt. Men det j meg tror alle skal konsentrere seg om er hvorsmdan er DITT barn. Noen barn trives veldig godt i barnehagen før de er 1 år, andre ikke. Noen utvilker språk og motoriske evner tidligere enn andre og blir med en gang litt mer robuste.. Har du muligheten til å gå redusert er det bra, kan du ikke det..ja da er det slik det er! En må bare gjøre det Beste ut av det. Er 100% sikker på at dette innlegget rett før bhagestart var noe hi tebkte på for å gi dårlig samvittighet til andre, det var skikkelig dårlig gjort. Husker selv da mi begynte da hun var 14 mnd. Det er ingen god følelse og dette innlegget er det siste du trenger å lese midt i en slik situasjon. Barna blir tatt godt vare på. De lærer masse. De lærer seg å bli mer selvstendige og lærer masse om seg selv som individer som skal fungere sammen med andre. Barnehagestart er ikke gøy, men man må gjennom den. Gjør det beste ut av det alle sammen og ikke la hi's innlegg ødelegge eller gi dere dårlig samvittighet. Alle gjør vi så godt vi kan og det beste vi kan for våre barn.

Anonymous poster hash: d0b56...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...